محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ نظام فردی و اجتماعیِ بشر، نه با #اخلاق، نه با #عرفان، نه با #کلام، نه با #فلسفه، و نه با هیچ چیز د
❓❔❓❔❓ چندین نفر از طُلّابِ عزیز و گرامیِ دغدغهمند آقای سید علی حسینی و آقای محمد هادی دانشور و برخی بانوانِ گرامی که در کانال در خدمتشان هستم نسبت به آنچه در مورد جایگاهِ #فقه بیان کردیم اشکال و نقد داشتند که در پیام زیر آن را شرح و تبیین خواهم کرد👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#فقه
#قانون
#نظم_اجتماعی
#نظام_اجتماعی
✅ ۱- #نوشتهی_اوّل
🔷️ آن چه در مورد #فقه بیان کردیم نه نفیِ جایگاه علومِ مهمّی مانند #فلسفه و #کلام و #اخلاق است، و نه کاستن از جایگاه اینهاست، بلکه بازشناسیِ اهمّیّت و جایگاه #فقه است؛ #فقه به معنای قوانین، و بایدها و نبایدها.
🔶️ از سویی، تنظیم و تحدیدِ چارچوب و ضوابط سلوک فردیِ انسان در برابرِ خداوند تعالی و در برابرِ خود جز با #فقه و قوانین فقهی سامان نمییابد.
و از سویی دگر، روابط و تعاملاتِ اجتماعیِ انسان در عرصههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... نیز نیازمند چارچوب و ضوابطی است که حقّ و تکلیفها را در قالبِ اعتبارات قانونی و حقوقی، معیّن کند؛ این جز از #فقه نشاید.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
#فقه
#قانون
#نظم_اجتماعی
#نظام_اجتماعی
✅ ۲- #نوشتهی_دوّم
🔷️ لحظهای تصوّر کنید هیچ قانون و هیچ حقّ و تکلیفِ معیَّنشدهای در میان نباشد؛ چه میشود؟! انسان در برابر خداوند خالق تعالی چه کند؟! چگونه عبادت کند؟! چه مناسکی را در این ساحت رعایت کند؟! انسان در خود و شئونِ خود چه تصرّفاتی میتواند بکند و چه تصرّفاتی نمیتواند؟! چه بخورد و چه نخورد؟!
🔶️ در شئونِ دیگران چه گونه تصرّف کند؟! چگونه در اشیای پیرامونیِ خود تصرّف کند؟! خوردنیها چیست؟! ناخوردنیها چیست؟! چه کند و چه نکند؟! در روابط اجتماعی چه کند و چه نکند؟! با محیط طبیعی و زیست چه کند؟!
در یک نگاه، در مسائل اقتصادی و اجتماعی و سیاسی چه کند؟! با حکومت چه کند؟! سیاستگذاری حاکمیت چگونه باید باشد؟! و هزاران هزار شبهه و پرسش اساسی حیاتِ بشر...
🔷️ و از زاویهی دیگر، جامعهی انسانی -چه در قالبِ یک اجتماع بزرگ مانند #ملّت، و چه در قالبِ یک اجتماع کوچک مانند #خانواده- تنها با #فقه شکل میگیرد؛ آیا #خانواده و #نکاح جز با ضوابطِ قانونی -که البته در آیینها و ملّتهای مختلف به شکلهای مختلفی است- شکل میگیرد؟! اگر #فقه و #قانون نباشد نه #جامعه تشکیل خواهد شد و نه #خانواده.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
#فقه
#قانون
#نظم_اجتماعی
#نظام_اجتماعی
✅ ۳- #نوشتهی_سوّم
🔶️ لحظهای تصوّر کنید همهی قوانین راهنمایی و رانندگی برای یک روز تعطیل شود چه میشود؟! بیشکّ نظم و نظامی برای خیابان و کوچه باقی نمیماند؛ در این حال نه از دست #فلسفه کاری بر میآید، نه #اخلاق، نه هیچ چیز دیگری، تنها #قانون و #فقه است که کارساز است.
🔸️ لحظهای تصوّر کنید #فقه و #قانون نباشد؛ زورگویان و تبهکاران چه خواهند کرد؟!
🔹️ بدونِ #فقه چگونه دادِ مظلوم را از ظالم بستانیم؟!
🔸️ #عدالت_اجتماعی که آرمان جوامع بشری است بدون #فقه، بدون بایدها و نبایدهای قانونی قابل تصوّر نیست.
🔹️ حتی فضیلتهای اخلاقیای مانند #احسان و #جود نیز تنها در کنار حقّ و تکلیف است که معنا پیدا میکند.
🔸️ #فرهنگ بدون مرزبندیِ هنجارها و ناهنجارهای قانونی و فقهی شهر هِرتی خواهد شد که هر که هر کار بخواهد به نام #فرهنگ انجام خواهد داد.
🔹️ شارع تعالی نیز زمام و ولایتِ امور را به #فقه و #فقیه سپرده است، زیرا #فقه است که باید زمامدار باشد.
ادامه دارد...
✴️@fegh_osoul_rafiee
#فقه
#قانون
#نظم_اجتماعی
#نظام_اجتماعی
✅ ۴- #نوشتهی_چهارم
🔶️ بخشی از آن چه بیان شد در قالبِ همان قوانینی است که در مِلَل و نِحَلِ مختلف و حتی جوامع ليبرال نيز جاری است، اگر چه منطبق بر شریعت به معنای خاصِّ آن نیست و نیز از بسیاری از عرصههای تقنینی و تشریعیِ فقه و شریعت تُهی بوده و هیچ نگاهی به واجب و حرام به معنای الهیاش نداشته و شاملِ هیچ گونه الزام و قانونی برای بشر در ساحتِ فردیاش نیست، اما همان قوانین موجود در جوامع غربی و لیبرال نیز -در هر حال- به مانند #فقه چارچوبها و حقّ و حقوق را مشخّص میکند و از این روست که در جوامع غربی نیز موجِب نظم و نظامِ اجتماعی شده است.
✴️@fegh_osoul_rafiee
محمد علی رفیعی | فقه و اصول
#فقه #قانون #نظم_اجتماعی #نظام_اجتماعی ✅ ۴- #نوشتهی_چهارم 🔶️ بخشی از آن چه بیان شد در قالبِ هما
✅ انشالله مطالبی که در این چهار نوشته بیان شد راهگشا باشد.
✅ تصمیمسازان و تصمیمگیرانِ #حوزه_علمیه روزی باید #کمّیّت را رها کنند... بس است کلاسهای پُر از طلبهای که تنها نصف یا یکسوم به فکر ماندن در #حوزه_علمیه هستند.
✅ به جای آن که مدارسِ #حوزه_علمیه را پُر کنیم و سال به سال آمارهای چُنین و چُنانِ ورودیها را منتشر کنیم بهتر است به فکر کتابخانهها و کرسیهای حوزویِ تحقیق و نظریهپردازی باشیم...
حجت الإسلام مجتبی مصباح فرزندِ فقیه و حکیم مجاهد، حضرت آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه) از قولِ ایشان نقل میکند که میفرمودند:
"مدّتی در درس آیت الله بروجردی شرکت کردم و ظاهراً جوانترین شاگردِ ایشان بودم.
ایشان برای ارزیابیِ شاگردانشان از آنها خواستند نوشتههای درسی خود را ارائه دهند. جزوهی درسی من ممتاز شناخته شد و مبلغ پنجاه تومان به عنوان جایزه به من دادند."
✴️@fegh_osoul_rafiee
هدایت شده از محمد علی رفیعی | فقه و اصول
✅ ادامهی #تدریس_فشرده #الحلقتَیْن 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
#تدریس_فشرده
#الحلقتَیْن
#الحلقة_الثانية
#الحلقة_الثالثة
✴️@fegh_osoul_rafiee