1_1528465481.mp3
14.85M
💢 مؤلفهها و بایستههای تحصیل و طهارت
_ استاد سید یدالله #یزدان_پناه
_ زمان: ۳۴ دقیقه
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
کسی که جهانبینی الهی و فلسفه الهی ندارد، دستش خالی است.
منبع و مبنا ندارد.
واقعاً زن جایش کجاست؟ مرد جایش کجاست؟ کودک جایش کجاست؟ شراب جایش کجاست؟ قمار جایش کجاست؟ صنم و وثن جایش کجاست؟
آخر شما میخواهید برای هفت میلیارد بشر حقوق تنظیم بکنید دستتان خالی است تا منبع نداشته باشید مبنا ندارید مبنا نداشته باشید مواد هم ندارید.
لذا یا از رسوبات فکری یا فرهنگ، رسوم، عادات، آداب و این ها میگیرید
خب این عادات و آداب هر منطقه برای آن منطقه است هفت میلیاردی نمیتواند باشد
یک منبع جهانشمول میخواهد که مبنای جهانشمول داشته باشد. ماده جهان شمول داشته باشد.
در همه علوم این ها دستشان واقعا خالی است
یعنی وقتی که نمیدانند
اولاً: جهان را چه کسی آفرید
ثانیاً: انسان را چه کسی آفرید
ثالثاً: پیوند انسان و جهان را چه کسی تنظیم کرد
از این مثلث بیخبرند.
@Islamicphilosophy_ir
💢 توصیه مهم آیت الله ابراهیم #امینی به طلاب و حوزه
_ مطالعه در پست بعدی 👇
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 توصیه مهم آیت الله ابراهیم #امینی به طلاب و حوزه _ مطالعه در پست بعدی 👇 ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
💢 توصیه مهم آیت الله ابراهیم #امینی به طلاب و حوزه
برای طلاب بدون هدفِ مشخص، درس خواندن يک آفت بهشمار می رود و آثار بدی را به همراه خواهد داشت.
متأسفانه من نيز از اين اشتباه مصون نماندم و خسارتش را به عيان تجربه كردم. گرچه پس از چندی به اشتباه و ضعف خودم پی بردم و در حد امكان آن را جبران كردم ولی اگر از آغاز جوانی و طلبگی هدفدار كار كرده بودم، قطعاً شخصيتم بهگونهی بهتری پرورش می يافت و بهتر می توانستم به اسلام و مردم خدمت كنم.
ولی من و ديگر طلاب تازهوارد در اين رابطه تقصير نداشتيم، زيرا در آن زمان حوزهی علميهی اصفهان از برنامهی دقيق و حسابشده ای پيروی نمی كرد، رشته های تخصصی وجود نداشت و برای مشاوره و راهنمایی طلاب مركز خاصی نبود تا از رهنمودهای آن استفاده كنيم.
كوتاهی از علمای بزرگ و مسئولان حوزهی علميه بود. آنان بايد با بررسی نيازهای دينی مردمِ ديندار آن زمان و زمان های بعد، برای دروس حوزوی برنامهريزی می كردند و به مقدار نياز رشته های تخصصی بهوجود می آوردند، و در انتخاب رشته و تعيين هدف به طلاب تازهوارد كمک می کردند.
تخصصی شدن علوم دينی يک ضرورت است كه متأسفانه نه در سابق مورد توجه بوده نه در اين زمان آن گونه كه بايد و شايد مورد عنايت قرار می گيرد.
با اينكه اخيراً با عنايت برنامهريزان حوزهی علميهی قم بعضی رشته های تخصصی به وجود آمده و طلاب داوطلب، ضمن اشتغالات رسمی حوزوی، هفته ای چند ساعت در رشتهی مخصوص به تحصيل می پردازند؛ ولی متأسفانه اين قبيل درس ها جدی گرفته نمی شود بلكه بهعنوان درس های فرعی و جنبی بهشمار می روند. هنوز درس رسمی و مهم حوزه درس فقه و اصول است كه اساتيد و شاگردان آن از قداست و احترام خاصی برخوردارند كه اساتيد و شاگردان علوم فلسفه، كلام، تفسير، حديث از صد يك آن را ندارد.
📔 متن کتاب خاطرات آیت الله ابراهیم امینی (ره)
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
عزیزان من! امروز شبهه های نو و خطرناکی وجود دارد.
آن شبهه های قدیمی تمام شد. امروز شبهه ابن کمونه را کسی مطرح نمی کند.
امروز شبهات عظیمی در تمام زمینه های کلامی وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوت عامه و نبوت خاصه و بعد مسأله ولایت و مسائل گوناگونی که در زمینه های دینی و اسلامی وجود دارد، برسد. همه این ها، مورد بحث است و امروز نسبت به همه این ها شبهه وجود دارد.
چه کسی باید به این شبهات پاسخ بدهد؟ مگر علما، مرزداران عقیده نیستند؟ آیا مرزهای عقیده مدافع ندارد و رهاست؟
چه کسی در مقابل ایتام آل محمد(ص)، که بی دفاع در معرض این امواج قرار گرفته اند، جواب خدا را خواهد داد؟
🍀 دیدار حوزویان - ۷۴/۹/۱۳
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
آیت الله #حائری_شیرازی:
همانطور که میگویند اگر کیمیا را به مس بزنید، طلا میکند، #علوم_انسانی #غرب را به هرچیزی بزنند میمیراند. چرا؟ چون اولین چیزی را که مورد هدف قرار میدهد، آگاهی انسان است؛
مسئله آگاهی مهمتر از مسئله توحید است.
کسی که در آگاهی خودش #شک کند، نمیتواند به وحدانیت خدا ایمان بیاورد. میوهٔ توحید بر شاخهٔ #شناخت به وجود میآید. وقتی این شاخه را بزنید میوهاش هم میافتد.
بهعبارت دیگر مشکل اساسی در علوم انسانی، شک است. هیچچیز دیگرش را هم در نظر نگیریم، همین همه را خراب میکند.
وقتی دستگاه شناخت اینگونه فلج شد برای اینها چه میماند؟!
آقای ژرژ گورویچ هم در کتاب #دیالکتیک یا سیر جدالی و جامعهشناسی که آقای حبیبی ترجمه کرده است میگوید: «اگر جامعهشناسی را در جایی بگذارند، باید بالای ورودی آن بنویسند هرکس دیالکتیکمآب نیست، حق ورود به اینجا را ندارد.» این دستگاهشناختی است.
دیگران میگفتند کسی که هندسه نخوانده است اینجا نیاید؛ رسم بوده است که اینچنین مینوشتند. این آقا هم در این عصر میگوید کسی که دیالکتیکمآب نیست، وارد جامعهشناسی نشود؛
جامعهشناسی مظهر علوم انسانی است.
من در سال ۵۸ جلسهای داشتم با اساتید حوزه و دانشگاه دربارهٔ انتقال به تربیت اسلامی، در تالار رودکی که حالا به آن تالار وحدت میگویند.
آنجا در سخنرانیام چنین بیان کرده بودم که در جنگ احد، حضرت، عبداللهبن جبیر و پنجاه نفر دیگر را معین فرموده بودند: اگر دشمن ما را شکست داد و تا مدینه عقب راند، شما این تنگه را رها نکنید؛ حتی در حالی که ما آنها را شکست دادیم و تا مکه تعقیب کردیم.
خیلی حرف مبالغه آمیزی است فاصلهٔ مکه تا مدینه خیلی زیاد است اما حضرت اینگونه میفرماید تا آنجا را محکم کند؛ یعنی سرنوشت ما به این تنگه بستگی دارد.
آنجا گفتم «کرسی علوم انسانی دانشگاهها تنگه احد نظام است». اگر اسلام این کرسی را فتح کرد، عقب ماندگیهایش خطری ندارد و همه جبران میشود،
اما اگر اسلام از فتح این کرسی عاجز ماند، تمام پیروزیها روی هواست.
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️ سخن نغز و پرمغز شیخ الرئیس #ابن_سینا در مورد امام علی (علیه السلام)
_ استاد ابراهیمی #دینانی
@Islamicphilosophy_ir
هدایت شده از ابوالفضل ساجدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅چگونه نهج البلاغه امام علی (ع) منشأ مسلمان شدن فیلسوف غربی می شود؟
✨وقتی دانشجوی ایرانی در دانشگاه تگزاس آمریکا به استاد فلسفه بی خدایش ترجمه «نهج البلاغه» امام علی (ع) را هدیه می دهد...✨
⚡️ این استاد (گری کارل لگنهاوزن) با خواندن نهج البلاغه چنان شیفته شخصیت امام علی (ع) می شود که او را شایسته الگو بودن می یابد.
⚡️جذابیت تصویر دقیق نهجالبلاغه از خدا برای این فیلسوف.
⚡️این پایان ماجرا نیست، آن دانشجو (اکبر نوجه دهی) بعدها در دفاع مقدس به شهادت می رسد و آن استاد که مسلمان شده و نام محمد برای خود انتخاب کرده است سرانجام استاد «فلسفه دین» حوزه علمیه قم می شود.⚡️
⚡️این سرگذشت را از زبان خود استاد لگنهاوزن بشنوید⚡️
خداوندا! عاقبت ما را نیز ختم به خیر بفرما🤲
(با سپاس از دوست عزیزم جناب سید روحالله موسوی بابت ترجمه و زیرنویس این کلیپ)
Eitaa.com/Sajedi_ir/
حوزه علمیه تمدن ساز
✅چگونه نهج البلاغه امام علی (ع) منشأ مسلمان شدن فیلسوف غربی می شود؟ ✨وقتی دانشجوی ایرانی در دانشگاه
دقت کنیم و سطحی رد نشویم:
علت بی اعتقادی پروفسور لگنهاوزن به خدا چه بوده؟ داشتن تصویر خدایی موهوم و غیر عقلانی. (به تعبیر خودش: تصویری کودکانه از خدا را داشتم انکار می کردم)
باید گفت حتی عرفای شیعه نیز به این خدای موهوم کافرند.
بنابراین نتیجه بگیریم:
اگر خدای حقیقی برای متفکران ملحد غربی به خوبی تبیین شود، ایمان آوردن آن ها نزدیک به قطع است.
همانگونه که اگر خدای برهان صدیقین برای هرکسی تبیین شود، ایمان می آورد.
همانگونه که یکی از علل الحاد راسل، کج فهمی او در معاد شناسی و در فهم درست از چیستی آتش جهنم بود (نداشتن تصویری درست و فلسفی از حقیقت تجسم اعمال و حرکت جوهری نفس و مسخ ملکوتی و اتحاد عمل و عامل)
👈 یادآوری مهم (سه بحث فلسفی-عرفانی که باید مسلط بود)
ما با یک چنین دیدگاه هایی مواجهیم (چه در غرب و شرق و چه در دانشگاههای خودمان)
قدرتمندترین وسیله #دفاعی و #تهاجمی در قبال انسان شناسی، هستی شناسی و معرفت شناسی غربی، اندیشهی صدرایی-قرآنی است.
این گوی و این میدان ...
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
@feghheakbar
💢 همراهی ناخواسته با استعمار علمی
▫️ یکی از روشهای استعمار در مقابل فرهنگ اسلامی
علامه #حسینی_طهرانی:
لفظ «قديم» و لفظ «جديد» را كه بر سر فلسفه و يا هر علمى و يا دينى و مكتبه اى و مدرسه اى در مى آورند، با گام اوّل خواسته اند فاتحۀ قديم را بخوانند، و شنونده را در اين موطن جديد -هر چه باشد- وارد كنند. و اين از مهمترين و رساترين حربه هاى استعمار است.
📚«نگرشی بر مقاله بسط و قبض تئوریک شریعت»، ص۲۳
حوزه علمیه تمدن ساز
ما با یک چنین دیدگاه هایی مواجهیم (چه در غرب و شرق و چه در دانشگاههای خودمان) قدرتمندترین وسیله #د
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تعریف چیستی انسان به "حیّ متالّه" توسط علامه #جوادی_آملی
✍ علامه جوادی آملی در آثار متعددی به تبیین چیستی انسان، کمال انسان، غایت انسان، مدارج انسانی، موانع کمال انسانی و ... می پردازد. کتبی مانند: تفسیر انسان به انسان، انسان از آغاز تا انجام، تفسیر موضوعی، تحریر رساله الولایه و ...
