2.pdf
680.6K
🍃 ویژگیهای عرفانی #امام_خمینی
از منظر آیت الله العظمی #جوادی_آملی
💢 چه بهانه ای برای سکوت و مماشات و انفعال و تقیه کردنهای بی مورد و درجازدن و تکرار مکررات ؟!
#امام_خمینی :
من مجدداً تاکید میکنم که دنیا امروز تشنۀ حقایق و احکام نورانی اسلام است و حجت الهی بر همۀ علما و روحانیون تمام گردیده است.
چرا که وقتی جوانان کشورهای اسلامی برای دفاع از مقدسات دینی خود تا سر حد شهادت پیش رفتهاند و برای بیرون کردن متجاوزان، خود را به دریای حوادث و بلا زدهاند و زندانها و شکنجه ها را به جان خریدهاند و همچون مسلمانان شجاع و مبارز و عزیزان حزب الله لبنان و سایر کشورها مقاومت کردهاند و به جهاد علیه متجاوزان برخاستهاند،
چه حجتی بالاتر از این
و چه بهانهای برای سکوت و مماشات و در خانه نشستن و تقیه کردنهای بیمورد مانده است؟
_ ۱۳۶۶/۰۵/۰۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از تبیین؛ انجمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 علامه مصباح:
🔻تحقیقاتی که برخی طلاب جوان حوزه علمیه در عرصه فلسفه کرده اند، کمتر از تحقیقات دانشمندان هسته ای نیست.
🔹حوزه بعد از انقلاب، قابل مقایسه با قبل از آن نیست.
http://eitaa.com/joinchat/372441094C1717881367
https://sapp.ir/tabyinir
💢 این حرف نزد آدمهای بسیط، صورت خوبی دارد
شهید علامه #مطهری:
به مردی از اهل علم گفته بودند که به فلسفه اشتغال داشته باش، گفته بود به جای این کار حدیث مطالعه میکنم. این جمله در نزد بسطاء [افراد ساده]صورت خوبی دارد ولی مثل این است که به یک نفر بگویند بیا این کلید را بگیر، بگوید به جای این کار در را باز میکنم و به در فشار میآورم.
به کسانی میگوییم از کتب اخلاقی و تربیتی جدید مطالعه کنید میگویند به جای این کار حدیث مطالعه میکنیم.
اینها نمیدانند که علم کلید وحی است. تا از راه علم به رموز فلسفی و روانشناسی و اجتماعی پی نبریم لطافت قرآن و حدیث را نمیتوانیم بفهمیم.
علم از یک نظر به منزله عینک است برای مطالعه؛ نباید در جواب کسی که میگوید چشمت ضعیف است بگوییم من عوض [استفاده از عینک] مطالعه میکنم.
در حکمت ۲۳۸ نهج البلاغه است که «العلم علمان: مطبوع و مسموع، و لاینفع المسموع اذا لمیکن المطبوع». کسانی که میگویند ما با حدیث از علم مستغنی هستیم مثل این است که میگویند ما با مسموع از مطبوع مستغنی هستیم.
♦️ کانال «بنیاد شهید مطهری»:
💢 @motahari_ir
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #مصباح_یزدی:
💢 تحقیقاتی که برخی طلاب جوان حوزه علمیه قم در عرصههای فلسفی کردهاند، کمتر از تحقیقات دانشمندان هستهای نیست.
هر سال دهها کتاب در این زمینهها در عمیقترین مسایل علمی و فلسفی روز، نقد مکاتب الحادی و التقاطی نوشته میشود، که بعضی از آنها مورد استفاده دانشگاههای مهم دنیا واقع می شود.
بعضی از این کتابهایی که طلبههای جوان ما در حوزه مینویسند، در دانشگاههای مهم اروپا در دوره دکتری فلسفه تدریس میشود.
💢 حوزه بعد از انقلاب، قابل مقایسه با قبل از آن نیست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 تا فلسفه اسلامی قوی نشدهاید، وارد تحصیل #فلسفه_دین نشوید
سوال از استاد #خسروپناه:
حقیر طلبه سطح ۲ حوزه هستم و میخوام در کنار دروس حوزه تحصیلات دانشگاهی رو هم دنبال کنم، با مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیدم که در رشته فلسفه دین ادامه تحصیل بدم.از استاد محترم خواهشی دارم و اینکه حقیر رو راهنمایی کنند و کتب و جزواتی که برای کنکور کارشناسی ارشد نیاز هست رو معرفی کنند و در کنار اینها ، کتب و رساله هایی که به بنده در جهت رسیدن به این هدف، کمک میکنه رو خواستارم که معرفی کنند. با تشکر و آرزوی طول عمر و صحت برای استاد عزیز
پاسخ استاد:
پیشنهادم این است که تا فلسفه اسلامی قوی نشده وارد تحصیل فلسفه دین نشوید و در تحصیل فلسفه آموزش فلسفه و نهایه الحکمه و الشواهد الربوبیه خوانده شود و بعد وارد تحصیل ارشد فلسفه دین بشوید.
🍃 @khosropanah_ir
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
❇️ ایرانیها چقدر دروغ میگویند؟
#محمدرضا_جوادی_یگانه:
🔻در موج سوم پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان (دفتر طرحهای ملی ارشاد 1395) از 19 هزار نمونه در سطح شهر و روستاهای کل کشور پرسیده شده که به نظر آنها چقدر دروغ در جامعه رواج دارد. از نظر 23.4 درصد از مردم دروغ در سطح خیلی زیاد، 48.4 درصد زیاد، 19.6 درصد متوسط، 6.9 درصد کم و 2.2 درصد خیلی کم رواج دارد.
🔸پژوهشهای تجربی اندکی درباره میزان دروغگویی مردم در ایران انجام شده اما باور عمومی این است که بیشتر مردم دروغ می گویند. در یک نمونه منحصر به فرد در نظرسنجی تلفنی انجام شده توسط مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهای روزنامه همشهری (1386) با 1200 نمونه از مردم تهران درباره دروغ، اکثریت مطلق پاسخ گویان، معادل 99 درصد، وجود دروغ را در جامعه تأیید کردهاند و بقیه (13 نفر) پاسخ دادهاند که «نمیدانم»؛ یعنی، کسی وجود دروغ را در جامعه رد نکرده است.
http://l1l.ir/2wo1
و اما اسفناکتر اینکه:
🔸موید عدم اهمیت رواج دروغ نزد مردم، پیدایش ملی ایسپا، در بهار 1393 است که در آن بر اساس سؤالات بسته، میزان رواج دروغ در شهر و روستای پاسخگویان 3.56 (در میانگینی از 1 تا 5) و در بین وابستگان و خویشانشان 2.53 توسط پاسخگویان برآورد شده است که در رده سوم آسیبهای اجتماعی شایع (پس از فقر و بیکاری اعتیاد) است. اما در همین پیمایش، وقتی در سوالی باز از پاسخ گویان خواسته شد سه مورد از مسائل مهم جامعه را بیان کنند، دروغ توسط 3.2 درصد افراد جامعه به عنوان مهمترین مسئله اجتماعی بیان شده که بیانگر کم اهمیتی آن میان مردم (رده هجدهم) به رغم رواج آن در جامعه است (ردههای اول بیکاری با 54.8 درصد است). یعنی مردم با وجود اعتقاد به رواج دروغ در جامعه، آن را چندان مسئله مهمی نمیدانند.
📖هفتهنامه صدا
◇◇◇◇◇
باشگاه اندیشه؛ فرصتی برای آزاداندیشی 👇
♦️ https://t.me/joinchat/AAAAAD8PyleRbBTN2G5eCQ
🌲 توصیهای به معتادان فضای مجازی
با صیغهی نذر یا عهد میتوان استفاده از فضای مجازی را برای خود وجوباً محدود کرد
مثلا:
واجب کنید در تیر۹۸ روزانه فقط ۳۰ دقیقه از فضای مجازی استفاده شود و در صورت استفاده بیشتر، به ازای هر دقیقه ۱۰ هزار صدقه پرداخت گردد. (خواهید دید همان ۳۰ دقیقه به حکیمانه ترین شکل استفاده شده)
#وقت_ما_ارزشمند_است
🔴 مگر هر عالمی عرضه دارد جامعه را از جهنم بترساند؟! ... این کار هرکسی نیست ... مگر مردم حرف هرکسی را گوش می دهند؟!
علامه #جوادی_آملی:
در ارث مال مرگ مورث شرط است، در ارث مرگ وارث شرط است، تا وارث نمیرد چیزی از مورّث به او نمیرسد تا «موتوا قبل أن تموتو» نشود او را وارث انبیا نمیکنند،
سید با مرگ ارادی از بازیگری، بیراههرفتن و راه کسی را بستن مرد، سید لیاقت پیدا کرد که وارث سلسله انبیا شود.
وظیفه فقیه ترساندن مردم از جهنم است ...
ممکن است کسی بیاید فقیه، فیلسوف متکلم و مفسر شود اما منذر نشود،
انذار کار آسانی نیست،
نه به سخنخوانی نه به سخندانی و نه به تألیف و کتاب نوشتن و تدریس است،
مگر هر عالمی عرضه دارد جامعه را از جهنم بترساند،
این کار هر کسی نیست،
وقتی وجود مبارک رسول گرامی از جهنم سخن میگفت، تمام صورتش سرخ میشد مانند اینکه یک فرمانده لشکر از حمله ارتش جرار بیگانه خبر دهد، ترساندن از جهنم کار آسانی است،
مگر مردم حرف هر کسی را گوش میدهند.
فقیه نیامده درس بخواند تا کتاب بنویسد، فقیه آمده درس بخواند تا جامعه را جهنمهراس کند ...
