eitaa logo
منبرک فاطمی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
987 ویدیو
1.4هزار فایل
✔️ مباحث قرآنی، اخلاقی،داستان ✔️اهلبیت ومناسبتهامذهبی ✔️احکام کاربردی،پاسخگو ✔️مرثیه و مداحی ✔️عفاف وحجاب ✔️جهادتبیین ✔️فرزندآوری ✔️مهدویت ✔️شهدا ✔️نماز ✔️ هدیه به مادرم @a_f_133 🔺فهرست و... https://eitaa.com/fatemi222/6618
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام لینک👆 برای دوستان بفرستید🙏
فیش جامع صفر.apk
10.58M
🔺برنامه اندروید 🔺 📕فیش جامع صَفَر 📕 برنامه کاربردی متناسب با ماه صفر @fatemi222
* اَللّهمَّ اجْعَلْنى فى دِرْعِكَ الْحَصينَةِ، اَلَّتى تَجْعَلُ فيها مَنْ تُريدُ. خدایا من را در زره مستحکم خویش قرار بده که هرکس را که بخواهی در آن قرار می دهی . (ترجمه: آیت الله بهجت) امام صادق عليه السلام فرموده اند: خواندن اين دعا را سه مرتبه در وقت صبح و سه مرتبه در شامگاه ترك مكن، همانا پدرم مى فرمود كه اين از دعاهاى مخزون است. (الكافى : 2 / 534) _____ ● [خواندن اين دعا براى حفظ از خطرات و مشكلات نافع است. برخى از دوستان به وسيله ى آن از خطرات بسيار هولناك محفوظ مانده اند] - (حاج سيد حسين يعقوبى قائنى) آیت الله بهجت می فرمودند: در صبح سه بار این دعا را بخوانید که در روایت دارد که این جزء اسرار آل محمد صلي الله علیه و آله وسلم است. @fatemi222
که روزی را کم می‌کنند👇 ✴️ حدیث ✴️ امام زین العابدین علیه السلام فرمودند : الذُّنُوبُ الَّتِي تَدْفَعُ الْقِسَمَ إِظْهَارُ الِافْتِقَارِ وَ النَّوْمُ عَنِ الْعَتَمَةِ وَ عَنْ صَلَاةِ الْغَدَاةِ وَ اسْتِحْقَارُ النِّعَمِ وَ شَكْوَى الْمَعْبُودِ عَزَّوَجَل‏ . گناهانی که روزی را از انسان دفع می‌کنند : 1⃣ اظهار فقر و نداری کردن در حضور مردم . 2⃣ خواب دیرهنگام شب و بعد از نماز صبح . 3⃣ تحقیر و کم ‌ارزش شمردن نعمت های خدا . 4⃣ شکوِه و گلایه داشتن از خداوند متعال . 📚📚📚 معانی الاخبار ص ۲ . @fatemi222
🌹سلام همراهان 👈موضوع امروز یکی از عوامل بدعاقبتی‌ هست ✋ یکی از عوامل بدعاقبتی‌ گناه هست .یزید و نتیجه گناهان https://eitaa.com/fatemi222/6459 از علایم جرات برگناه (علنی) https://eitaa.com/fatemi222/6460 🔺اظهارخوشحالی و بازگو کردن گناه https://eitaa.com/fatemi222/6461 🔺اصرار بر گناه https://eitaa.com/fatemi222/6462 کوچک شمردن گناه /علما و گناه https://eitaa.com/fatemi222/6463 سیره عملی علما در باره گناه https://eitaa.com/fatemi222/6464 توجیه گناه عامل جرات برگناه https://eitaa.com/fatemi222/6466
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋از عوامل بدعاقبتی‌(جرأت بر گناه) 🔹امام صادق علیه السلام برای اصحاب نقل کردند که گروهی گناه کردند و می‌ترسیدند. 👈جمعی از آنان پرسیدند چرا شما را ترسان می‌بینیم؟ آنها گفتند چون ما گناه کرده‌ایم و گروه دوم گفتند گناه شما بر گردن ما. ما عهده‌دار گناه شما می‌شویم. خداوند فرمود: گروه اول از گناه ترس دارند و گروه دوم جرأت بر گناه و سپس بر گروه دوم عذاب آمد و هلاک شدند. 🔹 یکی از ویژگی‌های یزیدیان در طول تاریخ بر گناه بود. اینکه انسان جرأت می‌کند همه گناه ها را انجام دهد گاهی انسان یک گناه انجام می دهد، دو گناه انجام می‌دهد، یک بار انجام می‌دهد، یک هفته آن را مرتکب می شود؛ این شخص جرأت بر گناه ندارد از روی ناتوانی گناهی مرتکب شده است؛ 🔹امادر مقابل شخصی هست که جرئت بر گناه پیدا می کند؛ یعنی هیچ حد و مرزی در گناه نمی شناسد. این جرأت بر گناه کردن بسیار است. 🔹 حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «إیّاکَ و المجاهَرَةَ بالفُجورِ فإنّها مِن أشَدِّ المَآثِمِ»؛ بپرهیزید از از اینکه در گناه کردن جسور شوید که آن بزرگترین گناهان است.(میزان الحکمه حدیث ۶۷۶۵.) 🔹 یزیدیان و خود شخص جرأت و جسارت زیادی در نافرمانی خدا داشتند. 👈شخص یزید را ببینید؛ گناهی نبود که او انجام ندهد؛ هر جنایت و هر پلیدی که ممکن بود را انجام داد. 👈او سه سال خلافت کرد. هر سال هم فاجعه‌های عجیبی را به بار آورد. 1⃣سال اول، یعنی سال ۶۱ هجری واقعه دلخراش کربلا را به بار آورد. در فاجعه کربلا به احدی نکرد هر جنایتی که از دستشان برمی‌آمد را انجام داد؛ آن کارهایی را هم که انجام نداد از دستش بر نمی‌آمد. اینکه شخصی بیاید نوه پیامبر خدا رابه ترین شکل ممکن به شهادت برساند، بهترینهای اهل زمین را پرپر کند، حرم اهل بیت علیهم السلام را به اسارت ببرد و… . این ها چیز نیست که یزید آنها را انجام داد. 2⃣در سال ۶۳ هجری واقعی حرّه اتفاق افتاد. واقعه‌ای که در آن یزید در آن سال به حمله کرد و به لشکریان خود گفت سه روز تمامی مسلمانان مدینه بر شما . 