eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.4هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
574 ویدیو
94 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
علامه #جوادی_آملی: فاصله علمی #ابن_عربی از #شیخ_اشراق بسیار است و از صدرالمتألّهین کم نیست. خضوع زائدالوصف وی [ #ملاصدرا] نسبت به محی الدین، به طوری که در برابر هیچ حکیم و عارفی چنین تخضّعی ندارد، گواه بر مطلب است؛ چنان که بسیاری از مبانی حکمت متعالیه وامدار عرفانی است که ابن عربی پایه‌گذار نامدار آن است. البته سهم صدرالمتألّهین از جهت برهانی کردن عرفان، همچنان محفوظ است . محی‌الدین در عین حرمت نهادن به عقل، او را برای نیل به معارف کافی نمی‌داند. و در «فص شعیبی» که پیرامون قلب بحث مبسوطی دارد، آیه ﴿إنّ فی ذلک لذکری لمن کان له قلب… ﴾  را شاهد عدم کفایت عقل می‌شمارد. گرچه در این کریمه قلب بر عقل تطبیق شد، لیکن منظور عقل روایی غیر از عقل فلسفی است؛ زیرا عقل روایی همان قلب عرفانی است؛ زیرا عقل فقط مفاهیم ضروری یا نظری حاصل از بدیهی را درک می‌کند و راهی به علم ذوقی، همانند درک شیرینی عسل، نیز طریقی برای رسیدن به علم سرّ که فوق علم ذوقی است، ندارد؛ گرچه برخی از اقسام علوم یاد شده با عقل تبیین می‌گردد. 📚 سرچشمه اندیشه، ج ۳  (مقالات فلسفی ) ، شرح نامه #امام_خمینی به گورباچف پ ن: این شرح رو حتما تهیه و مطالعه کنید ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💎 ديدگاه #امام_خمینی (در نامه به گورباچف) درمورد; #ابن_سينا و #فارابی #شيخ_اشراق #ملاصدرا محيى الدین #ابن_عربى ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar 👇👇👇
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 ديدگاه #امام_خمینی (در نامه به گورباچف) درمورد; #ابن_سينا و #فارابی #شيخ_اشراق #ملاصدرا محيى الدین
💎 ديدگاه (در نامه به گورباچف) درمورد؛ و محيى الدین در نامه ى تاریخی خود به گورباچف (که در ماه هاى اخر عمر شریف خود - حدود ۵ ماه قبل از رحلت- نگاشته اند) مى فرمایند: 🔸 اگر جنابعالى ميل داشته باشيد در اين زمينه ها تحقيق كنيد، می توانيد دستور دهيد كه صاحبان اين گونه علوم علاوه بر كتب در اين زمينه، به نوشته هاى و - رحمة اللَّه عليهما- در حكمت مراجعه كنند، تا روشن شود كه قانون عليت و معلوليت كه هر گونه شناختى بر آن استوار است، است نه ؛ و ادراك معانى كلى و نيز قوانين كلى كه هر گونه استدلال بر آن تكيه دارد، معقول است نه محسوس، 🔸 و نيز به كتابهاى - رحمة اللَّه عليه- در حكمت مراجعه نموده، و براى جنابعالى شرح كنند كه جسم و هر موجود مادى ديگر به صِرف كه منزه از حس می باشد نيازمند است؛ و ادراك شهودىِ ذات انسان از حقيقت خويش مبرا از پديده حسى است. 🔶 و از اساتيد بزرگ بخواهيد تا به - رضوان اللَّه تعالى عليه و حشره اللَّه مع النبيين و الصالحين- مراجعه نمايند، تا معلوم گردد كه: حقيقت علم همانا وجودى است از ، و هر گونه انديشه از ماده منزه است و به احكام ماده محكوم نخواهد شد. 🔶🔶 ديگر شما را خسته نمی كنم و از كتب عرفا و بخصوص محيى الدين نام نمی برم؛ كه اگر خواستيد از مباحث اين بزرگمرد مطلع گرديد، تنى چند از خبرگان تيزهوش خود را كه در اين گونه مسائل قوياً دست دارند، راهى گردانيد، تا پس از چند سالى با توكل به خدا از عمق لطيف باريكتر ز موى منازل آگاه گردند، كه بدون اين سفر آگاهى از آن امكان ندارد. 📚 صحيفه امام ج۲۱، ص۲۲۴و۲۲۵ نکته۱: این نامه امام ،توسط آیت الله در جلد سوم «سرچشمه اندیشه» و کتاب اواى توحيد به طور مبسوط شرح داده شده که بسیار ارزشمند و راهگشاست. نکته۲: این نامه حدود ۵ ماه قبل از رحلت امام خمینی (س) نگاشته شده است بنابراین می توان آن را دیدگاه نهایی امام راجع به فلاسفه و عرفای نام برده دانست. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🌺 اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم ... 🌺 اللهم افتح لنا فتحا یسیرا ... بوجهك الکریم یا وهّاب ... 🙏از دوستان عزیز التماس دعای واقعی دارم🙏
#رهبرمعظم انقلاب @howzeh_enghlab ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 با وضعیت آموزش فعلی فلسفه، کسی فیلسوف نخواهد شد 🔴 آن هایی که خوب فلسفه را میفهمیدند آن هایی بودند که طلبگی کار می کردند عبدالرسول : 🔸 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ این‌قدر که امروز رساله می‌نویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی می‌گیرند و تدریس می‌شود در دانشگاه‌ها، هیچ‌وقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست. 🔸 اما اگر منظور از روبه‌افول‌بودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای ـ باشد، از این پس کم‌تر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا به‌سر می‌برند یا به آن‌ها اعتنا نمی‌شود یا این‌که تکفیرشان می‌کنند؛ همه‌ی این‌ها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درس‌ها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شود. اگر کسی به این روش قناعت کند، هیچ‌وقت فیلسوف نخواهد شد. 🔸 من در مقدمه کتاب‌هایم نوشته‌ام که چه‌بسا در آینده کاریکاتوری از فلسفه ملاصدرا ارائه خواهد شد و به این کاریکاتور ایراد بگیرند که بینی‌اش بزرگ است، لب‌هایش اشکال دارد و…؛ اما این حکمت متعالیه نیست؛ این توهمی است از  حکمت متعالیه. 🔸 دانشجویی می‌گفت استادِ روش تحقیق ما گفته است ملاصدرا حشیش کشیده و… ؛ همین استاد در دوره بعد حکمت متعالیه درس داده بود. از چنین تدریسی چه انتظاری دارید؟ حکمت متعالیه واقعاً گسترده است و ممکن نیست در چند واحد بتوان آن را منتقل کرد. غربی‌ها خیلی کتاب دارند. هم‌چنین دانشگاه آن‌ها خیلی از دانشجو کار می‌کشد. وقتی استاد درس می‌دهد شاید دانشجو بیست کتاب اطراف آن بحث را ببیند. 🔸 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا این‌قدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. این‌ها کار را خراب کرده است. قبلاً می‌دیدیم یکی رشته‌اش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسه‌اش می‌کنیم می‌بینیم با سوادتر از این‌ها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزه‌اش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه این‌که صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آن‌که سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روش‌های قبل برگردند. 🔸 نمی‌گویم عین سابق شود؛ اما باید آن‌چه بود اصلاح می‌شد؛ نه آن‌که نظام آموزشی را کلاً تغییر دهیم؛ آن‌هم نظامی که می‌گویند در دانشگاه جواب نمی‌دهد؛ آن را به حوزه بیاوریم! در دانشگاه آن‌هایی که خوب کار می‌کردند، طلبگی کار می‌کردند؛ اگر سه واحد یک درس را می‌گرفت، کنارش ده واحد آن درس را کار می‌کرد؛ این می‌شد باسواد و نخبه. 🔸 می‌‌گویند فلسفه اسلامی به چه دردی می‌خورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار می‌آید؟ مرحوم امام می‌گوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهم‌تر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیده‌اش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمی‌شود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کم‌فایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفه‌های مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست. 🍃 در گفتگو با مباحثات ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
✳️ ⭕️ محاسبه نفس 🍃 فاقد شیء (روح خدایی) ، معطی شیء (روح خدایی) نخواهد بود ✅ @feghheakbar
#اندیشکده_ضحی 🔶اندیشه ها و آثار استاد امین اسدپور ◾️تحول در حوزه ◾️تولید علم و تحول در علوم انسانی ◾️جریان شناسی فکری_علمی ایران معاصر ◾️صوت تدریس علم منطق،فلسفه،فقه و اصول ✔️لینک کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/3875799045C2196b94a8d
⭕️ به راستی آیا زمان آن فرا نرسیده که درکنار تدریس های خارج فقه و اصول ( خارج استصحاب و خارج مشتق و ...) به درسِ خارج های قوی و استدلالی در عرصه های جهان بینی، هستی شناسی و معرفت شناختی پرداخته شود ؟!! ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 قصم ظهری صنفان [علامه #طباطبایی] بدگوئی‌ از فلسفه‌ و عرفان‌ را که‌ دو ستون‌ عظیم‌ از ارکان‌ شرع‌ مبین‌ است‌ ناشی‌ از جمود فکری‌ و خمود ذهنی‌ می‌گفتند؛ و می‌فرمودند: از شرّ این‌ جُهّال‌ باید به خداوند پناه‌ برد؛ اینان‌ بودند که‌ کمر رسول‌ الله‌ را شکستند. آنجا که‌ فرموده‌ است‌: قصَمَ ظَهْرِی‌ صِنْفَانِ: عَالِمٌ مُتَهَتِّکٌ وَ جَاهِلٌ مُتَنَسِّکٌ و همچنین‌ نسبت‌ به کسانی که‌ دارای‌ قوّۀ عقلیّه‌ بوده‌ و حکمت‌ و فلسفه‌ را خوانده‌ بودند ولی‌ در امور شرعیّه‌ ضعیف‌ بودند، اعتنائی‌ نداشتند و می‌فرمودند: حکمتی‌ که‌ بر جان‌ ننشیند و لزوم‌ پیروی‌ از شریعت‌ را به دنبال‌ خود نیاورد حکمت‌ نیست‌. 📗 مهرتابان، علامه #حسینی_طهرانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 نماز جمعه جای لالایی خواندن نیست! 💢 نماز جمعه محل پاسخگو کردن حوزه های علمیه است. 💢 حوزه علمیه محافظه کار و بدون درد را نمی توان حوزه علوی نامید استاد #رحیم_پور_ازغدی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران: 🔸نماز جمعه جای لالایی خواندن و تکرار نیست، بلکه تریبونی برای پاسخگو کردن رؤسای سه قوه و سایر مسؤولان، شفاف سازی بیت المال، شفاف سازی بودجه و خدمات دانشگاه، پاسخگو کردن حوزه علمیه، مرکز مدیریت، مدرسان و حتی مراجع تقلید است. 🔸 نماز جمعه محل پاسخگو کردن حوزه‌هاست، مدیریت‌های حوزه‌های علمیه، مدرسین تا مراجع تقلید. 🔸 همه باید پاسخگوی مسئولیت های معرفتی خودشان باشند دوره کلیات و مکررات گذشت، از این عصر باید عبور کنیم، در متن جامعه باشید، جامعه رفت و شما جا ماندید، دوران استثنایی تشیع است و شما در دنیا و آخرت مسئولید که چرا از دشمنان ملت عقب ماندید. 🔸امام(ره) گفت که مراقب خطر نفوذ در حوزه تا حد مرجع‌سازی باشید، امام راحل فرمودند «مرجعیت پاپ و نمایشی و ارثی نیست»، بر این اساس حوزه علمیه محافظه کار و بدون درد را نمی توان حوزه علوی نامید؛ امروز یک عده معدودی به جای همه روحانیت پاسخگو هستند و از دو طرف هم فحش می خورند، پس قشر روحانیت کجا هستند؟ 🌐رسا-جهان نیوز 📅۲۳ آذر ۱۳۹۷ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar