حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 مداحان را باید سر جای خود نشاند
انتقاد ابراهیم فیاض از برخی مداحان در گفتگو با مجله خیمه:
مسجد جای تفکر و علم است. این را پیغمبر(ص) فرموده است...
مردم فقیرند، ولی با این وجود برای حسینیه پول میریزند، مساجد ویران و حسینیهها آباد هستند.
این ها از عوارض مداح محوری است و مداحان انحرافات دینی بسیاری به خاطر #عوامزدگی به وجود آوردهاند و علما را کنار گذاشتهاند.
در تهران هم متاسفانه برخی از مداحان به مراجع روشنفکر و متمدن ما تعرض کردهاند که نیازی به اسم بردن نیست و مردم اطلاعات لازم در این زمینه را دارند. این کار را میکنند تا مراجع عقب نشینی کنند، با این کار برای مراجع حد تعیین میکنند. داشتند سیاست تعیین میکردند، حتی میخواستند برای مقامات نظام در سیاست هم تکلیف تعیین کنند. این نشان داد که مداحی اوج میگیرد تا جای علما را بگیرد. منظورم این است که مداحها تا اینجا پیش رفتند.
مداحان باید سر جای خود بنشینند، آن ها پامنبری هستند و باید جایگاه خود را بدانند. منبر برای علما است. متاسفانه این حرکت یعنی مداح محوری با #روحانیت هم شروع شد، یعنی عده ای از روحانیون در ایجاد این وضعیت تأثیرگذار بودند. وضعیت به گونهای شد که کم کم مداح جای روحانی روی منبر نشست و تاریخ و قرآن گفت.
اسلامی هم که توسط این عده رواج یافت، اسلام تمثیلی و تشریعی – ادبیات و استقرایی بود. نتیجهاش این شد که مداحان بعد از این موضوع سوار کار شدند و متاسفانه چنین وضعیتی رخ داد.
هشدارها و تذکرات زیادی سر کلاس مردم شناسی دین که مرتبط با این بحثها بود دادم که دختر یکی از مسئولان فرهنگی صدای من را ضبط کرد و به پدرش داد. پدرش هم برد و در شورای انقلاب فرهنگی پخش کرد و به گوش معاون فرهنگی دانشگاه تهران رسید و او مرا تهدید کرد که اگر بخواهی ضد مداحان و برخی منبری هایی که زمینه چنین وضعیتی را فراهم کردهاند حرف بزنی ما تو را به دادگاه معرفی میکنیم. مسبب بخشی از این وضعیت صدا و سیماست.
مبنای این گونه مداحیها #اخباریگری است.
اخباریگری در دوره صفویه به وجود آمد و باعث نابودی صفویه شد، چون فساد زیادی ایجاد کرد.
فقط می گفتند ولایت داشته باشید و همین برای شما بس است.
اولین هیئتهایی که با غلظت به راه افتادند و در مسائل سیاسی هم وارد شدند، ضد دین عمل کردند و سفارت #انگلیس بانی آن بود. کار سفارت انگلیس در این زمینه بسیار قوی بوده است. سفارت انگلیس در این گونه فعالیتها سابقه زیادی دارد، به همین خاطر بود که مشروطه بعداً ضد اسلام و ضد فقها شد و فقیهی مثل #شیخ_فضل_الله_نوری را بالای دار بردند.
بحث بسیار پیچیده است؛ این دیدگاه(مداح محوری) اسلام فقاهتی عقلانی که مبدأ آن مراجع هستند را کنار میزند. الان باید منابع دست فقها و علما باشد که این گونه نیست و دست مداحان است. این مشکلات همان طور که صفویه را نابود کرد می تواند برای نظام ما هم خطرناک باشد. میخواهند اسلامیتی که مبنای عقلانیت دارد را از بین ببرند و جنگ شیعه و سنی را به وجود آورند. کشتاری که در جهان اسلام وجود دارد ناشی از این تفکر است.
(به جای جمهوری مداحان) من عبارت پادشاهی مداحان را می پسندم، اینها پادشاهی میکنند که خیلی خطرناک است و اصلاً مبدأ پادشاهی همین مداحی است. مداحان در آن زمان هم بودند. فردی بنام ذبیحی در دوران شاهنشاهی وابسته به دربار بود. مداحی هم وجود داشت، اما این مداح ها اسلام سکولار را دوست داشتند و ترویج می دادند. ما باید عالم محور و فقیه محور باشیم و این کار اصیل و درست است و گرنه نظام #جمهوری_اسلامی بر باد فنا میرود.
باید به نوعی #کلام و علم کلام اسلامی برگردیم که در آن چارچوبهای عقلانی و پدیداری وجود داشته باشد همان کارهایی که آقای #مطهری انجام میداد و مقام معظم رهبری در سخنرانی سالگرد شهادت آیت الله مفتح در سال ۶۳_۶۴ می فرمایند که همین اسلام کلامی و اجتهادی خیلی مهمتر از اجتهاد علما است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 فرازی از #سیرمطالعاتی فلسفه استاد #عبودیت
برای شروع فلسفه میتوان از اندیشههای فلسفی شهید #مطهری رحمةالله علیه که مطالب را شیرین و ساده بیان کردهاند کمک گرفت. چکیدهای از فلسفه اسلامی از دیدگاه ایشان در کتاب فلسفه مقدماتی گردآوری شده است.
یکی از ویژگیهای شهید مطهری رحمةالله علیه، خوش بیان بودن ایشان است، اما گاه، در بحثهایی که ایشان بیان کردهاند کرّ و فرّی ملاحظه میشود که ممکن است برای خواننده خسته کننده به نظر برسد.
کتاب فلسفه مقدماتی که اکثر مطالبش از شهید مطهری رحمةالله علیه است، به ارائه اندیشههای فلسفی ایشان به شکل مدون پرداخته و بسیاری از مباحث فلسفی را در خود جای داده است.
بهتر است این کتاب - حتی در حوزههای علمیه- قبل از بدایة الحکمة علامه طباطبایی رحمةالله علیه خوانده شود. نیز کتاب درآمدی بر فلسفه اسلامی و یا خداشناسی فلسفی - تهیه شده برای طرح ولایت- نقطه شروع خوبی به حساب می آیند.
پس از گذراندن این مرحله، خواندن متنی مانند شرح منظومه یا نهایة الحکمة کفایت میکند.
یکی از ویژگیهای شرح منظومه این است که همه ابواب فلسفه را بررسی کرده است، اما نهایة الحکمة این ویژگی را ندارد. علاوه بر این، نهایه گاه بسیار پیچیده است و توضیح زیادی میطلبد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
4_5911012710362908171.pdf
حجم:
394.3K
#ردمخالفان
🍃 صفحاتی معدود از کتاب 《بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی》 آیت الله #اعرافی
✅ @feghheakbar
#ردمخالفان
علامه #جوادی_آملی:
منش استاد علاّمه #طباطبایی رحمةاللهعليه ارزنده بود كه با اينان [مخالفان فلسفه] رابطهاي دوستانه داشت و ميفرمود: «اينها قابل ترحمند زيرا هر ذهن و مغزي مطالب #عميق فلسفه و عرفان را نمي فهمد.»
⭕️ مطالعه شود:👇👇👇👇👇👇👇👇
http://erfanvahekmat.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D9%87_%D8%A2%DB%8C%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%AC%D9%88%D8%A7%D8%AF%DB%8C_%D8%A2%D9%85%D9%84%DB%8C_%D9%88_%D8%AD%D8%AC%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_%D9%88_%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86_%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D8%B2_%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A2%DB%8C%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87_%D8%B1%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%B7%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 تاکنون در مورد نقد مخالفان فلسفه مطالب بسیار مهمی در کانال گذاشته شده؛
واژه #ردمخالفان را سرچ فرمایید و مطالب اون رو مطالعه کنید.
