علامه #حسن_زاده_آملی:
در فلسفه دو مساله و دو رکن است
که اصل تمام مباحث بوده و تمام مسائل گرد اين دو قطب مى چرخند و دور مى زنند
و محور همه ى مسائل در فلسفه الاهيه اين دو اصل است:
يکى #توحید است
و ديگرى #معرفت_نفس
و دومی راه رسیدن به اولى است.
📚 دروس شرح اشارات، نمط سوم، ص۴۳
✅ @feghheakbar
💢 انفعالمعارف کدام است؟ و جایگاهش در حوزه علمیه، کجاست؟
💢 ضرورت رواج مباحث معرفت نفس در حوزه علمیه
کسانی که با آثار علامه #حسن_زاده_آملی (رضوان الله علیه) آشنایی و انس و الفت دارند مستحضرند که یکی از مهمترین ارکان آثار این بزرگمرد الهی، مباحث مربوط به #معرفت_نفس است. و اساسا یکی از مهمترین علل موفقیت و کمالات روحی این قبیل از محققان، ورود جدی آنها در همین مباحث است.
به امید اینکه کتاب سترگ "سرحالعیون" ایشان در کرسیهای سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه تدریس شود. و همین طور کتاب "دروس معرفت نفس" ایشان در سطوح پایینتر تدریس و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
مساله معرفت نفس به جدّ مورد توصیهی ائمه معصومین علیهم السلام بوده است و تعابیری بینظیر و کمنظیر، راجع به آن به کار بردهاند و بالغ بر چهل حدیث در این زمینه، مشهور است؛ روایاتی چون:
۱. معرفه النّفس انفع المعارف
۲. من عرف نفسه عرف ربّه
۳. نال الفوز الاکبر من ظفر بمعرفه النّفس
۴. من عرف نفسه جلّ امره
۵. من جهل نفسه کان بغیر نفسه اجهل
۶. من عرف نفسه فهو لغیره اعرف
۷. من عرف نفسه فقد انتهى الى غایه کلّ معرفه و علم
۸. الکیس من عرف نفسه و اخلص اعماله
۹. العارف من عرف نفسه فاعتقها و نزهها عن کل ما یبعدها
۱۰. المغبون من غبن نفسه
۱۱. اعظم الجهل جهل الانسان امر نفسه ؛
۱۲. ایّها النّاس تولّوا من انفسکم تادیبها
۱۳. افضل الحکمه معرفه الانسان نفسه
۱۴. من شغل نفسه بغیر نفسه تحیّر فى الظلمات
۱۵. افضل العقل معرفه الانسان نفسه فمن عرف نفسه عقل و من جهلها ضلّ
۱۶. الجاهل بقدر نفسه یکون بقدر غیره اجهل
۱۷. عجبت لمن یجهل نفسه کیف یعرف غیره
۱۸. لکنت اوّل حاکم على نفسک بذمیم الاخلاق
۱۹. کیف یعرف غیره من جهل نفسه
۲۰. کفى بالمرء جهلا ان یجهل نفسه
۲۱. من عرف اللّه توحّد و من عرف نفسه تجرّد و من عرف الدّنیا تزهّد
۲۲. من عرف نفسه جاهدها
۲۳. من جهل نفسه اهملها
۲۴. رحم اللّه امرء عرف قدره
۲۵. من لم یعرف نفسه بَعُد عن سبیل النّجاه و خبط فى الضّلال و الجهالات
۲۶. و خلق الانسان ذا نفس ناطقه ان زکاها بالعلم و العمل فقد شابهت جواهر اوائل عللها و اذا اعتدل مزاجها و فارقت الاضداد فقد شارک بها السّبع الشّداد
۲۷. لاتجهل نفسک فانّ الجاهل معرفه نفسه جاهل کل شىء
فتامّل جدّاً و جیّدا
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar
المرتقی الی جنة الذات ...
حمد و صلوات و آیةالکرسی به روح راقی علامه هدیه نماییم ... قطعا خودمان بهرهمند خواهیم شد.
از مطالعه #رساله_مراتب_طهارت علامه #با_شرح شاگردشان (استاد #صمدی آملی) مسامحه نفرمایید؛ در بین هزاران کتابی که دیدهام، کتابی به این درجه از نورانیت، بسیار کم دیدهام. فاغتنم.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 انفعالمعارف کدام است؟ و جایگاهش در حوزه علمیه، کجاست؟ 💢 ضرورت رواج مباحث معرفت نفس در حوزه علمیه
علامه #حسن_زاده_آملی :
کتاب "دروس #معرفت_نفس " را برای هشیارى و بيدارى جوانان گفته ام.
📗 کتاب گفتگو (مصاحبه ها با علامه حسن زاده)، ص۶۷
💢 به جانم سوگند ...
علامه #حسن_زاده_آملی:
و لعمرى من اعتزل عن الکتب العقليه و الصحف العرفانيه
مما اهدتها الٲيادى النوريه
کتميدالقواعد
و شرح القيصرى على فصوص الحکم
و سرح العيون فى شرح العيون
و مصباح الانس
و شرح المحقق الطوسى على الاشارات
و الاسفار
و الشفا
و الفتوحات المکيه،
فقد عزل نفسه عن فهم الخطاب المحمدى(ص) -يعنى قران-
و حرمها من النيل بسعادتها القصوى.
📙 مفاتيح الاسرار (تعلیقات بر اسفار)، ج۲، ص۶ و حامل اسرار، ص۴۴
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 به جانم سوگند ... علامه #حسن_زاده_آملی: و لعمرى من اعتزل عن الکتب العقليه و الصحف العرفانيه مما
به جانم قسم! آن که خود را از کتب عقلی و صحف عرفانی که دستهای نورانی آن ها را اهدا نموده است، دوری کند، مانند تمهید القواعد، شرح قیصری بر فصوص الحکم و سرح العیون فی شرح العیون و مصباح الانس و شرح محقق طوسی بر اشارات و اسفار و شفا و فتوحات مکیه، همانا خود را از فهم خطاب محمدی -ص- (قرآن) دور کرده است و جان خود را از نیل به سعادت قصوایش محروم ساخته است.
📙 علامه #حسن_زاده_آملی، تعلیقات بر اسفار، ج۲، ص۶ [ متن عربی است]
💢 مبداء و پدر فلسفه، ابراهیم (علیهالسلام) است
علامه #جوادی_آملی:
یونان معبر فلسفه است نه مبداء آن؛ سقراط و افلاطون و ارسطو خیلی بزرگ هستند اما کوچکتر از آنند که مبداء فلسفه باشند، مبدا و پدر فلسفه، ابراهیم(ع) است
@Islamicphilosophy_ir
حضرت استاد #حسن_زاده_آملی میفرمودند همانگونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل میکنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجهگیری کنیم.
_ استاد سید یدالله #یزدان_پناه
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 اقامه عدل، باعث ورود مردم به دین
عبدالکریم عابدینی امامجمعه قزوین: "عدالت از پر ترافیکترین درهای ورود انسانها به اسلام و دین است."
@Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک نمونهی بارز و کاملِ تذکر با زبان نرم و لیّن، از جانب علامه #حسن_زاده_آملی
رحمةاللهعلیه
@negashteh
1_1195840905.mp3
1.6M
🎙آیت الله #جوادی_آملی: تربيت با گفتن و شنيدن نيست. آن عالمی که ديدار او شما را عوض نکند لفظش هم عوض کننده نيست.
