eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
575 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 توصیه مهم آیت الله ابراهیم #امینی به طلاب و حوزه _ مطالعه در پست بعدی 👇 ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
💢 توصیه مهم آیت الله ابراهیم به طلاب و حوزه برای طلاب بدون هدفِ مشخص، درس­ خواندن يک آفت به‌شمار می رود و آثار بدی را به همراه خواهد داشت. متأسفانه من نيز از اين اشتباه مصون نماندم و خسارتش را به عيان تجربه كردم. گرچه پس از چندی به اشتباه و ضعف خودم پی بردم و در حد امكان آن را جبران كردم ولی اگر از آغاز جوانی و طلبگی هدفدار كار كرده بودم، قطعاً شخصيتم به‌گونه‌ی بهتری پرورش می يافت و بهتر می توانستم به اسلام و مردم خدمت كنم. ولی من و ديگر طلاب تازه‌وارد در اين رابطه تقصير نداشتيم، زيرا در آن زمان حوزه‌ی علميه‌ی اصفهان از برنامه‌ی دقيق و حساب‌شده‏ ای پيروی نمی كرد، رشته ‏های تخصصی وجود نداشت و برای مشاوره و راهنمایی طلاب مركز خاصی نبود تا از رهنمودهای آن استفاده كنيم. كوتاهی از علمای بزرگ و مسئولان حوزه‌ی علميه بود. آنان بايد با بررسی نيازهای دينی مردمِ ديندار آن زمان و زمان‏ های بعد، برای دروس حوزوی برنامه‌ريزی می كردند و به مقدار نياز رشته ‏های تخصصی به‌وجود می آوردند، و در انتخاب رشته و تعيين هدف به طلاب تازه‌وارد كمک می کردند. تخصصی شدن علوم دينی يک ضرورت است كه متأسفانه نه در سابق مورد توجه بوده نه در اين زمان آن گونه كه بايد و شايد مورد عنايت قرار می گيرد. با اينكه اخيراً با عنايت برنامه‌ريزان حوزه‌ی علميه‌ی قم بعضی رشته‏ های تخصصی به‌ وجود آمده و طلاب داوطلب، ضمن اشتغالات رسمی حوزوی، هفته‏ ای چند ساعت در رشته‌ی مخصوص به تحصيل می پردازند؛ ولی متأسفانه اين قبيل درس‏ ها جدی گرفته نمی شود بلكه به‌عنوان درس‏ های فرعی و جنبی به‌شمار می روند. هنوز درس رسمی و مهم حوزه‌ درس فقه و اصول است كه اساتيد و شاگردان آن از قداست و احترام خاصی برخوردارند كه اساتيد و شاگردان علوم فلسفه، كلام، تفسير، حديث از صد يك آن را ندارد. 📔 متن کتاب خاطرات آیت الله ابراهیم امینی (ره) ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
السلام علیك یا اباعبدلله السلام علیك و رحمةالله و برکاته
عزیزان من! امروز شبهه های نو و خطرناکی وجود دارد. آن شبهه های قدیمی تمام شد. امروز شبهه ابن کمونه را کسی مطرح نمی کند. امروز شبهات عظیمی در تمام زمینه های کلامی وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوت عامه و نبوت خاصه و بعد مسأله ولایت و مسائل گوناگونی که در زمینه های دینی و اسلامی وجود دارد، برسد. همه این ها، مورد بحث است و امروز نسبت به همه این ها شبهه وجود دارد. چه کسی باید به این شبهات پاسخ بدهد؟ مگر علما، مرزداران عقیده نیستند؟ آیا مرزهای عقیده مدافع ندارد و رهاست؟ چه کسی در مقابل ایتام آل محمد(ص)، که بی دفاع در معرض این امواج قرار گرفته اند، جواب خدا را خواهد داد؟ 🍀 دیدار حوزویان - ۷۴/۹/۱۳ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
آیت الله : همان‌طور که می‌گویند اگر کیمیا را به مس بزنید، طلا می‌کند، را به هرچیزی بزنند می‌میراند. چرا؟ چون اولین چیزی را که مورد هدف قرار می‌دهد، آگاهی انسان است؛ مسئله آگاهی مهم‌تر از مسئله توحید است. کسی که در آگاهی خودش کند، نمی‌تواند به وحدانیت خدا ایمان بیاورد. میوهٔ توحید بر شاخهٔ به وجود می‌آید. وقتی این شاخه را بزنید میوه‌اش هم می‌افتد. به‌عبارت دیگر مشکل اساسی در علوم انسانی، شک است. هیچ‌چیز دیگرش را هم در نظر نگیریم، همین همه را خراب می‌کند. وقتی دستگاه شناخت این‌گونه فلج شد برای این‌ها چه می‌ماند؟! آقای ژرژ گورویچ هم در کتاب یا سیر جدالی و جامعه‌شناسی که آقای حبیبی ترجمه کرده است می‌گوید: «اگر جامعه‌شناسی را در جایی بگذارند، باید بالای ورودی آن بنویسند هرکس دیالکتیک‌مآب نیست، حق ورود به اینجا را ندارد.» این دستگاه‌شناختی است. دیگران می‌گفتند کسی که هندسه نخوانده است اینجا نیاید؛ رسم بوده است که این‌چنین می‌نوشتند. این آقا هم در این عصر می‌گوید کسی که دیالکتیک‌مآب نیست، وارد جامعه‌شناسی نشود؛ جامعه‌شناسی مظهر علوم انسانی است. من در سال ۵۸ جلسه‌ای داشتم با اساتید حوزه و دانشگاه دربارهٔ انتقال به تربیت اسلامی، در تالار رودکی که حالا به آن تالار وحدت می‌گویند. آنجا در سخنرانی‌ام چنین بیان کرده بودم که در جنگ احد، حضرت، عبدالله‌بن جبیر و پنجاه نفر دیگر را معین فرموده بودند: اگر دشمن ما را شکست داد و تا مدینه عقب راند، شما این تنگه را‌‌ رها نکنید؛ حتی در حالی که ما آن‌ها را شکست دادیم و تا مکه تعقیب کردیم. خیلی حرف مبالغه آمیزی است فاصلهٔ مکه تا مدینه خیلی زیاد است اما حضرت این‌گونه می‌فرماید تا آنجا را محکم کند؛ یعنی سرنوشت ما به این تنگه بستگی دارد. آنجا گفتم «کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها تنگه احد نظام است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگی‌هایش خطری ندارد و همه جبران می‌شود، اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزی‌ها روی هواست. ✅ @feghheakbar
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ سخن نغز و پرمغز شیخ الرئیس در مورد امام علی (علیه السلام) _ استاد ابراهیمی @Islamicphilosophy_ir
آینه و لوح وجود خویش را صیقل زنیم و به طرف خورشید هستی بخش (الله نور السموات و الارض) بگیریم. حقیرِ ناچیز را از دعای خیر خویش محروم نفرمایید ...