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 من با فلسفه آیه 《لوکان فیهما...》 و روایت 《هو داخل فی الاشیاء...》 را فهمیدم. شما چی...؟ فهمیدید...؟
⭕️ ( خاطره ای خواندنی از استاد فیاضی با مخالف فلسفه و عرفان ! )
آیت الله #فیاضی :
یک وقت آقایی که مخالف فلسفه بود و بیشتر کارهای قرآنی و حدیثی انجام می داد، به من گفت:
شما با فلسفه چه فهمیدی که من با کتاب و سنّت آن را نفهمیدم؟
گفتم: خود کتاب و سنّت را؛
بعد گفتم این آیه مبارکه «لوکان فیهما الهه الا الله لفسدتا» را شما یک تقریری بفرمایید که اشکال به آن وارد نباشد. زیرا شکی نیست که این برهان است و بر توحید خداوند برهان اقامه می کند؛ از سوی مفسران بیش از بیست تقریر شده است که بیشتر آنها اشکال دارد! حتی کار به جایی رسیده که مثل مرحوم آقا جمال خوانساری که استاد ما گاهی از ایشان به عقل حادیعشر تعبیر می کرد، می گوید اصلاً این بیان، خطابی است؛ اصلاً این بیان برهانی نیست و این بیان برای خاموش کردن و قانع کردن است؛ ولی آیا واقعاً همینطور است؟
یا اینکه واقعاً این آیه یک بیان خطابی، برای اهل خطابهاست ولی بیان برهانی است برای اهل تعقل و برهان؟
سؤال این است که حالا این آیه برای اهل برهان چگونه باید تقریر شود؟
امیرمؤمنان فرمودند: «داخلٌ فی الاشیاء لا بالمُمازجه»این که خدا در همه چیز است ولی با هیچ چیز ممزوج نیست را من به کمک فلسفه فهمیده ام
و می توانم این حقیقت را تبیین علمی کنم که واقعاً خدا در همه چیز هست؛
بعد پرسیدم آیا شما این را فهمیدی؟
خدا در همه چیز است یعنی چی؟
چیزی نگفت.
نتیجه فلسفه این شده است که من این کلام امیرمؤمنان را می فهمم.
پس ما فلسفه را می خواهیم برای فهم خود کتاب و سنّت.
همانگونه که شما در فقه به اصول نیاز دارید، در فهم روایات معارفی هم به اصول نیاز دارید، هم به همه چیزهایی که فقیه به آنها نیاز دارد و هم به فلسفه نیاز دارید که فلسفه بیاید تا ملازمات و لوازم را تفهیم کند و فهم آن را برای انسان میسر کند.
روایات دقیق معارف که با لغت و ادبیات حل نمی شود! با فقه و اصول که حل نمی شود!
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 عنایت جدّی #امام_خمینی به تعلیم و تعلّم فصوص الحکم ابن عربی در حوزه علمیه
قالت السیدة الطباطبائي یوما: کنت أدرس یوما عند الامام کتاب "الفصوص" فدخل السید أحمد، فالتفت إلیه الإمام وقال: "لقد قمنا بالثورة من أجل أن ندرس وندرس کتاب "الفصوص" قبل کتاب "جامع المقدمات"
ترجمه: خانم فاطمه طباطبایی ( عروس امام خمینی) می گفت: روزی نزد امام خمینی کتاب #فصوص الحکم #ابن_عربی را می خواندم. پس سید احمد خمینی داخل شد
⭕️ امام به او توجه کرد و فرمود :
همانا ما برای انقلاب به پا خواستیم به خاطر اینکه فصوص را قبل از جامع المقدمات بخوانیم و تدریس کنیم!
📚 قبسات من سیرة الإمام الخمینی، ج۴، ص ۳۱۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar