مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
📟 گزارش اولین جلسه کارگاه فقه اللغة در سال تحصیلی 99 ❇️ استاد عزیز با وجود مشکلاتی که پیش رو داشتند
مقدمه بحث مکاتب ادبی.mp3
743K
🎙بیان سؤالات مطرح در آغاز بحث از مکاتب ادبی
با توجه به ادامه روند بارگزاری کارگاه فقه اللغة (حفظ سیر ترتیبی صوت های بارگزاری شده) برنامه ای برای بارگزاری صوت #جلسات_جدید فقه اللغة وجود ندارد. لذا پیشاپیش از درخواست کنندگان عذرخواهیم.
از همین رو ادامه #جلسات_قبلی (بحث مراتب معنا به بعد) بارگزاری می شود.
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
📀 فصل چهارم: مراتب معنا #جلسه 25/3 #معنای_ماده (2) 🔸وقتی مقوم معنا موجود نباشد، عرف آن را شئ و مفه
161128_002.MP3
29.99M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا
#جلسه 26
#معنای_استعمالی(1)
🔶 واژهای وجود ندارد که فاقد «معنای ماده» باشد ولی دارای مرتبه معنایی «معنای استعمالی» باشد؛ نیز واژهای نیست که بدون «معنای استعمالی» باشد اما در عین حال دارای «معنای ماده» باشد.
🔶#گونه_های معنای استعمالی:
1. معنای هیئت
2. استعمال واژه در معنایی که شبیه معنای موضوع له است.
🔶 #روش_کشف معانی استعمالی:
همیشه برای #کشف لازم است که ابتدا هندسه ذهنی موجد، مخترع یا متکلم شناخته شود. بر این اساس دو روش متصور است:
◀️با توجه به این که هیئت ها معنایی را به معنای اولیه می افزایند، توجه به گوهر معنا و معنایی که به آن افزوده شده است، معنای هیئت را می توان کشف کرد.
⏪ توجه به مشابهت ها (بررسی در #جلسه_بیست_هفت)
🔶 دو قاعده کاربردی مهم تفسیری و فقهی با توجه به مرتبه معنایی استعمالی:
👈🏼 «افزایش و کاهش معنا در استعمال نشان دهندهی #تفاوت_مقطعی تصور متکلم نسبت به واضع است». (قاعده تفسیری)
👈🏼«تعدد استعمال یک واژه در جاهای مختلف نشان دهندهی یکی بودن موضوع آنها است». (قاعده فقهی)
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
استفاده از رحمت ویژه پیامبر اکرم ص.mp3
2.99M
🎙سخن آغازین جلسه 27
#رحمت_ویژه_پیامبر_اسلام ص
🔰به گفته مرحوم کلینی، شیخ مفید و مشهور شیعه روز دوازدهم روز ولادت نبی مکرم اسلام هست؛ هرچند در دوره معاصر هفدهم ربیع الأول مشهور شده است.
🔰این که ولادت در چه روزی هست مهم نیست بلکه آنچه مهم است این ایام مبارک است که زمینه بهره گیری از #رحمت_پیامبر_اکرم (ص) را بیشتر فراهم می کند. میزان بهره گیری ما از این رحمت به خود ما بر می گردد.
🔰سیره ائمه اطهار این بوده است که در امور بزرگ (چه خواسته های بزرگ و چه گرفتاری های بزرگ) به ایشان پناه برده و از ایشان درخواست می کردند. این یک الگو است که در واقع عمل کردن به آیات قرآن کریم است.
🔰 شاید ارتباط و شناخت ما نسبت به پیامبر آنگونه که باید نیست. برای شناخت ایشان لازم است که به #منابع مراجعه کرد؛ یعنی از کتاب های دم دستی عبور کرد. این کتاب ها پردازش سیره پیامبر است نه نقل آنها؛ در حالی که طلاب باید به منابع مراجعه کنند نه این کتب.
#کتاب_های_دم _دستی گاهی به جهت ملاحظاتی، واقعیاتی را منعکس نمی کنند که این عدم آگاهی برای کارشناس دین نقطه ضعف است. مثل این که به جهت شکل برگزاری نماز جماعت در امروز، سیره مورد اجماع شیعه و سنی مبنی بر برگزاری نمازهای یومیه به صورت پنج وعده بیان نمی شود.
برخی #کتب_منبع: سیره ابن کثیر، تاریخ طبری، ارشاد شیخ مفید و نهایتاً سیرة النبی انتشارات دارالحدیث.
🔰#یادمان_باشد که پیامبر اکرم علاوه بر این که رحمة للعالمین است، به فرموده قرآن رحمة للمؤمنین هم هست؛ یعنی یک رحمت ویژه برای ما اما به شرط این که بخواهیم از این ظرفیت استفاده کنیم
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161205_002.MP3
16.34M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا
#جلسه 27/1
#معنای_استعمالی(2)
🔶 نوع دوم از معنای استعمالی مرتبه ای دیگر از معناست؛ اما مثل نوع اول (معنای هیئت) همیشه کاربرد ندارد.
🔶 در این نوع معنای استعمالی به واسطه مشابهت بین دو معنا، واژه معنای اول برای معنای دوم به کار می رود؛ [چه معنای دوم واژه ای برای آن وضع شده باشد و چه نشده باشد].
🔶 این معنا اگر در مقام تخاطب قابل فهم باشد، صحیح است؛ اما اگر عرف نیز آن را بپذیرد استعمال شیوع پیدا می کند.
🔶 کاربری واژه در معنایی دیگر از موضوع له به این معناست که در بخشی از مقومات معنا مشترک هستند و بخش دیگر نادیده گرفته می شود. حذف مقوم معنا در هر واژه ممکن است منجر به شکل گیری #معنای_استعمالی جدید و در بعضی موارد منجر به #مجاز شود.
🔶 #مثال_کاربردی:
بررسی مقومات معنای چهارتایی #حرص، #طمع، #ولع، #شجع
به علاوه
بررسی کاربری این واژگان به جای یک دیگر
مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161205_003.MP3
29.38M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا
#جلسه 27/2
#معنای_استعمالی(2)
🔶 ادامه بررسی استعمالات و مقومات معنای چهارگانه حرص، طمع، ولع و شجع
🔶تطبیق موارد چهارگانه با توجه به مقومات معنا
🔶تبیین چگونگی شکل گیری معنای استعمالی
🔶#نتایج_کاربردی:
1. تبیین چگونگی شکل گیری مترادف ها
پاسخ به شبهه #دور در نقد معاجم لغوی
2. تبیین چگونگی شکل گیری متضادها
3. نقد مبانی نظریه دکتر سروش
4. تببین چگونگی شکل گیری حقیقت شرعیه و متشرعیه و ... با تطبیق بر واژه #صحابی (به همراه بررسی تطور این واژه و پاسخ به شبهات اهل سنت)
مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161212_001.MP3
22.89M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا
#جلسه 28/1
#معنای_استعمالی(2)
🔶 رابطه معنای استعمالی (اصطلاح دوم) با معنای مجازی
🔶 ملاک تشخیص معنای استعمالی از معنای مجازی
🔶 معنای استعمالی در دایره زبان معیار
🔸رابطه معنای استعالی با زبان معیار و لهجه ها
مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
161212_002.MP3
21.06M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا
#جلسه 28/2
#طیف_معنا
🔶 کاربری در معنای جدید به جهت مشابهت به چند شکل قابل تصویر است:
🔹مخاطب بتواند آن را بفهمد ولی مورد پذیرش عرف واقع نشود؛ مثل تخاطب دو هم حجره ای!
🔹این کاربری مورد پذیرش عرف عموم واقع شده و شهرت بیابد؛ در این جا #معنای_استعمالی شکل می گیرد.
🔹این کاربرد همیشگی و جایگزین معنای قبلی شود؛ در این صورت حقیقت ثانویه شکل میگیرد.
🔶 حقیقت ثانویه خود بر دو گونه هست:
🔹کاربری همیشگی این واژه در این معنای استعمالی، اختصاص به متکلم خاص یا گروهی از متکلمان (عرف خاص) دارد. مثل حقیقت_شرعیه، #حقیقت_متشرعه و یا اصطلاحات خاص
🔹این کاربری همیشگی، همگانی است
🔶 حقیقت ثانویه در جایی شکل میگیرد که قبل از آن حقیقت اولیهای وجود داشته باشد. با این حساب همیشه قبل از حقیقت ثانویه یک حقیقت متروک وجود دارد. اینک دو سؤال مطرح می شود:
1. آیا اجازه هست که واژه را در آن حقیقت متروک (حقیقت اولیه) به کار برد؟
2. کاربری واژه در حقیقت اولیه مجاز محسوب می شود؟
🔹پاسخ به سؤال دوم نیاز به بازنگری در معنای حقیقت و مجاز دارد؛ مطلبی که در بحث #گونه_های_واژگان بحث خواهد شد (انشاءالله).
🔶 #طیف_معنا: مجموعه حقائق ثانویهای که حول حقیقت معنای ماده (معنای اولیه) شکل میگیرد و در هر مرحله، بهرهای از حقائق پیشین را داراست.
مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
دعوا بر سر لحاف ملا (تورم علم اصول).mp3
3.2M
🖇دعوا بر سر لحاف ملا! (برشی از صوت درسی بحث #طیف_معنا)
✅معنای درست از تورم علم اصول چیست؟
❌ معنای غلط از تورم در علم اصول چیست؟
مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
پس از بیان مراتب مختلف معنا:
1. معنای ماده (مفهوم مشترک موجود در کاربری کاربران)
2. معنای هیئت
3. معنای استعمالی (کاربری واژه در معنای مشابه موضوع له)
4. طیف معنا (مجموعه حقائق ثانویه شکل گرفته حول معنای ماده که بهره از حقائق پیشین را دارد)
نوبت به بررسی عالی ترین مرتبه معنایی یعنی #مراد_جدی_متکلم می رسد. صوت های سه جلسه آینده به مطالب زیر می پردازند:
الف) #زمینه_های_فهم_مراد_جدی
ب) #مقام_تخاطب و عناصر آن
ج) بحث #دلالت
د) #سیاق_متصل و #سیاق_منفصل
👇👇👇
حدیث آغازین ج29.mp3
4.48M
🎙 #حدیث_آغازین
#جلسه 29
📜 امام صادق ع: نماز شب دأب صالحین و اولیای خدا بوده است.
29.1.MP3
11.84M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا
#جلسه 29/1
#مراد_جدی_متکلم
🔶 عالی ترین مرتبه فهم، مراد جدی متکلم است. بیان مراتب پیشین مقدمه ای بود برای چگونگی دست یابی به مراد جدی.
🔶#زمینه_های_فهم_مراد_جدی
1. قواعد موضوعه متکلم
2. قواعد عام تخاطب
3. قواعد خاص تخاطب (عرف تخصصی)
🔶 عناصر اثرگذار بر مراد جدی متکلم
1. مکان
2. زمان
3. موقعیت گوینده
4. موقعیت مخاطب (شنونده و غیر آن)
5. همنشینی واژگان (سیاق)
🔹مجموع این عناصر با یک دیگر #مقام_تخاطب را می سازند.
🔹این یک تقریر از مقام تخاطب هست و در ادامه (#جلسه 31) تقریر دوم از مقام تخاطب ارائه خواهد شد.
مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
📀 فصل چهارم: مراتب معنا #جلسه 29/1 #مراد_جدی_متکلم 🔶 عالی ترین مرتبه فهم، مراد جدی متکلم است. بیان
قسمت دوم جلسه 29 اختصاص به تطبیق عناصر مراد جدی متکلم دارد. در این گفتگو مشخص می شود که هر عنصر چه تأثیری در مراد جدی دارد.
تأثیر این عناصر بر معنا می تواند به صورت منفرد باشد؛ نیز ممکن است که یک یا چند عنصر در ترکیب با هم دیگر بر معنا تأثیر بگذارند. در این جلسه به بررسی تأثیر منفرد این عناصر بر معنا پرداخته شده است.
به جهت طولانی بودن جلسه، این جلسه در دو قسمت تقدیم می شود؛ بخش اول مربوط به بررسی چهار عنصر اول و بخش دوم مربوط به عنصر پنجم، یعنی #همنشینی_واژگان اختصاص دارد.
قسمت اول جلسه 29.2mp3.mp3
24.27M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا
#جلسه 29/2 (قسمت اول)
#مراد_جدی_متکلم
🔶 نقش عناصر مقام تخاطب در مراد جدی متکلم
🔹نقش مکان
🔹نقش زمان
🔹نقش موقعیت گوینده
🔹نقش موقعیت شنونده (به عبارت دقیق تر، مخاطب)
مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
قسمت دوم جلسه 29.2.mp3
12.68M
📀 فصل چهارم: مراتب معنا
#جلسه 29/2 (قسمت دوم)
#مراد_جدی_متکلم
🔶 نوع تأثیرگذاری عنصر #همنشینی_واژگان متفاوت از سایر عناصر است. این عنصر در واقع خروجی مجموع چهار عنصر دیگر است.
🔶 چهار عنصر قبلی اجزای پیشینی #مقام_تخاطب است؛ اما همنشینی و نوع واژگان، جزء پسینی #مقام_تخاطب محسوب می شود.
🔶 تطبیق
🔹(لعلک باخع نفسک ألا یکونو مؤمنین)؛ آیا دال بر توبیخ رسول الله (ص) است؟
🔹(بل یداه مبسوطتان)؛ چرا «یداه»؟
🔹 (لا تقربوا الصلاة و أنتم سکاری)؛ آیا می توان شراب نوشید و مست شد ولی رعایت کرد که زمان مستی با زمان نماز تداخل پیدا نکند؟
👈👈👈 توصیه تحصیلی: بعد از تحصیل یک دوره اصول، لازم است نظریات اصولیانی مثل شهید صدر و آقاضیاء عراقی نیز مطالعه شود.
مطالب کارگاه فقه اللغة👇👇👇
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
مجموعه علمی ابن سکّیت اهوازی (ره)
▪️ السلام علیک یا بضعة النبی المصطفی (ص) و یا قرة عین الرسول (ص)▪️
ضمن عرض تسلیت ایام شریفه فاطمیه و گرامیداشت سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، حاج قاسم سلیمانی
به اطلاع علاقمندان می رساند اولین جلسه از سلسله جلسات حدیث خوانی با محوریت «شرح خطبه فدکیه»
🔘 شنبه ۱۳ دی ماه
🔘 ساعت ۱۸:۳۰
توسط استاد احسانی فر برگزار خواهد شد.
علاقمندان جهت شرکت به لینک زیر مراجعه فرمایید (نرم افزار اسکایپ)👇👇👇
https://join.skype.com/fWDDPQYMY92j
گروه زیر جهت هماهنگی و اطلاع رسانی جلسات قابل دسترسی است👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2249850971C5c2196bcf9
🔰 دوازدهمین نشست علمی همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ع)؛ حامی پیامبر اعظم (ص)
🔸"شعب ابی طالب (ع)، نماد مقاومت هوشمندانه"
🔹با ارائه :
🔘حجت الاسلام محمد مهدی احسانی فر
⏱زمان : چهارشنبه 99/10/24 ساعت 10 الی 12
🏢 مکان: قم، شهرک مهدیه، مجتمع علمی تربیتی شهید حقانی
علاقمندان می توانند از طریق آدرس زیر در وبینار شرکت کنند
🌐https://vc.miu.ac.ir/Abutalib
📢 به اطلاع سروران می رساند
جلسات شرح خطبه فدکیه که به مدت دو هفته با تعطیلی مواجه شده بود
از #امشب
شنبه ساعت ۱۹
مجددا برگزار خواهد شد.
لینک ورود به جلسه👇👇👇
https://join.skype.com/fWDDPQYMY92j
📌 جهت استفاده از صوت های قبلی که به جهت مشکلات ایتا حذف شده اند، می توانید به کانال جدید مبادی و مبانی مراجعه کنند. تاکنون صوت ده جلسه بارگزاری شده است که می توانید با استفاده از #پیوندی که در اختیار قرار داده شده است، آنها را دریافت کنید.
لینک کانال مبادی و مبانی 👇👇👇
https://eitaa.com/loghat1
بیست و دو بهمن.mp3
4.69M
🎙 #لیلة_القدر مناطی!
🔰شب قدر خاص و شب قدر مناطی
🔹مناط شب های قدر مثل نیمه شعبان، مبعث و ... در روایات
🔰#بیست_و_دو_بهمن مبدأ تغییر سرنوشت میلیون ها انسان ها در ایران و جهان
🔰اعمال وارد برای #شب_قدر_مناطی در شب بیست و دو بهمن هم جاری است؛ از جمله دعا و استغفار برای کسانی که برای این اتفاق تاریخی در طول تاریخ زحمت کشیدند
«ربنا اغفر لنا و لإخواننا الذین سبقونا بالایمان و لا تجعل فی قلوبنا غلا للذین ءامنوا»
🔰نهضت #امام_خمینی (ره) صدقه جاریه است
🔰مؤمن شخصی و مؤمن اجتماعی
«ان ابراهیم کان امة قانتة لله»
🔰جزای #عمل_درست یک امت و #عملکرد_اشتباه آنها نسبت به مؤمن اجتماعی
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
هدایت شده از شرح بلاغی «خطبه فدک، خطبه ولایت»
نوروز و ظرفیت های معرفتی آن.mp3
2.81M
🎙 نوروز و ظرفیت های معرفتی آن
📌 نوروز واقعه ای لذت بخش و تفکر آفرین
📌 زمین سال به سال پیر می شود ولی به سمت غایت خود حرکت می کند
...
ما هم هر سال پیر می شویم؛ اما این پیر شدن اگر در مسیر رسیدن به غایتمان باشد، #لذت_بخش است.
📌 هر اندازه تلاش کنیم به همان اندازه رشد خواهیم کرد.
📌نوروز فرصتی برای تفکر در عمر #گذشته و مسیر #آینده
ـــــــــــــــــــــــ
جلسه دهم شرح خطبه فدک (99/12/30)
🆔https://eitaa.com/sharh_fadak
🌸 عرض قبولی طاعات عزیزان 🌸
با توجه به این که استاد احسانی فر تأکید ویژه ای بر مطالعه کتاب تفسیر کشاف زمخشری داشتند، و از سوی دیگر خواندن این کتاب به آسانی مطالعه کتاب هایی مثل مغنی اللبیب نمی باشد، دوستان به صورت متعدد از ایشان درخواست داشتند که روش مطالعه این کتاب بیان شود تا این کار با بهره وری بالاتری صورت بگیرد.
ایشان در یک جلسه یک و نیم ساعته توضیحات کلی در مورد مطالعه این کتاب بیان داشتند که حدود 30 دقیقه اختصاص به سؤالات افراد حاضر در جلسه داشت. انشاءالله صوت این جلسه تقدیم علاقمندان می شود؛ باشد که ما را از دعای خیرتان محروم نفرمایید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پیوند صوت توضیحات کشاف👈https://eitaa.com/feghhalloghat/167
پیوند صوت سؤالات👈https://eitaa.com/feghhalloghat/168
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat
روش مطالعه کشاف زمخشری با گرایش تقویت ادبیات عرب.mp3
12.33M
🎙 روش مطالعه کشاف زمخشری با گرایش تقویت ادبیات عرب
🔰بررسی دو نمونه تطبیقی
🔰بیان روش
👈 یادداشت برداری موضوعی قواعد ادبی به کار رفته در برداشت معنا (توجه به حوزه علمی قاعده مذکور)
👈 توجه به استدلال ها و تحلیل های زمخشری در برداشت معنا
🔰فایده
تقویت قدرت استظهار و برداشت بر اساس ظهور
🆔https://eitaa.com/feghhalloghat