سید تنها فقیه جامد ایستای یک بعدی نبود، مناجاتها و گریهها داشت، نامههای سیاسی داشت،
فقها باید بفهمند وارثان انبیا هستند و تا نمردند چیزی به آنان نمیدهند و مهمترین میراث انبیا انذار مردم است.
🍃 کنگره بزرگداشت سیدکاظم یزدی (صاحب عروةالوثقی)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
🔴 به زودی سلسله بحوث :
♦️ اهم مبانی فقه معاصر ♦️
توسط آیت الله سیفی مازندرانی (دام برکاته)
در نجف اشرف و کاظمین برگزار میگردد.
eitaa.com/sharehnews
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 به زودی سلسله بحوث : ♦️ اهم مبانی فقه معاصر ♦️ توسط آیت الله سیفی مازندرانی (دام برکاته) در
🍃 تدریس #اهم_مبانی_فقه_معاصر توسط فقیه بصیر آیت الله #سیفی_مازندرانی
همینطور مباحث #هرمنوتیک و #تعدد_قرائات و #پلورالیسم توسط ایشان
⭕️ توضیحاتی در مورد شبهه تعدد قرائات (به تعبیر علامه #مصباح_یزدی: شیطانی ترین شبهه طول تاریخ بشریت) در پستهای بعدی
👇👇👇👇👇
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 #هرمنوتیک
🔴 #تعدد_قرائات
💎 سرایت شیطانی ترین #شبهه طول تاریخ بشریت به همهی اقشار
استاد #خسروپناه:
روزی در شهرستان قم با تاکسی به محل درس میرفتم که راننده تاکسی سؤالی پرسید. سؤال راننده درباره نماز مسافری بود که سفرش مقدمه شغلش باشد؛ مانند معلمی که سفر میکند تا به محل تدریساش برسد. آیا نماز چنین مسافری قصر است یا تمام؟
بنده عرض کردم، فتوای مشهور فقها، این است که نماز چنین مسافری تمام است؛ ولی برخی نیز به نماز قصر فتوا دادهاند.
ایشان پرسید حالا نمیتوان فتوا داد که این مسافر، نماز نخواند و نمازش ساقط گردد؟! گفتم نماز از هیچ مکلفی در هیچ حالتی ساقط نمیشود؛ هرچند ممکن است نمازش، شکسته یا نشسته گردد.
راننده تاکسی گفت: مگر نه این است که دین، قرائتهای مختلف دارد؛ پس اگر یک قرائت این است که نماز مسافر، قصر است و قرائت دیگر، تمام است؛ پس چرا قرائت سومی، مبنی بر نماز نخواندن نباشد؟!
این پرسش، به شدت مرا تکان داد که عجبا، مسأله قرائتهای مختلف از دین که به تعبیر استاد #مصباح_یزدی، شیطانیترین شبهه دینی در طول تاریخ بشریت بوده، چگونه به راننده تاکسی نیز سرایت کرده است.
در فرصت کوتاهی توانستم با زبان ساده به او بفهمانم که تعدد فتوا با قرائتهای مختلف از دین تفاوت دارد و اینکه تعدد فتوا، زاییده اجتهاد است و اجتهاد، خود مبتنی بر روششناسی و #معرفت_شناسی معینی است.
نباید از تعدد فتوا، نتیجه هر فهم سقیم و نادرستی از دین را داشت.
همانگونه که از اختلاف پزشکان، نباید به نظری خارج از روششناسی پزشکی روی آورد.
دیدگاه قرائتهای مختلف از دین، در واقع، به معنای نفی مدرن گونه دین و حقایق و معارف و احکام و ارزشهای دینی است.
🍃 @khosropanah_ir
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
4_6012520229429575842.mp3
641.4K
🔴 #هرمنوتیک
علامه #مصباح_یزدی:
امام صادق (ع) فرمودند: قائم ما وقتی ظهور می کنند با مشکلی سخت تر ازمشکل پیغمبر ص مواجه می شوند...
📛و آن شبهه ی #تعدد_قرائات است📛
@mesbahbasir_com
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شيطان زير عمامه
_ علامه #مصباح_یزدی
❇️ @mesbahedustan
✅ @feghheakbar
آیت الله #سیفی_مازندرانی در جمع طلاب انقلابی فعال در فضای مجازی:
کسی که هنوز این معنی را هضم نکرده است که : گستره ولایت فقیه محدود به الزامات داخلی نیست ، واینگونه فکر می کند که الزامات معاهدات بین المللی با ایران، خارج از گستره ولایت فقیه است ، جایگاهی در مسئولیتهای حوزه علمیه ندارد.
همچون عقابان شکارچی نسبت به مهم ترین تحرکات نمایندگان مجلس و مسئولین حساسیت داشته باشید و نگذارید تصمیمات غلط آنان به حیثیت نظام و انقلاب ضربه وارد کند و فعالین فضای مجازی با روشنگری مانع وارد شدن این ضربات به انقلاب شود و همچنین از تصمیمات درست آنان تقدیر ، دفاع و حمایت کنید.
🔷 @ayatollhseyfi