eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
562 ویدیو
93 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 تخصص گرایی(۲)؛ آفت های تخصص‌گرایی محض (حجاب حاجز بین رشته ها) علامه : اگر کسی فقط در فقه متخصص شود و به تفسیر یا ادبیات کاری نداشته باشد، به راحتی ممکن است مشکل پیدا کند و در استنباطش از آیه و روایت، اشتباه کند. به این خاطر توصیه می شود آنقدر حجاب حاجزی بین رشته ها ایجاد نکنند که دیگر به آن‌ها سر نزنند و باعث شود که یک نوع بیگانگی بین رشته های علمی پیدا شود. ولی از آن طرف هم نباید از ترس اینکه چنین اتفاقاتی بیفتد، از تخصص دست بکشیم؛ چون اگر تخصص نباشد، علوم پیشرفت نمی کند. بنابراین ما از یک طرف، از تخصص بی نیاز نیستیم؛ ولی نباید از سایر رشته ها هم غافل شویم و طوری که ارتباط یک تخصص با سایر رشته ها و مقدمات و ابزارها قطع شود. پس معنای یک تخصص مطلوب این است که ثقل کار را در یک بخش قرار دهیم، اما سایر بخش ها را فراموش نکنیم. گاهی تخصص ها آنقدر ریز می شود که ارتباطش با سایر قسمت ها فراموش می شود. در علوم جدید طوری شده که تخصص های ریز، ارتباط خود را با سایر علوم و گرایش ها از دست داده و مشکلاتی ایجاد شده است، لذا به فکر افتاده اند تا رشته های بین بخشی را زیاد کنند و توصیه کنند. آن‌هایی که رشته های خاصی را می خوانند، در رشته های مربوط هم، کم و بیش کار کنند. تخصص گرایی، آفات و کمبودها و مشکلاتی دارد که با رشته های بین بخشی هم به طور کامل حل نمی شود. ممکن است در علوم دینی هم چنین مساله ای وجود داشته باشد ... 📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۳ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی(۳)؛ ضرورت تخصص‌گرایی علامه : ایجاد تخصص، یک نیاز واقعی است؛ مثلا رساله های عملیه بزرگانی که ۳۰ یا ۴۰ سال در فقه کار کرده اند، در بسیاری از موارد، عبارات « فیه تامل، فیه تردید، لایخلو من قوه، لایخلو من اشکال و...» دارد، چون آن فقیه فرصت پیدا نکرده تا تحقیق کند. اگر فرصت پیدا می کرد، بسیاری از این تامل ها و اشکال ها لااقل از دید خودش حل می شد. اگر اینها تخصصی می شد، کسی که ۳۰ سال وقتش را صرف همه فقه بکند با کسی که ۳۰ سال فقط صرف [باب] عبادات کند، قطعا تحقیقش متفاوت است؛ لذا تخصص به تعمیق علم کمک می کند. الان مسائل مستحدثه ای پیدا شده که خیلی احتیاج به تحقیق دارد . بنابراین ما نیاز داریم به تخصص ها و اگر اشکالی پیش بیاید، باید راه حل اشکال را پیدا کنیم. ترس از اینکه تخصص ها آنقدر گسترش پیدا کند که آدم غرق شود و ارتباطش قطع شود، به نظرم یک مقدار ذهن گرایی است. 📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی(۴)؛ ضرورت تخصص گرایی؛ چرا باید به رشته های تخصصی پرداخت؟ علامه : 🔸 ۱. طلبه ای که فقه و اصول، منطق و فلسفه و کلام خوانده و این‌ها را بلد است، وقتی می‌خواهد با مردم تماس داشته باشد و داشته های خود را به آنها منتقل کند، باید زبان و فرهنگ مشترکی داشته باشد تا بوسیله آن با دیگران ارتباط برقرار کند. گاهی احساس می‌کردم جوان های تحصیل کرده، سوالاتی دارند که حتی صورت مساله اش برای ما روشن نیست، چه رسد به جواب آن. گاهی آشنایی با علوم غیرحوزوی در مقام اثبات، انتقال و تعامل با دیگران لازم می شود. 🔸 ۲. در سایه پیشرفت علوم، مسائل مستحدثه ای پیش می آید که برای پیدا کردن پاسخ آنها از منابع فقهی، لازم است نسبت به آن علوم آشنایی داشته باشیم تا اصل اشکال را درک کنیم و بتوانیم به آن پاسخ بدهیم. تصور صحیح از موضوعات مستحدثه، متوقف بر آشنایی با آن‌ها است. 🔸 ۳. ما یک سلسله مباحثی داریم که در علوم اسلامی یک جور پاسخ داده می شود و در محافل علمی دنیا جور دیگری. ما نیاز داریم اثبات کنیم که نظر اسلام درست است و در آن نظرها خطا وجود دارد و سخن اسلام بر آنها ترجیح دارد و اگر این کار را نکنیم، تدریجا ایمان جوانان‌مان ضعیف می شود و می گویند یک روز اسلام این را گفته برای اینکه علم نمی توانست حل کند، اما حالا می شود از راه علم حل کرد؛ مثلا حقوق زن، حقوق بشر، ارتداد و مسائلی از این قبیل، الان در دنیا مطرح است. ما اگر بخواهیم درست نظریه اسلام را تبیین کنیم، باید نظر آنها را بفهمیم و دلایلشان را بررسی کنیم تا بتوانیم یک بحث تطبیفی انجام دهیم. بحث مقارن و تطبیقی، بدون اطلاع کافی از علوم جدید میسر نمی شود. نمی توان گفت نظر آنها کفریات است و بیخود گفته اند. شبهه شده است که احکام اسلام تاریخ مند است و متعلق به هزار سال پیش بوده و حالا باید چیزهای دیگری جایگزین آن شود. پس انگیزه سوم برای آشنایی با علوم غیردینی، انجام بحث تطبیقی و اثبات برتری نظریات اسلام است. 📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۶ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
◾️ انّا لله و انّا الیه راجعون روح بلند و ملکوتی علامه ذوالفنون، فیلسوف متأله، عارف کامل و واصل، آیت ‌الله حسن‌زاده آملی، به ملکوت اعلی پیوست. 🍃 صلواتی و فاتحه‌ای هدیه نماییم ...
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت در پی درگذشت عالم ربانی و سالک توحیدی آیت‌الله آقای حسن‌زاده آملی ◾ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی آیت‌الله آقای حسن‌زاده آملی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم با تأسف خبر درگذشت عالم ربّانی و سالک توحیدی، آیةالله آقای حسن‌زاده‌ی آملی رحمةالله‌علیه را دریافت کردم. ◾ این روحانی دانشمند و ذوفنون از جمله‌ی چهره‌های نادر و فاخری بود که نمونه‌های معدودی از آنان در هر دوره، چشم و دل آشنایان را می‌نوازد و توأماً دانش و معرفت و عقل و دل آنان را بهره‌مند می‌سازد. نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله. ▫️ اینجانب به همه‌ی دوستان و شاگردان و ارادتمندان ایشان بویژه به مردم مؤمن و انقلابی آمل و جوانان مشتاقی که مجذوب مواضع انقلابی و خلقیات والای انسانی آن مرحوم بودند تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت و علو درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۴ مهر ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ پیام تسلیت علامه در پی ارتحال علامه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی، ارتحال غمبار و اسفبار عالم ربانی، حکیم متأله، جامع معقول و منقول، صاحب مآثر سنگین و آثار گرانقدر، حضرت آیت الله علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفتند. @a_javadiamoli_esra
عارف بالله، علامه بدون هیچ تشریفاتی در خیابان صفاییه قم غلام همت آنم که زیر چرخ کبود ز هر چه رنگ تعلق پذیرد آزادست
علامه : در فلسفه دو مساله و دو رکن است که اصل تمام مباحث بوده و تمام مسائل گرد اين دو قطب مى چرخند و دور مى زنند و محور همه ى مسائل در فلسفه الاهيه اين دو اصل است: يکى است و ديگرى و دومی راه رسیدن به اولى است. 📚 دروس شرح اشارات، نمط سوم، ص۴۳ ✅ @feghheakbar
💢 انفع‌المعارف کدام است؟ و جایگاهش در حوزه علمیه، کجاست؟ 💢 ضرورت رواج مباحث معرفت نفس در حوزه علمیه کسانی که با آثار علامه (رضوان الله علیه) آشنایی و انس و الفت دارند مستحضرند که یکی از مهمترین ارکان آثار این بزرگمرد الهی، مباحث مربوط به است. و اساسا یکی از مهمترین علل موفقیت و کمالات روحی این قبیل از محققان، ورود جدی آن‌ها در همین مباحث است. به امید اینکه کتاب سترگ "سرح‌العیون" ایشان در کرسی‌های سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه تدریس شود. و همین طور کتاب "دروس معرفت نفس" ایشان در سطوح پایین‌تر تدریس و مورد بحث و بررسی قرار گیرد. مساله معرفت نفس به جدّ مورد توصیه‌ی ائمه معصومین علیهم السلام بوده است و تعابیری بی‌نظیر و کم‌نظیر، راجع به آن به کار برده‌اند و بالغ بر چهل حدیث در این زمینه، مشهور است؛ روایاتی چون: ۱. معرفه النّفس انفع المعارف ۲. من عرف نفسه عرف ربّه ۳. نال الفوز الاکبر من ظفر بمعرفه النّفس ۴. من عرف نفسه جلّ امره ۵. من جهل نفسه کان بغیر نفسه اجهل ۶. من عرف نفسه فهو لغیره اعرف ۷. من عرف نفسه فقد انتهى الى غایه کلّ معرفه و علم ۸. الکیس من عرف نفسه و اخلص اعماله ۹. العارف من عرف نفسه فاعتقها و نزهها عن کل ما یبعدها ۱۰. المغبون من غبن نفسه ۱۱. اعظم الجهل جهل الانسان امر نفسه ؛ ۱۲. ایّها النّاس تولّوا من انفسکم تادیبها ۱۳. افضل الحکمه معرفه الانسان نفسه ۱۴. من شغل نفسه بغیر نفسه تحیّر فى الظلمات ۱۵. افضل العقل معرفه الانسان نفسه فمن عرف نفسه عقل و من جهلها ضلّ ۱۶. الجاهل بقدر نفسه یکون بقدر غیره اجهل ۱۷. عجبت لمن یجهل نفسه کیف یعرف غیره ۱۸. لکنت اوّل حاکم على نفسک بذمیم الاخلاق ۱۹. کیف یعرف غیره من جهل نفسه ۲۰. کفى بالمرء جهلا ان یجهل نفسه ۲۱. من عرف اللّه توحّد و من عرف نفسه تجرّد و من عرف الدّنیا تزهّد ۲۲. من عرف نفسه جاهدها ۲۳. من جهل نفسه اهملها ۲۴. رحم اللّه امرء عرف قدره ۲۵. من لم یعرف نفسه بَعُد عن سبیل النّجاه و خبط فى الضّلال و الجهالات ۲۶. و خلق الانسان ذا نفس ناطقه ان زکاها بالعلم و العمل فقد شابهت جواهر اوائل عللها و اذا اعتدل مزاجها و فارقت الاضداد فقد شارک بها السّبع الشّداد ۲۷. لاتجهل نفسک فانّ الجاهل معرفه نفسه جاهل کل شىء فتامّل جدّاً و جیّدا ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar‌
المرتقی الی جنة الذات ... حمد و صلوات و آیةالکرسی به روح راقی علامه هدیه نماییم ... قطعا خودمان بهره‌مند خواهیم شد. از مطالعه علامه شاگردشان (استاد آملی) مسامحه نفرمایید؛ در بین هزاران کتابی که دیده‌ام، کتابی به این درجه از نورانیت، بسیار کم دیده‌ام. فاغتنم.
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 انفع‌المعارف کدام است؟ و جایگاهش در حوزه علمیه، کجاست؟ 💢 ضرورت رواج مباحث معرفت نفس در حوزه علمیه
علامه : کتاب "دروس " را برای هشیارى و بيدارى جوانان گفته ام. 📗 کتاب گفتگو (مصاحبه ها با علامه حسن زاده)، ص۶۷
💢 به جانم سوگند ... علامه : و لعمرى من اعتزل عن الکتب العقليه و الصحف العرفانيه مما اهدتها الٲيادى النوريه کتميدالقواعد و شرح القيصرى على فصوص الحکم و سرح العيون فى شرح العيون و مصباح الانس و شرح المحقق الطوسى على الاشارات و الاسفار و الشفا و الفتوحات المکيه، فقد عزل نفسه عن فهم الخطاب المحمدى(ص) -يعنى قران- و حرمها من النيل بسعادتها القصوى. 📙 مفاتيح الاسرار (تعلیقات بر اسفار)، ج۲، ص۶ و حامل اسرار، ص۴۴ ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 به جانم سوگند ... علامه #حسن_زاده_آملی: و لعمرى من اعتزل عن الکتب العقليه و الصحف العرفانيه مما
به جانم قسم! آن که خود را از کتب عقلی و صحف عرفانی که دست‌های نورانی آن ها را اهدا نموده است، دوری کند، مانند تمهید القواعد، شرح قیصری بر فصوص الحکم و سرح العیون فی شرح العیون و مصباح الانس و شرح محقق طوسی بر اشارات و اسفار و شفا و فتوحات مکیه، همانا خود را از فهم خطاب محمدی -ص- (قرآن) دور کرده است و جان خود را از نیل به سعادت قصوایش محروم ساخته است. 📙 علامه ، تعلیقات بر اسفار، ج۲، ص۶ [ متن عربی است]
حضرت استاد می‌فرمودند همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم. _ استاد سید یدالله ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
نماز جمعه؛ تریبون اصیل @m_ghanbarian
💢 اقامه عدل، باعث ورود مردم به دین عبدالکریم عابدینی امام‌جمعه قزوین: "عدالت از پر ترافیک‌ترین درهای ورود انسان‌ها به اسلام و دین است." @Mostazafin_TV