فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اگر من مسئول حوزه باشم کاری میکنم که ...
استاد #رحیم_پور_ازغدی:
▫️ طلبه نابغهای را میشناختم که به خاطر مشکلات مالی از حوزه خارج شد که اگر میماند، سرمایهای میشد برای اسلام و شیعه!!!
▫️ ضرورت سرمایهگذاری روی طلاب اهل تحقیق و اهل مطالعات وسیع، جنبی و عمیق
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء در رشته فلسفه اسلامی در مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد)
برای سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ از بین طلاب مستعد #دانش_پژوه می پذیرد.
▫️ گفتنی است زمان ثبت نام این دوره در آدرس سایت معونت آموزش حوزه تا ۱۲تیر۱۴۰۰ و در موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تا ۲۵تیر۱۴۰۰ می باشد.
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
الان گذشته از عامه مردم، طبقه تحصیلکرده، چه دانشگاهی و چه بسیاری از محصلین روحانی، اسلام را درست نفهمیدهاند ...
_ #امام_خمینی
#فلسفه_اسلامی
#عرفان_اسلامی
#انسانشناسی_اسلامی
#جامعهشناسی_اسلامی
#فلسفهدین_اسلامی
#سیاست_اسلامی
#مدیریت_اسلامی
#روانشناسی_اسلامی
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا فاجعهای مانده است که حسن روحانی نکرده باشد _ ضرورت استیضاح توسط مجلس انقلابی / حاج شیخ وفسی، مهر۹۹
علامه #جوادی_آملی:
شما دقیق ترین مسائل فلسفی یا فقهی یا کلامی یا اصولی را به بازار عرضه کنید، خریدار ندارد؛
اما وقتی #مؤدب بودید در #برخوردتان #رفتارتان #نوشتارتان، مردم متاثر میشوند.
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند ...
🔸 طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در دورهی جوانی بخواند. این ذخیرهی حافظه را که بینهایت دارای ظرفیت است، هرچه میتوانید، در دورهی جوانی پر کنید. ما هرچه در جوانی در حافظه انباشتیم، امروز موجود است؛ هرچه در دوران پیری - که بنده همین حالا هم با همهی گرفتاریها، بیش از جوانها مطالعه میکنم - به دست میآوریم، ماندگاری ندارد. الان شما جوانید. این منبع قیمتىِ ارزشمند را از اطلاعات ارزشمند، از آگاهیهای مفید و لازم در زمینههای مختلفی که برای تبلیغ به آنها احتیاج دارید، هرچه میتوانید، انباشته کنید؛ از این استفاده خواهید کرد.
#رهبرمعظم انقلاب ١٣٩١/٧/٩
...........................................
پن:
کتبی که باید خوب خوانده شوند:
_ طرح ولایت موسسه امام خمینی
_ سیر مطالعاتی فلسفه
_ تفسیر موضوعی علامه جوادی آملی
_ برخی از آثار علامه حسینی طهرانی
_ دروس معرفت نفس علامه حسن زاده آملی
_ آثار سیاسی علامه جوادی آملی (مانند روابط بین الملل در اسلام) و علامه مصباح یزدی
_ چهل حدیث امام خمینی
_ رساله الولایه علامه طباطبایی (شرح و ترجمه)
_ کلام جدید و فلسفه دین حسن یوسفیان و خسروپناه و محمدرضایی و علامه سبحانی
تذکر شهید بهشتی به طلاب: 👇
https://eitaa.com/feghheakbar/5250
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
May 11
1_594389388.mp3
3.3M
💢 فکر جهانی یا جمکرانی (از حرم تا جمکران)؟!
💢 روحانیِ باعرضهی بِفَهم.
🔸 ۱_ خوب مطالب عقلی و جهانبینی اسلام را بفهمد.
🔸 ۲_ جهانبینی غربیها و سایر ملل (اندیشه کانت، هایدگر، دکارت و ...) را بشناسد.
🔸 ۳_ زبان آنها را بداند.
_ به زبان آنها، آنها را روشن کند.
_ تا روشنی چشم وجود مبارک حضرت ولیعصر بشود.
🍀 علامه #جوادی_آملی
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه #جوادی_آملی:
"عالم زمانشناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمیپردازد. به شبهه #کانت و #هگل میپردازد که دانشجویان ما را بینماز می کند.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
🍃 #تازه_های_نشر
📚 کتاب «فراتر از امر بشری» اثر استاد خسروپناه
🔸این کتاب اثر جدید #خسروپناه است که پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تازگی منتشر کرده است. استاد در این اثر دو نظریه «روایت پیامبر از رؤیای رسولانه» از عبدالکریم #سروش و «کلام محمد» از محمد مجتهد #شبستری را نقد کرده است.
توضیح بیشتر در لینک زیر
mehrnews.com/xVGss
✅ @khosropanah_ir
1_1006824310.mp3
1.14M
💢 یکی از هزاران موقوفه از بین رفته
🎙 استاد احمد #عابدی
🔸 لیست موقوفات ربع رشیدی مجموعه عظیمی است که در کتاب حجیمی با عنوان «وقفنامه ربع رشیدی» چاپ شده است.
🔸 اگر همین یک وقف، احیا میشد کل خرج روضه های سید الشهدا و مخارج حوزه های علمیه را تأمین میکرد.
_ دانلود کتاب وقفنامه ربع رشیدی:
Manahejj.ir/post/Vaqf-Rashidi
✅ @feghheakbar
💢 حوزههای علمیه باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند!
استاد شهید #مطهری:
حوزههای علمیه ما که امروز این چنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافتهاند، باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند. باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست!
📚نهضتهای صدساله اخیر، ص۹۳
............................................................
✍ پن کانال:
برای اسلام شناسِ جامع شدن، کتاب هست اما کتابخوان نیست.
الان شما در هر موضوعی اراده کنید؛ از فلسفه و فلسفههای مضاف گرفته تا فقه و حقوق اسلامی، و از سیاست اسلامی گرفته تا روانشناسی و معرفت نفس و ... همه و همه آثار ارزشمندی نوشته شده.
انتشاراتیهای سترگی مانند:
۱. نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۲. نشر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
۳. نشر اسراء
۴. نشر مجمع عالی حکمت اسلامی
آثار مفید و پرباری برای کسب سواد در حیطههای هستی شناسی و انسان شناسی و سیاست بینالملل و فلسفه دین و عرفان و حقوق و بسیاری از زوایای علوم انسانی اسلامی ... در دسترس قرار دارد
راه هست ... رَوَنده نیست ...
آه و فغان هست ... عزم و اراده نیست ...
گرچه از طرفی آثار ارزشمند فوق توسط محققان محترم حوزه علمیه نگاشته شده و از طرفی هم خود طلاب در استفاده از این منابع تساهل میکنند ... اما این قضیه ارتباطی به ضرورت تجدید نظر در نظام آموزشی حوزه توسط مسئولان آن ندارد.
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
1_758295329.mp3
745.2K
💢 انتقاد مهم حضرت علامه #مصباح_یزدی (رضواناللهعلیه) از دروس عمومی حوزه و طولانی بودن آن و عدم اهتمام به مسائل روز و مساله تخصص
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
اگر کسی به دنبال مرید بازی و دست بوسی و امثال ذلک بود، کودک ۸۰ ساله است.
_ آیت الله #جوادی_آملی
کلیککنید
✅ @feghheakbar
💢 دروس تحقیقی خارج حوزه نباید در فقه و موضوعات پیرامونی منحصر گردد
آیتالله #اعرافی:
هر چند همه پژوهشها تلاش برای کشف فعل و اراده خداوند متعال است، ولی پژوهش در حوزه دین مسئولیتی سنگین به شمار میرود، زیرا ما را به اسناد الیالله و کشف اراده تشریعی خداوند متعال میرساند.
با وجود اینکه بخشی از آسیبشناسیها به حوزه روشی برمیگردد، شاید بتوان گفت با همه تلاشهای صورت گرفته، هنوز بیش از نیمی از پژوهشهای رایج منتشرشده از منهج دقیق اجتهادی و عقلانی بیبهره است.
حوزه و همه ما باید بکوشیم دروس تحقیقی خارج حوزه که رهآورد هزار ساله حوزههای علمیه است و عالیترین مباحث در آن ارائه میشود، در فقه و موضوعات پیرامونی منحصر نگردد.
تحقیقات میدانی با نگاه به آیندهپژوهی و ارتباط آن با انقلاب اسلامی، میتواند بیش از پیش مورد توجه مراکز و نهادهای پژوهشی دینی و حوزوی قرار گیرد.
⭕️ پیشنهاد به حوزه علمیه: 👇
https://eitaa.com/feghheakbar/4985
♦️ حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
💢 بيان #امام_خمینی درباره کتاب فصوص الحکم #ابن_عربی
استاد حسن #رمضانى:
حضرت آیت الله فاضل لنکرانی (ره) سر درس این خاطره را نقل کردند و فرمودند:
من در محضر امام بودم و همان لحظه فصوص امام را از همدان آورده بودند.
در ایام طاغوت که به منزل امام دستبرد زده بودند، آن نسخه به سرقت رفته بود و بعدها امام جمعه همدان آقای موسوی، آن نسخه را در دست یک کتاب فروش دوره گرد، دیده و شناخته بود و آن را خریده به تهران، دفتر حضرت امام ارسال کرده بود. آنجا بودم که نسخه فصوص امام را آوردند.
امام کتاب فصوص را گرفتند و همراه با آه و مرور خاطرات تورقی کردند.