✅ @feghheakbar
◾️ مراسم هفتم فقیه اهل بیت، عالم ربانی، سالک توحیدی، علامه ذو فنون حضرت آیة الله #حسن_زاده_آملی رضوان الله تعالی علیه
▫️ مشهد مقدس؛ مسجد حضرت زینب سلام الله علیها،بلوار شهید نامجو ، خیابان شهید بهشتی ، حد فاصل بهشتی ۳۱و۳۳
🔸 شنبه، ساعت ۱۵
و نیز لایو (پخش زنده):
instagram.com/isin_ir
💢 باید این عرفان عملی را، این حالت سلوک را توی طلبهها راه انداخت ... اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقی راه میافتد.
#رهبرمعظم انقلاب:
در بخش تهذیب، من حرف دارم. در بخش تهذیب، کارهائى که به من گزارش شده، کارهاى تهذیبى نیست.
مثلًا فرض کنید برگزارى اردوهاى فلان- که حالا اسامى آنها یادم نیست، اما توى گزارشها بود- ربطى به تهذیب ندارد. ...
البته حفظ قرآن و حدیث هم خوب است، اما انصافاً بحث تهذیب، اینها نیست؛ تهذیب یک فکر دیگرى میخواهد. باید فکر کرد، مطالعه کرد؛
والّا خیلى هستند قارى قرآنند، اما مهذّب هم نیستند.
بایستى راههاى تهذیب را پیدا کرد. درس اخلاق مهم است. ...
اول، خود قم؛ خود قم احتیاج دارد؛ شهرستانها جداست. مزرعهى اصلى اینجاست، مرکز اصلى اینجاست؛ اینجا احتیاج دارد به تهذیب اخلاق. به نظر من باید معاونت تهذیب را وادار کنید فکر دیگرى بکنند.
باید این عرفان عملى را، این حالت سلوک را توى طلبه راه انداخت.
ما همت کنیم، طلبه را اهل نماز شب کنیم؛ این خیلى کمک میکند. برنامه ریزى کنید که از میان پنجاه هزار طلبه ى حوزهى قم- حالا با حذف یک عده خیلى پائینترها و یک عده خیلى پیرترها- اقلًا سى هزارتاشان هر شب نماز شب بخوانند.
اگر این شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقى راه می افتد. بنابراین لازم است نظام جامع در همهى این زمینهها تهیه شود.
🍃 در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه علمیه قم/ سال ۱۳۸۹
👈 مشاهده متن کامل
✅ @feghheakbar
بهترین اثر آیت الله #حسن_زاده_آملی به نقل از خود وی «عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون» آن مرحوم است. در این کتاب ۶۶ عین از مسائل مهم معرفت نفس را بیان کرده اند که حوزویان و دانشگاهیان باید هر کدام از این عیون را به عنوان پایان نامه و رساله سطوح عالیه خود مورد تفصیل و گسترش قرار دهند.
(استاد عباسی خراسانی، مراسم بزرگداشت علامه حسنزاده آملی، پنجشنبه شب در حرم مطهر حضرت معصومه)
👈 و نیز مطالعه فرمایید
@Arefane
💢 انتظار مردم از اهل علم
💢 این بزرگترین گناه است
علامه #حسینی_طهرانی میفرمودند: یکی از ارحام ما میگفت: روزی خدمت مرحوم آیةالله حاج آقا حسین قمی که از مراجع تقلید بودند رفتم، به ایشان گفتم: مردم که از علما تبعیت میکنند شما را نمونه امام صادق علیهالسلام می بینند، شما چگونه رفتار میکنید که نمایشگر ایشان باشید؟ مردم از شما توقع عصمت دارند نه عدالت! بعد از این کلام، مرحوم حاج آقا حسین به فکر فرورفته و رنگشان چنان سرخ شد که به سیاهی میزد و بعد فرمودند: راست میگویید، همینطور است.
📔 نور مجرد، اثر استاد محمدصادق حسینی، ص۱۵۰
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
🍃 اخلاق یک صیرورت است / اینطور باید طلبهها را به مسئله اخلاق کشاند
_ رهبر انقلاب
✅ @feghheakbar