امام راحل بحث وحدت حوزه و دانشگاه را ابتدای انقلاب مطرح کردند، چون استعمار بر روی همین موضوع دست گذاشته و چنین تلقین میکند که مهد علوم عقلی و انسانی دانشگاه است ولی مهد علوم نقلی و تعبدی حوزه است. در حالی که اینگونه نیست. چون دانشگاههای ایران مانند دانشگاه تهران ۸۰ سال پیش از طریق حوزه تأسیس شدند. بیشتر افرادی که این دانشگاهها را تأسیس کردند روحانی بودند؛ مانند مرحوم شهابیها و دکتر صدیقیها. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
ولی چرا موضوع برعکس شده است؟ چون عدهای از داخل حوزه نادانی کردند و گفتند حوزه تعبد است. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
در دروس حوزوی مانند علوم عقلی باید به درسها و اساتید آن امتیاز داده شود. به گونهای نباشد فردی که اهل فقه است هر سال از طرف بعثه به مکه برود ولی فرد اهل فلسفه را رها کنند. / یحیی #کبیر
۹۰ درصد دانشگاه فلسفی است آنها را چه کار میکنید؟ همان دانشگاههایی که #رهبرمعظم انقلاب تأکید میکنند باید جوانان را حفظ کرد و در آنها نیز نهاد رهبری زدهاند.
شما بررسی کنید ببیند وضعیت نهادهای رهبری در دانشگاهها مانند دانشگاه تهران چگونه است؟ نهاد مانده است. روحانی داریم که در آنجا نماز میخواند و اشکال نیز ندارد ولی وقتی جوانِ آنجا بحث عقلی را مطرح میکند در آن میماند و نمیتواند جواب بدهد.
اگر یک اشکال و شبهه عقلی درباره وحی کنند نمیتواند جواب بدهد؛ در حالی که اگر شرح اشارات، شواهد ملاصدرا، نقد کانت، دکارت و... آشنا بود که در این پرسشها نمیماند. اینها فقط در حوزه، فقه، اصول و ادبیات را خواندهاند، ولی این دروس به چه میزان درد مردم را دوا میکند؟ تنها یک مقدار را حل میکند ولی بقیه مسائل مانند احکام جهان بینی و عقلی کجاست؟
چرا مقدمه شهید مطهری بر جهان بینی توحیدش هفت جلد است؟ درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
یکی از افراد به بنده میگفت چرا فلسفه میخوانی هر چه میخواهی حرم امام رضا(ع) است، به او گفتم مگر فردی که فلسفه بخواند ضد امام رضا(ع) میشود؟ آیتالله جوادی کتابی با عنوان فلسفه الهی و حضرت رضا(ع) نوشته است. واضع حکمت الهی در زمان مأمون امام رضا(ع) بود. به قول مرحوم علامه طباطبایی واضع حکمت الهی، امام علی(ع) است. مرحوم مطهری میگوید حکمت ملاصدرا حکمت اسلامی است در حالی که مشاء و اشراق یونانی است. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
ولی اکنون در مشهد تفکیکیها میگویند خدا ذلیل کند ملاصدرا را که عقل و نقل را مشوب کرد. ولی چرا نمیفهمند؟ ۴۰۰ سال تلاش شده تا به دست نادانها و استعمارها، دست حوزه را از علوم عقلی کوتاه کنند. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
شکی نیست که مهد علوم نقلی، عقلی، کشفی و عرفانی به تمام معنا حوزههای اسلامی است. حوزه، دانشگاه امام صادق(ع) و نبی اکرم(ص) است ولی اشکالی هم ندارد که دانشگاههای دیگر نیز در کشور باشند. علوم از حوزه به دانشگاههای کشور مانند دانشگاه تهران رفته است.
آمریکا ۲۰۰ سال است که دانشگاه دارد و ریشه بیشتر دانشگاههای بوستون و کالیفرنیا مدرسه کشیشیان است. مؤسس آنها کلیسا و دین است. دانشگاه آکسفورد انگلیس را کشیشها تأسیس کردهاند ولی دست افرادی که ضد دین هستند افتاده و اکنون این دانشگاه مرکز علوم پایه، مهندسی، تجربی، انسانی و... شده ولی کلیساهای آنها مرکز عبادت شد. در حالی که ریشه را کلیسا درست کرد ولی از دستش درآوردند.