بعد کتاب را بستند و گذاشتند روی تاخچه بالای سرشان.
در همان حین که کتاب را میگذاشتند بالای تاقچه،
فرمودند: افسوس که اینگونه علوم اکنون از حوزه ها رخت بربسته.
🍃 سايت آيت الله حسن رمضانى
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا کسی مکتبهای جهان را نشناسد؛ نداند حکمای غرب چه میگویند، سیاستمداران غرب چه میگویند، شرق چه میگویند، شمال چه میگویند، جنوب چه میگویند، که نمیتواند قرآن را فخر آنها قرار بدهد!
فرمود: شما موظفید قرآن را جهانی کنید. کسی که از حرم تا جمکران، از جمکران تا حرم فکر میکند؛ این ممکن است جهانی حرف بزند، ولی قمی فکر میکند!
فرمود: شما جهانی حرف بزنید، جهانی فکر کنید. ببینید در سوره توبه فرمود «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ». این کار امام (رضوان الله تعالی) بود. اگر چنانچه کسی بخواهد -ان شاء الله- راه امام را طی کند و این راه را و این نام را زنده نگه دارد، باید جهانی حرف بزند و جهانی فکر کند و شاگرد امام باشد در جمع بین دو فقه اصغر و اکبر. به امید پیروزی جهان اسلام و قرآن کریم و عترت طاهرین در آن روز.
_ علامه #جوادی_آملی، قم/ بهمن۱۳۹۹
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اهمیت طلبگی در کلام علامه #مصباح_یزدی
و نیز: طلبگی از اوجب واجبات است
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آیا وظیفه حوزویون فقط اصلاح مدّ ولاالضآلین روستایی هاست؟!!
💢 مسئولین دانشگاهی در شیلی (با ۴۰هزار دانشجو) به ما گفتند: ما حاضریم این دانشگاه را در اختیار شما قرار دهیم که ما را از فرهنگ فاسد آمریکایی نجات دهید!
ما حتی یک نفر هم نداشتیم که به آنجا بفرستیم! ...
💢 حالا آنها را مسلمان نکردیم هیچ؛ به احتمال قوی نسل آینده ما در معرض فسادهای عقیدتی و اخلاقی فراوانی هستند که طلیعهاش که ظاهر شده خیلی خطرناک است ...
_ علامه #مصباح_یزدی (رضواناللهعلیه) ۹۸/۱۱/۱۴
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم.
علامه #مصباح_یزدی:
کل فعالیت روحانیت و حوزه را که مقایسه میکنیم با نیازهایی که جامعه داشت و بستری که فراهم شده بود و میشد کار بکنند، اعتراف میکنم که بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم.
اسفند ۹۲
♦️ حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
💢 هیچ کس از عطر بدش نمیآید
علامه #جوادی_آملی:
بوعلی، رساله عهد دارد، با خدایم عهد کردم که قصه نخوانم! حرف غیر علمی نزنم! حرف غیر علمی گوش ندهم! نوشتههای غیر علمی نخوانم! با او عهد بستم. مگر این دل، این ظرف، این قلب ظرفیت چقدر را دارد؟ اینها را از چه کسی یاد گرفتند؟ از همین بیان نورانی امام مجتبی(سلام الله علیه) که فرمود دلتان را پر از دانش کنید همین!
امام مجتبی(سلام الله علیه) در جمله بعدی فرمود، شما جامعه را روشن کنید. همین که شما به علم خود عمل کنید وقتی در خیابان و بیابان و کوی و برزن راه میروید: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ مردم شیفته عالم باعمل هستند. هیچ کس از عطر بدش نمیآید. خدا انسان را معطر خلق کرد، عطردوست هم خلق کرد: ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾؛ جامعه از ما فقط علم، عمل و عقل میخواهد.
_ درس خارج فقه ۳\۸\۹۶
#تزکیه_و_سلوک
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔲 اهمیت و ضرورت فلسفه در بیان علماء
💢 سیرهای مطالعاتی فلسفه و علوم عقلی:
https://eitaa.com/feghheakbar/4784
https://eitaa.com/feghheakbar/5051
https://eitaa.com/feghheakbar/4436
https://eitaa.com/feghheakbar/3238
https://eitaa.com/feghheakbar/2993
https://eitaa.com/feghheakbar/3586
https://eitaa.com/feghheakbar/4011
https://eitaa.com/feghheakbar/4954
https://eitaa.com/feghheakbar/4371
💢 فلسفه غرب (کی و چگونه؟!)
https://eitaa.com/feghheakbar/4739
https://eitaa.com/feghheakbar/4692
https://eitaa.com/feghheakbar/4977
https://eitaa.com/feghheakbar/3984
https://eitaa.com/feghheakbar/976
💢 نقد التقاط؛ نقدهایی بر سروش، شبستری، ملکیان، فیرحی و ...:
https://eitaa.com/feghheakbar/4728
https://eitaa.com/feghheakbar/4109
https://eitaa.com/feghheakbar/3407
https://eitaa.com/feghheakbar/5045
https://eitaa.com/feghheakbar/4830
https://eitaa.com/feghheakbar/5100
💢 ضرورت درس رسمی شدن و گسترش فلسفه در حوزهها:
https://eitaa.com/feghheakbar/4985
https://eitaa.com/feghheakbar/4952
https://eitaa.com/feghheakbar/4263
https://eitaa.com/feghheakbar/5159
https://eitaa.com/feghheakbar/4857
https://eitaa.com/feghheakbar/4862
https://eitaa.com/feghheakbar/4922
⭕️ در صورت امکان، این پست را برای دوستان حوزوی خود ارسال فرمایید.
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
علامه #طباطبایی:
آيا نبايد در يك چنين جهانى- كه قدرت و استقلال مادى و معنوى به دست حريفان سرسخت ما افتاده است- به يارى حقايق اين دين پاك شتافته و در احياى كلمهاش بكوشيم؟
يا بايد اين امانت گرانبهاى آسمانى را به دست افكار مخالف و زبان و قلم بيگانگان سپرده، و خود در خانه را بسته و به عيش تاجرى خود ادامه داده، و به عذر اينكه دين صاحب دارد! و خداوند عزّ اسمه حافظ و نگهدار و امام زمان (عج) صاحب و طرفدار آن است، آن را به خدا و امام زمان (عج) سپرده و به ساحت قدس امام عليه السلام عرض كنيم {«فَاذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنَّا هاهُنا قاعِدُونَ»}!
حفاظت خدا و حمايت امام نسبت به دين، چه دخلى به وظيفه عبودى ما دارد؟!
📚شیعه (مجموعه مذاکرات با پروفسور کربن)، ص۱۸۷
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
🔳 توصیههای مهم، راهبردی و خواندنی علمای جامعالاطراف (و اساتید) به حوزه و حوزویان:👇
♦️۲ توصیه #امام_خمینی:
https://eitaa.com/feghheakbar/3772
https://eitaa.com/feghheakbar/5255
♦️۵ توصیه #رهبرمعظم انقلاب:
https://eitaa.com/feghheakbar/4717
https://eitaa.com/feghheakbar/5258
https://eitaa.com/feghheakbar/4765
https://eitaa.com/feghheakbar/4857
https://eitaa.com/feghheakbar/3759
♦️ ۲ توصیه علامه #حسن_زاده_آملی:
https://eitaa.com/feghheakbar/5152
https://eitaa.com/feghheakbar/4937
♦️ ۳ توصیه علامه #مصباح_یزدی:
https://eitaa.com/feghheakbar/5277
https://eitaa.com/feghheakbar/5087
https://eitaa.com/feghheakbar/5229
♦️ ۶ توصیه علامه #جوادی_آملی:
https://eitaa.com/feghheakbar/4936
https://eitaa.com/feghheakbar/5266
https://eitaa.com/feghheakbar/5265
https://eitaa.com/feghheakbar/4922
https://eitaa.com/feghheakbar/5236
https://eitaa.com/feghheakbar/5275
♦️ ۲ توصیه شهید #مطهری:
https://eitaa.com/feghheakbar/5269
https://eitaa.com/feghheakbar/5096
♦️ توصیه شهید #بهشتی:
https://eitaa.com/feghheakbar/5250
♦️ ۴ توصیه استاد #رحیم_پور_ازغدی:
https://eitaa.com/feghheakbar/4970
https://eitaa.com/feghheakbar/5253
https://eitaa.com/feghheakbar/4819
https://eitaa.com/feghheakbar/5244
در صورت امکان این پست را برای دوستان حوزوی خود ارسال فرمایید.
🍀 کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
علامه #حسن_زاده_آملی :
«[مرحوم شیخ سردار کابلی] در زبان انگلیسی استاد کامل بوده است، و لاتین را مانند تازی و پارسی خوش می نوشته است، دستخط شریف او را در این زبانها دارم، باری، اگر طلبه حواسش جمع باشد که وقت را مغتنم بشمارد و زوائد اشتغال را حذف کند و ما لایعنیه را ترک بگوید، به خوبی می تواند یکی دو زبان زنده و ارزنده را در حاشیه تحصیلات اصلیش فرا بگیرد که نیک او را بکار آید»
📚دروس هیئت، ج۱، ص۲۶۵
پن: خود حضرت علامه حسن زاده آملی حفظهالله به زبان فرانسه (که آن زمان در ایران مطرح بوده) تسلط دارند.
@Englishphilosophy
#زبان_آموزی
♦️ کانال حوزه تمدنساز:
✅ @feghheakbar