eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.3هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
604 ویدیو
97 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... (بدون وابستگی) ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 رسالت اصلی حوزویون چیست؟ علامه : الآن تقريباً بيش از دو ميليارد و نيم بشر گرفتار اين است که خدا ندارد! اين کشور پهناور کمونيستي چين اين طور است، بخشي از ژاپن اين طور است آن اتحاد جماهير سوسياليستي شوروي اين طور است. تقريباً معادل موحّدان عالم کساني هستند که مي‌گويند خدايي در عالم نيست و رسالت مهم حوزه‌هاي علمي نشر اين فضيلت است که خدا هست، بشر را خدا دارد اداره مي‌کند. آن روز حرف تازه‌اي بود؛ اما الآن ديگر حرف‌هاي رسمي است، براي اينکه به مراتب بيش از ما مسلمان‌ها عده‌اي هستند که مي‌گويند خدايي نيست؛ البته موحّدان عالم مثل مسيحي‌ها، کليمي‌ها که ضميمه ما بشوند. آنهايي هم که مبدئي قائل‌ هستند در اثر اينکه ما نتوانستيم علوم عقلي را در حوزه‌ها نشر بدهيم و ثابت کنيم خدايي هست و قيامتي هست و وحي‎ای هست با برهان و به زبان روز ثابت بکنيم، اليوم در کشوري که ميلياردي است مثل هند، هم موش‌پرستي رواج دارد هم گوساله‌پرستي رواج دارد به هر حال اين بشر به چيزي بَند هستند، اينها در اثر اينکه علوم عقلي در حوزه‌ها نيست. بيش از ما مسلمان‌ها کشورهاي فراواني هستند که مي‌گويند ـ معاذالله ـ خدايي نيست، قيامتي نيست، وحي‌اي نيست، رسالتي نيست، نبوتي نيست، هيچ نيست. الآن هم عصر علم است، بيش از آن مقداري که در کوچه پس‌کوچه‌هاي ما دوچرخه و موتور هست بالای سر ما ماهواره است، اگر الآن عصر علمي نيست پس چه وقت عصر علم است. الآن يعني الآن، اليوم يعني اليوم! اليوم دارند يک عده موش مي‌پرستند يک عده گوساله، اليوم ميلياردها مردم مي‌گويند خدايي نيست و حوزه‌ها هم خواب‌اند. رسالت اصلي حوزه‌ها همان اصول دين است و در کنارش فروع دين است البته. اصول دين است و نشر معارف الهي است و برهان اقامه کردن و زبان ديگران را فهميدن و به زبان ديگران پاسخ دادن است. ببينيد قرآن کريم اين شش هزار و اندي تقريباً يک سيزدهم آن مربوط به احکام فقهي است وگرنه دوازده سيزدهم آن مربوط به اين است که خدا هست و قيامتي هست و وحي‌اي هست و نبوتي هست و اخلاقي هست و عدلي هست و اينهاست 🍃 تفسیر سوره طور/ ۱ اسفند ۹۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 برنامه و سفارش آیت الله العظمی به فراگیران حکمت اسلامی از زبان آیت الله غلامرضا شیخنا الاستاذحضرت آیت الله جوادی آملی (مد ظله العالی) فرمود : کسی که بخواهد رشته خود را فلسفه قراردهد خوب است و فلسفه را به این ترتیب بخواند: مرحله اول : ۱. المنطق ۲. الجوهرالنضید مرحله دوم: ۱. بدایةالحکمة ۲. کشف المراد بخش اثبات الصانع مرحله سوم: ۱. نهایة الحکمة ۲. شرح منظومه ۳. شفا مرحله چهارم: ۱. شرح اشارات ۲. شرح حکمة الاشراق قطب الدین شیرازی مرحله پنجم: ۱. جلد ۱و۲ ۲. الهیات شفا مرحله ششم : اسفارجلد ۳ تا ۹ —استاد فیاضی : افزون برهمه این ها یک دوره اسلامی متقن لازم است. 📔 پرنیان اندیشه، ص۴۳و۴۴ (کتاب پرنیان اندیشه مشتمل پرسش ها و پاسخ هایی از استاد فیاضی است). ⭕️ نکته: ۱. روشن است که سیر مطالعاتی استاد و بهترین و جامع ترین سیرها می باشند. و این دو بزرگوار با قلم خود به نگارش در آورده اند. و ما این دو سیر را قبلا در کانال قرار داده ایم. ۲. البته سیر گفته شده در بالا هم دارای نکاتی است؛ ازجمله، از کشف المراد فقط قسمت اثبات صانع که صفحات معدودی است گفته شده (زیرا نهایه الحکمه از معظم کشف المراد که همان امور عامه ی آن است انسان را به بهترین وجه مستغنی می کند). ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
5.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد : _ حرف‌های بهشتی و مطهری در مورد نقد حوزه و روحانیت را اگر بدون اسم بردن از آن‌ها بزنیم، فکر می‌کنید این‌ها حرف های روشنفران ضد حوزه و روحانیت است. _ مسئول[و مقصر] طلبه‌ها نیستند، بلکه مدیران و مدرسان حوزه هستند. _ شما در چه عالمی سیر می‌کنید؟! _______________ تتمّه: به نام خدا آنچه که از سیره اهل بیت (به ویژه امام صادق، امام باقر و امام رضا علیهم السلام) برای ما روشن و محرز است این است که اگر امام صادق (ع) هم اکنون مدیریت حوزه ها را بر عهده داشتند، روش مدیریتی‌شان به گونه‌ای بود که اصل و اساس و محور علوم متداول حوزه را بر علوم عقلی و استدلالی بنا می‌نهادند. امام صادق (ع)، روش و نظام حوزه را به گونه‌ای سازماندهی می‌کردند که طلبه مدام در حال تحلیل و نقد و بررسی نظریات شایع عصر (از کانت و هایدگر در فلسفه گرفته تا فروید در انسان شناسی و...) قرار می‌گرفت نه اینکه ۱روز در الموجز و ۱هفته در اصول مظفر و ۱ماه در کفایه و ۱-۲ ماه در خارج اصول به بحث مشتق اوقاتش هدر رود امام صادق(ع) هرگز کرسی‌های مسجداعظم و شبستان‌ها را منحصر در احکام (فقه واصول) نمی‌کرد بلکه اکثر کرسی ها (اگر نگوییم همه) را به علوم عقلی و استدلالی و بررسی مکاتب فکری موجود در کشورها اختصاص می‌داد به راستی اینان در کجا سیر می‌کنند؟! ... ظاهرا مسئولان و مدیران به شدت نیازمند و هستند. البته حوزه در این زمینه‌ها دارای نیروهای قدرتمندی است که نوک پیکان تشیع و جمهوری اسلامی در جهان محسوب می‌شوند اما اینان معدودند و نقد ما بر بدنه و نظام حوزه است. ✍امین دهقانی ✅ @feghheakbar
4.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه : "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه و می‌پردازد که دانشجویان ما را بی‌نماز می کند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وظیفه حوزه در عصر حاضر وظیفه حوزه در حال حاضر، تربیت و پرورش است؛ که این امر تنها در سایه یک مدیریت علمیِ دقیق امکان پذیر خواهد بود (برگرفته از علامه ) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 ۲۴ آبان بزرگداشت علامه طباطبایی و روز کتاب و کتابخانی انقلاب: کسی مثل علامه (رضوان الله تعالی علیه) در حوزه علمیه ى قم پیدا شد؛ ايشان هم فقیه بود و هم اصولى؛ هم مى توانست درس خارج فقه مفصلی بدهد؛ هم مى توانست درس خارج اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند؛ اما او به کارى پرداخت که ان روز ان را لازم مى دانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر اين که اين ها لازم است. او گفت من مى بينم که دارند تفکرات و فلسفه ى کاذب مارکسیستی را در ذهن ها جا مى دهند؛ نمى شود با توضیح المسائل اين ها را پاسخ دهیم؛ توضیح المسائل جای خودش را دارد؛ جواب اين ها را با چیز ديگرى بايد داد. ايشان را نوشت. 🍀 ديدار جمعی از روحانیون همدان- ۱۵تیر۸۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀نقد دیدگاه آقای ملکیان در باب عقلانیت ودین؛ و مخصوصا اخلاق سکولار (که پروژه مهم آقای ملکیان محسوب میشود) 🎙دکتر فنایی اشکوری؛ استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره 💢کانال دکتر فنایی اشکوری 👇 @dreshkevari 🌐 @meshkatnoor
هدایت شده از فلسفه اسلامی
آیت الله مجتهدی فرمودند: استاد ما آیت الله حاج شیخ علی اکبر برهان می فرمودند: همسرم را در منزل موعظه می کردم و از صفات عالیه حضرت زهرا(س) نقل میکردم و چون می گفتم که حضرت زهرا(س) چنین بود و چنان بود تو هم این طور باش، همسرم در جواب جمله ای را گفت که هرچه موعظه کرده بودم، بر باد رفت، او گفت: هر موقع تو حضرت امیرمومنان علی (ع) شدی، من هم حضرت زهرا (س) می شوم. آداب الطلاب، ص۴۷۶ ‌https://t.me/maareffetrat تلگرام @Alfetrah ایتا
هدایت شده از فلسفه اسلامی
❇️ برای در همسرداری، عضو کانال "همسرداری حرفه‌ای" (کانالی فوق‌العاده) شوید: 👇 🆔 @khanevadeh_313
💢 در مباحث اعتقادی هم باید اجتهادی عمل کرد آقا! دین فقط احکام نیست؛ خود احکام هم به درد کسی می‌خورد که اعتقادات درستی داشته باشد وگرنه کسی با اعتقادات نادرست همه این احکام را موبه‌مو هم عمل کند، هیچ خاصیتی ندارد؛ اگر در اخلاقیات هم مشکل داشته باشد، باز هم اثر ندارد؛ مثل آن روایت که فرمود: «الحسد یأکل الایمان کما تأکل النار الحطب»می‌گوییم پس اگر اسلام این سه بخش را دارد، آیا ما نباید در حوزه‌ها به تمام آن‌ها بپردازیم؟ آیا باید در این مباحث، تقلیدی عمل کرد یا مثل همان مباحث فقهی باید اجتهادی عمل کرد؟ _ استاد ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از قاسم روانبخش
💢 به بهانه درگذشت آقای داود 🔴 داوود فيرحي کيست و دارای چه سوابقي بود؟ ✍ قاسم روانبخش 🔸قسمت اول 🔹داوود فيرحي در هفته گذشته به دليل بيماري کرونا درگذشت. به همين مناسبت پيام هاي گسترده اي از سوي سردمداران اصلاحات و رييس جمهور و معاون اول و ظريف و ... صادر شد. در اين پيام ها وي را فقيهي نوانديش،‌ عالم اندیشمند، متفکر و استاد بزرگ و متواضع حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه های علوم‌ سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، نام برده شده است. به همين مناسبت بر آن شديم براي آشنايي شما شخصيت فيرحي و تطورات فکري وي را براي شما تبيين کنيم. 🔹داوود فيرحي يک فرد حوزوي، ولي دانش آموخته دانشگاه تهران بود. جوهره فکري او در دانشگاه تهران تحت اشراف افرادي مانند حسين بشيريه و سيد جواد طباطبايي شکل گرفت. زماني که وي در سال 75 ملبس به لباس روحانيت شد، موجب خرسندي حسين بشيريه شده بود زيرا او مي توانست حرف هاي امثال بشيريه را در قالب مفاهيم ديني مطرح کند . در واقع تبار شناسي فکري ايشان رنگ ديني زدن به مفاهيم غربي بوده است. نقطه عزيمت فکري او، ‌مدرنيته است و طبعا فقه را در خدمت مدرنيته قرار داده است. بر اين اساس، او سعي مي کند واژه هاي مشروعيت، ‌تحزب را با حفظ چارچوب هاي غربي اش رنگ ديني بزند.دقيقا همان خطي که ميرزا ملکم خان در دوران مشروطه دنبال مي کرد. او در برابر آخوندزاده که با صراحت بر ضد دين مبارزه مي کرد،‌بر اين باور بود که بايد آموزه هاي غربي را در لفافه اي از مفاهمي ديني به خورد مردم داد. 🔹مهمترين انتقاد وي به عبدالکریم سروش و محمدمجتهد شبستري اين است که بايد از تجربه مشروطه درس گرفت و براي پل زدن سنت به مدرنيته بايد از فقه استفاده کرد. بررسي مقالات و کتب ايشان نشان مي دهد که وي راه برون رفت از سنت به مدرنيته را سکولاريزم ملايم مي داند که به تدريج پُر رنگتر شود.(و به کارگیری این شیوه مرموزانه و مزوّرانه توسط نامبرده، دقیقا همان ویژگی ای است که امثال محمد خاتمی و مصطفی محقق و جواد ظریف، و جمعی دیگر از روشنفکران غربگرا... در پیام های تسلیت خود ،در فقدان وی، نعل وارونه زده و با تعابیری از قبیل ، "حجت موجه بود بر سازگاری سنت و جهان نو پدید انسان روزگار ما"، و یا پژوهشگری صلح دوست با چهره ای مهربان، روشنفکری در مسیر سنت، حلقه وصل سنت و مدرنیته، حلقه وصل فقه و سیاست، حلقه وصل مکتب و آکادمی،و... ، او را ستوده و به تجلیل از وی می پردازند). 🔹او در طرح مباحث آکادمیک و حوزوی خود،" در دو دهه گذشته ،در جهت حساسیت زدائی نسبت به گذر از دین و حاکمیت دینی، به مدرنیته و نظام سیاسی سکولار ، پلی موسوم به اسلام رحمانی میساخت که با هیچ یک از مبانی اسلام ستیز و ضد بشری مکاتب غربی ،نه تنها تعارضی نداشت بلکه موید آن نیز بود، و البته بعد از گذرِ خرِ مرادِ اربابان غربی از این مرحله ، این پل را نیز چندان امان نداده و در قالب"تطوّر و دگردیسی فکری"آن را نیز تخریب نموده و در پروسه های جدیدش ، تحت عنوان "تاملات و تدبرات الهیاتی دو دهه گذشته اش "در جهت آشتی سنت با تجدد، در عرصه اندیشه سیاسی و حاکمیتی دینی ، را نا موفق و ناکام دانسته و از متافیزیک در عرصه سیاست و اجتماع روی برگردانده و به تعبیر خودش،به فیزیکالیسمِ مشکله دولت ایرانی در دو سده اخیر می پردازد، البته در این پروسه جدید، دیگرنه تنها تلاشی جهت همگون سازی اندیشه سیاسی دینی با مدرنیته و حاکمیت سکولار صورت نمی گیرد و به متون و نصوص دینی استناد نمی شود،بلکه این بار نصی که "به عنوان اصلی ثابت" ،مورد استناد قرار میگیرد ،نص حاصل‌شده از تدبّرات منورالفکران غربزده ایرانی در دو سده اخیر(مانند مشیر الدوله ،میرزا ملکم خان ،آخوند زاده ،تقی زاده و...)؛میباشد و به نوعی تلاش میکند علت العلل، ضعف و کاستی و فسادهای های درون حاکمیتی دوران قاجار و پهلوی را، ناشی از پارادوکس و اجتماع نقیضین دو گانه اصلاحات دینی و توسعه در نظام های سیاسی، جامعه دینی ایران قلمداد نموده و از آن به عنوان "اشتباه بزرگ سوته دلان سیاست ایرانی"،که مقصود وی همان منورالفکران غربزده است ،در اصلاح کژکارکردی سامان سیاسی در ایران ،یاد کند و تنها راه برون رفت از این مشکله و آفتی که متوجه نظام های حاکمیتی ایران در سده های اخیر بوده را ،پالایش سپهر حاکمیت سیاسی ایران را از عنصر دین دانسته و به طریق اولی همین استدلال غیر واقعی و دقیقا معکوس را ،در ابعادی بسیار وسیعتر، بر نظام اسلامی مبتنی بر ولایت فقیه ، جاری و ساری دانسته و تنها راه حل و نسخه شفا بخش را ،جدایی دین از سیاست و به عبارت روشنتر، حاکمیت مدرنیته و سکولاریسم میداند. که البته در این مقال، مجال پرداختن بیش از این به این مطب نیست. 🔸ادامه در پیام بعدی کانال ✅ http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
هدایت شده از قاسم روانبخش
💢 به بهانه درگذشت آقای داود 🔴 داوود فيرحي کيست و دارای چه سوابقي بود؟ ✍ قاسم روانبخش 🔸قسمت دوم 🔹با همين نگرش بود که همواره به عنوان توجيه گر مطالب آقاي حسن روحاني شناخته مي شد زماني که آقاي روحاني موضوع « اسلام رحماني» را در دستور کار خودش قرار داد و اين گونه اظهار مي داشت که مردم را نمي توان با زور به بهشت برد،‌ با درج مقالاتي به توجيه اين سخن پرداخت. 🔹او از عناصر اصلی موسسه مطالعاتی سیاسی اقتصادی پرسش بود که عناصر دین ستیزی مانند مصطفي ملکيان دکتر سريع القلم و جواد طباطبايي (صاحب نظریه مرگ اسلام) و تاجيک و ديهمي و... در آن حضور دارند و گفته میشود این موسسه وظیفه کادر سازی برای حاکمیت جریان دین ستیز به عهده داردو برخی از مقالاتی که این روزها در نشریات جریان تجدید نظر منتشر میشود ،توسط دانشجویان این موسسه تجدید و تدوین شده است . 🔹سوابق سياسي وي در حوزه علميه قم نيز جالب است؛ فيرحي از اعضاي مجمع محققان و مدرسان حوزه علميه در کنار فاضل ميبدي ، اسدالله بيات و موسوي تبريزي و از عناصر اصلي حلقه فتنه 88 در قم در کنار سيد ضياء مرتضوی،‌ عبدالرحیم سلیمانی ، سروش محلاتي ،حمیدرضا شریعتمداری ،کاظم قاضی زاده(مدیر مسئول موسسه فهیم) ، و ... بود. 🔹او همچنین ارتباط تنگاتنگي با موسسه نشر نگاه معاصر که مروج افکار و نوشته های دین ستیزانه مصطفي ملکيان و همپالکی هایش مانند مجتهد شبستری میباشد ، داشته و تا همين سالهای اخیر ، نيز از نويسندگان پر و پاقرص سايت ضدانقلابي کلمه بود. بعد از جريان فتنه در دولت اعتدال، ‌ارتباط تنگاتنگي با وزارت خارجه داشت. يکي از مباحثي که براي دوستان وزارت خارجه اي بيان مي کرد شاخص هاي «اسلام اروپايي » بود؛ پديده جديدي که شايد ابتدا در ادبيات آقاي هابرماس فرانسوي مطرح شد؛ زماني که هابرماس به ايران آمد در يک نشستي که برخي دوستان موسسه امام خميني ره نيز بودند «اسلام اروپايي» را اين گونه تعريف کرد «مقصود من از اين عنوان آن است که دين اسلام در اروپاي غربي همان پروسه هضم معرفتي را از سر مي گذراند (يعني همان بلايي که بر سر مسيحيت در آمد.) دين براي اين افراد ديگر منبعي براي استخراج جهان بيني به حساب نمي آيد به اين معنا که اين جهان بيني هدف گيري تک تک آحاد جامعه را به طور کلي هدايت کند و خود را مبناي نظريات حقوقي سياسي و تشکيلاتي نظام سياسي بداند. اين همان چيزي است که من به آن فروپاشي دين مي گويم. البته اين تعبير کمي گمراه کننده است ولي در عين حال همان گونه که من در برخي مقالات و سخنراني عمومي ام اخيرا گفته ام متقاعد شده ام که زبان هاي ديني داراي اين ظرفيت هستند که حساسيت اخلاقي، احساسات اخلاقي، مرجعيت اخلاقي و مفاهيم اساسي اخلاق را به روشني بيان کنند.» يعني وي تنها در اين جهت زبان دين را قبول دارد ولي در مسائل جهان بيني و حقوقي و سياسي و ... دين بايد از ادعاهايش دست بردارد. اگر اسلام، اروپايي شد مي تواند به حياتش ادامه دهد و گرنه نمي توان به بقاي آن اميدوار بود.اين دقيقا همان رسالتي است که امثال آقاي فيرحي و روشنفکران غرب زده دنبال کرده و مي کنند. 🔹بي جهت نيست که عناصر اصلي دولت حسن روحاني با تعابيري مانند «فقيه نوانديش، یار فرهیخته و نواندیش، عالم اندیشمند و متفکر و استاد بزرگ و متواضع حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه های علوم‌ سیاسی و اندیشه سیاسی در اسلام، ضایعه ای غمبار و جبران ناپذیر » ياد مي کنند. البته از عناصر وابسته به غرب و غربگريان چنين تعابيري بعيد نيست آن چه جاي تعجب دارد پيام تسليت مدير حوزه هاي علميه است که همه جريانات انقلابی حوزه را در شوک فرو برده است! پرسش همه اين است که چرا نسبت به شخصيت هايي مانند محقق انديشمند و انقلابي روح الله حسينيان که مقام معظم رهبري نيز براي رحلتش پيام تسليت داده اند مشمول پيام ايشان نمي شوند ولي اين از اين گونه افراد با اين سوابق تجليل مي شود؟ ✅ http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f