تفسیر موضوعی: ج۱۰(مبادی اخلاق در قرآن)، ج۱۱(مراحل اخلاق در قرآن)، ج۱۲(فطرت در قرآن)، ج۱۳(معرفت شناسی در قرآن)، ج۱۴(صورت و سیرت انسان در قرآن)، ج۱۵(حیات حقیقی انسان در قرآن)، ج۱۶(هدایت در قرآن)
@Islamicphilosophy_ir
🌷🍃🌷🍃🌷
🍃🌷🍃🌷
🌷🍃🌷
🍃🌷
🌷
🌷 زن، عرفان و پوشش
۱. از نظر عرفانی، تفاوتی بین زن و مرد در رسیدن به کمالات عرفانی، نیست؛ بلکه به تصریح برخی از بزرگان عرفان، به علت شدت انفعال و تأثّر، زنان، بهتر می توانند مسیر سیر و سلوک و عرفان را طی کنند و کامل شوند.
۲. جمال الهی و اسماء جمالی حق تعالی، در زنان، بیشتر تجلی کرده است و زن، مظهر اسم «الجمیل» حق تعالی است.
۳. اسماء رحمت و رأفت حضرت حق، در مادران بیشتر تجلی کرده است.
۴. مردها بيشتر با اسم «الظاهر» (پيداي) خداوند در ارتباطند در حالی که زن ها با اسم «الباطن» (پنهان) او مرتبطند؛ به تعبير ديگر، اسم «الظاهر» در مردها بيشتر تجلي كرده و اسم «الباطن» در زن ها بيشتر جلوه كرده است؛ مي توان چنين گفت اسم شريف «الباطن» در زن ها بيشتر غلبه دارد.
۵. چون اسم «الباطن» خداوند، مستور و پوشيده است و هر کسی نمی تواند با آن مرتبط شود مگر بعد از کسب شایستگی، حقيقت وجودي زن نيز بايد از اغيار و نامحرمان پوشيده باشد و چون بدن دنيوي زن، جلوه اي از حقيقت وجودي اوست، آن هم بايد مستور باشد تا ارتباطش را با حقيقت وجودي خود حفظ كند؛ لذا در آموزه هاي دين و قرآن كريم، ستر و پوشش (حجاب) تدوين و تشريع شده و به آن سفارش و تاكيد شده است. از این رو، ستر و پوشش مناسب از اغیار و نامحرمان، زن را با حقيقتش پيوند داده، او را الهی نگه می دارد.
تو گویی زبان حال ستر و پوشش (حجاب) این است که به دختران و زنان مي گويد: شما مطابق اسم «الجمیل» و «الباطن» حق تعالی، ایجاد شده اید، پس مواظب حقيقت خود باشيد؛ شما گوهر و مرواريدي هستيد كه هر كسي لياقت و شايستگي ديدنتان را ندارد، هر نااهلي نبايد از شما بهره مند گردد، تنها كسي مي تواند شما را ببيند و با شما ارتباط گیرد كه شايستگي (محرميت) يافته باشد.
۶. موقعي که زن از حجاب، در آمد و در جمع، پوشش مناسبی نداشت، وجهه حقي خود را کم رنگ کرده، وجهه خَلقي اش تقویت می شود. به همین جهت، از حقيقت خود (حق تعالی و اسم الباطن) فاصله می گیرد؛ وقتی چنين شد، امكان تكامل روحي، رشد معنوی و سیر عرفانی را از دست می دهد.
۷. از توضیحات فوق سرّ اين نكته نیز روشن مي شود كه اگر حضرت اميرالمومنين علي علیه السلام نبود، احدی لياقت و شايستگي همسري حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را نداشت؛ چرا که آن بانوی با عظمت، مادر انسانیت و مظهر کامل همه اسماء الله به ویژه، اسماء «الجمیل، الرحیم، الرئوف و الباطن» حق تعالی بود.
🌿 حجتالاسلام دکتر وحید واحدجوان (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران)
@sokhanerfan
💢 فلسفه های مضاف اسلامی 👆
تاثیر بنیادین فهم عمیق حکمت و عرفان اسلامی در تبیین و ترسیم موفق فلسفه های مضاف (حتی امثال فلسفه عفاف و حجاب)، غیر قابل اغماض است.
با شناخت صحیح از حقیقت انسان و هستی و رابطه این دو می توان به ارائه موفق و تعالی بخشی از فلسفه های مضاف دست یافت.
💢 جریان های مخالف فلسفه اسلامی
آیت الله #ممدوحی:
🔸 ۱. #مکتب_تفکیک: این مكتب تفكیک اگر خوب دقت كنید، معنایش این است كه عقل در اعتقاد ما هیچ لازم نیست، بنابراین مسائل دینی ما به هیچ وجه عقلانی نیست. مگر میشود در دنیای امروز چنین دینی را به مردم اعلام كرد؟ كه یك دینی است كه عقل هیچ ارتباطی با آن ندارد؟ اصلاً نمیفهمند چه میگویند؛ بله عقل نمیتواند ما را به حقایق اولیه برساند، بلكه باید به سراغ انبیاء برویم اما اثبات انبیاء، خدا، وحی و همه اینها به فلسفه و عقل احتیاج دارد.
🔸 ۲. #انجمن_حجتیه: این گروه قائلند عقل به مسائل فلسفی نمیرسد و یا میگویند فلسفه باعث میشود كه انسان از اصل هدفی كه دارد باز بماند. اینها خیلی پرت هستند؛ از دلیل و استدلال و تعقل و مانند اینها فاصله دارند؛ بدون اینكه متوجه لوازم حرفشان باشند، این حرفها را میزنند.
غالباً درس نخوانده هستند. رئیسشان آقای حلبی بود، آن آقای حلبی اصلاً با فلسفه رابطه نداشت، ضد بود؛ و كسی كه نسبت به یک علم صد در صد ضدیت دارد، به دنبال آن علم نمیرود تا ببیند كه چه خبر است.
🔸 ۳. جریانهای #غربگرا: نمیدانند كه فلسفه چیست؛ اصلاً آنها مسأله هستی را نمیتوانند تصور كنند. فلسفه موضوعش هستیِ مطلق است؛ تصور این امر به یك ذهنی که فوق ذهن مادی است، احتیاج دارد؛ فلسفههای مادی، غیر از عالم طبیعت، چیزی را نمیشناسند.
@mamduhi_ir
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 رشد انفجاری
🔆 به گونهای بهتر هم می توانم ....
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 سوال از استاد اصغر #طاهرزاده؛
در دوران دانشجویی بیشتر چه مباحثی را مطالعه کنیم؟ لطفا #سیرمطالعاتی مختصری را ارائه دهید.
🔴 پاسخ (متن با تغییر جزئی و تلخیص):
🔸 ابتدا برای شخصیت خود مبنایی را برنامه ریزی کنید که
اولا) فکر را متوجه موضوعات اساسی بکند.
دوما) روحیه ی تفکر و تحقیق و مطالعه را شکل دهد.
در دوران دانشجویی انسان دوست دارد همه چیز مطالعه کند. اقیانوسی است اما به عمق نیم سانتی متر.
در مطالعه دو نکته را رعایت کنید:
۱. مبنا داشتن مطالعه
۲. هدف داشتن مطالعه،که باید سیر فکری شما را به تدبر اصیل در قرآن و روایات ختم کند.
🔸 برنامه ای برای رسیدن به قدرت تدبر در آیات و روایات:
۱ .طی کردن یک دوره ی مختصر ادبیات عربی
۲ .توانایی تفکر و تفقه:
فهم حکمت صدرایی و عرفان محی الدین #ابن_عربی
مباحث #معرفت_نفس
#برهان_صدیقین
#حرکت_جوهری
#فصوص الحکم محی الدین
شرح جلد اول مقالات اثر آیت الله #شجاعی
۳. توانایی نگاه شهودی به آیات و روایات:
مباحث #معاد (اثر طاهرزاده)
آنگاه که فعالیت های فرهنگی پوچ می شود (اثرطاهرزاده)
ترجمه و تنقیح جلد ۸ و ۹ #اسفار (اثر طاهرزاده)
۴. کار روی کتاب های #امام_خمینی:
کتاب آداب الصلوه
چهل حدیث
شرح حدیث جنود عقل و جهل
شرح دعای سحر
مصباح الهدایه
سرالصوه
۵. آثار شهید #مطهری
۶. #غرب_شناسی در آثار شهید #آوینی، دکتر داوری، مرحوم مدد پور، عباس معارف و #رحیم_پور_ازغدی.
🌿 این خلاصه ی پاسخ بود؛ برای پاسخ کامل و وافی، به کتاب ادب خیال، عقل و قلب اثر استاد طاهر زاده رجوع شود.
▫️ کانال رسمی استاد اصغر طاهر زاده (ساحت حضور) @lobolmizan
▫️ کانال کتب استاد اصغر طاهر زاده @asghartaherzade