eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
573 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله #رشاد: حوزه به امر #فلسفه_دین توجه کند http://hawzahnews.com/detail/News/489109 ✅ @feghheakbar
شهید علامه #مطهری: فلسفه صدرا از یک نظر به منزله چهارراهی است که چهار جریان یعنی حکمت مشایی ارسطویی و سینایی و حکمت اشراقی سهروردی و عرفان نظری محیی الدینی و معانی و مفاهیم کلامی با یکدیگر تلاقی کرده و مانند چهار نهر سر به هم برآورده رودخانه ای خروشان به وجود آورده اند. 📚 خدمات متقابل اسلام و ایران، ص۵۸۶ ✅ @feghheakbar
علامه : کسی که جهان‌بینی الهی و فلسفه الهی ندارد، دستش خالی است. منبع ندارد. واقعاً زن جایش کجاست؟ مرد جایش کجاست؟ کودک جایش کجاست؟ شراب جایش کجاست؟ قمار جایش کجاست؟ صنم و وثن جایش کجاست؟ آخر شما می‌خواهید برای هفت میلیارد بشر حقوق تنظیم بکنید دستتان خالی است تا منبع نداشته باشید مبنا ندارید مبنا نداشته باشید مواد هم ندارید. لذا یا از رسوبات فکری یا فرهنگ، رسوم، عادات، آداب و این ها می‌گیرید خب این عادات و آداب هر منطقه برای آن منطقه است هفت میلیاردی نمی‌تواند باشد یک منبع جهان‌شمول می‌خواهد که مبنای جهان‌شمول داشته باشد. ماده جهان ‌شمول داشته باشد. در همه علوم این ها دستشان واقعا خالی است یعنی وقتی که نمی‌دانند اولاً: جهان را چه کسی آفرید ثانیاً: انسان را چه کسی آفرید ثالثاً: پیوند انسان و جهان را چه کسی تنظیم کرد از این مثلث بی‌خبرند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
شهید علامه : امور عامه کلید فلسفه ی الهی است. از نظر حکمای الهی بدون اینکه قبلا درباره ی امور عامه تحقیق کافی به عمل آید، بحث فلسفی در مسایل مربوط به مبدا و معاد بیهوده است. 📗 شرح مختصر منظومه ( جلد۵ مجموعه آثار)، ص۱۹۲ ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
شهید علامه #مطهری: امور عامه کلید فلسفه ی الهی است. از نظر حکمای الهی بدون اینکه قبلا درباره ی امور
⭕️ علاقمندان به هستی شناسی باید در امورعامه صدرایی تا جایی که می توانند خودشان را قوی کنند ... والا فلا
🍃 بررسی سندی و محتوایی روایت 《 فتباً و خیبهً و تعساً لمنتحلی الفلاسفه》( ... پس نابودی و ناکامی باد بر مدعیان فلسفه) آیت الله #اعرافی بعد از بیان ضعف سندی روایت فوق به بررسی محتوایی آن می پردازد و می نویسد: حقیقت این است که در این روایت، فیلسوف نماها و مدعیان دروغین فلسفه مذمت شده اند نه فیلسوفان حقیقی و دانش اصیل فلسفه. در ادامه شواهدی از همین روایت اقامه می شود: 🔶 ۱. 《منتحلی الفلسفه》 در لغت به معنای (فیلسوف نماست) نه فیلسوف حقیقی... 🔶 ۲. در روایت ادامه امده 《... حتی انکروا...》پس مقصود فلسفه الحادی است... 🔶 ۳. حضرت در ادامه از ارسطو که اتفافی بودن عالم را رد کرده، به نیکی یاد فرموده و کار او را ستوده و فرموده است: ... بنابراین این روایت هم به لحاظ سندی و هم به لحاظ دلالی نمی تواند کراهت مطلق فلسفه ورزی و فلسفه آموزی را اثبات کند و روایت ناطر به مطلق اندیشه ورزی و تاملات عقلانی نیست؛ بلکه سخن درباره الحادی است. 📘 بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی، (خلاصه ص ۱۲۶ تا ۱۲۹ _ برای تفصیل، به کتاب رجوع شود) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 مداحان را باید سر جای خود نشاند انتقاد ابراهیم فیاض از برخی مداحان در گفتگو با مجله خیمه: مسجد جای تفکر و علم است. این را پیغمبر(ص) فرموده است... مردم فقیرند، ولی با این وجود برای حسینیه پول میریزند، مساجد ویران و حسینیه‌ها آباد هستند. این ها از عوارض مداح محوری است و مداحان انحرافات دینی بسیاری به خاطر به وجود آورده‌اند و علما را کنار گذاشته‌اند. در تهران هم متاسفانه برخی از مداحان به مراجع روشنفکر و متمدن ما تعرض کرده‌اند که نیازی به اسم بردن نیست و مردم اطلاعات لازم در این زمینه را دارند. این کار را می‌کنند تا مراجع عقب نشینی کنند، با این کار برای مراجع حد تعیین می‌کنند. داشتند سیاست تعیین میکردند، حتی می‌خواستند برای مقامات نظام در سیاست هم تکلیف تعیین کنند. این نشان داد که مداحی اوج میگیرد تا جای علما را بگیرد. منظورم این است که مداح‌ها تا اینجا پیش رفتند. مداحان باید سر جای خود بنشینند، آن ها پامنبری هستند و باید جایگاه خود را بدانند. منبر برای علما است. متاسفانه این حرکت یعنی مداح