eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ضرورت تشکيل ستاد مبارزه با سکولاريسم در حوزه علميه قم يکي از هشدارهاي مهم حضرت امام که در منشور روحانیت مرقوم داشته‌اند اين بود: «باید مراقب بود که تفکر جدایى دین از سیاست از لایه‏‌هاى تفکر اهل جمود به طلاب جوان سرایت نکند و یکى از مسائلى که باید براى طلاب جوان ترسیم شود، همین قضیه است.» (صحیفه امام، جلد ۲۱، صفحه ۲۷۹) متاسفانه در سايه غفلت علما و بزرگان و طلاب و فضلاي جوان حوزه هاي علميه،‌ امروز نه تنها سکولاريسم سنتي از نوع جمود و انجمن حجتيه اي،‌ که سکولاريسم از نوع مدرنيته آن نيز در حوزه نفوذ کرده است. امروز آخوندهايي در حوزه به ترويج سکولاريسم مي پردازند که سکولاريست هاي غربي نيز به گرد آن ها نمي رسند! تاثير اين جماعت بر مردم به مراتب از سکولارهاي غربي بيشتر است، زيرا اين ها لباس هدايت بر تن دارند و با عمامه پيامبر(ص)، بي ديني را ترويج مي کنند! حرف هاي مجتهد شبستري، فاضل ميبدي، سروش محلاتي، فيرحي، مير موسوي، علوي بروجردي، سيدضياء و... را با عبدالکريم سروش و ملکيان و... مقايسه کنيد، ببينيد کدام موثر ترند؟ بي ترديد حرف هاي اين ها موثرتر است. چه بايد کرد؟ به نظر مي رسد که اين جماعت مشکل معرفتي نداشته باشند، بلکه مصداق آيه «و جحدوا بها و استيقنتها أنفسهم» هستند. تنها راه اين است که ستاد مبارزه با سکولارها در حوزه تشکيل شود و از فضلاي بزرگ حوزه دعوت کنيم در اين ستاد عضو شوند. اين ستاد با يک عزم جدي با سکولارها به مبارزه برخاسته، جريان فکري آن ها را منکوب کند. يکي از اقداماتي که مي تواند اين جريان را سر جايش بنشاند، دعوت آن ها به مناظره است. در اين مناظره است که سطح سواد آن ها مشخص و منطق ضعيشان بر اهل تحقيق روشن مي شود. در نتيجه کوس رسوايي آن ها بر سر هر کوي و برزني زده خواهد شد. ✍ قاسم روانبخش@ravanbakhsh_qasem ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 شهید سید محمد باقر صدر، تمام کتاب‌های ملاصدرا را می‌خواند./ صدر به روایت همسرش ___________________________ کتاب فلسفه ما که ترجمه فارسی فلسفتنا است، یکی از آثار مشهور شهید صدر است. فلسفه ما شامل مجموعه‌ای از مفاهیم بنیادین ما درباره جهان هستی و روش اندیشیدن درباره آن است. کتاب، جز بخش مقدمه، به دو مبحث اصلی می‌پردازد: نظریه شناخت؛ جهان‌بینی فلسفی. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 اگر حوزه علمیه در مقابل گسترش و درس رسمی شدن فلسفه اسلامی، تحجر به خرج دهد، با این کار خود زمینه‌ی التقاطی شدن طلاب را در آینده فراهم خواهد آورد. چند سال پیش یک‌جایی بیانی از انقلاب خواندم که مضمون و عباراتش این‌طور بود: در دیداری که با یکی از مراجع مخالف فلسفه داشتم، به او عرض کردم: اگر فلسفه اسلامی در حوزه رواج پیدا نکند و با آن مخالفت شود، فلسفه غرب می‌آید و طلاب خودمان را هم منحرف خواهد کرد. آن مرجع با شنیدن سخن من، سکوت کرد و چیزی نگفت [حرفی نداشت]. پ‌ن: ۱. دوستان اگر عین عبارت رهبری را یافتید، لطفا به آیدی بنده ارسال فرمایید. ۲. بیان رهبری، بسیار دقیق است؛ چرا که الان گاهی می‌بینیم برخی حوزویان، متاثر از فلسفه غرب شده‌اند. چه در حیطه فلسفه (متاثر از کانت، هایدگر، ...) و چه در حیطه فلسفه دین (متاثر از شلایر ماخر، جان هیک، گنون، و تابعین و مقلدین آن‌ها مانند مجتهدی شبستری، سروش، سیدحسین نصر و ...) و اساسا تحجری که مانع گسترش فلسفه اسلامی در حوزه می‌شود، زمینه‌ساز شکل‌گیری التقاط خواهد شد و این التقاط در آینده دامن‌گیر طلاب ما خواهد شد. ✍ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 افکار ملاصدرا، عالی ترین متاع انقلاب: 🔶 اميد است در سايه اين تلاش ها افکار ملاصدرا محافل علمی دنیا را فرا بگیرد و اين متاع معنوی و با ارزش به عنوان "عالی ترین متاع" به کشورهاى ديگر صادر شود 🔶 و برای اين منظور لازم است علما و بزرگان حوزه علمیه و دستگاه های مختلف به ويژه صدا و سيما و وزارت ارشاد نيز همکاری کنند تا اين کار با ارزش و بسیار مهم به نتیجه برسد. 🌿 ديدار اعضای شورای عالی کنگره بزرگداشت ملاصدرا با رهبر انقلاب- ۷۴/۱۱/۱۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
1_626267004.mp3
1.38M
‍ 💢 وظیفه بر زمین مانده حوزه علمیه در قبال علوم انسانی انقلاب 🔸 ۲ میلیون نفر دانشجوی علوم‌ انسانی! 🔸 در زمینه علوم انسانی کار بومی و تحقیقات‌اسلامی چقدر داریم؟ 🔸 کتاب آماده در زمینه علوم انسانی چقدر داریم؟ ❌ این نگران کننده است... 🗞 علوم انسانی‌ای که امروز را‌یج است: 🔻محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است. 🔻متکی بر جهان‌بینی دیگری است؛ هدف دیگری دارد. ☑️ وقتی اینها رایج شد: 🔻مدیران بر اساس آنها تربیت می‌شوند 🔻همین مدیران می‌آیند در رأس... ✅ حوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هائی هستند که نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
‍ 💢 وظیفه بر زمین مانده حوزه علمیه در قبال علوم انسانی #رهبرمعظم انقلاب 🔸 ۲ میلیون نفر دانشجوی علو
البته هم‌اکنون، تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان علوم انسانی بسیار بیشتر شده‌اند ... و شاید بالغ بر ۱۰-۱۵ ملیون نفر باشند.
1_594037462.mp3
3.3M
💢 فکر جهانی یا جمکرانی؟ 💢 روحانیِ باعرضه‌ی بِفَهم. 🔸 ۱_ خوب مطالب عقلی و جهان‌بینی اسلام را بفهمد. 🔸 ۲_ جهان‌بینی غربی‌ها و سایر ملل (اندیشه کانت، هایدگر، دکارت و ...) را بشناسد. 🔸 ۳_ زبان آن‌ها را بداند. _ به زبان آن‌ها، آن‌ها را روشن کند. _ تا روشنی چشم وجود مبارک حضرت ولی‌عصر بشود. علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌸 به روح پاک او و سایر شهدا، صلواتی هدیه نماییم 🌺 اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در صورت تمایل، یک صلوات و حمد برای شفای بیماران شیعه به ویژه یک بیمار خاص و مضطر، مبذول فرمایید ... سپاسگزارم🙏🌸
هدایت شده از فلسفه اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ما خیلی کار عقب‌مانده داریم 💢 دیگر نباید خفت 💢 دریغ از یک چگوارا
هدایت شده از فکرنوشته ها
استاد یزدانپناه.mp3
1.95M
بیانات استاد یزدانپناه در مورد شهید فخری زاده و مقصر بودن لیبرالها @mostafaizadi
هدایت شده از فلسفه اسلامی
🍃 📚 كتاب کتاب‌شناسي تفصيلي منابع لاتين فلسفه‌های مضاف منتشر شد 💢 اين کتاب به همت مرکز پژوهشی دائرة‌المعارف علوم عقلی اسلامی وابسته به مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شده است. 💢 این کتاب دربردارنده معرفي بيش از هزار کتاب و مقاله لاتين درباره فلسفه‌های مضاف است و بخشي ديگر از مجموعه کتاب‌شناسي‌هاي تفصيلي علوم عقلي مرکز است که در آنها بيش از بيست و پنج هزار عنوان کتاب و مقاله معرفي شده است. اطلاعات بیشتر در 👇👇👇 http://dmaaref.iki.ac.ir/node/384 🔰@iki_ac_ir 🔰 https://iki.ac.ir
علامه : مگر مجبوریم عوامانه رفتار کنیم ؟! 🍃 جلسه اخلاق پنجشنبه ها ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #جوادی_آملی: مگر مجبوریم عوامانه رفتار کنیم ؟! 🍃 جلسه اخلاق پنجشنبه ها ♦️ کانال حوزه و فلسف
اساتید اخلاق و عرفا دو نکته را به مذهبی‌ها (به ویژه به ملبسین) یادآوری می‌کنند: ۱. در اجتماع و نزد عموم مردم، رفتاری حکیمانه و وقورانه داشته باشید؛ چرا که رفتارهای سست و دون شأن، باعث رمیدن مردم از دین و دیانت می‌شود. و دین را نزد آن ها لوث می کند. ۲. در منزل و نزد خانواده‌ی خود رفتاری گشاده‌تر داشته باشید و از سکوت‌های مستمر پرهیز کنید؛ چرا که این سکوت‌ها در منزل، کدورت به وجود می آورد. و باعث خستگی و زدگی اطرافیان می‌شود. بلکه به زیاد حرف زدن با اهل و عیال توصیه شده است.
هدایت شده از فلسفه اسلامی
◾️ انّا لله و انّا الیه راجعون درگذشت یار انقلاب، حضرت آیت الله یزدی را خدمت صاحب‌الزمان(عج)، رهبر معظم انقلاب و علاقه‌مندان به ایشان، تسلیت عرض می‌کنیم. 🍃 به روح شریف ایشان، فاتحه و صلواتی هدیه نماییم.
حوزه علمیه تمدن ساز
◾️ انّا لله و انّا الیه راجعون درگذشت یار انقلاب، حضرت آیت الله یزدی را خدمت صاحب‌الزمان(عج)، رهبر
◾️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله یزدی بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضوان‌الله‌علیه را به حوزه‌ی علمیه‌ی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالی‌مقام و جامعه‌ی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و به‌طور ویژه به خاندان گرامی و همسر و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همه‌ی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در اداره‌ی کشور همچون ریاست قوه‌ی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود.  ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانه‌های بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیره‌ی معنوی مایه‌ی علو درجات ایشان باشد.  از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌کنم. سیدعلی خامنه‌ای ۱۹ آذر ۱۳۹۹
هدایت شده از خبرگزاری فارس
🖼 مردی با غیرتِ انقلابی @Farsna
علامه ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 وصیّت مهم « فاضل هندی » 💢 رجوع به منابع دست اول و مصادر اصلی و پرهیز از صِرف اکتفا به منابع دست چندم کاشف اللثام در خاتمه «کشف اللثام» در وصیّت به پسرش، نکات دقیقی را نیز به دانشمندان علم دین گوشزد می کند و در ضمن آنها، طالبین علم را به مراجعه به منابع دست اوّل و مصادر اصلی توصیه می کند و از اشتباهات عدم مراجعه به آنها و اکتفا به نقلیّات دیگران برحذر می دارد: وصيّتي إلى علماء الدين و إخواني المجتهدين أن لا ينطقوا في الفقه و مسائله و لا يتعرّضوا لدقائقه و جلائله إلّا بعد إتقان العربيّة بأقسامها و استقراء فنون ما تنطق به العرب أو تكتبه بأقلامها، و تتّبعٍ بليغ في كلّ مسألة لأقوال الأصحاب و مداركها و ما أدّتهم إليه آراؤهم في معاركها من مسالكها، و لا ينسبوا إلى أحد منهم قولًا إلّا بعد وجدانه في كتابه أو سماع منه شفاهاً في خطابه، و لا يتّكلوا على نقل النقلة بلا كلّ تعويل عليه و إن كانوا كلمة، فالسهو و الغفلة و الخطأ لوازم عاديّة للناس، و اختلاف النسخ واضح ليس به التباس، و لا يعتمدوا في الأخبار إلّا أخذها من الاصول، و لا يعوّلوا ما استطاعوا على ما عنها من النقول حتّى إذا وجدوا في التهذيب عن محمّد بن يعقوب مثلًا خبراً فلا يقتصروا عليه بل ليجيلوا له في الكافي نظراً، فربما طغى فيه القلم أو زلّ فعنّ خلاف في المتن أو السند جلّ أو قلّ. 📗 کشف اللثام، فاضل هندی، ج۱۱، ص۵۴۱ ⭕️ @kashkolenab@feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 وصیّت مهم « فاضل هندی » 💢 رجوع به منابع دست اول و مصادر اصلی و پرهیز از صِرف اکتفا به منابع دست چ
💢 ضرورت استفاده از منابع اصلی و اصیل 💢 تامّلی راهبردی در اصالی یا آلی بودن علوم (برتری روشیِ فلسفه‌ورزهای حوزوی نسبت به فقه‌ورزها) ۱. تردیدی در این نیست که برای محقق شدن در هر علمی (چه انسانی و چه تجربی و فنی و ...) باید به مصادر اصلی رجوع کرد و مانوس بود و بهره برد. اساسا یکی از علل برتری و پختگی اساتیدِ حوزوی فقه و فلسفه در دانشگاه بر سایر اساتید فقه و فلسفه دانشگاهی، همین توان و قدرت و انس با منابع اصلی و اصیل این علوم است. ۲. اما در این میان فلسفه‌ورزهای حوزوی، یک برتری روشی نسبت به فقه و اصولی های حوزوی دارند. توضیح: فلسفه یک علم اصالی و منطق یک علم آلی است. شما برای فیلسوف شدن ابتدائا به یک دوره منطق اکتفا می کنید و در ادامه مسیر اگر نیاز دیدید به مصادر منطقی مهم‌تری (مانند منطق شفا) رجوع می کنید چون منطق فقط در حد وسیله بودن برای فلسفه، برای ما مهم است و استقلالی در آن نمی بینیم. اساسا به ندرت می توان مدرس سطوح عالی فلسفه را دید که در کنار تدریس امثال اسفار به تدریس منطق هم مشغول باشد. (البته این به معنای نفی لزوم رشد منطق توسط برخی از محققان منطق نیست) به خلاف روش فقهی ما که گام به گام در کنار فقه، به همان قدرت (و بلکه سنگین‌تر و نفس گیرتر و زمانبر تر) به اصول هم مشغول می شوند. به گونه ای که شما به ندرت مدرس خارج فقهی را می بینید که به تدریس خارج اصول نپردازد. و به نظر می رسد که این خطایی است راهبردی که به مرور در نظام آموزشی حوزه شکل گرفته و باعث تورم اصول شده. اصولی که باید در خدمت فقه باشد و جنبه مقدمی برای آن داشته باشد هم اکنون از حالت آلیّت خارج شده و اصالیّت یافته. و این خطا باعث استهلاک و فرسایش در طلاب و پژوهشگران حوزوی شده است. کمترین کاری که مدیران حوزه می‌توانند انجام دهند این است که بساط روش معمول رسائل و کفایه را برچینند؛ حال یا استاد صرفا گزارشی از آن برای شاگرد ارائه دهد (نه اینکه رسائل ۱۰ ترم و کفایه ۸ ترم از زمان حوزه و حوزوی را از آن خود کند) یا اینکه کتب آموزشی جدید جایگزین آن دو شود. همین طور در دروس خارج اصول تجدید نظر جدی صورت می گیرد و ۵۰درصد وقت و انرژی و زمانی که اصول از حوزه و حوزوی می گیرد به حدود ۱۰درصد تقلیل می یابد. و این به معنای کم مایه شدن علوم حوزوی نیست بلکه به معنای اصلاح ساختار آموزشی آن است. این‌جاست که یک حوزوی برای علوم دیگری (مانند فلسفه، عرفان نظری، تفسیر، فلسفه های مضاف، کلام جدید و سایر علوم انسانی) که باید به آن ها هم اشراف (و بلکه اشراف بیشتر) داشته باشد، بیشتر مجال و فراغت ذهنی و زمانی پیدا می کند. امید است که دو نکته فوق، مد نظر مدیران و برنامه‌ریزان حوزه قرار گیرد. _ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
⭕️ یادداشتی از عبدالحسین ؛ ابزارهای درجنگ نرم علیه ایران تمام شبهاتی که در عرصۀ ، ‌، ‌نفی و دینی‌ و شبهات مطرح شده، همه‌ و همه بدون استثنا مبتنی بر این مبانی معرفت‌شناختی است. ⭕️ مشروح: 🌐 iict.ac.ir/hsk ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar