💢 تلبس در هندسه فکری استاد رحیم پور ازغدی
در ۴ پست فوق، دیدگاه استاد رحیم پور راجع به تلبس آمده است.
۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
✍ پن کانال:
میتوان مدعا و دیدگاه استاد رحیم پور را اینگونه تقریر کرد:
اولا) به تشریع قطعی این لباس (به این کیفیت فعلی و آنهم به صورت تلبس دائم)، انقلت وارد است.
ثانیا) مدعای این لباس بسیار بسیار بالا و سنگین است؛ توضیح اینکه:
۱. مدعای تلبس و انتظار مردم از آن، نه فقط عدالت، بلکه تقریبا در حدّ عصمت، رسولالله بودن، قدسیبودن، امامبودن و الگوی همهجانبه بودن به نحو اکمل است.
۲. انبیاء دارای مقامات بالای عرفانی، فناء و عصمت در شهود بوده اند. حتی انبیایی که برای مردمان چند هزار سال پیش (که از مردمان فعلی بسیار بسیطتر بودهاند) مبعوث شده اند دارای درجه بالایی از طهارت، عرفان، اتصال به لوح محفوظ و عرش الهی و بعضا برتر از جبرئیل بودهاند. مویَّد به ملائکه در قبل از خلقت و طهارت حین خلقت و سیر تکاملی اشتدادی فوقالعاده تا ۴۰ سالگی بودهاند. حتی قبل از ۴۰ سالگی هم به عنوان نماینده رسمی دین اعلان نمیشده اند؛ چراکه باید حجتی بالغه و قاطعه باشند وگرنه حجت بر مردم تمام نمیشود.
۳. حال سوالی که به وجود میآید این است که: آیا الزام تلبس و شرایطی که برای آن قرار داده شده، در تراز این مدعا و انتظار است؟
۴. آیا فاصلهی مدعی با مدعا، ذائقهی مخاطب را دگرگون نمیکند؟
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 نظرسنجی از طلاب راجع به تلبس
آیا با دیدگاه و ادلهی استاد رحیم پور ازغدی راجع به تلبس(که در پست فوق آمده)، موافقید یا مخالف؟
▫️ لینک شرکت در نظرسنجی: 👇
https://EitaaBot.ir/poll/rwjyvg?eitaafly
آیت الله #سبحانی:
▫️ اگر میخواهیم به مقام علامهها برسیم باید شبانهروز تلاش کنیم.
▫️ اینکه حداقل در روز هشت ساعت کار علمی داشته باشیم.
▫️ در کتابهای قدیمی نوشتهاند «مرد است و یک کار» یعنی کسی که میخواهد سرباز امام زمان (عج) باشد باید هدف را مشخص کرده و شبانهروز تلاش کند ...
✅ @feghheakbar
💢 درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی / سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱
⭕️ جلسات صوتی غالب این دروس و دروس سال های قبل توسط مجمع عالی حکمت اسلامی تولید می گردد. جهت اطلاع، به سایت مجمع رجوع شود.
🍃 تهیه محصولات (مکتوب و صوتی) مجمع: 02537842658
http://hekmateislami.com/?p=12229
✅ @mediahekmat
#معرفی_کتاب
💢 برهان نظم و چالشهای الحاد جدید، اثر حجت الاسلام حمیدرضا شاکرین
شهید #صدر بر آن است که اگر به آموزههای فیزیک جدید با نگاه فلسفی توجه کنیم، به طور قاطع نتیجه میدهد که ماده نمیتواند علت فاعلی جهان و نظم و امور آن باشد.
قوانین علمی همه بر این اصل استوارند که پدیدههای خاص و مشابه دارای آثار و نتایج ویژه و مشابه هستند؛ بنابراین ماده نخستین که وجه مشترک همه پدیدهها و مظاهر هستی است، نمیتواند علت فاعلی جهان و نظم آن باشد.
👈 برای تهیه این کتاب کلیک کنید.
✅ @iictchannel
💢 حوزه علمیه باید #علوم_انسانی_اسلامی تولید کند
💢 صرف خواندن دروس رسمی حوزه، کافی نیست.
استاد علی اکبر #رشاد:
عالم دینی باید جامع همه این موارد باشد. صرف خواندن دروس رسمی حوزه کافی نیست ما به علم دینی احتیاج داریم چراکه نمیشود با علم #سکولار یا #الحادی زیست مومنانه داشت. مسلمان نمیتواند زندگی و تدبیر حیات خود را به علم ضددینی بسپارد.
ما باید علم دینی و علوم انسانی اسلامی تولید کنیم. امروزه ۲۰۰ سال است که #علوم_انسانی_غربی حیات بشر را اداره میکند و به مرور به جهان اسلام آمده تا جایی که کشور ما را هم اداره میکند.
علوم انسانی سکولار رقیب شریعت است. در نظام جمهوری اسلامی تعارض علم و دین بین شریعت و علوم انسانی اما در غرب تعارض علم و دین تعارض بین فیزیک شیمی با الهیات است؛ علم سکولار یا الحادبنیان غرب با الهیات مشکل دارد و نمیتواند خدا را با علم ببینند.
_ تهران، ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۰
👈 بیشتر بخوانید: rashad.ir/imamrezaa
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی / سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ ⭕️ جلسات صوتی غالب این دروس و دروس سال های ق
💢 معنای تبحر در فلسفه، در بیان #رهبرمعظم انقلاب:
👇👇
https://eitaa.com/feghheakbar/4479
💢 به طلاب جوان میگفتم: بیمایه فطیر است
#رهبرمعظم انقلاب:
یکی از کارهای دیگر ما که مهم است، کسب مهارتهای دینی است. ما باید در رشته و حرفهی خودمان مهارت پیدا کنیم. باید عالم و با سواد بشویم؛ فارسیاش این است. در دوران مبارزات و بحبوحهی مبارزات - که دائم ما را میگرفتند و آزاد میکردند - یک مشت طلبهی جوان با ما مرتبط بودند و ما با اینها کار سیاسی میکردیم. من به اینها میگفتم: بیمایه فطیر است. باید درس را هم بخوانید. آن رفقایی که آن وقت ما در مشهد داشتیم - که از لحاظ سیاسی و انقلابی با ما مرتبط بودند - همهشان جزو طلبههای درسخوان بودند. باید با سواد شد و درس خواند.
▫️ ۱۳۸۵/۰۸/۱۷ _ بیانات در دیدار روحانیون استان سمنان
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 باید به هردو طرف (حوزه و دانشگاه)، فهم و تسلط و احاطه داشت و الّا فلا
استاد #فیاضی [با شرح مزجی]:
▫️ مساله اصلی این است که رشته های علوم انسانی و علوم تجربی دانشگاه ها سیستم و الگوی آموزشی و نظریه های علمی خود را از غرب می گیرد و این نظریه ها هم عمدتا در حاشیه یک فلسفه و جهان بینی [و انسانشناسی و معرفت شناسی] خاصی [مانند: الحادی، سکولار و شکگرایانه] شکل گرفته اند. [که البته از ناحیه علوم تجربی خطر خاصی نیست (گرچه میتوان در این زمینه هم علمدینی با تبیین علامه جوادی آملی را مطرح کرد) ولی عمده مشکل از ناحیه علوم انسانی است]
▫️ آن قسمت هایی که مدیریت جامعه را بر عهده دارد [اقتصاد و مدیریت و جامعه شناسی و حقوق و سیاست و روانشناسی]، با فلسفه های غربی [الحادی یا سکولار] ارتباط دارد [ و مبتنی است] و از طرفی ارتباط فلسفه دینی ما در صد سال اخیر با علوم کاربردی [که مدیریت جامعه را بر عهده دارند] قطع شده است.
▫️ نهاد حوزوی، دستش از عمل [و تزریق علوم انسانی اسلامی به دانشگاه] کوتاه است و نهاد دانشگاهی ما که در عمل مستغرق است، دستش از فرهنگ و مبانی نظری اسلام کوتاه است.
▫️ برقراری ارتباط اینها با همدیگر، منوط به فهمیدن هر دو طرف و کار کردن مجتهدانه است ...
📝 خشت اول، شماره ۷، ص۵۶
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 درسنامه مجمع عالی حکمت اسلامی / سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ ⭕️ جلسات صوتی غالب این دروس و دروس سال های ق
به نظر، دغدغه مجمع عالی حکمت، صرفا تامین کلاسهای درس مبانی فلسفه و معرفتشناسی و عرفان اسلامی است؛ لذا، غالب دروس (الا یکی_دو درس تطبیقی) چیزی جز نهایه و اشارات و شواهد و اسفار و فصوص نیست.
گرچه از باب "العرش ثمّ النقش" به جدّ معتقدم که تا مبانی کسی در فلسفه و حکمت در همین دروس فوق، قوی نشود و در امور عامه و معرفت نفس و الهیات اخص و عرفان نظری، به درجه اجتهاد یا قریب به اجتهاد نرسد، نمیتواند در فلسفه های مضاف و فلسفه های مقارن، حرفی مستحکم و روشمندی بزند. کما اینکه در دانشگاههای کشور می توان این قبیل سستمبنا گریها را یافت که در باب فلسفه بدون اتخاذ مبنای صحیح، به تفریع فروعهای سستاساس و فاقد استحکام دست مییازند.
اما مجمع عالی حکمت اسلامی اگر می خواهد علاوه بر در دست داشتن پرچم فلسفه اسلامی، بتواند رویکرد پیشروی، تمدن سازی، امتداد فلسفه و تامین مبانی جمیع علوم انسانی و فلسفه های مضاف، را نیز داشته باشد، می بایست توصیه های رهبری (کلیک کنید و بخوانید) و علامه جوادی (کلیک کنید و بخوانید) به آنان (که در دیدارهایشان داشتهاند) که ضرورت امتداد فلسفه و فلسفه های مضاف و ضرورت رویکرد فلسفه مقارن است را پیاده سازی کنند و بسترش را تامین نمایند ولو در حدّ ۱۵_۲۰ کلاس درس و کرسی.
بخوانید: تبحر در فلسفه در بیان رهبر انقلاب
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
#تمدن_سازی_اسلامی
#معماری_اسلامی
💢 بیانیه مهم ستاد راهبری معماری حوزه علمیه خطاب به دولت و مجلس درباره طرح «مسکن زندگی»
▫️ متن بیانیه👇
http://fna.ir/3pjly
✍پ.ن: این بیانیه ، خصوصا بند آخر آن، بسیار قابل توجه و مهم است و اگر اجرا و رعایت شود ، بسیاری از مشکلات شهری و فرهنگی و زیستی ما حل خواهد شد. البته این بیانیه کلیات است و برای جزئیات آن نیز باید فکری کرد.
#معرفی_کتاب
💢 فیلسوف فروتن
🔸 #مهم: این کتاب دارای ۱۳ بخش است، که بخش ۴و۵ آن مربوط به نظریه و توصیه راهبردی پروفسور #لگنهاوزن راجع به «چارچوبی برای فلسفه دین شیعی» است.
👈 معرفی اجمالی کتاب و روش تهیه آن: کلیک کنید
👈 توضیحاتی از استاد #محمدرضایی راجع به این نظریه و توصیه راهبردی: کلیک کنید
طلبهای که سالی یک دور اصول کافی و نهجالبلاغه نخواند، ول معطل است. (علامه #جوادی_آملی، به نقل یکی از اساتید)
..........................................................
✍ پ ن:
از همان اوایل طلبگی میتوان با #تفسیر و #روایات مأنوس بود؛ مثلا شخص با نذر یا عهد یا اراده قوی، بر خود واجب کند، سالی یک دور اصول کافی و نهجالبلاغه [با ترجمه دشتی] بخواند. البته به این شکل که خواندن سلسله راوی ها لازم نباشد. در این صورت خواهید دید که با هفتهای ۶۰ دقیقه آنها را در طی یکسال به پایان خواهید برد. هفتهای ۶۰ دقیقه را میتوان واجب کرد (نذر [لله علیَّ] یا عهد [عاهدتُ الله]) و برای ترکش فلان مبلغ را به عنوان جریمه تعیین کرد. میتوان هر سال بر خود الزام نمود و هر سال آن را تمدید کرد (البته اوایل شاید جزء جزء بهتر باشد). در مورد دورههای تفسیر (مثلا تفسیر موضوعی آیت الله #جوادی_آملی و آیت الله #مصباح_یزدی) نیز این قبیل اقدامات را میتوان اعمال کرد و به سهولت به پیش برد.
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
ما در جامعه چگونه زندگی کنیم؟ دعای مکارم الاخلاق، گذشته از ثوابی که دارد، برنامه زندگی را هم به ما یاد میدهد.
آیتالله جوادی آملی
@ajavadiamoli
💢 نقدی بر درماندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی
▫️ پشت کوه قاف: نقدی بر درماندگی شورای عالی فرهنگ، اثر مرحوم استاد حیدر رحیم پور ازغدی
#معرفی_کتاب:
نویسنده محترم معتقد است از اینکه بعد از چندین دهه از تاسیس، شورای عالی انقلاب فرهنگی نتوانسته است در فرهنگ ما اصلاحاتی ایجاد کند غصه می خورده است و لذا تصمیم گرفته با نگارش این کتاب نظریات خود را در خصوص عملکرد این نهاد فرهنگی اعلام کند.
موضوع این کتاب، پیش از آن که نقد شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، [نقد] دانشگاه ها در ایران به ویژه ناکارآمدی و ضرورت تحول در علوم انسانی به منظور بومی سازی و کاربردی سازی آن برای ایران است. نویسنده کتاب در صفحات پایانی کتاب، پیشنهادات انقلابی خویش را برای آموزش فلسفه و رشته های مدیریت، هنر، روانشناسی، جامعه شناسی، علوم تربیتی و حقوق به صراحت بیان می دارد.
گفتنی است این کتاب از سوی وزارت ارشاد اجازه نشر نیافته است و دانشجویان خود اقدام به جمع آوری و توزیع این کتاب کرده اند.
_ ناشر: انجمن طلاب و دانشجویان مشهد مقدس
👈 خرید کتاب
1_1159524085.mp3
3.3M
▫️ کسی که نمیداند دکارت چه گفته، هایدگر چه گفته، کانت چه گفته، مکتبها و ادیان غرب را نشناسد، این چگونه می تواند شاگرد امام زمان (عج) باشد؟
▫️ الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه، به چه معناست؟
_ علامه #جوادی_آملی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا اباعبدلله
السلام علیک و رحمةالله و برکاته
#هر_روز_تا_آخر_عمر
🔴 تخصص گرایی در حوزه علمیه؛ بایدها و نبایدها
▫️ در پستهای بعدی به بیان دیدگاه علامه #مصباح_یزدی راجع به ضرورت تخصصگرایی و آفات تخصصگرایی افراطی، میپردازیم.
🔸 ۴ پست زیر را مطالعه فرمایید:
👇👇👇👇
💢 تخصص گرایی(۱)؛ لزوم آشنایی با دیگر علوم دینی (غیر از رشته تخصصی)
علامه #مصباح_یزدی:
ما فقهایی داریم، حتی مراجع تقلید، که با ادبیات عرب، منطق، حدیث، فقه الحدیث، رجال، درایه و ... ارتباط دارند، اما کمتر کسی از آنهاست که در همه اینها متخصص باشد. فقیه باید با تفسیر آشنا باشد، اما آنطور تسلط بر تفسیر نیاز نیست؛ چون هر وقت احتیاج پیدا کند، می رود و چند تفسیر را می بیند.
بنابراین هر کس بخواهد در یک بخش از علومی که با هم یک رابطه به اصطلاح ارگانیک دارند و اعضای یک خانواده حساب می شوند، تخصص پیدا کند، آشنایی با سایر رشته ها را هم لازم دارد؛ اما تخصص در همه لازم نیست و میسر هم نیست.
📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۳
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی(۲)؛ آفت های تخصصگرایی محض (حجاب حاجز بین رشته ها)
علامه #مصباح_یزدی:
اگر کسی فقط در فقه متخصص شود و به تفسیر یا ادبیات کاری نداشته باشد، به راحتی ممکن است مشکل پیدا کند و در استنباطش از آیه و روایت، اشتباه کند. به این خاطر توصیه می شود آنقدر حجاب حاجزی بین رشته ها ایجاد نکنند که دیگر به آنها سر نزنند و باعث شود که یک نوع بیگانگی بین رشته های علمی پیدا شود.
ولی از آن طرف هم نباید از ترس اینکه چنین اتفاقاتی بیفتد، از تخصص دست بکشیم؛ چون اگر تخصص نباشد، علوم پیشرفت نمی کند. بنابراین ما از یک طرف، از تخصص بی نیاز نیستیم؛ ولی نباید از سایر رشته ها هم غافل شویم و طوری که ارتباط یک تخصص با سایر رشته ها و مقدمات و ابزارها قطع شود.
پس معنای یک تخصص مطلوب این است که ثقل کار را در یک بخش قرار دهیم، اما سایر بخش ها را فراموش نکنیم.
گاهی تخصص ها آنقدر ریز می شود که ارتباطش با سایر قسمت ها فراموش می شود. در علوم جدید طوری شده که تخصص های ریز، ارتباط خود را با سایر علوم و گرایش ها از دست داده و مشکلاتی ایجاد شده است، لذا به فکر افتاده اند تا رشته های بین بخشی را زیاد کنند و توصیه کنند. آنهایی که رشته های خاصی را می خوانند، در رشته های مربوط هم، کم و بیش کار کنند.
تخصص گرایی، آفات و کمبودها و مشکلاتی دارد که با رشته های بین بخشی هم به طور کامل حل نمی شود. ممکن است در علوم دینی هم چنین مساله ای وجود داشته باشد ...
📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۳
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی(۳)؛ ضرورت تخصصگرایی
علامه #مصباح_یزدی:
ایجاد تخصص، یک نیاز واقعی است؛ مثلا رساله های عملیه بزرگانی که ۳۰ یا ۴۰ سال در فقه کار کرده اند، در بسیاری از موارد، عبارات « فیه تامل، فیه تردید، لایخلو من قوه، لایخلو من اشکال و...» دارد، چون آن فقیه فرصت پیدا نکرده تا تحقیق کند. اگر فرصت پیدا می کرد، بسیاری از این تامل ها و اشکال ها لااقل از دید خودش حل می شد.
اگر اینها تخصصی می شد، کسی که ۳۰ سال وقتش را صرف همه فقه بکند با کسی که ۳۰ سال فقط صرف [باب] عبادات کند، قطعا تحقیقش متفاوت است؛ لذا تخصص به تعمیق علم کمک می کند.
الان مسائل مستحدثه ای پیدا شده که خیلی احتیاج به تحقیق دارد . بنابراین ما نیاز داریم به تخصص ها و اگر اشکالی پیش بیاید، باید راه حل اشکال را پیدا کنیم.
ترس از اینکه تخصص ها آنقدر گسترش پیدا کند که آدم غرق شود و ارتباطش قطع شود، به نظرم یک مقدار ذهن گرایی است.
📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی(۴)؛ ضرورت تخصص گرایی؛ چرا باید به رشته های تخصصی پرداخت؟
علامه #مصباح_یزدی:
🔸 ۱. طلبه ای که فقه و اصول، منطق و فلسفه و کلام خوانده و اینها را بلد است، وقتی میخواهد با مردم تماس داشته باشد و داشته های خود را به آنها منتقل کند، باید زبان و فرهنگ مشترکی داشته باشد تا بوسیله آن با دیگران ارتباط برقرار کند.
گاهی احساس میکردم جوان های تحصیل کرده، سوالاتی دارند که حتی صورت مساله اش برای ما روشن نیست، چه رسد به جواب آن. گاهی آشنایی با علوم غیرحوزوی در مقام اثبات، انتقال و تعامل با دیگران لازم می شود.
🔸 ۲. در سایه پیشرفت علوم، مسائل مستحدثه ای پیش می آید که برای پیدا کردن پاسخ آنها از منابع فقهی، لازم است نسبت به آن علوم آشنایی داشته باشیم تا اصل اشکال را درک کنیم و بتوانیم به آن پاسخ بدهیم. تصور صحیح از موضوعات مستحدثه، متوقف بر آشنایی با آنها است.
🔸 ۳. ما یک سلسله مباحثی داریم که در علوم اسلامی یک جور پاسخ داده می شود و در محافل علمی دنیا جور دیگری. ما نیاز داریم اثبات کنیم که نظر اسلام درست است و در آن نظرها خطا وجود دارد و سخن اسلام بر آنها ترجیح دارد و اگر این کار را نکنیم، تدریجا ایمان جوانانمان ضعیف می شود و می گویند یک روز اسلام این را گفته برای اینکه علم نمی توانست حل کند، اما حالا می شود از راه علم حل کرد؛ مثلا حقوق زن، حقوق بشر، ارتداد و مسائلی از این قبیل، الان در دنیا مطرح است.
ما اگر بخواهیم درست نظریه اسلام را تبیین کنیم، باید نظر آنها را بفهمیم و دلایلشان را بررسی کنیم تا بتوانیم یک بحث تطبیفی انجام دهیم.
بحث مقارن و تطبیقی، بدون اطلاع کافی از علوم جدید میسر نمی شود. نمی توان گفت نظر آنها کفریات است و بیخود گفته اند. شبهه شده است که احکام اسلام تاریخ مند است و متعلق به هزار سال پیش بوده و حالا باید چیزهای دیگری جایگزین آن شود. پس انگیزه سوم برای آشنایی با علوم غیردینی، انجام بحث تطبیقی و اثبات برتری نظریات اسلام است.
📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۶
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar