eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
549 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 من با فلسفه آیه 《لوکان فیهما...》 و روایت 《هو داخل فی الاشیاء...》 را فهمیدم. شما چی...؟ فهمیدید...؟ ⭕️ ( خاطره ای خواندنی از استاد فیاضی با مخالف فلسفه و عرفان ! ) آیت الله : یک وقت آقایی که مخالف فلسفه بود و بیشتر کارهای قرآنی و حدیثی انجام می ‌داد، به من گفت: شما با فلسفه چه فهمیدی که من با کتاب و سنّت آن را نفهمیدم؟ گفتم: خود کتاب و سنّت را؛ بعد گفتم این آیه مبارکه «لوکان فیهما الهه الا الله لفسدتا» را شما یک تقریری بفرمایید که اشکال به آن وارد نباشد. زیرا شکی نیست که این برهان است و بر توحید خداوند برهان اقامه می‌ کند؛ از سوی مفسران بیش از بیست تقریر شده است که بیشتر آنها اشکال دارد! حتی کار به جایی رسیده که مثل مرحوم آقا جمال خوانساری که استاد ما گاهی از ایشان به عقل حادی‌عشر تعبیر می‌ کرد، می‌ گوید اصلاً این بیان، خطابی است؛ اصلاً‌ این بیان برهانی نیست و این بیان برای خاموش کردن و قانع کردن است؛ ولی آیا واقعاً همین‌طور است؟ یا اینکه واقعاً این آیه یک بیان خطابی، برای اهل خطابهاست ولی بیان برهانی است برای اهل تعقل و برهان؟ سؤال این است که حالا این آیه برای اهل برهان چگونه باید تقریر شود؟ امیرمؤمنان فرمودند: «داخلٌ فی الاشیاء لا بالمُمازجه»این که خدا در همه چیز است ولی با هیچ چیز ممزوج نیست را من به کمک فلسفه فهمیده ام و می توانم این حقیقت را تبیین علمی کنم که واقعاً خدا در همه چیز هست؛ بعد پرسیدم آیا شما این را فهمیدی؟ خدا در همه چیز است یعنی چی؟ چیزی نگفت. نتیجه فلسفه این شده است که من این کلام امیرمؤمنان را می‌ فهمم. پس ما فلسفه را می‌ خواهیم برای فهم خود کتاب و سنّت. همان‌گونه که شما در فقه به اصول نیاز دارید، در فهم روایات معارفی هم به اصول نیاز دارید، هم به همه چیزهایی که فقیه به آنها نیاز دارد و هم به فلسفه نیاز دارید که فلسفه بیاید تا ملازمات و لوازم را تفهیم کند و فهم آن را برای انسان میسر کند. روایات دقیق معارف که با لغت و ادبیات حل نمی ‌شود! با فقه و اصول که حل نمی ‌شود! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
‍ 💎 عنایت جدّی به تعلیم و تعلّم فصوص الحکم ابن عربی در حوزه علمیه قالت السیدة الطباطبائي یوما: کنت أدرس یوما عند الامام کتاب "الفصوص" فدخل السید أحمد، فالتفت إلیه الإمام وقال: "لقد قمنا بالثورة من أجل أن ندرس وندرس کتاب "الفصوص" قبل کتاب "جامع المقدمات" ترجمه: خانم فاطمه طباطبایی ( عروس امام خمینی) می گفت: روزی نزد امام خمینی کتاب الحکم را می خواندم. پس سید احمد خمینی داخل شد ⭕️ امام به او توجه کرد و فرمود : همانا ما برای انقلاب به پا خواستیم به خاطر اینکه فصوص را قبل از جامع المقدمات بخوانیم و تدریس کنیم! 📚 قبسات من سیرة الإمام الخمینی، ج۴، ص ۳۱۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 دريغ کردن از مطالعه و ممارست بر آثار ملاصدرا، موجب حسرت و ندامت است. علامه : 🔶 اسفار اربعه از مفاخر جهان اسلام است؛ 🔶 او که عمرى کوشید تا بين مشاهدات قلبیه ملکوتیه و براهين فلسفیه و روایات شرعیه وفق دهد؛ و بدین مهم نائل امد. 🔶 حقا خود او و کتاب های او از مفاخر است؛ 🔶 و دريغ کردن از مطالعه و ممارست بر اين آثار، موجب حسرت و ندامت. 📗 سرالفتوح، ص ۴۰-۵۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللهم صلِّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم
🌺 دوره طرح ولایت؛ مورد تاکید #رهبرمعظم انقلاب ⭕️ 👈 ثبت نام: 🔴 http://bq-network.ir
حوزه علمیه تمدن ساز
🌺 دوره طرح ولایت؛ مورد تاکید #رهبرمعظم انقلاب ⭕️ 👈 ثبت نام: 🔴 http://bq-network.ir
💎 بیان #رهبرمعظم انقلاب در دیدار جمعی از دانش آموختگان طرح ولایت (طرح مطالعاتی ۶ کتاب ارزشمند)
شهید علامه : فکر دینی ما باید اصلاح بشود. تفکر ما درباره دین غلط است غلط. به جرأت می گویم از چهارتا مساله فروع آن هم در عبادات چندتایی هم از معاملات از این ها که بگذریم دیگر فکر درستی ما درباره دین نداریم؛ نه در این منبرها و در این خطابه‌ها می گوییم و نه در این کتاب‌ها و روزنامه‌ها و مقاله‌ها می نویسیم و نه فکر می‌کنیم ... ✅ @feghheakbar
علامه #حسینى_طهرانى : جای بسی تأسف است که معارف دینی ما آنطور که باید در توده عامه مردم بحث و تحلیل نشده است؛ و عامه مردم در معارف به همان مرحله تقلید اکتفا کرده اند؛ و با آن که در مسائل بسیطه فرعیه عملیه چون حیض و نفاس؛ و بیع و شری، و طهارت و نجاست؛ تقلید میت را جائز نمیدانند؛ گرچه آن مجتهد فقیه میّت چون شیخ طوسی و علامه حلی از محققین فقهاء بوده باشند؛ و می گویند حتماً باید به مجتهد زنده رجوع کرد؛ اما در مسائل اصول اعتقاد ، که مبنای حیات اخروی و زندگی ابدی انسان است، به تقلید میّت اکتفا کرده و آنچه را که بعضی از محدثین در کتاب دعا و یا در جوامع خود بیان کرده اند؛ به عنوان اصل مسلم پذیرفته و مبنای اعتقاد خود قرار داده اند. 📗 سرالفتوح، ص۴۰ - ۵۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ #تزکیه_و_سلوک 🍃 کو عمل کننده آقا؟! یک بار طلبه ای خدمت آقا رسید و تقاضای دستور العمل نمود. آقا فرمود: دستورالعمل! کو عمل کننده؟ کو عمل کننده آقا! وی گفت: آقا، نصیحت بفرمایید. دعا کنید عمل کنیم. ایشان فرمود: دعا که می کنیم، دعا که چیزی نیست. که انجام ندهیم، ولی همین کافی نیست، بعضی مطالب دوائی است نه فقط دعایی.  باز وی گفت: حالا دستورالعملی بدهید؟ آقا فرمودند: یک چیزی به شما می گویم هر جا بروید این است و جز این نیست. بروید گناه نکنی 📔 فریادگر توحید، ص۱۳۰
هدایت شده از برهان انقلاب
🔸تصویر بالا نشان میدهد که #شفقنا، خبرگزاری فعال در حوزه دین و روحانیت، نسبت به سران فتنه چه دیدگاهی دارد. 🔸از حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین #شهرستانی که همواره در مسئولیت خطیر خود سرچشمه برکات فراوانی بوده اند انتظار داریم، تا با بازنگری در هیئت تحریریه این خبرگزاری نسبت به سوءاستفاده از بیت معظم مرجعیت اقدام لازم را مبذول فرمایند. همچنین انتظار میرود که نقش سید مجتبی حسینی متوسل (جانشین کمیته تبلیغات میرحسین موسوی) مدیر فعلی این خبرگزاری در جهتگیری های شفقنا بررسی و در صورت لزوم نسبت به تغییر وی اقدام شود. 🔸مطالعات حوزوی پیشتر نمونه های دیگری از رفتارهای نامناسب شفقنا را گوشزد کرده بود. @motaleatehawzavi
علامه : بسیاری از روایات ما مشحون به دقیق ترین مسائل عقلی است؛ و چگونه با عدم آشنائی به مسائل عقلیه می توان در این بحر بی کران وارد شد؟ و حاقّ معانی وارده در آن ها را در ابواب مختلفۀ و و ، و امر بین الأمرین، و و ، و حقیقت ، و کیفیت مخلوق به خالق و غیرها را به دست آورد؟ راویان احادیث أئمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین، همه یکسان نبوده، بلکه هر یک در مرتبه ای خاصّ و درجه ای مخصوص بوده اند؛ و روایاتی که از هِشام بن حَکَم و مؤمن الطاق و نظائرها نقل شده است، بسیار دقیق است و به خوبی می رساند که آنان در علوم عقلیّه متضلّع، و به فنون استنباط احکام و قیاسات عقلیّه، و جدل و خطابه و برهان واقف بوده اند؛ و حضرات معصومین با آن ها با لسان دیگری بسیار دقیق و عمیق حقائق را بیان می فرموده اند. فهمیدن این دسته از روایات بدون خواندن فلسفه و آشنائی با علوم عقلیّه محال است. 📕 سرالفتوح, ص ۴۰تا۵۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✅ @feghheakbar
🌺 باسلام و عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان در سال ۲۰۱۶ یک دانشمند ژاپنی به خاطر کشف یک راز و مکانیزم جدیدی در سلول‌های بدن انسان موفق شد جایزه نوبل را به خود اختصاص دهد. نام آن مکانیزم را (اتوفاژی) گذاشت. این دانشمند ژاپنی این مکانیزم را در سلول‌های بدن اشخاصی مشاهده و کشف کرد که حداقل ۱۴ ساعت چیزی نخورده بودند. و اما اتوفاژی چیست؟ مکانیزم اتو فاژی درست مثل یک کارخانه بازیافت مواد ارزشمند از میان فضولات و آشغال‌هایی که توسط شهرداری از منازل و خیابان‌های شهر جمع آوری می شود عمل می کند. اتوفاژی هم در زمان روزه داری فعال شده و تمام ضایعات و آشغال‌های انباشته شده بر اثر سوخت و ساز در طول یک سال در سلولهای بدن را باز یافت کرده و پس از دفع مواد سمی و خطرناک برای بدن باقی‌مانده آن‌را تبدیل به سوخت جدید می نماید که این سوخت جدید در ساختن سلول‌های جوانتر و قوی تر نقش به سزایی دارند. لذا دانشمندان امروزه روزه را اکسیر جوانی می‌دانند و اگر کسی علاقه مند هست غیر از ثواب معنوی و پالایش روحی و روانی و رسیدن به تقوای الهی که هدف اصلی وجوب روزه هست، به سایر مزایای بیشمار آن از جمله مبارزه با پیری زودرس و درمان بیماری‌ها دست پیدا کند بهترین راه روزه داری هست. امروزه دانشمندان علوم پسامدرن از روزه در درمان بیماریهای صعب العلاج از جمله سرطان، آلزایمر، دیابت و ...‌ با کمال موفقیت استفاده می کنند. ✅ t.me/feghheakbar
علامه : يك روايتى كه بدون سند و يا ضعيفى كه در آن نهى از فلسفه شده است، از اين سوء استفاده كرده و از اين نام بهره بردارى غلط نموده اند و آن گاه هر طرز تفكّر و تعقّلى را محكوم می کنند كه از خواندن فلسفه نهى شده است. آخر كسى به آنان نمی گوید: كدام فلسفه؟! آيا فلسفه مادّيّين و دهريّين و حكماى قبل از اسلام از ايرانيان و مصريان و هنديان و يونانيان؟ و يا فلسفه اسلام كه يك دنيا درخشش دارد، و يك دنيا عظمت و ابَّهت و جَلال دارد؟ كتابهاى صدر المتألّهين شيرازى رضوان الله عليه حقّاً موجب فخر عالم تشيّع و بلكه عالم اسلام است؛ تحقيقات و تدقيقات اين راد مرد بزرگ در زواياى و ، مشكل گشاى اساسى راه معرفت و پيشرفت است. پس چقدر ناجوانمردى است كه از اسم فلسفه و تشابه لفظى آن با فلسفه اسلام بخواهيم با تردستى جا بزنيم؛ و آن طرز مَنْهى را بدين طرز پسنديده و معروف قالب كنيم. 📚 امام شناسى، ج۵، ص ۱۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
بزرگترین ضربه ای که برخی از مبلغین کم مایه بر پیکره‌ی دین زده اند این است که دین را نسیه کرده اند؛ قیامت، نسیه شد جهنم، نسیه شد بهشت، نسیه شد صراط، نسیه شد کارنامه اعمال، نسیه شد فشار قبر، نسیه شد شفاعت، نسیه شد یک مشارالیه بعید و ابعد درست کرده اند و مدام به آن اشاره می‌کنند ... و بزرگترین خدمت حکمت متعالیه صدرایی به متدینین این بود که گفت: دین، نقد است؛ قیامت، نقد است جهنم خودتی بهشت خودتی صراط خودتی کارنامه اعمال خودتی فشار قبر خودتی و ... پ ن: اهلش به مباحث زیر رجوع کنند؛ ۱. اتحاد علم و عالم؛ بخش عظیمی از جلد۳ اسفار ۲. اتحاد عمل و عامل؛ بحث های جلد۸و۹ اسفار ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 فلسفه و عرفان، ظرف دل را برای دریافت معارف بلند قرآن باز می کنند مرحوم علامه مانند مرحوم صدرالمتألهين مي كوشيد تا منطق را كاملاً تعليم و آن را در خدمت فلسفه قرار دهد و نيز فلسفه را تكميل و به عرفان نزديك كند؛ آن گاه برهان و عرفان را به خدمت قرآن ببرد تا انسان با داشتن يك سلسله زمينه ها بتواند از اين درياي بي كران معارف الهي بهره گيرد و ظرفي تهيه كند و از قرآن مددي بگيرد و فلسفه و عرفان، ظرف دل را باز مي كنند. نظر مرحوم صدرالمتألهين همين است و مرحوم علامه نيز همين روش را به عنوان سيره‌ي عملي خود برگزيد كه حكيم و عارف، ظرف قلبشان براي دريافت معارف بلند قرآن كريم، منشرح است. 📙 مهراستاد، آیت الله ، ص ۱۳۳ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ #موفقیت 🍃 صفحه ای از کتاب "رمز پیروزی مردان بزرگ" اثر آیت الله العظمی #سبحانی _ نشر نسل جوان - صفحه ۶۵ 🌸
💎 امروز خیلی بیشتر احتیاج داریم. انقلاب : روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه، «شدّ رحال» می کردند. مثل آخوندخراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند. یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند. امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم. 🍀 ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #حسینی_طهرانى : بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است؛ زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند. علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم. 📗 سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 🔴 اگر روزی ۶۰ الی ۹۰ دقیقه برای علوم عقلی وقت گذاشته شود ... 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی بدایه الحکمه می توان حدودا ۱۰۰ روزه آن را به پایان رساند 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه ( که کمتر از یک ساعت طول می کشد) از کتاب فلسفه مقدماتی استاد ( که بر اساس آثار فلسفی شهید تدوین نموده) می توان آن را در  ۴۵ روز به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی از شرح منظومه آیت الله رضی شیرازی می توان امورعامه و الهیات اخص شرح منظومه ( یعنی جلد ۲ و ۳ از آن چاپ پنج جلدی های با تعلیقه علامه ) را در کمتر از ۱۰ ماه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی نهایه الحکمه استاد علی می توان ۳۱۰ جلسه ی آن را حدودا ۱۰ ماهه به پایان رساند 🔸 با مطالعه روزی ۶ صفحه ( که کمتر از چهل و پنج دقیقه طول می کشد) از کتاب اصول فلسفه و روش ریالیسم ( جلد  ششم از مجموعه آثار شهید که هر ۵ جلد آن در یک جلد چاپ شده)  می توان آن را حدودا ۶ ماهه به پایان رساند توجه: استاد در سیر مطالعاتی خود مطالعه جلد ۳و۴و۵ اصول فلسفه را مقدم بر جلد ۱و۲ این کتاب نموده 🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه (که کمتر از یک ساعت طول می کشد ) از کتاب مبانی و اصول عرفان نظری استاد می توان آن را حدودا ۲ ماهه به پایان رساند 🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی تمهیدالقواعد استاد یا یا ... می توان این کتاب را در کمتر از ۲۰۰ روز به پایان رساند. ⭕️ جمع بندی: کل آثار مکتوب و صوتی فوق را به صورت پشت سر هم می توان در کمتر از ۳.۵ سال به اتمام رساند. حال اگر به این آثار به صورت موازی پرداخته شود، سرعت سیر و پیشرفت بسیار چشم گیرتر خواهد شد و در مدتی کوتاه تر می توان به سرمنزل مقصود رسید... نکته: در کنار تمهیدالقواعد به جلد یک اسفار هم پرداخته شود و بعد کم کم به شرح فصوص قیصری و ... ⭕️ نکته راهبردی: می توان برخی از کارهای علمی را با صیغه ی نذر یا عهد بر خود واجب کرد مثلا انسان مطالعه روزانه ۶ صفحه جلد ۳ اصول فلسفه را ( بنابر مرحله ی پیشرفتی که در سیر مطالعاتی فلسفه طی کرده) بر خود واجب کند. و برای ترک آن جریمه تعیین کند. مثلا بگوید در صورت ترک در یک روز باید بیست هزار تومان صدقه پرداخت نمایم. و این را با نذر یا عهد بر خود تحمیل نماید. حضرت علامه تقریبا چنین رویکردی را برای ایجاد انسجام و نظم و پرهیز از لجام گسیختگی در کارها توصیه می فرمایند. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب: کتاب روش رئالیسم را، یعنی آن پاورقی های ایشان [شهیدمطهری ] را بر کتاب مرحوم علامه #طباطبایی (رضوان الله تعالی علیهما) بایستی علما و متفکرین مباحثه کنند، تدریس کنند، به طلبه ها و شاگردهایشان یاد بدهند. یک چنین کار گسترده ی حوزه ای بر روی آثار شهید #مطهری باید انجام گیرد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم انقلاب: کتاب روش رئالیسم را، یعنی آن پاورقی های ایشان [شهیدمطهری ] را بر کتاب مرحوم علامه
با مطالعه روزی ۶ صفحه از این کتاب (که حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد)، ۵ ماهه می توان این کتاب ( هر ۵ جلدش) را به پایان رساند ... البته شاید ابتدا جلد ۳و۴و۵ اش و سپس ۱و۲ اش خوانده شود بهتر باشد؛ چون ج۱و۲ بحث است و قدری سنگین. با صیغه نذر یا عهد میتوان آرام آرام و بخش بخش، مطالعه آن را بر خود واجب کرد و پیش برد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
علامه #جوادی_آملی 🔴 به کانال سها بپیوندید؛ 👇👇👇 ⭕️ @soha_olom_ensani