eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 علامه طباطبایی و صدور انقلاب فرهنگی از زبان آیت‌الله 🔸 علامه نه تنها نگذاشت مکتب های وارداتی مادی گری از دو بلوک شرق و غرب به ایران بیاید، بلکه کوشید با مصاحبه‌ها، با نامه، با جوابِ سؤال، با اعزام شاگردهای تربیت شده مکتبی، فلسفه اسلامی را به دو بلوک، مخصوصاً غرب برساند. 🔸 قبل از اینکه مساله صدور انقلاب فرهنگی مطرح شود، این پیرِ خِرد کوشید با نوشتن شیعه در اسلام، دانشکده شیعه شناسی غرب را تغذیه کند. سخنرانی پیش از خطبه نمازجمعه تهران ۱۳۶۰ 👈 علامه طباطبایی: تدریس اسفار لازم و ترک آن در حکم کفر سلوکی است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
استاد : اگر و و و دیگر حکما را معرفی کرده و به جهان بشناسانیم، ها و ها و ها سر جایشان می‌نشینند. ⭕️👈 مطالعه کامل مطلب ........................................................ پی‌نوشت: تحقق دیدگاه راهبردی فوق زمانی عملیاتی می‌شود، که اموری که در پست بعدی بیان می‌شود، محقق گردد: 👇
حوزه علمیه تمدن ساز
استاد #دینانی: اگر #زنوزی و #ملاصدرا و #سهرودی و دیگر حکما را معرفی کرده و به جهان بشناسانیم، #هوسر
استاد : اگر زنوزی و ملاصدرا و سهروردی و دیگر حکما را معرفی کرده و به جهان بشناسانیم، هوسرل‌ها و هایدگرها و فرگه‌ها، سر جایشان می‌نشینند. (کلیک و مطالعه کنید) ........................................ ⭕️ تحلیلی بر سخن راهبردی استاد دینانی در ضمن چند نکته 🔸 ۱. خاستگاه حکمت و فلسفه اسلامی، حوزه علمیه است، ازاین‌رو اگر بخواهیم حکمت اسلامی(به ویژه مشرب صدرایی) را به جهان برسانیم، باید: ▫️ اولا: فلسفه کمّاً و کیفاً در حوزه رایج و همگانی شود. زیرا؛ فاقد، نمی‌تواند معطی باشد. (مطالعه کنید) ▫️ ثانیا: فلسفه اسلامی از حوزه به دانشگاه سرریز شود. ▫️ ثالثا: فلسفه اسلامی به جهان صادر شود. 🔸 ۲. بنیاد و قدم اول، رواج فلسفه در حوزه است. به بیان استاد : امروز یکی از مشکلات حوزه این است که افراد کمی فلسفه می‌خوانند. بسیاری از همان عده هم که فلسفه می‌خوانند، دوره تحصیلی‌شان را تا پایان ادامه نمی‌دهند. 🔸 ۳. باید افزود: همان‌هایی هم که تا آخر ادامه می‌دهند، وارد رویکردهای تطبیقی و مواجهه با مکاتب غربی نمی‌شوند. حتی آن‌هایی هم که وارد این حیطه می‌شوند، زبان انگلیسی نمی‌دانند که بخواهند صادر کنند. به تعبیر دیگر: اهل فلسفه و اهل زبان ما قلیل و اندک است و از طرفی هم فلسفه‌دان‌ها زبان نمی‌دانند و از طرف دیگر زبان‌دان‌ها اشراف فلسفی ندارند. 🔸 ۴. صرفا داشتن منابع و داشتن شخصیت‌هایی مثل ملاصدرا و ابن سینا و سهروردی و طباطبایی و جوادی آملی کافی نیست، بلکه باید از آثار سترگ آنان بهره برد و تبویب نمود و صادر کرد. به بیان علامه : اگر كسى بخواهد علم پيشرفت كند با تنبلى نمى تواند، بايد وقت صرف كرد و تلاش نمود. صِرف داشتن منابع غنى كافى نيست، ابزار و آمادگى ذهنى لازم است. (مباحثی درباره حوزه، ص۱۰۴و۱۰۵) 🔸 ۵. بنده به‌شخصه تا به حال کسی را ندیده‌ام که جامع و مسلط بر حکمت اسلامی (جمع برهان و عرفان و قرآن) و فلسفه غرب و زبان خارجه به صورت توأم باشد. البته این فقدان ها را می‌شود با تشکیل لجنه‌هایی سامان داد. تا مطالب توسط عده‌ای تبویب و سامان یابند و توسط عده‌ای ترجمه شوند و سپس صادر گردند. ✍ کانال حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
▪️انّا لله و انّا الیه راجعون عالم ربانی و حکیم متالّه آیت الله سید رضی شیرازی از علمای بزرگ تهران دار فانی را وداع گفت. ❖ از اساتید ایشان در حکمت و عرفان می‌توان به آیات عظام شیخ محمد تقی آملی، میرزا محمّد مهدی الهی قمشه ای، میرزا ابوالحسن شعرانی، سیّد ابوالحسن رفیعی قزوینی، میرزا احمد آشتیانی، شیخ حسین فاضل تونی، و آقا محمد علی حکیم شیرازی اشاره کرد. ❖ وی از مریدان امام خمینی و از همراهان و مبلغان انقلاب اسلامی بود که در تیر ماه ۱۳۵۸ با چهار گلوله مورد سوءقصد گروه تروریستی فرقان قرار گرفته بود؛ امام خمینی نیز به این مناسبت پیامی در محکومیت ترور ایشان صادر کردند. ❖ گفتنی است که طی سالیان گذشته حدود ۶۰۰ نفر از پیروان ادیان مختلف و با ملیت‌های متفاوت به دستان وی با بهره‌گیری از استدلالات کلامی و فلسفی به دین مبین اسلام و مذهب جعفری روی آورده‌اند. ❖ خود ایشان در این زمینه فرموده‌اند: «خود ما صدها نفر را به کمک همین بحثهای فلسفه اسلامی مسلمان و شیعه کردیم. چطور می گویید فلسفه راه دین را کند می کند؟ والله هرچه بگویم که بی سوادند کم است. نمی فهمند. والله بی سوادند». 🌿 نثار روح شریفش صلواتی هدیه نماییم @Arefane
حوزه علمیه تمدن ساز
▪️انّا لله و انّا الیه راجعون عالم ربانی و حکیم متالّه آیت الله سید رضی شیرازی از علمای بزرگ تهران
(۱)متن شرح منظومه حاجی سبزواری (۲)با تعالیق علامه حسن زاده آملی (۳)به همراه شرح صوتی مرحوم سید رضی شیرازی، اضلاع مثلثی است که یک گام راقی و عمیق و بی‌بدیل، فلسفه‌ورز را ارتقاء می‌دهد. (از مطالعه امورعامه و الهیات‌اخص شرح منظومه بی‌بهره نباشیم) ✅ @feghheakbar
پیام تسلیت علامه در پی ارتحال آیت الله سید رضی شیرازی
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 گفتگوی آیت الله سید رضی شیرازی با آیت الله خویی در مورد خروجی حوزه حدود سي سال پيش به مناسبت فوت مرحوم آقا ميرزا عبدالهادي شيرازي، به عتبات مشرف شدم. خدمت آيت‌الله خويي رسيدم. در اين باره با ايشان، صحبت مفصّلي كردم. از جمله: از ايشان سوال كردم: فايده حوزه چيست؟ ايشان با تعجب پرسيد: «اين چه سوالي است.» اشاره كرد به آقا سيد علاءالدين بحر‌العلوم، كه در آن جلسه حضور داشت و گفت: «فايده‌اش، تربيت دهها نفر مانند ايشان و نوشتن كتابها وتقريرها و ...» گفتم: پاسخ سوال من داده نشده. با اين همه كه فرموديد، ما چند نفر داريم كه بتواند اسلام را در دنيا، به صورت منطقي و درست تبليغ كند؟ فرمود: «زياد هستند.» گفتم: «ممكن است نام ببريد.» فرمود : «آقا سيد محمدباقر ، شيخ محمدرضا .» ايشان، ديگر اسم كسي را نبردند. گفتم: آيا اين افراد را برنامة‌ حوزه تربيت كرده است، يا خودشان انگيزه داشته‌اند؟ فرمود: «خودشان برنامه داشته‌اند.» گفتم: كار خوبي كرده‌اند؟ فرمود: «بله» گفتم: پس چرا شما آن را تعقيب نمي‌كنيد؟ فرمود: «نمي‌شود» گفتم: شما آقاي را مي‌شناسيد؟ فرمود: «بله، از رفقاست.» گفتم: ايشان در قم همين روش را دارند. ايشان افرادي را كه پاسخگوي نياز زمان باشند، تربيت مي‌كند، به جاي متخصص شدن در فقه و اصول گفت: « ايشان تك است و خود را تضحيه كرده است.» گفتم: پس ما از نجف مأيوس باشيم. فرمود: «نه. من به سهم خود، حاضرم هرچه را شما بگوييد، انجام دهم؛ ولي، مانعي وجود دارد و آن، متقدسين هستند. يك وقتي ما خواستيم يكي از همين افرادي را كه اهل تحقيق و نوشتن مقاله دربارة مسائل روز بود، [منظور ايشان آقاي محمدتقي بود] كمك كنيم و مورد توشيق قرار بدهيم، مورد اعتراض برخي از اين متقدّسين واقع شديم، به طوري كه گفتند: سهم امام را در ترويج غيرفقه و اصول به كار مي‌برد!» 🌿 👈 چهار توصیه آیت الله سید رضی شیرازی به حوزه علمیه و طلاب ♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
📘 کتاب سكولاريسم پنهان، بررسی انتقادی انديشه‌های دكتر داود فیرحی ▫️ با نوشتارها و گفتارهایی از میرباقری، ، و ... 🔸 دکتر داود فيرحی، انديشمند متواضع،‌ در کنار پذيرش «نسبی‌گرایی»‌ و گرايش به «ليبراليسم»، رويکرد «تحميل نظريه بر نص» و به‌صورت خاص، تفسير گزاره‌ها و تراث شيعی بر اساس نظریه برون‌دينی را اتخاذ کرده بود. 🔸 طبعاً با گرايش و رويکرد مزبور، بسياری از احکام سياسی اسلام که با ليبراليسم در تضادند، کنار گذاشته يا به حاشيه رانده می‌شوند؛ و اين امر، معنایی جز سکولاريسم نمی‌تواند داشته باشد. 🔸 بااين‌حال، از ويژگی‌های دکتر فيرحی، تلاش برای طرح مباحث علمی بدون ايجاد حساسيت منفی و تنش‌آفرينی بود، و ازهمين‌رو، سعی وافر داشت تا عباراتی را به کار نبرد که دلالتِ صريح بر سکولار بودن وی داشته باشد. بر اين اساس، می‌توان سکولاريسم موجود در آثار دکتر فيرحی را «سکولاريسم پنهان» دانست. ⭕️ مشاهده و خرید کتاب
نتیجه یک عمر "موی بشکافی به عیب دیگران چون به عیب خود رسی کوری از آن" چیزی جز بر باد دادن عمر نیست. در مسائل مربوط به امور فردی-تربیتی، بیشتر روی خودمان کار کنیم و متمرکز شویم. باید در مسائل کلان و خطوط کلی و عدالت و امور مربوط به حکومت و مسئولان، مو شکافی کرد. تفکیک این حیطه‌ها، و سواد دینی می‌خواهد.
💢 به منزله تنگه احد در جنگ احد آیت الله : «کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها برای نظام، به منزله تنگه احد در جنگ احد است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی‌هایش خطری ندارد و همه جبران می‌شود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزی‌ها روی هواست. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar