هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 روایت حضرت آیتالله خامنهای از تلاش علمی و فرهنگی علامه طباطبایی
🔻رهبر انقلاب: ما در برنامههای کاری خود باید جریان خلاق فکرییی را که در حوزههای ما بحمد الله از دورهی قبل از ما شروع شده...، #وسعت و #عمق بیشتری بدهیم.
🔸️ کسی مثل مرحوم علامهی طباطبایی(ره) در حوزهی علمیهی قم پیدا شد؛ ایشان، هم فقیه بود و هم اصولی؛ ... اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را لازم میدانست. بعد هم حوادث و وقایع شهادت داد بر اینکه اینها لازم است.
🔹️ او گفت من میبینم که دارند تفکرات و فلسفهی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا میدهند؛ نمیشود با توضیح المسائل اینها را پاسخ دهیم... جواب این شبههها را با چیز دیگری باید داد.
🔺️ ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. یکی از تربیتشدههای او مرحوم شهید مطهری(ره) است. ۸۳/۴/۱۵
◾ سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره)
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 علامه طباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «مرحوم علامهی طباطبائی (رضواناللهعلیه) در حدّی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به مرجعیّت تقلید میرسید... امّا ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد، و بعد از آنکه در قم هیچ نشان قابل توجّهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد.» ۱۳۷۰/۶/۳۱
🔺️ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب، سخننگاشت «علامه طباطبائی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه» را منتشر میکند.
💻 @Khamenei_ir
🔴 کانال فلسفه اسلامی در تلگرام
(در این کانال مطالب متفاوتی با کانال های فلسفه اسلامی در ایتا و سروش ارایه می شود)
👇👇👇
t.me/feghheakbar
علامه #جوادی_آملی:
حوزه بايد آيه محكمه داشته باشد، فريضه عادله داشته باشد، سنّت قائمه داشته باشد.
ما همه اينها را در #فقه و #اصول خلاصه كرديم.
آيه محكمه، تفسیر ميخواهد، نهج البلاغه و صحيفه سجاديه می خواهد. مطمئن باشيد آن ها علمی تر است.
كلمات نهجالبلاغه [خطبه های توحیدی و فلسفی آن] مثل «لا تنقض» نيست كه با هفت، هشت سال درس خواندن حل شود، اين يك جان كَندن علمی می خواهد.
🍃 دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم ۹۶/۰۱/۲۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد شهید #مطهری:
صورت بىمعنا و ظاهر بىباطن و جوى خالى از آب فايده ندارد.
تنها با نامگذارى قوام الشريعه و حجةالاسلام و ركن الدين و آيةالله و مروّج الاحكام، دين درست نمىشود و دل ها سيراب نمىشود.
مثنوى حكايت آن ديو را مىآورد كه انگشتر سليمان را ربوده بود و به جاى سليمان نشست ولى دل ها او را نمىپذيرفت.
مىگويد:
ديو گر خود را سليمان نام كرد
مُلك برده مملكت را رام كرد
صورت كار سليمان ديده بود
صورت اندر سرّ ديوى مىنمود
خلق گفتند اين سليمان بى صفاست
از سليمان تا سليمان فرقهاست
📚 يادداشتهاى استاد مطهرى، ج۱۳، ص۲۴۵
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 تجلیل ویژه علامه #مصباح_یزدی از #رهبرمعظم انقلاب به خاطر
"تایید فلسفه"
و "تشویق مستمر و پی در پی طلاب به دنبال کردن فلسفه"
و "بیان ضرورت آن به طلاب"
✅ @feghheakbar
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 تجلیل ویژه علامه #مصباح_یزدی از #رهبرمعظم انقلاب به خاطر "تایید فلسفه" و "تشویق مستمر و پی در پی
💎 تجلیل ویژه علامه مصباح یزدی از #رهبرمعظم انقلاب به خاطر
تایید فلسفه
و تشویق مستمر و پی در پی طلاب به دنبال کردن فلسفه
و بیان ضرورت آن به #طلاب
علامه #مصباح_یزدی:
بنده وظيفه خود ميدانم كه از نقش مقام معظم رهبري در تأييد فلسفه، صميمانه تشكر كنم و برای ايشان دعا كنم.
مسئله اينجاست كه اگر اساتيد دانشگاه از فلسفه بحث كنند مشكلي را ايجاد نميكند؛ اساتيد حوزه هم يك كسی است؛ استاد فلسفه در حوزه است و درس خودش را ميگويد. اين حمايت كردن او از فلسفه و تأييدش مشكلی ايجاد نمی كند؛
اما يك كسي در آن مقامی كه ايشان دارند، به حكم پدری و خلاصه اشراف كاملي كه بر همه جهات كشور دارند و بايد همه جهات را در نظر بگيرند شرح و تعديل كنند تا يك سخنی بگويند و حركتی انجام بدهند.
در مقام مرجعيت، در مقام رهبری، آن هم كسي كه خودش از مشهد برخاسته،
اينچنين عرض كنم اين كه كار بسيار شجاعانهای است و كاری است كه بنده هيچ تفسيری ديگر برای آن ندارم جز انجام يك وظيفه الهی كه از اخلاص كامل ايشان سرچشمه گرفته است؛
وگرنه هيچ لزومي نداشت كه ايشان در اين باره صحبت كنند؛ اگر صحبت نمیكرد نه به مرجعيت ايشان بر می خورد و نه به رهبری شان.
چرا بايد حرفي بزند كه كساني در برابر او موضع بگيرند و اين را يك نقطه ضعفي برايش تلقي كنند؟ در گوشه و كنار اين گونه افراد وجود دارند.
با اين وجود چرا آقا بايد اقدام به چنين كاري كند و بر آن اصرار ورزند؟
حتی شنيدم در اين زمينه كمابيش گفتوگویی با برخي از مراجع داشتند و ايشان توضيح دادند كه اين كار اهميت دارد و بايد انجام بشود.
اين كار بسيار بزرگی است
و به نظر بنده جا دارد كه باز حالا خودمان بدانيم دستكم پيش خودمان از اين كار قدرداني كنيم؛ حالا چه اندازه صحيح باشد در جلسات هم گفته شود و اشارهاي شود يا نه، من عقلم نميرسد، هرچه خود آقايان صلاح بدانند؛
اما ما در مقام يك طلبه وظيفه داريم فراموش نكنيم كه اين كار بسيار بزرگی است.
شما كدام مرجع را ميشناسيد كه چنين نقشی را ايفا كرده باشد؛
يعني به خودش جرأت دهد كه بيايد در اين مسئله اظهارنظر كند؛
آن هم با تأكيد بسيار و در سخنرانی عمومي.
حالا اگر يكبار يك جایی سفارش ميكرد باز يك حرفيست؛ اما
ايشان در سخنراني عمومی بارها درباره فلسفه
و تشويق #طلبه ها به اينكه فلسفه را دنبال كنند
و فلسفه ضرورتی دارد
و حتی با مراجع در اين زمينه بحث كردند.
اين كار بسيار بزرگی است.
به نظر من اين است كه اگر جا داشته باشد و فرصتی پيش بيايد بايد از ايشان قدرداني كرد.
داستاني به يادم آمد كه به مرحوم آقاي #طباطبایی هم مربوط ميشود كه باز شكر نعمت وجود مقام معظم رهبري است؛ خداي متعالي چه كسي به ما داده است.
يك وقت خود ايشان ميفرمودند كه من اين را از لبهاي خود ايشان شنيدم بيواسطه فرمودند
من هر شب يك سورة فتح (انا فتحنا) ميخوانم ثوابش را هر شب به روح آقاي طباطبايي و برادرشان هديه ميكنم.
اميدواريم خداي متعال به همه ما توفيق دهد كه به بركت اين انقلاب و خونهایی كه براي احياي اسلام و ارزشهاي اسلامي ما نثار شده است، براي شكرانه اين نعمت بتوانيم قدمهايي برداريم و فرصتها را غنيمت شماريم تا هم اداي دين كرده باشيم و هم بهره بيشتري از اين فرصت نصيبمان شود؛
چون معلوم نيست اين فرصتها تا كی ادامه يابد و اين نعمتها همچنان استمرار داشته باشد.
🍀 در جمع مسئولان همایش روز جهانی فلسفه در آستانه برگزاری همایش روز جهانی فلسفه در تهران - آبان ۸۹
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎 دیدگاه آیت الله العظمی #بهجت (رحمه الله) راجع به فلسفه آموزی و عرفان نظری
🔴 عزیزانی که می خواهند دیدگاه آیت الله العظمی بهجت را به صورت خالص و دست نخورده و بدون افراط و تفریط به دست آورند،
در جمله جمله بیان ایشان کاملا دقت کنند.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 سیاسی-استعماری بودن برخی مخالفت ها با فلسفه در #حوزه_علمیه
علامه #حسینى_طهرانى :
در حوزه هاى علميّه #شيعه و #معتزله، بحث حكمت و فلسفه دارج و رائج بود؛ به خلاف #اشاعره كه بحث در مطالب عقليّه نمی كردند. فلهذا متكلّمين شيعه در طىّ بيش از هزار سال هميشه مظفّر و پيروز بودهاند و علماء و فقهائى را همچون ...
روى اين اساس، بحث #تفسير ى قرآن كريم و تدريس حكمت و فلسفه و علوم عقليّه و حوزه هاى #عرفان و #اخلاق از لوازم لا تنفكّ اين حوزه هاى فقهيّه به شمار می آمد.
بارى اين حوزه ها گرم ابحاث قرآنى و تفسيرى و اخلاقى و عرفانى و حكمى و فلسفى بودند درست تا انقلاب مشروطيّت؛
در اين حال #استعمار كافر سعى كرد تا
اوّلًا
نجف را از پايگاه علمى و فقهى بودن بيندازد و حوزه ها را متفرّقاً به جاهاى ديگر نقل دهد.
و ثانياً
تدريس #قرآن و تفسير و علوم عقليّه و فلسفيّه را از حوزه هاى شيعه براندازد تا علماى آنان را همچون اشاعره از عامّه و #اخباریون و حشويّون ظاهرگرا و بدون مغز و محتوا بنمايد،
تا در برابر آنان كسى نايستد و قيام نكند و قدرت بحث و تفكير و مسائل عقليّه و علميّه در حوزه ها پائين آيد.
و با نقشه ها و دسيسه هاى مزوّرانه فائق شد.
📗 روح مجرد ، ص ۱۰۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
4_6019071420355576448.pdf
441.8K
💎 #سیرمطالعاتی تحصیل و تحقیق فلسفه و عرفان اسلامی استاد علی #امینی_نژاد
( عضو مجمع عالی حکمت اسلامی )
🍀 دروس و آثار: efteghar.blog.ir
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 #سيرمطالعاتی علوم عقلی- اسلامی (استاد #خسروپناه) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 #سيرمطالعاتی علوم عقلی- اسلامی
(استاد #خسروپناه)
۱) المنطق(مرحوم محمّد رضا مظفّر)
به ضمیمة مطالعة: حاشیه(ملّا عبد...یزدی)+رهبرخرد(محمود مجتهد خراسانی)
۲) شرح باب حادی عشر(فاضل مقداد)+منظومه/ بخش منطق (مرحوم ملّا هادی سبزواری)
به ضمیمة مطالعة: مغالطات(سیّد علی اصغر خندان)+منطق کاربردی(سیّد علی اصغر خندان)
۳) بدایة الحکمة(مرحوم علّامه #طباطبایی)+فلسفتنا(شهید#صدر)
به ضمیمة مطالعة: آموزش فلسفه ( استاد #مصباح_یزدی) + مسألة شناخت (شهید مرتضی #مطهری)+ شناخت در فلسفه اسلامی(استاد جعفر #سبحانی)
۴) منظومه/ بخش حکمت(مرحوم ملّا هادی #سبزواری)
به ضمیمة مطالعة: شرح مبسوط منظومه (شهید مرتضی مطهّری)+ اصول فلسفه و روش رئالیسم/ جلد ۳و۴و۵ (مرحوم علّامه طباطبائی)+نظریّة المعرفة(استاد جعفر سبحانی)
۵) کشف المراد( علّامه #حلّی )+نهایة الحکمة( علّامه طباطبائی)
به ضمیمة مطالعة: تعلیقات استاد مصباح و استاد #فیاضی بر نهایةالحکمة+ #معرفت_شناسی در #قرآن(استاد #جوادی_آملی- که جلد ۱۳ #تفسیر موضوعی ایشان می باشد)
۶) شرح اشارات(خواجه نصیرالدّین #طوسی)
به ضمیمة مطالعة: اصول فلسفه و روش رئالیسم/جلد۱و۲ (مرحوم علّامه طباطبائی)+ معرفت شناسی دینی و معاصر(محمدتقی فعالی) +پژوهشی تطبیقی در معرفت شناسی معاصر(محمّد حسین زاده)
۷) حکمةالإشراق+برهانِ شفاء(مرحوم #ابن_سینا) + إلاهیّاتِ شفاء(مرحوم ابن سینا)
به ضمیمة مطالعة: شرح حکمةالإشراق
۸) #اسفار/جلد۱و۲و۳ (مرحوم ملّا صدرا)
به ضمیمة مطالعة: مدخل مسائل جدید کلامی(استاد جعفر سبحانی)+فلسفة معرفت(استاد خسرو پناه)
۹) أسفار/جلد۶ تا ۹(مرحوم ملّا صدرا)+ #تمهیدالقواعد (ابن ترکة)
به ضمیمة مطالعة: کلام جدید(استاد خسرو پناه)+ فلسفه های مضاف(استاد خسروپناه)+ نص النّصوص(جامی)+ آثارعرفانی سیّد #حیدرآملی
۱۰) شرح #فصوص الحکم (قیصری)
به ضمیمة مطالعة: فکوک(قونوی)+شرح فصوصِ جندی+ شرح فصوص قاسانی
۱۱) #مصباح_الانس(ابن فناری)
به ضمیمة مطالعة: مشارق الدّراری(سعید بن سعید فرغانی)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد ازغدی : اگر در نماز جمعه حرفهایی میزنید که هیچ کس از دست شما عصبانی نمیشود بدانید شما امر به معروف نمیکنید ،ورّاجی میکنید...
قابل توجه بعضی از ائمه جمعه که در نماز جمعه به جای خروشیدن علیه ظالمین داخلی برای مردم تقویم تلاوت میکنند 😏
@BisimchiMedia
🔴 #تشیع_انگلیسی در بیان #رهبرمعظم انقلاب
💢 ویدئو را مشاهده فرمایید؛ 👇👇👇
https://www.instagram.com/p/BqdGV18FoLh/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=7phrmwyecsky