eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
990 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره عنکبوت👇👇 فضیلت و خواص سوره عنکبوت عنکبوت، بیست ونهمین سوره قرآن است که مکی و دارای 69 آیه دارد. در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم روایت شده: هرکس سوره عنکبوت را بخواند به تعداد همه مؤمنان و همه منافقان ده حسنه به او عطا می شود(1) از امام صادق علیه السلام نقل شده: هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان قرائت کند، سوگند به خدا که از اهل بهشت خواهد بود زیرا این دو سوره نزد پروردگار از جایگاه بلندی برخوردارند(2) آثار و برکات سوره 1) درمان همه ها از رسول گرامی اسلام نقل شده است: هرکس سوره عنکبوت را نوشته و پس از شستن، از آب آن بنوشد همه دردها و بیماری ها از او زایل می شود. امام صادق علیه السلام نیز فرموده اند: اگر این سوره را بنویسند و آنگاه آن را شسته و از آب حاصل از آن بنوشند تب، سردی و درد از آنها برداشته می شود و از هیچ دردی جز درد مرگ که چاره ای از آن نیست، غمگین نمی شوند و در زندگی به شادی فراوانی دست می یابند(3) 2) جهت آرامش و شرح نوشیدن آب این سوره موجب شادی دل و شرح صدر می شود و اگر برای افروختگی و حرارت چهره از این آب صورت را بشویند برطرف می شود و اگر هنگام خواب این سوره خوانده شود موجب آرامش و راحتی در خواب می شود(4) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ پی نوشت: (1) مجمع البیان، ج8، ص5 (2) ثواب الاعمال، ص 109 (3) تفسیرالبرهان، ج4، ص301 (4) همان منبع: «قرآن درمانی روحی و جسمی ؛ محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»
سوره 29. عنكبوت آيه 1-3 👇👇👇👇👇 الم أَحَسِبَ النَّاسُ أن يُتْرَكُواْ أَن يَقُولُواْ آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُواْ وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ ✔️ترجمه الف، لام، میم. آیا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ایمان آوردیم، رها مىشوند و دیگر مورد قرار نمىگیرند؟! در حالى كه بدون تردید كسانى را كه پیش از ایشان بودند آزمودیم تا خداوند كسانى را كه راست گفتند دارد و دروغگویان را (نیز) معلوم نماید. ✔️نکته ها كلمهى «فتنة» به معناى گداختن طلا براى جدا كردن ناخالصىهاى آن است و چون در حوادث و سختىها، جوهرهى انسان از شعارهاى دروغین جدا مىشود، حوادث و آزمایشها را «فتنه» مىگویند. ✔️پيام ها 1- ایمان، تنها با زبان و نیست، بلكه همراه با آزمایش است.«أحسب... هم لایفتنون» (ادّعا كافى نیست، باید عملكرد را دید و قضاوت كرد.) سعدیا گرچه سخندان و نصحیتگویى زعمل كار برآید به سخندانى نیست. 2- آزمایش، یك الهى در طول تاریخ است. «ولقد فتنّا الّذین من قبلهم» 3- حوادث را نپنداریم؛ همه اسباب آزمایش ماست. «فتنّا» 4- آشنایى با تاریخ و حوادث پیشینیان، مردم را براى پذیرش حوادث آماده مىكند. «من قبلهم» 5 - دلیل آزمایش هاى الهى، عینى و شدن علم ازلى خداوند و جدا شدن مؤمنان واقعى و شكوفا شدن استعدادهاى درونى و به فعلیّت رسیدن آنهاست. «فلیعلمنّ... الّذین صدقوا و... الكاذبین» توضيحات 👈سیماى سوره ى عنكبوت این سوره در مكّه نازل گردیده و و نه آیه دارد. نامِ برخى از سوره هاى قرآن همچون بقره، فیل، نمل و نحل، برگرفته از نام است كه در این سورهها به گونهاى مطرح شدهاند. 🔸 در آیه 41 این سوره، بناىِ شرك همچون خانه ى عنكبوت سست و ناپایدار شمرده شده و لذا این سوره به عنكبوت نام گرفته است. 🔹 این سوره درباره ى چند موضوع، مطالبى رابیان مىكند از جمله: ایمان، تكلیف بشر، آزمایش الهى، تاریخ برخى انبیا، نهى از مجادلهى غیر نیكو و تكیه بر غیر خدا. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 5،4 👇👇👇 أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئَاتِ أَن يَسْبِقُونَا سَآءَ مَا يَحْكُمُونَ مَن كَانَ يَرْجُواْ لِقَآءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ✔️ترجمه آیا كسانى كه كارهاى بد انجام مىدهند، پنداشتهاند كه بر ما خواهند گرفت (و از كیفر ما خواهند گریخت)؟ چه بد داورى مىكنند. آن كس كه به دیدار خداوند امید دارد (مىداند كه) بى شك كه خداوند تعیین كرده آمدنى است؛ و اوست شنواى دانا. نکته ها حضرت على علیه السلام فرمودند: «مراد از «لقاء اللّه»، روز قیامت است».(109) 109) تفسیر نورالثقلین و توحید صدوق، ص267. پيام ها 1- ارتكاب و تكرار آن، در بینش انسان تأثیر گذارده و او را مىكند. «ام حسب الّذین یعملون السّیئات» 2- خیال پردازىها را با یاد مرگ و درمان كنیم. هم مؤمنانى كه در بوته ى آزمایشند و هم خلافكاران بدانند كه فرصتها تمام شدنى است و مهر و قهر الهى به سراغشان خواهد آمد. «أحسب النّاس أن یتركوا ... أم حسب الّذین یعملون السّیئات ... من كان یرجوا لقاء اللّه...» 3- نه مدّعیان ایمان، از امتحان الهى رها مىشوند و نه خلافكاران، از انتقام الهى. «یسبقونا» (خلافكاران، خیال مىكنند دست خدا به آنان نمىرسد.) 4- باید تفكّرات و پندارهاى باطل را محكوم كرد. «ساء ما یحكمون» 5 - خداوند، هم گفتار ما در اظهار ایمان را مىشنود و هم و روحیات ما را مىداند. «و هو السمیع العلیم» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 29. عنكبوت آيه 6 👇👇👇 وَمَن جَاهَدَ فِإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ✔️ترجمه وهركس تلاش كند پس براى خود مىكوشد، زیرا خداوند از جهانیان بىنیاز است. ✔️نکته ها مراد از جهاد در این آیه، تنها جهاد با شمشیر و با دشمنان نیست، بلكه مراد هرگونه تلاش و كوشش است؛ خواه این تلاش در راه خودسازى و به اصطلاح جهاد با نفس باشد یا مبارزه با وسوسههاى شیطان و یا با دشمنان خارجى. ✔️پيام ها 1- خداوند به تلاش ما نیاز ندارد. «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه» من نكردم خلق تا سودى كنم بلكه تا بر بندگان جودى كنم 2- براى تشویق مردم به تلاشهاى مثبت، از گرایشهاى درونى و فطرى، همچون حبّ نفس استفاده كنیم. (انسان فطرتاً به دنبال سود و منافع خویش است) «و مَن جاهد فانّما یجاهد لنفسه» 3- بىنیازى خداوند، واقعى و حتمى است. (بر خلاف اظهار بىنیازى ما كه در عین نیاز است.) «انّ اللَّه لغنىّ عن العالمین» 4- خداوند، هم از انسانها بى نیاز است و هم از فرشتگان و هم دیگر موجودات. «لَغنىّ عن العالَمین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
منبرک فاطمی
منزل اقای قبادی جلسه #سوم آقایان👇👇👇
جلسه چهارم تفسیر منزل حاج سیدرضا سیدی 4مرداد98 صفحه 373 و 4
إِنْ هذا إِلاَّ خُلُقُ الْأَوَّلينَ137وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبينَ138فَکَذَّبُوهُ فَأَهْلَکْناهُمْ إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ139وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ140کَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلينَ141إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صالِحٌ أَ لا تَتَّقُونَ142إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ143فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ144وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ145أَ تُتْرَکُونَ في ما هاهُنا آمِنينَ146في جَنَّاتٍ وَ عُيُونٍ147وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُها هَضيمٌ148وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً فارِهينَ149فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ150وَ لا تُطيعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفينَ151الَّذينَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ وَ لا يُصْلِحُونَ152قالُوا إِنَّما أَنْتَ مِنَ الْمُسَحَّرينَ153ما أَنْتَ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا فَأْتِ بِآيَةٍ إِنْ کُنْتَ مِنَ الصَّادِقينَ154قالَ هذِهِ ناقَةٌ لَها شِرْبٌ وَ لَکُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَعْلُومٍ155وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَکُمْ عَذابُ يَوْمٍ عَظيمٍ156فَعَقَرُوها فَأَصْبَحُوا نادِمينَ157فَأَخَذَهُمُ الْعَذابُ إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ158وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ
کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلينَ160إِذْ قالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَ لا تَتَّقُونَ161إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ162فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ163وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ164أَ تَأْتُونَ الذُّکْرانَ مِنَ الْعالَمينَ165وَ تَذَرُونَ ما خَلَقَ لَکُمْ رَبُّکُمْ مِنْ أَزْواجِکُمْ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ عادُونَ166قالُوا لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يا لُوطُ لَتَکُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجينَ167قالَ إِنِّي لِعَمَلِکُمْ مِنَ الْقالينَ168رَبِّ نَجِّني وَ أَهْلي مِمَّا يَعْمَلُونَ169فَنَجَّيْناهُ وَ أَهْلَهُ أَجْمَعينَ170إِلاَّ عَجُوزاً فِي الْغابِرينَ171ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرينَ172وَ أَمْطَرْنا عَلَيْهِمْ مَطَراً فَساءَ مَطَرُ الْمُنْذَرينَ173إِنَّ في ذلِکَ لَآيَةً وَ ما کانَ أَکْثَرُهُمْ مُؤْمِنينَ174وَ إِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ175کَذَّبَ أَصْحابُ الْأَيْکَةِ الْمُرْسَلينَ176إِذْ قالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَ لا تَتَّقُونَ177إِنِّي لَکُمْ رَسُولٌ أَمينٌ178فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطيعُونِ179وَ ما أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلاَّ عَلي رَبِّ الْعالَمينَ180أَوْفُوا الْکَيْلَ وَ لا تَکُونُوا مِنَ الْمُخْسِرينَ181وَ زِنُوا بِالْقِسْطاسِ الْمُسْتَقيمِ182وَ لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدينَ
سوره 26. شُعراء آيه 136-140 👇👇 قَالُواْ سَوَاءٌ عَلَيْنَا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ إِنْ هَذَآ إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ فَكَذَّبُوهُ فَأَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَ مَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ✔️ترجمه گفتند: براى ما یكسان است كه ما را اندرز دهى یا اندرز ندهى. این (دعوت تو یا بتپرستى ما) جز شیوه پیشینیان نیست. وما عذاب نخواهیم شد. پس هود را تكذیب كردند آنگاه ما آنان را هلاك كردیم. البتّه در این (داستان) بىشك نشانهى بزرگى است، و(لى) اكثر مردم ایمان آورنده نیستند. و همانا پروردگار تو، همان خداوند عزیز و مهربان است. ✔️نکته ها در این كه كلمهى «هذا» به چه چیز اشاره دارد، احتمالاتى👇 است: الف: این ادّعاى پیامبرى تو، چیزى جز از مدّعیان قبلى نبوّت نیست. ب: این خانههاى بلند بر روى تپهها و سایر كارهاى ما، شیوهى ماست. ج: این و بتپرستى ما، همان تكذیب و بتپرستى نیاكان ماست. قرآن، بارها از مردم كرده است. در این سوره نیز چند بار آیه «و ما كان اكثرهم مؤمنین» در پایان نقل تاریخ انبیا بیان شده است. ✔️پيام ها 1- سابقه و رفتار نیاكان، دلیل حقّانیّت نیست. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین» (در صورتى كه مراد از «هذا»، رفتار مشركان باشد) 2- تقلید نابجا و تعصّب، مانع پندپذیرى است. «سواء علینا أ وَعَظتَ... اِن هذا...» 3- انحراف نیاكان، زمینهى انحراف نسلهاى بعدى است. «اِن هذا الاّ خُلُق الاوّلین» 4- گاهى بتپرستى و هر رفتار دیگر، جزو جوهرهى انسان مىشود. (كلمهى «خُلق» به معناى روحیّهى ثابت است) 5 - بتپرستان، انحراف خود را با شیوهى نیاكان توجیه و از خود سلب مسئولیّت مىكردند. «و ما نحن بمُعذّبین» 6- سرنوشت انسان به دست خود اوست. «فكذّبوه فاهلكناهم» 7- از تكذیب و هلاكت دیگران عبرت بگیرید. «لآیة»🌷🍃 8 - اكثریّت، شما را فریب ندهد. را در زیادى جمعیّت جستجو نكنید، ملاك شناخت حقّ و باطل، كمیّت نیست. «و ما كان اكثرهم مؤمنین»👉 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 141-145 👇 كَذَّبَتْ ثَمُودُ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ صَالِحٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِين ✔️ترجمه قوم ثمود (نیز) پیامبران را تكذیب كردند. آنگاه كه برادرشان به آنان گفت: آیا (از شرك و انحراف) پروا نمىكنید؟ من براى شما پیامبرى امین هستم. پس از خداوند پروا كنید واز من اطاعت نمایید. و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما نمىخواهم. پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست. ✔️نکته ها در این سوره، چند تن از پیامبران نقل شده، ولى آغاز ماجراى آنان با كلمهى «ٍ» شروع مىشود(45) و این، به خاطر آن است كه در این داستانها نقطهى ٍ، مسألهى تكذیب پیامبران از سوى اقوام گذشته و هلاكت آنهاست. آرى در نوشتن و گفتن باید مطالب مهم، سرفصل قرار بگیرد. ☘️در بیان تاریخ، باید به نكات توجّه شود، نه به مسایلى كه دانستن یا ندانستن آنها سود و ضررى ندارد. در این داستانها، دربارهى تعداد مردم و نام مكان و تاریخ حادثه و جزئیات دیگر، مطلبى بیان نشده است، زیرا آنچه مایهى عبرت است، نشان دادن حقّ و باطل و بیان پیروزى حقّ بر باطل است. 45) داستان نوح، آیهى 105 ؛ داستان عاد، آیهى 123 ؛ داستان صالح، آیهى 141 ؛ داستان لوط، آیهى 160 و داستان شعیب، آیهى 176. 🌱پيام ها 1- روش تمام انبیا یكى است. در داستان نوح، هود، صالح، لوط و شعیب، همهى آنان یك و یك شعار داشتند: 🌱همه مىگفتند: «اَلا تتّقون» 🌴همه مىگفتند: «فاتّقوا اللّه واَطیعون» 🎋همه مىگفتند: «اِنّى لكم رسول أمین» ☘️همه مىگفتند: «ما أسئلكم علیه من أجر» و خلاصهى پیام همهى آنان چند چیز بود: 🌹 برادرى، تقوا، پیروى از رهبر، بىتوقّعى، توكّل بر خدا و اطمینان دادن به مردم كه ما به نفع شما و امین شما هستیم. (پیامهاى این چند آیه نیز مانند پیامهاى آیات قبل است كه دربارهى پیامبران دیگر در همین سوره عنوان شد.) 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 146-152 👇👇 أَتُتْرَكُونَ فِى مَا هَاهُنَآ آمِنِينَ فِى جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ وَ زُرُوعٍ وَ نَخْلٍ طَلْعُهَا هَضِيمٌ وَ تَنْحِتُونَ مِنَ الْجِبَالِ بُيُوتاً فَارِهِينَ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَلَا تُطِيعُواْ أَمْرَ الْمُسْرِفِينَ أَلَّذِينَ يُفْسِدُونَ فِى الْأَرْضِ وَلَا يُصْلِحُونَ ✔️ترجمه آیا (فكر مىكنید) شما در آنچه در این دنیا دارید، در وامان رها خواهید شد؟ در باغها و چشمهها. و كشتزارها و نخلهایى كه شكوفهاش و بر هم نشسته است. (و هیچ مسئولیّت و بازگشتى نخواهید داشت؟) و شما (ماهرانه) از كوهها خانههایى براى مىتراشید. پس، از خدا پروا كنید و مرا پیروى نمایید. واز اسرافكاران فرمان نبرید. آنان كه در زمین مىكنند و اهل اصلاح نیستند. ✔️نکته ها ☘️اگر مردم دنیا تنها به همین جملهى «لا تُطیعوا امر المسرفین» كنند، تمام حكومتهاى طاغوتى اسرافكار، سقوط مىكنند. 🌱قوم ، هم خوبى داشتند، «فى جنّات و عُیون و زُروع»هم تمدّن و «من الجبال بیوتاً» و هم رفاه و . «فارِهین... آمِنین» 🌴كلمهى «طَلع» به شكوفهى خرما گفته مىشود كه قبل از میوه طلوع مىكند و گاهى به نوبَر و اوّلین خرما نیز گفته مىشود. «هَضیم» به معناى شكوفهى لطیف و بر هم نشسته است. یعنى شكوفههاى خرما از انبوهى و پر حاصلى و طراوت بر هم سوار شده است. با اینكه كلمهى «جنّات» شامل درخت خرما نیز مىشود، ولى نام درخت خرما جداگانه برده شده است، كه شاید اشاره به اهمیّت خرما در میان قوم ثمود بوده است. كلمهى «فارهین» مىتواند از كلمهى «فره» به معناى شادى باشد كه «بیوتا فارهین» یعنى در خانهها سرمست بودند و مىتواند از ریشهى «فراهت» به معناى مهارت باشد كه «بیوتاً فارهین» یعنى با مهارت خانههایى را از كوهها مىتراشیدند. ✔️پيام ها 1- به زندگى مرفّه دنیا مغرور نشوید. «أتُتركون... آمِنین» امروز نشانهى خداوند از شما نیست. (نعمتهاى مادّى پایدار نیست). 2- توجّه به ناپایدارى دنیا، وسیلهى . «أتُتركون... فاتّقوا اللّه» 3- لازمهى تقوا، پیروى از انبیا و دورى از اطاعت است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون و لا تُطیعوا أمر المسرفین» 4- امنیّت، اقتصاد و رفاه، اگر با پیروى از رهبر همراه نباشد زمینهى خواهد شد. «آمِنین، جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، فاتّقوا اللّه و اَطیعون»👉 5 - انسان در برابر رها نیست، بلكه دارد. «جنّات، عیون، زُروع، بُیوتاً، لاتُطیعوا أمر المسرفین» 6- اسرافكار، صلاحیّت رهبرى جامعه را ندارد. «لاتُطیعوا أمر المسرفین» 7- انبیا در مردم بودند. «لاتُطیعوا أمر المسرفین»🌱 8 - در برابر سرمایه داران اسرافگر، كرنش نكنید. «لاتُطیعوا أمر المسرفین» 9- تولّى و تبرّى باید با هم باشد. «اطیعون - لا تطیعوا» 10- اسراف، فساد است و اسرافكار، . «المسرفین الّذین یُفسِدون» 11- از بىدرد، امید اصلاح نداشته باشید كه اصلاح تنها در سایهى مكتب انبیاست. «و لا یُصلِحون» 12- اسرافكاران، كار خودرا مىكنند وخود را صالح مىدانند. «لایُصلِحون» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 153, 154 👇👇 قَالُواْ إِنَّمَآ أَنتَ مِنَ الْمُسَحَّرِينَ مَآ أَنتَ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا فَأْتِ بَِايَةٍ إِن كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ ✔️ترجمه (قوم ثمود به جاى ایمان آوردن به صالح) گفتند: همانا تو از سحر شدگانى. تو جز بشرى مثل ما نیستى. پس اگر از راستگویانى، نشانه (و معجزه)اى بیاور. ✔️پيام ها 1- به انبیا دو تهمت مىزدند: ، «ساحر» و سحرشده. «المسحّرین» 2- بدتر از عصیان، كردن آن است. در برابر فرمان «اَطیعون» عصیان خود را توجیه كرده ومىگفتند: تو سحر شدهاى وقابل پیروى نیستى. «المسحّرین» 3- نبوّت ومعجزه، . «فأتِ بآیة» (معجزه، نشانهى صداقت انبیاست) 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 155-157 👇👇 قَالَ هَذِهِ نَاقَةٌ لَّهَا شِرْبٌ وَلَكُمْ شِرْبُ يَوْمٍ مَّعْلُومٍ وَلَا تَمَسُّوهَا بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَظِيمٍ فَعَقَرُوهَا فَأَصْبَحُواْ نَادِمِينَ ✔️ترجمه صالح (در پاسخ معجزهخواهى مردم) گفت: این ماده شترى است (كه با ارادهى خداوند، از درون كوه خارج شد). براى اوست سهمى از آب (یك روز) و براى شما روز دیگرى معیّن شده است. و به آن آسیبى نرسانید كه روز سهمگین، شما را فرا مىگیرد. پس ناقه را كشتند، سپس از كردهى خود پشیمان شدند. ✔️نکته ها 🌴دست قدرت خداوند در ارائهى معجزه است، از شكافتن ماه «اِنشقّ القَمر»، تا شكافتن آب «فانفلق» تا شكافتن كوه و بیرون آوردن شتر براى او یكسان است. ☘️با این كه ناقهى صالح را یك نفر از پاى درآورد، امّا قرآن مىفرماید: «عقروها» یعنى گروهى آن را پى كردند، زیرا آن به كار آن یك نفر بودند. چنانكه حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: «انّما عقر ناقة ثمود رجل واحد فعمّهم اللّه بالعذاب لمّا عمّوه بالرضا»(46)👉 46) نهجالبلاغه، خطبه 201. ✔️پيام ها 1- معجزه باید به قدرى باشد كه همهى مردم در هر سطحى كه هستند، اعجاز آن را درك كنند. «هذه ناقة» 2- توهین به ، كیفر بزرگ دارد. «لاتَمَسّوها بسوء فیأخذكم» خداوند در سوره اعراف این شتر را به خود نسبت داده است؛ «ناقة اللّه»(47)🌷🍃 3- تقسیم عادلانهى منابع آب باید طبق فرمان خدا صورت گیرد. «لها شربٌ ولكم» 4- شترى كه رنگ و نشان الهى داشته باشد، بر انسانهاى عادّى مقدّم است. «لها شِرب و لكم...» 5 - انسان ، حتّى به حیوان بىآزار شیرده رحم نمىكند. «فعَقَروها»🌷🍃 6- هشدارهاى انبیا را جدّى بگیریم. «لاتمسّوها بسوء - فعَقَروها فاصبحوا نادمین» 7- هر كس كه به كار دیگرى باشد، در اجر یا گناه كار او شریك است. «فعقروها» با اینكه یك نفر ناقه را كشت.🌷🍃 8 - هر ندامت وتوبهاى نیست. (توبه وندامت هنگام دیدن عذاب كارساز نیست). «نادمین - فأخذهم العذاب» 47) اعراف، 73.🌷🍃 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 158, 159 👇👇 فَأَخَذَهُمُ الْعَذَابُ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ✔️ترجمه پس آنان را عذاب فرا گرفت. همانا در این (ماجرا) قطعاً نشانه و درس عبرتى است، و(لى) اكثر آنان ایمان آورنده نیستند. و البتّه پروردگار تو بى شك همان تواناى مهربان است. ✔️پيام ها 1- توهین به مقدّسات الهى به حدّى مهم است كه گروهى به خاطر كشتن یك ، مىشوند. «فعَقَروها ... فأخذهم العذاب»🌷🍃 2- هم الطاف او نشانههاى عبرت هستند و هم قهر وعذابش. «لآیةً» 3- انسان مىتواند حتّى با دیدن بزرگترین هاى الهى، در برابر حقّ عناد ورزد و ایمان نیاورد. «لآیة و ما كان اكثرهم مؤمنین»🌷🍃 4- فرستادن انبیا ومعجزه وقهر بر كفّار لجوج، از شئون ربوبیّت اوست. «ربّك» 5 - ایمان و كفر مردم، در خداوند اثرى ندارد. «اِنّ ربّك لهو العزیز» 6- قهر خداوند به خاطر عمل خودماست وگرنه او مهربان است. «لهوالعزیزالرحیم» 🌷🍃 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 160-164 👇👇 كَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ ✔️ترجمه قوم لوط (نیز) انبیا را تكذیب كردند. زمانى كه برادرشان لوط به آنان گفت: آیا (از شرك وانحراف دورى، و از خدا) پروا نمىكنید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم. پس، از خداوند پروا كنید و مرا اطاعت نمایید. و من در برابر رسالتم از شما مزدى درخواست نمىكنم. (زیرا) مزد من تنها بر پروردگار جهانیان است. ✔️نکته ها حضرت لوط با حضرت ابراهیم بودند، ولى در این سوره فاصلهى داستان ابراهیم و لوط حدود یكصد آیه است و این، به خاطر آن است كه در نقلهاى قرآن عبرتها مهم است، نه تنظیم و سیر تاریخى. ✔️پيام ها 1- موضوعات اصلى را سرفصل كلام خود قرار دهید. «كذّبت ثمود ...» (در آغاز تاریخ تمام انبیا در این سوره، كلمهى «كذّبت» مطرح شده و این به جهت آن است كه هدف از نقل تاریخ آن بزرگواران در این سوره، بیان تكذیب مردم لجوج و كیفر الهى آنان است.) 2- تكذیب یك پیامبر به منزلهى تكذیب همهى پیامبران است. «كذّبت... المرسلین» (با اینكه هر قومى پیامبر خود را تكذیب مىكرد، ولى چون انبیا داراى هدف وبرنامه واحدى هستند، تكذیب یكى از آنها به منزله تكذیب همه آنان است)🌷🍃 3- رابطهى رهبر آسمانى با مردم، رابطهى برادرى است. «اخوهم»🌷🍃 4- كسى كه پرواى درونى ندارد، از هر جهت آسیب پذیر است و هیچ حقّى را نمىپذیرد. «الا تتّقون» 5 - رهبران آسمانى باید به سراغ مردم روند و خود و اهداف خود را به آنان عرضه كنند. «الا تتّقون انّى لكم ...» 6- تقوا، بستر و زمینهى حقّ پذیرى و اطاعت از انبیا است. «فاتّقوا اللّه و اطیعون» 7- دیندارى، بدون اطاعت از رهبرى كامل نیست. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»🌷🍃 8 - اگر به مال مردم چشم ندوزیم، سخنان ما بیشتر اثر مىكند. «ما اسئلكم» 9- كسى مىتواند از مردم بىنیاز باشد كه توكّلش بر خداوند زیاد باشد. «الا على ربّ العالمین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 165-167 👇👇 أَتَأْتُونَ الذُّكْرَانَ مِنَ الْعَالَمِينَ وَتَذَرُونَ مَاخَلَقَ لَكُمْ رَبُّكُم مِّنْ أَزْوَاجِكُم بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ عَادُونَ قَالُواْ لَئِنْ لَّمْ تَنتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجِينَ ✔️ترجمه آیا از میان مردم جهان، شما به سراغ مردها مىروید؟ و (زنان و) همسرانتان را كه پروردگارتان براى شما آفریده رها مىكنید؟ بلكه شما مردمى تجاوزكارید. مردم (به جاى پندپذیرى) گفتند: اى لوط! اگر (از حرفهایت) دست برندارى، قطعاً از اخراج شدگان خواهى بود. ✔️نکته ها در این آیات، لوط به عنوان معرّفى شدهاند؛ «بل انتم قوم عادون» لكن در آیات دیگر، تعبیرات دیگرى نیز دربارهى آنها به كار رفته است، از جمله: «بل انتم قوم مسرفون»(48)، «قوم سوء فاسقین»(49) و «بل انتم قوم تجهلون»(50) كسى كه مرتكب لواط شود، مجازاتش قتل است. این عمل به قدرى زشت است كه حتّى اگر كسى با حیوانى آمیزش جنسى انجام دهد، گوشت آن حیوان حرام مىشود و باید آن را ذبح كرد و سپس لاشهى آن را سوزاند. همجنسگرایى، تنها در میان دیده مىشود. در عالم هستى، هیچ موجود دیگرى همجنسگرا نیست. 48) اعراف، 81. 49) انبیاء، 74. 50) نمل، 55. پيام ها 1- در نهى از منكر، باید رایج در هر گروه و را شناخت و در بازداشتن مردم از آن اصرار نمود. «أتأتون الذُكران»🌷🍃 2- در نهى از منكر، راههاى معروف را ارائه دهید. «أتأتون - و تذرون... ازواجكم»🌷🍃 3- رها كردن همسر و نادیده گرفتن نیازهاى او ممنوع است. «تَذَرون... ازواجكم»🌷🍃 4- خداوند براى اشباع غرائز بشر، مسیر فطرى وطبیعى قراردادهاست. «خلقلكم» 5 - ادیان آسمانى، انسان را به ازدواج ترغیب مىكنند. «خلق لكم ربّكم من ازواجكم»🌷🍃 6- ازدواج، جلوهاى از ربوبیّت الهى و به نفع انسان است. «خلق لكم ربّكم» 7- انحرافات جنسى، تجاوز و طغیان است و همجنسگرایى و لواط، تجاوز به حریم ارزشهاست. «عادون» 8 - براى از بین بردن منكر، تكرار نهى از منكر و استقامت لازم است. «لئن لم تَنتَه»🌷🍃 9- در نهى از منكر، خود را براى تهدیدهاى دیگران آماده كنید. «لتكوننّ من المخرجین»🌷🍃 10- تبعید، شیوهى ستمگران قوم لوط بوده است. «من المخرجین» 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 168-175 👇 قَالَ إِنِّى لِعَمَلِكُم مِّنَ الْقَالِينَ رَبِّ نَجِّنِى وَأَهْلِى مِمَّايَعْمَلُونَ فَنَجَّيْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِينَ إِلَّا َجُوزاً فِى الْغَابِرِينَ ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِينَ وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم مَّطَراً فَسَآءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِينَ إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ ✔️ترجمه لوط گفت: من مخالف شدید كردار شما هستم. پروردگارا! من و كسان مرا از (شرّ) آنچه انجام مىدهند رهایى بخش. پس (دعایش را مستجاب كردیم و) او وتمام خاندانش را نجات دادیم. مگر پیرزنى (زن لوط) كه در میان بازماندگان بود. سپس، دیگران را ریشهكن كردیم. و بر سر آنان بارانى (از ) فرو فرستادیم. پس چه بد است باران هشدار داده شدگان. البتّه در این (ماجرا) نشانهاى (از قدرت الهى) است، لكن بیشتر مردم ایمانآورنده نیستند. همانا پروردگار تو همان تواناى مهربان است. ✔️نکته ها كلمهى «قالین» به معناى اظهار نگرانى و مخالفت شدیدى است كه از عمقِ جان باشد. ✔️پيام ها 1- با بد مخالفت كنید، نه با شخص خلافكار. «لعمَلِكم من القالین»🌷🍃 2- انبیا، در برابر تهدیدها نمىترسیدند و حرف خود را مىزدند. «من القالین» لوط در برابر تهدید اخراج وتبعید، فرمود: من دشمن كار شما هستم.🌷🍃 3- تنفّر از كار بد، هم باید زبانى باشد و هم عملى. «قال اِنّى لعملكم - ربّ نجّنى» آرى نگرانى تنها كافى نیست، باید به فكر رهایى ونجات از مركز فساد بود.🌷🍃 4- محیط آلوده براى مردان خدا قابل تحمّل نیست؛ اگر از اصلاح محیط مأیوس شدند، حداقل خود را از آنجا نجات مىدهند. «نجّنى»🌷🍃 5 - بزرگان جامعه باید به فكر خاندان و یاران خود باشند. «نجّنى و اهلى»🌷🍃 6- دعاى انبیا است. «ربّ نجّنى - فنجّیناه» 7- زن، در انتخاب راه وابسته به شوهر نیست. «الاّ عجوزاً» (زن لوط راه انحرافى را برگزیده بود)🌷🍃 8 - در ادیان آسمانى، همهى قوانین و ارزشها بر اساس است نه روابط. «الاّ عجوزًا» (زن پیامبر نیز اگر منحرف شد، هلاك مىشود، زیرا ملاك و میزان، كفر وایمان است نه رابطهها و نسبتها)🌷🍃 9- حساب اطرافیان و وابستگان را، از حساب خود آنان كنید. «الاّ عجوزًا» (ممكن است انسان پیامبر وفرستاده خدا باشد، ولى بستگانش در راه حقّ نباشند. همسر لوط در خانه پیامبر بود، ولى داراى تفكّر انحرافى بود.) 10- كیفر گناه براى همه است، زن لوط در میان نابودشدگان است و امتیاز ویژهاى ندارد. «فى الغابرین»🌷🍃 11- كیفر كسانى كه مسیر ازدواج را به لواط مىكشانند، آن است كه باران رحمت، باران عذاب شود و آنان را از پاى در آورد. «فساء مَطر المنذرین»🌷🍃 12- خداوند قبل از عذاب، هشدار مىدهد و اتمام مىكند. «المنذرین» 13- همین كه جامعه از افراد خالى شد، زمینهى قهر الهى فراهم شده است. «نجّیناه و اهله... ثمّ دمّرنا»🌷🍃 14- طبیعت، در اختیار قدرت الهى است. (همان قدرتى كه از آسمان باران نازل مىكند، مىتواند سنگ نازل كند) «فامطرنا علیهم مطراً...» 15- تاریخ، مایهى عبرت است. «اِنّ فى ذلك لایةً» 16- در تربیت، تكرار لازم است. (در این سوره بعد از نقل ماجراى هریك از پیامبران، جملهى «اِنّ فى ذلك لآیة» آمده است). 17- اكثر مردم پند نیستند. «و ما كان اكثرهم مؤمنین» 18- قدرت همراه با رحمت ارزش دارد. «العزیز الرّحیم»🌷🍃 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
همجنس گرایی
سوره 26. شُعراء آيه 176-180 👇👇 كَذَّبَ أَصْحَابُ لَْيْكَةِ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قَالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَلَا تَتَّقُونَ إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ وَمَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ ✔️ترجمه اصحاب اَیكه (نیز) پیامبران را تكذیب كردند. زمانى كه شعیب به آنان گفت: آیا از (شرك وانحراف) پروا ندارید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم. پس، از خدا پروا كنید و من را اطاعت كنید. و من بر این رسالتم هیچ پاداشى از شما درخواست نمىكنم. اجر من جز بر پروردگار جهانیان نیست. ✔️نکته ها «اَیكة» به معناى بیشه وجنگل است. بعضى «اصحاب اَیكه» را كه بار نامشان در قرآن آمده همان اصحاب مَدیَن مىدانند و بعضى دیگر آنان را قومى مىدانند كه در منطقهاى نزدیك مَدیَن زندگى مىكردند و هر دو قوم، مخاطب حضرت شعیب بودهاند. در این سوره، این پیامبرى است كه داستانش نقل شده و در تمام این داستانها جملهى «قال لهم اَخوهم» بود امّا در مورد شعیب، كلمهى «اَخوهم» نیامده است. شاید دلیلش این باشد كه شعیب نسبت به مردم غریب بود.(51) 51) تفسیر كبیرفخررازى. ✔️پيام ها 1- همهى انبیا، همفكر، همسخن و همسو بودند. (آیات «اِنّى لكم رسول أمین» «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» در همهى داستانهاى این سوره تكرار شده و پیامهاى این آیات، همان پیامهاى آیات 160 تا 164 است.) 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 181-183 👇👇 أَوْفُواْ الْكَيْلَ وَلَا تَكُونُواْ مِنَ الْمُخْسِرِينَ وَ زِنُواْ بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ وَلَا تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَآءَهُمْ وَلَا تَعْثَوْاْ فِى الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ ✔️ترجمه حقّ پیمانه را ادا كنید و از كم فروشان نباشید. و با ترازوى درست بسنجید. و اجناس مردم را كم ندهید و در زمین به فساد و تبهكارى نكوشید. ✔️نکته ها كلمهى «كیل»، براى مایعات و كلمهى «قِسطاس»، براى وزنها و كلمهى «اشیائهم»، براى چیزهاى عددى و غیره بكار رفته است. در این آیات دو امر و دو نهى مشاهده مىكنیم كه مكمّل یكدیگرند. «اَوفوا - و لاتكونوا» و «زنوا - لاتبخسوا» 🔸در روایات آمده است: كسانى كه عیب خود را به مشترى نگویند، فرشتگان، آنان را لعنت مىكنند وكسانى كه با مكر وحیله دیگران را فریب دهند، بدترین مردم هستند.(52) 🔹كمفروشى، یكى از منكرات بزرگ است كه همه آفات لقمه را به دنبال دارد. كمفروشى، تنها در داد و ستد نیست، بلكه ممكن است افرادى در تدریس، طبابت، نظارت، مهندسى و شئون دیگر زندگى نیز كمفروشى كنند و چنان كه باید دیگران را ادا نكنند. 52) غررالحكم. ✔️پيام ها 1- پیمانه و ترازو، سابقه و تاریخى بس طولانى دارد. «اَوفوا الكَیل» 2- كم فروشى، حرام و مراعات حقّ الناس واجب است. «اَوفوا الكَیل ...»🌷🍃 3- انبیا، بر نظام اقتصادى جامعه نظارت داشتند. «اَوفوا الكَیل»🌷🍃 4- ادیان آسمانى بر اجتماعى و اقتصادى تأكید دارند. «اَوفوا - وَ زِنوا»🌷🍃 5 - میزان سنجش در هر امرى باید عادلانه و درست باشد. «القِسطاس المستقیم» 6- مراعات حقوق همهى انسانها لازم است، نه تنها مؤمنین. «لاتبخسوا النّاس»🌷🍃 7- كمفروشى، در هر چیزى ممنوع است و مخصوص پیمانه و ترازو نیست. «لاتبخسوا النّاس اشیائهم» 8 - كمفروشى، نوعى است و كسانى كه به جامعه ضربهى اقتصادى مىزنند مفسد فى الارض هستند. زیرا نابسامانىهاى اقتصادى، سرچشمهى از هم پاشیدگى نظام است. «لا تَعثوا فى الارض مفسدین» 9- شناخت موجود در جامعه، گام اوّل در اصلاح جامعه است. (تمامآیات)🌷🍃 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
خلاصه تفسیر صفحه 373 و 4 قران کریم سه منکر بزرگ مورد اشاره هست👇 1-مرفّه اسرافكار:توجیه سپس تهمت وسپس توهین به نتیجه👈 فأخذهم العذاب 2-در نهى از منكر، باید رایج راشناخت 🌱همجنس گرایی َأَمْطَرْنَا عَلَيْهِم 3-كمفروشى، یكى از منكرات بزرگ است نتیجه آن👈 فى الارض مفسدین ✅با قران و اهلبیت ⏪در این کانال هر هفته یک یا دو جلسه تفسیر درج میشود https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
باسمه تعالی عبادتهاى برخى از عبادت ها گناه محسوب مى شوند و باطل هستند همچون موارد زير: ۱. نماز، روزه، طواف و اعتكاف در حال حيض و نفاس باطل و گناه است. ۲. نافله ظهر و عصر در سفر. ۳. اذان و اقامه براى نمازهاى غير يوميه يا اذان قبل از وقت. ۴. وضو بعد از غسل جنابت (تا وقتى كه كارى كه وضو را باطل مى كند از او سر نزده). ۵. روزه عيد قربان و فطر. ۶. روزه يوم الشك به نيت اول ماه رمضان يعنى روزى كه نمى داند آخر شعبان است يا اول رمضان، نبايد به نيت ماه رمضان روزه بگيرد ولى اگر به نيت روزه قضا يا روزه مستحبى روزه بگيرد، صحيح است و اگر بعداً معلوم شود همان روز اول ماه رمضان بوده از ماه رمضان حساب مى شود. ۷. خوندن سوره هايى كه سجده واجب دارد در حال جنابت و حيض و نفاس حرام است. 🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا 🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش 🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام 🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
باسمه تعالی 🔹مناسبت :شهادت امام جواد علیه السلام 🔸موضوع : برخورد امام جواد علیه السلام در مواجهه با بازی های دنیا ! 👈عنوان : در دنیای بازی ، بازیگری یا کارگردان؟ پیام : مقام معظم رهبری؛ جوانهای ما قادر به خیلی از کارهای بزرگ هستند . ( 1 / 1 / 97 ) ♻️ ماهیت بحث : تبیین برخورد امام جواد علیه السلام در مواجهه با بازی های دنیا مبنی بر عدم خلقت برای بازیچه بازی های دنیا شدن ، جهت توجه مخاطبین به فرار از بازی های دنیایی شدن و ایفای نقش در دنیای بازی ها. https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
✅انگیزه سازی 👈علی بن ح سان وا سطی می گوید: تعدادی ا سباب بازی که ساختِ اصفهان و برخی از آنها، از جنس بود، همراه خود بردا شته تا هنگام دیدار و زیارت امام جواد علیه السلام به ایشان نمایم، و فکر می کردم که آن حضرت از این کار من مسرور و شادمان خواهد شد، چون سن و سال آن حضرت کم و در دوران کودکی به سر می برد . آنگاه که در محضررب بودم، منتظر ماندم تا همه ی افراد متفرق شروند، امام از جای خویش حرکت کرد و به طرف که در نزدیکی مدینه ا ست حرکت نمود، و من نیز به دنبال او به راه افتادم، به موفق خادم حضرت گفتم: از امام برایم اجازه ی بگیر، تا به محضرشان شرفیاب شوم . پس از کسب اجازه و در حالی که اسباب ها را در دست داشتم به محضر شان وارد شده، سلام کردم، سلام مرا پا سخ گفت ولی درچهره ی امام جواد علیه السلام ناراحتی و عدم و خشنودی دیده می شد، و مرا به نیز دعوت نفرمود . در همان حالی که ایستاده بودم به ایشان نزدیک شده و اسباب بازی ها را در مقابل حضرت ، و منتظر بودم تا حضرت خشنودی ورضایت خویش را اعلان و از من تشکر کند، فَنَظَرَ إلَىَّ مُغضِباً ثمّ رَنا یَمیناً وَشِمالًا ؛ اما ناگهان دیدم امام با حالت خشم و غضب به من مینگرد، و گاهی نیز نگاهی به طرف راست و چپ می اندازد، وَقالَ ما لِهذا خَلَقَنی اللَّهُ ما أنا وَاللَّعبِ؟ سپس فرمود: امام جواد علیه السلام فرمودند ما برای خلق نشده ایم خداوند مرا برای این کارهابازی ) نیافریده، من کجا و بازی کجا! از این سخن امام متوجه شدم که کار من موجبات ناراحتی وی را فراهم نموده است . از این رو، از ایشان خواهی نموده و پوزب طلبیدم، او نیز مرا مورد عفو و گذشت قرار داد، سپس اسباب بازیها را برداشتم و از محضرشان خارج شدم. 1 امام جواد علیه السرلام نقش خودشران را در دنیای بازی ها و بازی های دنیایی معلوم میکنند ، حضررت اجازه نمیدهند بازیگری باشند که بازیچه بازی های دنیایی شوند. ✅ من و شما قرار است در این دنیای بازی ها ، چه نقشی داشته باشیم؟ بازیگری یا کارگردانی؟! 1 دلائل الإمامة: 212 . https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
✅اقناع اندیشه ما در دنیایی زندگی میکنیم که پر از های مختلف انگیز است: وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُونَانعام / 32 لعب" بازى( به کارهایى گفته مىشود که داراى یک نوع نظم براى وصول به یک هدف است، و لهو )سرگرمى( به هرکارى گفته مىشود که انسان را به خود مشغول داشته و از مسائل اصولى منحرف سازد. 3 🔸تشبیه زندگى دنیا به بازى و از این نظر است که بازیها و معمولا کارهاى تو و بی اساس هستند که از متن زندگى حقیقى دورند. آدمهایی کوچک موندند ، بازیچه دسررت این و آن میشرروند . ولی آدم های بزرگ بازیگر نیسررتند ،بلکه بازی های دنیایی روکارگردانی می کنند. 🔹البته بازی کردن یکی از مهمترین بخش های در زندگی اسررت ، بازى براى کودك، جدّىترین موضرروع حیات اسررت. وا ه بازى براى بزرگسالان، مساوى با وقتگذرانى، ، غفلت و ... ا ست که مانع تکامل و تعالى مىگردد؛ امّا در مورد کودك، بستر ر شد وتکامل او ست. دوران بازى کودك، دوران تعطیلى تکامل نی ست؛ بلکه دوران ا ستعدادهاى او از طریق بازى ا ست. از این رو، درروایات تو صیه شده که به کودکان خود، بازى بدهید 4 و کودکى که بازىگوببا شد، در بزرگ سالى، خوب فهم و بردبار مى شود. 5 و این مسئله نشانگر نقش اساسى بازى در رشد و تعالى انسان است. 6 🔻اما همین بازی که باعث رشد و تکامل کودکان میشود ، رشد و تکامل بزرگ سالان خواهد شد. یعنی در همان سن کودکی باقی میمانند. امام جواد علیه السلام به دلیل عنایت خداوند متعال و مقام عصمتی که داشتند نیاز به گذراندن این دوران نداشتند ، اما برخی پیرمردهاهنوز گرفتار بازی های هستند. 60 سال از سنش گذشته ، ولی هنوز با داره بازی میکند. مورد داشتیم داشته جون میداده. اون لحظات آخر همه دور سرب جمع شدند. منتظر بودند کنه ، یه لحظه چشم هاب رو باز کرد و داد زد موبایلم ، موبایلم ... موبایلش روآوردند ، آخرین مرحله بازی رو تموم کرد و مرد. 🔺یکی از بزرگترین وشاید مهمترین علت هایی که باعث میشه ما تو بازی های دنیا ، به جای ، بازیگر و این بازی ها بشیم ❇️ اسررت. غفلت از چی ؟ از خیلی چیزها مهمترین اونها از خلقت اسررت. لذا خود امام جواد علیه السلام در جواب به اون صحابی می فرمایند : ما لِهذا خَلَقَنی اللَّهُ. یعنی من برای بازی خلق نشدم. همین که بفهمیم برای بازی خلق نشدیم خیلی از مشکلات مابرطرف میشود. https://eitaa.com/FATEMI133 🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
در حدیث قدسری آمده است یَا ابنَ آدَمَ، خَلَقتُ الأَشیا لِجََلِک و خَلَقتُکَ لِاجََلی. بنده من! من همه چیز را برای تو خلق کردم و تو را برای خودم. حیف است که صرف اشیا و مخلوقات من بشوی، تو مال !این را بفهمیم! به قول آن عارف بزرگ، آیت الله حق شناس رحمةالله علیه: هشیار باب که خلقت عالم ز بهر توست غیر از خدا هر آنچه خواهی شکست توست