محوری با هم شروع شد، یعنی عده ای از روحانیون در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بودند. وضعیت به گونه‌ای شد که کم کم مداح جای روحانی روی منبر‌ نشست و تاریخ و قرآن ‌گفت. اسلامی هم که توسط این عده رواج یافت، اسلام تمثیلی و تشریعی – ادبیات و استقرایی بود. نتیجه‌اش این شد که مداحان بعد از این موضوع سوار کار شدند و متاسفانه چنین وضعیتی رخ داد. هشدارها و تذکرات زیادی سر کلاس مردم شناسی دین که مرتبط با این بحث‌ها بود دادم که دختر یکی از مسئولان فرهنگی صدای من را ضبط کرد و به پدرش داد. پدرش هم برد و در شورای انقلاب فرهنگی پخش کرد و به گوش معاون فرهنگی دانشگاه تهران رسید و او مرا تهدید کرد که اگر بخواهی ضد مداحان و برخی منبری هایی که زمینه چنین وضعیتی را فراهم کرده‌اند حرف بزنی ما تو را به دادگاه معرفی می‌کنیم. مسبب بخشی از این وضعیت صدا و سیماست. مبنای این گونه مداحی‌ها است. اخباریگری در دوره صفویه به وجود آمد و باعث نابودی صفویه شد، چون فساد زیادی ایجاد کرد. فقط می گفتند ولایت داشته باشید و همین برای شما بس است. اولین هیئت‌هایی که با غلظت به راه افتادند و در مسائل سیاسی هم وارد شدند، ضد دین عمل کردند و سفارت بانی آن بود. کار سفارت انگلیس در این زمینه بسیار قوی بوده است. سفارت انگلیس در این گونه فعالیتها سابقه زیادی دارد، به همین خاطر بود که مشروطه بعداً ضد اسلام و ضد فقها شد و فقیهی مثل را بالای دار بردند. بحث بسیار پیچیده است؛ این دیدگاه(مداح محوری) اسلام فقاهتی عقلانی که مبدأ آن مراجع هستند را کنار می‌زند. الان باید منابع دست فقها و علما باشد که این گونه نیست و دست مداحان است. این مشکلات همان طور که صفویه را نابود کرد می تواند برای نظام ما هم خطرناک باشد. می‌خواهند اسلامیتی که مبنای عقلانیت دارد را از بین ببرند و جنگ شیعه و سنی را به وجود آورند. کشتاری که در جهان اسلام وجود دارد ناشی از این تفکر است. (به جای جمهوری مداحان) من عبارت پادشاهی مداحان را می پسندم، اینها پادشاهی می‌کنند که خیلی خطرناک است و اصلاً مبدأ پادشاهی همین مداحی است. مداحان در آن زمان هم بودند. فردی بنام ذبیحی در دوران شاهنشاهی وابسته به دربار بود. مداحی هم وجود داشت، اما این مداح ها اسلام سکولار را دوست داشتند و ترویج می دادند. ما باید عالم‌ محور و فقیه محور باشیم و این کار اصیل و درست است و گرنه نظام بر باد فنا می‌رود. باید به نوعی و علم کلام اسلامی برگردیم که در آن چارچوب‌های عقلانی و پدیداری وجود داشته باشد همان کارهایی که آقای انجام می‌داد و مقام معظم رهبری در سخنرانی سالگرد شهادت آیت الله مفتح در سال ۶۳_۶۴ می فرمایند که همین اسلام کلامی و اجتهادی خیلی مهمتر از اجتهاد علما است. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
شهید علامه #مطهری: لذا اثرش از سبیل گوینده بالاتر نمی رود ... ✅ @feghheakbar
💎 فرازی از #سیرمطالعاتی فلسفه استاد #عبودیت برای شروع فلسفه می‌توان از اندیشه‌های فلسفی شهید #مطهری رحمةالله علیه که مطالب را شیرین و ساده بیان کرده‌اند کمک گرفت. چکیده‌ای از فلسفه اسلامی از دیدگاه ایشان در کتاب فلسفه مقدماتی گردآوری شده است. یکی از ویژگی‌های شهید مطهری رحمةالله علیه، خوش بیان بودن ایشان است، اما گاه، در بحث‌هایی که ایشان بیان کرده‌اند کرّ و فرّی ملاحظه می‌شود که ممکن است برای خواننده خسته کننده به نظر برسد. کتاب فلسفه مقدماتی که اکثر مطالبش از شهید مطهری رحمةالله علیه است، به ارائه اندیشه‌های فلسفی ایشان به شکل مدون پرداخته و بسیاری از مباحث فلسفی را در خود جای داده است. بهتر است این کتاب - حتی در حوزه‌های علمیه- قبل از بدایة الحکمة علامه طباطبایی رحمةالله علیه خوانده شود. نیز کتاب درآمدی بر فلسفه اسلامی و یا خداشناسی فلسفی - تهیه شده برای طرح ولایت- نقطه شروع خوبی به حساب می ‌آیند. پس از گذراندن این مرحله، خواندن متنی مانند شرح منظومه یا نهایة الحکمة کفایت می‌کند. یکی از ویژگی‌های شرح منظومه این است که همه ابواب فلسفه را بررسی کرده است، اما نهایة الحکمة این ویژگی را ندارد. علاوه بر این، نهایه گاه بسیار پیچیده است و توضیح زیادی می‌طلبد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
👇👇👇👇👇
4_5911012710362908171.pdf
394.3K
🍃 صفحاتی معدود از کتاب 《بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی》 آیت الله @feghheakbar