حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 مگر هر عالمی عرضه دارد جامعه را از جهنم بترساند؟! ... این کار هرکسی نیست ... مگر مردم حرف هرکسی را گوش می دهند؟!
علامه #جوادی_آملی:
آنکه نرفت حوزه ضرر کرده، آنکه رفت حوزه و به دنبال نخود سیاه گشته ضرر کرده، آنکه تا نیمه راه رفته ضرر کرده،
آنکه ارث خود را نشناخت و نگرفت ضرر کرده، آنکه ارث خود را یافت مانند سید سود برده است،
سید فهمید که باید وارث انبیا شود، این ارث بردن به قدر پیوند داشتن با انبیا بوده است،
در ارث مال مرگ مورث شرط است، در ارث مرگ وارث شرط است، تا وارث نمیرد چیزی از مورّث به او نمیرسد تا «موتوا قبل أن تموتو» نشود او را وارث انبیا نمیکنند،
سید با مرگ ارادی از بازیگری، بیراههرفتن و راه کسی را بستن مرد، سید لیاقت پیدا کرد که وارث سلسله انبیا شود.
وظیفه فقیه ترساندن مردم از جهنم است
انما انت مبشر در قرآن نیامده است، بلکه إنما انت منذر آمده است، تأثیر انذار بیش از تبشیر است، خداوند همین میراث را در آیه نفر سهم فقیهان خواند، این راه میراثبری را مشخص کرده است،
ممکن است کسی بیاید فقیه، فیلسوف متکلم و مفسر شود اما منذر نشود،
انذار کار آسانی نیست،
نه به سخنخوانی نه به سخندانی و نه به تألیف و کتاب نوشتن و تدریس است،
مگر هر عالمی عرضه دارد جامعه را از جهنم بترساند،
این کار هر کسی نیست،
وقتی وجود مبارک رسول گرامی از جهنم سخن میگفت، تمام صورتش سرخ میشد مانند اینکه یک فرمانده لشکر از حمله ارتش جرار بیگانه خبر دهد، ترساندن از جهنم کار آسانی است،
مگر مردم حرف هر کسی را گوش میدهند.
فقیه نیامده درس بخواند تا کتاب بنویسد، فقیه آمده درس بخواند تا جامعه را جهنمهراس کند ...
سید تنها فقیه جامد ایستای یک بعدی نبود، مناجاتها و گریهها داشت، نامههای سیاسی داشت،
فقها باید بفهمند وارثان انبیا هستند و تا نمردند چیزی به آنان نمیدهند و مهمترین میراث انبیا انذار مردم است.
🍃 کنگره بزرگداشت سیدکاظم یزدی (صاحب عروةالوثقی)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#امام_خمینی :
چطور شد علم فقه و اصول به مدرس نیاز دارد درس و بحث می خواهد برای هر علم و صنعتی در دنیا استاد و مدرس لازم است کسی خود رو و خودسر در رشته ای متخصص نمی گردد فقیه و عالم نمی شود لکن علوم معنوی و اخلاقی که هدف بعثت انبیا و از لطیف ترین و دقیق ترین علوم است به تعلیم و تعلم نیازی ندارد و خودرو و بدون معلم حاصل می گردد ؟!!
چنین علمی که خداوند متعال نسبت به آن آن قدر اهتمام داشته که انبیا را مبعوث فرموده است اکنون در حوزه های ما رواجی ندارد و کسی به طور شایسته به آن اهمیت نمی دهد!
باید به فکر باشید در زمینه تهذیب و تزکیه نفس و اصلاح اخلاق برنامه تنظیم کنید
استاد اخلاق برای خود معین نمایید
جلسه وعظ و خطابه پند و نصیحت تشکیل دهید
خودرو نمی توان مهذب شد.
اگر حوزه همین طور از داشتن مربی اخلاق و جلسات پند و اندرز خالی باشد محکوم به فنا خواهد بود.
👇👇👇👇👇
http://rahemahbub.blog.ir/1395/02/06/%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%82%D8%AF%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82
.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
#غرب
#فلسفه_غرب
وقتی از راسل پرسیدند چرا بعد از مبانی ریاضیات و مبادی ریاضیات دیگر کتاب مهمی در مورد فلسفه ننوشته،
پاسخ داد: چون زمین زدن دخترها از فلسفه خوشتر است.
📙 فیلسوفان بدکار
🔴 #معرفی_کتاب
فیلسوفان بدکردار کتابی است که در سال ۲۰۰۴ به وسیله نایجل راجرز و مل تامپسون و توسط انتشارات پیتر اوون در انگلستان منتشر شد.
در سال ۱۳۹۳ ترجمه فارسی این کتاب به وسیله انتشارات امیر کبیر و با ترجمه احسان شاه قاسمی در ایران منتشر شد.
هشت فیلسوف غربی یعنی
ژان ژاک #روسو،
آرتور #شوپنهاور،
فردریش #نیچه،
برتراند #راسل،
لودویگ #ویتگنشتاین،
مارتین #هایدگر،
ژان پل #سارتر
و میشل #فوکو
در این کتاب هشت فصل را به خود اختصاص دادهاند.
نویسندگان با آوردن شواهدی از زندگی شخصی این افراد، تلاش کردهاند نشان دهند که فلسفه آنها واکنشی به مسائل و مشکلات در زندگی شخصی آنها بوده است.
از آن جا که این کتاب تناقضهای بزرگی در رفتار و گفتار بزرگترین فیلسوفان را برجسته میکند، مخالفتها و موافقتهای زیادی را در فضای آکادمیک جهانی بر انگیخته است.
این کتاب گرچه در ایران منتشر شده، اما در افغانستان هم مخاطبانی یافته است.
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅
https://t.me/feghheakbar
🔴 دکتراهای کاغذی
الان خیلی شایع است که شخص دکترا میگیرد، ولی آنچنان که شاید و باید از فلسفه اسلامی فرا نگرفته است.
پیداست که نتیجه چنین تدریسی ارائه کاریکاتور مانندی از فلسفه اسلامی است.
🍃 استاد عبدالرسول #عبودیت، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی، شاگرد علامه مصباح یزدی
♦ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
بیان ناب استاد #فنایی_اشکوری در ضرورت و لزوم پرداختن حوزه ها به فلسفه و علوم عقلی ✅ @feghheakbar 👇
💎 اهمیت علوم عقلی و کاربرد آن در سایر علوم حوزوی تا چه حد هست؟
🔴 پاسخ استاد #فنایی_اشکوری (استاد مسلّم فلسفه و عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی) :
🔶 مهمترین بعد دین عقاید دین است.
در حوزۀ عقاید به ویژه در اصول دین تقلید راه ندارد.
عقاید دین در علوم عقلی بررسی می شوند، نه در فقه به معنای خاص آن که امروز رایج است.
علم شریف #فقه از کتاب طهارت تا دیات عهده دار بیان وظیفۀ شرعی مکلف است، نه خدا شناسی و انسان شناسی و معاد شناسی.
🔶 عقاید در قرآن و سنت بیان شده است، اما همانطور که فقه عهده دار تبیین و اجتهاد در حوزۀ احکام است، کلام و حکمت الاهی هم عهده دار تبیین و اثبات عقاید دینی و شرح و تفسیر اجتهادی معارف اعتقادی و تثبیت بنیان های نظری آن است.
همچنین پاسخ به شبهات عقلی در حوزۀ عقاید در قلمرو علوم عقلی است، نه در قلمرو فقه.
🔶 اگر کسی با شبهات در زمینه عقاید آشنا باشد می داند که این شبهات بی شمار است و روز به روز در حال توسعه است.
اگر عالمان علوم عقلی برای پاسخ به این شبهات اقدام نکنند و مؤسساتی در این زمینه فعالیت نکنند، شک و تردید در زمینه باورهای دینی روز به روز توسعه می یابد و بسیاری از ایمان ها متلزلزل می گردد.
🔶 در دهه های قبل دیدیم که مارکسیسم وارد ایران و برخی کشور های اسلامی شد و چگونه جمع بسیاری از جوانان و تحصیل کردگان و روشنفکران مسلمان را جذب و از دین خارج کرد.
🔶 چه کسانی در مقابل این جریان ایستادند و از کیان اندیشۀ دینی دفاع کردند؟ غیر از امثال علامه #طباطبایی و #مطهری که سرآمدان علوم عقلی بودند؟
🔶 شبهه های مارکسیست ها درباره واجبات و محرمات و طهارت و شکیات نبود، بلکه درباب مسائلی همچون خدا و عالم ماورای طبیعت و حیات پس از مرگ بود.
🔶 عجیب است که مخالفان علوم عقلی با فلسفه های مادی و ماتریالیستی و ضد دینی که در دانشگاه های دنیا از جمله در دانشگاه های کشور های اسلامی رایج است هیچ مخالفتی ابراز نمی کنند و فلاسفۀ مادی را مورد حمله قرار نمی دهند؛ بلکه با فلسفۀ اسلامی و حکیمان مسلمان که در صددد تحکیم بنیان های عقیدتی دین و پاسخ دادن به شبهات ضد دینی هستند مخالفت می کنند و درس و تحقیق دربارۀ آن را تحریم می کنند.
اگر نظر آنها عملی شود راه برای فلسفه های مادی هموار می شود و آن که در این میدان بازنده خواهد بود تفکر دینی است.
🔶 مخالفت با پرداختن حوزه های علمیه به علوم عقلی خالی کردن میدان برای ورود و نفوذ افکار مادی و ضد دینی است.
🔶 با فقه نمی توان با فلسفه های مادی مقابله کرد. این سخن به معنای ضعف فقه نیست، بلکه رسالت فقه چیز دیگری است و موضوعش متفاوت با این موضوعات است. آنچه در اینجا نیاز داریم فلسفه و کلام است که روش آن عقلی و نقلی است و در بخش عقلی آن از فلسفه استفاده می کند.
🍃 کانال استاد در سروش:
https://sapp.ir/dreshkevari
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
http://eitaa.com/joinchat/3205103617C5d4dde0c5e
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 استاد #رحیم_پور_ازغدی :
🔴حوزه های قم و ... ، مسئول شیوع مکاتب و نحله های باطل و عرفان های انحرافی و شبهات علوم انسانی است!
🔴جای طلبکار و بدهکار عوض نشود!
🍃 فیضیه، ۲۵ مرداد ۹۷
✅ @feghheakbar