حوزه علمیه تمدن ساز
💢 منبری برای تخدیر عدالتخواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلطها، قیاسمعالفارقها و
💢 تصلّب و انعطاف ناپذيرى در اجرای عدالت
شهید علامه #مطهری:
از سخنان على(ع) و از عمل او، مخصوصاً از طرز عملى كه در دوره زعامت و حكومت خود انجام داد، معلوم مى شود كه عدالت به صورت يك فلسفه اجتماعى اسلامى مورد توجه مولاى متقيان بوده
و آن را #ناموس_بزرگ_اسلامى تلقى مى كرده و از هر چيزى بالاتر مى دانسته، سياستش بر مبناى اين اصل تأسيس شده بود، ممكن نبود به خاطر #هيچ منظورى و هدفى #كوچکترین انحراف و انعطافى از آن پيدا كند.
همين امرْ يگانه چيزى، بله يگانه چيزى بود كه مشكلاتى زياد برايش ايجاد كرد و ضمناً همين مطلب يك مفتاح و كليدى است براى يك نفر مورخ و محقق كه بخواهد حوادث خلافت على را تحليل كند.
على عليه السلام فوق العاده در اين امر تصلّب و تعصب و انعطاف ناپذيرى به خرج مى داد. درباره تصلّب على عليه السلام در امر عدالت- كه از نظر و تعبيرى بايد گفت عدالت و از نظر و تعبيرى بايد گفت حقوق بشر- همين بس كه:
فلسفه پذيرفتن خلافت را بعد از عثمان، بهم خوردن عدالت اجتماعى و منقسم شدن مردم به دو طبقه سيرِ سير و گرسنه گرسنه ذكر مى كند و مى فرمايد: در چنين اوضاع و احوالى، اين دانايان و روشن ضميران نمى توانند بنشينند و تماشاچى و حد اكثر متأسف باشند. اگر چنين وظيفه اى را در حال حاضر احساس نمى كردم، كنار مى رفتم و افسار خلافت را در دست نمى گرفتم و مانند روز اول پهلو تهى مى كردم.(بخشی ازخطبه ۳نهج البلاغه).
برنامه حکومتی حضرت تنها این نبود كه در دوره خودش نگذارد حيف و ميل بشود و حقوق مردم پايمال شود، بلكه برنامه اش اين بود كه حقوق پايمال شده گذشته را كه اجحاف گرها مال خود و ملك خود مى دانستند برگرداند، روى اين حساب و اين نقشه، خودش مى دانست كه چه جنجالى بپا خواهد شد.
📚 مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدالت از نظر على عليه السلام(بيست گفتار))، ج۲۵، ص: ۲۳۰-۲۳۱ (با تلخیص و ویرایش جزئی)
شاید برخی از علمای دین، با دعوت و تبلیغ یا با سکوتشان، در نشاندنِ عبادت به جای عدالت، سهیم بوده باشند. این در حالی است که اسلام اعلام داشته است: افضل العبادات کلمه حق عند سلطان جائر! برترین عبادت سخنِ حق گفتن در برابر سلطان ستمکار است. عدل ساعه خیر من عباده سبعین سنه!
روشن است که نتیجه این روش تربیتی #بینهایت_خطرناک بوده است، چرا که نبودِ عدالت در جوامع از مرحله خطرهای سیاسی و اجتماعی گذشته و به مرحله انحرافات ایدئولوژیک رسیده و موجب ناامیدی بزرگی از دین و مؤسسههای دینی و علمای دین، مخصوصاً از آن دسته از علمای دین که در برابر بیدادگریها سکوت میکنند و برای احقاق حقوق مردمِ زیرِ ستم مبارزه نمیکنند، شده است.
هرگاه عدالت، در برخی جوامع، به صورت جزئی و جدا از قاعده و زیربنای اعتقادی- اسلامی تحقق یابد، مشکلات بزرگتری به جای میگذارد. زیرا این نوع عدالت موجباتِ متعارف و فرهنگیِ خود را همراه میآورد و شکل خاصی از مصرف را به جامعه تحمیل میکند؛ در نتیجه، شیوهای تازه از زندگی را در پیشاروی انسان مینهد که او را به گمراهی میکشاند.
▫️ امام موسی #صدر، برای مطالعه متن کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 تصلّب و انعطاف ناپذيرى در اجرای عدالت شهید علامه #مطهری: از سخنان على(ع) و از عمل او، مخصوصاً
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️ بارالها به حاکمان، جسارت و غیرت ظلم ستیزی عطاکن
▫️ این سکوت برای چیست؟
▫️ تخدیر شدگی
................................................
🔸 جمهوری اسلامی از نداشتن فقهورزِ ظلمستیز به شدت رنج میبرد ... و همین موجب در دست گرفتن پرچم عدالتخواهی توسط دگراندیشان و نیز اشخاصی که اساسا اعتقادی به جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و انقلاب ندارند، شده است.
🔸 صرفا گفتن عدالت خوب است و فقه بدون عدالت پوچ است، و سپس تا چند ماه سر در لاک تدریس فرو کردن، کافی نیست.
به مُتفقّهِ پرچمدار عدالت و سینه سپر کننده و معتقد به جمهوری اسلامی، به شدت نیازمندیم.
🔸 ژورنالیست و خطیب عدالتخواه، کافی نیست.
#غیرت_ظلمستیزی
هر انسان با تقوایی، مدیر شایستهای نیست، گاهی ممکن است انسان از نظر تقوا در مدارج عالی باشد، ولی به لحاظ مدیریتی، شایستگی لازم را نداشته باشد.
اگر کسی آدم خوبی بود، باید در همان زمینه که مهارت دارد به او سمت و مسئولیت داد؛ بنابراین به هر انسان صالح و نماز شب خوانی نمیتوان مسئولیت واگذار کرد.
آیت الله #جوادی_آملی
💢 فلسفه، فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود.
علامه #جوادی_آملی:
🔶 اگر فلسفه در حوزه رواج پيدا کند؛
تجرد روح ثابت بشود، ملکات راسخه روح ثابت شود، ابديت و ازليت روح ثابت شود، اوصاف نفسانی روح ثابت شود. اين عذاب، عذاب نقد است. اين[ کافر] خدا را قبول ندارند نه در دنیا نه در برزخ نه انجا، الان هم به خدا مى گوید تو نيستى. چنین روحی است. خب اين بايد عذاب ابدی ببیند.
🔶 اگر فلسفه از زندان ازاد بشود
و فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود
و معلوم بشود روح يعنى چه، تجرد روح يعنى چه، عذاب روح يعنى چه
آن وقت اين سؤال ها جواب خودش را نقد مى يابد.
🍃 تفسیر سوره نمل، جلسه۲۶
...........................................
✍ پینوشت:
▫️ سخن گفتن از معاد و برزخ و جزا، بدون اشراف بر مسائل #تجسم_اعمال و #قوس_صعود، کلیگویی و مبهمگویی است.
▫️ سخن گفتن از مقام معصومین و وسائط فیض، بدون اشراف بر مساله #انسان_کامل، کلیگویی و مبهمگویی است.
▫️ سخن گفتن از توحید و خلق و خالق، بدون اشراف بر مسائل #وجود_رابط و #هستی_شناسی، کلیگویی و مبهمگویی است.
▫️ سخن گفتن از کمال و سعادت، بدون اشراف بر مسائل #انسان_شناسی، کلیگویی و مبهمگویی است.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 فضول یا عقول؟
آیة الله #جوادی_آملی:
یكى از #موانع_مهم تهذیب نفس و سیر و سلوك الى الله آن است كه ما همواره به بیرون از خود مىنگریم و از خود غافلیم و در حقیقت فضول هستیم نه عقول؛ فرق فضول و عقول این است كه انسان عقول، ابتدا به درون و آنگاه به بیرون، ولى انسان فضول، همواره به بیرون از خود مىنگرد و این، مشكل ماست كه (ادامه)
پن کانال:
بعید به نظر میرسد که شخص فضول بتواند در ایجاد صراط موفق عمل کند/ ان شاءالله در آینده بحث فلسفی-قرآنی اتحاد انسان با صراط و نقش انسان در ایجاد آن در کانال قرار داده خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بنیاد و زمینه سکولاریسم در حوزه.
_ استاد #رحیم_پور_ازغدی
.........................................
✍ حوزه علمیه تمدن ساز:
۱. وقتی ملیونها دانشجو را در فقه اکبر و اوسط (فلسفه و فلسفه های مضاف و عقاید و کلام جدید و هستی شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی و اخلاق و روانشناسی و جامعه شناسی) و در فقه اصغر (اقتصاد و حقوق و مدیریت و سیاست) رها کنید، قطعا اندیشههای غرب جایگزین خواهد شد و دهها ملیون ایرانی را تغذیه خواهد کرد.
۲. مطالعه کنید: حوزه علمیه و سکولاریسم.
#علوم_انسانی_اسلامی
#علوم_انسانی_غربی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 حوزه باید این "انّما" را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد
علامه #جوادی_آملی:
آزاد اندیشی یک فضای آزاد می خواهد، کسی که در قفس است در همان محدوده قفس می تواند پرواز کند. ما نباید در محدوده #فقه و #اصول خود را محصور کنیم بلکه باید این محدوده را وسیع کرد؛ اکنون دست ما از کلام، فلسفه، حدیث و تفسیر خالی است و در نتیجه ما آن مایه و ابزار علمی لازم برای آزاد اندیشی را در اختیار نداریم.
نتیجه خالی بودن دست ما از مایه علمی لازم این می شود که با شبهه مخالفت می کنیم در حالی که ما «شر بالذات» در عالم نداریم، حتی بیماری سرطان در عین بیماری بودن برکات بسیار علمی دارد! لذا شبهه از مقدس ترین امور است که به علم عمق و گسترش می دهد
پیامبر اکرم می فرماید: طلب العلم فریضه این تای فریضه، تای مبالغه است؛ یعنی خیلی خلیی طلب علم واجب است! همین دینی که این همه طلب علم را واجب می داند و آن را سفارش کرده است به ما گفته چه بخوانیم، فرمود «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَهٌ آیَهٌ مُحْکَمَهٌ أَوْ فَرِیضَهٌ عَادِلَهٌ أَوْ سُنَّهٌ قَائِمَهٌ» اما ما آیه محکمه و فریضه عادله و سنت قائمه، هر سه را فقه و اصول دانستیم
در حالی که آیه محکمه، تفسیر، حکمت و کلام است. سنت قائمه، فقه است و فریضه عادله، اخلاق و حقوق است
اگر #معرفت_شناسی خود را از حسی و تجربی بالاتر نیاوریم فضای علمی خود را محدود کرده ایم آنگاه به جای استقبال از شبهه صاحب شبهه را تکفیر می کنیم. حوزه باید این «إِنَّمَا» را احیاء و پربار کند تا دیگر از طرح شبهه نگرانی نداشته باشد
♦️حوزه علمیه تمدنساز:
✅ @feghheakbar
29.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 تاثیر بنیادین "تعریف انسان" در فلسفه، بر تمام علوم انسانی و فلسفه های مضاف.
💢 کج اندیشی مخالفان اسلامی سازی علوم انسانی در چیست؟
6.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علامه #حسن_زاده_آملی:
امیرالمومنین نفرین کرده کسانی را که آرم نبوت را دستاویز اغراض دنیوی کردهاند.
✅ @feghheakbar