1_1521820484.pdf
467.1K
🔖فیش منبر 🔖
#حضرت_علی_اکبر علیه السلام
💠 حضرت علی اکبر علیه السلام 💠
🔻جوانی به رنگ رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم 🔻
#روز_جوان
#جوان
🆔 @fatemi222
1_1521821094.pdf
377.3K
🔖فیش منبر🔖
#حضرت_علی_اکبر علیه السلام
💠 حضرت علی اکبر علیه السلام الگویی برای جوانان 💠
#روز_جوان
#جوان
🆔 @fatemi222
1_1521819461.pdf
331.1K
🔖فیش منبر کوتاه🔖
#حضرت_علی_اکبر علیه السلام
💠امتیازات حضرت علی اکبر علیه السلام 💠
#روز_جوان
#جوان
🆔 @fatemi222
هدایت شده از عمار نامه
🔴 جنگ روایت ها به زبان ساده یعنی این‼️
🔻نقل است که در سنتر پارک نیویورک سگی به کودکی حمله می کند، مردی که شاهد حادثه بود برای نجات کودک خود را به روی سگ می اندازد و او را خفه میکند ...
🔹 خبرنگار نیویورک تایمز که ماجرا را از نزدیک می بیند به مرد میگوید: فردا تیتر اول نیویورک تایمز این است:"مرد شجاع نیویورکی جان پسری را نجات داد "مرد در جواب خبرنگار میگوید:"من نیویورکی نیستم"
🔹خبرنگار میگوید پس تیتر میزنیم:" آمریکایی قهرمان جان پسری را نجات داد"مرد میگوید:"ولی من آمریکایی نیستم، پاکستانی ام"
🔹فردا تیتر نیویورک تایمز اینچنین شد:
"یک مسلمان متعصب سگی را در سنتر پارک خفه کرد!!" " اف بی آی احتمال میدهد القاعده در این جنایت دخیل باشد "
🔻 #پینوشت:
۱ - رهبر حکیم انقلاب: اگر شما حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را روایت نکنید دشمن روایت میکند... هرجور دلش میخواهد. توجیه میکند، دروغ میگوید، ۱۸۰ درجه با این خلاف واقع، جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.
۲ - اندیشکده رند: در جنگ های فردا کسی برنده نیست که بزرگترین بمب ها را دارد، بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد.
#جهاد_تبیین
🇮🇷 @Tebyangonabad2
طلوع آفتاب.ppsx
2.35M
❤️ پاورپوینت با موضوع امام زمان (عجل الله) شماره 3
#پاورپوینت
#ماه_شعبان
#امام_زمان
#ایمان_بغیب
#نوجوان
🆔 @fatemi222
در انتظار آفتاب.ppsx
460.8K
❤️ پاورپوینت با موضوع امام زمان
(عجل الله ) شماره 1
✅#پاورپوینت
#ماه_شعبان
#امام_زمان
#ایمان_بغیب
#نوجوان
🆔 @fatemi222
در انتظار آفتاب2.pptx
4.39M
❤️ پاورپوینت با موضوع امام زمان (عج) - شماره 2
#پاورپوینت
#ماه_شعبان
#امام_زمان
#ایمان_بغیب
#ابتدایی
به کانال #مدارس_امین ملحق شوید:
@mamin110
غیبت آفتاب.ppsx
1.72M
❤️ پاورپوینت با موضوع امام زمان (عجل الله) - شماره 5
#پاورپوینت
#ماه_شعبان
#امام_زمان
#ایمان_بغیب
#نوجوان
🆔 @fatemi222
ظهور آفتاب.ppsx
847.8K
❤️ پاورپوینت با موضوع امام زمان (عج) - شماره 4
#پاورپوینت
#ماه_شعبان
#امام_زمان
#ایمان_بغیب
#نوجوان
🆔 @fatemi222
.🔺ایده های پیشنهادی نیمه شعبان :
۱.ایستگاه صلواتی
۲.مسابقه کتابخوانی مهدوی.
۳.چسباندن یک نکته تلنگری مهدوی
۴..تبلیغ چهربه چهره
۵.دادن نامه کوتاه مهدوی(از طرف امام زمان به دانش آموزان.
۶.دادن عیدی به خانمها نرجس..ملیکا..مهدیه...
۸..تهیه بُرد مهدویت در مدارس(با مطالب و کلمات کوتاه مهدوی).
۹.پخش صوت مهدوی در مدارس و مساجد
۱۰.پخش دعای عهد در هر صبح
۱۱.نشر وچاپ آیا می دانستید های مهدوی...
آیا می دانستید که امام زمان در ۵ سالگی به امامت رسید؟؟؟
۱۲.سبد لوازم تحریری مختصر برای دانش آموزان مستضعف...با نوشته حدیث(ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و شمارا فراموش نکرده ایم.....)
✅۱۳.بیان و رفع شبهات مهدوی حتما در روز جشن جزئ برنامه باشد.
دلایل مخفی بدنیا آمدن امام زمان؟؟
اثبات وجودی امام زمان.؟؟
وضعیت ایشان در وضعیت کنونی؟؟؟
و....دلیل غیبت؟؟
عوامل موثر برظهور؟؟؟
و.......
۱۴..دادن گل های دست ساز و زیبا به همه نوجوانان در برنامه جشن آن روز.
۱۵..مسابقه نامه ای به امام زمان (و بهترین نامه را هدیه بدهیم)
۱۶..نوشتن بهترین جمله سردر کلاس توسط خود دانش آموز و انتخاب بهترین نوشته ی سر در کلاس. ودر مساجد
۱۷.پویش نذر صلوات. نذر ظهور و سلامتی امام زمان.
۱۸.پویش یک شکل بودن پروفایل (پروفایل مهدوی).
۱۹. پویش بهترین هدیه به امام زمان (هر کس یک کار خوب را بگیم انتخاب کنند(مثلا صلوات
یا ثواب کمک به پدر ومادر..ثواب درس خواندن..ثواب نماز اول وقت ) وآن را در طول یک هفته تقدیم امام زمان کنن ....
۲۰.پویش بهترین جشن خانگی نوجوانان
از بچه ها بخواهیم یک جشن خوب و کوچک در خانه بگیرند و خاطره اش را یادداشت کنند..
۲۱..نشر ایده ها نذر ظهور آقاست.
التماس دعای فرج
#ماه_شعبان
#امام_زمان
#محبت_و_عشق_بخدا_قران_و_اهل_بیت
#ایده_مهدویت
🆔 @fatemi222
🔆 #پندانه
🔻خدایا! ما یاغی نیستیم
🔸روزی مرحوم آخوند کاشی مشغول وضوگرفتن بودند.
🔹شخصی باعجله آمد، وضو گرفت و داخل اتاق رفت و به نماز ایستاد.
🔹با توجه به اینکه مرحوم کاشی خیلی بادقت وضو میگرفت و همه آداب و ادعیه وضو را بهجا میآورد، قبل از اينكه وضویشان تمام شود، آن شخص نماز ظهر و عصر خود را هم خوانده بود!
🔻هنگام خروج، با مرحوم کاشی روبهرو شد.
🔻ایشان پرسیدند:
چهکار میکردی؟
🔻گفت:
هیچ.
🔻فرمود:
تو هیچکار نمیکردی؟!
🔻گفت:
نه! (میدانست اگر بگوید نماز میخواندم، کار بیخ پیدا میکند).
🔻آقا فرمود:
مگر تو نماز نمیخواندی؟!
🔻گفت:
نه!
🔻آخوند فرمود:
من خودم دیدم داشتی نماز میخواندی!
🔻گفت:
نه آقا اشتباه دیدید!
🔻سؤال کردند:
پس چهکار میکردی؟
🔻گفت:
فقط آمده بودم به خدا بگویم من یاغی نیستم، همین!
🔸این جمله در مرحوم آخوند (رحمةالله عليه) خیلی تأثیر گذاشت.
🔹تا مدتها هر وقت از احوال آخوند میپرسیدند، ایشان با حال خاصی میفرمود:
من یاغی نیستم.
🔸خدایا ما یاغی نیستیم، بندهایم. اگه اشتباهی کردیم از جهلمان بوده. لطفا این جمله را از ما قبول کن.
🆔 @fatemi222
🔹🔸🔹🔸🔹
ـ✨🍃🌼🍃✨🍃🌼
ـ🌼🍃✨🍃🌼
ـ✨🍃🌼 ﷽
ـ🌼
✨ عوامل و زمینه های تاثیر انذار ✨
1⃣ ترساندن عموم و بشارت خواص🍃🌼
«أَكَانَ لِلنَّاسِ عَجَبًا أَنْ أَوْحَيْنَا إِلَىٰ رَجُلٍ مِنْهُمْ أَنْ أَنْذِرِ النَّاسَ وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ قَالَ الْكَافِرُونَ إِنَّ هَٰذَا لَسَاحِرٌ مُبِينٌ» (۲)یونس
2⃣ اطاعت از قرآن 🍃🌼
«إِنَّمَا تُنْذِرُ مَنِ اتَّبَعَ الذِّكْرَ وَخَشِيَ الرَّحْمَٰنَ بِالْغَيْبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ وَأَجْرٍ كَرِيمٍ»(۱۱)یس
تو تنها کسی را بترسانی و اندرز کنی (و سودمند افتد) که پیرو آیات قرآن شده و از (قهر) خدای مهربان به خلوت و در پنهان میترسد، اینان را به مغفرت خدا و پاداش با لطف و کرم او بشارت ده.
3⃣ اقامه نماز 🍃🌼
«وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ وَإِنْ تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ إِنَّمَا تُنْذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَمَنْ تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»(۱۸)فاطر
و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد و آن که بارش سنگین است اگر دیگری را هر چند خویش (و پدر و فرزند هم) باشد کمک بر سبکباری خود طلبد ابدا باری از دوشش برداشته نشود. و تو تنها آنان را که در خلوت و پنهانی از خدای خود میترسند و نماز به پا میدارند توانی خدا ترس و پرهیزگار گردانی. و هر کس خود را (از کفر و گناه و اخلاق زشت) پاک و منزه ساخت سود و سعادتش بر خود اوست و بازگشت همه به سوی خداست.
4⃣ ترس از خدا و قیامت🍃🌼
«وَأَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ»(۵۱)انعام
و آنان را که از احضار در پیشگاه عدل خدا ترسانند به آیات قرآن متنبّه ساز و بترسان که جز خدا آنها را یاور و شفیعی نیست، باشد که پرهیزکار شوند.
5⃣ تعقل نمودن🍃🌼
«لِيُنْذِرَ مَنْ كَانَ حَيًّا وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَى الْكَافِرِينَ» (۷٠) یس
تا هر که را زندهدل است (به آیاتش پند دهد و از خدا و قیامت) بترساند و بر کافران (نیز به اتمام حجت) وعده عذاب حتم و لازم گردد.
6⃣ ایمان🍃🌼
«كِتَابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ فَلَا يَكُنْ فِي صَدْرِكَ حَرَجٌ مِنْهُ لِتُنْذِرَ بِهِ وَذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ»(۲) اعراف
این کتابی است که به تو نازل شد، پس تو دلتنگ و رنجه خاطر (از انکار مردم) نسبت به آن مباش، تا (مردمان را) به (آیات عذاب) آن بترسانی، و اهل ایمان را سبب یادآوری باشد.
🆔 @fatemi222
🔹نقش جوانان در تحولات اجتماعی
https://eitaa.com/fatemi222/1533
🔹آشنایی با جوانان با واقعیت زندگی
https://eitaa.com/fatemi222/1402
🔹جوان بیعار یا با کار؟
https://eitaa.com/fatemi222/1397
🔹شباهت حضرت علی اکبر به پیامبر
https://eitaa.com/fatemi222/2558
🔹اهمیت توجه و بها دادن به جوانان
https://eitaa.com/fatemi222/2559
🔹ويژگي هاي شخصيتي علي اكبر
https://eitaa.com/fatemi222/2561
🔹امتیازات حضرت علی اکبر
https://eitaa.com/fatemi222/7906
🔹حضرت علی اکبر الگویی برای جوانان
https://eitaa.com/fatemi222/7905
🔹جوانی به رنگ رسول الله صلی الله
https://eitaa.com/fatemi222/7904
🔹 سید جوان غیرتمند
https://eitaa.com/fatemi222/7685
🔹نسل z و جهاد تبیین
https://eitaa.com/fatemi222/6818
🔹چگونه قدر جوانی را بدانیم؟
https://eitaa.com/fatemi222/5169
🔹جوانِ امروز
https://eitaa.com/fatemi222/5075
🔹ادب جوان
https://eitaa.com/fatemi222/4133
🔹جوان از نگاه قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/7918
🔹ويژگي هاي جوان
https://eitaa.com/fatemi222/7920
🔹جوان در روایات
https://eitaa.com/fatemi222/7921
🔹برونسی در جوانی
https://eitaa.com/fatemi222/7936
🔹مأموریت جوان مؤمن انقلابی برای پیشرفت کشور
http://fatemigonabad.blogfa.com/post/378
🌺 میلاد حضرت علی اکبر سلام الله علیه و روز جوان مبارک 🌺
1⃣
#جوان از نگاه قرآن و حدیث
➖ "از نگاه قرآن و احادیث اسلامی، جوانی؛ بهار زندگی و بهترین فرصت برای خود سازی و سازندگی است. این فرصت به قدری ارزشمند است که در قیامت حسابرسی جداگانه از ایام عمر دارد. اما کمتر جوانی است که تا خزان پیری اش فرا نرسد ارزش بهار جوانی را آنگونه که شایسته است بشناسد.
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:
«انما قلب الحدث کالارض الخالیه ما القی فیها من شی قبلته»
«همانا دل جوان، مانند زمین خالی است که هر چه در آن افکنده شود آن را می پذیرد»
پیامبر خدا با عنایت به این اصل مهم تربیتی؛ در اغاز بعثت، تلاش خود را برای دعوت جوانان به اسلام متمرکز کرد و نتیجه گرفت. از این رو به اصحاب خود نیز توصیه می کرد که مواظب جوان ها باشند:
«شما را به نیکی با جوانان سفارش می کنم؛ زیرا نرم ترین دل ها را دارند به راستی که خداوند مرا بشارت دهنده و هشداردهنده برانگیخت. جوانان با من پیمان بستند و پیران با من به مخالفت برخاستند. و آن گاه فرمودند: «فطال علیهم الامد فقست قلوبهم ؛ یعنی: و عمر آنان به درازا کشید و دل هایشان سخت گردید.».
➖ امام صادق علیه السلام برای تبلیغ مکتب اهل بیت علیهم السلام به ابوجعفر احول چنین توصیه می فرماید:
«جوانان را دریاب، که آنان به سوی هر نیکی ای پُر شتاب ترند.»
همه مردم در هر سنی که باشند مکلف اند خویشتن را اصلاح کنند از ناپاکی ها بپرهیزند و از گناه خود در پیشگاه الهی عذر بخواهند. ولی انجام این وظیفه مقدس برای جوانان بهتر و مهم تر است زیرا آنان در دوران شباب اساس زندگی تمام عمر خود را پی ریزی می کنند. چه بهتر که از این فرصت استفاده نمایند و خویشتن را از تربیت های بد دوران کودکی و پلیدی های گناه تطهیر کنند و عمری را به پاکی و نیکی بگذرانند.
رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم در این باره می فرمایند: توبه از گناه همیشه پسندیده است ولی درسنین جوانی بهتر و پسندیده تر است.
جوانان باید اقتضای طبع جوانی را بشناسند و خویشتن را از هر جهت تحت مراقبت قرار دهند. باید بدانند دوران جوانی، دوران شهوت و غضب است، دوران غرور و خود پرستی و دوران غفلت و بی خبری است، و همواره در راه زندگی خطراتی در پیش دارند که سعادتشان را تهدید می کند.
اگر در جوانی اسیر هوی پرستی و تمایلات نفسانی خود شوند و خواهش های طبیعی و شهوات غریزی بر آنان حاکم و فرمانروا گردد بیم ان است که از صراط مستقیم منحرف شده و سرانجام در پرتگاه گمراهی و تیره روزی سقوط کنند.
امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند: کسی که شرافت باطنی و گوهر انسانی خود را بشناسد، این شناسایی، او را از پستی های شهوت و آرزوهای باطل مصون خواهد داشت.
پس؛ برای جلوگیری از سقوط و تباهی دنیا و آخرت، می بایست جوانان استعدادهای معنوی و لیاقت های روحی خود را بشناسند و برای نیل به خوشبختی و سعادت ابدی و اینکه انسان واقعی باشند و به مدارج کمال روحانی نایل شوند تصمیم قطعی بگیرند. در کنار این خودشناسی، آشنایی با قرآن و دین شناسی برای جوانان نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
جوانان باید برای درمان بیماری های درونی خود که ممکن است ناشی از تربیت های غلط دوران کودکی باشد، خود را تحت تعالیم عالیه اسلام و مربیان عالم و پاک نهاد قرار دهند و به دامان اهل بیت علیهم السلام پناه ببرند. و به این ترتیب خود را از قید آموزش های بد و صفات ناپسند آزاد ساخته و از عوارض نامطلوب آن ها در امان بمانند.
در نظر اولیای دین علیهم السلام، غلبه بر خواهش های ناروای غرایز و اجتناب از ناپاکی و گناه نه تنها دلیل بر عزم ثابت و قدرت نفس آدمی است بلکه مایه عزت و سرافرازی است. جوانانی که خواهان محبوبیت و افتخارات واقعی هستند باید شخصیت خود را بر اساس خویشتن داری و غلبه بر هوای نفس استوار نمایند و از این راه موجبات آبرومندی و خوشبختی همیشگی خود را فراهم آورند.
ناگفته نماند که غلبه بر غرایز و شهوات نیرومند، کاری بس دشوار و مشکل است. ولی کسانی که در طفولیت و یا ایام بحرانی بلوغ، با تربیت صحیح پرورش یافته اند و بر اثر مراقبت های پی گیر مربیان لایق، تعالیم الهی در اعماق جانشان نفوذ کرده ، واجد آنچنان شخصیت نیرومندی هستند که می توانند بر تمایلات نفسانی خود حاکم شده و غرایز ناروای خود را سرکوب سازند.
برای نمونه به یک مورد از تاریخ اسلام اشاره می شود:
یزید بن معاویه پسری داشت که در نظرش بسیار عزیز بود نام او را معویه گذارده بود و علاقه داشت که به خوبی تربیت شود . موقعی که به سن تحصیلی رسید معلم لایق و با فضیلتی را به نام «عمرالمقصوص» برای تعلیم و تربیت او برگزید و فرزند خود را به وی سپرد.
ادامه 👇
#منبر_کوتاه
#جوانی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 با تبریک به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان محضر شما سروران گرامی
منبر کوتاه پیرامون جوان و ویژگی های جوانی
🔰 دوران جوانی، ارزنده ترین دوران زندگی است. این هنگام، دوران درخشندگی و بالندگی است.
جوانان، سرمایه های عظیم هر کشورند و رشد و تعالی هر جامعه، به نیروی جوان آن بستگی دارد. از این رو، این قشر ارزشمند جامعه، همواره مورد توجه بزرگان دین و اندیشمندان جهان بوده اند.
وجود جوانان، سرشار از پاکی، صداقت و جوان مردی است. آن ها نیازها و مشکلات متعددی دارند که تشخیص درست این آسیب ها و نیازها و پاسخ صحیح به آن ها توسط عوامل تاثیرگذار در امر تربیتِ جوانان، نقش بسیار موثری در راه رشد و تعالی آنان خواهد داشت. از آن جا که از سوی سازمان ملل متحد، روز 21 مردادماه هرسال به عنوان روز جهانی جوان معرفی شده، ضروری است تا در خصوص جوانان، مسائلی اعم از ویژگی ها، نیازها، مشکلات، آسیب ها و راهکارهای مقابله با آن مطرح شود تا از این سرمایه های ملی، به خوبی در راه رشد و تعالی جامعه استفاده گردد.
🔻اهمیت دوران جوانی
بزرگ ترین سرمایه هر کشور، نیروی انسانی آن است که مهم ترین بخش آن را در نسل جوان می توان یافت. گردش چرخ های عظیم صنایع سنگین، استخراج ذخایر طبیعی در اعماق معادن، عمران و آبادی و دفاع از مرزها و حفظ استقلال و امنیت کشور، و نیز پرداختن به مسائل گوناگون هنری، آموزشی و تعلیم و تربیت، با دست توانا و قدرتمند جوانان انجام می گیرد که در همه کشورها، آثار پرارج فعالیت آنان در تمامی مظاهر زندگی آشکار است و نیروی خستگی ناپذیر نسل جوان، مایه امیدواری تمام ملت هاست.
🔻جوان؛ طراوت و شادابی
زیبایی و طراوت دوران جوانی، یکی از مزایا و سرمایه های پرازش نسل جوان است. با فرا رسیدن جوانی، نه تنها بدن نیرومند و قوی می شود، بلکه عواطف و احساسات نیز شکوفا می گردد. شکوه جوانی، به منزله زینت گران بها و پرفروغی است که به صاحبش زیبایی و جمال می بخشد. طراوت و شادابی دوران جوانی، یکی از مظاهر مهم جمال طبیعی و از امیتازهای اختصاصی نسل جوان است. در راستای آشکارشدن زیبایی های جوانی، به طور طبیعی تمایل زینت کردن و خودآرایی نیز در ضمیر جوانان بیدار می شود و زیبایی طبیعی، با خودآرایی هماهنگ می گردد.
🔻جوان و صفای باطن
جوانان، دارای روحی پاک و قلبی لطیف و زلال هستند. با آغاز دوران جوانی، میل به جمال روحانی و معنویّات، خود به خود در باطن جوانان بیدار می شود و علاقه به زیبایی های معنوی، همانند تمایل به آراستن ظاهری در ضمیر آنان شکوفا می گردد.
جوانان به طور طبیعی به جوانمردی و فضیلت های اخلاقی و صفت های ممتاز انسانی متمایل اند. آنان به طور فطری، شیفته راستگویی، درستکاری، وفای به عهد، امانت داری، عزّت نفس، خدمت به مردم و فداکاری هستند و از دروغگویی و نادرستی و عهدشکنی و خیانت متنفّرند و از مشاهده گفتار و رفتار نادرست دیگران، خشمگین می شوند.
🔻جوان و احساسات و عواطف
یکی از گنجینه های گران قدر جوانی، برخورداری جوانان از عواطف و احساسات پرشور است.
در سایه چنین احساساتی، استعدادهای طبیعی موجود در نهاد آدمی به فعلیت می رسد و جوانان را به حرکت و فعالیت وامی دارد و ارزش های باطنی، یکی پس از دیگری آشکار می گردد.
«تمایلات عاطفی جوانان، از پایگاه های مهم آموزش های اخلاقی و پرورش های انسانی است و قسمت اعظم تربیت های درست یا نادرست جوانان، بر عواطف و احساسات آنان استوار است. بیش تر بدبختی ها و خوشبختی ها، پیروزی ها و شکست ها، مخالفت ها و موافقت های جوانان، از عواطف و احساسات آنان سرچشمه می گیرد».
🔻جوان و خیال پردازی
یکی از ویژگی های بارز و مشخص دوران جوانی، خیال پردازی است. تخیّلات، دریچه هایی اطمینان بخش برای رهایی موقّت از مشکلات و پناه بردن به دنیای آرام خیالات و رؤیا هستند. جوانان به این موضوع آگاهی دارند که واقعیت های دنیای خارج، در عالم خیال، قابل دسترسی نیست، ولی به عالم تخیّلات روی می آورند؛ زیرا در چنین شرایطی است که احساس نوعی آرامش نسبی می نمایند. بدون شک تخیلات موجب تقویت نیروی ذهن و اندیشه و باعث خلاقیّت های هنری، فکری، ذوقی و علمی می شود؛ البته لازمه آن، جهت دادن و تمرکز بخشیدن به آن است».
🔻جوان و احساسات مذهبی
جوانان، به طور طبیعی و فطری، خواهان معرفت و شناخت الاهی و سجایای اخلاقی هستند. «تمایل فطری جوانان به مذهب آن قدر زیاد است که روان شناسان می گویند: بین تکلیف و جهش های مذهبی، ارتباط غیرقابل انکاری وجود دارد. حتی کودکانی که در خانواده های دور از مذهب و ایمان پرورش یافته اند، در دوران بلوغ، علاقه شدیدی از خود به مسائل مذهبی نشان می دهند. جوانان به طور طبیعی رغبت زیادی به درک مسائل مذهبی دارند و گفتارهای دینی را با کمال علاقه مندی و رضایت خاطر می شنوند».
🔻ادامه👇👇👇
سم الله الرحمن الرحیم-
#خصوصیات_جوانان_در_روایات
امام صادق (ع) در مورد جوانان فرمودند: لَسْتُ اُحِبُّ اَنْ اَرَى الشّابَّ مِنْـكُمْ اِلاّ غادياً فى حالَيْنِ : اِمّا عالِماً اَوْمُتَعَلِّما ...
دوست ندارم جوانانِ شما را جز در دو حالت ببينم: دانشمند يا دانش اندوز،(و در ادامه فرمودند:) اگر جوانى چنين نكند، كوتاهى و گناه کرده و دوزخ نشين خواهد شد. (امالی طوسی، ص303)
خصوصیات جوانان در روایات عبارتند از:
1-تغییرپذیری: جوانی زمان تغییرگرایی است و جوان دوستدار تغییرات است؛ و هنوز چیزی در آن شکل نگرفته تا تثبیت شده باشد. ازینرو امام علی(ع) میفرماید: دل جوان، مانند زمین کشت ناشده است. آنچه در آن افکنده شود، میپذیرد. از اینرو، پیش از آنکه دلت سخت گردد و عقل و خردت سرگرم شود، به تربیت تو همت گماشتم. (نهجالبلاغه، نامه31)
پیامبر (ص) نیز در تحلیل گرایش جوانان به اسلام نسبت به پیران میفرماید: شما را به نیکی با جوانان سفارش میکنم، چرا که آنان، دلهای رقیقتری دارند، به راستی که خداوند، مرا بشارت دهنده و هشدار دهنده برانگیخت، جوانان با من همپیمان شدند و پیران با من به مخالفت برخاستند. (سفینه البحار، ج2، ص176)
2- ماندگاری آموزش و تربیت: آموزش و پرورش در جوانی و بویژه در نوجوانی، بهتر و مفیدتر است؛ زیرا ماندگارتر است. پیامبر(ص) میفرماید: هر کس در جوانیاش بیاموزد، آموختهاش مانند نقش بر سنگ است و هر کس در بزرگسالی بیاموزد، مانند نوشتن بر روی آب است. (نوادر راوندی، ص132، ح169)
3- اسرع در خیر: امام صادق(ع) در اینباره میفرماید: جوانان را دریاب، زیرا که آنان سریع تر به کارهای خیر روی میآورند. (کافی، ج8، ص93، ح66)
4- تیزهوشی و تیزحدسی: امام علی(ع) میفرماید: هرگاه به مشورت نیازمند شدی، نخست به جوانان مراجعه کن، زیرا آنان ذهنی تیزتر و حدسی سریعتر دارند. سپس (نتیجه) آن را به نظر میانسالان و پیران برسان تا پیگیری نموده، عاقبت آن را بسنجند و راه بهتر را انتخاب کنند، چرا که تجربه آنان بیشتر است. (شرح نهجالبلاغه ابنابی الحدید، ج20، ص337، ح866)
🆔 @fatemi222
ادامه 👆
2️⃣
عمرالمقصوص از مردان باایمان و از دوستداران واقعی امیرمومنان علی علیه السلام بود و در باطن از رفتار ظالمانه معاویه و فرزندش یزید سخت تنفر داشت.این معلم شایسته در طول سنواتی که عهده دار تعلیم و تربیت معاویه بن یزید بود همه مبانی اسلامی و ایمانی را به وی آموخت و تمام وجودش را از اشعه فروزان تعالیم قرآن شریف روشن کرد و اورا یک فرد معتقد به اسلام و حقوق و اهل بیت علیهم السلام بار آورد.
او 20 ساله بود که پدرش یزید را از دست داد و مردم او را برای جانشینی برگزیدند. و با وی بیعت خلافت بستند.
جانشینی یزید و فرمانروایی بر یک کشور پهناور، برای معاویه جوان، بهترین وسیله ارضای تمنیات غریزی اش بود اما معلم دانا و لایقش، در پرتو ایمان به خدا و تعالیم قرآن او را چنان با اراده و نیرومند ، آزاده و مستقل بار آورده بود که مقام عظیم خلافت، با تمام شکوه و جلالش نتوانست شخصیت وی را در هم بشکند و او را اسیر شهوات نماید.
معاویه بن یزید بر سر یک دو راهی بسیار مهم و حساس قرار گرفته بود. باید تصمیم می گرفت و یکی از آن دو را اختیار می کرد. سرانجام نیروی ایمان و تربیت های عمیق مذهبی، بر هوای نفس پیروز شد و از خلافت کناره گیری کرد و در کمال صراحت و شجاعت، به مقام و ریاستی که آلوده به انواع گناهان بود پشت پا زد.
پس جوانان مسلمان باید با خود باوری و اعتماد به استعدادهایی که خداوند متعال در وجود انسان به ودیعت گذاشته و تلاش برای شکوفا ساختن آنها، هر چه بیشتر و بهتر پیوند خود را با مبدأ و معبود همه زیبایی ها و کمالات، یعنی آفریدگار جهان، تقویت نمایند و بدانند که در سایه ی همین پیوند، سعادت همیشگی آنان تامین خواهد شد."(برگرفته واقتباس از کتاب جوان از نظر عقل و احساسات، محمد تقی فلسفی- [و] حکمت نامه جوان، محمدی ری شهری.)
🌺والسلام علی من التبع الهدی🌺
🆔 @fatemi222
#منبر_کوتاه
#جوانی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰 با تبریک به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان محضر شما سروران گرامی
منبر کوتاه پیرامون جوان و ویژگی های جوانی
🔰 دوران جوانی، ارزنده ترین دوران زندگی است. این هنگام، دوران درخشندگی و بالندگی است.
جوانان، سرمایه های عظیم هر کشورند و رشد و تعالی هر جامعه، به نیروی جوان آن بستگی دارد. از این رو، این قشر ارزشمند جامعه، همواره مورد توجه بزرگان دین و اندیشمندان جهان بوده اند.
وجود جوانان، سرشار از پاکی، صداقت و جوان مردی است. آن ها نیازها و مشکلات متعددی دارند که تشخیص درست این آسیب ها و نیازها و پاسخ صحیح به آن ها توسط عوامل تاثیرگذار در امر تربیتِ جوانان، نقش بسیار موثری در راه رشد و تعالی آنان خواهد داشت. از آن جا که از سوی سازمان ملل متحد، روز 21 مردادماه هرسال به عنوان روز جهانی جوان معرفی شده، ضروری است تا در خصوص جوانان، مسائلی اعم از ویژگی ها، نیازها، مشکلات، آسیب ها و راهکارهای مقابله با آن مطرح شود تا از این سرمایه های ملی، به خوبی در راه رشد و تعالی جامعه استفاده گردد.
🔻اهمیت دوران جوانی
بزرگ ترین سرمایه هر کشور، نیروی انسانی آن است که مهم ترین بخش آن را در نسل جوان می توان یافت. گردش چرخ های عظیم صنایع سنگین، استخراج ذخایر طبیعی در اعماق معادن، عمران و آبادی و دفاع از مرزها و حفظ استقلال و امنیت کشور، و نیز پرداختن به مسائل گوناگون هنری، آموزشی و تعلیم و تربیت، با دست توانا و قدرتمند جوانان انجام می گیرد که در همه کشورها، آثار پرارج فعالیت آنان در تمامی مظاهر زندگی آشکار است و نیروی خستگی ناپذیر نسل جوان، مایه امیدواری تمام ملت هاست.
🔻جوان؛ طراوت و شادابی
زیبایی و طراوت دوران جوانی، یکی از مزایا و سرمایه های پرازش نسل جوان است. با فرا رسیدن جوانی، نه تنها بدن نیرومند و قوی می شود، بلکه عواطف و احساسات نیز شکوفا می گردد. شکوه جوانی، به منزله زینت گران بها و پرفروغی است که به صاحبش زیبایی و جمال می بخشد. طراوت و شادابی دوران جوانی، یکی از مظاهر مهم جمال طبیعی و از امیتازهای اختصاصی نسل جوان است. در راستای آشکارشدن زیبایی های جوانی، به طور طبیعی تمایل زینت کردن و خودآرایی نیز در ضمیر جوانان بیدار می شود و زیبایی طبیعی، با خودآرایی هماهنگ می گردد.
🔻جوان و صفای باطن
جوانان، دارای روحی پاک و قلبی لطیف و زلال هستند. با آغاز دوران جوانی، میل به جمال روحانی و معنویّات، خود به خود در باطن جوانان بیدار می شود و علاقه به زیبایی های معنوی، همانند تمایل به آراستن ظاهری در ضمیر آنان شکوفا می گردد.
جوانان به طور طبیعی به جوانمردی و فضیلت های اخلاقی و صفت های ممتاز انسانی متمایل اند. آنان به طور فطری، شیفته راستگویی، درستکاری، وفای به عهد، امانت داری، عزّت نفس، خدمت به مردم و فداکاری هستند و از دروغگویی و نادرستی و عهدشکنی و خیانت متنفّرند و از مشاهده گفتار و رفتار نادرست دیگران، خشمگین می شوند.
🔻جوان و احساسات و عواطف
یکی از گنجینه های گران قدر جوانی، برخورداری جوانان از عواطف و احساسات پرشور است.
در سایه چنین احساساتی، استعدادهای طبیعی موجود در نهاد آدمی به فعلیت می رسد و جوانان را به حرکت و فعالیت وامی دارد و ارزش های باطنی، یکی پس از دیگری آشکار می گردد.
«تمایلات عاطفی جوانان، از پایگاه های مهم آموزش های اخلاقی و پرورش های انسانی است و قسمت اعظم تربیت های درست یا نادرست جوانان، بر عواطف و احساسات آنان استوار است. بیش تر بدبختی ها و خوشبختی ها، پیروزی ها و شکست ها، مخالفت ها و موافقت های جوانان، از عواطف و احساسات آنان سرچشمه می گیرد».
🔻جوان و خیال پردازی
یکی از ویژگی های بارز و مشخص دوران جوانی، خیال پردازی است. تخیّلات، دریچه هایی اطمینان بخش برای رهایی موقّت از مشکلات و پناه بردن به دنیای آرام خیالات و رؤیا هستند. جوانان به این موضوع آگاهی دارند که واقعیت های دنیای خارج، در عالم خیال، قابل دسترسی نیست، ولی به عالم تخیّلات روی می آورند؛ زیرا در چنین شرایطی است که احساس نوعی آرامش نسبی می نمایند. بدون شک تخیلات موجب تقویت نیروی ذهن و اندیشه و باعث خلاقیّت های هنری، فکری، ذوقی و علمی می شود؛ البته لازمه آن، جهت دادن و تمرکز بخشیدن به آن است».
🔻جوان و احساسات مذهبی
جوانان، به طور طبیعی و فطری، خواهان معرفت و شناخت الاهی و سجایای اخلاقی هستند. «تمایل فطری جوانان به مذهب آن قدر زیاد است که روان شناسان می گویند: بین تکلیف و جهش های مذهبی، ارتباط غیرقابل انکاری وجود دارد. حتی کودکانی که در خانواده های دور از مذهب و ایمان پرورش یافته اند، در دوران بلوغ، علاقه شدیدی از خود به مسائل مذهبی نشان می دهند. جوانان به طور طبیعی رغبت زیادی به درک مسائل مذهبی دارند و گفتارهای دینی را با کمال علاقه مندی و رضایت خاطر می شنوند».
🔻ادامه👇👇👇
🔻نیازها و ضرورت های جوانان
جوان خود را در مقابل انبوهی از نیازمندی ها و تمایلات می بیند. نیاز به آزادی و استقلال طلبی، نیاز به ابراز وجود و بودن، نیاز به یافتن الگویی مناسب و داشتن هدفی خوب و متعالی در زندگی و سرانجام، نیاز به امنیت اجتماعی و داشتن محیطی آرام و همراه با حمایت های همه جانبه و بسیاری دیگر از نیازها، حکایت از معنا و مفهوم خاص خود در وجود جوان دارد. نکته این جاست که شناخت درست و جهت دهی صحیح به این نیازها، موجبات رشد و تکامل جوانان را درعرصه های مختلف زندگی فراهم می آورد.
🌺 والسلام علی من التبع الهدی 🌺
#نشر_پیام_صدقه_جاریه_است
🆔 @fatemi222
منبرک فاطمی
🔹نقش جوانان در تحولات اجتماعی https://eitaa.com/fatemi222/1533 🔹آشنایی با جوانان با واقعیت زندگی htt
🔹جهت مطالعه روز جوان ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام
https://eitaa.com/fatemi222/7917
گلچین متون مهدوی نیمه شعبان.pdf
650.6K
🗂 فایل #پی_دی_اف
📝 ۳۵۳ متن با موضوعات #دلنوشته_مهدوی ، #داستانک ، #تلنگر ، #دوبیتی ، #اشعار_مهدوی ، #داستان_کوتاه و...
📆 جهت استفاده در ایام دهه مهدویت و #نیمه_شعبان
🆔 @fatemi222
🔎کلیدواژه "کارخودشونه" یا مسمومیت با طعم جنگ شناختی
🔸اساس و محور جنگ شناختی در ساحت افکارعمومی، تعیین، تغییر یا وارونه سازی #درک_مخاطب از واقعیات و مستحدثات و روزمرگیهاست که مهندسی محاسبات هم گفته میشود. اینکه به چه سوژه ای، چگونه فکر بکنیم، به معنای تعیین دستوری یا حساب شدهی منطق و متعلق اندیشه است که امروزه دست ارباب قدرت و رسانه تعریف میشود.
▫️با این مقدمه، همه تعجب می کنیم که چگونه ممکن است برخی در رسانه یا اجتماع به تبع بنگاههای خبری بیگانه بگویند و باور کنند که مساله مسمومیت مدارس در چند شهر، کار خود حکومت است تا سد راه تحصیل دختران شوند؟
▫️هرچند که مهندسی خارجی و پیاده نظام داخلی ماجرا، در صدد ایجاد غبار هستند تا از #التهاب_مصنوعی و دستساز و تفسیرهای معکوس، ماهی مدنظرشان را در سبد سیاسی و اقتصادی، دَشت کنند، اما این تفسیر و رمزگشایی وارونه جای تحلیل و بررسی دارد. چطور ممکن است در جامعه ای که دخترانش هم پا و #برابر پسران در مدرسه و دانشگاه حاضر باشند چنین شبهه ای را مبتلا شود؟
▫️چگونه متصور است کشوری که در ساحت #هیات_علمی و مدرس دانشگاه، فضای رسانه و هنر و ورزش و سینما و تلویزیون، #وزیر و معاون و مشاور و نمایندگی مجلس، بانوان را همردیف مردان پذیرفته، متهم به هیستری زن ستیزانه شود؟
▫️استوارت هال معتقد است فرایند رمزگذاری و رمزگشایی دو فرایند مجزا هستند و الزاماً معنایی که رمزگذار ایجاد کرده با معنایی که مخاطب برداشت میکند یکی نیست. معنا زمانی خلق میشود که مخاطب شروع به تفسیر متن میکند. پس هیچ متنی، قبل از اینکه خوانده شود، واجد معنا نیست و باید رمزگشایی شود.
🔹#سه_حالت برای رمزگشایی یک متن داریم:
1⃣ رمزگشایی تطابقی، مسلط/هژمونیک، که در این رمزگشایی مخاطب با همان خوانش، متن را رمزگشایی میکند.چهارچوب مسلطی که توسط تولیدکننده به متن داده شده است توسط مخاطب پذیرفته میشود.(میان مسئول پیام و مخاطب پیام، هماهنگی حداکثری در فهم پیام وجود دارد)
2⃣ رمزگشایی توافقی که در این نوع رمزگشایی مخاطب چهارچوب ارجاعی ارائهشده از سوی رسانه را میپذیرد، ولی با بخشهایی از روایت همسو نیست. بنابراین آن را با اطلاعاتی از زندگی روزمره، تجربهٔ زیسته، رسانهها و هر منبع دیگر جایگزین میکند.
3⃣ رمزگشایی تقابلی (تضاد)، که در این رمزگشایی چهارچوب ارائه شده را مخاطب نمیپذیرد و چهارچوب ارجاعی دیگر را جایگزین میکند.(میان مسئول پیام و مخاطب پیام، هیچ فهم مشترکی وجود ندارد؛ تقابل حداکثری)
▫️حال وقتی روایت "کارخودشونه" بطور دومینو وار و شبکهای و #پرتکرار از طریق #مطبوعات_زنجیرهای رقیب در داخل و خارج مطرح میشود و مخاطب در ابهام را به وضعیت التهاب و اضطراب میرساند، فرایند رمزگشایی به نوع سوم نزدیک میشود.
▫️یعنی تفسیر وارونه از وقایع که درک معکوس و متضادی را در ذهنیت مخاطب و افکارعمومی رقم میزند. به عبارت ساده تر، شما چیزی میگویید و مخاطب بگونه ای متضاد و خلاف حرف شما برداشت میکند. خیلی خودمانی یعنی درک مخاطب بقدری توسط #بمباران_خبری_شبکهای، آلوده و دستکاری میشود که دیگر باورتان نمیکند و براحتی میگوید و میپذیرد که "کارخودشونه".
🔸در کشوری مثل آمریکا صفحه #توییتر دونالد ترامپ را با ۹۰ میلیون هوادارش، به جرم انتشار اخبار گمراه کننده مسدود میکنند تا اسیر واقعیت موازی و جنگ شناختی نشوند. حتی پلتفرم #تیک_تاک_چینی را غیرقانونی اعلام میکند تا مصونیت افکارعمومیاش را تامین کند.
در همین #ترکیه و ایام زلزله، برخی پلتفرم ها و رسانه ها و افراد حقیقی و حقوقی جریمه میشوند تا اخبار گمراه کننده را تولید یا بازنشر ندهند. همه جای دنیا قانون و پروتکل دارند تا اسیر جنگ شناختی و رمزگشایی های تقابلی نشوند.
🔸هم عرض با مدیریت رسانه و مواجهه قانونی با نفرت پراکنان مجازی، استراتژی گفتگوهای رو در رو و #حضورهای_میدانی دلگرم کننده در خط مقدم و موقعیت التهاب، هم عملیات رسانه ای بیگانه را خنثی میکند و اجازه انتقال مسمومیت از میدان مجازی به #فضای_فرهنگی را نمیدهد و هم رمزگشایی را در نوع اول تطابقی یا حداقل نوع دوم توافقی حفظ و تقویت کرده و حاکمیت را برای عموم جامعه باورپذیرتر از پیش بازنمایی میکند.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @fatemi222