eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 شهید علامه : در حدیث است که از علی بن الحسین علیه السلام درباره ی توحید پرسش شد، فرمود: خداوند می دانست در آخرالزمان گروه هایی ژرف اندیش خواهند آمد، از این رو قل هو الله احد و آیات اول سوره حدید را فرستاد، و هر کس سخنی غیر آن ها بگوید هلاک شده است. ( اصول کافی، کتاب التوحید، باب النسبه، حدیث۳) نظریات دقیق فلسفی و عرفانی ثابت کرده است که آیات قل هو الله احد و آیات اول سوره حدید قله نهایی و است. 📚 مجموعه آثار شهید مطهری، جلد۶ - اصول فلسفه و روش رئالیسم، ص ۸۸۳ ✅ @feghheakbar
اما بیان مهم علامه #حسن_زاده_آملی در این زمینه؛ 👇👇👇
💎 علامه : امام زین العابدین علیه السلام فرمود:  ان الله عزوجل علم انه یکون فی آخر الزمان اقوام متعمقون فانزل الله تعالی قل هو الله احد، و الایات من سورة الحدید الی قوله: و هو علیم بذات الصدور فمن رام وراء ذلک فقد هلک. صدر المتالهین می گوید: من پیوسته در این تفکر می کردم تا وقتی این حدیث را دیدم از شوق گریه کردم. امام علیه السلام فرمود: چون خداوند می دانست که در آخر زمان مردمی متعمق، موشکاف، دانش پژوه، فحاص، بحاث، پیدا می شوند برای آنها سوره قل هو الله احد و آیات اول سوره حدید تا علیم بذات الصدور را فرستاد، تا هر فیلسوف متاله متعمق، و هر عارف پخته و گردنه ها پیموده و مراحل و منازل سیر کرده، بخواهد در معرفة الله سخن بگوید و در دریای بیکران معارف الهی غواصی بنماید، سوره اخلاص و آیات اول سوره حدید آنها را بیان فرموده است، و میزان قسط همه آراء و عقاید است. 📔 قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارند، ص ۷۳ و ۷۴ ⭕️ برخی از منابعی که علامه حسن زاده آملی در آن به بیان این آیات پرداخته اند: - انّه الحق، ص ۶۳ - رساله نور علی نور، ص ۲۸ - هزار و یک کلمه، ج۲، ص ۱۳۱ - ولایت تکوینی، ص۵۶ - دومین یادنامه علامه طباطبایی، ص ۱۷و۱۸و۲۱ - و... ✅ @feghheakbar
اما بیان مهم علامه #حسینی_طهرانی در این زمینه؛ 👇👇👇
💎 علامه : ... آیاتی است که از صریح ترین در وحدت أقدس حق به وحدت حقّه حقیقیه و صِرفه اوست. و حضرت سجاد علیه السلام در این گفتار خود می رساند که: امت های سافله تاب و توان ادراک این نوع از توحید را نداشته اند؛ و چون به برکت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم افرادی متعمق در سلوک توحید در آخرالزمان به وجود می آیند؛ خداوند این باب را برای آن ها مفتوح نمود؛ و این آیات را فرو فرستاد. صدرالمتالهین می گوید: وقتی من به این حدیث رسیدم گریه کردم. 📗 علمی و عینی، ص۳۳۶ ✅ @feghheakbar
اما بیان مهم علامه #جوادی_آملی در این زمینه؛ 👇👇👇
💎 مفسر کبیر، آیت الله : عالی ترین سیر فکری بشر در توحید در این دو بخش [ سوره توحید و آیات اول سوره حدید ] از قرآن کریم تامین شده است؛ به گونه ای که روی گردانی از آن مایه هلاکت و تجاوز از آن نیز عامل حیرت و سرگشتگی است؛ زیرا فوق آنچه در این آیات الهی آمده، متصور نیست. فوق صمدیت و فوق مطلق بودن فرضی محال و گمراه کننده است. اگر بهره انسان ها از قرآن کریم تلاوت صرف بود، ژرف نگری و استخراج معارف بلند توحیدی از آن جایی نداشت. در حالی که طبق حدیث مزبور متعمقانِ معرفتی مجاز بلکه موظفند در آن غوص کرده، بهره ور گردند. از این رو حکمای الهی معارف توحیدی فراوانی را از سوره مبارکه اخلاص استفاده کرده اند. 📗 تفسیر ، ج۱، ص ۹۲ ⭕️ علامه جوادی در برخی دیگر از آثار خود به این بحث پرداخته اند، مانند: - سرچشمه اندیشه، ج۳ ( این جلد ارزشمند حاوی مقالات فلسفی ایشان است )، ص ۴۹۶تا۴۹۹ - موضوعی، ج۲ ( در قرآن )، ص۷۰ و۷۱ - رازهای نماز، ص۱۰۰ ✅ @feghheakbar
👆👆👆 ⭕️ به شدت توصیه می شود تمام مطالب فوق (راجع به ) مطالعه شود.
4_5877657289967534100.mp3
3.05M
استاد سید یدالله ⭕️ فلسفه بخونید ... فلسفه کار کنید ... وگرنه ... آیت الله می فرمود: برای فهم معارف قرآن و دین باید فلسفه و عرفان بخوانید وگرنه معارف قرآن را متوجه نمی شوید ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: آخه مگه مجبوریم عوامانه رفتار کنیم ؟! 🍃 جلسه اخلاق پنجشنبه ها ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
. گفت شخصی خوب ورد آورده ای لیک سوراخ دعا گم کرده ای پ ن: به نظر میرسه کارهای اصولی تری وجود داره، مانند: تعمیق سواد و کسب مراتب سلوکی و تسلط بر فلسفه های مضاف و قدرت مبارزه با پیچیده ترین مکاتب الحادی معاصر و استخراج علوم انسانی اسلامی و ... و همینطور میشه گفت: با سلوک و منش عرفانی میشه انسان ها رو به یاد ماوراءالطبیعه انداخت ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 مقايسه کنيد علامه #حسن_زاده_آملی (درجواب« درزمينه فلسفه، شبهات واتهاماتي طرح مي شود. به نظرحضرت عالي براي فصل الخطاب چه مي توان گفت؟»): این کشمکشها، راجع به افکار،اشخاص وادیان، هیچگاه به کلی خاتمه نمی پذیرد. اما ریشه بسیاری ازاختلافات واتهامات، جهل است . استاد ندیده و یک چیزهائی پیش خودش می پندارد و به همان ها اکتفا می کند و نتیجه می گیرد. کرده ای تاویل حرف بکر را\خویش را تاویل کن نی ذکر را نوع فرمایش مخالفین، برای آنست که پخته نیستند واستاد ندیده اند. فلاسفه الهی و متاله را مقایسه کنید با مخالفان آنان، تا درجه اختلاف علمی، مقامی، اخلاقی و سیر و سلوکی و آثاری آنها، مشخص شود. 📗 کتاب ارزشمند «گفتگو» ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی: نمی خواهم ابن سینا و فارابی و خواجه طوسی و غیره را رد یا خدشه کنم. اما می گویم روی دو نفر عنایت [ و توجه ویژه] داشته باشید؛ یک؛ #ابن_عربی دو؛ #ملاصدرا ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
‍ 💎 آن روزها مثل حالا نبود... اکنون بسیاری از طلاب و دانشجویان نه تنها از جهت فهم مشکلی ندارند، بلکه تشنه ی این گونه معارفند. ( درس خصوصي  ) علامه : مرحوم علامه [ ]، آن گاه كه در درس اسفار به مبحث معاد كه بعد از سفر نفس است، رسيدند، ديگر درس اسفار را ادامه ندادند و معاد را به شكل علني براي طلاب تدريس نكردند و در بيان راز آن مي فرمودند: زمان بحث معاد نرسيده است؛ هنوز خداي سبحان مسأله‌ي معاد را روزي حوزه هاي علمي نكرده است كه انسان بتواند مباحث معاد را علني تدريس كند؛ چون هر علمي رزق الهي است و اين روزي نيز مربوط به عصري خاص است و مصري و نسلي دارد تا ان شاء اللّه آن ها آماده بشوند و هنوز اين چنين نشده است. گاهي نيز تعارف مي كردند كه شما مباحث معاد را بنويسيد؛ ولي مي فرمودند كه هنوز وقتش فرا نرسيده است.  آن روزها مثل حالا نبود. به بركت انقلاب اسلامي و امام و روشن شدن فضاي باز فرهنگي و فضاهاي محاوره اي و ده ها مسأله‌ي ديگر، اكنون بسياري از طلاب حوزه ها و جوانان و دانشگاهيان، نه تنها از جهت فهم مشكلي ندارند، بلكه تشنه‌ي اين گونه معارفند.  