eitaa logo
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
326 دنبال‌کننده
332 عکس
77 ویدیو
218 فایل
این کانال به منظور بارگذاری صوت تدریس، و مطالب مهم علم "فقه" و "اصول" است.
مشاهده در ایتا
دانلود
دانشجویان دانشگاه رضوی برای ترم آینده درس «اصول فقه ۲ ط» (رسائل ٢) برای این حقیر در نظر گرفته شده است. انشالله در ترم آینده هم در خدمت دوستان هستم. یاعلی
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی بسم الله الرحمن الرحیم با تاسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار میرفتند. سالها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود میکردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند میساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
🎤 تدريس "حلقه ثانيه" #الحلقة_الثانية #الدليل_العقلي #إمكان_النسخ #تصوير_النسخ ❎ جلسه ۹۰ 📆 تاريخ
شهيد صدر در مبحث «نسخ»، معنای نسخ را در قالب مراحل تولید حکم، یعنی مرحله ی «ملاک و اراده» و مرحله ی «اعتبار» توضیح می دهد. ایشان معتقد است معنای حقیقی نسخ که همان «عدول» است در مرحله ی ملاک و اراده مستحیل بوده و تنها معنای مجازی آن قابل تصویر است. اما نسخ را در مرحله ی اعتبار -که مرحله ی قالب ریزی تشریعی و قانونی است- در هر دو معنای حقیقی و مجازی نسخ قابل تصویر می بیند. 📝 @fegh_osoul_rafiee
📚 یکی از امور ضروری در امر آموزش و تحقیق که راهی جز آن برای فهم و ادراک عمیق مسائل علمی نیست، و دست به قلم بردن است. 💠 مراد ما از نوشتن، بیان و مسائل علمی از زبان نویسنده است؛ نوشتن، و آن چنان مهم است که در بسیاری از موارد بازگویی عمیق ترین نظرات فقیهان و اصولیان از طریق بیان و تقریر شاگردان ایشان صورت پذیرفته است؛ مانند دروس خارج اصول مرحوم محقق نائينى که از طریق تقریرات دو تن از شاگردان بزرگ ایشان -مرحوم کاظمی (فوائد الاصول) و مرحوم محقق خویی (اجود التقريرات)- به جا مانده است. 💠 مطلب دیگر آن که فهم و ادراک مقرّر از نظرات و درس یک استاد برجسته، نه تنها نشان علمیت و عمق دانش استاد است، بلکه نشان عمق فهم و ادراک مقرّر نیز هست. از این رو، گاه یک مقرّر نسبت به مقرّر دیگر عمیق تر بوده و بازتاب نظریه ی استاد در نوشتار او عمیق تر از بازگویی مقرّر دیگر از همان درس و همان استاد است. 💥 یک و نوشته ی علمی باید از لحاظ علمی، عمیق و از لحاظ بیانی، شیوا و رسا باشد. ⭐ آن چه در مورد و فقهی و اصولی گفته شد از مرحله ی تقریر، بیان و شرح یک کتاب فقهی یا اصولی بر مبنای سخنان یک استاد در مرحله ی آموزش آغاز شده، و به تقریر و بیان درسهای تحقیقی خارج استاد می رسد، و در نهایت به تقریر و بیان نظریه ی علمی خودِ نویسنده منتهی می شود. 📝 @fegh_osoul_rafiee
سلام عليكم در این فایل در هنگام بیان نظریه ی صاحب قوانین، تعبیر «مقصود به افهام» و «غیر مقصود به افهام» تعبیر مرحوم صاحب قوانین (مرحوم محقق قمی) عنوان شد که با مطالعه و تحقیق بیشتر به دست آمد که این دو تعبیر از آنِ مرحوم شیخ انصاری است و در کلام صاحب قوانین تنها تعبیر به «مُشافِه» (یعنی مخاطب) یافت شد. روشن است که تعبیر «مقصود به افهام» تعبیر بسیار دقیق تری از تعبیر «مشافه» و «مخاطب» است، چنان که در درس توضیح داده شد. یاعلی
📚 اصوليان در پاسخ به اين پرسش اساسی که: «مکلف در برابر تکلیف احتمالی چه باید بکند؟ آیا باید تکلیف احتمالی را امتثال کند یا چون یقین به تکلیف وجود ندارد امتثال واجب نیست؟» دو دیدگاه را مطرح كرده اند: ⭐ دیدگاه اول: برائت عقلي مشهور اصوليان معتقدند عقل در چنین حالتی این گونه حکم می کند که تا بیان واضح و معلومی از جانب شارع صادر نشود مکلف در برابر چنین تکلیف احتمالی هیچ وظیفه ای ندارد. بر این اساس، اصل این است که مکلف تکلیفی بر دوش ندارد، مگر آن که تکلیف به صورت یقینی و واضح ثابت شود. برائت عقلي مبتنی بر قاعده ی عقلی «قبح عقاب بلابیان» است. ⭐ دیدگاه دوم: حق الطاعة برخی از اصولیان مانند شهید صدر معتقدند پاسخ عقل به آن پرسش اساسی، وجوب امتثال تکلیف احتمالی است؛ یعنی دایره ی حق اطاعت شارع نسبت به مکلف همه ی تکالیف مقطوع، مظنون، مشکوک و محتمل را در بر می گیرد و مکلف به صرف عدم رسیدن بیانی از جانب شارع نمی تواند از زیر بار تکلیف خارج شود. بر این اساس، اصل این است که ذمه ی مکلف مشغول به تکلیف است، مگر آن که به صورت یقینی ثابت شود که مکلف وظیفه ای ندارد. این مطلب به معنای آن است که بنا بر مبنای ، قاعده ی اولیه ی عملیه، اصل اشتغال است. 🔷 هعتقدان به هر دو دیدگاه در مرحله ی بعد «برائت شرعي» را به عنوان جعل و تشريعي از جانب شارع پذیرفته اند؛ از این رو، اگر چه معتقدان به نسبت به تکالیف مظنون و محتمل، اصل اشتغال را حاكم می دانند، اما بنا بر برائت شرعی نتيجه ميگیرند که به حکم شارع، مکلف می تواند تکالیف مظنون، مشکوک و محتمل را امتثال نکند؛ معنای این سخن آن است که نتیجه ی هر دو دیدگاه در مرحله ی عمل و جمع بندى بين هر دو مرحله با توجه به برائت شرعى يكسان است. @fegh_osoul_rafiee
📚 يكی از مصطلحاتی که فقهاء در بحث های فقهی در کنار اجماع یا شهرت به کار می برند تعبیر «عدم الخلاف» (یعنی عدم وجود مخالف)است. مرحوم شیخ انصاری نیز در ابتدای بحث شهرت فتوائى می گوید: «... الشهرة في الفتوى الحاصلة بفتوى جلّ الفقهاء المعروفين، سواء كان في مقابلها فتوى غيرهم بالخلاف أم لم يعرف الخلاف و الوفاق من غيرهم». به همین خاطر، برخى از حواشی کتاب رسائل در مورد فرق بین دو اصطلاح «شهرت فتوائى» و «عدم الخلاف» بحث كرده و فوارقی برای این دو یادآور شده اند. 🔷 اما آنچه به نظر می رسد «عدم الخلاف» در لسان فقهاء، اصلاح خاصی که حامل معنایی در مقابل اجماع و شهرت باشد نیست، بلکه تنها دلالت بر عدم وجدان مخالف دارد که گاه در کنار شهرت فتوایی معنا می دهد و گاه در کنار اجماع. پس تلاشی که برخی کرده اند تا معنا و مفهوم «عدم الخلاف» را از شهرت فتوائى جدا کنند بی فایده و بدون توجه به خاستگاه این اصطلاح است. 📝 @fegh_osoul_rafiee