حوزه علمیه تمدن ساز
💢 دریغ از داشتن یک دیدهی "سبب سوراخ کن" در دانشگاه های ما روانشناسی غربی، جامعه شناسی غربی، انسان
وضعیت امروز جامعه به این دلیل است که دانشگاهیان ما در بستر علم سکولار تحصیل کردهاند و علم اقتصادی که بر اساس سکولار تدریس شده هیچ وقت نمیتواند خروجی #اقتصاد اسلامی داشته باشد.
موضوع #علم_دینی در حوزه هنوز جدی نشده است و هنوز خروجی از علم دینی نداشتهایم مثلاً علم #جامعه_شناسی اسلامی را تدوین و به جامعه علمی معرفی کنیم تا جواب محکمی به کسانی باشد که میگویند علوم انسانی اسلامی نداریم و شدنی نیست.
البته علوم فراوانی در حوزه در فرآیند تولید است، ولی هنوز یکی را پیش نبردهایم و نظام سازی نکردهایم. وقتی حوزه میخواهد برنامهریزی کند باید با این نگاه برنامهریزی کند.
آموزش برنامهریزی به طلاب ضروری است. یک طلبه باید مدیر باشد و جامعه را راهبری کند؛ مگر میشود بدون آشنایی با نظام برنامهریزی جامعه را اداره کنیم.
_ استاد علی اکبر #رشاد /بهمن ۱۴۰۰
_ متن کامل: b2n.ir/b40726
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
🏴 سالگرد رحلت عارف و علامه کبیر #حسن_زاده_آملی (رضوان الله تعالی علیه) را گرامی میداریم.
✍ حوزه تمدنساز:
علامه ذوالفنون حسن زاده آملی گرچه جامع بسیاری از علوم بود، ولی به جهت توجه و تاکیدشان بر معرفت نفس و علم النفس، می توان ایشان را فیلسوف نفس و انسان شناسی دانست؛ از آنجا که مرکز ثقل علوم انسانی، انسان است، لذا میتوان آثار ایشان را به عنوان منبع و مرکزی برای اسلامی کردن علوم انسانی و امتداد آنها قلمداد کرد. / به روح طاهرش صلواتی هدیه نماییم.
حوزه علمیه تمدن ساز
حوزه علمیه در قبال رفع ضعف های فراوان قوه قضائیه، موظف است. مبناییترین و کاربردیترین اقدام میتوان
پند حکیمانه سعدی به مسئولان قضایی
ذوالنون مصری پادشاهی را گفـت: «شـنیده ام فلان عامل را که فرستاده ای به فلان ولایت درازدسـتی میکند و ظلم روا میدارد. گفت: «روزی سزای او بدهم.»، گفت: بلی روزی سزای او بدهی که مال از رعیت تمام ستده باشد. پس به زجر و مصادره از وی بازستانی و در خزینه نهی درویش و رعیت را چه سود دارد؟
پادشاه خجل گشت و دفع مضرت عامل بفرمود در حال.
سر گرگ باید هم اول برید
نه چون گوسفندان مردم درید
بخوانید: یکی از وظایف حوزه در قبال ضعفهای قوه قضائیه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در حوزه چند اشکال سیستمی وجود دارد:
اول: کار تکراری بسیار صورت میگیرد. مثلا در پاسخ به شبهات الحادی، بیشتر از ما غربیها دست به کار شدهاند و به آنها پاسخ دادهاند اما ما بیخبریم.
دوم: وظایف اصلی حوزه به لحاظ سیستم مند انجام نمیشود بلکه #یک_اقلیتی هستند که بار دیگران را بر دوش میکشند.
مهمترین بار زمین مانده دو چیز است: «فقه نظام» و دیگر «فلسفههای مضاف».
_ استاد #خسروپناه
👈 صوت جلسه
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
آیت الله #جوادی_آملی:
معصوم فرمود: انّ الله عز و جل یحبّ معالی الامور و یکره سفسافها؛ همت بلند، فکر بلند، ایده و اندیشه بلند را خدا دوست دارد. کارهای پست، همت های پست، فکر پست، خیال باطل این ها نزد خدا مکروه است.
دادستانِ بسیط
آیا این بسائط میتوانند داد مردم را از شبکههای رانت و فساد (بانک، خودرو، بورس و مسکن) بستانند؟!
مدعیالعموم و مدافعالعموم کیست؟!
👈 ببینید
💢 تفاوت فقیه مُنزوی با فقیه اجتماعی در بیان استاد #مطهری
فقیه و مجتهد، کارش استنباط و استخراج احکام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهان بینی اش در فتواهایش زیاد تاثیر دارد.
اگر فقیهی را فرض کنیم که همیشه در گوشه خانه و یا مدرسه بوده و او را با فقیهی مقایسه کنیم که وارد جریانات زندگی است، این هر دو نفر به ادله شرعیه و مدارک احکام مراجعه کنند، اما هر کدام یک جور و یک نحو به خصوص استنباط می کنند.
📚 مجموعه آثار ج۲۱، ص۲۹۲
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 وصف درس فلسفه #امام_خمینی توسط مرحوم آیة الله دکتر مهدی حائری یزدی
آقای خمینی خصوصاً و اختصاصاً در منزل خودشان به من درس میدادند و گاهی هم در مدرسه دارالشفاء. بنده یک دوره کامل منظومه تنها پیش ایشان خواندم. (چند روزی آقای لطفالله صافی به درس آمد ولی ادامه نداد).
فلکیات را ایشان گفتند که اباطیل است و تدریس نکردند.
میگفتند اسفار را نخواندهاند، اما آن را با حاج میرزا خلیل کمرهای مباحثه کردهاند.
هرچه بود حدّت و جودت فهم خود ایشان بود که میتوانست از عهده تدریس اسفار برآید، زیرا اسفار سطح آن بسیار شیوا و روان است و عمق فوقالعاده پیچیده و پیل افکن دارد.
ایشان علاقهای به فلاسفه مشاء و منطق نداشت. درس اسفار ایشان بیشتر جاذبه عرفان داشت. عرفان هم پیش آقای شاهآبادی به خوبی خوانده بودند و دائماً هم مشغول مطالعه کتب ابن عربی و غیره بودند. لذا به اسفار هم از نظر ابن عربی نگاه میکردند، نه از نظر ابن سینا و فارابی.
به کلمات ابن سینا و فارابی که میرسیدند به کلی ناراحت میشدند و با توان سرشار عرفانی از تنگناهای فلسفه خارج می شدند.
بعد از تمام شدن منظومه با دو سه نفر از رفقا، مثل آقای شیخ محمد فکور که یزدی احمدآبادی بود و بسیار فاضل، پیش آقای خمینی اسفار را شروع کردیم.
۱۰ سال طول کشید که اسفار را خواندیم. در این دوره آقای سیدرضا صدر و آقای شیخ عبدالجواد سدهی اصفهانی حضور داشتند.
آقا به بنده توصیه کردند که در درس اسفار آقای میرزای آشتیانی شرکت کنم، اما بنده از روی غرور نپذیرفتم و گفتم که دیگر هیچ احتیاجی به خواندن اسفار ندارم. زیرا تقریباً همه اسفار را خوانده و یک بار هم با مرحوم فکور یزدی بحث کردهام. اما چون کتاب شفای ابن سینا را نخوانده بودم، به اتفاق دوست عزیز آقای سید عزالدین زنجانی، امام جمعه زنجان، به منزل آقای آشتیانی رفتیم و از اول الهیات کتاب شفا را نزد آقای میرزا مهدی آشتیانی شروع کردیم.
📄 نامۀ فرهنگ، ش ۱۷ (بهار۷۴)، ص۱۰۲
💢 وظیفه فلسفه، جهانی کردن دین و کشف درمان بیماری های باطنی انسان است.
_ علامه #جوادی_آملی
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطری که بین طلبهها میبینم این است:
هرچه جریان #اصولگرایی میگوید را تعبداً میپذیریم، و خیال میکنیم #ولیفقیه این است، اما هرچه جریان #اصلاحطلبی میگوید را نقد میکنیم.
_ دکتر عبدالحسین #خسروپناه
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar