هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرقه انحراف
از تبلیغ قمه زنی تا تبلیغ علیه جمهوری اسلامی
با سید صادق شیرازی مرجع خودخوانده و صاحب 17 شبکه ماهواره ای بیشتر آشنا شوید!
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان کوبنده سید حسن نصرالله علیه فرقه لندن نشین شیرازیها که گویی از عزاداری فقط قمهزنی بلدند
@BisimchiMedia
حوزه علمیه تمدن ساز
⭕️ تفاوت حوزه اهل بیت (علیهم السلام) با حوزه علمیه کنونی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🔴 تفاوت حوزه اهل بیت (علیهم السلام) با حوزه علمیه کنونی
علامه #جوادی_آملی:
از رسول اکرم(ص) و نیز امام صادق(ع) رسیده است: «إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة و ما خلا هنّ فهو فضل»
اسلام همزمان چند مطلب را به جامعه بشری آموخته است:
مطلب اول:
دعوت به فراگیری علم و لزوم برنامهریزی. اینکه چه علومی باید فرا گرفته شود و چه رشتههایی باید تحصیل شود. این طور نیست که بفرماید: «العلم فریضة» و نفرماید چه بخوانید، بلکه چه بخوانید را هم فرموده است. نمیشود اصل علم را واجب بداند امّا رشته علم را تعیین نکرده باشد.
مطلب دوم:
آنچه ضرورت آن همزمان با تحصیل علم، مسلم است، برنامه تحصیلی حوزههاست:
«إنّما العلم ثلاثة: آیة محکمة، أو فریضة عادلة، أو سنة قائمة وما خلا هنّ فهو فضل.»
تفسیر، حکمت و کلام، آیه محکمه است.
فقه، سنت قائمه است.
اخلاق و حقوق، فریضه عادله است.
دانشپژوهان حوزههای ائمه (علیهم السلام) این اعضا و عناصر سهگانه بودند.
حالا حوزهها تکبعدی شده است.
حوزه امام صادق(ع) چند رشته تخصصی داشت.
کسانی که از خارج به حوزه امام صادق(ع) وارد میشدند و صحبتی با ایشان داشتند، اگر از قرآن میپرسیدند، حضرت به حمران بن اعین ارجاع میداد و اگر در فقه شبهه و پرسشی داشتند، میفرمود: با زراره مناظره کنید و اگر در امامت و سایر مسائل کلامی شبهه میکردند، میفرمود: با هشام بن الحکم گفتوگو داشته باشید. وقتی آن شخص به امام میگفت: با خود شما میخواهم مناظره کنم، نه با حمران بن اعین، امام میفرمود: اگر بر حمران پیروز شوی، بر من هم پیروز میشوی.
امام صادق به شاگردان خود فرمود:
هرکس با هر کسی مناظره نکند. یکی از شما میتواند، یکی نمیتواند، یکی پرواز میکند، اوج میگیرد و یکی نمیتواند اوج بگیرد. امام آنچه را که به معارف الهی برمیگشت و پرسش از آنها بود، به هشام بن الحکم محوّل میکرد.
این برنامهریزی حوزه علمیه امام صادق(ع) بود. این حدیث تثلیث، هم از رسول اکرم(ص) و هم از امام صادق(ع) نقل شده است و برنامه درسی حوزه امام صادق(ع) براساس این سه رشته بود.
🌿 بایستههای نشریات حوزوی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #حسن_زاده_آملی : مقایسه کنید ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#ردمخالفان
💎 مقايسه کنيد
علامه #حسن_زاده_آملی
(درجواب« درزمينه فلسفه، شبهات واتهاماتي طرح مي شود. به نظرحضرت عالي براي فصل الخطاب چه مي توان گفت؟»):
این کشمکشها، راجع به افکار،اشخاص وادیان، هیچگاه به کلی خاتمه نمی پذیرد.
اما ریشه بسیاری ازاختلافات واتهامات، جهل است .
استاد ندیده و یک چیزهائی پیش خودش می پندارد
و به همان ها اکتفا می کند و نتیجه می گیرد.
کرده ای تاویل حرف بکر را\خویش را تاویل کن نی ذکر را
نوع فرمایش مخالفین، برای آنست که
پخته نیستند واستاد ندیده اند.
فلاسفه الهی و متاله را مقایسه کنید با مخالفان آنان، تا درجه اختلاف علمی، مقامی، اخلاقی و سیر و سلوکی و آثاری آنها، مشخص شود.
📗 کتاب ارزشمند «گفتگو»
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه جعفری:
ما نمی دانیم چه سرّی در این نوشته های علامه #حسینی_طهرانی نهفته است که وقتی انسان این کتاب ها را می خواند بر جان و دلش می نشیند، در حالی که ما خود این مطلب را خوانده و در تالیفات آورده ایم ولی آن اثر را در خواننده ندارد.
پ ن:
از مطالعه آثار علامه طهرانی به ویژه کتاب های تفسیر آیه نور و الله شناسی، دریغ نکنید ... برای اصلاح و ارتقا جهان بینی، فوق العاده اند ...
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رهبرمعظم انقلاب:
🔶توجه حوزه ها به علوم عقلی و فلسفه خیلی مهم است!
🔶برخی از آقایان به ترویج فلسفه و عرفان در قم اشکال می کردند، من در جواب گفتم ...
