30.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 ضرورت شناخت فلسفه و اندیشه غرب توسط حوزویان
🎙 علامه #جوادی_آملی
▫️ زمان پرداختن به فلسفه غرب در بیان استاد عبودیت
▫️ زمان پرداختن به فلسفه دین در بیان استاد خسروپناه
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«مواظب باشیم این نظام نه به آسانی به دست آمده و نه به آسانی برمیگردد. اگر معاذ الله کمترین آسیبی ببینید تمام لعنت های گذشته دامنگیر ما می شود، الی یوم القیامة هر مسلمانی که بیاید لعنتش دامنگیر ماست.
این امانت الهی است ... بر همه ما #واجب_عینی است که اين نظام را حفظ بکنیم...کاری که باعث تضعیف این نظام است، باعث تفرقه است، باعث نفاق افکنی است، باعث طمع بیگانه است #حرام_عینی است.»
_ علامه #جوادی_آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
درباره فلسفه نيز بايد چنين كارى صورت گيرد. بايد مكاتب گوناگون فلسفى، اعم از مشّائى، اشراقى و مكاتب فلسفى موجود در دنيا، در حوزه هاى علميه مطرح شود، گرچه در برخى از آنها گرايشهاى الحادى وجود داشته باشد، كه در اين صورت بايد مورد نقادى عالمانه و محققانه قرار بگيرد.
براى پيشرفت فلسفه، بايد بحثهاى فلسفى عمومى تر شود؛ آزادانه در اين مسائل بحث شود، گرايشهاى تعصب آميز كنار گذاشته شود و با انصاف، صراحت و شجاعت، در مقام بحث، مسائل گوناگون از ديدگاههاى شرقى و غربى مطرح، مقايسه، تطبيق و نقّادى شود تا بتوانيم فلسفه اسلامى را، به عنوان بهترين فلسفه اى كه براى بشر وجود داشته و خواهد داشت، مطرح كنيم و عقايد مبتنى بر آن را اثبات نماييم.
📔 مباحثی درباره حوزه، علامه #مصباح_یزدی
✅ @feghheakbar
اگر در استدلال قوی نباشیم دشمنان بر ما غالب می شوند ... ما برای تمام مطالب محتاج علم و استدلالیم و بیشتر از هرچیز به این ها محتاجیم.
📒 آیت الله #بهجت، فریادگر توحید، ص۲۲۳
✅ @feghheakbar
4_5766969540298672540.pdf
3.88M
💢 #سکولاريسم پنهان: بررسی انتقادی انديشههای دکتر داود #فيرحی
⭕️ با نوشتارها و گفتارهایی از:
_ استاد سيدمحمدمهدی #ميرباقری
_ استاد حميد #پارسانیا
_ استاد عبدالحسين #خسروپناه
_ و ...
▫️ تهیه نسخه مکتوب
@Islamicphilosophy_ir
آیت الله #بهجت (رضوان الله علیه):
مرحوم شیخ محمدحسین اصفهانی [معروف به کمپانی]، شرح منظومه می گفت. بخشی از آن که نوشته شده بود، نزد یکی از رفقا دیدم. فهمیدم خط آقای خویی است. در زمانی، خطش خوب نبود.
بعد هرچه جستجو کردم، آن را پیدا نکردم. هر کلمه اش برهان بود.
دوست دارم آن پیدا شود؛ چون مسلک را یاد می دهد.
ذوقیات حاجی سبزواری، بهتر از ملاصدراست. جذابیتی که در منظومه و دیوان حاجی است، در دیوان ملاصدرا و اسفار نیست.
البته در نظریات اسفار مقدم است.
📔 زمزم عرفان، آیت الله ری شهری، ص۱۳۴
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نقش مدیران نالایق در اغتشاشات اخیر
💢 فساد اعتمادسوز ۹۲ هزار میلیاردی چقدر در ایجاد اغتشاش نقش داشته است؟
💢 چرا یک بار مسئولان آن کارخانه را که محصولاتش را گران کرد؛ در وسط شهر شلاق نزدید؟ چرا مدیر متوقف کننده کارخانه داروسازی را زنجیر در گردن در شهر نچرخاندید؟
💢 چرا سومدیریت برخی نمایندگان که نقش عمدهای در اعتمادسوزی داشتهاند را کسی پیگیری نمیکند؟ آن نماینده مجلسی که به خاطر بازی سیاسی از ۹۲ هزار میلیارد فساد فولاد مبارکه نام برد و عدد فساد در نظام را نجومی کرد، کجاست؟ چرا کسی حرفش را تایید نکرد؟
💢 چرا یک بار نیامدید بگویید انتقام بیکفایتی خودروسازان را که داغ جوانان را به سینه گذاشته است را ما میگیریم؟
علامه #جوادی_آملی:
الشواهد الربوبيه كه درباره نبوت است، كاملاً مطالعه كنيد. بيانات ايشان در مبدا و معاد خوب است، ولى اغلب مطالب مبدأ و معاد، در شواهد نيز هست. المظاهر الألهيه نيز بضعةٌ من الشواهد است.
شواهد عصاره اسفار است و مطالب سياست در شواهد به صورت مبسوط تر آمده است.
بنابراين، بايد همه مطالب اين پنجاه صفحه در ذهن شما حاضر باشد؛ يعنى مثلا هنگامى كه مى فرمايند: انسان خلیفةالله است فى الدنيا والاخرة، بدانيد كه مراد از آن چيست.
بر اين اساس، سياست متعاليه عبارت است از ساختن جامعه اى كه خليفة الله باشد؛ بنيان گذار يا تقويت كننده #حکمت_متعالیه، وجودى اين چنينى نيز براى جامعه قائل است؛ هم در تعمير دنيا و هم در تعمير آخرت، يعنى بهشت سازى. از اين رو، ذات اقدس اله در قرآن به جامعه بشرى امر كرده است كه زمين را بسازند.
📔 سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه، نشست ها و گفت وگوها، دفتر اول، به اهتمام شریف #لک_زایی، ص۸۱
#فلسفه_های_مضاف
#فلسفه_سیاست
1_2062590928.mp3
4.02M
💢 آزادی فکر علامه #طباطبایی در نگاه پروفسور هانری #کربن
_ استاد #دینانی
#هایدگر #اتین_ژیلسون #امیل_بریه
@fekrat_net
💢 خوانش و راهکارهای حوزویان برای اعتراض
▫️ نیازمند اصلاح حقیقی نگاه مسئولان به جایگاه مردم هستیم.
▫️ حوزویان باید میداندار اعتراض به مشکلات در جامعه اسلامی باشند.
👈ادامه را اینجا مطالعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ضرورت اقتدار در حکمرانی
▫️ زیبنده نیست در دولت مردمی جریان سرمایه دار رانتخوار به سودهای کلان برسد و معیشت مردم آسیب ببیند.
▫️ ۲۰ شرکت خام فروش از ۳۵ هزار میلیارد در سال ۹۶ به سود ۳۸۵ هزار میلیاردی در سال ۱۴۰۰ رسیده اند/ فقط یک شرکت از گران فروشی ارز ۱۰۸ هزار میلیارد تومان سود کرده است!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ضرورت اقتدار در حکمرانی
▫️ معضل مسکن در ایران با ساخت خانه حل نمیشود؛ چون اصلا مشکل کمبود نیست؛ ما الان ۶ میلیون خانه اضافه داریم.
▫️ با اخذ مالیات موثر بر خانههای خالی و دوم، دولت میتواند بحران مسکن را حل کند. به دلیل عدم اخذ مالیاتهای مسکنی، همین امروز در مسکن مهر پردیس شخصی با مالکیت ۵۰۰ واحد وجود دارد!
4_5980955230576052219.pdf
714.6K
💢 نقد آیت الله #جوادی_آملی بر مکتب تفکیک
📔 منزلت عقل در هندسه معرفت دینی: بخش دوم: فصل چهارم: مساله تفکیک
💢 جایگاه مبنایی امورعامه حکمت متعالیه
استاد علی #ربانی گلپایگانی:
بسیاری از مسائل فلسفی از مبادی استدلالهای کلامی بوده و نقش تعیین کنندهای در بحثهای کلامی ایفاء میکنند، این اصل در مورد حکمت متعالیه صدرایی عمیقتر و فراگیرتر است.
هر گاه متکلم نسبت به مباحثی مانند اصالت وجود، تشکیک در وجود، وجود رابط و مستقل، ویژگیهای هستی ممکن و واجب، وحدت و اقسام آن، علت و معلول، امتناع دور تسلسل، ویژگیهای هستی مادی و مجرد، اقسام سبق ولحوق و... آگاهی کافی نداشته باشد، از عهده تحقیق پیرامون مسائل خداشناسی و توحید بر نخواهد آمد. چند مثال: ...
... از اینجا میتوان به ناآزمودگی نظریه برخی که احیانا از سر دلسوزی و اخلاص به دوستداران فلسفه توصیه میکنند که قبل از آموختن فلسفه، علم کلام را بیاموزند، پی برد.
اینان در حقیقت تحت تأثیر شایعه بی اساس مخالفت فلسفه با دین و عقاید دینی که توسط اشاعره شیوع یافت، قرار گرفته و بدون اطلاع کافی از بحث های فلسفی و کلامی و به انگیزه دفاع از حریم دیانت، یا آموختن فلسفه را تحریم نموده، و یا فرا گرفتن کلام را قبل از آن توصیه مینمایند!!
آری در اینکه آراء فلاسفه در مواردی با آراء متکلمان تعارض دارد، شکی نیست.
ولی به کدام حجت عقلی و نقلی فهم متکلمان صواب بوده و گزارش صحیح شریعت است، تا اینکه رأی آنان معیار حق و باطل در عرصه دیانت دانسته شود؟!
📔 درآمدی بر علم کلام، ص۸۲_۸۵
✅ @feghheakbar
مسألهی تولید علم فقط مربوط به علوم پایه، تجربی و ... نیست، بلکه شامل همهی علوم و از جمله علوم انسانی است.
ما بخصوص در زمینهی علوم انسانی، برخلاف آنچه که انتظار میرفت و توقّع بود، حرکت متناسب و خوبی نکردهایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم را - چه در زمینهی اقتصاد و چه در زمینههای جامعهشناسی، روانشناسی و سیاست - به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاههای غربی گرفتهایم و بهصورت فرمولهای تغییر نکردنی در ذهنمان جا دادهایم و بر اساس آن میخواهیم عمل و برنامهی خودمان را تنظیم کنیم! گاهی که این فرمولها جواب نمیدهد و خراب درمیآید، خودمان را ملامت میکنیم که ما درست بهکار نگرفتهایم؛ در حالیکه این روش، روشِ غلطی است.
ما در زمینهی علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسیای هم که بر اساس آن میتوان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخشهای اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. البته در این قسمت، حوزه و استادان مؤمن و معتقد به اسلام میتوانند با جستجو و تفحّص، نقش ایفا کنند.
اینجا از آنجاهایی است که ما باید به تولید علم برسیم.
🎙 رهبر انقلاب ۱۳۸۲/۰۸/۰۸
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 منظور از پشتیبانی حوزه از نظام چیست؟
▫️ حوزه علمیه باید حامی و پشتیبان نظام اسلامی باشد و از تمام ظرفیت هایش برای ایجاد دولت نیرومند و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی بکار گیرد. برای اینکه منظور از این پشتیبانی روشن شود توجه به نکات زیر ضروری است.
🔸 ۱. اولا منظور از پشتیبانی، تنها اعلام حمایت ظاهری در مناسبت ها و حوادث و صدور اطلاعیه در تایید نظام و در محکومیت دشمنان نیست. این حداقل کاری است که از هر انسان مسئول و دلسوزی انتظار می رود و کاری از این آسان تر و بی زحمت تر نداریم، گرچه متاسفانه برخی حتی از این مقدار همراهی هم دریغ می کنند و حتی حاضر به پیشتیبانی بی ضرر و بی هزینه لفظی هم نیستند.
🔸 ۲. ثانیا منظور حمایت احساسی و هیجانی و شعاری سطحی نیست، چنانکه مواجهه جناحی و حزبی با دولت ها هم مراد نیست.
🔸 ۳. ثالثا منظور از پشتیبانی توجیه کارهای غلط، خطا ها، بی عدالتی ها و ناکارآمدی ها نیست. توجیه گری و ماله کشی خطاها بدترین عارضه ای است که ممکن است یک نهاد علمی دینی به آن مبتلا شود. بلکه بر عکس اولین و قوی ترین نقاد نظام باید حوزه علمیه باشد. کارگزاران حکومت باید بدانند که چشم بیدار و زبان گویا و منطق قدرتمندی هست که همه کارهایشان را زیر نظر دارد و باید مواظب باشند تا دست از پا خطا نکنند. حوزه در قبال نقض منافع ملی، حقوق ملت و اصول و ارزش های اسلامی و قانون اساسی کمترین تسامحی را نباید از خود نشان دهد. روحانیت باید پناهگاه و پیشتیبان و صدای رسای کسانی باشد که حقشان ممکن است در ادارات و
نهادها و سازمان های دولتی تضییع شود.
▫️ نه مخالفت، نه خنثی بودن، نه موافقت سطحی و توجیه گرانه هیچیک در شأن حوزۀ علیمه نیست. روحانیت، وفادار به نظام و حامی و پشتیبان اصلی نظام است و نظام خط قرمز اوست و در عین حال نقاد و حسابرس و هشداردهنده و هدایتگر باید باشد. مرز حوزه دولتی و غیر دولتی اینجاست. حوزه دولتی حوزه ای است که بخاطر منافع صنفی و گاه فردی اش توجیه گر نظام حاکم باشد، اما حوزه مستقل و آزاد فرادولتی است، هم حامی است و هم منتقد. حمایتش هم بخاطر منافع شخصی و صنفی نیست، بلکه بخاطر این است که نظام را حق می داند و حمایت دفاع از آن را حمایت و دفاع از حق می داند که فلسفۀ وجودی حوزه است.
▫️ نکته پایانی این است که چه حمایت و دفاع و چه نقد و اصلاح حاکمیت از سوی حوزه باید بر اساس شناخت عمیق و کارشناسانه و تحلیل علمی باشد، نه سطحی و عامیانه و این امر مستلزم آشنایی عمیق حوزویان با فرهنگ و دانش زمانه و آگاهی آنها از مقتضیات و نیازها و چالش های متحول زمان است.
✍ استاد #فنایی_اشکوری @dreshkevari
✅ @feghheakbar
رهبر انقلاب:
بدانید که بدون #تحقیق، بدون #نوآوری، بدون #ژرفیابی، انسان در هیچ مقوله ای نمیتواند به هدفهای والا دست پیدا کند.
اگر این نوآوری نباشد، نتیجه، همان یک جا ایستادن و درجازدن و با دنیای پیرامون خود، به تدریج بیگانهتر شدن، خواهد شد!!
.............................................
✍ پن: یکی از راههای جذاب و رشد دهنده علمی، سرکشی مدام به انتشاراتیهای پر مغز است؛ انتشاراتی هایی که خود را از #تحجر و #التقاط مصونیت بالایی بخشیدهاند. این کار هم باعث گشایش افقهای ذهن میشود و هم ایدههای بکری را به ارمغان میآورد و هم انسان به استعداد و علاقهی خود بیشتر آگاه میشود. انتشاراتیهایی چون:
۱. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
۲. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
۳. پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
۴. اسراء
۵. مجمع عالی حکمت اسلامی
ماهانه حداقل یکبار به نشرهای فوق رجوع کنید و همینطور تازههای نشر آنها را پیگیر باشید.
♦️ حوزه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar