73-حلقه ثانیه-رفیعی-زمان الوجوب و الواجب-14000620.amr
3.18M
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#زمان_الوجوب_و_الواجب
#الواجب_المعلق
❎ جلسه ٧٣ (جلسه ٣٨ مجازى)
📆 تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
📝 @osoul_rafiee
74-حلقه ثانی-تعجیز-رفیعی-14000623.amr
3.26M
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#متى_يجوز_عقلاً_التعجيز
❎ جلسه ٧٤ (جلسه ٣٩ مجازى)
📆 تاريخ ١٤٠٠/٠٦/٢٣
📝 @osoul_rafiee
💠 برنامه کانال «دروس اصول محمد علی رفیعی» 💠
❎ تدریس "حلقه ثانی" شهید صدر: روزهای زوج
❎ تدریس "رسائل (أحكام القطع)" شیخ: هر روز (از ۲۷ شهریور)
📝 @osoul_rafiee
#روش_مطالعه
#روش_فهم
#نویسندگی
#تقریر
📚 یکی از امور ضروری در امر آموزش و پژوهش که راهی جز آن برای فهم و ادراک عمیق مسائل علمی نیست، #نویسندگی و دست به قلم بردن است.
💠 مراد ما از نوشتن، بیان و #تقریر مسائل علمی از زبان نویسنده است؛ نوشتن، #نویسندگی و #تقریر آن چنان مهم است که در بسیاری از موارد بازگویی عمیق ترین نظرات فقیهان و اصولیان از طریق بیان و تقریر شاگردان ایشان صورت پذیرفته است؛ مانند دروس خارج اصول محقق نائينى که از طریق تقریرات دو تن از شاگردان بزرگ ایشان -مرحوم کاظمی (فوائد الاصول) و مرحوم محقق خویی (اجود التقريرات)- به جا مانده است.
💠 مطلب دیگر آن که فهم و ادراک مقرّر از نظرات و درس یک استاد برجسته، نه تنها نشان علمیت و عمق دانش استاد است، بلکه نشان عمق فهم و ادراک مقرّر نیز هست. از این رو، گاه یک مقرّر نسبت به مقرّر دیگر عمیق تر بوده و بازتاب نظریه ی استاد در نوشتار او عمیق تر از بازگویی مقرّر دیگر از همان درس و استاد است.
💥 یک #تقریر و نوشته ی علمی باید از لحاظ علمی، عمیق و از لحاظ بیانی، شیوا و رسا باشد.
⭐ آن چه در مورد #تقریر و #نویسندگی فقهی و اصولی گفته شد از مرحله ی تقریر، بیان و شرح یک کتاب فقهی یا اصولی بر مبنای سخنان یک استاد در مرحله ی آموزش آغاز شده، و به تقریر و بیان درسهای تحقیقی خارج استاد می رسد، و در نهایت به تقریر و بیان نظریه ی علمی خودِ نویسنده منتهی می شود.
📝 @osoul_rafiee
75-حلقه ثانیه-اخذ علم بحکم درموضوع حکم-14000629.amr
4.49M
🎤 تدریس "حلقه ثانیه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#أخذ_العلم_بالحكم_في_موضوعه
❎ جلسه ٧٥
📆 تاريخ ١٤٠٠/٠٦/٢٩
📝 @osoul_rafiee
#فرائد_الأصول
#فوائد_الأصول_نائيني
#حجية_القطع
🔳 پاسخ به سوال برادر عزیزم، آقای عامری اختیار آبادی 🔳
❓آیا می توان قطع موضوعی که در حد وسط قیاس فقهی قرار می گیرد را "حجت منطقی" دانست؟ و همین را فرق دیگری بین قطع طریقی و موضوعی دانست؟
مثلاً وقتی در قیاس فقهی چنین گفته می شود: «هذا معلوم الخمریة، و کل معلوم الخمریة نجس؛ فهذا نجس»؛ آیا می توان قطع و علم را که در حد وسط آمده است حجت منطقی دانست؟
📚 پاسخ: بله، می توان قطع موضوعی را حجت منطقی دانست.
❎ توضیح آن است که در هر حال، سه اصطلاح برای "حجت" وجود دارد؛ اما این که قطع موضوعی در جایی که حد وسط برای اثباتِ نجاست قرار می گیرد حجت لغوی و ذاتی باشد این گونه نیست، زیرا قطع تنها نسبت به مقطوعش حجت ذاتی و عقلی (لغوی) است، نه نسبت به چیز دیگر.
واضح است که قطع به خمریت در ذات خودش هیچ کشف و واقع نمایی نسبت به حکم نجاستِ آن ندارد.
❎ اما این که قطع، حجت منطقی باشد بنا بر کلام مرحوم نائينى (فوائد الأصول، ج۱/ص۹) این گونه است. ایشان می گوید: «و أما القطع الموضوعي فيطلق عليه الحجة و يتألف منه القياس حقيقة، و يكون أشبه باصطلاح المنطقي... »؛ زیرا موضوع حکم به منزله ی علت برای ثبوت حکم شرعی است.
☑ البته به نظر می رسد قطع موضوعی نه این که می تواند حجت منطقی باشد، بلکه می تواند "حجت اصولی" باشد، زیرا در قیاس فوق -اگر چه کاشفیت قطع نسبت به مقطوعش (خمر بودن) به جعل شرعی نبوده، بلکه ذاتی و طریقی است- کاشفیت و علیت قطع موضوعی نسبت به خودِ حکم (نجاست) تشریعی و به جعل شرعی است.
شاید بر اساس این مطلب، محقق نائينى در متن مذکور حجت منطقی دانستن قطع موضوعی را اشبه دانسته است و به طور جزم سخن نگفته است.
📝 @osoul_rafiee
76-حلقه ثانیه-قصدامتتال-رفیعی-14000631.amr
3.06M
🎤 تدریس "حلقه ثانیه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#قصد_امتثال_الأمر
❎ جلسه ٧٦
📆 تاريخ ١٤٠٠/٠٦/٣١
📝 @osoul_rafiee
77-حلقه ثانیه-قصدامتثال-رفیعی-14000703.amr
2.34M
🎤 تدریس "حلقه ثانیه"
#الحلقة_الثانية
#الدليل_العقلي
#قصد_امتثال_الأمر
#بیان_ثمره
❎ جلسه ٧٧
📆 تاريخ ١٤٠٠/٠٧/٠٣
📝 @fegh_osoul_rafiee
#فرائد_الأصول
#التجري
📚 محل نزاع در تجرّی:
❎ دو نکته در روشن شدن محل نزاع در بحث تجرّی مهم است؟
✔ خبث طینت و بد سیرتی مُتجرّی بر کسی پوشیده نیست و اصلاً در این مطلب اختلافی نیست.
✔ مراد از استحقاق عقاب متجرّی در بحث، استحقاق همان عقاب و عذابی است که مثلاً برای شرب خمر درنظر گرفته شده است.
📝 @fegh_osoul_rafiee
#فرائد_الأصول
#فوائد_الأصول_نائيني
#قیام_بعض_الأصول_مقام_القطع
🔳 پاسخ به سوال برادر عزیزم، آقای عامری اختیار آبادی 🔳
❓مراد از «بعض الأصول العملية...» در مطلب شیخ که می فرماید می تواند جانشین قطع طریقی شود چیست؟ تنها استصحاب است؟
📚 پاسخ: مراد از «بعض» در کلام شیخ هر اصلی عملی است که قدری دارای واقع نمایی و کاشفیت باشد، مانند "استصحاب" و اصول عملیه ی دیگری مانند "قاعده ی ید".
مرحوم نائينى در فوائد الأصول (ج۳، ص۱۵) نیز به این مطلب تصریح می کند.
از این رو، شامل "برائت"، "تخيير" و "احتیاط" (اشتغال) نمى شود، زیرا در این اصول، هیچ واقع نمایی وجود ندارد. (مجال توضیح این که چرا احتیاط واقع نمایی ندارد در این وجیزه نیست)
☑ البته کلمه ی «بعض» بر یک شیء نیز اطلاق می شود.
📝 @fegh_osoul_rafiee
#فرائد_الأصول
#بناءالعقلاء
#الدليل_العقلي
📚 فرق بين "بناى عقلاء" و "دليل عقلى":
آنچه مهم است آن است که حقیقت و جوهره ی بنای عقلاء با دلیل عقلی کاملاً متفاوت است، اما:
❎ بنای عقلاء یعنی سیره، رفتار و سلوک عملی اجتماعی عقلاء که در بین عقلاء شایع و رایج است؛ اما دلیل عقلی نه نیازی به عمل و سلوک رفتاری آنان دارد و نه رواج و شیوع می خواهد، بلکه دلیل عقلی بسته ی به موضوعِ خود است.
❎ دلیل عقلی، مُدرَک عقل نظری یا عملی است، اما بنای عقلاء ممکن است منشأى غیر عقلانی و حتی غیر عقلائى داشته باشد، مانند بسیاری از سیره ها و بناءهای عملی عقلاء که در بین ایشان رایج و شایع است، و هیچ مبنا و منشا عقلائى ندارد، مانند برده داری که کاملاً نشان از منفعت طلبی و خودخواهی عقلاء است.
📝 @fegh_osoul_rafiee