🍃 ۳ اردیبهشت۹۷
♦️حوزه و فلسفه
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیانات مهم حجتالاسلام #اراکی در مورد #تشیع_انگلیسی (سید صادق شیرازی) :
انگلستان پول هنگفتی به آن ها می دهد ... و تا قم هم آمده اند ... خیلی [از علما و ...] نسبت به آن ها ناآگاه اند ...
_ اراکی؛ نماینده سابق ولی فقیه در انگلستان
@Bisimchimedia
🌺🌺🌺
#ردمخالفان
مطالب مهم استاد محمدحسن وکیلی درباره مخالفان فلسفه و عرفان در مشهد مقدس
👇👇👇👇
🌺علت مخالفت برخی ها با حکمت و عرفان در حوزههای علمیه
همیشه عدهای به علّت ناآشنائی با این علوم و تخصّص نداشتن در این مسائل برداشتهایی غلط از این مسائل نموده و چون غیرت دینی نیز دارند معمولاً از سر دلسوزی برای دین با این معارف مقابله میکنند. گاهی هم این مقابلهها شدید شده و برخی از افراد پا از جادّة تقوا بیرون میگذارند و به اهانت و بیادبی و تکفیر بزرگان اقدام میکنند.
خصوصاً نسبت به فضای حوزه مشهد و اهانتها و نسبتهای ناروائی که میان مخالفین حکمت و عرفان در مشهد متداول بود.
✅ @feghheakbar
🌺 مکتب تفکیک از نظر عملی با دو اشتباه بزرگ مواجه بوده و هست.
مسأله اول اینکه اظهار نظر در هر علمی تخصّص میخواهد و تخصّص در هر رشتهای محتاج طی کردن سیر تحصیلی آن رشته است. تخصّص در فلسفه ۱۵ تا ۲۵ سال تحصیل نزد استاد فنّ میخواهد. ولی تفکیکیان با دو سه سال ورق زدن کتب فلسفی فوراً در فلسفه خود را مجتهد و متخصص می دانند و جلسات نقد ملاصدرا و حکمت متعالیه برگزار میکنند.
بنده بارها به صداقت و شفافیت عرض کردهام عموم بزرگان مکتب تفکیک حتی در حدّ یک بدایه الحکمه هم فلسفه نمی دانند و گفتن این سخن نعوذ بالله برای تخریب شخصیت ایشان نیست. برای کمک به خود ایشان است.
✅ @feghheakbar
🌺با صداقت عرض میکنم. اصطلاحات ساده را نمیدانند؛ هم در باب توحید هم در معاد و هم بقیه مباحث.
مثلاً بحثی هست در فلسفه که رابطه خداوند با مخلوقات چیست؟ سنخیّت یا عینیّت یا تباین.
تفکیکیان فکر میکنند سنخیّت در بحث سنخیت علت و معلول به معنای مشابهت است و میگویند فلاسفه خدا را شبیه مخلوق میدانند.
👈 جناب آقای سیّدان در کتابچه سنخیّت و عینیّت هم چندجا سنخیّت را به معنای شباهت معنا میکنند.
جالب است که چند همایش هم گرفتهاند که اثبات کنند نظر فلاسفه غلط است و میان طلبهها نیز شایع کردهاند که فلاسفه به مشابهت خالق و مخلوق اعتقاد دارند
👈و جدیداً هم حرف جدیدی بین تفکیکیان پیدا شده که اصلاً خداوند نه هست و نه نیست؛ چون اگر بگوییم خدا هست، در هستی با مخلوقات شبیه میشود و میشود همان حرف فلاسفه! وجود و عدم هم نقیض نیستند.
با اینکه سنخیّت نه در زبان عربی معنای مشابهت دارد و نه در اصطلاح فلسفه.
در فارسی امروزه فقط گاهی به این معنا به کار میرود. سنخیّت علت و معلول تقریباً یعنی یک رابطه خاص میان علت و معلول است که موجب صدور آن معلول خاص از علّت است.
خود فلاسفه هم گفتهاند که اصلاً علّت فاعلی لازم نیست شبیه معلول باشد، در الهیات شفا هست. در بدایه و نهایه هم برهان آوردهاند بر استحاله شباهت خالق و مخلوق.
🌺 امکان ندارد کسی یک دور مقدماتی فلسفه را خوب درس گرفته باشد و این طور حرفی بزند.
درباره ماده و خیال و خیلی دیگر از اصطلاحات ساده فلسفی هم همین اشتباهها را دارند.
آقای حکیمی هم همینطورند.
مرحوم آقا میرزا جواد آقا تهرانی و آیت الله مروارید هم همینطورند. البته این دو بزرگوار لااقل در فقه میگویند که مجتهد بودهاند ولی در فلسفه همین طورند.
🌺بحث ما با تفکیکیان اصلا بحث فلسفی نیست.
بی تعارف بگویم توضیح اصطلاحات است. اصطلاحات فلسفه و عرفان را بلد نیستند.
حتی به تبیین و تشریح دقیق و توصیف گزارههای فلسفی هم نمیرسد. فضای تفکیک فضای تبلیغات خالی از واقعیت است.
هیچ محصولی برای عرضه به فضای علمی و بحث وجود ندارد که دربارهاش مناظره و بحث شود. فقط باید سعی کرد سوء تفاهمهای عجیب ایشان را برطرف کرد و معمولاً با برطرف شدن آن بحث پایان میپذیرد و اصلاً کار به بحث و مناظره نمیکشد.
✅ @feghheakbar
علامه شهید #مطهری:
چرا؟ چرا؟ چرا؟ ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar