eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 من با فلسفه آیه 《لوکان فیهما...》 و روایت 《هو داخل فی الاشیاء...》 را فهمیدم. شما چی...؟ فهمیدید...؟ ⭕️ ( خاطره ای خواندنی از استاد فیاضی با مخالف فلسفه و عرفان ! ) آیت الله : یک وقت آقایی که مخالف فلسفه بود و بیشتر کارهای قرآنی و حدیثی انجام می ‌داد، به من گفت: شما با فلسفه چه فهمیدی که من با کتاب و سنّت آن را نفهمیدم؟ گفتم: خود کتاب و سنّت را؛ بعد گفتم این آیه مبارکه «لوکان فیهما الهه الا الله لفسدتا» را شما یک تقریری بفرمایید که اشکال به آن وارد نباشد. زیرا شکی نیست که این برهان است و بر توحید خداوند برهان اقامه می‌ کند؛ از سوی مفسران بیش از بیست تقریر شده است که بیشتر آنها اشکال دارد! حتی کار به جایی رسیده که مثل مرحوم آقا جمال خوانساری که استاد ما گاهی از ایشان به عقل حادی‌عشر تعبیر می‌ کرد، می‌ گوید اصلاً این بیان، خطابی است؛ اصلاً‌ این بیان برهانی نیست و این بیان برای خاموش کردن و قانع کردن است؛ ولی آیا واقعاً همین‌طور است؟ یا اینکه واقعاً این آیه یک بیان خطابی، برای اهل خطابهاست ولی بیان برهانی است برای اهل تعقل و برهان؟ سؤال این است که حالا این آیه برای اهل برهان چگونه باید تقریر شود؟ امیرمؤمنان فرمودند: «داخلٌ فی الاشیاء لا بالمُمازجه»این که خدا در همه چیز است ولی با هیچ چیز ممزوج نیست را من به کمک فلسفه فهمیده ام و می توانم این حقیقت را تبیین علمی کنم که واقعاً خدا در همه چیز هست؛ بعد پرسیدم آیا شما این را فهمیدی؟ خدا در همه چیز است یعنی چی؟ چیزی نگفت. نتیجه فلسفه این شده است که من این کلام امیرمؤمنان را می‌ فهمم. پس ما فلسفه را می‌ خواهیم برای فهم خود کتاب و سنّت. همان‌گونه که شما در فقه به اصول نیاز دارید، در فهم روایات معارفی هم به اصول نیاز دارید، هم به همه چیزهایی که فقیه به آنها نیاز دارد و هم به فلسفه نیاز دارید که فلسفه بیاید تا ملازمات و لوازم را تفهیم کند و فهم آن را برای انسان میسر کند. روایات دقیق معارف که با لغت و ادبیات حل نمی ‌شود! با فقه و اصول که حل نمی ‌شود! ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💎 نقش اثباتی، دفاعی و تهاجمی بی بدیل فلسفه در بیان علامه #مصباح_یزدی ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 نقش اثباتی، دفاعی و تهاجمی بی بدیل فلسفه در بیان علامه #مصباح_یزدی ✅ @feghheakbar
💎 نقش اثباتی، دفاعی و تهاجمی بی بدیل فلسفه اسلامی علامه، : فلسفه اولی کلید گنجهای شایگان و پایان ناپذیری است که خوشبختی و بهره مندی جاودانی را نوید می دهد . و ریشه پر برکت شجره طیبه ای است که انواع فضایل عقلی و روحی و کمالات بی کران معنوی و الهی را به بار می آورد . و بزرگترین نقش را در فراهم کردن زمینه تکامل و تعالی انسان ایفاء می نماید . افزون براین فلسفه کمک شایانی به طرد وساوس شیطانی و رد مکتبهای مادی و الحادی انجام می دهد و شخص را در برابر کژاندیشی ها و لغزشها و انحرافات فکری مصون می دارد و او را در میدان نبرد عقیدتی به سلاح شکست ناپذیری مسلح می سازد و به وی توان دفاع از بینش ها و گرایش های صحیح و حمله و هجوم بر افکار باطل و نادرست می بخشد . بنابر این فلسفه علاوه بر نقش اثباتی و سازنده بی نظیر دارای نقش دفاعی و تهاجمی بی بدیلی نیز هست و در گسترش فرهنگ اسلامی و ویرانی فرهنگهای ضد اسلامی فوق العاده مؤثر می باشد. 📗 آموزش فلسفه، ج۱، ص۱۰۳ ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی : کسی که جهان بینی الهی و فلسفه الهی ندارد، دستش خالی است. منبع و مبنا ندارد. - در دیدار رئیس موسسه حکمت و فلسفه / ۲۴ آبان ۹۰ ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نشر حداکثری به حوزویان علامه : "عالم زمان شناس" ، به شبهه عبائیه نائینی نمی پردازد. به شبهه و می پردازد که دانشجویان ما را بی نماز می کند. ♦️ حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم انقلاب ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💎 در این جملات رهبری جدّاً تامل کنیم. ⭕️ به نظر اعضای محترم کانال؛ ریشه ی این مشکل که رهبری بیان می فرمایند چیست؟ و گستردگی آن تا چه حد است؟ و راه برون رفت از آن کدام است؟ 🔴 عزیزانی که تمایل دارند می توانند جواب خود را به شخصی بنده ارسال نمایند. و ما ان شاءالله چند مورد از بهترین و متقن ترین جواب ها را با نام خود کاربر در کانال قرار می دهیم. جواب ها در حد متوسط؛ حدود ۳۰۰ - ۴۰۰ کلمه باشند. با تشکر
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم انقلاب ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
⭕️ اساس مشکل؛ ۱. ریشه ی فلسفه اسلامی در حوزه است و فلاسفه اسلامی در حوزه اند. خب وقتی که فلسفه در خود حوزه ها درس رسمی نیست و این گونه توسط عده ای با جهالت و سخافت کوبیده می شود و به آن بها داده نمی شود معلوم است که از باب "العرش ثم النقش" نباید از دیگران ( دانشگاه ها و مردم) انتظاری بیش از این داشت. ۲. همان نفرات معدود که در حوزه به تحقیق می پردازند چندان در فلسفه تطبیقی و فلسفه های مضاف و فلسفه دین و ... نپرداخته اند بلکه به تدریس همان منابع ثابت اکتفا کرده اند. مگر اساتیدی معدود چون استاد و ... ۳. اکثر مشکلات برمی گردد به عدم تبعیت برنامه ریزان حوزه از علمای جامع (مانند و حضرات و ) به گونه ای که در باب تحول در حوزه از زبان هر یک از این ۳ اسلام شناس بزرگ کتبی مستقل چاپ شده که اعضای محترم کانال را به آن کتب ارجاع می دهیم الف) تحول در حوزه از بیانات رهبری (چندین کتاب) ب) مباحثی درباره حوزه (علامه چاپ موسسه امام خمینی) ج) حوزه و روحانیت ( علامه چاپ اسراء) آری جمعیت کفر از پریشانی ماست آبادی میکده ز ویرانی ماست - ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم انقلاب ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
⭕️ استاد آقا تهرانی (فرزند آقا تهرانی بزرگ) که برای ما تدریس می کردند، فرمودند: ما کسی رو نداریم که به فلسفه و انگلیسی آن قدر مسلط باشه که بتونه معارف فلسفی ما رو به نحو احسن به غرب انتقال بده .... ایشون خاطره ای هم از علامه نقل فرمودند که وقتی از یکی از دانشگاه های غرب از ایشان برای سخنرانی یک ربعه دعوت شده بود، وقتی ایشان از اصالت وجود صحبت کرده بودند، مخاطبین آن قدر به وجد آمده بودند که دو تن از اساتید مدعو فلسفه، زمان سخنرانی یک ربعه ی خود را به ایشان واگذار کردند تا مبحث مطرح شده ایشان ناقص نماند... و این اتفاقی نادر بود... _ نام کاربری: نوید ظهور ♦️کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی: آن که اهل فکر است به جایی می رسد. آن که اهل گوش است کمتر به جایی می رسد. ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی ♦️ کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar
💎 مصاحبه با استاد ⭕️ سوال : مقام معظم رهبری بارها از جمله در سفر چند سال پیش به قم و همچنین اخیرا در دیدار با اعضای برگزار کننده همایش حکیم طهران و اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی به ترویج علوم عقلی و فلسفه در حوزه علمیه اشاره و تأکید داشتند. به نظر شما این دسته از علوم چه روندی را اکنون در حوزه ها طی می کنند که ایشان نسبت به آن هشدار دادند؟ 🔴 پاسخ : 🔶 در مقایسه با گذشته امروزه در حوزۀ علمیه قم استقبال خوبی از علوم عقلی می شود و درس های متعددی در زمینه های کلام، فلسفه و عرفان وجود دارد. همچنین مراکز و مؤسساتی در زمینه های مختلف علوم عقلی فعال هستند، مانند مجمع عالی حکمت اسلامی که به پیشنهاد مقام معظم رهبری و حمایت معظم له تأسیس شد. وضع نشریات اعم از مجله و کتاب نیز در این زمینه ها بد نیست. 🔶 اما با این حال کمبودها و مشکلات در این حوزه بسیار است. آنچه در حال حاضر داریم برای جبران عقب ماندگی های چند صد ساله کافی نیست و برای جبران این عقب ماندگی به تدبیر و تلاش بیشتری نیازمند هستیم. 🔶 افزون بر این متاسفانه جریانی که در طول تاریخ با تفکر و عقل ورزی و علوم عقلی مخالفت ورزیده، مجددا فعال شده و با طرح شبهه های بی پایه، طلاب جوان را از روی آوردن به علوم عقلی دلسرد می کند آن ها با طرح تقابل بین علوم عقلی و معارف اهل بیت به عقل ستیزی رنگ قداست می دهند، در حالی که نمی دانند با عقل ستیز معرفی کردن مکتب اهل بیت به این مکتب که بیش از هر مکتبی مشوق عقلانیت و تفکر عقلی است ضربه می زنند و آن را ضد عقل نشان می هند گاهی بین علوم عقلی و تقابل مصنوعی ایجاد می کنند و در موضع دفاع از فقه علوم عقلی را تحقیر می کنند و فتوا به کفر عالمان علوم عقلی می دهند؛ در حالیکه هیچ تقابلی بین فقه و علوم عقلی نیست و عالمان علوم عقلی ما اغلب خود فقیه هستند موضوع فقه و علوم عقلی کاملا از هم جدا است. حوزۀ فقه احکام شرعی فرعی است، و حوزۀ علوم عقلی عقاید و الاهیات است و تصور تعارض بین این ها نامعقول است. گاهی روایات اسلامی را در تقابل با علوم عقلی جلوه می دهند، در حالی که روایات اهل بیت بزرگترین مشوق علمای شیعه برای روآوردن به علوم و معارف عقلی است 🔶 برخی از کسانی که با فلسفه آشنا نیستند می پندارند که فلسفه خواندن به معنای تقلید از یونانیان است. آنها فکر می کنند یک فلسفه ای در یونان پدید آمد که از آن زمان تا امروز همۀ کسانی که به فلسفه علاقمند هستند، پیرو یونانیان هستند این کاملا نشان از بی خبری و ناآگاهی آنها از فلسفه است. در فلسفه تقلید بی معنا است و تقلید با روح فلسفه در تناقض است. به این ها باید گفت بدنیست یک دوره تاریخ فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب را مطالعه کنید تا به تنوع مکتب های فلسفی پی ببرید. صد ها مکتب فلسفی در دنیا هست که هیچ شباهتی به فلسفۀ یونان ندارد. در هند و چین هم فلسفه هست. در ایران قدیم هم فلسفه بود، چنانکه در غرب امروز هم فلسفه رایج است. بله، نام همه فلسفه است و در برخی مسائل بین آنها ممکن است مشابهتی باشد، اما این باعث نمی شود که بگوییم فلسفۀ علامه مثلا همان فلسفه ارسطو است این مثل آن است که بگوییم یهود علم تفسیر و  فقه و کلام دارد و مسلمین هم علم تفسیر و فقه و کلام دارند  و چون نام هر دو یکی است و برخی مسائل آنها شبیه هم هستند پس تفسیر و فقه و کلام اسلامی همان  تفسیر و فقه و کلام یهودی است و علمای اسلام در این حوزه ها دنباله رو علمای یهودند! همان قدر که این حرف دربارۀ تفسیر و فقه و کلام خام و نادرست است دربارۀ فلسفه و عرفان هم خام و نادرست است.  مثلا در فلسفه اسلامی معاصر ما مباحثی دربارۀ هستی شناسی و معرفت شناسی و انسان شناسی مطرح می شود و عقاید و آراء گوناگون در آن بررسی می شود، اعم از آراء یونانیان، آراء فلاسفه اسلامی و آراء فلاسفۀ معاصر غرب 🔶 فلسفه و هیچ علمی با خطابه و توهین و بکارگیری عبارت های اهانت آمیز (مثل، کشک، پشم، قی کردۀ کفار و... ) و تمسخر و تکفیر اهل آن ابطال نمی شود. راه بحث در این زمینه توهین و تمسخر و تکفیر و خطابه و هوچی گری نیست، بلکه راهش وارد شدن به بحث علمی استدلالی است که مستلزم رسوخ در مباحث عقلی و قدرت استدلال منطقی است، که البته کار هرکسی نیست 🔶 منظور ما از فلسفه در اینجا مکتب یا فرد خاص از فلاسفه یا کتاب خاص نیست، بلکه مراد تفکر فلسفی است که همان تفکر عقلی روشمند است. و دفاع ما از فلسفه به این معنا است، نه دفاع از همۀ آراء یک مکتب فلسفی خاص یا یک فرد مثل ابن سینا و ملاصدرا. آنچه مهم است روش تفکر فلسفی است. از این روش دفاع می کنیم، و گرنه هیچ مکتب فلسفی و هیچ فیلسوف و کتاب فلسفه ای کامل و غیر قابل نقد نیست. چنانکه هیچ علمی ورای نقد نیست. جزء مهمی از فلسفه، نقد فلسفه ها و آراء فلاسفه است. 🌴 کانال استاد https://sapp.ir/dreshkevari ♦️کانال فلسفه اسلامی: ✅ @feghheakbar