🔹 این ملعونین به حرم امن پیامبر حمله کردند. در تاریخ ذکر شده که از هفت هزار تا ۱۱ هزار و ۷۰۰ نفر را به رساندند. 🔹فقط در شهر مدینه از بین اینها فقط ۸۰ یار خاص پیامبر حضور داشت ۷۰۰ حافظ کل قرآن بود. 🔹به هیچکس رحم نکردند. دستور دادند که زنان این‌ها تا سه روز بر شما است این معلولین آنقدر به زنان مسلمان تجاوز کردند که نقل شده است 🔹سال بعد از آن، چند هزار فرزند نامشروع به دنیا آمد. 🔹این ملعونین حرم مطهر پیامبر را اسب های خود قرار دادند. این هم جنایت بسیار بزرگی بود که از این ملعونین سر زد. 3⃣در سال بعدی خلافت، یزید جنایت و حادثه ناگوار دیگری را مرتکب شد که در آن شهر مکه و حرم امن الهی را به آتش کشیدند. 🔹 این جنایات جنایات بسیار بزرگی بود که اینها مرتکب شدند و به خاطر این بود که جرأت و بر گناه پیدا کردند. 🤔انسان باید بسیار قساوت و جرأت بر گناه داشته باشد که این چنین جنایاتی را انجام بدهد البته این ملعون هم پیش از آنکه به عذاب و عقاب اخروی گرفتار شود، در به بدترین شکل ممکن به درک واصل شد. 🔹وضعیت مرگ یزید متفاوت است اما نقل شده است که چند روز بعد از آنکه مکه را به آتش کشیدند خبر رسید که یزید برای به بیرون شهر رفته بود. خواست آهویی را شکار کند اما آهو فرار کرد. بسیار به او برخورد. به اطرافیان گفت همین جا بمانید تا من بروم آن را شکار کنم و برگردم. رفت و در میانه راه مسیر را گم کرد و نیز بر او غلبه نمود. 🔹 در اینجا دو نقل و روایت مختلف وارد شده است اما منافاتی هم با هم ندارند. در بیابان به خیمه‌ای رسید. رو به صاحب خیمه کرد و گفت آیا آب داری به من بدهی؟ این شخص بادیه نشین رفت تا مقداری آب بیاورد. یزید گفت آیا تو می دانی من که هستم که اینگونه با من برخورد می کنی؟ من امیرالمؤمنین یزید بن معاویه هستم. آن بادیه نشین گفت همان یزید بن معاویه که حسین بن علی را کشت؟ و شمشیرش را در آورد تا با آن به یزید حمله کند. اما به طور اتفاقی شمشیر به اسب برخورد می‌کند و اسب رم می‌کند. یزید از روی اسب به زمین میخورد اما پایش در اسب گیر می کند. این اسب هم همانطور به سرعت می تازد. از ادامه عاقبت یزید روی اسب فقط همین نقل شده است که تا این اسب را پیدا کردند فقط یک پا بیشتر به این اسب آویزان نبود. یزید تکه تکه شد؛ این عذاب قبل از عذاب اخروی بود. این جرأت بر گناه کردن ویژگی یزیدیان است. 👇👇 @fatemi222
⭕️بیایید کمی در رابطه با علائم و مصادیق جرئت برکنار باهم بحث ببینیم 👈جرأت بر گناه چه مصادیقی دارد ببینیم چه را داشته باشیم و چه کارهایی را انجام بدهیم، جرأت بر گناه پیدا می کنیم یا اینکه چه علایم و کارهایی به معنی این است که ما جرأت بر گناه داریم. ۱- آشکار انجام دادن گناه: 🔺کسی که گناهان خود را آشکار انجام دهد، یعنی جرات بر گناه پیدا کرده است. یزید ملعون آشکارا انجام می داد آشکارا مجلس بر پا می کرد، فساد انجام می‌داد. 🔺 علمای اهل سنت آوردند درباره یزید بن معاویه آورده اند که: «وكان يبادر بلذته و ایجاهر بمعصیته و یستحسن خطاه و یهون الامور علی نفسه فی دینه اذا صخت له دنیاه»؛ 🔺 او به هر لذتی دست می زد و به طور معصیت را انجام می داد و اشتباهاتش را خوب جلوه می داد. و در صورتی که دنیا بر وفق مرادش بود به دین بی توجهی می کرد.(. التنبیه و الاشراف، ص ۲۶۴٫ ( 🔺زبیر بن بکار در کتاب «انساب قریش» می‌گوید: «ان یزیدبن معاویة کان صاحب طرب و جوارح و کلاب و قرود و فهود و منادمة على الشراب، و جلس ذات يوم على شرابه و عن یمینه عبیدالله بن زیاد، و ذللی بعد مقتل الحسین شبیه بقلیل…»؛ 🔺یزیدبن معاویه اهل خوشگذرانی و لهو و لعب، چاقوکشی و سگ بازی، میمون بازی، و پلنگ بازی بود و با رفیقانش بر سر شراب می نشست. روزی بر سفرهی شراب نشسته بود و طرف راستش عبیدالله بن زیاد قرار داشت، و آن چند روز بعد از شهادت حسین علیه السلام بود…».(مروج الذهب، ج ۳، ص ۶۷٫ ) 🔺اگر خدای ناکرده در جامعه‌ی گناه شود این مصداق جرأت بر گناه است. فرض کنید: 🔺شخصی نمی خواهد بگیرد و در منزل خود وقتی کسی نیست غذا بخورد؛ این کار عذاب دارد. اما قابل قیاس نیست با کسی که در برابر عام روزه خواری می کند. کسی که در منزل خود روزه‌خواری کرده است ندارد اماکسی که در برابر عام روزه‌خواری می‌کنند باید حد بزنند یعنی همان جا باید او را شلاق بزنند. 🔺یا فرض بفرمایید نعوذ بالله خانمی خود را برای نامحرمی کند؛ این بسیار گناه بزرگی است اما این قابل قیاس نیست با اینکه خانمی با این وضع در خیابان قرار بگیرد. این جرأت بر گناه است این نافرمانی با خداست این ها با هم یکی نیستند. 🔺یا فرض کنید شخصی می خورد و نزول می گیرد اما مخفیانه. این یک بحث است اما یک وقت شما می بینید در هم علنی اعلام می‌کنند، ترویج نزول خوری کنند که این یکی سود بیشتری دارد نسبت به آن یکی! این دیگر ترویج و علنی کردن گناه است و با هم قابل قیاس نیستند. 🔺جامعه ای که در آن گناه علنی شد و جرأت بر گناه پیدا کردند این جامعه ‌نمی‌تواند جامعه‌ای تماما اسلامی باشد. مشکلات دیگری هم از قبل آن اتفاق خواهد افتاد. 🔺مقابل این جریان علنی انجام دادن است. 👈فرض کنید شخصی در خانه و منزل خود روضه و نوحه ای برای خود پخش می‌کند و بر امام حسین علیه السلام گریه می کند این کار بسیار است و قلب صافی می‌خواهد که برای امام حسین گریه کند. 🔺اما کسی هست که علنی انجام می‌دهد و برای امام حسین مجلس عزا می گیرد. این عزاداری سیدالشهدا بسیار بهتر است. 🔺 یا شخصی در منزل خود نماز می خواند خیلی خوب است. اما این اقامه نماز نمی‌شود. «یقیمون الصلاه» مال کسی است که در و منظر مردم نماز جماعت می خوانند. 🔺جرأت بر گناه، یعنی علنی انجام دادن گناه. از این طرف هم علنی انجام دادن کار خوب، یعنی جرئت و مبادرت به انجام خوبی ها. @fatemi222 👇👇👇
۲- اظهار خوشحالی در حال انجام گناه: 👌انسان گناهی انجام دهد و خوشحال هم باشد خیلی خطرناک است. 🔺این جرأت بر گناه را می‌رساند. گاهی اوقات انسان وقتی گناهی می کند و به سر خود میزند. اما در مقابل شخصی گناه انجام می دهد و خوشحال هم هست! به عنوان مثال معیوب خود را با قیمت سرسام آور و با قیمت جنس خوب به دیگران می فروشد و بعد از آن هم هست که توانسته سر مردم را بگذارد! خوشحالی برای انجام گناه دارد. این بر گناه است. 🔺پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دربارۀ اینگونه افراد می‌فرماید: «مَنْ أَذْنَبَ وَ هُوَ یَضْحَکُ دَخَلَ النّارَ وَ هُوَ یَبْکی»؛ هر که گناه کند و خندان باشد، در حالی که گریان است، وارد آتش می‌شود».( نهج الفصاحه: ص ۹۶٫ ) 🔺عمر سعد، جرثومه خباثت، تیر را که به سمت امام شلیک کرد، خوشحالی کرد و به اطرافیان گفت شاهد باشید و پیش امیرم شهادت بدهید که اولین تیر را من پرتاب کردم! 🔺 در زیارت عاشورا می خوانیم «فرحت به آل زیاد و آل مروان بقتلهم الحسین» آل زیاد و آل مروان خوشحال بودند در قتل سید الشهدا علیه السلام. 🔺حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «شَرُّ الْأَشْرَارِ مَنْ يَتَبَجَّحُ بِالشَّر»؛ بدترین بدان آن است که هنگام یک شرّی و بدی خوشحالی کنند(غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۱۳۵٫ ( 🔺پس دومین مورد از علائم و مصادیق جرأت بر گناه اظهار خوشحالی به هنگام گناه است. ۳- بازگو کردن گناه: 🔺حال اگر گناه کردید چرا آن را برای دیگران بازگو می کنید!؟ 🔺 گناه کرده اید خوب توبه کنید؛ چرا آن را برای دیگران نقل می کنید. چرا بیایید آن را برای دیگران بگویید که چه فسادهایی انجام داده اید؟ 🔺یزیدیان بعد از واقعه عاشورا با افتخار گردهم جنایات خود را می‌کردند 🔺. یکی از دلایلی که الان برای ما محرز نیست چه کسی سر مطهر امام علیه السلام را از تن مبارک ایشان جدا کرد به خاطر همین خصلت بد یزیدیان بود. 🔺بعضی‌ نظرشان این است که شمر این کار را کرده است. برخی نظرشان این است که سنان بن انس این جنایت را مرتکب شد. 🔺 بعضی می‌گویند کار خولی بوده است. دلیل این اختلاف این است اینها که این جنایت را انجام دادند بعد برای هم آن را تعریف می‌کردند: 🔺 یکی می گفت اینطور سر را جدا کردم… دیگری می گفت من آن کار را کردم و… . بازگو کردن گناه یکی از علائم جرأت بر گناه است. @fatemi222 👇👇
۴- اصرار بر گناه: 🔺امام سجاد علیه السلام در یکی از دعاهای خود در صحیفه سجادیه می‌فرمایند خدایا پناه می برم به اینکه اصرار بر گناه داشته باشد. 🔺 یک بار گناه کرد، دو بار گناه کرد؛ دیگر چرا اصرار بر گناه می کند خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: 👈«وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَى مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ». . و دانسته و آگاهانه بر آنچه مرتکب شده اند، پا فشاری نمی کنند. سوره آۀ عمران، آیه ۱۳۵٫ 👈 گناه کردید، چرا اصرار می کنید بر گناه. یک بار گناه کردید دیدید چیزی نبود چرا اصرار می کنید بر انجام آن؟ چرا این کار را انجام می‌دهید. @fatemi222 👇👇👇
۵- کوچک شمردن گناه: ✍اینکه انسان گناه را بشمارد از علائم جرأت بر گناه است. 🔺 حضرت علی علیه السلام می فرماید: «أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ»(نهج البلاغه، حکمت ۳۴۰٫) بزرگترین گناه آن است که گناه را کوچک بشمارد. ⭕️ متأسفانه امروز در جامعه این اتفاق زیاد رخ می دهد؛ گناه را کوچک می دانند. عزیزان اگر کسی گناه کرد لااقل آن گناه را کوچک نشمرد. 🔺 خدا ممکن است گناه را بیامرزد، اما گناهی که انسان آن را کوچک بشمارد را نمی آمرزد. 🔺یک مثال واضح و ساده هست که به آن توجه ویژه‌ بفرمایید: فرض کنید شما با ماشین خود در خیابان پشت چراغ ایستاده اید و شخصی با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت با عقب ماشین شما برخورد می کند. 🔺 تا این اتفاق می افتد سریع از خودرو خود پیاده شده و پیش شما می آید و عذرخواهی می کند و می گوید: «حواسم نبود معذرت می خواهم». شما هم می گویید چیزی نشده است بفرمایید. اما فرض کنید شخصی با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت به عقب ماشین شما برخورد می‌کند و سر خود را از ماشین بیرون آورده و می گوید آقا چیزی نشد راهت رو بگیر و برو! اینجا شما می گویید: «عجب با ماشین من برخورد کرده‌ای طلبکار هم هستی؟ همین جا صبر می‌کنیم تا پلیس بیاید». آیا همینطور است یا نه؟ سرعت ماشین اول بیشتر بود اما ما اولی را بخشیدیم به خاطر اینکه طرف مقابل عذرخواهی کرد و از راه وارد نشد. 🔺گناه هم همینطور است؛ کسی ممکن است گناه بزرگی انجام دهد اما پیش خدا رفته و از خدا طلب بخشش می کند؛ می‌گوید من اشتباه کردم. 🔺اما شخصی که گناهی به ظاهر کوچک انجام می دهد و با خود می گوید این که چیزی نیست، خدا هم می‌گوید اشکال ندارد، با همین چیزی نیست با تو برخورد برخورد می‌کنیم! 🔺می‌گویند آقا نماز بخوانید؛ می گوید یعنی خدا می‌خواهد ما را به خاطر یک نماز نخواندن به جهنم ببرد! 🔺می‌گویند آقا روزه بگیر؛ می گوید مگر خداوند مرا به خاطر یک روزه نگرفتن می خواهد به جهنم ببرد! 🔺می‌گویند آقا خمس مالت را پرداخت کن؛ می‌گوید آیا خداوند می‌خواهد مرا به خاطر یک خمس ندادن به جهنم ببرد! 🔺می‌گویند خانم حجاب خود را رعایت کنید؛ می‌گوید آیا خدا مرا به خاطر یک لاخ مو به جهنم می برد! ⭕️خوب یزید هم همینطور می‌کرد. می‌گفت یعنی خداوند می‌خواهد مرا به خاطر کشتن یک حسین‌بن‌علی به جهنم ببرد! 🔺کوچک شمردن گناه بزرگترین گناه است. چرا انسان خود را با گناهکاران می‌کند؟ 🔺با خود می‌گوید این‌قدر انسانهای گناهکاری هستند که خدا ما را با سر وارد بهشت می‌کند! 👈چرا ما خود را با بدان مقایسه می‌کنیم؟ خود را با مقایسه کنیم. همانطور که در مادیات باید به پایین‌دست خود نگاه کنیم، باید در معنویات به بالادست خود نگاه کنیم 🔺 بعضی ها برعکس عمل می‌کنند؛ در مادیات به بالادست خود نگاه می کنند. به خدا می‌گویند خدایا آیا این درست است خانه فلانی ۲۰۰۰ متر باشد و خانه من ۱۰۰۰ متر! 🔺درست است که او در منزلش استخر داشته باشد و ما در منزلمان یک حوض داشته باشیم! وقتی انسان خود را با بالادست خود در مادیات مقایسه کند، همیشه غُر می زند و ناشکری می کند. 🔺در معنویات هم همینطور؛ وقتی خود را با پایین دست مقایسه کنند این طور می شود که می گوید آیا خداوند می خواهد را به جهنم ببرد بعد ما را هم به جهنم ببرد! 🔺خوب چرا برعکس نمی گوید: آیا خدا می خواهد امام حسین علیه السلام را به بهشت ببرد، ما را هم به بهشت ببرد؟ در معنویات انسان باید به بالادست خود نگاه کند. 🔺شهید اول در کتاب خود می‌نویسد: «و من الخسران صرف الزمان فی المباح و ان قل…»؛ 🔺صرف عمر در کارهای مباح هرچند کم جز زیان چیزی نیست.( گزیده سیمای فرزانگان، ص۴۹.) 🔺این عالم چه می گوید ما چه می گوییم! می‌فرمایند اینکه انسان عمرش را در کار مباح صرف کند ضرر کرده است. 🔺محدث قمی گوید از میرداماد فیلسوف بزرگ مدت ۲ سال فعلی مباح صادر نگردید.( هزار و یک نکته اخلاقی از دانشمندان، ص ۵۳؛ به نقل از فوائد الرضویه ص ۴۲۳، آیینه داران حقیقت، ص ۴۳۰) 👈یعنی تمام کارهایش یا واجب بود یا مستحب. 🔺 مکروه که جای خود دارد، حرام که جای خود دارد، کار مباح هم انجام نداده است. یعنی خوردن و آشامیدن نیز چون برای خدا بود، مباح نبود مستحب بود. @fatemi222 👇👇
⭕️درباره مقدس اردبیلی که چندین سال در همین حوزه علمیه حرم حضرت علاءالدین حسین علیه السلام درس می‌خوانده و تدریس می‌کرده است گفته اند: 🔺در طول چهل سالی از او کار سر نزد چه رسد به حرام و مکروه. . (هزار و یک نکته اخلاقی از دانشمندان، ص ۵۳؛ به نقل از گزیده سیمای فرزانگان، ص ۵۱.) ⭕️از شیخ جعفر کاشف الغطاء سؤال شد: آیا صحیح است که می گویند: امام علیه السلام در تمام عمرش مرتکب گناه نمی شود؟ او گفت: من که یک نفر غیر معصومم، مدت چهل سال است یک مکروه انجام نداده‌ام چه رسد به امام معصوم!(هزار و یک نکته اخلاقی از دانشمندان، ص ۵۳؛ به نقل از حکایت و حکمت ص ۲۹.) ⭕️انسان باید به این بزرگان نگاه بکند؛ به نگاه بکند که چه حالاتی داشتند. در تفحص دفترچه یادداشت رزمنده شهیدی پیدا شد که ظاهرا ۱۴ یا ۱۵ سال بیشتر نداشته است. 👈 مراقبات خود در هر روز را در آن دفترچه نوشته بود. نوشته بود که در این هفته من کارهای بدی انجام دادم: «شوت خوبی در فوتبال زدم خیلی خوشم آمد». ای شهید، تو کجایی و من آخوند کجا هستم! برای شوت زدن خود در مراقبات نوشته‌ای که باید یک فکری بکنم که چرا از آن کار خوشم آمد، اما امسال من کیلو کیلو گناه انجام می‌دهم و آخر می‌گویم این چیزی نیست! 🔺 این می‌شود جرئت بر گناه کردن. این که انسان گناه خود را کوچک بداند. گناه را انسان کوچک نداند و از آن طرف هم کارهای خیر خود را بزرگ ندانیم. 🔺در قیامت معلوم نیست… «خافِضَةٌ رافِعَةٌ»سوره واقعه آیه ۳ روز قیامت خیلی ها بالا می‌روند و خیلی‌ها پایین می‌آیند. 👌می بینیم اعمال بسیاری انجام دادیم و خیال کردیم که دیگر با همین عمل جای ما در بهشت است، اما خداوند می‌فرماید این برای بود و فایده نداشت. 🔺 خیلی اعمال هم هست که ما انجام دادیم و فکر نمی کردیم ارزشی داشته باشد. مثلا در خیابان گربه‌ای بود، لقمه نانی و گوشتی برای آن انداختیم؛ خدا همین را در آخرت حساب کرد. کار خیر خود را کنیم، نه اینکه کاری را که خواستیم انجام دهیم را هیچ بدانیم؛ خیر شاید رضایت خداوند در همان کار کوچک باشد. 🔺اینکه انسان گناه خود را کوچک بشمارد خیلی بد است. ⭕️ناراحتی شیخ عباس قمی(ره) 🔺در شرح احوال مرحوم حاج شيخ عباس قمي (رحمه الله علیه) آورده اند: «هرگز كسي در حضور او جرأت كردن نداشت؛ هر كس و از هر طبقه‌اي كه بود. خود نيز چنان از گناهان و غيبت و دروغ احتراز داشت كه فوق تصوّر است. 🔺در ايّام بيماري‌اش كه منجر به وفاتشان شد يكي از علماي تهران براي عيادت به حضورشان رسيد. 🔺حاج شيخ عباس آن روز بسيار ناراحت و متفكّر بود. آن عالم بزرگ مي‌پرسد: «چرا ناراحتيد؟» پاسخ مي‌دهد: در سفري كه به حج رفتم در مكّه‌ي معظمه خواستم به روش كه از يكديگر اجازه مي‌گيرند از يكي از محدثان اجازه حديث بگيرم. وقتي اين منظور را با وي در ميان نهادم، 🔺عالم سنّي مطلبي گفت، و من روي مصالحي، به ، آن را انكار كردم. اكنون در اين فكرم كه فرداي قيامت، چگونه اين دروغ را در محضر الهي توجيه كنم».(سيماي فرزانگان، مختاري، ص ۱۰۵) 🔺شیخ عباس قمی که خدمات بزرگی به اسلام کرده است و فقط یکی از آنها است و مردم هر دعایی بخوانند برای ایشان ثواب نوشته میشود؛ شب قدر که دعای جوشن کبیر می خوانند ثوابش برای ایشان نیز هست، اگر شب جمعه دعای کمیل از مفاتیح می‌خوانند نیز برای ایشان اجر دارد و… 🔺برای یک دروغ که گناه هم نیست و یا تقیه بوده و یا مصلحت، می‌گوید نمی‌دانم در آن دنیا اگر خدا از من بازخواست کند چه جوابی باید بدهم. انسان نباید گناه را بداند. باید انسان مراقبت کند. ⭕️در روایت هست گناه را مثل یک سنگ بزرگ روی سینه اش می داند که نفس اش را می‌گیرد اما منافق و کافر وقتی گناه انجام می دهد، آن را مثل یک روی بینی اش می بیند انگار که هیچ نیست مومن گناه را بزرگ می داند؛ 🔺پس پنجمین موردی که از مصادیق جرئت و جسارت بر گناه است این است که انسان گناه را کوچک بداند. @fatemi222 👇👇👇
۶_- توجیه گناه: ⭕️اینکه انسان گناه را انجام دهد و حال گناه را توجیه هم بکند. «بَلِ الْأِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ * وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ»قیامت، آیات ۱۴ و ۱۵٫ بلكه انسان خودش از وضع خود آگاه است. هر چند (در ظاهر) براي خود بتراشد. 🔺 اگر انسان گناه را توجیه نکند توفیق پیدا می کند اما اگر گناهش را توجیه کرد، دیگر توبه‌ای در کار نیست. شروع می‌کند به توجیه کردن گناه. 🔺معاویه در جنگ صفین مدام صدا می‌زد ما بر و علی ظالم است. 🔺زمانی که جناب به شهادت رسید، موضع‌گیری سپاهیان معاویه به بالاترین حد رسید. 🔺سپاهیان پیش معاویه رفتند و گفتند: دیدی که ما بر حق نبودیم؟ دیدی عمار کشته شد؟ 🔺همه از زبان پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم شنیده بودند؛ نه یکبار بلکه بارها و بارها که ایشان نسبت به جناب عمار فرموده بودند«يا عَمّار تَقتُلُكَ الْفِئَةُ اْلباغيَه»؛ 🔺 که روزی گروهی طغیانگر تو را خواهند کشت. 👈حال توجیه معاویه را ببینید: معاویه گفت اتفاقا از همین ثابت می‌شود که مابرحقیم و علی طغیانگر است. گفتند از کجا؟ گفت بروید تحقیق کنید ببینید چه کسی را به میدان جنگ فرستاد و او را به کشتن داد!؟ 🔺 سپاهیان جاهل و بی‌سواد معاویه هم باور کردند! حضرت علی علیه السلام هم بعد در یکی از خطبه‌های خود فرمودند که پس را هم پیامبر کشت؟ چون پیامبر حمزه را به میدان آورد. 🔺توجیه باب گناه را باز می‌کند و گناه را برای گنهکار شیرین می‌کند و خیالش را راحت می‌کند. 🔺شخصی را می‌کشد و وقتی می‌بیند وجدانش آسوده نیست، می‌گوید خدا خواست که شود؛ 🔺مرگ دست خداست ما وسیله ای بودیم!مال مردم را بالا می‌کشد و عذاب وجدان هم که می‌گیرد می‌گوید نه این که چیزی نبود سه هزار میلیارد بالا کشیده اند این ۲-۳ میلیون ما که چیزی نیست! 🔺صله رحم نمی‌کند؛ می‌گویی چرا صله رحم نمی‌کنید، می‌گوید او قطع رحم کرده است؛ تمام! 🔺 فردی نماز نمی خواند. نماز نمی خواند؛ به او می‌گویند نماز بخوان. می‌گوید اینقدر انسان‌هایی هستند که نماز می‌خوانند و غیبت می‌کنند؛ حال ما غیبت می‌کنیم و نماز هم نمی خواهیم! 🔺یا اینکه شخص می گوید عبادت بجز خدمت خلق نیست؛ ما عبادت‌مان خدمت به خلق است و تمام. 🔺ببینید توجیه چه می‌کند. توجیه عذاب وجدان آن گنه کار را راحت می‌کند و وقتی گنهکار راحت شد همه گناهان عالم را انجام می‌دهد 🔺 اینها خطر است. مواظب باشیم جرأت بر گناه کردن پیدا نکنیم. گناه را توجیه نکنیم. اگر گناه کردیم گردن خود را پیش خداوند کج بکنیم که خدایا ما را حفظ کن. دست‌های خود را بالا ببریم و از خداوند طلب مغفرت کنیم. 🔺کاروان اسرا را به مجلس و بیت عبیدالله بن زیاد آوردند. عبیدالله بن زیاد چشمش به حضرت زین العابدین علیه السلام افتاد. رو به اطرافیان کرد و گفت او کیست؟ گفتند: علی بن الحسین است. جمله عبیدالله بن زیاد را ببینید که چه عجیبی انجام می دهد و چه جبرگرایی را نشان می دهد: گفت علی بن الحسین را در کربلا خدا نکشت!؟ یعنی ما سرباز خدا بودیم؛ ما کاره‌ای نبودیم، خدا خواست! و آیه «قُلِ اللّهُمَّ ملِكَ المُلكِ تُؤتي المُلكَ مَن تَشاءُ وتَنزِعُ المُلكَ مِمَّن تَشاءُ وتُعِزُّ من تَشاءُ وتُذِلُّ مَن تَشاءُ …» ؛ یعنی ببینید خدا چه طور بعضی ها را اذیت می‌کند و بعضی‌ها را ذلیل؛ یعنی خدا اینگونه خواسته است. بعد به عبیدالله ابن زیاد گفتند که نه علی اکبر بود که در کربلا شهید شد. ببینید چه توجیهی کرد عبیدالله ابن زیاد. 🔺یا اینکه در صحرای کربلا پس از واقعه عاشورا که سر مبارک امام حسین علیه السلام بر نیزه شد و خیمه ها را آن نانجیبان به آتش کشیدند، شخصی داشت خیمه‌ها را غارت می‌کرد و اشک هم می‌ریخت. 🔺 یکی به او گفت چرا اشک می‌ریزی؟ گفتند آخر اینها خیلی مظلوم اند. گفت پس چرا خیمه ها را غارت می کنی؟ 🔺گفت اگر من نکنم شخص دیگری می کند! با همین توجیه خیال خود را راحت کرد. 🔺عزیزان آن اتفاقی که برای یزید و یزیدیان و تمام پیروان یزید در طول تاریخ افتاده است این جرأت بر گناه است جرأت بر گناه کار را به جایی می‌رساند که سر از تن بهترین فرد در دوران جدا می‌شود. جرئت و جسارت بر گناه کار را به جایی می‌رساند که علی اکبر ها إرباً إربا می‌شوند. کار را به اینجا می‌رساند که یک کودک شش ماهه هم هدف تیر سه شعبه قرار می‌گیرد. 🔺عرض کردیم که یکی از علائم و مصادیق جرأت بر گناه، علنی انجام دادن گناه بود. یزید مجلسی ترتیب داد… تشت طلایی قرار دادند و سر نازنین اباعبدالله الحسین علیه السلام را در آن قرار دادند. گفتن بگویید کاروان اسرا را وارد کنند… اهل بیت وارد شدند… . @fatemi222
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون ▪️در گذشت حضرت آیت الله ناصری استاد اخلاق را به عموم مومنین تسلیت عرض میکنیم. امید ست بر سر سفره رزق اباعبدالله الحسین علیه السلام متنعم باشد. 👇 ⭕ پیشگویی سرانجام انقلاب اسلامی و اتصال به قیام حضرت مهدی(عج) @fatemi222
منبرک فاطمی
🌹سلام همراهان 👈موضوع امروز یکی از عوامل بدعاقبتی‌ #گناه هست ✋ یکی از عوامل بدعاقبتی‌ گناه هست .
