سوره 26. شُعراء آيه 86-89
وَاغْفِرْ لِأَبِى إِنَّهُ كَانَ مِنَ الضَّآلِّينَ
وَلَا تُخْزِنِى يَوْمَ يُبْعَثُونَ
يَوْمَ لَا يَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ
✔️ترجمه
(ابراهیم در ادامهى دعاهایش گفت:) پدرم را ببخش كه بى شك او از گمراهان است.
و روزى كه همه مبعوث مىشوند، مرا خوار مگردان.
روزى كه مال و فرزندان براى انسان نفعى ندارند.
مگر كسى كه با روح و قلب پاك به سوى خدا آید.
✔️نکته ها
مشهور آن است كه مراد از پدر، عموى ابراهیم است و به گفتهى قرآن، مؤمن نباید در حقّ كافر دعا كند. بنابراین اگر حضرت ابراهیم براى عموى كافرش دعا كرد، به خاطر این بود كه به او وعدهى دعا داده بود، زیرا هنوز به #ایمان آوردن او #امید داشت. «سَأستغفر لك ربّى»(27) لكن همین كه یقین كرد او ایمان نمىآورد، از عموى خود تبرّى جست. «و ما كان استغفار ابراهیم لابیه الاّ عن مَوعدة وَعدَها ایّاه فلمّا تبیّن له أنّه عَدوٌّ للَّه تبرّأ منه»(28)
👈روحِ #پاك، روحى است كه از وابستگى به دنیا وآلودگى به شرك، كفر، نفاق، تكبّر و همهى امراض قلبى پاك باشد وچون خداوند دربارهى منافقان مىفرماید: «فى قلوبهم مَرض» پس قلبِ سلیم، قلب مؤمن است.
درحدیث مىخوانیم: قلب سلیم، قلبى است كه در آن شرك نباشد.(29)
پیامبراكرمصلى الله علیه وآله در نمازش این دعا را مىخواند: «الّلهم لاتخزنى یوم القیامة» پروردگارا! مرا در قیامت خوار و رسوا مكن.(30)
سؤال: در روایات مىخوانیم: انفاق مال و صدقهى جاریه و اولاد صالحى كه براى والدین دعا كنند، براى قیامت انسان مفید هستند، پس رابطهى آیهى «لایَنفع مال و لابَنون» با این روایات چیست؟
پاسخ: مراد این آیه، مال و فرزندى است كه در خط الهى قرار نگیرند.
بنابراین دنیا مانند كلیدى است كه با حركتى درب را قفل و با حركت دیگرى درب را باز مىكند. مال #حلال در دست افراد صالح، سبب قرب ودر دست ناهلان سبب گناه مىشود.
مال را كز بهر دین باشى حَمول
نعم مالٌ صالحٌ گفت آن رسول
چیست دنیا از خدا غافل شدن
نى قُماش ونقره وفرزند و زن
آب در كشتى هلاك كشتى است
آب در بیرون كشتى، پشتى است(31)
27) مریم، 47.
28) توبه، 114.
29) تفسیر نورالثقلین.
30) تفسیر فرقان.
31) بیان السعاده.
✔️پيام ها
1- محبّت و دعا دربارهى بستگان، همراه با نهى از منكر و انتقاد از اشتباهات آنان باشد. «قال لابیه و قومه ما تعبدون ... واغفر لابى»
2- بند و بستهاى دنیوى در #قیامت بى اثر است و جز قلب پاك، هیچ چیز كارایى ندارد. «خَطیئتى یوم الدّین ... قلب سلیم»
3- بیم و امید باید در كنار هم باشند. «اَطمع أن یَغفر لى - لاتُخزِنى یوم یبعثون»
4- انسان در هر مرحلهاى كه باشد نباید از قیامت #غافل باشد. «لاتُخزِنى...»
5 - در قیامت، دیگران نیز از #عیوب ما آگاه مىشوند. «لا تُخزِنى» زیرا رسوایى در جایى است كه دیگران از خصوصیّات رفتار و افكار ما آگاه شوند.🔹
6- خوارى ورسوایى، از #سختترین حالات در قیامت است. «لا تُخزِنى» حضرت ابراهیم از میان همهى مشكلات روز قیامت، رسوا نشدن را مطرح مىكند.🔸
7- در قیامت، تحقیر و خوارى و خزیان، #بدتر از عذاب دوزخ است. «لا تُخزِنى» در جاى دیگر مىخوانیم: «انّك مَن تُدخل النّار فقد اَخزیتَه»(32)
8 - آنچه در دنیا ارزش است، در آخرت بىارزش مىشود. «لاینفع مال ولابنون» «مال» جلوهى مسائل مادّى و «بَنُون» (فرزندان) جلوهى مسائل عاطفى است، یعنى در قیامت مال و فرزند و مقام و شهرت و مدرك و... نجاتبخش نیست.
32) آلعمران، 192.
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 90-95
👇👇
وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ
وَ بُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِلْغَاوِينَ
وَ قِيلَ لَهُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ
مِن دُونِ اللَّهِ هَلْ يَنصُرُونَكُمْ أَوْ يَنتَصِرُونَ
فَكُبْكِبُواْ فِيهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ
وَجُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ
✔️ترجمه
و (آن روز) بهشت براى پرهیزكاران نزدیك گردد.
وآتش برافروخته براى #گمراهان نمودار شود.
وبه آنان گفته شود: كجاست آنچه مىپرستیدید؟
به جاى خداوند، آیا #یاریتان مىكنند یا از خود دفاع توانند كرد؟
پس همهى معبودان و عابدان گمراه به دوزخ سرنگون شوند.
و لشكریان ابلیس نیز همگى (به دوزخ افكنده شوند).
✔️نکته ها
«اُزلفت» به معناى نزدیك شدن و «بُرّزت» از «بروز»، به معناى ظاهر شدن است. «غاوین» از «غواء» شرّ و جهلى را گویند كه از فساد عقیده است. «كُبّ» به معناى از صورت به زمین خوردن و «كُبكُب» یعنى پى در #پى از صورت به زمین خوردن، گویا دوزخیان پى در پى سقوط مىكنند و به دوزخ مىافتند، نظیر سنگى كه از چند #پلّه بیفتد، كه در هر پلّهاى یك بار به زمین مىخورد.
👈امام باقر وامام صادقعلیهما السلام فرمودند: كسانى كه از #عدل سخن مىگویند، ولى در عمل عادل نیستند، مصداق این آیه هستند: «كُبكِبوا فیها هم والغاوُون»(33)
صاحب تفسیر اطیبالبیان، مراد از نزدیك شدن بهشت و نمودار شدن دوزخ را، باز شدن دربِ بهشت به #قبر مؤمن و دربِ دوزخ به قبر كافر مىداند.
33) تفسیر نورالثقلین.
✔️پيام ها
1- #مقام مؤمنِ پرهیزكار، از #بهشت بالاتر است. لذا بهشت را براى او حاضر مىكنند. «اُزلِفَت الجنّة للمتّقین» آرى، كسى كه در دنیا از گناه فاصله گرفت، در قیامت بهشت با آن عظمت را به #استقبالش مىآورند.🔹
2- وعدهى خداوند بر وعید او مقدّم است. «اُزلفت الجنّة - بُرّزت الجحیم»
3- دیدن دوزخ ووسیلههاى عذاب، خود نوعى #شكنجه براى دوزخیان است. «بُرّزت الجحیم»🔸
4- #سرزنش، یكى از عذابهاى #روحى قیامت است. «قیل لهم این ما كنتم ...»
5 - اعتقادات انسان، در سرنوشت او نقش مهمّى دارند. «قیل لهم این ما كنتم»
6- در قیامت، از عقاید و #افكار سؤال مىشود. «قیل لهم این ما كنتم تعبدون»
7- روحیّهى پرستش، در همهى انسانها هست، گرچه در بعضى از آنان به انحراف كشیده مىشود. «این ما كنتم تعبدون»
8 - هم معبودهاى خیالى به دوزخ مىروند وهم عابدهاى گمراه. «هم والغاوُون»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 96-99
👇👇
قَالُواْ وَهُمْ فِيهَا يَخْتَصِمُونَ
تَاللَّهِ إِن كُنَّا لَفِى ضَلالٍ مُّبِينٍ
إِذْ نُسَوِّيكُم بِرَبِّ الْعَالَمِينَ
وَمَآ أَضَلَّنَآ إِلَّا الْمُجْرِمُونَ
✔️ترجمه
و آنان در دوزخ در حالى كه با هم #مشاجره مىكنند، (به معبودهاى خود) مىگویند: به خدا سوگند كه همانا ما در #گمراهى آشكارى بودیم.
چون شما (بتها و معبودها) را با پروردگار #جهانیان برابر مىدانستیم.
و جز تبهكاران، مارا گمراه نكردند.
✔️نکته ها
بر خلاف فضاى بهشت كه تمام آن #سِلم وسلامت است، فضاى دوزخ همیشه پراز ملامت، #خصومت ولعنت است:
👈#نفرین رهروان به رهبران فاسد، #ملامت گناهكاران نسبت به شیطان، #تنفّر معبودها از مشركان و #تبّرىِ مجرمین از یكدیگر كه دربارهى این موارد، آیات فراوانى در قرآن به چشم مىخورد.
✔️پيام ها
1- در میان دوزخیان، #جدال و جرّ و بحث و مخاصمه وجود دارد. (مشركان با معبودهایشان همواره درگیرند). «یختصمون»
2- در قیامت، #عشقهاى نامقدّس وغیرالهى، به #كینه تبدیل مىشود. «یختصمون» در سوره زخرف آیه 67 مىخوانیم: «اَلاَخلاّء یومئذٍ بعضهم لبعضٍعدوّ الاّ المتّقین»🔹
3- در قیامت، وجدانها #بیدار مىشوند. «اِن كنّا لفى ضَلال»🔸
4- هركس وهر چیز را در كنار خدا قرار دهیم، #شرك ورزیدهایم. «اذ نُسَوّیكم» (به نام خدا و به نام خلق، مصداق «نُسوّیكم بربّ العالمین» است.
5 - در قیامت، هر كسى #تقصیر را به گردن دیگرى مىاندازد. «وما اضلّنا الاّ المجرمون»🔹
6- در قیامت مشركان از رهبران خود شكایت دارند. «وما اضلّنا الاّ المجرمون»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 100-104
👇👇
فَمَا لَنَا مِن شَافِعِينَ
وَلَا صَدِيقٍ حَمِيمٍ
فَلَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
ترجمه
در نتیجه (امروز) براى ما نه شفیعانى وجود دارد و نه حتّى یك #دوست صمیمى.
پس اگر براى ما #بازگشتى (به دنیا) بود، از مؤمنان مىشدیم.
حقّاً كه در این (سرگذشت) درس #عبرت و نشانهاى است، ولى بیشترشان ایمانآورنده نبودند.
البتّه، پروردگار تو همان تواناى مهربان است.
✔️نکته ها
در تفسیر مجمعالبیان، روایاتى نقل شده كه امامان معصومعلیهم السلام سوگند یاد كردهاند كه شیعیان را شفاعت كنند.
امام صادقعلیه السلام فرمود: مؤمن در آن روز براى اهلبیت خود #شفاعت مىكند.(34)
امام صادقعلیه السلام فرمود: به خدا قسم، روز قیامت ما شیعیان خود را چنان شفاعت كنیم كه #صداى منحرفان بلند شود: «فما لنا من شافعین و لاصَدیق حَمیم»(35)
پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: در قیامت قرآن، #فامیلِمؤمن، پیامبر واهلبیتعلیهم السلام شفاعت مىكنند.(36)
34) تفسیر مجمعالبیان.
35) تفسیر المیزان.
36) كنزالعمّال.
✔️پيام ها
1- در قیامت شفاعت قطعى است، امّا گروهى از جمله مشركان از آن بهرهمند نمىشوند. «اذ نُسوّیكم بربّ العالمین... فما لنا من شافعین»🔹
2- #دوستى با گنهكاران در دنیا، در قیامت حاصلى ندارد. «و لا صدیق حمیم»
3- انسان حتّى در قیامت به #دوست خوب نیازمند است. «و لاصدیق حمیم»
4- شرط دریافت شفاعت،ایمان است. «فما لنا من شافعین - فلو اَنّ لنا كَرّة فنكون منالمؤمنین»🔸
5 - روز قیامت، روز #حسرت است. «فلو اَنّ لنا كَرّة»🔹
6- اگر مردم نخواهند و #لجاجت كنند، نشانهى بزرگ الهى نیز براى هدایت آنان كارساز نیست. «لآیة و ما كان اكثرهم مؤمنین»🔸
7- مهربانى در عین #قدرت، یك صفت الهى است. «العزیز الرّحیم»
8 - اى پیامبر! نگران #انحراف اكثریّت مباش، زیرا تو تحت حمایت مخصوص ما هستى. «و ما كان اكثرهم مؤمنین و اِنّ ربّك لهو العزیز الرّحیم»🔹
9- #مهلتى كه خداوند به منحرفان مىدهد به خاطر عجز و ناتوانى نیست، بلكه به خاطر #رحمت و لطف است تا شاید برگردند. «العزیز الرّحیم»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 105-111
👇👇
كَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِينَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَ مَآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍإِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
قَالُواْ أَنُؤْمِنُ لَكَ وَاتَّبَعَكَ الْأَرْذَلُونَ
✔️ترجمه
زمانى كه برادرشان نوح به آنان گفت: آیا (از خدا) پروا نمىكنید؟
همانا من براى شما پیامبرى #امین هستم.
پس، از خداوند #پروا كنید واطاعتم نمایید.
و من براى این رسالت هیچ #مزدى از شما درخواست نمىكنم، پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
پس نسبت به خداوند تقوا پیشه كنید و (دستوراتم را) فرمان ببرید. آنان (به جاى ایمان آوردن) گفتند: آیا ما به تو ایمان بیاوریم در حالى كه فرومایگان از تو پیروى كردهاند؟
✔️نکته ها
نام حضرت نوح 43 #بار در قرآن آمده است و خداوند حضرت ابراهیم را شیعهى او دانسته «و اِنّ مِن شِیعَته لابراهیم»(37) و سورهاى به نام نوح در قرآن آمده است. سلام خداوند به نوح، سلام #خصوصى است: «سلامٌ على نوح فى العالَمین»(38) در حالى كه خداوند بر حضرت موسى و هارون و ابراهیمعلیهم السلام نیز سلام نموده است، ولى جملهى «فى العالَمین» را ندارد.
آشنایى با تاریخ انبیا، انسان را #شیفتهى آنان مىكند و روح #صبر واستقامت را در آدمى زنده مىسازد.
37) صافّات، 83.
38) صافّات، 79.
✔️پيام ها
1- همهى انبیا داراى هدفى #واحد هستند، لذا تكذیب یك پیامبر بهمنزله تكذیب همهى پیامبران است. «كَذّبت قومُ نوحٍ المرسلین» (قوم نوح تنها حضرت نوح را تكذیب كردند، ولى قرآن مىفرماید: «المرسلین» یعنى تمام انبیا)
2- #قبیلهها و امّتها را با نام رهبران و شخصیّتهاى آنان مىشناسند. «قوم نوح»
3- قبل از نوح، پیامبران متعدّدى بودهاند. «المرسلین»
4- در تبلیغ دین، از #عواطف استفاده كنید. «اَخوهم»
5 - اخلاق و رفتار انبیا با مردم زمان خود، #برادرانه بوده است. «اَخوهم»🔹
6- اطّلاع از فرهنگ، زبان، آداب، #رسوم و نقاط ضعف و قوّت مردم، براى مبلّغ ضرورى است. «اَخوهم» كسى كه برادر مردم است، از افكار، آداب ونقاط ضعف وقوّت آنان آگاه است.🔸
7- یكى از وظایف برادرى دینى، #ارشاد برادران دیگر است. «اَخوهم ... اَلا تَتّقون»
8 - با سؤال، وجدانها را بیدار كنید. «اَلا تَتّقون»
9- #پذیرفتن دعوت انبیا و اطاعت از آنان، #روحیّهى تقوا لازم دارد. «اَلا تَتّقون»
10- نبوّت، به نفع بشریّت وبراى #نجات انسانهاست. «اِنّى لكم رسولٌ أمین»
11- امین بودن وحسن#سابقه و #دلسوزى، شرط #نفوذ كلام است. «لكم رسولأمین»🔹
12- شرط اصلى در فرستاده و حامل پیام، #امین بودن است. «رسول أمین»
13- #بیان كمالات خود، در #مواردى لازم است. «انّى لكم رسول أمین»
14- دیندارى، از اطاعت از #رهبرى الهى جدا نیست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» آرى تبلور تقوا در پیروى از انبیاست.
15- دعوت به خود، براى احیاى فرمان خدا مانعى ندارد. «اَطیعون» در كنار «فاتّقوا اللّه» آمده است.
16- مبلّغ دینى نباید از مردم توقّع #مادّى داشته باشد و از آنان چیزى درخواست كند. (اخلاص، شرط نفوذ كلام است). «ما أسئلكم علیه من أجر»
17- كسى كه بر خدا #توكّل كند، مىتواند از مردم بىنیاز باشد. «ما أسئلكم... اِن أجرى الاّ على ربّ العالمین»
18- خداوند پاداش #مبلّغان دینى را برخود لازمكرده است. «اِنأجرىالاّعلىربّ...»
19- رهبر دینى نباید در موضع تهمت دنیاپرستى باشد. «و ما أسئلكم علیه من أجر»
20- راههاى بهانه را ببندید و كارهاى معنوى را به نیّت اجر و مزد مادّى انجام ندهید. «ما أسئلكم علیه من أجر» در سورهى قلم آیه 46 نیز مىخوانیم: «أم تَسئلهم أجراً فهم من مَغرَم مُثقَلون»
21- ایمان به خدا و تقواى الهى، زمینهى ایمان به رسول و اطاعت از اوست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون»
22- در مسیر تربیت و تكامل، #تكرار لازم است. (در این چند آیه، چند بار فرمان تقوا صادر شده است) «فاتّقوا اللّه...»🔸
23- #اشرافىگرى مىتواند #مانع ایمان آوردن باشد. زیرا مؤمنین در نظر مستكبران، اراذل و فرومایگان هستند. «و اتّبعك الاَرذَلون»🔹
24- بیشتر یاران انبیا، فقرا و #گمنامان بودند. «و اتّبعك الارذَلون»
25- حرف حقّ و مكتب حقّ را نباید به خاطر طرفداران گمنام آن #تحقیر كرد. «و اتّبعك الارذَلون»
26- تعالیم انبیا، تبعیضهاى غلط اجتماعى را از بین مىبرد. «و اتّبعك الارذَلون»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 112, 113
👇👇
قَالَ وَمَا عِلْمِى بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
إِنْ حِسَابُهُمْ إِلَّا عَلَى رَبِّى لَوْتَشْعُرُونَ
✔️ترجمه
(نوح) گفت: من به عملكرد گذشته (كسانى كه شما اراذل مىخوانید) آگاهى ندارم. (یا مرا با اعمال گذشتهى آنان كارى نیست).
حساب آنان جز بر پروردگارم نیست، اگر شما درك كنید.
✔️نکته ها
در اسلام، ما مأمور به #ظاهریم و اگر كسى به اسلام گروید حقّ نداریم بگوییم تو در قلبت ایمان ندارى. «و لاتَقولوا لمَن ألقى الیكم السّلام لَستَ مؤمنا»(39)
قرآن، در آیهاى دیگر به پیامبر دستور مىدهد: كسانى را كه شب و روز براى قرب به خدا او را مىخوانند از خود دور مكن. حساب آنان با خداست. نه تو مسئول حساب آنان هستى و نه آنان مسئول حساب تو، و اگر آنان را طرد كنى از ستمگرانى.(40)
39) نساء، 94.
40) انعام، 52.
✔️پيام ها
1- پیامبران، بدون #خواست الهى از اعمال گذشتهى افراد آگاه نیستند. «وماعلمى»
2- گفتنِ «نمىدانم»، #عیب نیست. «وماعلمى»
3- بندهشناس خداوند است و #حسابگر اوست، ما را چه كار كه ردّ یا قبول كنیم. «و ما عِلمى...»
4- تجسّس و #عیبجویى از زندگى خصوصى افراد، ممنوع است. «وما عِلمى...»
5 - براى قضاوت دربارهى دیگران، ایمان صادقانه و عمل صالحِ امروزِ آنان را بنگرید و #گذشتهى افراد را به رُخ آنان نكشید. «بما كانوا یعملون»🔹
6- سوابق بد، مانع تغییر و تحوّل و توبهى مردم نیست. «كانوا یعملون»
7- وظیفهى انبیا، #اصلاح مردم ودعوت به توحید است. آنان متولّى #حساب و كتاب افراد نیستند. «اِن حسابهم الاّ على اللّه»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 114-118
👇👇
وَمَآ أَنَاْ بِطَارِدِ الْمُؤْمِنِينَ
إِنْ أَنَاْ إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ
قَالُواْ لَئِن لَّمْ تَنتَهِ يَا نُوحُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمَرْجُومِينَ
قَالَ رَبِّ إِنَّ قَوْمِى كَذَّبُونِ
فَافْتَحْ بَيْنِى وَبَيْنَهُمْ فَتْحاً وَ نَجِّنِى وَمَن مَّعِىَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ
✔️ترجمه
(امروز كه آنان ایمان آوردهاند،) من طرد كنندهى مؤمنان نیستم.
من جز هشدار دهندهاى روشنگر نیستم.
مردم به نوح گفتند: اى نوح! اگر (از دعوت خود) دست برندارى قطعاً از #سنگسار شدگان خواهى شد.
نوح گفت: پروردگارا! همانا قوم من مرا تكذیب كردند.
پس میان من و آنان (داورى كن و) راه روشنى بگشا و مرا و هر كس از مؤمنان را كه با من است، (از شرّ این كفّار) نجات بده.
✔️نکته ها
مستكبران حتّى از انبیا نیز توقّع طرد #فقراى گمنامِ با ایمان را داشتند و همه انبیا دست رد به این پیشنهاد مىزدند. خداوند در آیه 28 سوره كهف به پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله دستور مىدهد:
👈«وَ اصبر نفسك مع الّذین یَدعون ربّهم بالغَداة والعَشىّ یُریدون وَجهَه ولاتَعدُ عیناك عنهم تُرید زینَة الحَیاة الدّنیا و لاتُطِع مَن أغفَلنا قَلبه عن ذكرنا واتّبَعَ هَواه و كان أمرُه فُرُطا» خود را با مؤمنانى كه هر صبح وشام خالصانه خدا را مىخوانند قراربده و به خاطر رسیدن به زینتهاى دنیا از آنان چشمپوشى نكن و از غافلان و هواپرستان و متجاوزان پیروى نكن.
جملهى «مِنَ المرجومین» به جاى «لَنَرجُمنّك»، نشان مىدهد كه قبل از حضرت نوح نیز افرادى را سنگسار نموده بودند.
✔️پيام ها
1- با پیشنهادات و #توقّعات نابجاى متكبّران، قاطعانه برخورد كنید. (طرد فقراى با ایمان جایز نیست، حتّى اگر به قیمت ایمانآوردن گروهى دیگر باشد) «وما اَنَا بطارد...»
2- ملاك ارزش، #ایمان است، نه #جایگاه اجتماعى و اقتصادى. «وما اَنا بطارد...»🔹
3- #جاذبه باید در حدّ اعلى باشد، ولى #دافعه تنها در موقع ضرورت لازم است. «و ما اَنَا بطارد...»
4- بیم وهشدار و انذار انبیا، بیش از بشارت آنان است. در قرآن جملهى «اِن اَنا الاّ نذیر» آمده، ولى جملهى «ان انا الا بشیر» نیامده است.
5 - ترساندن #غافل از خطرها، بهترین شیوهى ارشادى است. «اِن اَنا الاّ نذیر»
6- یكى از مهمترین حربههاى مخالفان انبیا #تهدید است. «من المرجومین»🔹
7- سنگسار كردن، یكى از قدیمىترین انواع شكنجههاست. «من المرجومین»
8 - در برابر #تهدیدهاى دشمن به خدا #متوسّل شویم. «قال ربّ»🔸
9- نالهى حضرت نوح به خاطر #تكذیب مكتب بود، نه تهدید و سنگسار. «رِبّ انّ قومى كذّبون» و نفرمود: «یرجمون»
10- خشونت نااهلان، از عواطف پدرى و برادرى شما نكاهد. «اِنّ قومى»
11- گره گشا #خداست. «فافتح»🔹
12- اوّل براى حلّ مشكلات مردم و جامعه دعا كنید، بعد براى نجات خود. «فافتَح - نَجّنى»
13- با وجود تهدید وخفقان، گروهى از مردم به انبیا ایمان مىآوردند. «ومَن معى من المؤمنین»
14- آنچه مهم است، همراهىِ عملى ومكتبى است، نه فیزیكى وظاهرى. «ومَن مَعىَ من المؤمنین»
15- مؤمنین مشمول دعاى انبیا هستند. «نجّنى و مَن معِىَ من المؤمنین»
16- ایمان به تنهایى كافى نیست، پیروى و همراهى لازم است. «و مَن مَعىَ» چنانكه در موارد دیگر نیز قرآن مىفرماید: «والّذین آمنوا معه»(41)
41) هود، 58، 66 و 94.
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 119-122
👇👇
فَأَنجَيْنَاهُ وَمَن مَّعَهُ فِى الْفُلْكِ الْمَشْحُونِ
ثُمَّ أَغْرَقْنَا بَعْدُ الْبَاقِينَ
إِنَّ فِى ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ
وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ
✔️ترجمه
پس ما نوح و هر كس از مؤمنان را كه در آن كشتىِ گرانبار، با او بود نجات دادیم.
سپس باقیماندگان را غرق كردیم. البتّه در این (ماجرا) نشانهى بزرگى است، ولى اكثر مردم ایمان آورنده نیستند.
و قطعاً پروردگارت همان صاحب عزّت و مهربان است.
✔️نکته ها
مراد از گرانبار بودن كشتى «الفُلك المَشحون»، این است كه آنچه مورد نیاز بود، حضرت نوح در #كشتى قرار داده بود. امام باقرعلیه السلام فرمود: «الفلكالمشحون» كشتى مجهّزِ آماده حركت است. وحضرت على علیه السلام فرمود: در آن كشتى، نود جایگاه براى چهارپایان ساخته بود.(42)
42) تفسیر نورالثقلین.
✔️پيام ها
1- دعاى انبیا و مظلومین #مستجاب است. «فانجَیناه»🔹
2- مؤمنین در پرتو انبیا بیمه هستند. «فانجَیناه و مَن معه»
3- #جدایى از انبیا سبب هلاكت است. «ثمّ اَغرقنا بعدُ الباقین»🔸
4- داستان نجات نوح و یارانش و غرق كفّارو مخالفان، #نمودى از سنّت خداوند در یارى حقّ و #سركوبى باطل است. «اِنّ فى ذلك لآیة»
5 - اگر به كفّار مهلتى مىدهد، به خاطر #رحمت است نه ناتوانى. «العزیز الرّحیم»
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 123-127
👇👇👇
كَذَّبَتْ عَادٌ الْمُرْسَلِينَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
وَمآ أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ
✔️ترجمه
قوم عاد (نیز همچون قوم نوح) انبیا را تكذیب كردند.
آن گاه كه برادرشان هود به آنان گفت: آیا (از شرك و انحراف) پروا نمىكنید؟
همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس از خدا پرواكنید ومرا پیروى نمایید.
و من براى رسالتم هیچ مزدى از شما نمىخواهم، (زیرا كه) مزد من فقط بر عهدهى پروردگار جهانیان است.
✔️نکته ها
«عاد»، نام جدّ بزرگ قوم حضرت هود است و آن قوم به نام جدّشان مشهور شدهاند. قوم عاد طایفهاى از عرب بودند كه در سرزمین خوش آب و هواى «#یمن» در منطقهاى به نام «احقاف» در نزدیكى دریا زندگى مىكردند. كشورشان آباد بود، مردم شهر نشین بودند و پیامبرشان حضرت هود بود. نامشان در قرآن كریم 24 بار تكرار شده است. همچنین در قرآن، سورهاى به نام احقاف وسورهاى به نام هود داریم.
پيام ها
1- چون هدف و محتواى دعوت تمام انبیا یكى است، تكذیب یك پیامبر، به منزلهى تكذیب همهى پیامبران است. «كذّبت عادٌالمرسلین»
2- دعوت پیامبران، برادرانه بود. «اَخوهم» (حتّى كلمهى «اَبوهم» نیاورده تا عمق صفا و تواضع و صداقت را بیان كند).
3- تقوا، سرلوحهى دعوت انبیا است. «اَلا تَتّقون»
4- دعوت به تقوا، لازمه ى #اُخوّت وبرادرى است. «اَخوهم هود اَلا تَتّقون»
5 - رسالت انبیا براى #رشد مردم است، نه سلطه بر آنها. «لكم»
6- پیامبران، از خود حرفى نداشتند، هر چه مىگفتند پیام الهى بود. «رسول أمین»
7- لحن همه ى انبیا و شیوهى تبلیغ و محتواى مطالب و خط فكرى آنان #مشترك است. (تكرار آیات شاهد این سخن است).
8 - تقواى الهى، زمینهساز اطاعت از رهبرى است. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» پیروى از رهبران الهى، تبلور تقواى الهى است.
9- اخلاص و بى توقّعى، رمز موفقیّت است. «و ما أسئلكم»
10- اخلاص و توكّل، لازمهى تبلیغ است. «اِن أجرى ...»
11- كسى كه هستى را اداره مىكند، زندگى مرا نیز اداره خواهد كرد. «اِن أجرى الا على ربّ العالمین»
12- نظام هستى از عوامل مختلفى تشكیل شده كه همهى آنها تحت یك تدبیر و در حال رشد هستند. «ربّ العالمین»
سوره 26. شُعراء آيه 128-131
👇👇
أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيْعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ
وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ
وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِينَ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِيعُونِ
✔️ترجمه
(هود به مردم گفت:) آیا بر هر تپهاى بنا وقصرى بلند از روى هوا و هوس مىسازید؟
و كاخهاى استوار مىگیرید، به امید آنكه جاودانه بمانید؟
وهرگاه كسى را كیفر مىدهید، همچون زورگویان كیفر مىدهید؟
پس، از خداوند پروا كنید و مرا فرمان برید.
✔️نکته ها
«ریع» به معناى دامنهى كوه و تپه است. «مَصانع» دژ و قصر محكم و بلند را گویند. و كلمهى «بَطش» به معناى گرفتن با قهر و غلبه و قدرت است.
در این آیات، قرآن از اصل ساختمان سازى در دامنه ى كوه و ساختن دژ و داشتن قدرت انتقاد نمىكند. آنچه مورد انتقاد است، هدفهاى نامقدّس، «تَعبَثون» و خیالهاى واهى، «لعلّكم تخلدون» و تجاوز از اعتدال است. «جبّارین»
در روایات مىخوانیم: یكى از یاران رسول اكرم صلى الله علیه وآله بر بام خانه اش #قبّه اى ساخته بود. حضرت از دیدن آن ناراحت شد. صاحب خانه چون چنین دید، قبّه را خراب كرد. رسول خدا بار دیگر كه قبّه را ندید، پرسید: قبّه چه شد؟ گفتند: همین كه صاحبش دید شما ناراضى هستید آن را خراب كرد. پیامبر فرمود: «اِنّ كلّ بناء وبال على صاحبه الاّ ما لابدّ منه» هر ساختمانى كه مورد نیاز نباشد، در قیامت وبال صاحبش خواهد بود.(43)
43) تفسیر المیزان و مجمعالبیان.
✔️پيام ها
1- سابقهى بناهاى #بلند به زمان هود مىرسد. «أتبنون بكلّ ریع آیة»
2- حرص، انسان را رها نمىكند. «بكلّ ریع»
3- آنچه در چشم دنیاپرستان جلوه دارد، در نظر اولیاى خدا #خوار است و مردم را به خاطر آن سرزنش مىكنند. «أتبنون... تعبثون»
4- تمدن و رفاه كاذب، عامل #غرور و مانع حقّ پذیرى است. «أتبنون»
5 - شروع كار انبیا با انتقاد از وضع نابسامان موجود و بیدار كردن وجدانها از طریق سؤال است. «أتبنون بكلّ ریع ...»
6- كارهاى ستمگران، یا براى #مطرح كردن خود است «آیة» یا براى بقاى خود «تخلدون» یا استثمار و استعمار مردم است. «جبّارین»
7- در هر كارى باید #هدفى والا داشت. «أتبنون... تعبثون»
8 - ثروت، سرمایه وساختمانهاى بلند در دست نااهلان، براى ارضاى هوا و هوس است. «تعبثون»
9- انتقاد قرآن از روحیّهى كاخنشینى و عیّاشى است، نه اصل ساختمان. «تعبثون» (تولید، ابتكار، هنر و بكارگیرى امكانات و نیروى انسانى و... باید در مسیر نیاز واقعى باشد، نه بیهوده)
10- قصرها وكاخها، زندگى را #جاودانه نمىكنند. «تتّخذونمصانعلعلّكمتخلدون»
11- آفات ساختمان، #چهار چیز است:🔸
الف: حرص و اسراف. «بكلّ ریع»
ب: تفاخر و خودنمایى. «آیة»
ج: بُلهوسى. «تَعبَثون»
د: دنیا گرایى و غفلت. «لعلّكم تخلدون»
12- قوانین كیفرى باید عادلانه باشد. (قرآن از كیفرهاى ظالمانه انتقاد مىكند) «بَطَشتم جبّارین»
13- دیندارى، محور و رهبر و الگو لازم دارد. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون»
14- دیندارى، هم پرواى قلبى است و هم اطاعت عملى. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون»
15- بىتقوایى عامل همه ى مفاسد است. حضرت هود پس از انتقاد از فكر و عمل كافران فرمود: «فاتّقوا اللّه...»🔹
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
سوره 26. شُعراء آيه 132-135
👇👇👇
وَاتَّقُواْ الَّذِى أَمَدَّكُم بِمَا تَعْلَمُونَ
أَمَدَّكُم بِأَنْعَامٍ وَبَنِينَ
وَجَنَّاتٍ وَعُيُونٍ
إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيم
✔️ترجمه
بترسید از آن خدایى كه آنچه را كه مىدانید، به شما عطا كرده است.
و به شما چارپایان و فرزندان ارزانى داشته است،
و باغها و چشمهساران.
من از عذاب روزى بزرگ بر شما بیمناكم.
✔️نکته ها
«فاتّقوا اللّه» هم به نبوّت: «واَطیعون» و هم به معاد: «اِنّى أخاف علیكم عذاب یوم عظیم»
مراد از روز بزرگ در این جا، همان قیامت است، گرچه در داستان حضرت شعیب به دنیا نیز روز عظیم گفته شده است. «فاَخذَهم عذاب یوم الظّلة اِنّه كان عذاب یوم عظیم» عذاب روز ابرِ آتشبار آنان را گرفت كه آن عذاب روز بزرگى بود.(44)
44) شعراء، 189.
✔️پيام ها
1- تقوا بهترین راه #تشكّر از خداوند است. «واتّقوا الّذى اَمدّكم»
2- هر كس خود مىداند چقدر مورد لطف خداوند قرار گرفته است. «اَمدّكم بماتعلمون»
3- كاخها و ساختمانهاى قوم عاد، با #دامدارى وباغها و چشمهها همراه بود. «بكلّ ریع آیة... انعام... جنّات و عیون»
4- اگر آمادگى و قابلیّت نباشد، موعظهى انبیا نیز اثرى ندارد. «سواء علینا»🔹
🌍http://eitaa.com/joinchat/2781151234C628d820482 ایتا
🌍 http://sapp.ir/abassalitatme سروش
🌍https://telegram.me/a_fatemi24 تلگرام
🌍https://www.instagram.com/a.fatemi7 اینستاگرام
🍃🌸🍃🌹🍃🌸🍃
May 11