بر اين اساس است كه از مرحوم علامه درباره‌ي معاد، مطالب قابل توجهي در دست نيست و مراجعه به كتاب هاي بداية الحكمة و نهاية الحكمة و نيز تعليقات ايشان بر اسفار ملاصدرا روشن مي كند كه ايشان بحث چنداني درباره‌ي معاد مطرح نكرده اند. در معاد اسفار، گاهي تعليقه اي بسيار ضعيف يا كم در گوشه و كنار حواشي آن درباره‌ي معاد مشاهده مي شود. همچنين در اصول فلسفه و روش رئاليسم درباره‌ي معاد در آخر جلد پنجم يعني آخر مقاله‌ي پانزدهم، تنها چند سطر، آن هم در بحث پايان جهان آمده است كه مرحوم شهيد مطهري نيز موفق نشد بحث پايان جهان را كه مربوط به معاد است، شرح و معنا كند و فقط حدود پنج شش سطر در حد متن، شرح نوشته اند. بحث پايان جهان مرحوم علامه، همان برهان معاد است؛ منتها برهان حركت در معاد.  با اين وجود مرحوم علامه خواص شاگردان خود و مشتاقان پر و پا قرص اين گونه معارف را بي نصيب نمي گذاشت و بحث معاد را دور از چشم و گوش عموم، هر روز عصر در خانه هاي شاگردان محفلي خود تدريس مي كردند و هيچ كس جز آن هايي كه در جلسه‌ي مزبور شركت مي كردند، از چنين جلسه و درسي آگاهي نداشتند.  ايشان شب هاي پنجشنبه و جمعه تمهيد القواعد ابن تركه در عرفان را تدريس مي فرمودند و عصرها معاد را كه جلسه‌ي معاد به شكل سيّار در منزل ها برگزار مي شد. تنها گروه اندكي از اين دو محفل بودند كه جمع سالم (نه جمع مكسّر) داشتند؛ هم در جلسه‌ي درس تمهيد شركت مي كردند و هم در بحث معاد.  افزون بر جلسات خصوصي ياد شده كه مربوط به خارج اسفار، جلسه‌ي عرفان و بحث معاد بود، مرحوم علامه طباطبايي (رحمه الله) جلسه‌ي خصوصي و سرّي ديگر نيز داشتند كه راجع به شرح ابيات حافظ بود؛ گويي در شب هاي چهارشنبه براي گروه خاصّي برگزار مي شد كه من گاهي در آن جلسه شركت مي كردم.  مرحوم علامه سعي مي كرد اين اسرار را به اهلش بسپارد و از غير اهل آن حفظ كند. مرحوم سيد حيدر آملي«رضوان اللّه تعالي عليه»، اين دو مطلب را كنار هم جمع كرده است كه افشاي اسرار، همان گونه كه براي نامحرمان نارواست، كتمان اسرار نيز براي محرمان نارواست.  📔 مهر استاد، ص ۱۲۰ و ۱۲۱ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
با سلام و ادب به دوستانی که فلسفه را تا حد نهایه یا اصول فلسفه و روش رئالیسم پیش برده اند و همین طور ۶۰_۷۰ جلسه صوتی اول دروس معرفت استاد صمدی را گوش داده اند، توصیه می شود: ۳ جلد اول تفسیر موضوعی آیت الله (قرآن/ توحید/ وحی و نبوت) را حتما مطالعه فرمایند. با مطالعه روزی ۵ صفحه (که هیچ فشاری هم به آدم نمی آید)، یک ساله تمام می شوند. می توان با صیغه نذر و عهد بر خود واجب کرد ( البته چیز انبوه را واجب نکنید بلکه اندک_اندک). این ۳ جلد پختگی علمی فوق العاده ای به انسان ( کسانی که قدری مراتب فلسفی را طی کرده اند) می دهد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
اینکه همیشه محبوب و مهربان بود و تمام تلاش خود را در جهت بدست آوردن دل دیگران بکار بست،از تمام خواسته های خود گذشت،خود را ندید گرفت،همیشه خوب نیست. چنین افرادی اغلب مورد سوءاستفاده از جانب دیگران و یا افرادخانواده،همسر و فرزندان قرار می گیرند. سعی نکنید خود را برای دیگران قربانی کنید،اقتدار خود را حفظ کنید،در مواقع لزوم خواسته ها و نظرات خود را با جدیت بیان کنید. تا زمانی که خود را جدی نگیرید وضع به همین منوال خواهد بود ،و دیگران شما را به عنوان فردی مقتدر در خانواده نخواهند شناخت،و این دیده نشدن قطعا برای شما هم خوشایند نخواهد بود. #آئین_همسرداری وادی مقدس در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/3186491394C501525c569
👆👆👆👆👆👆👆 🍃 به کانال بسیار ارزشمند "وادی مقدس" بپیوندید
🔴 شما ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ نشان میدهید که ﭼﻄﻮﺭ ﺑﺎ شما ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪ اگر کسی از حد خود و شایستگی خود پایش را فراتر گذاشت، هیچ وقت او را سرزنش نکنید. خود را سرزنش کنید که خط قرمزتان را پر رنگ نکشیده اید. باید یاد بگیرید که تغییر کنید. ﻭﻗﺘﯽ شما ﺗﻐﯿﯿﺮ می کنید، ﺁﻧﻬﺎ ﻫﻢ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ. ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻪ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻧﺤﻮﻩ ﻣﺤﺘﺮﻣﺎﻧﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﮐﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﺧﻮدتان ﺭﺍ ﻣﯽ ﺁﻣﻮﺯید. ﻭﻗﺘﯽ ﺩﺭ ﺭﻭﺍبطتان ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪﺍﻧﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯽ ﺷﻮید ، ﺩﯾﮕﺮﺍن ﯾﺎﺩ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﺑﺎ ﻓﺮﺩ قدرتمند و گرانقیمتی ﺭﻭﺑﺮﻭ ﻫﺴﺘﻨﺪ. اگر می خواهید دیگران را تغییر دهید، ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﺭﺍه ، "اﯾﺠﺎﺩ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺩﺭ ﺧﻮﺩتان" ﺍﺳﺖ. حتی یک هزارم درصد هم از شخصیت ارزشمند خود برای آدمی که شایسته شما نیست، عقب نشینی نکنید. http://eitaa.com/joinchat/3186491394C501525c569
🍃 انسان در عین پرهیز از غرور، همواره وقار و متانت خود را حفظ کند آیت الله : معنای ادخال سرور این نیست که انسان بنشیند طنز بگوید کسی را بخنداند، ادخال سرور این است که مشکل او را مشکل بیکاری را ... حل کند. "ادخال السرور فی قلب المومن"
#سیرمطالعاتی 💎 سلسله دروس استاد حجة الاسلام علی #امینی_نژاد (استاد سطح عالی فلسفه و عرفان _ اسفار و فصوص_ #حوزه_علمیه قم و عضو مجمع عالی حکمت اسلامی) 🍀 جهت تهیه سی دی و جلسات: efteghar.blog.ir ♦️ کانال حوزه و فلسفه: http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
❇️ دوستانی که قصد ادامه دادن رشته فلسفه ( یا اسلامی یا فلسفه دین یا تطبیقی یا ...) را دارند، باید "اقلا" کتب زیر را به صورت عمیق و کامل بخوانند؛ ۱. بدائه الحکمه یا فلسفه مقدماتی استاد (اگر هر دو خوانده شوند، بهتر و پخته تر) ۲. امور عامه و الهیات اخص شرح منظومه یا نهائه الحکمه ( اگر هر دو خوانده شوند، بسیار بهتر و پخته تر) ۳. اصول فلسفه و روش رئالیسم با تعالیق شهید ۴. مبانی و اصول عرفان نظری استاد ۵. مقدمه شرح قیصری و الا اگر اقلا این کتب (به صورت عمیق و کامل) خوانده نشود، حتی اگر به کسب دکتری نایل شوند، مدرکشان کاغذ پاره است ... کما اینکه چنین اشخاصی به وفور در اطراف ما یافت می شود. 🍃 معرفی کتب، بر گرفته شده از استاد و استاد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 دروس استاد @feghheakbar
✅ @feghheakbar
فرزند #آخوند_خراسانی (صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل می کردند: کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد (ع) در عقاید را نمی فهمند. و همانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول و عقاید حقه، بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست. 📔 نقدی بر تهافت فلاسفه، اثر علامه سید جلال الدین #آشتیانی (کتاب سال حوزه)، ص ۷۷-۸۰ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد 🔴 آن هایی که خوب فلسفه را میفهمیدند آن هایی بودند که طلبگی کار می کردند عبدالرسول : 🔸 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ این‌قدر که امروز رساله می‌نویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی می‌گیرند و تدریس می‌شود در دانشگاه‌ها، هیچ‌وقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست. 🔸 اما اگر منظور از روبه‌افول‌بودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای ـ باشد، از این پس کم‌تر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا به‌سر می‌برند یا به آن‌ها اعتنا نمی‌شود یا این‌که تکفیرشان می‌کنند؛ همه‌ی این‌ها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درس‌ها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ‌وقت فیلسوف نخواهد شد. 🔸 من در مقدمه کتاب‌هایم نوشته‌ام که چه‌بسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینی‌اش بزرگ است، لب‌هایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از  حکمت متعالیه. 🔸 دانشجویی می‌گفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربی‌ها خیلی کتاب دارند. هم‌چنین دانشگاه آن‌ها خیلی از دانشجو کار می‌کشد. وقتی استاد درس می‌دهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند. 🔸 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا این‌قدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. این‌ها کار را خراب کرده است. قبلاً می‌دیدیم یکی رشته‌اش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسه‌اش می‌کنیم می‌بینیم با سوادتر از این‌ها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزه‌اش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه این‌که صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آن‌که سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روش‌های قبل برگردند. 🔸 نمی‌گویم عین سابق شود؛ اما باید آن‌چه بود اصلاح می‌شد؛ نه آن‌که نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آن‌هم نظامی که می‌گویند در دانشگاه جواب نمی‌دهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آن‌هایی که خوب کار می‌کردند، طلبگی کار می‌کردند؛ اگر سه واحد یک درس را می‌گرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار می‌کرد؛ این می‌شد باسواد و نخبه. 🔸 می‌‌گویند فلسفه اسلامی به چه دردی می‌خورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار می‌آید؟ مرحوم امام می‌گوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهم‌تر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیده‌اش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمی‌شود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کم‌فایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفه‌های مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست. 🍃 در گفتگو با مباحثات ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar