eitaa logo
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
503 دنبال‌کننده
51 عکس
1 ویدیو
16 فایل
☎️ ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mykarin مبادی و مبانی ‌‌‌ 🆔️https://eitaa.com/loghat1 ℹروش شناسی تحلیلی لغویان🆔️ https://eitaa.com/joinchat/795738470Cc8df11aa07
مشاهده در ایتا
دانلود
نه دگر تابِ استقامت داشت نه بر جدال طاقت داشت کشید پــا ز رکـاب آن خلاصه ی ایجاد به رنگ پرتو خورشید، بر زمین افتاد بلند مرتبه شاهی ...
بخش دوم جلسه 25.mp3
15.35M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 25/3 (2) 🔸وقتی مقوم معنا موجود نباشد، عرف آن را شئ و مفهوم دیگری می‌انگارد. ☑️ سوال این است که ماهیت یک چیز الزاماً اجزای مادی آن شئ است؟ یا این‌که منظور از مقومات همان جنس و فصل منطقی است؟ یا چیزهای دیگر؟ 🔸ملاک های سه گانه کشف مفهوم مشترک 🔸روش کشف معنای ماده در مفاهیم انتزاعی 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
📌با توجه به شروع بارگزاری های گسترده در پیام رسان ایتا و احتمال بروز مجدد ، خواهشمند است کسانی که صوت های بارگزاری شده را دانلود می فرمایند، نسبت به ذخیره سازی آنها نیز اقدام کنند تا مشکلات قبلی تکرار نشود. (به ذخیره سازی در محیط ایتا اکتفا نکنید)
ج3.MP3
20.37M
▪️ السلام علیک یا علی بن الحسین سید العابدین و قرة عین الناظرین▪️ 📜 ... عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيَّبِ قَالَ: كانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا السَّلَامُ يَعِظُ النَّاسَ، وَ يُزَهِدُهُمْ فِي الدُّنْيَا، وَ يُرَغِّبُهُمْ فِي أَعْمَالِ الْآخِرَةِ بِهذَا الْكَلَامِ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ فِي مَسْجِدِ رَسُولِ اللَّهِ‏ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ حُفِظَ عَنْهُ وَ كُتِبَ ... 👈شرح یکی از خطبه های امام سجاد (ع) در روز جمعه 🔸 استخراج قواعد علم اصول و زبان شناسی از متن حدیث 🔸بهره گیری امام از روش های مختلف در تفسیر آیات قرآن کریم 🔸با توجه به حدیث احتمال می رود ایشان مدتی متصدی اقامه نماز جمعه بوده اند! 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ سَیِّدِ الْأَوْصِیاءِ ، أَشْهَدُ أَنَّکَ أَمِینُ اللّٰهِ وَابْنُ أَمِینِهِ ، عِشْتَ سَعِیداً، وَمَضَیْتَ حَمِیداً ، وَمُتَّ فَقِیداً ، مَظْلُوماً شَهِیداً ، وَأَشْهَدُ أَنَّ اللّٰهَ مُنْجِزٌ مَا وَعَدَکَ ، وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ ، وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ ، وَأَشْهَدُ أَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللّٰهِ ، وَجاهَدْتَ فِی سَبِیلِهِ حَتّیٰ أَتَاکَ الْیَقِینُ ، فَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ قَتَلَکَ ، وَلَعَنَ اللّٰهُ مَنْ ظَلَمَکَ ، وَلَعَنَ اللّٰهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذٰلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ
📟 گزارش اولین جلسه کارگاه فقه اللغة در سال تحصیلی 99 ❇️ استاد عزیز با وجود مشکلاتی که پیش رو داشتند و همچنان بابت حل آنها از مؤمنان التماس دعا دارند، تقبل کردند که ادامه مباحث گذشته را پی بگیرند. موضوع بحث فعلی جلسات «شناخت مکاتب ادبی» می باشد که در ادامه بحث روش شناسی لغویان مطرح می شود. به عبارت دیگر بعد از شناخت روش تک تک لغویان، ویژگی های مجموعه ای از ادبا که مکتب ادبی می سازند، بررسی می شود. ❇️ در مطلع بحث و پیش از آغاز جلسه مسئله ای تحت عنوان شبهات جدید در مورد دفاع مقدس بیان گشت. بر این اساس شبهاتی مطرح شده است که خون عملیات های شکست خورده دفاع مقدس مثل کربلای 4 و محرم و رمضان بر عهده چه کسانی است؟ و آیا نباید این فرماندهان که نقشه عملیات شکست خورده را کشیده اند، محاکمه شوند؟ ایشان در پاسخ ابراز کردند که نباید صرف این که یک حرفی تازه به ذهن ما رسیده است آن را بیان کنیم؛ بلکه باید پیش از آن مطابقت آن با قرآن، سنت، سیره و تاریخ اسلام بررسی شود. گذشته از آن که برخی این حرف ها را از روی غفلت و برخی به خاطر زخم زبان به خانواده شهدا می زنند، بررسی تاریخ اسلام در قضیه جنگ احد نشان می دهد که این رویه خلاف رویه رسول الله (ص) بوده است و افراد خاطی بخشیده شدند. همچنین ایشان خاطر نشان کردند که برای بررسی چنین مواردی باید توجه داشت که یک جنگ از ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... برخوردار است و باید پیروزی یا شکست را در تمام این ابعاد سنجید. بر این اساس پیامبر اکرم علاوه بر این که در این جنگ از لحاظ نظامی شکست کاملی نخوردند، در ابعاد دیگر از جمله بعد اجتماعی پیروز شدند؛ چه آن که پیش از آن کسی به کارشناسی نظامی ایشان باور نداشت اما بعد از این قضیه افراد بی معرفت و کم معرفت به این باور رسیدند که (و ما ینطق عن الهوی* إن هو الا وحی یوحی). از این رو علاوه بر این که هیچ کس پیامبر را در این نبرد متهم نساخت بلکه نظرات نظامی ایشان همیشه مورد عنایت قرار گرفت. ❇️ موضوع جلسه اول اختصاص به مبادی بحث «مکتب شناسی» داشت. بر این اساس این اصطلاح را باید از مصطلحات هم نظیر آن مثل حوزه ادبی، مدرسه ادبی، گرایش ادبی و مبنای ادبی و ... تفکیک کرد تا تصویر روشنی از مکتب به دست آورده و بر اساس آن بحث را ادامه داد. ایشان خاطر نشان کردند به جهت آن که فضای حوزوی اهمیت این مباحث را نشناخته است و به آن نمی پردازد، شاید تفکیک این مصطلحات چندان برایش مهم نباشد؛ همچنان که اکنون نیز آن ها را به جای هم به کار می برد. اما در فضای علمی امروز هر یک از این مصطلحات معنای خاص خود را دارد و حکمت جعل مصطلحات در هر علمی اقتضا دارد که تفاوت های هر یک شناخته شود؛ چرا که هر مصطلحی برای گره گشایی از یک مطلب و معضل علمی در آن دانش وضع شده است. 🔰 یک مکتب علمی که از جمله آن مکتب ادبی است، عبارت است از: «مجموعه ای از مبادی و مبانی به هم پیوسته است که سامان معینی برای رسیدن به نتیجه داشته باشد و راه عبور کارشناس را از پژوهش تا نتیجه مشخص کند و با مجموعه دیگری از مبادی و مبانی متمایز باشد». بررسی هفت عنصر بالا و نیز تعریف مکتب ادبی، حوزه ادبی و مدرسه ادبی موضوعاتی بودند که در این یک ساعت مورد بررسی موشکافانه قرار گرفتند. 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
با توجه به ادامه روند بارگزاری کارگاه فقه اللغة (حفظ سیر ترتیبی صوت های بارگزاری شده) برنامه ای برای بارگزاری صوت فقه اللغة وجود ندارد. لذا پیشاپیش از درخواست کنندگان عذرخواهیم. از همین رو ادامه (بحث مراتب معنا به بعد) بارگزاری می شود.
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
📀 فصل چهارم: مراتب معنا #جلسه 25/3 #معنای_ماده (2) 🔸وقتی مقوم معنا موجود نباشد، عرف آن را شئ و مفه
161128_002.MP3
29.99M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 26 (1) 🔶 واژه‌ای وجود ندارد که فاقد «معنای ماده» باشد ولی دارای مرتبه معنایی «معنای استعمالی» باشد؛ نیز واژه‌ای نیست که بدون «معنای استعمالی» باشد اما در عین حال دارای «معنای ماده» باشد. 🔶 معنای استعمالی: 1. معنای هیئت 2. استعمال واژه در معنایی که شبیه معنای موضوع له است. 🔶 معانی استعمالی: همیشه برای لازم است که ابتدا هندسه ذهنی موجد، مخترع یا متکلم شناخته شود. بر این اساس دو روش متصور است: ◀️با توجه به این که هیئت ها معنایی را به معنای اولیه می افزایند، توجه به گوهر معنا و معنایی که به آن افزوده شده است، معنای هیئت را می توان کشف کرد. ⏪ توجه به مشابهت ها (بررسی در ) 🔶 دو قاعده کاربردی مهم تفسیری و فقهی با توجه به مرتبه معنایی استعمالی: 👈🏼 «افزایش و کاهش معنا در استعمال نشان دهنده‌ی تصور متکلم نسبت به واضع است». (قاعده تفسیری) 👈🏼«تعدد استعمال یک واژه در جاهای مختلف نشان دهنده‌ی یکی بودن موضوع آن‌ها است». (قاعده فقهی) 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
▪️السلام علیک یا رسول الله السلام علیک یا خیر خلق الله االسلام علیک یا صفی الله السلام علیک یا محمد بن عبدالله خاتم النبیین▪️
استفاده از رحمت ویژه پیامبر اکرم ص.mp3
2.99M
🎙سخن آغازین جلسه 27 ص 🔰به گفته مرحوم کلینی، شیخ مفید و مشهور شیعه روز دوازدهم روز ولادت نبی مکرم اسلام هست؛ هرچند در دوره معاصر هفدهم ربیع الأول مشهور شده است. 🔰این که ولادت در چه روزی هست مهم نیست بلکه آنچه مهم است این ایام مبارک است که زمینه بهره گیری از (ص) را بیشتر فراهم می کند. میزان بهره گیری ما از این رحمت به خود ما بر می گردد. 🔰سیره ائمه اطهار این بوده است که در امور بزرگ (چه خواسته های بزرگ و چه گرفتاری های بزرگ) به ایشان پناه برده و از ایشان درخواست می کردند. این یک الگو است که در واقع عمل کردن به آیات قرآن کریم است. 🔰 شاید ارتباط و شناخت ما نسبت به پیامبر آنگونه که باید نیست. برای شناخت ایشان لازم است که به مراجعه کرد؛ یعنی از کتاب های دم دستی عبور کرد. این کتاب ها پردازش سیره پیامبر است نه نقل آنها؛ در حالی که طلاب باید به منابع مراجعه کنند نه این کتب. _دستی گاهی به جهت ملاحظاتی، واقعیاتی را منعکس نمی کنند که این عدم آگاهی برای کارشناس دین نقطه ضعف است. مثل این که به جهت شکل برگزاری نماز جماعت در امروز، سیره مورد اجماع شیعه و سنی مبنی بر برگزاری نمازهای یومیه به صورت پنج وعده بیان نمی شود. برخی : سیره ابن کثیر، تاریخ طبری، ارشاد شیخ مفید و نهایتاً سیرة النبی انتشارات دارالحدیث. 🔰 که پیامبر اکرم علاوه بر این که رحمة للعالمین است، به فرموده قرآن رحمة للمؤمنین هم هست؛ یعنی یک رحمت ویژه برای ما اما به شرط این که بخواهیم از این ظرفیت استفاده کنیم 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161205_002.MP3
16.34M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 27/1 (2) 🔶 نوع دوم از معنای استعمالی مرتبه ای دیگر از معناست؛ اما مثل نوع اول (معنای هیئت) همیشه کاربرد ندارد. 🔶 در این نوع معنای استعمالی به واسطه مشابهت بین دو معنا، واژه معنای اول برای معنای دوم به کار می رود؛ [چه معنای دوم واژه ای برای آن وضع شده باشد و چه نشده باشد]. 🔶 این معنا اگر در مقام تخاطب قابل فهم باشد، صحیح است؛ اما اگر عرف نیز آن را بپذیرد استعمال شیوع پیدا می کند. 🔶 کاربری واژه در معنایی دیگر از موضوع له به این معناست که در بخشی از مقومات معنا مشترک هستند و بخش دیگر نادیده گرفته می شود. حذف مقوم معنا در هر واژه ممکن است منجر به شکل گیری جدید و در بعضی موارد منجر به شود. 🔶 : بررسی مقومات معنای چهارتایی ، ، ، به علاوه بررسی کاربری این واژگان به جای یک دیگر مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161205_003.MP3
29.38M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 27/2 (2) 🔶 ادامه بررسی استعمالات و مقومات معنای چهارگانه حرص، طمع، ولع و شجع 🔶تطبیق موارد چهارگانه با توجه به مقومات معنا 🔶تبیین چگونگی شکل گیری معنای استعمالی 🔶: 1. تبیین چگونگی شکل گیری مترادف ها پاسخ به شبهه در نقد معاجم لغوی 2. تبیین چگونگی شکل گیری متضادها 3. نقد مبانی نظریه دکتر سروش 4. تببین چگونگی شکل گیری حقیقت شرعیه و متشرعیه و ... با تطبیق بر واژه (به همراه بررسی تطور این واژه و پاسخ به شبهات اهل سنت) مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161212_001.MP3
22.89M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 28/1 (2) 🔶 رابطه معنای استعمالی (اصطلاح دوم) با معنای مجازی 🔶 ملاک تشخیص معنای استعمالی از معنای مجازی 🔶 معنای استعمالی در دایره زبان معیار 🔸رابطه معنای استعالی با زبان معیار و لهجه ها مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161212_002.MP3
21.06M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 28/2 🔶 کاربری در معنای جدید به جهت مشابهت به چند شکل قابل تصویر است: 🔹مخاطب بتواند آن را بفهمد ولی مورد پذیرش عرف واقع نشود؛ مثل تخاطب دو هم حجره ای! 🔹این کاربری مورد پذیرش عرف عموم واقع شده و شهرت بیابد؛ در این جا شکل می گیرد. 🔹این کاربرد همیشگی و جایگزین معنای قبلی شود؛ در این صورت حقیقت ثانویه شکل میگیرد. 🔶 حقیقت ثانویه خود بر دو گونه هست: 🔹کاربری همیشگی این واژه در این معنای استعمالی، اختصاص به متکلم خاص یا گروهی از متکلمان (عرف خاص) دارد. مثل حقیقت_شرعیه، و یا اصطلاحات خاص 🔹این کاربری همیشگی، همگانی است 🔶 حقیقت ثانویه در جایی شکل می‌گیرد که قبل از آن حقیقت اولیه‌ای وجود داشته باشد. با این حساب همیشه قبل از حقیقت ثانویه یک حقیقت متروک وجود دارد. اینک دو سؤال مطرح می شود: 1. آیا اجازه هست که واژه را در آن حقیقت متروک (حقیقت اولیه) به کار برد؟ 2. کاربری واژه در حقیقت اولیه مجاز محسوب می شود؟ 🔹پاسخ به سؤال دوم نیاز به بازنگری در معنای حقیقت و مجاز دارد؛ مطلبی که در بحث بحث خواهد شد (انشاءالله). 🔶 : مجموعه حقائق ثانویه‌ای که حول حقیقت معنای ماده (معنای اولیه) شکل می‌گیرد و در هر مرحله، بهره‌ای از حقائق پیشین را داراست. مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
دعوا بر سر لحاف ملا (تورم علم اصول).mp3
3.2M
🖇دعوا بر سر لحاف ملا! (برشی از صوت درسی بحث ) ✅معنای درست از تورم علم اصول چیست؟ ❌ معنای غلط از تورم در علم اصول چیست؟ مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
پس از بیان مراتب مختلف معنا: 1. معنای ماده (مفهوم مشترک موجود در کاربری کاربران) 2. معنای هیئت 3. معنای استعمالی (کاربری واژه در معنای مشابه موضوع له) 4. طیف معنا (مجموعه حقائق ثانویه شکل گرفته حول معنای ماده که بهره از حقائق پیشین را دارد) نوبت به بررسی عالی ترین مرتبه معنایی یعنی می رسد. صوت های سه جلسه آینده به مطالب زیر می پردازند: الف) ب) و عناصر آن ج) بحث د) و 👇👇👇
حدیث آغازین ج29.mp3
4.48M
🎙 29 📜 امام صادق ع: نماز شب دأب صالحین و اولیای خدا بوده است.
29.1.MP3
11.84M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 29/1 🔶 عالی ترین مرتبه فهم، مراد جدی متکلم است. بیان مراتب پیشین مقدمه ای بود برای چگونگی دست یابی به مراد جدی. 🔶 1. قواعد موضوعه متکلم 2. قواعد عام تخاطب 3. قواعد خاص تخاطب (عرف تخصصی) 🔶 عناصر اثرگذار بر مراد جدی متکلم 1. مکان 2. زمان 3. موقعیت گوینده 4. موقعیت مخاطب (شنونده و غیر آن) 5. همنشینی واژگان (سیاق) 🔹مجموع این عناصر با یک دیگر را می سازند. 🔹این یک تقریر از مقام تخاطب هست و در ادامه ( 31) تقریر دوم از مقام تخاطب ارائه خواهد شد. مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
📀 فصل چهارم: مراتب معنا #جلسه 29/1 #مراد_جدی_متکلم 🔶 عالی ترین مرتبه فهم، مراد جدی متکلم است. بیان
قسمت دوم جلسه 29 اختصاص به تطبیق عناصر مراد جدی متکلم دارد. در این گفتگو مشخص می شود که هر عنصر چه تأثیری در مراد جدی دارد. تأثیر این عناصر بر معنا می تواند به صورت منفرد باشد؛ نیز ممکن است که یک یا چند عنصر در ترکیب با هم دیگر بر معنا تأثیر بگذارند. در این جلسه به بررسی تأثیر منفرد این عناصر بر معنا پرداخته شده است. به جهت طولانی بودن جلسه، این جلسه در دو قسمت تقدیم می شود؛ بخش اول مربوط به بررسی چهار عنصر اول و بخش دوم مربوط به عنصر پنجم، یعنی اختصاص دارد.
قسمت اول جلسه 29.2mp3.mp3
24.27M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 29/2 (قسمت اول) 🔶 نقش عناصر مقام تخاطب در مراد جدی متکلم 🔹نقش مکان 🔹نقش زمان 🔹نقش موقعیت گوینده 🔹نقش موقعیت شنونده (به عبارت دقیق تر، مخاطب) مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
قسمت دوم جلسه 29.2.mp3
12.68M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا 29/2 (قسمت دوم) 🔶 نوع تأثیرگذاری عنصر متفاوت از سایر عناصر است. این عنصر در واقع خروجی مجموع چهار عنصر دیگر است. 🔶 چهار عنصر قبلی اجزای پیشینی است؛ اما همنشینی و نوع واژگان، جزء پسینی محسوب می شود. 🔶 تطبیق 🔹(لعلک باخع نفسک ألا یکونو مؤمنین)؛ آیا دال بر توبیخ رسول الله (ص) است؟ 🔹(بل یداه مبسوطتان)؛ چرا «یداه»؟ 🔹 (لا تقربوا الصلاة و أنتم سکاری)؛ آیا می توان شراب نوشید و مست شد ولی رعایت کرد که زمان مستی با زمان نماز تداخل پیدا نکند؟ 👈👈👈 توصیه تحصیلی: بعد از تحصیل یک دوره اصول، لازم است نظریات اصولیانی مثل شهید صدر و آقاضیاء عراقی نیز مطالعه شود. مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇 🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
▪️ السلام علیک یا بضعة النبی المصطفی (ص) و یا قرة عین الرسول (ص)▪️