💢 به طلاب جوان میگفتم: بیمایه فطیر است
#رهبرمعظم انقلاب:
یکی از کارهای دیگر ما که مهم است، کسب مهارتهای دینی است. ما باید در رشته و حرفهی خودمان مهارت پیدا کنیم. باید عالم و با سواد بشویم؛ فارسیاش این است. در دوران مبارزات و بحبوحهی مبارزات - که دائم ما را میگرفتند و آزاد میکردند - یک مشت طلبهی جوان با ما مرتبط بودند و ما با اینها کار سیاسی میکردیم. من به اینها میگفتم: بیمایه فطیر است. باید درس را هم بخوانید. آن رفقایی که آن وقت ما در مشهد داشتیم - که از لحاظ سیاسی و انقلابی با ما مرتبط بودند - همهشان جزو طلبههای درسخوان بودند. باید با سواد شد و درس خواند.
▫️ ۱۳۸۵/۰۸/۱۷ _ بیانات در دیدار روحانیون استان سمنان
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 باید به هردو طرف (حوزه و دانشگاه)، فهم و تسلط و احاطه داشت و الّا فلا
استاد #فیاضی [با شرح مزجی]:
▫️ مساله اصلی این است که رشته های علوم انسانی و علوم تجربی دانشگاه ها سیستم و الگوی آموزشی و نظریه های علمی خود را از غرب می گیرد و این نظریه ها هم عمدتا در حاشیه یک فلسفه و جهان بینی [و انسانشناسی و معرفت شناسی] خاصی [مانند: الحادی، سکولار و شکگرایانه] شکل گرفته اند. [که البته از ناحیه علوم تجربی خطر خاصی نیست (گرچه میتوان در این زمینه هم علمدینی با تبیین علامه جوادی آملی را مطرح کرد) ولی عمده مشکل از ناحیه علوم انسانی است]
▫️ آن قسمت هایی که مدیریت جامعه را بر عهده دارد [اقتصاد و مدیریت و جامعه شناسی و حقوق و سیاست و روانشناسی]، با فلسفه های غربی [الحادی یا سکولار] ارتباط دارد [ و مبتنی است] و از طرفی ارتباط فلسفه دینی ما در صد سال اخیر با علوم کاربردی [که مدیریت جامعه را بر عهده دارند] قطع شده است.
▫️ نهاد حوزوی، دستش از عمل [و تزریق علوم انسانی اسلامی به دانشگاه] کوتاه است و نهاد دانشگاهی ما که در عمل مستغرق است، دستش از فرهنگ و مبانی نظری اسلام کوتاه است.
▫️ برقراری ارتباط اینها با همدیگر، منوط به فهمیدن هر دو طرف و کار کردن مجتهدانه است ...
📝 خشت اول، شماره ۷، ص۵۶
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی / سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ ⭕️ جلسات صوتی غالب این دروس و دروس سال های ق
به نظر، دغدغه مجمع عالی حکمت، صرفا تامین کلاسهای درس مبانی فلسفه و معرفتشناسی و عرفان اسلامی است؛ لذا، غالب دروس (الا یکی_دو درس تطبیقی) چیزی جز نهایه و اشارات و شواهد و اسفار و فصوص نیست.
گرچه از باب "العرش ثمّ النقش" به جدّ معتقدم که تا مبانی کسی در فلسفه و حکمت در همین دروس فوق، قوی نشود و در امور عامه و معرفت نفس و الهیات اخص و عرفان نظری، به درجه اجتهاد یا قریب به اجتهاد نرسد، نمیتواند در فلسفه های مضاف و فلسفه های مقارن، حرفی مستحکم و روشمندی بزند. کما اینکه در دانشگاههای کشور می توان این قبیل سستمبنا گریها را یافت که در باب فلسفه بدون اتخاذ مبنای صحیح، به تفریع فروعهای سستاساس و فاقد استحکام دست مییازند.
اما مجمع عالی حکمت اسلامی اگر می خواهد علاوه بر در دست داشتن پرچم فلسفه اسلامی، بتواند رویکرد پیشروی، تمدن سازی، امتداد فلسفه و تامین مبانی جمیع علوم انسانی و فلسفه های مضاف، را نیز داشته باشد، می بایست توصیه های رهبری (کلیک کنید و بخوانید) و علامه جوادی (کلیک کنید و بخوانید) به آنان (که در دیدارهایشان داشتهاند) که ضرورت امتداد فلسفه و فلسفه های مضاف و ضرورت رویکرد فلسفه مقارن است را پیاده سازی کنند و بسترش را تامین نمایند ولو در حدّ ۱۵_۲۰ کلاس درس و کرسی.
بخوانید: تبحر در فلسفه در بیان رهبر انقلاب
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
#تمدن_سازی_اسلامی
#معماری_اسلامی
💢 بیانیه مهم ستاد راهبری معماری حوزه علمیه خطاب به دولت و مجلس درباره طرح «مسکن زندگی»
▫️ متن بیانیه👇
http://fna.ir/3pjly
✍پ.ن: این بیانیه ، خصوصا بند آخر آن، بسیار قابل توجه و مهم است و اگر اجرا و رعایت شود ، بسیاری از مشکلات شهری و فرهنگی و زیستی ما حل خواهد شد. البته این بیانیه کلیات است و برای جزئیات آن نیز باید فکری کرد.
#معرفی_کتاب
💢 فیلسوف فروتن
🔸 #مهم: این کتاب دارای ۱۳ بخش است، که بخش ۴و۵ آن مربوط به نظریه و توصیه راهبردی پروفسور #لگنهاوزن راجع به «چارچوبی برای فلسفه دین شیعی» است.
👈 معرفی اجمالی کتاب و روش تهیه آن: کلیک کنید
👈 توضیحاتی از استاد #محمدرضایی راجع به این نظریه و توصیه راهبردی: کلیک کنید
طلبهای که سالی یک دور اصول کافی و نهجالبلاغه نخواند، ول معطل است. (علامه #جوادی_آملی، به نقل یکی از اساتید)
..........................................................
✍ پ ن:
از همان اوایل طلبگی میتوان با #تفسیر و #روایات مأنوس بود؛ مثلا شخص با نذر یا عهد یا اراده قوی، بر خود واجب کند، سالی یک دور اصول کافی و نهجالبلاغه [با ترجمه دشتی] بخواند. البته به این شکل که خواندن سلسله راوی ها لازم نباشد. در این صورت خواهید دید که با هفتهای ۶۰ دقیقه آنها را در طی یکسال به پایان خواهید برد. هفتهای ۶۰ دقیقه را میتوان واجب کرد (نذر [لله علیَّ] یا عهد [عاهدتُ الله]) و برای ترکش فلان مبلغ را به عنوان جریمه تعیین کرد. میتوان هر سال بر خود الزام نمود و هر سال آن را تمدید کرد (البته اوایل شاید جزء جزء بهتر باشد). در مورد دورههای تفسیر (مثلا تفسیر موضوعی آیت الله #جوادی_آملی و آیت الله #مصباح_یزدی) نیز این قبیل اقدامات را میتوان اعمال کرد و به سهولت به پیش برد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
ما در جامعه چگونه زندگی کنیم؟ دعای مکارم الاخلاق، گذشته از ثوابی که دارد، برنامه زندگی را هم به ما یاد میدهد.
آیتالله جوادی آملی
@ajavadiamoli
💢 نقدی بر درماندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی
▫️ پشت کوه قاف: نقدی بر درماندگی شورای عالی فرهنگ، اثر مرحوم استاد حیدر رحیم پور ازغدی
#معرفی_کتاب:
نویسنده محترم معتقد است از اینکه بعد از چندین دهه از تاسیس، شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته است در فرهنگ ما اصلاحاتی ایجاد کند غصه می خورده است و لذا تصمیم گرفته با نگارش این کتاب نظریات خود را در خصوص عملکرد این نهاد فرهنگی اعلام کند.
موضوع این کتاب، پیش از آن که نقد شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، [نقد] دانشگاه ها در ایران به ویژه ناکارآمدی و ضرورت تحول در علوم انسانی به منظور بومی سازی و کاربردی سازی آن برای ایران است. نویسنده کتاب در صفحات پایانی کتاب، پیشنهادات انقلابی خویش را برای آموزش فلسفه و رشته های مدیریت، هنر، روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و حقوق به صراحت بیان می دارد.
گفتنی است این کتاب از سوی وزارت ارشاد اجازه نشر نیافته است و دانشجویان خود اقدام به جمع آوری و توزیع این کتاب کرده اند.
_ ناشر: انجمن طلاب و دانشجویان مشهد مقدس
👈 خرید کتاب
1_1159524085.mp3
3.3M
▫️ کسی که نمیداند دکارت چه گفته، هایدگر چه گفته، کانت چه گفته، مکتبها و ادیان غرب را نشناسد، این چگونه می تواند شاگرد امام زمان (عج) باشد؟
▫️ الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه، به چه معناست؟
_ علامه #جوادی_آملی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدلله
السلام علیک و رحمةالله و برکاته
#هر_روز_تا_آخر_عمر