🔴 ذهن شما آلوده است ...
🔹 پیشفرضهای ذهنی که از کودکی با آنها بزرگ شده ایم و از پدر و مادر یا دوست و معلم و استاد، در ذهن خود تثبیت کرده ایم، میتواند تاثیر منفی در پذیرش باورهای فطری و توحیدی بگذارد.
🔸 علامه #طباطبایی در کتاب ثمرات حیات ص ۸۵ میفرماید:
«در زمان میرزای قمی، عالِمی مقلّد و معتقد [به] وی بود. گویا درس فلسفه نیز میگفت.
روزی میرزا به وی میگوید: برای من #وحدت_وجود را بیان کن. آن عالِم إبا میکند.
میرزا میگوید: ممکن است شاگردانت حرفهایت را بفهمند؛ ولی من از شاگردهایت پستترم؟
آن عالِم در جواب میگوید:
آنها ذهنشان آلوده نیست، مطلب را خوب درک میکنند؛ ولی ذهن شما آلوده است».
🆔 @Arefane
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 امام صادق علیه السلام: برای ما مایه زینت باشید نه مایه ننگ و ذلت و آبروریزی
🔴 این ذلت است ... این تو را کوچک می کند
علامه #جوادی_آملی :
مومن آبرویش مال خودش نیست. مال خداست. می شود اولیا دم از قاتل فرزند خود بگذرند اما مساله ی آبرو مال خود ما نیست مال خداست و امانت خداست.
مومن در مساله آبرو، امین الله است.
آدم نباید حرفی بزند تا دیگران بخندند.
این ذلت است.
امام علی علیه السلام به فرزندش می فرماید :
مبادا در جمع کاری کنی یا حرفی بزنی که دیگران بخندند.
این کار تو را کوچک می کند.
☘ فرازی از بیانات ایشان در جلسه اخلاق ۱۹ بهمن ۹۶
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 دکتراهای کاغذی
الان خیلی شایع است که شخص دکترا میگیرد، ولی آنچنان که شاید و باید از فلسفه اسلامی فرا نگرفته است.
پیداست که نتیجه چنین تدریسی ارائه کاریکاتور مانندی از فلسفه اسلامی است.
🍃 استاد عبدالرسول #عبودیت، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی، شاگرد علامه مصباح یزدی
♦ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی)
استاد عبدالرسول #عبودیت:
امروز اشخاص میتوانند با استفاده از امکانات سختافزاری و نرمافزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند.
با وجود چنین امکاناتی، میتوان از راه لوحهای فشرده بهترین درسها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمیکنند.
در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، میتوان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت.
حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین میرود.
حدود دو سوم از سال -پنج شنبهها، جمعهها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - #حوزه_علمیه تعطیل است
و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده میشود.
اگر شخص، جمعهها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد،
۲۹۰ روز باقیمانده را میتواند از طریق سیدی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند
و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند.
اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف میشود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاریهای مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشنتر میشود.
البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم #امام_خمینی رحمةالله علیه ، علامه #طباطبایی رحمةالله علیه، حضرت آیت الله #بهجت رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند.
☘ فرازی از #سیرمطالعاتی استاد عبودیت
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🍃خواندن فلسفه اسلامی در متقی و معنوی شدن انسان اثر دارد.
🍃 تقوای شهید مطهری متاثر از فلسفه و ایمان بود.
علامه #طباطبایی:
يك ضايعهاى بود (شهادت) #مطهری.
در مسئله تقوا و معنويّت، خود فلسفه اسلامى كه از دست علماى اسلام رد شده و به ما رسيده است خالى از معنويّت نيست.
طورى است كه خود به خود براى انسان كه متوكّل است، حال معنويت مىآورد و تقوا را تأييد مىكند، توفيق مىدهد، هدايتمىرساند.
اين خاصه فلسفهاى است كه از دست علماى اسلام برآمده است و طبعاً ايشان هم اين معنا را داشت.
مردى باتقوا بود، تقوايى كه از فلسفه و ايمان به دست آورده باشد. تمام همّش و تمام نيرويش در فلسفه مصرف مىشد و خوب بار آمده بود.
📙 بررسی های اسلامی، ج۲، ص۲۸۴
@soha_olom_ensani
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💎 باید مکاتب گوناگون فلسفه ی اسلامی و غربی در حوزه های علمیه مطرح شود.
علامه #مصباح_یزدی:
درباره فلسفه نيز بايد چنين كارى صورت گيرد. بايد مكاتب گوناگون فلسفى، اعم از مشّائى، اشراقى و مكاتب فلسفى موجود در دنيا، در حوزه هاى علميه مطرح شود، گرچه در برخى از آنها گرايشهاى الحادى وجود داشته باشد، كه در اين صورت بايد مورد نقادى عالمانه و محققانه قرار بگيرد.
براى پيشرفت فلسفه، بايد بحثهاى فلسفى عمومى تر شود؛ آزادانه در اين مسائل بحث شود، گرايشهاى تعصب آميز كنار گذاشته شود و با انصاف، صراحت و شجاعت، در مقام بحث، مسائل گوناگون از ديدگاههاى شرقى و غربى مطرح، مقايسه، تطبيق و نقّادى شود تا بتوانيم فلسفه اسلامى را، به عنوان بهترين فلسفه اى كه براى بشر وجود داشته و خواهد داشت، مطرح كنيم و عقايد مبتنى بر آن را اثبات نماييم.
📖 کتاب مباحثی درباره حوزه (برگرفته از بیانات علامه مصباح یزدی)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🔴 درجازدن ممنوع
علامه #جوادی_آملی:
این از بدترین نقص هاست ... این از بدترین اشتباهات شماست.
Instagram.com/amin_dehghani_67
♦️ حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
1_59783876.mp3
298.8K
علامه #مصباح_یزدی:
🔴 وظیفه ما فقط نماز و روزه نیست اینکه وظیفه هر پیرمرد و پیرزنی است. نخبگان جامعه باید ....
🔴👈 با پرداختن به احکام نماز و روزه و دماء ثلاث و آب کشیدن دست و ... آیا انقلاب حفظ خواهد شد؟!! آیا نسل آینده ما انقلابی خواهند شد؟!!
@mesbahedustan
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
9.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 کلیپ دیدنی از راننده ی بیابانی که از نظر #رهبرمعظم جزو خواص بود و آخوندی که جزو عوام ...
⭕️ @BisimchiMedia
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💎 #سيرمطالعاتی علوم عقلی- اسلامی (استاد #خسروپناه) ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar 👇👇👇
💎 #سيرمطالعاتی علوم عقلی- اسلامی
(استاد #خسروپناه)
۱) المنطق(مرحوم محمّد رضا مظفّر)
به ضمیمة مطالعة: حاشیه(ملّا عبد...یزدی)+رهبرخرد(محمود مجتهد خراسانی)
۲) شرح باب حادی عشر(فاضل مقداد)+منظومه/ بخش منطق (مرحوم ملّا هادی سبزواری)
به ضمیمة مطالعة: مغالطات(سیّد علی اصغر خندان)+منطق کاربردی(سیّد علی اصغر خندان)
۳) بدایة الحکمة(مرحوم علّامه #طباطبایی)+فلسفتنا(شهید#صدر)
به ضمیمة مطالعة: آموزش فلسفه ( استاد #مصباح_یزدی) + مسألة شناخت (شهید مرتضی #مطهری)+ شناخت در فلسفه اسلامی(استاد جعفر #سبحانی)
۴) منظومه/ بخش حکمت(مرحوم ملّا هادی #سبزواری)
به ضمیمة مطالعة: شرح مبسوط منظومه (شهید مرتضی مطهّری)+ اصول فلسفه و روش رئالیسم/ جلد ۳و۴و۵ (مرحوم علّامه طباطبائی)+نظریّة المعرفة(استاد جعفر سبحانی)
۵) کشف المراد( علّامه #حلّی )+نهایة الحکمة( علّامه طباطبائی)
به ضمیمة مطالعة: تعلیقات استاد مصباح و استاد #فیاضی بر نهایةالحکمة+ #معرفت_شناسی در #قرآن(استاد #جوادی_آملی- که جلد ۱۳ #تفسیر موضوعی ایشان می باشد)
۶) شرح اشارات(خواجه نصیرالدّین #طوسی)
به ضمیمة مطالعة: اصول فلسفه و روش رئالیسم/جلد۱و۲ (مرحوم علّامه طباطبائی)+ معرفت شناسی دینی و معاصر(محمدتقی فعالی) +پژوهشی تطبیقی در معرفت شناسی معاصر(محمّد حسین زاده)
۷) حکمةالإشراق+برهانِ شفاء(مرحوم #ابن_سینا) + إلاهیّاتِ شفاء(مرحوم ابن سینا)
به ضمیمة مطالعة: شرح حکمةالإشراق
۸) #اسفار/جلد۱و۲و۳ (مرحوم ملّا صدرا)
به ضمیمة مطالعة: مدخل مسائل جدید کلامی(استاد جعفر سبحانی)+فلسفة معرفت(استاد خسرو پناه)
۹) أسفار/جلد۶ تا ۹(مرحوم ملّا صدرا)+ #تمهیدالقواعد (ابن ترکة)
به ضمیمة مطالعة: کلام جدید(استاد خسرو پناه)+ فلسفه های مضاف(استاد خسروپناه)+ نص النّصوص(جامی)+ آثارعرفانی سیّد #حیدرآملی
۱۰) شرح #فصوص الحکم (قیصری)
به ضمیمة مطالعة: فکوک(قونوی)+شرح فصوصِ جندی+ شرح فصوص قاسانی
۱۱) #مصباح_الانس(ابن فناری)
به ضمیمة مطالعة: مشارق الدّراری(سعید بن سعید فرغانی)
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar