eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 اهمیت یادگیری زبان های خارجی گفتاری از علامه به نقل از دختر ایشان: «برای دستیابی به نظرات و عقاید دیگران و نقد و بررسی آن ها و جوابگویی به شبهاتی که از جانب آن ها مطرح می شود، باید به زبان های خارجی تسلط داشت. اگر به زبان آن ها مسلط نباشیم، این هدف محقق نخواهد شد.» 📙 ویژه نامه حکیم ذوفنون،ص۹۷ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
◽️ کسب عنوان پژوهشگاه برتر کشور در حوزه علوم انسانی 💢 پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان پژوهشگاه برتر در حوزه علوم انسانی انتخاب شد؛ 🔸 بنا بر گزارش موسسه استنادی علوم(ISC)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر اساس معیارسنجی دقیق و منسجم صورت گرفته در زمینه های گوناگون مانند پژوهش، فناوری و نوآوری، بین المللی سازی،‌ خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات و اثرگذاری اقتصادی رتبه هفدهم کل موسسات و مراکز پژوهشی کشور و رتبه نخست موسسات مرتبط در حوزه علوم انسانی را به خود اختصاص داد. ▫️ ادامه را بخوانید: iict.ac.ir/pbartar ♦️ کانال پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ایتا: @iictchannel
حوزه علمیه تمدن ساز
پروفسور سجاد حیدر رضوی Sajjad H. Rizvi از فیلسوفانی پاکستانی است که در زمینه بازسازی تحلیلی از فلسفه اسلامی پژوهش و تحقیق می‌کند. وی استاد دانشگاه Exeter در انگلستان است و عمده فعالیت‌های او متمرکز بر فلسفه اسلامی، خصوصا ملاصدراست. مدخل ملاصدرا نیز در دانشنامه آنلاین استنفورد به قلم او نوشته شده است. کتاب اخیر او با نام Mulla Sadra and Metaphysics: Modulation of Being که انتشارات راتلج چاپ کرده است، به دیدگاه‌های متافیزیکی ملاصدرا درباره وجود پرداخته و تلاش کرده با خوانشی تحلیلی، نظریات ملاصدرا را بازسازی کند. این کتاب ریویوهای مثبت و مختلفی دریافت کرده است؛ جناب Alparslan Acikgenc درباره این کتاب نوشته است: «رضوی در این کتاب با دقت شدید فلسفی و منطقی، با نظرگاه فلسفه اسلامی کلاسیک و نگرش معاصر فلسفی در جهان بر قلب نظام صدرایی تمرکز کرده است.» وی همچنین معتقد است که باید اعتراف کنیم با کار رضوی آشکار شده است که فلسفه ملاصدرا دارای و است. - Alparslan Acikgenc, Journal of Shi'a Islamic Studies, Summer 2010. Vol III. No 3 دکتر Jan-Peter Hartung در مطلبی که برای این کتاب نوشته است، عنوان کرده که پژوهش‌های پیشین درباره ملاصدرا نسبت به این کتاب، شبیه پژوهش‌هایی مقدماتی هستند که برای دانشجویان لیسانس مناسب است؛ اما سجاد رضوی در این کتاب اثری ستودنی ارائه داد که مناسب کار آکادمیک پیشرفته است. - Jan-Peter Hartung, School of Oriental and African Studies, University of London, The Journal of JRAS, Series 3 - Volume 20/3 - 2010 دکتر Mohammed Rustom نیز در ریویو خود درباره کتاب پروفسور رضوی، آن را کتاب موفقی دانسته که توانسته را بازنمایی کند. وی در نگاشته خود توضیح داده که فلسفه صدرا در تلاش است که مسائل مهم و متعدد فلسفی را حل کند و برای فهم فلسفه ملاصدرا و نوآوری و اهمیتش، لازم است شناخت کافی به ابعاد پژوهشی و گستره نگرش او داشته باشیم. کتاب رضوی توانسته است این ابعاد را نشان بدهد. - Mohammed Rustom, Carleton University; Journal of Islamic Studies, vol 22, no 3, September 2011 @dreshkevari
حوزه علمیه تمدن ساز
پروفسور سجاد حیدر رضوی Sajjad H. Rizvi از فیلسوفانی پاکستانی است که در زمینه بازسازی تحلیلی از فلسفه
💢 باید آثار عقلانی اسلام را به دنیا معرفی کنیم استاد : شاید غربی ‌ها بهتر از ما را بشناسند. اما جهان را نمی‌شناسد. باید آثار عقلانی اسلام را به دنیا معرفی کنیم؛ چرا که عقلانیت اسلام بود که اسلام را رشد داد و آن را به اقصی‌نقاط جهان و غربی‌ترین کشور عالم برد. اکنون ما باید بیشتر در عقلی تأکید کنیم و با آن هر آدم منصفی را به تواضع واداریم. اسلام، دین خشونت نبوده بلکه اسلام عقلانیت است و این عقلانیت در تمام جغرافیای آن وجود دارد که ابن‌سینا و ملاصدرا از جمله بزرگان آن هستند. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
اصلاً سالک که آخر شب و بین الطّلوعین بیدار نباشد به جایی نمی‌رسد، هزار سال هم زحمت بکشد، فایده ندارد. این دستور اساسی است! 📔 "آیین رستگاری" اثر علامه @nafeleshab
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 این فاجعه است؛ آیت الله جوادی آملی یا آنه ماری شیمل؟! حجت الاسلام پی‌سپار، مسئول مرکز ترجمه و میز اروپا-امریکا پژوهشگاه مطالعات تقریبی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مطلبی: ▫️ آیا می دانید در حال حاضر چند کتاب درباره اسلام، قرآن، علوم قرآنی و حدیث، فقه اسلامی و تاریخ اسلام به زبان انگلیسی نوشته و یا ترجمه شده و در دسترس مخاطبین در سطح جهان قرار دارد؟ ▫️ یک جستجوی ساده در موتور جستجوی گوگل بوکس (Google books) نشان می دهد کلمات فوق در عنوان یا متن چه تعداد کتاب انگلیسی بکار رفته است: کلمه اسلام به انگلیسی در عنوان یا متن بیش از سی میلیون (۳۰,۰۰۰,۰۰۰) کتاب کلمه قرآن با نگارش های مختلف به انگلیسی در عنوان یا متن بیش از (۱۰,۳۰۰,۰۰۰) کتاب کلمه علوم قرآنی در عنوان یا متن (۲۹,۲۰۰) کتاب کلمه حدیث و علوم حدیث در عنوان یا متن (۸۶,۲۰۰) کتاب کلمه فقه اسلامی در عنوان یا متن (۵۰۰,۰۰۰) کتاب کلمه تاریخ اسلام در عنوان یا متن (۲۳,۵۰۰,۰۰۰) کتاب ▫️ آیا می دانید سهم علمای ما در ایران و عراق در این حجم وسیع کتب اسلامی به زبان انگلیسی بسیارناچیز و غیر قابل ذکر است؟ ▫️ برای روشن شدن عمق فاجعه دوباره یک جستجوی ساده، این بار در موتور جستجوی گوگل، نشان می دهد که نام "آنه ماری شیمل" و "ویلیام مونتگمری وات"، دو اسلام شناس غربی، با حروف لاتین به ترتیب یک میلیون و چهارصد هزار بار (۱۴۰۰۰۰۰) و دو میلیون و نهصد هزار بار (۲۹۰۰۰۰۰) در صفحه های اینترنت بکار رفته است ولی نام آیت الله عبدالله جوادی به لاتین فقط نود و چهار بار(۹۴)؛ در حالی که از نظر علوم اسلامی و قرانی آیت الله جوادی آملی کجا و آن حضرات کجا! ▫️ تا کی نسبت به آثار و نتایج عظیم تالیف و ترجمه آثار اسلامی و ایده های وحدت اسلامی به زبان انگلیسی غفلت می کنیم. اگر این آثار به زبان انگلیسی در دنیا منتشر شود به علت اینکه عمده تحصیل کردگان کشور های دنیا با این زبان آشنا هستند چنانچه به این آثار علاقمند شوند بطور خودکار آنها را به زبانهای کشور خود نیز ترجمه می کنند و بدین ترتیب ایده ها و آثار اسلامی و وحدت در سراسر دنیا و در دانشگاه های مختلف نفوذ کرده و علما و فضلای ارزشمند ما به عنوان مرجع علمی و سخنگوی قابل اعتنا در این خصوص مطرح می شوند. آنگاه "آیت الله جوادی آملی" در جایگاه خویش می نشیند و "آنه ماری شیمل" در جای خویش، و دیگر مسئله ای نیست. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
✍ استاد علی اکبر 📔 دین پژوهی معاصر، ص۲۸۰ ✅ @feghheakbar
نامه به رئیس جمهور.pdf
601.8K
💢 متن کامل نامه بسیار مهم ۱۰ نهاد دانشگاهی و حوزوی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی خطاب به رئیس جمهور درخصوص لزوم تجدید نظر جدی در سیاستهای کلان مدیریت شهری و شهرسازی و تقاضا برای توقف دو کلان پروژه در تهران و قم (به عنوان پایتختهای سیاسی و مذهبی کشور). بخشهایی از این نامه مهم: - آیا صلاح است که در دولت انقلابی جنابعالی، برخی مدیران دائماً شعار شهر اسلامی ایرانی را در رسانه ها مطرح نمایند ولی در عمل، شهرسازی حاصل از تمدن معاصر غربی و نظام سرمایه داری را حتی در مهد علوم دینی و پایتخت مذهبی ایران بدون کم و کاست اجرا نمایند؟ آیا عملکرد چنین مدیرانی مصداق آیه شریفه لِمَ تَقولونَ مالا تَفعَلون (صف/۲) نیست؟ - در حالی که مساحت مجموع شهرها و روستاهای کشور فقط حدود یک درصد از مساحت کشور را تشکیل می دهد، خساست مدیران مربوطه در آزادسازی بخش ناچیزی از اراضی ملی برای شکستن احتکار زمین و تمرکز زدایی از کلانشهرها محل سوال جدی دلسوزان است - اصرار برخی مدیران بر تداوم سیاستهای اشتباه شهرسازی و تراکم افزایی در کلانشهرها که محصول نظام سرمایه داری غربی است، سبب افزایش فاصله طبقاتی و افزایش ضریب جینی فضایی شده است و طبق پژوهشهای معتبر، این نوع سیاستهای شهرسازی عملاً به محرومتر شدن قشر محروم جامعه و ثروتمندتر شدن هرچه بیشتر قشر مرفه و دهکهای ثروتمندتر منتج شده. متاسفانه شواهدی در دست است که احتمالاً یکی از دلایل تداوم این نوع تراکم افزایی و توسعه عمودی کلانشهرها، تعارض منافع عده ای از مدیران یا نزدیکان ایشان است 🆔 @baladetayyeb 🆔 @setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 تنها با صرف ۲ درصد از مساحت کشور، ۲۶ ملیون خانوار صاحب خانه های وسیع می‌شوند (منبع) 🔸 فقط یک درصد مساحت کشور!!! ... تا کنون شهرها، شهرک ها، روستاها و تمام ساخت و ساز ها، تنها یک درصد از مساحت کشور را اشغال کرده است (اینجا ببینید) 🔸 متن نامه بسیار مهم ۱۰ نهاد دانشگاهی و حوزوی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی به رئیس جمهور @setad_memari @baladetayyeb
حوزه علمیه تمدن ساز
🔸 تنها با صرف ۲ درصد از مساحت کشور، ۲۶ ملیون خانوار صاحب خانه های وسیع می‌شوند (منبع) 🔸 فقط یک درص
در بخشی از این نامه آمده: خساست مدیران مربوطه در آزادسازی بخش ناچیزی از اراضی ملی برای شکستن احتکار زمین و تمرکز زدایی از کلانشهرها محل سوال جدی دلسوزان است ... متاسفانه شواهدی در دست است که احتمالاً تعارض منافع عده ای از مدیران یا نزدیکان ایشان است. @setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 ظرفیت علوم انسانی دانشگاه‌های کشور در راستای تربیت نیروهای سکولار است. _ رئیس پژوهشگاه امام صادق (ع) (منبع و ادامه) ✅ @feghheakbar
▫️ عمده مشکل و ضعف ما در حکمرانی ها، دانش حکمرانی است؛ و علت این امر نیز این است که حوزه و دانشگاه به این امور نپرداخته اند و در اثر حاضر مهمترین کار حوزه و دانشگاه، تدوین دانش حکمرانی در عرصه های مختلف است. ▫️ مهمترین وظیفه ما و نقش وحدت حوزه و دانشگاه در جهاد تبیین در عصر حاضر، گره گشایی در حوزه‌های مختلف حکمرانی کشور است که باید با همکاری این دو نهاد، راهکارهای رسیدن به این اهداف بررسی و مشخص و معین شود. _ استاد ▫️ادامه مطلب: iict.ac.ir/howzeh-danesh ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
▫️ هنوز بعد از چند دهه که این مقوله مطرح است، درگیر مباحث ماقبل هستیم، یعنی هنوز از ضرورت این مسئله حرف می‌زنیم، از امکان این مسأله حرف می زنیم، از فایده مندی و ضرورت علوم انسانی حرف می زنیم در حالیکه باید از این مرحله عبور کرده باشیم. اگر یک قدم جلوتر می گذاریم، مجددا در حال طرح یک سلسله مباحث کلی هستیم. ▫️ مهمترین راه حل این است که ما یک تقسیم کار ملی در این زمینه انجام دهیم و دستگاه های هم افق، این ده، بیست دانش را با هم تقسیم کار کنیم و حتی‌الامکان هر دستگاهی نیز تنها یکی از رشته ها را بپذیرد، مگر اینکه خودش بخواهد در بیش از یک زمینه کار کند. ▫️ با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاه ها می توانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی- اسلامی قدم برداریم. _ استاد ▫️ ادامه مطلب: iict.ac.ir/ensanieslami ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 پذیرش دانش پژوه سطح ۴ در رشته تخصصی حکمت متعالیه (گرایش الهیات بمعنی‌الاخص) ▫️ موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف علامه ، در رشته تخصصی حکمت متعالیه (با گرایش الهیات بمعنی الاخص) در سطح ۴ فلسفه اسلامی در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ از بین طلاب مستعد دانش پژوه می پذیرد. 🔸 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: http://paziresh.ismc.ir ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
1_2434262129.pdf
3.44M
💢 حمایت از طرح های پژوهشی اولویت دار حوزویان 💢 معرفی و لیست اولویت‌های پژوهشی ▫️دبیرخانه حمایت: @hdabirkhane ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 جز شقاوت و بدبختی نصیبی نخواهی داشت. روزی از استاد خود مرحوم آیت‌الله ایزدی پرسیدم که بنده به‌خاطر اینکه درس زیاد دارم موفق به نماز شب نمی‌شوم، آیا اشکالی دارد که به خاطر درس که شاید واجب هم باشد نماز شب را ترک کنم؟ ایشان از قول استاد خودشان (ره) نقل کردند که ایشان می‌فرمود: «درسی که با نماز شب همراه نباشد، شقاوت می‌آورد، اگر از روی اتفاق یک مرتبه به خاطر مشکلاتی نتوانستی نماز شب بخوانی و مجبور شدی به جای آن مطالعه کنی اشکال ندارد؛ ولی اگر پیوسته بخواهی چنین کنی جز شقاوت و بدبختی نصیبی نخواهی داشت». 📄 احمد عابدینی، روزنامه کیهان، صفحه معارف، ۶مهر ۱۳‌۹۶ @nafeleshab
حوزه علمیه تمدن ساز
پروفسور سجاد حیدر رضوی Sajjad H. Rizvi از فیلسوفانی پاکستانی است که در زمینه بازسازی تحلیلی از فلسفه
ما متأسفانه هنوز در شناسایی نیازهای جهانی و رصد، دچار ضعف هستیم. در طول سه دهه گذشته بیش از ۵۰ هزار کتاب از سوی حوزویان تألیف شده است که نیاز است بسیاری از آن ها به زبان های زنده دنیا ترجمه شود. برای رسیدن به نشر جهانی می بایست آثار را بر پایه فرهنگ، فهم، ادبیات و مثال های کشورهای هدف بازنویسی و بومی سازی کنیم. متأسفانه غالب کتب منتشره ناشران ما ترجمه خارجی ندارند و این بعد بین المللی آثار علمی ما را کم رنگ کرده است. _ (منبع) .................................... ✍ پی‌نوشت: چند مثال زیر را ببینید: 👈 تبعات ضعف ترجمه آثار شیعی در ژاپن 👈 تبعات ضعف ترجمه آثار شیعی در روسیه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : موقع خطر، فلاسفه و متکلمان به دفاع از اسلام برخاسته‌اند. دشمن نمی‌آید بگوید: «نماز مسافر، چرا باید قصر باشد؟». می‌آید می‌گوید: «عقل بشر، کامل شده و دیگر نیازی به دین ندارد. خاتمیت، یعنی کمال عقل بشر» ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است؛ زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند. علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم. 📗 علامه ، ر.ک: سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی در حوزه علمیه؛ بایدها و نبایدها ⚪️ مطالعه مطلب _ علامه @feghheakbar