✅آثارگناه قلف قلب از آثار گناه https://eitaa.com/fatemi222/6478 از آثار گناه قهر خدا https://eitaa.com/fatemi222/6479 هلاکت جوامع بخواطر گناه https://eitaa.com/fatemi222/6480 عاقبت گناه https://eitaa.com/fatemi222/6481 نتیجه گناه حسابدار میرزایی شیرازی https://eitaa.com/fatemi222/2007 ✅ بدعاقبتی‌ یزید و نتیجه گناهان https://eitaa.com/fatemi222/6459 از علایم جرات برگناه یکی گناه علنی https://eitaa.com/fatemi222/6460 🔺اظهارخوشحالی و بازگو کردن گناه https://eitaa.com/fatemi222/6461 🔺اصرار بر گناه https://eitaa.com/fatemi222/6462 🔺کوچک شمردن گناه /علما و گناه https://eitaa.com/fatemi222/6463 🔺سیره عملی علما در باره گناه https://eitaa.com/fatemi222/6464 🔺توجیه گناه عامل جرات برگناه https://eitaa.com/fatemi222/6466 ✅راههای ترک گناه https://eitaa.com/fatemi222/11445 🌹نمونه حق الناس 🔹دو سال نماز برای ترساندن مومن https://eitaa.com/fatemi222/1988 🔸عقربی که ماموریت داشت https://eitaa.com/fatemi222/9951 🔹یک تهمت یک حسينيه https://eitaa.com/fatemi222/1991 🔸کتاب سه دقیقه در قیامت https://eitaa.com/fatemi222/7993
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋فکر_گناه_و_لگد_شتران❗️ ✍بله_حساب_کتاب_داره_عالم 🍃مرحوم شیخ رجبعلی خیاط می گوید: روزی برای انجام کاری روانه ی بازار شدم. اندیشه ی ارتکاب گناهی در مغزم گذشت ، ولی بلافاصله منصرف شدم و استغفار کردم . 🍃 در ادامه راه ، شتر هایی که از بیرون شهر هیزم می آوردند ، قطار وار از کنارم گذشتند ، ناگاه یکی از شتران لگدی به سوی من انداخت که اگر خود را کنار نکشیده بودم آسیب می دیدم. 🍃به مسجد رفتم و این پرسش در ذهنم من بود که این رویداد امروز از چه امری سرچشمه گرفته است ؟ 🍂 در عالم معنا به من گفتند: این نتیجه آن فکرگناهی است که کرده ای! گفتم : من که آن گناه را انجام ندادم. پاسخ آمد : لگد آن شتر هم که به تو نخورد❗️ 📚کیمیای محبت 🍃امام صادق(ع) فرمود: «حواریون نزد حضرت عیسی(ع) جمع شده، عرض کردند: ای معلم خوبی‌ها! ما را ارشاد ]و هدایت[ نما... پس (عیسی) گفت: موسی، نبی خدا دستور داده که زنا نکنید، و من دستور می‌دهم که فکر زنا نکنید تا چه رسد به انجام آن؛ زیرا کسی که فکر زنا کند مثل کسی است که آتشی را در اطاق زینت شده(رنگ‌کاری و سفید شده) روشن کند که دود زینت‌ها را از بین می‌برد، گرچه خانه آتش نمی‌گیرد.» (وسائل الشیعه، ج20، ص 318) @fatemi222
🔻دلهای در غلاف🔻 ⛔️بعضی‌ها هستند، هر جا که دستوراتِ دینی، مخالفِ مِیل و مخالفِ طبعشون باشه، گردنکشی می‌کنند.. اصطلاحاً استکبار می‌ورزند.. 🙄 👈وقتی هم که میخوای یه کم راهنمایی و نصیحتشون کنی، زود جواب میدن: 😠 دوست دارم، 😠 دلم میخواد، همینه که هست، 😇 عشقم میکشه... ✨✨✨ 👈 میگی: خانوم حجابت و رعایت کن. میگه: عشقم میکشه..❌ 👈 میگی: آقا، حروم نخور. اینجور کاسبی کردن حرومه. میگه: دلم میخواد...❌ 👈 میگی: برادرِ من، خواهرِ من، با نامحرم چت نکن، این گناهه. میگه: دوست دارم، دلم میخواد...❌ و... ✨✨✨ ✅ قرآن کریم می‌فرماید، اینجور افراد، قلب‌های خودشون رو در غلاف کردن. 😱 👈 به خاطر همینه که هیچ حرف حقّی به دلشون نمی‌شینه و به گناه خودشون ادامه میدن.‼️😱 قرآن کریم می‌فرماید اینجور افراد، بخاطر و ، مورد لعن خدا و قهر الهی قرار می‌گیرند:😱👇 🕋 أَفَکُلَّمَا جَاءَکُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَیٰ أَنفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ... (بقره/۸۷) 💢 آیا چنین نیست که هر زمان، پیامبری چیزی برخلافِ شما آورد، در برابر او کردید؟! و از ایمان آوردنِ به او خودداری نمودید. 🕋 وَ قَالُوا قُلُوبُنَا غُلْفٌ ۚ بَل لَّعَنَهُمُ اللهُ بِکُفْرِهِمْ (بقره/۸۸) 💢 و آنها از روی استهزا گفتند: «دلهای ما در غلاف است. و ما از گفته تو چیزی نمی‌فهمیم» 💢 همینطور است. خداوند آنها را بخاطر کفرشان، از رحمت خود دور ساخته، و لعنت کرده است. ⚠☝️ پس حواسمون باشه. هر جا که دستوراتِ دینی مخالفِ ماست، به حرف گوش بدیم، نه به حرفِ دلمون و هوای نفسمون. @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✍ بمبِ قهرِ خدا ⛔️همینطوری که دارید میکنید مراقب باشید که یه وقت خدا باهاتون نکنه❌😱 👈 خدا، خیلی وحشتناکه.... از هر بُمبى نابود كننده‌تره 💥 به خاطر اینکه؛ ↶ 💣 اگر بمباران بشه، ممکنه بعضیا فرصت فرار پيدا كنند،🏃‍♂ بعدشم نجات پیدا کنند.😇 ⚠️ولی اگر و خدا برسه، خدا یه جوری قلع و قمع میكنه كه انگار اصلا كسى اونجا نبود❗️😱 👇👇👇 🕋 كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيها أَلا بُعْداً لِمَدْيَنَ كَما بَعِدَتْ ثَمُودُ(هود/۹۵) ✨(آنچنان نابود شدند) که گويى هرگز در آن منطقه ساكن نبودند. 🌸🍃🌸 🌹ناشر معارف باشیم @fatemi222
🌸🍃﷽🌸🍃 ✋عوامل هلاکت جوامع ✅أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ ✅ آيا به سران كفر ننگريسته‏اى كه سپاس نعمت خدا را به ناسپاسى تبديل كردند و قوم خود را در پى خويش به سراى هلاكت درآوردند؟ ✅جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَها وَ بِئْسَ الْقَرارُ به دوزخ كه به آن درمى‏آيند و به آتشش مى‏سوزند و آن بد قرارگاهى است. ✅وَ جَعَلُوا لِلَّهِ أَنْداداً لِيُضِلُّوا عَنْ سَبيلِهِ قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصيرَكُمْ إِلَى النَّارِ. آنان براى خدا همتايانى قرار دادند تا مردم را از راه او گمراه سازند و بدين‏وسيله از آنان بهره برند. اى پيامبر، به آن بگو: از دنيا بهره بريد ولى بدانيد كه بازگشت شما به سوى آتش است. ✍️رفتارهای تبلیغی: 1. نقش سردمداران کفر را در گمراه سازی جامعه اسلامی بیان کنید. 2. نعمت نظام اسلامی را به عنوان نعمت بزرگی که نباید کفران شود مثال زده و گریزی بزنید به انتخابات به عنوان یکی از راههای عملی شکر این نعمت. 👌دو عامل بسیار مهم در هلاکت اقوام و جامعه مؤثر است: 1. تبدیل نعمت‌های الهی: اگر جامعه‌ای نعمت‌های الهی را تبدیل بکند و کفران بکنند خودبه‌خود جامعه را به سمت هلاکت پیش می‌برند. در دنیا هلاکت اقتصادی اجتماعی سیاسی فرهنگی و در آخرت وروددر دوزخ خواهند شد مثلاً در بحث نعمت‌های اقتصادی اگر داده‌ها و ثروت‌های اقتصاد تبدیل بشود به ربا و حرام‌خواری یا مثلاً در عرصه سیاسی نعمت استقلال و آزادی تبدیل بشود به تکیه به دشمن یا در عرصه فرهنگی فرهنگ غربی جای فرهنگ اسلامی را بگیرد . «بوار» به معناى بى‏رونقى و كساد شديدى است كه به هلاكت كشيده شود. 😡كفّار و مشركان نعمت‏هاى بزرگ الهى را به كفر تبديل كردند؛ یعنی: الف: به جاى نعمت توحيد، شرك را برگزيدند. ب: نعمت فطرت پاك را رها كردند و به تقليد از نياكان گمراه خود پرداختند. ج: خرافات را بر وحى الهى ترجيح دادند. د: در برابر نعمتِ رهبران آسمانى، ناسپاسى كردند و از طاغوت‏ها پيروى كردند. 😇مصادیق نعمت در این آیه شامل همه نعمتها میشود. اما در برخى از احاديث آمده است كه مقصود از نعمت در اين آيه نعمت وجود پيامبر (ص) و اهل بيت (ع) است كه مردم آنان را رها كردند و به سراغ ديگران رفتند و منظور از ناسپاسان، بنى اميه و بنى مُغيرة و يا كفّار عصر پيامبر هستند. «نحن و اللَّه نعمت اللَّه التى انعمها على عباده» (به خدا سوگند نعمت‏هايى كه تبديل شدند، وجود ما بود. مردم ما را رها كردندو به سراغ رهبران ديگر رفتند.) كفران و ناسپاسى نعمت‏ها دو گونه است: الف) ناسپاسى زبانى، يعنى به جاى شكر نعمت خدا با ناشكرى و ناسپاسى در برابر خدا سخن بگويد. ب) ناسپاسى عملى، يعنى بهره‏گيرى انحرافى و سوء استفاده از نعمت و به كار بردن آن در راه هدفى كه براى آن آفريده نشده است. براى مثال، خدا انواع انرژى‏ها را در اختيار بشر گذاشته تا در راه رفاه و سعادت خود مصرف كند، ولى در عصر ما نسبت به اين نعمت ناسپاسى مى‏شود و آن را در راه ساختن جنگ افزارهاى مخرّب و نابودى بشريت به كار مى‏برند و كره‏ى زمين را به سرزمين هلاكت و جهنّمى سوزان تبديل مى‏كنند. 2. نگاه غیر توحیدی در جامعه: 🌱بعضى در آفرينش جهان، براى خداوند شريك قايل‏اند و بعضى در نعمت‏ها براى خدا شريك مى‏پندارند. داشتنِ سلامتى و علم و قدرت و عزّت و مال را از هنر خود يا قدرت‏ها مى‏شمارند، اما بسيار زود درمى‏يابند كه به گمراهى رفتند. آيه سی ام، در حقيقت يكى از اقسام كفران و ناسپاسى نعمت‏ها را بيان مى‏كند، كه برخى افراد به جاى اين كه مردم را به توحيد فرا خوانند، شبيه‏سازى و شرك‏آورى مى‏كردند. 🌱لذا از بدترين انواع كفران نعمت، شريك قرار دادن براى خدا و گمراه كردن مردم‏ است. برای خدا همتایانی قرار دادن، یعنی رواج شرک در جامعه با هدف گمراه کردن مردم از راه خدا. البته آن‌هایی که برای خدا شریک قرار می‌دهند تا گمراهی در جامعه ایجاد بکنند، ثمراتی شاید داشته باشد ولی بازگشت آن‌ها به سوی جهنم است. 🌱همچنین رهبران ناسپاس كافركيش، ممكن است با گمراه ساختن مردم، بتوانند چند صباحى به رياست و حكومت برسند، اما اين بهره‏اى ناچيز از زندگى اين دنياست و در مقابل، آتش ابدى را براى خود فراهم كرده‏اند. اگر جامعه به سمت آلودگی رفتاری پیش برود، گرچه منشأ آن شرک است، شاید بعضی برخوردار بشوند ولی بازگشتشان به آتش است. 🌱همچنین باید توجه داشت که گاهى خدا به افراد مشرك و ناسپاس مهلت مى‏دهد تا در دنيا كام‏ياب شوند و بر گناه و شرك خود بيفزايند و مستحق آتش دوزخ گردند؛ پس هر رفاهى در دنيا نشانه‏ى مهر خدا نيست. @fatemi222