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
11.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چگونه نهج البلاغه امام علی (ع) منشأ مسلمان شدن فیلسوف غربی می شود؟ ✨وقتی دانشجوی ایرانی در دانشگاه تگزاس آمریکا به استاد فلسفه بی خدایش ترجمه «نهج البلاغه» امام علی (ع) را هدیه می دهد...✨ ⚡️ این استاد (گری کارل لگنهاوزن) با خواندن نهج البلاغه چنان شیفته شخصیت امام علی (ع) می شود که او را شایسته الگو بودن می یابد. ⚡️جذابیت تصویر دقیق نهج‌البلاغه از خدا برای این فیلسوف. ⚡️این پایان ماجرا نیست، آن دانشجو (اکبر نوجه دهی) بعدها در دفاع مقدس به شهادت می رسد و آن استاد که مسلمان شده و نام محمد برای خود انتخاب کرده است سرانجام استاد «فلسفه دین» حوزه علمیه قم می شود.⚡️ ⚡️این سرگذشت را از زبان خود استاد لگنهاوزن بشنوید⚡️ خداوندا! عاقبت ما را نیز ختم به خیر بفرما🤲 (با سپاس از دوست عزیزم جناب سید روح‌الله موسوی بابت ترجمه و زیرنویس این کلیپ) Eitaa.com/Sajedi_ir/
حوزه علمیه تمدن ساز
✅چگونه نهج البلاغه امام علی (ع) منشأ مسلمان شدن فیلسوف غربی می شود؟ ✨وقتی دانشجوی ایرانی در دانشگاه
دقت کنیم و سطحی رد نشویم: علت بی اعتقادی پروفسور لگنهاوزن به خدا چه بوده؟ داشتن تصویر خدایی موهوم و غیر عقلانی. (به تعبیر خودش: تصویری کودکانه از خدا را داشتم انکار می کردم) باید گفت حتی عرفای شیعه نیز به این خدای موهوم کافرند. بنابراین نتیجه بگیریم: اگر خدای حقیقی برای متفکران ملحد غربی به خوبی تبیین شود، ایمان آوردن آن ها نزدیک به قطع است. همانگونه که اگر خدای برهان صدیقین برای هرکسی تبیین شود، ایمان می آورد. همانگونه که یکی از علل الحاد راسل، کج فهمی او در معاد شناسی و در فهم درست از چیستی آتش جهنم بود (نداشتن تصویری درست و فلسفی از حقیقت تجسم اعمال و حرکت جوهری نفس و مسخ ملکوتی و اتحاد عمل و عامل) 👈 یادآوری مهم (سه بحث فلسفی-عرفانی که باید مسلط بود)
ما با یک چنین دیدگاه هایی مواجهیم (چه در غرب و شرق و چه در دانشگاه‌های خودمان) قدرتمندترین وسیله و در قبال انسان شناسی، هستی شناسی و معرفت شناسی غربی، اندیشه‌ی صدرایی-قرآنی است. این گوی و این میدان ... ✍ حوزه علمیه تمدن ساز @feghheakbar
⭕️ یک کانال ارزشمند در ایتا و تلگرام:👇 🆔 @ravanshenasi_fetrat
💢 همراهی ناخواسته با استعمار علمی ▫️ یکی از روشهای استعمار در مقابل فرهنگ اسلامی علامه : لفظ «قديم» و لفظ «جديد» را كه بر سر فلسفه و يا هر علمى و يا دينى و مكتبه اى و مدرسه اى در مى آورند، با گام اوّل خواسته اند فاتحۀ قديم را بخوانند، و شنونده را در اين موطن جديد -هر چه باشد- وارد كنند. و اين از مهمترين و رساترين حربه هاى استعمار است‏. 📚«نگرشی بر مقاله بسط و قبض تئوریک شریعت»، ص۲۳