در رنسانس یا اصلاح طلبی دینی اروپا، لوتر و کالون دو کشیش بودند که اصلاحات اروپایی را تأسیس کردند ولی از دستشان در آوردند و دست رنسانسیهای جدید ضد دین افتاد. اصل اصلاح برای انبیا است. اصل علم برای خدا است. قرآن نیز میفرماید: «إنما العلم عندالله.» اصل علوم برای خدا است.
۱۰۰ درصد مهد علوم عقلی حوزهها است. برای نمونه تأسیس حوزه همدان به دست بوعلی سینا بود. افرادی مانند ملاصدرا، شیخ بهایی و میرفندرسکی آخوند بودند که ریاضی، عارف، فقیه و ... بودند. دانشگاههای شهرهای مختلف مانند شیراز، اصفهان، همدان، مشهد و... را حوزههای علمیه این شهرها تأسیس کردهاند. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
ولی چرا اکنون وضع اینگونه شده است؟ چون استعمار تفکیک کرده و از نادانان در این زمینه استفاده کرده است؛ افرادی که گفتهاند علوم دینی را با عقل چه کار؟ در حالی که این سخن اخباریگری و از امثال سیوطی و... است، این سخن امام(ع) نیست.
قرآن و سنت مبدأ را معرفت، علم، عقل و... بیان میکند. نخستین کتاب کافی کتاب عقل است. در آمریکا استادی درباره این موضوع کار کرده و ثابت کرده که کلینی متکلم عقلی است نه محدث؛ چون از عقل شروع کرده است. وگرنه میتوانست از تعبد شروع کند.
مهد علوم عقلی در حوزه و دین است. در حوزههای قدیم مانند حوزه فارابی، علامه حلی، ملاصدرا و... فقه، ریاضی، کلام و... بوده است؛ ولی چرا اینگونه شد؟ باید مقداری در تاریخ تأمل کنیم. چرا در ۴۰۰ سال گذشته به ویژه در عصر قاجار که به این حوزه ضربه زدند افراد به سمت علوم نقلی رفتهاند و غرب از این موضوع سوء استفاده کرد و همه را در قسمت علوم نقلی نگه داشت؟
چرا باید امام راحل فریاد بزند و در نامهای به گورباچوف تأکید کند که متفکران شما باید در حوزههای علمیه ما زانو بزنند و اگر خدا توفیق داد بفهمند عرفان الهی چه میشود. امام(ره) با این نامه حوزه را خطاب قرار میدهد که شما باید مرکز باشید و آنها اینجا رفت و آمد کنند.
امام خمینی(ره) کانون عرفان، فلسفه، فقه و علوم قرآن بودند ولی چرا با ایشان فاصله داریم و تربیتمان نسبت به ایشان اسوه نباشد؟ ایشان مگر اسوه نیستند؟! امام راحل عارف، فقیه و حکیم بودند ولی چرا تنها در فقهاش ماندهاند؟
چرا ایشان در کشف اسرار اصرار میکند که ما سه فقه اصغر، اوسط و اکبر داریم که فقه اصغر فقه معمولی، فقه اوسط حکمت و فقه اکبر عرفان است؟ / یحیی #کبیر
@feghheakbar
در اسلام احکام عرفانی، کشفی و عقلی داریم و همه نقلی نیست. البته احکام نقلی داریم ولی اینها به ترتیب است. چرا ۸۰ درصد را احکام نقلی قرار دادهاید مانند حسیون اروپا که فاتحه عقل را خواندند؟ چه فردی گفته تنها باید علوم حسی باشد، مگر ما علوم فلسفی نداریم؟ / یحیی #کبیر
@feghheakbar
اگر درد را بشناسیم و بدانیم مشکل ما از درون افراد مرتجعی هستند -به قول امام راحل خشک مقدسها- که نمیدانند چه میکنند و مشکل بیرونی ما نیز تلاش استعمار است، آنگاه میتوانیم رفع کنیم. استعمار میخواهد بداند ما در چه چیزی مشکل داریم تا از طریق آن وارد عمل شود. برای نمونه اگر ببیند در هنر ضعف داریم ماهوارههای خود را فعالتر میکند و به هنر دامن میزند. برنامههای خود را به قدری جذاب پخش میکند که هوش و حواس جوان را میبرد. اینجا باید صدا و سیمای ما هنر به خرج دهد و افراد را جذب خود کند. / یحیی #کبیر
@feghheakbar
استعمار نیز وقتی میبیند که ۸۰ تا ۸۵ درصد مباحث حوزههای ما علوم نقلی است، میگوید حوزه یعنی همین که افراد تنها به علوم نقلی میپردازد. از سوی دیگر نمیگوید که ۱۵ تا ۲۰ درصد علمای حوزه به مباحث عقلی اهمیت داده و در دانشگاهها حضور دارند. نویسنده کتابهای فلسفه و عرفان هستند. استعمار که به این مسائل دامن نمیزند بلکه تنها برخی از مراسمها را پخش میکند که در آن جملات عجیب و غریب میگویند در حالی که نیازی به چنین کاری نیست چون در اسلام به قدری عقلانیت داریم که میتوانیم به آنها دامن بزنیم.
به قدری اساتید روحانی قوی در دانشگاهها داریم که میشود از آنها بهره گرفت. ما در دانشگاه روحانیانی داریم که شاگرد اول فلسفه غرب هستند ولی در حوزه برای این افراد به چه میزان ارزش میدهند؟ تازه علیه او نیز کار میکنند. حتی مسخره میکنند که این افراد غرب زده هستند. حوزه چرا باید به اساتید فلسفه بگوید غرب زده؟ چه اشکالی دارد که فلسفه خواندند؟ / یحیی #کبیر
@feghheakbar
💢 درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است
۹۰ درصد دانشگاه فلسفی است آنها را چه کار میکنید؟ همان دانشگاههایی که #رهبرمعظم انقلاب تأکید میکنند باید جوانان را حفظ کرد و در آنها نیز نهاد رهبری زدهاند.
شما بررسی کنید ببیند وضعیت نهادهای رهبری در دانشگاهها مانند دانشگاه تهران چگونه است؟ نهاد مانده است. روحانی داریم که در آنجا نماز میخواند و اشکال نیز ندارد ولی وقتی جوانِ آنجا بحث عقلی را مطرح میکند در آن میماند و نمیتواند جواب بدهد.
اگر یک اشکال و شبهه عقلی درباره وحی کنند نمیتواند جواب بدهد؛ در حالی که اگر شرح اشارات، شواهد ملاصدرا، نقد کانت، دکارت و... آشنا بود که در این پرسشها نمیماند. اینها فقط در حوزه، فقه، اصول و ادبیات را خواندهاند، ولی این دروس به چه میزان درد مردم را دوا میکند؟ تنها یک مقدار را حل میکند ولی بقیه مسائل مانند احکام جهان بینی و عقلی کجاست؟
چرا مقدمه شهید مطهری بر جهان بینی توحیدش هفت جلد است؟ درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است.
_ استاد یحیی #کبیر
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 دروس استاد #یزدان_پناه از روز سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ آغاز خواهد شد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 توصیه #رهبرمعظم انقلاب به تدریس فلسفه در مسجد اعظم
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 توصیه #رهبرمعظم انقلاب به تدریس فلسفه در مسجد اعظم ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
#پیشنهاد_به_حوزه ۱
وضعیت حجاب در قم، هر ماه بدتر از ماه قبل ... نمیگم هر شش ماه بدتر از شش ماه قبل، میگم هر ماه بدتر از ماه قبل ... یک بنده خدایی گفت قم رو مثل واتیکان، یک کشور مستقل کنیم. اون موقع همه از جمله خودم به اون شخص حملهور شدیم ... ولی ظاهرا با این روال تمدن گریزی حوزه علمیه و ضعف و استیصالش در تمدن سازی، نه تنها باید قم رو واتیکان کنیم بلکه اگه روال همین طور پیش بره باید خیابان ارم و پل آهنچی رو به واتیکان تبدیل کنیم نه کل قم.
پاساژهای فروش گسترده و ارزان مانتوهای کوتاه و باز و هنجار شکن، در سطح قم زیاد شده.
حالا هی در مسجد اعظم و شبستان ها درس خارج خمس برقرار کنید. کانت و هگل و فوکویاما و راسل و پوپر و مارکس و فروید، جایی برای خدا دیگه نگذاشتن، چه برسه به احکام. اونهم تازه خمس.
رهبری در دیدار با مجمع عالی حکمت اسلامی به تدریس فلسفه در مسجد اعظم توصیه کردند.
به نظرم همین یک توصیه رونق خوبی به حوزه و عقلانیت حوزه می دهد. و حوزه را از فشل بودن و خمودگی و ناتوانی ۹۸ درصد روحانیون و طلبه های ملبس در پاسخگویی به علوم انسانی، دور می سازد.
در قم یک دانشجوی پزشکی با طلبهای بحث میکرد، گفت: "حاج آقا شما همه چیز رو نفی و نهی میکنید. متفکران غربی و علوم انسانی غربی رو نفی میکنید. اما مشت خودتون هم خالیه. الان دانشجوی روانشناسی در دانشگاه فروید میخونه. الان شما اگر روانشناسی اسلامی به صورت فنّی و گسترده و کلاسیک دارید به ما ارایه بدید". ... آن طلبه ملبس هم سکوت کرد و حرفی نداشت. این وضعیت اکثریت عزیزان عمامه به سر ماست.
از همین سال تحصیلی پیش رو میشود تدریس فلسفه را در یکی از شبستانها شروع کرد. مدرس های خوبی هم داریم مثل حضرات: #خسروپناه، #یزدان_پناه، #ربانی، #فیاضی، #کبیر، #محسن_قمی، #محمدرضایی، #فنایی_اشکوری و... کسانی که در فلسفه تطبیقی دستی داشته باشند. همین باعث ارتقای علمی طلاب و آگاهی آنها با جهان میشود. و باعث جذابت طلاب نزد مردم میشود. چرا که مردم وقتی علمیت ببینند، خضوع میکنند. و گرنه به قول آیت الله #جوادی_آملی: ما اگر بفهمیم چی بگوییم، دنیا مشتاق است. حرفهای #عوامانه داریم، نمیخواهند دیگر!
به تعبیر آیت الله #سبحانی، "خود امام صادق علیه السلام هم شاگردانش را در علوم مختلف تقسیم بندی می کرد و هر یک را در علمی متخصص میکرد" ... تازه این مال قدیم هست که علوم، بسیط بودند، الان که علوم به شدت تخصصی و گسترده شدهاند.
به مدیریت محترم حوزه عرض میکنیم، این گوی و این میدان. این یکی از توصیههای شفاف و آسان رهبری و در عین حال بسیار نشاط آفرین و انگیزهساز که میتواند فضا و سطح حوزه را ارتقا دهد.
یکی از علل موفقیت آیت الله رئیسی نسبت به ریاست قبلی، علاوه بر دغدغه و پویایی و قدرت تشخیص میدانی، این هست که نکات مثبت رو سریعا عملیاتی میکنند. حتی فرمود من در صفحات مجازیام (مثل اینستاگرام) کامنت ها رو میخونم ... واقعا درود بر این فهم و درک و درایت ایشان. و گرنه نشستن داخل کتابخانه و صرفا پرداختن به نظریهپردازی کافی نیست. به ویژه برای کسانی که مسئولیت به عهده دارند. از فرصت ها باید استفاده کرد. مَنْ فُتِحَ لَهُ بَابُ خَیْرٍ فَلْیَنْتَهِزْهُ فَاِِنَّهُ لایَدْرِی مَتَی یُغْلَقُ عَنْهُ؟ / اِنتَهِزوا فُرَصَ الخَیر فإنّها تَمُرُّ مَرَّ السَّحابٍ / ایّاكَ والتَّفریطَ عِندَ اِمكانِ الفُرصةِ فَاِنَّهُ میدانٌ یَجری لِأَهلِهِ بِالخُسران / الفرصةُ سریعةُ الفَوتِ بَطئیةُ العَودِ! / رُبَّ فائتٍ لایُدرَكُ اِلحاقُه!
به امید اینکه به زودی روی تابلو اعلانات مسجد اعظم و شبستانها، این عبارات رو ببینیم:
_ درس خارج پلورالیزم استاد ...
_ درس خارج کیفیت ارتباط حق با خلق استاد ...
_ درس خارج تکامل برزخی استاد ...
_ درس خارج براهین اثبات واجب استاد ...
_ درس خارج نقد کانت استاد ...
_ درس خارج نقد تعدد قرائات استاد ...
_ درس خارج جایگاه تکوینی انسانکامل استاد ...
_ درس خارج ولایت در عرفان و حکمت استاد ...
_ درس خارج مساله شَرّ استاد ...
_ درس خارج نقد هایدگر بر اساس مبانی ملاصدرا استاد ...
_ امین دهقانی
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🍃 #تازه_های_نشر
🔸شرح فصوص الحکم، اثر استاد اصغر #طاهرزاده منتشر شد / تعداد صفحات: ۶۲۰
👇👇
🌐http://lobolmizan.ir/book/1731
_ پیام رسان سروش sapp.ir/lobolmizan
_ پیام رسان ایتا eitaa.com/lobolmizan
_ اینستاگرام https://www.instagram.com/asghar_taherzadeh
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
1_451820450.pdf
4.49M
💢 کتاب شرح فصوص الحکم، اثر استاد اصغر #طاهرزاده / تعداد صفحات: ۶۲۰
🌐http://lobolmizan.ir/book/1731
_ پیام رسان سروش sapp.ir/lobolmizan
_ پیام رسان ایتا eitaa.com/lobolmizan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 برخی از سر فصلهای درس خارج نهایةالحکمة استاد #یزدان_پناه
⭕️ آثار صوتی و مکتوب مجمع عالی حکمت اسلامی: 👇👇👇
http://hekmateislami.com/?page_id=2597
(صوت خارج نهایه: بخش تولیدات صوتی: بخش دورههای بلند مدت)
🌺 تهیه محصولات (مکتوب و صوتی): 02537842658
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
✅ @mediahekmat
💢 جنایت عظیم به اسلام و معارف اسلام با نفی فلسفه اسلامی
( برخی، از فلسفه فقط افلاک تسعه به گوششان خورده )
شهيد علامه #مطهری :
در اينجا يك جمله درباره حكمت الهى شرق بگوئيم
و از اين گنجينه بزرگ معنوى قدردانى كنيم .
حكمت الهى مشرق زمين سرمايه عظيم و گرانبهايى است كه در پرتوى اشعه تابناك اسلام بوجود آمده و به بشريت اهداء گرديده است .
اما افسوس كه عده قليل و بسيار محدودى عميقانه با اين سرمايه عظيم آشنا هستند
و از ناحيه بی خبران و دشمنان متعصب، بر آن، ستم ها شده است .
عده اى كه اطلاعاتشان از فلسفه قديم عموما از حدود افلاك تسعه و عقول عشره تجاوز نمى كند،
و چون فقط نام آن را شنيده و يا اگر به كتاب ها مراجعه كرده اند چيزى از آن سر در نياورده اند،
خيال كرده اند فلسفه اسلامى همان است كه درباره افلاك تسعه و عقول عشره بحث مى كند، و چون امروز بى اساسی نظريه افلاك روشن شده پس آنها مى توانند گردن برافرازند و خود را از #فارابی و بوعلی و #صدرالمتالهین برتر شمارند .
آرى، اين عده مى پندارند حكمت الهى اسلامى همان فلسفه قديم يونانيان است و چيز علاوه اى ندارد و ناروا هم داخل اسلام شده است .
اينان، نفهميده، يا فهميده، جنايت عظيمى نسبت به اسلام و معارف اسلامى مرتكب مى گردند .
حكمت اسلامى با فلسفه #یونان همان اندازه متفاوت است كه #فیزیک اينشتين با فيزیک يونان .
دلائلى هست كه حتى #الهیات #ابن_سینا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بی خبرند .
📙 عدل الهی، ص۸۷و۸۸
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
استاد #یزدان_پناه:
#خواجه_طوسی [به ترتیب اهمیت علوم]،
به طالبان علم فلسفه، دو درهم
و به طالبان علم ریاضی، یک و نیم درهم
و به طالبان علم فقه، یک درهم
شهریه می داده است.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
به نام خدا
خدمت حجتالاسلام سید احمد خاتمی عرض میکنیم، بهترین پیشنهادات و انظار برای حوزه علمیه را بزرگان و علمای جامعالاطراف و اسلام شناسانی چون #رهبرمعظم انقلاب، علامه #جوادی_آملی و علامه #مصباح_یزدی دادهاند.
در صورتی که واقعا قصد و عزم و اراده اصلاح، پیشرفت، تقویت و برجسته کردن جایگاه حوزه و حوزویان را دارید، به فرامین این سه بزرگوار عمل کنید.
در این زمینه، ۳ مورد را پیشنهاد میدهیم:
۱. کتابهای تحول در حوزه از بیانات رهبری (چندین کتاب در این زمینه و با این نامها چاپ شده)
۲. کتاب مباحثی درباره حوزه ( آیت الله مصباح یزدی چاپ موسسه امام خمینی)
۳. کتاب حوزه و روحانیت ( آیت الله جوادی آملی چاپ اسراء)
در سه مورد فوق، بیانات رهبری بسیار گستردهتر و وسیعتر است و به راحتی حدود ۱۰۰ فرمان ناب و اثر گذار را در آنها خواهید دید.
این گوی و این میدان
اکثر مشکلات برمی گردد به عدم تبعیت برنامه ریزان حوزه از علمای جامع و دین و دنیا شناسی مانند: #امام_خمینی، #رهبرمعظم، شهید #مطهری، علامه #طباطبایی، #مصباح_یزدی و #جوادی_آملی. امیدواریم که این عدم تبعیت، بابت عدم اعتقاد به بینش و بصیرت این دسته از بزرگان نباشد بلکه صرفا به خاطر عدم آگاهی باشد.
و جای تعجب است که ظاهرا مسئولان بزرگوار تا کنون یک طرح جامع و نقشه راه، تبیین و مهیا نکردهاند و تازه به فکر ارتقای سطح حوزه و پیشنهادات و انتقادات افتادهاند.
به قول خیام:
جمعیت کفر از پریشانی ماست
آبادی میکده ز ویرانی ماست
_ امین دهقانی، سطح۳ حوزه قم و پژوهشگر فلسفه
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
💢 مصاحبه با استاد #فنایی_اشکوری
⭕️ سوال :
مقام معظم رهبری بارها از جمله در سفر چند سال پیش به قم و همچنین اخیرا در دیدار با اعضای برگزار کننده همایش حکیم طهران و اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی به ترویج علوم عقلی و فلسفه در حوزه علمیه اشاره و تأکید داشتند. به نظر شما این دسته از علوم چه روندی را اکنون در حوزه ها طی می کنند که ایشان نسبت به آن هشدار دادند؟
🔴 پاسخ :
🔶 در مقایسه با گذشته امروزه در حوزۀ علمیه قم استقبال خوبی از علوم عقلی می شود و درس های متعددی در زمینه های کلام، فلسفه و عرفان وجود دارد. همچنین مراکز و مؤسساتی در زمینه های مختلف علوم عقلی فعال هستند، مانند مجمع عالی حکمت اسلامی که به پیشنهاد مقام معظم رهبری و حمایت معظم له تأسیس شد. وضع نشریات اعم از مجله و کتاب نیز در این زمینه ها بد نیست.
🔶 اما با این حال کمبودها و مشکلات در این حوزه بسیار است. آنچه در حال حاضر داریم برای جبران عقب ماندگی های چند صد ساله کافی نیست و برای جبران این عقب ماندگی به تدبیر و تلاش بیشتری نیازمند هستیم.
🔶 افزون بر این متاسفانه جریانی که در طول تاریخ با تفکر و عقل ورزی و علوم عقلی مخالفت ورزیده، مجددا فعال شده و با طرح شبهه های بی پایه، طلاب جوان را از روی آوردن به علوم عقلی دلسرد می کند
آن ها با طرح تقابل بین علوم عقلی و معارف اهل بیت به عقل ستیزی رنگ قداست می دهند، در حالی که نمی دانند با عقل ستیز معرفی کردن مکتب اهل بیت به این مکتب که بیش از هر مکتبی مشوق عقلانیت و تفکر عقلی است ضربه می زنند و آن را ضد عقل نشان می هند
گاهی بین علوم عقلی و فقه تقابل مصنوعی ایجاد می کنند و در موضع دفاع از فقه علوم عقلی را تحقیر می کنند و فتوا به کفر عالمان علوم عقلی می دهند؛ در حالیکه هیچ تقابلی بین فقه و علوم عقلی نیست و عالمان علوم عقلی ما اغلب خود فقیه هستند
موضوع فقه و علوم عقلی کاملا از هم جدا است. حوزۀ فقه احکام شرعی فرعی است، و حوزۀ علوم عقلی عقاید و الاهیات است و تصور تعارض بین این ها نامعقول است. گاهی روایات اسلامی را در تقابل با علوم عقلی جلوه می دهند، در حالی که روایات اهل بیت بزرگترین مشوق علمای شیعه برای روآوردن به علوم و معارف عقلی است
🔶 برخی از کسانی که با فلسفه آشنا نیستند می پندارند که فلسفه خواندن به معنای تقلید از یونانیان است. آنها فکر می کنند یک فلسفه ای در یونان پدید آمد که از آن زمان تا امروز همۀ کسانی که به فلسفه علاقمند هستند، پیرو یونانیان هستند
این کاملا نشان از بی خبری و ناآگاهی آنها از فلسفه است. در فلسفه تقلید بی معنا است و تقلید با روح فلسفه در تناقض است. به این ها باید گفت بدنیست یک دوره تاریخ فلسفۀ اسلامی و فلسفۀ غرب را مطالعه کنید تا به تنوع مکتب های فلسفی پی ببرید. صد ها مکتب فلسفی در دنیا هست که هیچ شباهتی به فلسفۀ یونان ندارد. در هند و چین هم فلسفه هست. در ایران قدیم هم فلسفه بود، چنانکه در غرب امروز هم فلسفه رایج است. بله، نام همه فلسفه است و در برخی مسائل بین آنها ممکن است مشابهتی باشد، اما این باعث نمی شود که بگوییم فلسفۀ علامه #طباطبایی مثلا همان فلسفه ارسطو است
این مثل آن است که بگوییم یهود علم تفسیر و فقه و کلام دارد و مسلمین هم علم تفسیر و فقه و کلام دارند و چون نام هر دو یکی است و برخی مسائل آنها شبیه هم هستند پس تفسیر و فقه و کلام اسلامی همان تفسیر و فقه و کلام یهودی است و علمای اسلام در این حوزه ها دنباله رو علمای یهودند!
همان قدر که این حرف دربارۀ تفسیر و فقه و کلام خام و نادرست است دربارۀ فلسفه و عرفان هم خام و نادرست است. مثلا در فلسفه اسلامی معاصر ما مباحثی دربارۀ هستی شناسی و معرفت شناسی و انسان شناسی مطرح می شود و عقاید و آراء گوناگون در آن بررسی می شود، اعم از آراء یونانیان، آراء فلاسفه اسلامی و آراء فلاسفۀ معاصر غرب
🔶 فلسفه و هیچ علمی با خطابه و توهین و بکارگیری عبارت های اهانت آمیز (مثل، کشک، پشم، قی کردۀ کفار و... ) و تمسخر و تکفیر اهل آن ابطال نمی شود. راه بحث در این زمینه توهین و تمسخر و تکفیر و خطابه و هوچی گری نیست، بلکه راهش وارد شدن به بحث علمی استدلالی است که مستلزم رسوخ در مباحث عقلی و قدرت استدلال منطقی است، که البته کار هرکسی نیست
🔶 منظور ما از فلسفه در اینجا مکتب یا فرد خاص از فلاسفه یا کتاب خاص نیست، بلکه مراد تفکر فلسفی است که همان تفکر عقلی روشمند است. و دفاع ما از فلسفه به این معنا است، نه دفاع از همۀ آراء یک مکتب فلسفی خاص یا یک فرد مثل ابن سینا و ملاصدرا. آنچه مهم است روش تفکر فلسفی است. از این روش دفاع می کنیم، و گرنه هیچ مکتب فلسفی و هیچ فیلسوف و کتاب فلسفه ای کامل و غیر قابل نقد نیست. چنانکه هیچ علمی ورای نقد نیست. جزء مهمی از فلسفه، نقد فلسفه ها و آراء فلاسفه است.
_ @dreshkevari
♦️کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
🌸 منتظر حقیقی حضرت حجت (عج) کسی است که ...
______
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
مگر ذهن چقدر ظرفیت دارد؟! کسی که هر روزنامهای به دستش برسد رامطالعه میکند و شب سریال تماشا میکند و ... ، محقق نمی شود. / علامه #جوادی_آملی
__________________
در صورت علاقه میتوانید واژه ی #سیرمطالعاتی را در کانال سرچ فرمایید و مطالب مربوطه را بخوانید.
✅ t.me/Islamicphilosophy_ir
4_5859288122864436599.mp3
5.8M
🎤 استاد سیدیدالله #یزدان_پناه:
💢 " آنهايي به نتيجه رسيدند
كه از تعـطيـلات استفــــــاده كردند."
_ از تعطیلات خیلی خیلی میشود استفاده کرد
_ به ویژه با امکاناتی (سیدی و شروح و ...) که الان هست
#سبک_طلبگی_واقعی
#راه_پیشرفت_تحقیقاتی
🕰 ٤ دقيقه | ٥ مگابايت
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar