⭕️ به منزله تنگه احد در جنگ احد
آیت الله #حایری_شیرازی:
«کرسی علوم انسانی دانشگاهها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است».
اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگیهایش خطری ندارد و همه جبران میشود،
اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزیها روی هواست.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 طلاب را هدر ندهید؛ با آنها تمدناسلامی بسازید. 💢 سخنی با مدیران و مسئولان حوزه __________________
💢 وضعیت دانشگاههای ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است
بخشی از سخنان دکتر مهدی #گلشنی در مراسم رونمایی از کتاب رابطه علم و دین از منظر چهار حکیم مسلمان معاصر:
🔸 متأسفانه فضای فرهنگی دانشگاههای ما بسیار وخیم، نامطلوب و غربزده است، تعداد قابل توجهی از استادان دانشگاه هم رویکرد سکولار دارند و در چنین فضای نامناسب باید چنین آثاری توسعه یابد. بخشی از فضای آشوبناک دانشگاهها متأثر از عدم تعامل مناسب حوزه و دانشگاه است، اما بخش زیادی از این قصور هم بر گردن وزارت علوم و آموزش و پرورش است، وزارت علوم رویکرد غربگرایانه در علوم دارد و از مقالات با این رویکرد استقبال میکند.
🔸 بنده گزارشی از ۱۲ دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادم، ولی پاسخ مناسبی دریافت نکردم و صرفاً آماری به بنده دادند که این تعداد نمازخوان در دانشگاهها داریم در صورتی که ما باید بحث رابطه #علم_و_دین و تولید #علوم_انسانی_اسلامی را رواج دهیم. کتاب مذکور در راستای توسعه تعامل علمی میان حوزه و دانشگاه ارائه شده تا دانشگاه بیشتر با خدمات حوزه و عالمان حوزوی در این زمینه آشنا شوند.
🔸 در کنفرانسهای متعدد در کشورهای دیگر حضور یافتهام. در یکی از این کنفرانسها در اسکاتلند سخنرانی کرده و از رابطه علم و دین دفاع کردم و بعد از سخنرانی یکی از ریاضیدانان کنفرانس نزد بنده آمد و گفت که رویکرد شما را تأیید میکنم. بنابراین اشتراکات زیاد است و باید با گفتوگو بیشتر این فضا را توسعه دهیم.
✍گزارش کامل:
https://iqna.ir/00GaUF
#جوادی_آملی #مصباح_یزدی
#حسن_زاده_آملی #سبحانی
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #جوادی_آملی:
🔸 آنقدر روایات عمیق علمی (مربوط به فلسفه و کلام و عرفان) هست، که دارند خاک می خورند ...
🔸 این گوی و این میدان ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#موفقیت
اسلام، جمهوری اسلامی و جامعه اسلامی به چنین اشخاصی نیاز دارد؛ همین که اسم کتابی (۴۳۰صفحهای) را بشنود، طومار آن را سریعا برچیند و در پایان دو نکته هم به توصیه کننده گوشزد کند.
و اساسا تحول حوزه دو روی یک سکه است:
۱. تحول روشی و برنامهای و درسی، توسط مسئولان و برنامهریزان.
۲. تحول شخصی و مطالعاتی؛ افزایش ساعات و گستره مطالعاتی توسط طلاب.
#عطش_علمی
#غیرت_مطالعاتی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
4_5859288122864436599.mp3
5.8M
🎤 استاد #یزدان_پناه:
💢 " آنهايي به نتيجه رسيدند
كه از تعـطيـلات استفــــــاده كردند."
_ از تعطیلات خیلی خیلی میشود استفاده کرد
_ به ویژه با امکاناتی (سیدی و شروح و ...) که الان هست
#سبک_طلبگی_واقعی
#راه_پیشرفت_تحقیقاتی
#موفقیت
🕰 ٤ دقيقه | ٥ مگابايت
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی :
🔶 و لعمرى من اعتزل عن الکتب العقليه و الصحف العرفانيه
مما اهدتها الٲيادى النوريه
کتميدالقواعد
و شرح القيصرى على #فصوص الحکم
و سرح العيون فى شرح العيون
و مصباح الانس
و شرح المحقق الطوسى على الاشارات
و الاسفار
و الشفا
و الفتوحات المکيه،
فقد عزل نفسه عن فهم الخطاب المحمدى (ص) -يعنى قران-
و حرمها من النيل بسعادتها القصوى.
📙 مفاتيح الاسرار (تعلیقات بر اسفار)، ج۲، ص۶ و حامل اسرار، ص۴۴
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢نفوذ انگلیس(استعمار) در نظام آموزشی حوزه
💢 از محوریت انداختن فلسفه و علوم عقلی و تفسیر و مباحث عرفانی
علامه #حسینی_طهرانی:
در حوزه های علميّه شيعه و معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛
به خلاف اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی کردند.
فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بوده اند و علماء و فقهایی را همچون ... بيرون داده اند.
روى اين اساس، بحث تفسيرى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزههاى عرفان و اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه های فقهيّه به شمار می آمد ...
بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛
در اين حال استعمار كافر سعى كرد تا
اوّلًا :
نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد.
و ثانياً :
تدريس قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزههاى شيعه براندازد
تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و أخباريّون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد، تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزهها پائين آيد.
و با نقشه ها و دسيسه های مزوّرانه فائق شد.
📗 روح مجرد، ص ۱۰۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
⭕️ شرط شاگرد امام زمان (عج) بودن، اطلاع و آگاهی از جهان است.
💢 چه کسی میتواند حرف جهانی بزند و جهان را اصلاح کند و حرف حضرت حجت (عج) را به جهان برساند؟
💢 طرح و اندیشه "حرم تا جمکران" یا طرح و اندیشه "حرم و جمکران تا جهان"؟!
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 صلوات شیخ اکبر محیی الدین #ابن_عربی بر حضرت صاحب الزمان عج
ابن عربی در رساله ی مناقب خود که دارای ۱۴ فراز است، به ترتیب به صلوات بر چهارده معصوم با تعابیری بسیار بلند و عمیق می پردازد؛
بخش چهاردهم آن به صلوات بر #امام_زمان (عج) اختصاص دارد؛
صَلَواتُ اللهِ و ملائِکتِه و حَمَلةِ عَرشِهِ و جَمیعِ خَلقِه مِنْ أرضِهِ و سَمائِهِ عَلی
سِرِ الأسرارِ العَلیَّة
و خَفیَّ الأرواحِ القُدسِیَّةِ ،
مِعراجِ العُقُولِ ،
مَوصِلِ الأصولِ ،
قُطبِ رِحَی الوُجودِ ،
مَرکَزِ دایِرَةِ الشُّهودِ ،
کَمالِ النَّشأةِ و مَنشَأِ الکَمالِ ،
جَمالِ الجَمیع و مَجمَع الجَمال،
الوُجودِ المَعلومِ و العِلمِ الوجودِ،
المائِلِ نَحوَهُ الثّابِتِ فی الوُلُودِ ،
المُحاذی لِلمرآتِ المُصطَفَویّةِ ،
المُتَحَقِّقِ بِالأسرارِ المُرتَضَویّةِ ،
المُتَرَشِّحِ بالأنوارِ الإلهیّةِ ،
المُربّی بالأستارِ الرُّبوبیَّةِ ،
فَیّاضِ الحَقائِقِ بِوُجُودِه ِ،
قَسّامِ الدّقایقِ بِشُهودِهِ ،
الإسمِ الأعظَم الإلهی ،
الحاوی للنَّشآتِ الغَیرِ المُتناهی ،
غَوّاص الیَمِّ الرَّحمانیَّةِ ،
مُسلِکِ الآلاءِ الرَّحیمیَّةِ ،
طُورِ تَجلّی اللّاهوتیَّةِ ،
نارِ شَجَرَةِ النّاسوتیَّةِ ،
نامُوسِ اللهِ الأکبَرِ،
غایةِ البَشَرِ،
أبی الوَقتِ ،
مَولَی الزَّمانِ ،
الّذی هُوَ لِلحَقِّ أمانٌ ،
ناظِمِ مَناظِمِ السِّرِ و العَلَنِ ،
أبی القاسِمِ م ح م د بن الحَسَن ،
علیه الصَّلوة و السّلام.
اللهم إنّی اُشهِدُکَ أنَّ هؤُلاءِ أهلَ بیتِ الرِّسالةِ ، و مُختَلفِ المَلائِکَةِ و مَهبِطَ الوَحیِ و خُزّانَ العِلمِ و مُنتَهَی الحِکمَةِ و مَعادِنَ الرَّحمَةِ و اُصولَ الکَرَمِ و قادَةَ الاُمَمِ و عَناصِرَ الأبرارِ و دَعائِمَ الأخیارِ و أبوابَ الإیمانِ و أصفیاءَالرَّحمن، و سُلالةَ خِیَرَةِ النَّبیّینَ و خُلاصَةَ عِترَةَ صِفوَةِ المُرسَلینَ ، صلوات اللهِ و سلامُهُ علیه و علیهم أجمعین.
📔 مناقب ابن عربی، بخش چهاردهم و پایانی
⭕️ این رساله سترگ توسط محقق خلخالی به صورت فلسفی-عرفانی شرح
و توسط نشر آیت اشراق چاپ شده.
معانی این بیانات برای کسانی که در #حکمت_متعالیه و به ویژه #عرفان_نظری کار نکرده باشند، مبهم خواهد بود.
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ https://t.me/joinchat/AAAAAD_7fLJUCmU8CcTMVw
محیی الدین #ابن_عربی
علامه #جوادی_آملی
📔 کتاب ارزشمند "سرچشمه اندیشه، ج۳"، ص۴۲۷ (نشراسراء)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 یک فکر اساسی و یک کار حساب شده صورت گرفت
#رهبرمعظم انقلاب:
... من عامل دیگری هم سراغ دارم و آن، رقیب سازی برای فلسفهی ما در دورهی اخیر است.
به اعتقاد بنده، قرائن و شواهد نشان میدهد فلسفههایی که در ایران رایج شد - و الان هم اوج آن است - عادّی نبود.
خواستند برای فلسفهی اسلامی رقیب درست کنند؛
لذا فلسفههای غربی را آوردند و ترجمه و ترویج کردند.
با غفلت حوزههای علمیهی ما تدریجاً کار به جایی رسید که هر وقت در محیط های دانشگاهی اسم فلسفه برده می شد - الان هم تقریباً همینطور است - ذهن به سمت «کانت» و «هگل» و امثال اینها میرفت و تصوّر می شد اصلاً فلسفه محصول تفکّر اینهاست.
زمانی که تفکّرات مارکسیستی در ایران خیلی رواج داشت، یکی از قلم های عمدهی تبلیغاتىِ کمونیست ها کوبیدن منطق ارسطویی و منطق شکلی بود که در مقابلِ منطق دیالکتیک فحش محسوب میشد؛ می گفتند این ها طرفدار منطق ارسطویی اند! تا این حد فلسفهی اسلامی و مبانی فلسفهی اسلامی و از جمله منطق را ضدّ ارزش کرده بودند.
این کار، حساب شده صورت گرفته است.
البته نمی گوییم هر دانشجو یا استادی وارد فلسفهی جدید شد، لابد با «سی. آی. ای» ارتباط دارد؛ نه،
اما این یک فکرِ اساسی شد.
کسانی که پیشروان این کار بودند - امثال فروغی و دیگران - ارتباطات سیاسی و خارجی و تلاش هایشان مشخص است.
امروز هم آدم قرائن و شواهدی را مشاهده می کند که کسانی می خواهند
درست نقطهی مقابل ما - که فلسفه را یک امر کاملاً خواصی قرار دادهایم – حجمه های قوىِ فلسفی را بیاورند.
_ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی۱۳۸۲/۱۰/۲۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
4_5839092417839498046.mp3
1.68M
💢 تحول حوزه
💢 دستهبندی موافقان و مخالفان تحول حوزه
استاد #رحیم_پور_ازغدی
________________________________
ضرورت تحول حوزه بر اساس نگرش علمای جامع الاطرافی چون: #امام_خمینی، #رهبرمعظم، #طباطبایی، #مطهری، #بهشتی، #مصباح_یزدی و #جوادی_آملی.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 طرح مباحث #فلسفه_غرب برای طلبه کم بهره از حکمت و علم اسلامی، او را تبدیل به عبدآبقی می کند که دیگر هیچ گاه تعلق فکری به خاستگاه حوزویاش نخواهد داشت.
کسانی که در آزمایشگاههای داروسازی، ویروسهای بیماریزای پیشرفته را مورد مطالعه قرار میدهند، همواره در معرض آلودگی به آن ویروسها و ابتلا به بیماریهای کشنده هستند. نظیر چنین خطری طلاب حوزه علمیه را نیز تهدید میکند.
طلابی که به قصد شناخت شبهات و پاسخگویی به آنها، با آموزههای مذاهب، ادیان و فرهنگهای مختلف آشنا میگردند و برای تحلیل آنها، به جهان و پدیدههای تاریخی و معاصرش از زاویه دید نحلههای فلسفی و فکریای غیر از تشیع مینگرند، بهتدریج - و حتی در صورت مقاومت - متأثر از آن آموزهها و روایتهای متفاوت میگردند.
طلابی که در دانشگاهها و دانشکدهها و پژوهشگاهها و مؤسسات علمی متعدد حوزوی، برای نقد و مقابله با - به اصطلاح - علوم انسانی فعلی، تحصیل میکنند، وقتی با اتفاقاتی که بعداز کانت در شناختشناسی پدید آمد، مواجه میشوند و وقتی با مطالعات هرمنوتیکی در فهم متون آشنایی مییابند، ممکن است به روششناسیهای تجربهنشدهای در تفسیر و تأویل متون مقدس و تاریخی دسترسی یابند که جهانبینیای بالکل متفاوت از خوانش نگاه رسمی حوزه از همان متون برایشان پدید آورد.
وقتی جایگاه محوری «اخلاق» را در الهیات مسیحی و کلام جدید با فقه نصمحور شیعی مقایسه میکنند، ممکن است به افقهای فکریای فراتر از «حجیت» و «معذوریت» و حتی «فقه» در تشخیص و تعیین درست و غلط در هنجارهای رفتاری بیاندیشند و قس علی هذا...
اتفاقی که برای این دست از افراد میافتد، چیزی بهتر از تعبیر حجتالإسلام #پارسانیا نیست که در مناظرهای علمی با دکتر بیژن عبدالکریمی چند سال پیش در دانشگاه ادیان گفته بود:
«طرح مباحث فلسفه غرب برای طلبه کمبهره از حکمت و علم اسلامی، او را تبدیل به «عبد آبقی» میکند که دیگر هیچگاه تعلق فکری به خاستگاه حوزویاش نخواهد داشت».
_ نامههای حوزوی
#خطر_التقاط
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 چطوری دوستم را نمازخوان کنم؟
💢 فاقد شیء، نمیتواند معطی شیء باشد.
▫️ ۶۰ ثانیه
_ حاج آقا پناهیان
✅ @khanevadeh_313
💢 علامه طباطبایی میتوانست درس خارج فقه و اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند، اما ...
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 دهها درس خارج رسمی و قوی عقلی_فلسفی راهاندازی کنید.
🔶 ضمن تحسین به خاطر حمایت و راه اندازی دروس خارج فقه با موضوعات مهم روز، از حوزه علمیه درخواست میشود که دروس خارج ابعاد اهم دین (که مربوط به بخش اندیشه و ایدئولوژی و عقیدهی آدمیان و جوامع است) را نیز رسما در کرسی های محوری درس خارج (از جمله مسجد اعظم و شبستانهای آن) برقرار کنند
🔶 چرا که اگر کسی خدا را قبول نداشته باشد (ملحدان و پوزیتیویستها و ...)
یا انسان را صرفا مادی بداند (فیزیکالیستها و فرویدیها و ...)
یا خدا را قبول ولی دین را قبول نداشته باشد (دادارباورها)
یا دین را قبول ولی قرآن را محرَّف یا رویاگونه یا ... بداند،
یا قایل به تعدد قرائات باشد
یا قایل به نسبی گرایی باشد
یا شناخت قطعی را ممتنع و قایل به شکگرایی باشد (کانتیها)
یا مدرنیتهای باشد (جانهیکیها)
یا سنتگرا باشد (گنونیها)
یا تلفیقی از موارد فوق ...
در این صورت اساسا نوبت به احکامِ فقهیِ مستخرج از متون و مربوط به افعال مکلفین، نخواهد رسید و اساسا موضوعا منتفی خواهد بود و محلی از اعراب نخواهد داشت.
🔶 در غرب و شرق که هیچ، حتی در جامعه و به ویژه دانشگاههای خودمان هم به وفور پیروان نحلههای فوق دیده می شود (البته برای پیرو یک اندیشه بودن نیاز نیست حتما خود را پیرو سردمدار آن اندیشه معرفی کنند؛ همین که اندیشه، اندیشهی او باشد کافیست، ولو اینکه حتی اسم صاحب مکتب را ندانند؛ چون مساله، تکوینی است نه اعتباری و عنوانی)
🔶 لذا توصیه میشود طلاب را مسلح به علم و فلسفه کنید و دروس خارج زیر را (در مسجداعظم و امثال آن که محوریت داشته باشند و در مرکز دید باشند) برقرار کنید تا در مقابل دگراندیشان قدرت مقابله داشته باشند و خدای ناکرده موجبات شین امام صادق (ع) و معارف و اسلام، فراهم نیاید. به ویژه الان (قرن ۲۱؛ با همه پیچیدگیاش) که حوزه اصرار دارد که ردای دین را بر تن محصلین خود کند و عنوان "حجةالاسلام و کافةالمسلمین" و "نماینده خدا و دین خدا بودن" را بر تارک آنان نقش بندد.
🔶 دروس خارجی چون:
۱. براهین اثبات واجب تعالی بر اساس حکمت متعالیه صدرایی و ناظر به شبهات قرون اخیر و معاصر
۲. کیفیت ربط مخلوق با خالق (مساله عینالربط)
۳. هستی شناسی (قوس نزول) و انسان شناسی(قوس صعود) از منظر فلسفه و عرفان نظری
۴. فلسفه دین اسلامی
۵. انسان شناسی اسلامی و صدرایی (و ناظر به شبهات فیزیکالیستها و مادیانگاران ذهن)
۶. رابطه علم و دین
۷. معادشناسی (اتحاد عالم و معلوم و اتحاد عامل و عمل)
۸. جایگاه تکوینی انسان کامل و معصومین (با رویکرد عرفان نظری و حکمت متعالیه)
۹. مساله شناخت (با نقد شکگرایی و نسبیگرایی)
۱۰. بررسی و نقد پلورالیزم
۱۱. بررسی و نقد تعدد قرائات
۱۲. زبان دین
۱۳. وحی شناسی (نفس نبی و کیفیت تنزّل و سنخیت) و نقد شبهات وارده
۱۴. بررسی تطبیقی اندیشههای ملاصدرا و هایدگر
۱۵. بررسی تطبیقی معرفت شناسی اسلامی و کانت
۱۶. ادله تجرد نفس و ذهن (با توجه به دیدگاههای مادی انگار معاصر)
۱۷. بررسی تطبیقی مکاتب کلامی زنده معاصر
۱۸. رابطه فیزیک و کوانتوم با الهیات و فلسفه
۱۹. بررسی و نقد عرفانهای کاذب
۲۰. مساله شر (به تعبیر هانس کونگ: پناهگاه الحاد)
و ...
🔶 عباراتی از علمای جامع:
◽️ #امام_خمینی: فقیه حق ندارد بگوید که من اسلام شناسم. فقیه باید بگوید من فقه شناسم. (صحیفه نور، ج۸، ص۵۳۸)
◽️ #رهبرمعظم انقلاب: فلسفه اسلامی، فقه اکبر است / حوزه اسلام و اهل بیت در درجه اول حوزه کلام [و علوم عقلی] و بعد حوزه فقه بود./ فلسفه باید در حوزه ها رواج پیدا کند.
◽️ علامه #طباطبایی: امروز بايد به درد طلاب رسید؛ و آن ها را برای مبارزه با ماتراليستها و ماديين بر اساس صحیح اماده کرد، و فلسفه حقه اسلامیه را بدانها آموخت. (مهرتابان، ص۱۰۵)
◽️ علامه #جوادی_آملی: فلسفه، فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود. (خرداد۹۱، تفسیر سوره نمل، جلسه۲۶)/ در بیان اهل بیت (ع) آمده حوزه، زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد.(بیانات در اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه، اردیبهشت ۹۵)/ تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات است و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات.
◽️ علامه #مصباح_یزدی: آموختن فلسفه از آموختن فقه واجبتر است. (مباحثی درباره حوزه، ص۱۰۲)
◽️ علامه #حسن_زاده_آملی: و لعمرى من اعتزل عن الکتب العقليه و الصحف العرفانيه فقد عزل نفسه عن فهم الخطاب المحمدى (ص) -يعنى قران- و حرمها من النيل بسعادتها القصوى. (تعلیقات بر اسفار، ج۲، ص۶)
◽️ علامه #سبحانی: اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن میشود.
✍ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم.
علامه #مصباح_یزدی:
کل فعالیت روحانیت و حوزه را که مقایسه میکنیم با نیازهایی که جامعه داشت و بستری که فراهم شده بود و میشد کار بکنند، اعتراف میکنم که بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم.
اسفند ۹۲
_____
پینوشت کانال حوزه و فلسفه:
بر اساس شناختی که از علامه مصباح یزدی(ره) مطابق مدیریت ایشان بر موسسه امام و بر اساس بیاناتشان از جمله در کتاب "مباحثی درباره حوزه"، بدست میآید، به نظر میرسد که اگر این عالمِ آگاه، چند سال مدیریت کل حوزههای علمیه کشور (۲۰۰هزار حوزوی) را بر عهده میداشت، تاکنون
چند هزار مجتهد یا قریب به مجتهد در فلسفه،
چند هزار متخصص در فلسفه دین اسلامی،
چند هزار متخصص در مدیریت اسلامی،
چند هزار متخصص در جامعهشناسی اسلامی،
چند هزار متخصص در اقتصاد اسلامی،
چند هزار متخصص در روانشناسی اسلامی،
چند هزار متخصص در عرفان نظری اسلامی،
چند هزار متخصص در سیاست اسلامی
را تربیت میکرد. و آنها را روانه پشتیبانی از نظام اسلامی و روانه کرسی های تدریس در دانشگاه ها و مجامع علمی مینمود.
و این کار هیچ منافاتی با این ندارد که این متخصصان، در کنار تخصص خود به دروس خارج فقه هم توجه و التفات جدی داشته باشند، بلکه التفات آنها هدفمند و روشمند میشود.
تربیت ۱۰-۲۰ درصدی نیروها در طول مدت ۱۰-۱۵ سال، سخت نیست. بلاخره در یک مجموعه آموزشی، حداقل ۱۰درصد نیرو که شوق و شعف و غیرت مطالعاتی شبانهروزی داشته باشند، پیدا میشود که بتوان آنها را حداقل در یک رشته از علوم انسانی اسلامی، متخصص، اهلتحقیق و صاحبنظر کرد.
♦️حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ۱۵۰ نفر سرمایهدار، جیب ملت (=ملیونهافقیر) را زده اند
گمان نکنید #بیغیرتی_در_ظلمستیز_بودن، منحصر در دولتیهاست ... ببینید قوه قهریهی کشور چقدر فشل بوده که ۱۵۰-۲۰۰ نفر به خودشان اجازه دادهاند که جیب ملیونها خانواده ایرانی را بزنند.
یعنی سابقه ریاست ۱۰ ساله صادق آملی در قوهی قضائیه چگونه بوده که برخی اینگونه جری شوند نسبت به اموال مردمِ به خاک نشسته و جیب آنها را خالیتر کنند؟!
این گوی و این میدان ... منتظریم ببینیم جمهوری اسلامی و قوه قضائیه جدید چه برخوردی با این مفسدین فیالارض خواهد کرد؟ و چگونه مال ملیونها نفر را برخواهد گرداند؟
مروری کنیم بر نقد استاد قنبریان بر صادق آملی: 👇
https://eitaa.com/m_ghanbarian/1866
#دزدی_کلان_با_خیال_راحت
#مسئولان_فشل_و_بیغیرت
#غیرت
#ظلم_ستیزی