حوزه علمیه تمدن ساز
💢 نقش مدیران نالایق در اغتشاشات اخیر 💢 فساد اعتمادسوز ۹۲ هزار میلیاردی چقدر در ایجاد اغتشاش نقش داشت
▫️ ۸۳ درصد معترض
▫️ ۵۵ درصد موافق اعتراضات
▫️ ۱۰ درصد موافق اغتشاشات
▫️ ۸۰ درصد، علت اعتراضات را اقتصادی و فساد اداری دانستهاند
علامه #جوادی_آملی:
الشواهد الربوبيه كه درباره نبوت است، كاملاً مطالعه كنيد. بيانات ايشان در مبدا و معاد خوب است، ولى اغلب مطالب مبدأ و معاد، در شواهد نيز هست. المظاهر الألهيه نيز بضعةٌ من الشواهد است.
شواهد عصاره اسفار است و مطالب سياست در شواهد به صورت مبسوط تر آمده است.
بنابراين، بايد همه مطالب اين پنجاه صفحه در ذهن شما حاضر باشد؛ يعنى مثلا هنگامى كه مى فرمايند: انسان خلیفةالله است فى الدنيا والاخرة، بدانيد كه مراد از آن چيست.
بر اين اساس، سياست متعاليه عبارت است از ساختن جامعه اى كه خليفة الله باشد؛ بنيان گذار يا تقويت كننده #حکمت_متعالیه، وجودى اين چنينى نيز براى جامعه قائل است؛ هم در تعمير دنيا و هم در تعمير آخرت، يعنى بهشت سازى. از اين رو، ذات اقدس اله در قرآن به جامعه بشرى امر كرده است كه زمين را بسازند.
📔 سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه، نشست ها و گفت وگوها، دفتر اول، به اهتمام شریف #لک_زایی، ص۸۱
#فلسفه_های_مضاف
#فلسفه_سیاست
1_2062590928.mp3
زمان:
حجم:
4.02M
💢 آزادی فکر علامه #طباطبایی در نگاه پروفسور هانری #کربن
_ استاد #دینانی
#هایدگر #اتین_ژیلسون #امیل_بریه
@fekrat_net
💢 خوانش و راهکارهای حوزویان برای اعتراض
▫️ نیازمند اصلاح حقیقی نگاه مسئولان به جایگاه مردم هستیم.
▫️ حوزویان باید میداندار اعتراض به مشکلات در جامعه اسلامی باشند.
👈ادامه را اینجا مطالعه کنید.
4.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ضرورت اقتدار در حکمرانی
▫️ زیبنده نیست در دولت مردمی جریان سرمایه دار رانتخوار به سودهای کلان برسد و معیشت مردم آسیب ببیند.
▫️ ۲۰ شرکت خام فروش از ۳۵ هزار میلیارد در سال ۹۶ به سود ۳۸۵ هزار میلیاردی در سال ۱۴۰۰ رسیده اند/ فقط یک شرکت از گران فروشی ارز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان سود کرده است!
7.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ضرورت اقتدار در حکمرانی
▫️ معضل مسکن در ایران با ساخت خانه حل نمیشود؛ چون اصلا مشکل کمبود نیست؛ ما الان ۶ میلیون خانه اضافه داریم.
▫️ با اخذ مالیات موثر بر خانههای خالی و دوم، دولت میتواند بحران مسکن را حل کند. به دلیل عدم اخذ مالیاتهای مسکنی، همین امروز در مسکن مهر پردیس شخصی با مالکیت ۵۰۰ واحد وجود دارد!
4_5980955230576052219.pdf
حجم:
714.6K
💢 نقد آیت الله #جوادی_آملی بر مکتب تفکیک
📔 منزلت عقل در هندسه معرفت دینی: بخش دوم: فصل چهارم: مساله تفکیک
💢 جایگاه مبنایی امورعامه حکمت متعالیه
استاد علی #ربانی گلپایگانی:
بسیاری از مسائل فلسفی از مبادی استدلالهای کلامی بوده و نقش تعیین کنندهای در بحثهای کلامی ایفاء میکنند، این اصل در مورد حکمت متعالیه صدرایی عمیقتر و فراگیرتر است.
هر گاه متکلم نسبت به مباحثی مانند اصالت وجود، تشکیک در وجود، وجود رابط و مستقل، ویژگیهای هستی ممکن و واجب، وحدت و اقسام آن، علت و معلول، امتناع دور تسلسل، ویژگیهای هستی مادی و مجرد، اقسام سبق ولحوق و... آگاهی کافی نداشته باشد، از عهده تحقیق پیرامون مسائل خداشناسی و توحید بر نخواهد آمد. چند مثال: ...
... از اینجا میتوان به ناآزمودگی نظریه برخی که احیانا از سر دلسوزی و اخلاص به دوستداران فلسفه توصیه میکنند که قبل از آموختن فلسفه، علم کلام را بیاموزند، پی برد.
اینان در حقیقت تحت تأثیر شایعه بی اساس مخالفت فلسفه با دین و عقاید دینی که توسط اشاعره شیوع یافت، قرار گرفته و بدون اطلاع کافی از بحث های فلسفی و کلامی و به انگیزه دفاع از حریم دیانت، یا آموختن فلسفه را تحریم نموده، و یا فرا گرفتن کلام را قبل از آن توصیه مینمایند!!
آری در اینکه آراء فلاسفه در مواردی با آراء متکلمان تعارض دارد، شکی نیست.
ولی به کدام حجت عقلی و نقلی فهم متکلمان صواب بوده و گزارش صحیح شریعت است، تا اینکه رأی آنان معیار حق و باطل در عرصه دیانت دانسته شود؟!
📔 درآمدی بر علم کلام، ص۸۲_۸۵
✅ @feghheakbar
مسألهی تولید علم فقط مربوط به علوم پایه، تجربی و ... نیست، بلکه شامل همهی علوم و از جمله علوم انسانی است.
ما بخصوص در زمینهی علوم انسانی، برخلاف آنچه که انتظار میرفت و توقّع بود، حرکت متناسب و خوبی نکردهایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم را - چه در زمینهی اقتصاد و چه در زمینههای جامعهشناسی، روانشناسی و سیاست - به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاههای غربی گرفتهایم و بهصورت فرمولهای تغییر نکردنی در ذهنمان جا دادهایم و بر اساس آن میخواهیم عمل و برنامهی خودمان را تنظیم کنیم! گاهی که این فرمولها جواب نمیدهد و خراب درمیآید، خودمان را ملامت میکنیم که ما درست بهکار نگرفتهایم؛ در حالیکه این روش، روشِ غلطی است.
ما در زمینهی علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسیای هم که بر اساس آن میتوان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخشهای اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. البته در این قسمت، حوزه و استادان مؤمن و معتقد به اسلام میتوانند با جستجو و تفحّص، نقش ایفا کنند.
اینجا از آنجاهایی است که ما باید به تولید علم برسیم.
🎙 رهبر انقلاب ۱۳۸۲/۰۸/۰۸
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar