کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلينَ160إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَ لا تَتَّقُونَ161إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ162فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ163وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ164أَ تَأْتُونَ الذُّکْرانَ مِنَ الْعالَمينَ165وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُونَ166قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يا لُوطُ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجينَ167قالَ إِنِّي لِعَمَلِکُمْ مِنَ الْقالينَ168رَبِّ نَجِّني وَ أَهْلي مِمَّا يَعْمَلُونَ169فَنَجَّيْناهُ وَ أَهْلَهُ أَجْمَعينَ170إِلاَّ عَجُوزاً فِي الْغابِرينَ171ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرينَ172وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرينَ173إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ174وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ175کَذَّبَ أَصْحابُ الْأَيْکَةِ الْمُرْسَلينَ176إِذْ قالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَ لا تَتَّقُونَ177إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ178فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ179وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ180أَوْفُوا الْکَيْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرينَ181وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقيمِ182وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدينَ
سوره 26. شُعراء آيه 136-140
👇👇
قَالُواْ سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ
إِنْ هَذَآ إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ
وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ
فَكَذَّبُوهُ فَأَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَ مَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
✔️ترجمه
گفتند: براى ما یكسان است كه ما را اندرز دهى یا اندرز ندهى.
این (دعوت تو یا بتپرستى ما) جز شیوه پیشینیان نیست. وما عذاب نخواهیم شد.
پس هود را تكذیب كردند آنگاه ما آنان را هلاك كردیم.
البتّه در این (داستان) بىشك نشانهى بزرگى است، و(لى) اكثر مردم ایمان آورنده نیستند.
و همانا پروردگار تو، همان خداوند عزیز و مهربان است.
✔️نکته ها
در این كه كلمهى «هذا» به چه چیز اشاره دارد، احتمالاتى👇 است:
الف: این ادّعاى پیامبرى تو، چیزى جز #تقلید از مدّعیان قبلى نبوّت نیست.
ب: این خانههاى بلند بر روى تپهها و سایر كارهاى ما، شیوهى #نیاكان ماست.
ج: این #تكذیب و بتپرستى ما، همان تكذیب و بتپرستى نیاكان ماست.
قرآن، بارها از #اكثریّت مردم #انتقاد كرده است. در این سوره نیز چند بار آیه «و ما كان اكثرهم مؤمنین» در پایان نقل تاریخ انبیا بیان شده است.
✔️پيام ها
1- سابقه و رفتار نیاكان، دلیل حقّانیّت نیست. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین» (در صورتى كه مراد از «هذا»، رفتار مشركان باشد)
2- تقلید نابجا و تعصّب، مانع پندپذیرى است. «سواء علینا أ وَعَظتَ... اِن هذا...»
3- انحراف نیاكان، زمینهى انحراف نسلهاى بعدى است. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین»
4- گاهى بتپرستى و هر رفتار دیگر، جزو جوهرهى انسان مىشود. (كلمهى «خُلق» به معناى روحیّهى ثابت است)
5 - بتپرستان، انحراف خود را با شیوهى نیاكان توجیه و از خود سلب مسئولیّت مىكردند. «و ما نحن بمُعذّبین»
6- سرنوشت انسان به دست خود اوست. «فكذّبوه فاهلكناهم»
7- از تكذیب و هلاكت دیگران عبرت بگیرید. «لآیة»🌷🍃
8 - اكثریّت، شما را فریب ندهد. #حقّ را در زیادى جمعیّت جستجو نكنید، ملاك شناخت حقّ و باطل، كمیّت نیست. «و ما كان اكثرهم مؤمنین»👉
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 141-145
👇
كَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِينَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِين
✔️ترجمه
قوم ثمود (نیز) پیامبران را تكذیب كردند.
آنگاه كه برادرشان #صالح به آنان گفت: آیا (از شرك و انحراف) پروا نمىكنید؟
من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس از خداوند پروا كنید واز من اطاعت نمایید.
و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما نمىخواهم. پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
✔️نکته ها
در این سوره، #داستان چند تن از پیامبران نقل شده، ولى آغاز ماجراى آنان با كلمهى «ٍ#كذّبت» شروع مىشود(45) و این، به خاطر آن است كه در این داستانها نقطهى ٍ#مهم، مسألهى تكذیب پیامبران از سوى اقوام گذشته و هلاكت آنهاست. آرى در نوشتن و گفتن باید مطالب مهم، سرفصل قرار بگیرد.
☘️در بیان تاریخ، باید به نكات #مهم توجّه شود، نه به مسایلى كه دانستن یا ندانستن آنها سود و ضررى ندارد. در این داستانها، دربارهى تعداد مردم و نام مكان و تاریخ حادثه و جزئیات دیگر، مطلبى بیان نشده است، زیرا آنچه مایهى عبرت است، نشان دادن #جلوههاى حقّ و باطل و بیان پیروزى حقّ بر باطل است.
45) داستان نوح، آیهى 105 ؛ داستان عاد، آیهى 123 ؛ داستان صالح، آیهى 141 ؛ داستان لوط، آیهى 160 و داستان شعیب، آیهى 176.
🌱پيام ها
1- روش #دعوت تمام انبیا یكى است. در داستان نوح، هود، صالح، لوط و شعیب، همهى آنان یك #كلام و یك شعار داشتند:
🌱همه مىگفتند: «اَلا تتّقون»
🌴همه مىگفتند: «فاتّقوا اللّه واَطیعون»
🎋همه مىگفتند: «اِنّى لكم رسول أمین»
☘️همه مىگفتند: «ما أسئلكم علیه من أجر»
و خلاصهى پیام همهى آنان چند چیز بود:
🌹 برادرى، تقوا، پیروى از رهبر، بىتوقّعى، توكّل بر خدا و اطمینان دادن به مردم كه ما به نفع شما و امین شما هستیم. (پیامهاى این چند آیه نیز مانند پیامهاى آیات قبل است كه دربارهى پیامبران دیگر در همین سوره عنوان شد.)
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 146-152
👇👇
أَتُتْرَكُونَ فِى مَا هَاهُنَآ آمِنِينَ
فِى جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ
وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ
وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتاً فَارِهِينَ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَلَا تُطِيعُواْ أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ
أَلَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ
✔️ترجمه
آیا (فكر مىكنید) شما در آنچه در این دنیا دارید، در #أمن وامان رها خواهید شد؟
در باغها و چشمهها.
و كشتزارها و نخلهایى كه شكوفهاش #لطیف و بر هم نشسته است.
(و هیچ مسئولیّت و بازگشتى نخواهید داشت؟)
و شما (ماهرانه) از كوهها خانههایى براى #خوشگذرانى مىتراشید.
پس، از خدا پروا كنید و مرا پیروى نمایید. واز اسرافكاران فرمان نبرید.
آنان كه در زمین #فساد مىكنند و اهل اصلاح نیستند.
✔️نکته ها
☘️اگر مردم دنیا تنها به همین جملهى «لا تُطیعوا امر المسرفین»#عمل كنند، تمام حكومتهاى طاغوتى اسرافكار، سقوط مىكنند.
🌱قوم #ثمود، هم #كشاورزى خوبى داشتند، «فى جنّات و عُیون و زُروع»هم تمدّن و #خانهسازى «من الجبال بیوتاً» و هم رفاه و #امنیّت. «فارِهین... آمِنین»
🌴كلمهى «طَلع» به شكوفهى خرما گفته مىشود كه قبل از میوه طلوع مىكند و گاهى به نوبَر و اوّلین خرما نیز گفته مىشود.
«هَضیم» به معناى شكوفهى لطیف و بر هم نشسته است. یعنى شكوفههاى خرما از انبوهى و پر حاصلى و طراوت بر هم سوار شده است.
با اینكه كلمهى «جنّات» شامل درخت خرما نیز مىشود، ولى نام درخت خرما جداگانه برده شده است، كه شاید اشاره به اهمیّت خرما در میان قوم ثمود بوده است.
كلمهى «فارهین» مىتواند از كلمهى «فره» به معناى شادى باشد كه «بیوتا فارهین» یعنى در خانهها سرمست بودند و مىتواند از ریشهى «فراهت» به معناى مهارت باشد كه «بیوتاً فارهین» یعنى با مهارت خانههایى را از كوهها مىتراشیدند.
✔️پيام ها
1- به زندگى مرفّه دنیا مغرور نشوید. «أتُتركون... آمِنین» #رفاه امروز نشانهى #رضاى خداوند از شما نیست. (نعمتهاى مادّى پایدار نیست).
2- توجّه به ناپایدارى دنیا، وسیلهى #تقواست. «أتُتركون... فاتّقوا اللّه»
3- لازمهى تقوا، پیروى از انبیا و دورى از اطاعت #مسرفان است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون و لا تُطیعوا أمر المسرفین»
4- امنیّت، اقتصاد و رفاه، اگر با پیروى از رهبر #معصوم همراه نباشد زمینهى #فساد خواهد شد. «آمِنین، جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، فاتّقوا اللّه و اَطیعون»👉
5 - انسان در برابر #نعمتها رها نیست، بلكه #مسئولیّت دارد. «جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، لاتُطیعوا أمر المسرفین»
6- اسرافكار، صلاحیّت رهبرى جامعه را ندارد. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»
7- انبیا در #مصرفگرایى مردم #حسّاس بودند. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»🌱
8 - در برابر سرمایه داران اسرافگر، كرنش نكنید. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»
9- تولّى و تبرّى باید با هم باشد. «اطیعون - لا تطیعوا»
10- اسراف، فساد است و اسرافكار، #مفسد. «المسرفین الّذین یُفسِدون»
11- از #مرفّهان بىدرد، امید اصلاح نداشته باشید كه اصلاح تنها در سایهى مكتب انبیاست. «و لا یُصلِحون»
12- اسرافكاران، كار خودرا #ٌتوجیه مىكنند وخود را صالح مىدانند. «لایُصلِحون»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 153, 154
👇👇
قَالُواْ إِنَّمَآ أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ
مَآ أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا فَأْتِ بَِايَةٍ إِن كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ
✔️ترجمه
(قوم ثمود به جاى ایمان آوردن به صالح) گفتند: همانا تو از سحر شدگانى.
تو جز بشرى مثل ما نیستى. پس اگر از راستگویانى، نشانه (و معجزه)اى بیاور.
✔️پيام ها
1- به انبیا دو تهمت مىزدند: #سحركننده، «ساحر» و سحرشده. «المسحّرین»
2- بدتر از عصیان، #توجیه كردن آن است. در برابر فرمان «اَطیعون» عصیان خود را توجیه كرده ومىگفتند: تو سحر شدهاى وقابل پیروى نیستى. «المسحّرین»
3- نبوّت ومعجزه، #متلازمند. «فأتِ بآیة» (معجزه، نشانهى صداقت انبیاست)
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 155-157
👇👇
قَالَ هَذِهِ نَاقَةٌ لَّهَا شِرْبٌ وَلَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ
وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَظِيمٍ
فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُواْ نَادِمِينَ
✔️ترجمه
صالح (در پاسخ معجزهخواهى مردم) گفت: این ماده شترى است (كه با ارادهى خداوند، از درون كوه خارج شد).
براى اوست سهمى از آب (یك روز) و براى شما روز دیگرى معیّن شده است.
و به آن آسیبى نرسانید كه #عذاب روز سهمگین، شما را فرا مىگیرد.
پس ناقه را كشتند، سپس از كردهى خود پشیمان شدند.
✔️نکته ها
🌴دست قدرت خداوند در ارائهى معجزه #باز است، از شكافتن ماه «اِنشقّ القَمر»، تا شكافتن آب «فانفلق» تا شكافتن كوه و بیرون آوردن شتر براى او یكسان است.
☘️با این كه ناقهى صالح را یك نفر از پاى درآورد، امّا قرآن مىفرماید: «عقروها» یعنى گروهى آن را پى كردند، زیرا آن #گروه به كار آن یك نفر #راضى بودند. چنانكه حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: «انّما عقر ناقة ثمود رجل واحد فعمّهم اللّه بالعذاب لمّا عمّوه بالرضا»(46)👉
46) نهجالبلاغه، خطبه 201.
✔️پيام ها
1- معجزه باید به قدرى #روشن باشد كه همهى مردم در هر سطحى كه هستند، اعجاز آن را درك كنند. «هذه ناقة»
2- توهین به #مقدّسات، كیفر بزرگ دارد. «لاتَمَسّوها بسوء فیأخذكم» خداوند در سوره اعراف این شتر را به خود نسبت داده است؛ «ناقة اللّه»(47)🌷🍃
3- تقسیم عادلانهى منابع آب باید طبق فرمان خدا صورت گیرد. «لها شربٌ ولكم»
4- شترى كه رنگ و نشان الهى داشته باشد، بر انسانهاى عادّى مقدّم است. «لها شِرب و لكم...»
5 - انسان #طاغى، حتّى به حیوان بىآزار شیرده رحم نمىكند. «فعَقَروها»🌷🍃
6- هشدارهاى انبیا را جدّى بگیریم. «لاتمسّوها بسوء - فعَقَروها فاصبحوا نادمین»
7- هر كس كه به كار دیگرى #راضى باشد، در اجر یا گناه كار او شریك است. «فعقروها» با اینكه یك نفر ناقه را كشت.🌷🍃
8 - هر ندامت وتوبهاى #مقبول نیست. (توبه وندامت هنگام دیدن عذاب كارساز نیست). «نادمین - فأخذهم العذاب»
47) اعراف، 73.🌷🍃
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 158, 159
👇👇
فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
✔️ترجمه
پس آنان را عذاب فرا گرفت. همانا در این (ماجرا) قطعاً نشانه و درس عبرتى است، و(لى) اكثر آنان ایمان آورنده نیستند.
و البتّه پروردگار تو بى شك همان تواناى مهربان است.
✔️پيام ها
1- توهین به مقدّسات الهى به حدّى مهم است كه گروهى به خاطر كشتن یك #حیوان، #نابود مىشوند. «فعَقَروها ... فأخذهم العذاب»🌷🍃
2- هم الطاف او نشانههاى عبرت هستند و هم قهر وعذابش. «لآیةً»
3- انسان مىتواند حتّى با دیدن بزرگترین #نشانه هاى الهى، در برابر حقّ عناد ورزد و ایمان نیاورد. «لآیة و ما كان اكثرهم مؤمنین»🌷🍃
4- فرستادن انبیا ومعجزه وقهر بر كفّار لجوج، از شئون ربوبیّت اوست. «ربّك»
5 - ایمان و كفر مردم، در خداوند اثرى ندارد. «اِنّ ربّك لهو العزیز»
6- قهر خداوند به خاطر عمل خودماست وگرنه او مهربان است. «لهوالعزیزالرحیم» 🌷🍃
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 160-164
👇👇
كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ
✔️ترجمه
قوم لوط (نیز) انبیا را تكذیب كردند.
زمانى كه برادرشان لوط به آنان گفت: آیا (از شرك وانحراف دورى، و از خدا) پروا نمىكنید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس، از خداوند پروا كنید و مرا اطاعت نمایید.
و من در برابر رسالتم از شما مزدى درخواست نمىكنم. (زیرا) مزد من تنها بر پروردگار جهانیان است.
✔️نکته ها
حضرت لوط با حضرت ابراهیم #همزمان بودند، ولى در این سوره فاصلهى داستان ابراهیم و لوط حدود یكصد آیه است و این، به خاطر آن است كه در نقلهاى قرآن عبرتها مهم است، نه تنظیم و سیر تاریخى.
✔️پيام ها
1- موضوعات اصلى را سرفصل كلام خود قرار دهید. «كذّبت ثمود ...»
(در آغاز تاریخ تمام انبیا در این سوره، كلمهى «كذّبت» مطرح شده و این به جهت آن است كه هدف از نقل تاریخ آن بزرگواران در این سوره، بیان تكذیب مردم لجوج و كیفر الهى آنان است.)
2- تكذیب یك پیامبر به منزلهى تكذیب همهى پیامبران است. «كذّبت... المرسلین» (با اینكه هر قومى پیامبر خود را تكذیب مىكرد، ولى چون انبیا داراى هدف وبرنامه واحدى هستند، تكذیب یكى از آنها به منزله تكذیب همه آنان است)🌷🍃
3- رابطهى رهبر آسمانى با مردم، رابطهى برادرى است. «اخوهم»🌷🍃
4- كسى كه پرواى درونى ندارد، از هر جهت آسیب پذیر است و هیچ حقّى را نمىپذیرد. «الا تتّقون»
5 - رهبران آسمانى باید به سراغ مردم روند و خود و اهداف خود را به آنان عرضه كنند. «الا تتّقون انّى لكم ...»
6- تقوا، بستر و زمینهى حقّ پذیرى و اطاعت از انبیا است. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»
7- دیندارى، بدون اطاعت از رهبرى كامل نیست. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»🌷🍃
8 - اگر به مال مردم چشم ندوزیم، سخنان ما بیشتر اثر مىكند. «ما اسئلكم»
9- كسى مىتواند از مردم بىنیاز باشد كه توكّلش بر خداوند زیاد باشد. «الا على ربّ العالمین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 165-167
👇👇
أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ
وَتَذَرُونَ مَاخَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ
قَالُواْ لَئِنْ لَّمْ تَنتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ
✔️ترجمه
آیا از میان مردم جهان، شما به سراغ مردها مىروید؟ و (زنان و) همسرانتان را كه پروردگارتان براى شما آفریده رها مىكنید؟ بلكه شما مردمى تجاوزكارید.
مردم (به جاى پندپذیرى) گفتند: اى لوط! اگر (از حرفهایت) دست برندارى، قطعاً از اخراج شدگان خواهى بود.
✔️نکته ها
در این آیات، #قوم لوط به عنوان #تجاوزگر معرّفى شدهاند؛ «بل انتم قوم عادون» لكن در آیات دیگر، تعبیرات دیگرى نیز دربارهى آنها به كار رفته است، از جمله:
«بل انتم قوم مسرفون»(48)، «قوم سوء فاسقین»(49) و «بل انتم قوم تجهلون»(50)
كسى كه مرتكب لواط شود، مجازاتش قتل است. این عمل به قدرى زشت است كه حتّى اگر كسى با حیوانى آمیزش جنسى انجام دهد، گوشت آن حیوان حرام مىشود و باید آن را ذبح كرد و سپس لاشهى آن را سوزاند.
همجنسگرایى، تنها در میان #انسانها دیده مىشود. در عالم هستى، هیچ موجود دیگرى همجنسگرا نیست.
48) اعراف، 81.
49) انبیاء، 74.
50) نمل، 55.
پيام ها
1- در نهى از منكر، باید #منكرات رایج در هر گروه و #مان را شناخت و در بازداشتن مردم از آن اصرار نمود. «أتأتون الذُكران»🌷🍃
2- در نهى از منكر، راههاى معروف را ارائه دهید. «أتأتون - و تذرون... ازواجكم»🌷🍃
3- رها كردن همسر و نادیده گرفتن نیازهاى او ممنوع است. «تَذَرون... ازواجكم»🌷🍃
4- خداوند براى اشباع غرائز بشر، مسیر فطرى وطبیعى قراردادهاست. «خلقلكم»
5 - ادیان آسمانى، انسان را به ازدواج ترغیب مىكنند. «خلق لكم ربّكم من ازواجكم»🌷🍃
6- ازدواج، جلوهاى از ربوبیّت الهى و به نفع انسان است. «خلق لكم ربّكم»
7- انحرافات جنسى، تجاوز و طغیان است و همجنسگرایى و لواط، تجاوز به حریم ارزشهاست. «عادون»
8 - براى از بین بردن منكر، تكرار نهى از منكر و استقامت لازم است. «لئن لم تَنتَه»🌷🍃
9- در نهى از منكر، خود را براى تهدیدهاى دیگران آماده كنید. «لتكوننّ من المخرجین»🌷🍃
10- تبعید، شیوهى ستمگران قوم لوط بوده است. «من المخرجین»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 168-175
👇
قَالَ إِنِّى لِعَمَلِكُم مِّنَ الْقَالِينَ
رَبِّ نَجِّنِى وَأَهْلِى مِمَّايَعْمَلُونَ
فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ
إِلَّا َجُوزاً فِى الْغَابِرِينَ
ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ
وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَراً فَسَآءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِينَ
إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
✔️ترجمه
لوط گفت: من مخالف شدید كردار شما هستم. پروردگارا! من و كسان مرا از (شرّ) آنچه انجام مىدهند رهایى بخش.
پس (دعایش را مستجاب كردیم و) او وتمام خاندانش را نجات دادیم.
مگر پیرزنى (زن لوط) كه در میان بازماندگان بود. سپس، دیگران را ریشهكن كردیم.
و بر سر آنان بارانى (از #سنگ) فرو فرستادیم. پس چه بد است باران هشدار داده شدگان.
البتّه در این (ماجرا) نشانهاى (از قدرت الهى) است، لكن بیشتر مردم ایمانآورنده نیستند.
همانا پروردگار تو همان تواناى مهربان است.
✔️نکته ها
كلمهى «قالین» به معناى اظهار نگرانى و مخالفت شدیدى است كه از عمقِ جان باشد.
✔️پيام ها
1- با #كار بد مخالفت كنید، نه با شخص خلافكار. «لعمَلِكم من القالین»🌷🍃
2- انبیا، در برابر تهدیدها نمىترسیدند و حرف خود را مىزدند. «من القالین» لوط در برابر تهدید اخراج وتبعید، فرمود: من دشمن كار شما هستم.🌷🍃
3- تنفّر از كار بد، هم باید زبانى باشد و هم عملى. «قال اِنّى لعملكم - ربّ نجّنى» آرى نگرانى تنها كافى نیست، باید به فكر رهایى ونجات از مركز فساد بود.🌷🍃
4- محیط آلوده براى مردان خدا قابل تحمّل نیست؛ اگر از اصلاح محیط مأیوس شدند، حداقل خود را از آنجا نجات مىدهند. «نجّنى»🌷🍃
5 - بزرگان جامعه باید به فكر خاندان و یاران خود باشند. «نجّنى و اهلى»🌷🍃
6- دعاى انبیا #مستجاب است. «ربّ نجّنى - فنجّیناه»
7- زن، در انتخاب راه وابسته به شوهر نیست. «الاّ عجوزاً» (زن لوط راه انحرافى را برگزیده بود)🌷🍃
8 - در ادیان آسمانى، همهى قوانین و ارزشها بر اساس #ضوابط است نه روابط. «الاّ عجوزًا» (زن پیامبر نیز اگر منحرف شد، هلاك مىشود، زیرا ملاك و میزان، كفر وایمان است نه رابطهها و نسبتها)🌷🍃
9- حساب اطرافیان و وابستگان #شخصیّتها را، از حساب خود آنان #جدا كنید. «الاّ عجوزًا» (ممكن است انسان پیامبر وفرستاده خدا باشد، ولى بستگانش در راه حقّ نباشند. همسر لوط در خانه پیامبر بود، ولى داراى تفكّر انحرافى بود.)
10- كیفر گناه براى همه #یكسان است، زن لوط در میان نابودشدگان است و امتیاز ویژهاى ندارد. «فى الغابرین»🌷🍃
11- كیفر كسانى كه مسیر ازدواج را به لواط مىكشانند، آن است كه باران رحمت، باران عذاب شود و آنان را از پاى در آورد. «فساء مَطر المنذرین»🌷🍃
12- خداوند قبل از عذاب، هشدار مىدهد و اتمام #حجّت مىكند. «المنذرین»
13- همین كه جامعه از افراد #صالح خالى شد، زمینهى قهر الهى فراهم شده است. «نجّیناه و اهله... ثمّ دمّرنا»🌷🍃
14- طبیعت، در اختیار قدرت الهى است. (همان قدرتى كه از آسمان باران نازل مىكند، مىتواند سنگ نازل كند) «فامطرنا علیهم مطراً...»
15- تاریخ، مایهى عبرت است. «اِنّ فى ذلك لایةً»
16- در تربیت، تكرار لازم است. (در این سوره بعد از نقل ماجراى هریك از پیامبران، جملهى «اِنّ فى ذلك لآیة» آمده است).
17- اكثر مردم پند #پذیر نیستند. «و ما كان اكثرهم مؤمنین»
18- قدرت همراه با رحمت ارزش دارد. «العزیز الرّحیم»🌷🍃
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 176-180
👇👇
كَذَّبَ أَصْحَابُ لَْيْكَةِ الْمُرْسَلِينَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ
✔️ترجمه
اصحاب اَیكه (نیز) پیامبران را تكذیب كردند.
زمانى كه شعیب به آنان گفت: آیا از (شرك وانحراف) پروا ندارید؟
همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس، از خدا پروا كنید و من را اطاعت كنید.
و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما درخواست نمىكنم. اجر من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
✔️نکته ها
«اَیكة» به معناى بیشه وجنگل است. بعضى «اصحاب اَیكه» را كه #چهار بار نامشان در قرآن آمده همان اصحاب مَدیَن مىدانند و بعضى دیگر آنان را قومى مىدانند كه در منطقهاى نزدیك مَدیَن زندگى مىكردند و هر دو قوم، مخاطب حضرت شعیب بودهاند.
در این سوره، این #هفتمین پیامبرى است كه داستانش نقل شده و در تمام این داستانها جملهى «قال لهم اَخوهم» بود امّا در مورد شعیب، كلمهى «اَخوهم» نیامده است. شاید دلیلش این باشد كه شعیب نسبت به مردم غریب بود.(51)
51) تفسیر كبیرفخررازى.
✔️پيام ها
1- همهى انبیا، همفكر، همسخن و همسو بودند. (آیات «اِنّى لكم رسول أمین» «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» در همهى داستانهاى این سوره تكرار شده و پیامهاى این آیات، همان پیامهاى آیات 160 تا 164 است.)
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 181-183
👇👇
أَوْفُواْ الْكَيْلَ وَلَا تَكُونُواْ مِنَ الْمُخْسِرِينَ
وَ زِنُواْ بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ
وَلَا تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَآءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْاْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
✔️ترجمه
حقّ پیمانه را ادا كنید و از كم فروشان نباشید.
و با ترازوى درست بسنجید.
و اجناس مردم را كم ندهید و در زمین به فساد و تبهكارى نكوشید.
✔️نکته ها
كلمهى «كیل»، براى مایعات و كلمهى «قِسطاس»، براى وزنها و كلمهى «اشیائهم»، براى چیزهاى عددى و غیره بكار رفته است.
در این آیات دو امر و دو نهى مشاهده مىكنیم كه مكمّل یكدیگرند. «اَوفوا - و لاتكونوا» و «زنوا - لاتبخسوا»
🔸در روایات آمده است: كسانى كه عیب #جنس خود را به مشترى نگویند، فرشتگان، آنان را لعنت مىكنند وكسانى كه با مكر وحیله دیگران را فریب دهند، بدترین مردم هستند.(52)
🔹كمفروشى، یكى از منكرات بزرگ #اقتصادى است كه همه آفات لقمه #حرام را به دنبال دارد. كمفروشى، تنها در داد و ستد نیست، بلكه ممكن است افرادى در تدریس، طبابت، نظارت، مهندسى و شئون دیگر زندگى نیز كمفروشى كنند و چنان كه باید #حقّ دیگران را ادا نكنند.
52) غررالحكم.
✔️پيام ها
1- پیمانه و ترازو، سابقه و تاریخى بس طولانى دارد. «اَوفوا الكَیل»
2- كم فروشى، حرام و مراعات حقّ الناس واجب است. «اَوفوا الكَیل ...»🌷🍃
3- انبیا، بر #سلامت نظام اقتصادى جامعه نظارت داشتند. «اَوفوا الكَیل»🌷🍃
4- ادیان آسمانى بر #عدالت اجتماعى و اقتصادى تأكید دارند. «اَوفوا - وَ زِنوا»🌷🍃
5 - میزان سنجش در هر امرى باید عادلانه و درست باشد. «القِسطاس المستقیم»
6- مراعات حقوق همهى انسانها لازم است، نه تنها مؤمنین. «لاتبخسوا النّاس»🌷🍃
7- كمفروشى، در هر چیزى ممنوع است و مخصوص پیمانه و ترازو نیست. «لاتبخسوا النّاس اشیائهم»
8 - كمفروشى، نوعى #فساد است و كسانى كه به جامعه ضربهى اقتصادى مىزنند مفسد فى الارض هستند. زیرا نابسامانىهاى اقتصادى، سرچشمهى از هم پاشیدگى نظام #اجتماعى است. «لا تَعثوا فى الارض مفسدین»
9- شناخت #انحرافات موجود در جامعه، گام اوّل در اصلاح جامعه است. (تمامآیات)🌷🍃
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
خلاصه تفسیر صفحه 373 و 4 قران کریم
سه منکر بزرگ مورد اشاره هست👇
1-مرفّه اسرافكار:توجیه سپس تهمت وسپس توهین به #مقدّسات نتیجه👈 فأخذهم العذاب
2-در نهى از منكر، باید #منكرات رایج راشناخت
🌱همجنس گرایی َأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم
3-كمفروشى، یكى از منكرات بزرگ #اقتصادى است نتیجه آن👈 فى الارض مفسدین
✅با قران و اهلبیت
⏪در این کانال هر هفته یک یا دو جلسه تفسیر درج میشود
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
باسمه تعالی
عبادتهاى #حرام
برخى از عبادت ها گناه محسوب مى شوند و باطل هستند همچون موارد زير:
۱. نماز، روزه، طواف و اعتكاف در حال حيض و نفاس باطل و گناه است.
۲. نافله ظهر و عصر در سفر.
۳. اذان و اقامه براى نمازهاى غير يوميه يا اذان قبل از وقت.
۴. وضو بعد از غسل جنابت (تا وقتى كه كارى كه وضو را باطل مى كند از او سر نزده).
۵. روزه عيد قربان و فطر.
۶. روزه يوم الشك به نيت اول ماه رمضان يعنى روزى كه نمى داند آخر شعبان است يا اول رمضان، نبايد به نيت ماه رمضان روزه بگيرد ولى اگر به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى روزه بگيرد، صحيح است و اگر بعداً معلوم شود همان روز اول ماه رمضان بوده از ماه رمضان حساب مى شود.
۷. خوندن سوره هايى كه سجده واجب دارد در حال جنابت و حيض و نفاس حرام است.
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
باسمه تعالی
🔹مناسبت :شهادت امام جواد علیه السلام
🔸موضوع : برخورد امام جواد علیه السلام در مواجهه با بازی های دنیا !
👈عنوان : در دنیای بازی ، بازیگری یا کارگردان؟
پیام : مقام معظم رهبری؛ جوانهای ما قادر به خیلی از کارهای بزرگ هستند . ( 1 / 1 / 97 )
♻️ ماهیت بحث :
تبیین برخورد امام جواد علیه السلام در مواجهه با بازی های دنیا مبنی بر عدم خلقت
برای بازیچه بازی های دنیا شدن ، جهت توجه مخاطبین به فرار از #بازیچه بازی های دنیایی شدن و ایفای
نقش #کارگردانی در دنیای بازی ها.
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
✅انگیزه سازی
👈علی بن ح سان وا سطی می گوید:
تعدادی ا سباب بازی که ساختِ اصفهان و برخی از آنها، از جنس #نقره بود، همراه خود بردا شته تا هنگام
دیدار و زیارت امام جواد علیه السلام به ایشان #هدیه نمایم، و فکر می کردم که آن حضرت از این کار من مسرور و شادمان خواهد شد، چون سن و سال آن حضرت کم و در دوران کودکی به سر می برد .
آنگاه که در محضررب بودم، منتظر ماندم تا همه ی افراد متفرق شروند، امام از جای خویش حرکت کرد و به طرف #صریا که #روستایی در
نزدیکی مدینه ا ست حرکت نمود، و من نیز به دنبال او به راه افتادم، به موفق خادم حضرت گفتم: از امام برایم اجازه ی #ملاقات بگیر، تا به محضرشان شرفیاب شوم .
پس از کسب اجازه و در حالی که اسباب #بازی ها را در دست داشتم به محضر شان وارد شده، سلام کردم، سلام مرا پا سخ گفت ولی درچهره ی امام جواد علیه السلام ناراحتی و عدم #رضایت و خشنودی دیده می شد، و مرا به #نشستن نیز دعوت نفرمود .
در همان حالی که ایستاده بودم به ایشان نزدیک شده و اسباب بازی ها را در مقابل حضرت #گذاشتم، و منتظر بودم تا حضرت خشنودی ورضایت خویش را اعلان و از من تشکر کند، فَنَظَرَ إلَىَّ مُغضِباً ثمّ رَنا یَمیناً وَشِمالًا ؛ اما ناگهان دیدم امام با حالت خشم و غضب به من مینگرد، و گاهی نیز نگاهی به طرف راست و چپ می اندازد،
وَقالَ ما لِهذا خَلَقَنی اللَّهُ ما أنا وَاللَّعبِ؟ سپس فرمود: امام جواد علیه السلام فرمودند ما برای #بازی خلق نشده ایم خداوند مرا برای این کارهابازی ) نیافریده، من کجا و بازی کجا! از این سخن امام متوجه شدم که کار من موجبات ناراحتی وی را فراهم نموده است .
از این رو، از ایشان #عذر خواهی نموده و پوزب طلبیدم، او نیز مرا مورد عفو و گذشت قرار داد، سپس اسباب بازیها را برداشتم و از محضرشان خارج شدم. 1
امام جواد علیه السرلام نقش خودشران را در دنیای بازی ها و بازی های دنیایی معلوم میکنند ، حضررت اجازه نمیدهند بازیگری باشند که بازیچه بازی های دنیایی شوند.
✅ من و شما قرار است در این دنیای بازی ها ، چه نقشی داشته باشیم؟ بازیگری یا کارگردانی؟!
1 دلائل الإمامة: 212 .
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
✅اقناع اندیشه
ما در دنیایی زندگی میکنیم که پر از #بازی های مختلف #هوس انگیز است:
وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُونَانعام / 32 لعب" بازى( به کارهایى گفته مىشود که داراى یک نوع نظم #خیالى براى وصول به یک هدف #خیالى است، و لهو )سرگرمى( به هرکارى گفته مىشود که انسان را به خود مشغول داشته و از مسائل اصولى منحرف سازد. 3
🔸تشبیه زندگى دنیا به بازى و #سرگرمى از این نظر است که بازیها و #سرگرمیها معمولا کارهاى تو#خالى و بی اساس هستند که از متن زندگى حقیقى دورند. آدمهایی کوچک موندند ، بازیچه دسررت این و آن میشرروند . ولی آدم های بزرگ بازیگر نیسررتند ،بلکه بازی های دنیایی روکارگردانی می کنند.
🔹البته بازی کردن یکی از مهمترین بخش های #تربیتی در زندگی #کودکان اسررت ، بازى براى کودك، جدّىترین موضرروع حیات اسررت. وا ه بازى براى بزرگسالان، مساوى با وقتگذرانى، #بطالت، غفلت و ... ا ست که مانع تکامل و تعالى مىگردد؛ امّا در مورد کودك، بستر ر شد وتکامل او ست. دوران بازى کودك، دوران تعطیلى تکامل نی ست؛ بلکه دوران #شکوفایى ا ستعدادهاى او از طریق بازى ا ست. از این رو، درروایات تو صیه شده که به کودکان خود، #اجازه بازى بدهید 4 و کودکى که بازىگوببا شد، در بزرگ سالى، خوب فهم و بردبار مى شود. 5 و
این مسئله نشانگر نقش اساسى بازى در رشد و تعالى #شخصیتى انسان است. 6
🔻اما همین بازی که باعث رشد و تکامل کودکان میشود ، #مانع رشد و تکامل بزرگ سالان خواهد شد. یعنی در همان سن کودکی باقی میمانند. امام جواد علیه السلام به دلیل عنایت خداوند متعال و مقام عصمتی که داشتند نیاز به گذراندن این دوران نداشتند ، اما برخی پیرمردهاهنوز گرفتار بازی های #دنیا هستند. 60 سال از سنش گذشته ، ولی هنوز با #موبایلش داره بازی میکند. مورد داشتیم داشته جون میداده. اون لحظات آخر همه دور سرب جمع شدند. منتظر بودند #وصیت کنه ، یه لحظه چشم هاب رو باز کرد و داد زد موبایلم ، موبایلم ... موبایلش روآوردند ، آخرین مرحله بازی #کلش رو تموم کرد و مرد.
🔺یکی از بزرگترین وشاید مهمترین علت هایی که باعث میشه ما تو بازی های دنیا ، به جای #کارگردانی ، بازیگر و #بازیچه این بازی ها بشیم
❇️#غفلت اسررت. غفلت از چی ؟ از خیلی چیزها مهمترین اونها #غفلت از #هدف خلقت اسررت. لذا خود امام جواد علیه السلام در جواب به اون صحابی می فرمایند :
ما لِهذا خَلَقَنی اللَّهُ. یعنی من برای بازی خلق نشدم. همین که بفهمیم برای بازی خلق نشدیم خیلی از مشکلات مابرطرف میشود.
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
در حدیث قدسری آمده است یَا ابنَ آدَمَ، خَلَقتُ الأَشیا لِجََلِک و خَلَقتُکَ لِاجََلی.
بنده من! من همه چیز را برای تو خلق کردم و تو را برای خودم. حیف است که صرف اشیا و مخلوقات من بشوی، تو مال #منی!این را بفهمیم!
به قول آن عارف بزرگ، آیت الله حق شناس رحمةالله علیه:
هشیار باب که خلقت عالم ز بهر توست غیر از خدا هر آنچه خواهی شکست توست
🔸خدا می خواد من و تو به #کمال برسیم ،خدا می خواد ما مثل خودب همه چیزمون #زیبا بشود خدا می خواد به دست ما حکومتش رو در جهان به وسیله #مهدیش برپا کند. اگه این ها رو بتونیم #درك کنیم دیگه بازیگر و بازیچه بازی های دنیا نخواهیم بود. کارگردان خواهیم شد.
✔️پرورش احساس
مردی داشت در جنگلهای آفریقا قدم می زد که ناگهان صدای وحشتناکی که دایم داشت بیشتر می شد به گوشش رسید .
به پشت سرب که نگاه کرد دید #شیر گرسنهایی با سرعت باورنکردنی به سمتش میآید و بلافاصله مرد پا به فرار گذاشت و شیر که از
گرسنگی، تورفتگی #شکمش کاملا به چشم میزد، داشت به او نزدیک و نزدیکتر میشد که ناگهان مرد چاهی را در مقابل خود دید که
طنابی از بالا به داخل چاه آویزان بود .
🔹سریع خود را به داخل چاه انداخت و از طناب آویزان شد. تا مقداری صدای نعره های شیر کمتر شد و مرد نفسی تازه کرد .
متوجه شد که در درون چاه ا ژدهایی عریض و طویل با سری بزرگ برای بلعیدن وی لحظه شماری میکند .
مرد داشت به راهی برای نجات از دست شیر و ا دها فکر میکرد که متوجه شد دو #موش سفید و سیاه دارند از پایین چاه از طناب بالا میآیندو همزمان دارند #طناب را میخورند و میبلعند .
مرد که خیلی ترسیده بود با شتاب فراوان داشت طناب را #تکان میداد تا موشها سقوط کنند اما فایدهایی نداشت و از شدت تکان دادن طناب
داشت با دیوارهی چاه برخورد میکرد که ناگهان دید بدنش به چیز نرمی خورد .
خوب که نگاه کرد دید کندوی #عسلی در دیوارهی چاه قرار دارد و دستش که آغشته به عسل بود را لیسید و از شیرینی عسل لذت برد و شروع کرد به خوردن #عسل و شیر و اژدها و موبها را فراموش کرد که ناگهان از خواب پرید .
خواب ناراحت کنندهای بود و تصمیم گرفت تعبیر آن را بیابد .
🔺نزد عالمی رفت که تعبیر خواب میکرد و آن عالم به او گفت تفسیر خوابت خیلی ساده است :
شیری که دنبالت میکرد ملک الموت)عزراییل( بوده... چاهی که در آن ا دها بود همان قبرت است... طنابی که به آن آویزان بودی همان
عمرت است... و موب سفید و سیاهی که طناب را میخوردند همان شب و روز هستند که عمر تو را میگیرند ...
مرد گفت ای شیخ پس جریان عسل چیست؟ گفت: عسل همان دنیاست که از #لذت و شیرینی آن مرگ و حساب و کتاب را فراموب کردهای!
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
👈برخی خیال میکنند که اهل بیت علیهم السلام از روی نداشتن بوده و چون دستشان به گوشت نمیرسیده میگفتند اخه...
« : میگویند: روزی امالفضل به ملعون ملعون گفت .مرا دادی به مرد فقیری که سبب ننگ ما شده است « مامَون این سخن را سبب خجالت خود دیده و بسیار منفعل شد و این سخن را نقل کرد تا آنکه به امام جواد علیهالسلام رسید. پس آن»؟ میخواهی تو را از خجالت و ننگ بیرون بیاورم « : حضرت به م امَون گفت بلی « : او گفت . »
🔸امر کنید که مردم را ندا کنند تا در مسجد جمع شوند « : حضرت فرمود .« پس همه در #مسجدی که چهل ستون داشت جمع شدند و مسجد پر شد . خلیفه از خویشی با خاندان رسول صلی الله علیه و آله و سلم به « : امام جواد علیهالسلام به منبر آمد و خطبه ی بلیغی را بیان نمود و فرمود سبب فقر ایشان ننگ دارد و مردم به او طعنه میزنند و من میخواهم این ننگ را از او بردارم . همه بدانند که ما خاندان عصمت، به دنیا و زخارف آن محتاج نیستیم، ما خود آن را قبول نمیکنیم و الا هر چه میخواهیم برای ما میسر
است .
🔹حال ما میخواهیم که امروز به فقرا احسانی بکنیم که کسی مثلش را نکرده باشد .« سپس آن حضرت دست مبارکش را بلند کرده و با اعجازی شگفتانگیز از آستین مبارکش در دامان هر یک از فقرا ،َ #مرواریدی هزار دانه به قیمت #پانصد دینار یا بیشتر انداخت . چون اغنیا و ثروتمندان این جریان عجیب را مشاهده کردند به طمع افتادند و از حضرت تقاضای بخشش نمودند . برای رسیدن این احسان منتظر شوید « : حضرت به آنها فرمود .« پس از ». این احسان ما بر اغنیا است « : سپس آن حضرت قدری از خطبه اش را ادا فرمود، بعد از آن دست مبارکش را بلند کرد و فرمود
آستین مبارکش به همه ی اغنیا مثل بار اول مرواریدهای هزار دانه عطا نمود . سپس جماعت قضاة به طمع آمده و از آن حضرت درخواست عطا نمودند و حضرت مثل دفعات قبل مقداری از خطبه ش را ادا فرمود وسپس به هر یک از ایشان مروارید هزار دانه اعطا نمود .
خلاصه به همه ی اهل مجلس بخشش نمود تا آنکه ما مَون نیز به طمع افتاد و امام جواد علیهالسلام به او نیز مثل دیگران اعطا نمود، واحدی از آن انعام و بخشش فرو نماند .
پس همه بیاختیار حمد و ثنای آن حضرت را به زبان جاری نمودند و در کار او و اعجاز او متحیر شدند و جلالت شا نَ و قرب آن حضرت
نزد خداوند متعال بر آنها معلوم گردید و ملقب به جواد گردید و او را جواد نامیدند، چرا که جود حاتم در مقابل جود امام جواد علیهالسلام
مانند یک قطره در مقابل اقیانوس بیکرانی میباشد ۸
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
✅رفتار سازی
سختی « باید همیشه مواظب باشیم که بازیچه بازی های دنیا نشیم . انسان در دو موقعیت، ضمیر و باطن خودب را آشکار میکند؛ یکی درببینید در اوقات فراغت)مثلا نوروز( اولین کاری که به ذهنتان میآید چیست؟ برخی .» خوشگذرانی و فراغت « دیگری در زمان ،» و فشرررار هوسبازتر میشوند و برخی مهربانتر؛ شما چطور؟
امیرالمومنین)علیه السلام( فرمودند : فراغت برای افراد معمولی زمینة هوسبازی است 9 بعضیها حریصِ بازی هستند. البته دین با سرگرمی مخالف اسررت. آدم دونهمت وقتی بیکار میشررود، بهدنبال لذتهای کم و بیارزب میرود و » کم لذت بردن « و بازی مخالف نیسررت؛ بااینگونه ضمیر خود را نشان میدهد. انسان در اوقات فراغت ما فیالضمیر خودب را بیرون میریزد، اگر در ضمیرب دونهمت و هوسباز باشد و دنبال لذتهای کم باشد، اینجا خودب را نشان میدهد.
🔹در اوقات فراغت، از لذتهای برتر غافل نشررویم و لحظات خود را در غفلت نگذرانیم. بعضرریها در اوقات فراغت، سررراف فعالیتهای ناب و
کمیاب )مثل خدمت به دیگران( میروند. مثل شرررهید حسرررین سررررمسرررتی که هر وقت از جبهه برمیگشرررت ، به حفرِ چاه مشرررغول می شد.د ستمزدب رو هم میداد به هم سرب تا در غیابش راحت با شه...بعد از شهادتش افراد زیادی به خونهمون اومده و با گریه میگفتند
که حسین شبها میرفته خونهشون ، مشکلاتشون رو حل میکرده و برا رسیردگی به خرانوادههای نیازمند ، باعثِ شادیِ قلبشون میشده... 10
🔸همین ایامی که خیلی از مردم به خوب گذرانی و تفریح و بازی مشغول شدند ، عده ای از جوانان مخلص به سراغ زلزله زدگان عزیز رفتندو با خدمت به این عزیزان دارند برترین لذت ها رو می چشند.
اما مشکل اینجا است که امروز برخی از جوانها تو جامعه ما ، فراغت و بازی شده همه شغل و کار شون. از شدت بی کاری نمیدونند چی کار بکنند. مُوسَی بْنُ جَعْفَرٍ )علیه السلام( فرمودند : إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَیُبْغِضُ الْعَبْدَ النَّوَّامَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَیُبْغِضُ الْعَبْدَ الْفَارِفَ 11 خداوند از بندگان خوب خواب بی عار و تنبل و بیکار خشمگین میشود. چرا ؟ بخاطر اینکه این ظرفیت جوان میتواند بار بزرگی از اقتصاد جامعه رو به دوب بکشد ،
هم خودب فعال میشود و هم به رشد اقتصادی جامعه کمک می کند.
https://eitaa.com/FATEMI133
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
بعضیها قبول نداشتند، باور نداشتند. آن روزی که صنعت هستهای ،» از دست این جوانها کار برمیآید « نداشتند، اهمّیّت نمیدادند؛ این را که
کشور شروع به فعّالیّت کرد و به آن اوجی که همه میدانید رسید، بعضیها بودند -حتّی بعضی از دانشمندان ما، بعضی از نسلهای قدیمی ما-
بعضرریها به خود من نامه مینوشررتند و میگفتند نمیتوانید. چرا؟ چون آن ؛» آقا نکنید، فایدهای ندارد، نمیشررود، نمیتوانید « که به ما میگفتند
کسانی که د ستاندرکار بودند، همه تقریباً جوان بودند؛ اکثر آنها در سنین حدود سی سال و کمتر از سی سال بودند؛ اینها توانستند. همان
امروز در صنایع مختلف، در نانوتکنولو ی، .» بله، اینها واقعاً توان ستند این کار را انجام بدهند « ک سانی که منکر بودند، بعداً اعتراف کردند که
ک شور، عمده جوانها ه ستند؛ م شغول کارند، دارند تلاب میکنند و -» هایتِک « در صنایع گوناگون، در صنایع برتر -به قول فرنگیمآبها
میتوانند؛ جوانهای ما قادر به خیلی از کارهای بزرگ هستند . 13
چطور جوان های ما قادر به کاربزرگی مانند انر ی هسته ای بودند. امروز هم قادر هستند. به شرط اینکه بازی کردن و بازیچه بودن رو کنار
بگذارند تا کارگردانی کنند عالم رو ...
مثل شهید مصطفی احمدی روشن که همکارب میگفت : هفته ای چهار پنج بار بین نطنز و کاشان و تهران می رفت و می آمد .نه یک ماه
و دوماه، نه یک سال و دوسال؛ هشت سال کارب همین بود . ساعت چهار صبح می نشست توی ماشین و راه می افتاد . گاهی وقت ها تازه
ساعت یازده شب جلسه اب شروع می شد . بعد از آن راه می افتاد و می آمد سمت تهران، هفت صبح توی تهران جلسه داشت .خستگی نمی
شناخت. به قول بچه ها لودری کار می کرد . یک بار حساب کردم، مصطفی شاید این مدت بیشتر از پانصدهزار کیلومتر رفته و آمده؛ ده
برابر دور کره ی زمین .
باید قدر جوانی و جوانهایمان رو بدونیم و برای سرفرازی ک شورمان از تمام ظرفیت جوان ک شورمان ا ستفاده کنیم تا ان شا الله م شکلات
اقتصادی کشور نیز مانند دیگر مشکلاتی که پشت سر گذاشتیم ، مرتفع شود...
✅مقام معظم رهبری در بیانات نوروز خود با زائران رضوی فرمودند :
یکی از ظرفیّت )های پی شرفت اقتصادی کشور(جوانان دانش آموخته ی ما ا ست؛ این خیلی مهم ا ست. ما ده میلیون ]نفر[ در ک شور جوانان
فارق التّحصیل دانشگاهی داریم؛ بیش از چهار میلیون دانشجوی مشغول به تحصیل داریم؛ یعنی 23 برابر اوّل انقلاب. اوّل انقلاب ما 170 یا1۸0 هزار دانشجو دا شتیم؛ امروز بیش از چهار میلیون دانشجو داریم؛ یعنی 23 برابر آن روز دانشجو هستند؛ این یک ظرفیّت بسیار مهمّی ا ست برای ک شور. غیر از جوانان دان شجو، جوانانی که در حوزههای علمیّه م شغول تح صیلند یا جوانانی که در میدانهای عملی م شغول کار هستند تعدادشان بسیار زیاد است؛ اینها تواناییهای زیادی دارند و میتوانند در علم، در صنعت، در امور تجربی و در تربیت نقشآفرینی کنند.
ما از اینها استفادهی درستی نکردهایم؛ امروز هم مت سَّفانه استفادهی درستی نمیکنیم. اینکه بنده اصرار دارم که جوانها هر جایی که دستشان میرسد خودشان کار کنند، اقدام کنند، ت سَیس کنند، ابتکار کنند بهخاطر این است. یک برنامهریزیِ جامعی لازم است در کشور انجام بگیرد
فقط مخصوص کارهای فرهنگی نیست، در ،» آتش به اختیار « برای استفاده از این مجموعهی جوانی که ما در کشور داریم. اینکه ما گفتیم
همهی زمینه هایی که برای پیشرفت کشور مؤثّر است جوانها میتوانند نقشآفرینی کنند. این یکی از امکانات ما است .12
یعنی ما باید کار و فعالیت و رهایی از بازیچه شدن رو در جامعه مون فرهنگ کنیم. این ظرفیت عظیم جوان اگر در ک شور ما فعال ب شوند ،
میتوانیم حرکت های بزرگی رو در اقتصرراد مقاومتی داشررته باشرریم. بیاید برای احیای کالای ایرانی فعالیت های اقتصررادی متنوعی رو راه بندازیم.
شاید برخی بگویند مسئولین ما اول باید اقدام کنند. ولی باور کنید اگه جوانان رزمنده و شهید ما در دفاع مقدس می خواستند منتظر مسئولین مملکت بمانند کشوری به نام ایران امروز باقی نمی ماند. جوانان ما جلوتر از مسئولین به فرمان امام خویش وارد میدان شدند و جنگ رو به نفع ایران اسلامی به پایان رساندند.
درآن دوران جوانانی پیدا شدند که دوست نداشتند بازیچه بازی های دنیایی شوند، از همه بازی های دنیا دست کشیدند و توانستند در مقام
تمام دنیا بایستند و دنیا رو کارگردانی کردند. اگه در دوران هسته ای هم ما تونستیم قدم های بزرگی برداریم ، بخاطر جوانان کارگردانی بود
که کاری به مسئولین نداشتند و آتش به اختیار عمل کردند. همکار شهید احمدی روشن تعریف میکند که :
قرارداد بستیم که دستگاهی وارد کنم. مصطفی آن زمان مامور خرید بود. همکارهایش باورشان نمی شد کسی بتواند این دستگاه را بیاورد؛
ولی من آوردم . از شش کشور ردب کردم؛ هربار با یک اسم . بردم سایت، تستش کردم. مشکلی نداشت . یک هفته بعد رفتم نصبش کنم، روشن کردم ولی کار نکرد. همه جای دستگاه را چک کردم، ولی نمی فهمیدم مشکل از کجا است. معلوم
بود یکی بهش دست زده . مصطفی چرا اینطوری شد؟ « مصطفی ساعت به ساعت زنگ می زد. می گفتم » نگران نباب، درستش « می گفت
می کنم .» این را که می گفت، آرام می شدم . دو روز لنگ دستگاه بودم داشتم دیوانه می شدم. بخشی که باید دستگاه را تحویل می گرفت،
این دستگاه مشکل دارد، ما تحویل نمی گیریم « مدام می گفت .» همه مشخصات فنی دستگاه درست بود، ولی جرات نمی کردند تائیدب
کنند . برو ببین کابل ها دست نزده باشن « تلفنم زنگ خورد. مصطفی بود، گفت .» به ذهن خودم نرسیده بود . حدسش درست بود، جای فازها
را عوض کرده بودند . قاطی کردم. به شان توپیدم . این بنده خدا رفته با جونش بازی « مصطفی هم پشتم درآمد. دادو بیداد می کرد،میگفت
کرده و این دستگاه رو آورده؛ اون وقت شما قبول نمی کنید؟ »
12 1 / 1 / 97
امروز هم باید جوانان ما جلوتر از مسرئولین به فرمان امام خود آتش به اختیار وارد فعالیت اقتصرادی و تولید کالای ایرانی شروند تا اقتصراد
مملکت از این مشکلات نجات پیدا کند. نباید به بی توجهی ها و قدرنشناسی های مسئولین توجه کرد. باید در این راه جهاد کرد.
ایشان درباره اهمیت این فعالیت ها فرمودند:
جوانان ما هم باید از کار خسته نشوند، از ابتکار خسته نشوند، از بعضی از قدرنشناسیها دلسرد نشوند. بعضی جوانها به ما شکایت میکنند که
خیلی خب، دلسرد نباید بشوند؛ باید دنبال کنند کار ؛» ما این کار را کردیم یا میتوانستیم بکنیم یا میتوانیم بکنیم؛ ]امّا[ به ما اعتنائی نمیشود «
را، ابتکار را؛ مسئول هم وظیفه دارد، خود جوان هم وظیفه دارد؛
وجود اینهمه جوان در کشور، یک ظرفیّت مهمّی است؛ بعضی از مسئولین ما، در طول زمانها، به این اهمّیّتی نمیدادند؛ بعضیها این را باور
منبرک فاطمی
سوره 29. عنكبوت آيه 6 👇👇👇 وَمَن جَاهَدَ فِإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِىٌّ
جلسه چهارم تفسیر ویژه بانوان منزل استا تقی امیری
صفحه 397 قران 9 مرداد 98👇👇