eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
556 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 تنها با صرف ۲ درصد از مساحت کشور، ۲۶ ملیون خانوار صاحب خانه های وسیع می‌شوند (منبع) 🔸 فقط یک درصد مساحت کشور!!! ... تا کنون شهرها، شهرک ها، روستاها و تمام ساخت و ساز ها، تنها یک درصد از مساحت کشور را اشغال کرده است (اینجا ببینید) 🔸 متن نامه بسیار مهم ۱۰ نهاد دانشگاهی و حوزوی فعال در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی به رئیس جمهور @setad_memari @baladetayyeb
حوزه علمیه تمدن ساز
🔸 تنها با صرف ۲ درصد از مساحت کشور، ۲۶ ملیون خانوار صاحب خانه های وسیع می‌شوند (منبع) 🔸 فقط یک درص
در بخشی از این نامه آمده: خساست مدیران مربوطه در آزادسازی بخش ناچیزی از اراضی ملی برای شکستن احتکار زمین و تمرکز زدایی از کلانشهرها محل سوال جدی دلسوزان است ... متاسفانه شواهدی در دست است که احتمالاً تعارض منافع عده ای از مدیران یا نزدیکان ایشان است. @setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 ظرفیت علوم انسانی دانشگاه‌های کشور در راستای تربیت نیروهای سکولار است. _ رئیس پژوهشگاه امام صادق (ع) (منبع و ادامه) ✅ @feghheakbar
▫️ عمده مشکل و ضعف ما در حکمرانی ها، دانش حکمرانی است؛ و علت این امر نیز این است که حوزه و دانشگاه به این امور نپرداخته اند و در اثر حاضر مهمترین کار حوزه و دانشگاه، تدوین دانش حکمرانی در عرصه های مختلف است. ▫️ مهمترین وظیفه ما و نقش وحدت حوزه و دانشگاه در جهاد تبیین در عصر حاضر، گره گشایی در حوزه‌های مختلف حکمرانی کشور است که باید با همکاری این دو نهاد، راهکارهای رسیدن به این اهداف بررسی و مشخص و معین شود. _ استاد ▫️ادامه مطلب: iict.ac.ir/howzeh-danesh ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
▫️ هنوز بعد از چند دهه که این مقوله مطرح است، درگیر مباحث ماقبل هستیم، یعنی هنوز از ضرورت این مسئله حرف می‌زنیم، از امکان این مسأله حرف می زنیم، از فایده مندی و ضرورت علوم انسانی حرف می زنیم در حالیکه باید از این مرحله عبور کرده باشیم. اگر یک قدم جلوتر می گذاریم، مجددا در حال طرح یک سلسله مباحث کلی هستیم. ▫️ مهمترین راه حل این است که ما یک تقسیم کار ملی در این زمینه انجام دهیم و دستگاه های هم افق، این ده، بیست دانش را با هم تقسیم کار کنیم و حتی‌الامکان هر دستگاهی نیز تنها یکی از رشته ها را بپذیرد، مگر اینکه خودش بخواهد در بیش از یک زمینه کار کند. ▫️ با دستور کاری دقیق و تقسیم کار میان پژوهشگاه ها می توانیم به سمت ارتقاء جایگاه علوم انسانی- اسلامی قدم برداریم. _ استاد ▫️ ادامه مطلب: iict.ac.ir/ensanieslami ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 پذیرش دانش پژوه سطح ۴ در رشته تخصصی حکمت متعالیه (گرایش الهیات بمعنی‌الاخص) ▫️ موسسه آموزش عالی حوزوی اسراء تحت اشراف علامه ، در رشته تخصصی حکمت متعالیه (با گرایش الهیات بمعنی الاخص) در سطح ۴ فلسفه اسلامی در سال تحصیلی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ از بین طلاب مستعد دانش پژوه می پذیرد. 🔸 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: http://paziresh.ismc.ir ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
1_2434262129.pdf
3.44M
💢 حمایت از طرح های پژوهشی اولویت دار حوزویان 💢 معرفی و لیست اولویت‌های پژوهشی ▫️دبیرخانه حمایت: @hdabirkhane ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 جز شقاوت و بدبختی نصیبی نخواهی داشت. روزی از استاد خود مرحوم آیت‌الله ایزدی پرسیدم که بنده به‌خاطر اینکه درس زیاد دارم موفق به نماز شب نمی‌شوم، آیا اشکالی دارد که به خاطر درس که شاید واجب هم باشد نماز شب را ترک کنم؟ ایشان از قول استاد خودشان (ره) نقل کردند که ایشان می‌فرمود: «درسی که با نماز شب همراه نباشد، شقاوت می‌آورد، اگر از روی اتفاق یک مرتبه به خاطر مشکلاتی نتوانستی نماز شب بخوانی و مجبور شدی به جای آن مطالعه کنی اشکال ندارد؛ ولی اگر پیوسته بخواهی چنین کنی جز شقاوت و بدبختی نصیبی نخواهی داشت». 📄 احمد عابدینی، روزنامه کیهان، صفحه معارف، ۶مهر ۱۳‌۹۶ @nafeleshab
حوزه علمیه تمدن ساز
پروفسور سجاد حیدر رضوی Sajjad H. Rizvi از فیلسوفانی پاکستانی است که در زمینه بازسازی تحلیلی از فلسفه
ما متأسفانه هنوز در شناسایی نیازهای جهانی و رصد، دچار ضعف هستیم. در طول سه دهه گذشته بیش از ۵۰ هزار کتاب از سوی حوزویان تألیف شده است که نیاز است بسیاری از آن ها به زبان های زنده دنیا ترجمه شود. برای رسیدن به نشر جهانی می بایست آثار را بر پایه فرهنگ، فهم، ادبیات و مثال های کشورهای هدف بازنویسی و بومی سازی کنیم. متأسفانه غالب کتب منتشره ناشران ما ترجمه خارجی ندارند و این بعد بین المللی آثار علمی ما را کم رنگ کرده است. _ (منبع) .................................... ✍ پی‌نوشت: چند مثال زیر را ببینید: 👈 تبعات ضعف ترجمه آثار شیعی در ژاپن 👈 تبعات ضعف ترجمه آثار شیعی در روسیه ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
علامه : موقع خطر، فلاسفه و متکلمان به دفاع از اسلام برخاسته‌اند. دشمن نمی‌آید بگوید: «نماز مسافر، چرا باید قصر باشد؟». می‌آید می‌گوید: «عقل بشر، کامل شده و دیگر نیازی به دین ندارد. خاتمیت، یعنی کمال عقل بشر» ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
بزرگان ما هم به مسائل اعتقادیه بذل توجه ندارند؛ و آن را بی اهمیت تلقی می کنند؛ و امروزه بیشتر به مسائل فقهیه و به خصوص به مسائل اصول فقه عنایت دارند؛ و اگر هم ذکری از فلسفه و حکمت به میان آید می گویند: به مقداری که انسان را در اصول فقه اعانت کند، لازم است؛ زیرا بسیاری از مسائل اصول فقه مشحون از مسائل فلسفی است؛ و این رویه خسرانی است بزرگ، که انسان فلسفه را به خاطر اصول فقه بخواند. علوم عقلیه راه گشا و راهنمای ما بدین معارف هستند؛ علوم عقلیه راه صواب را از خطا نشان می دهد. بنابراین با این علوم می توانیم به حقایق آن معارف برسیم؛ و گرنه تا روز قیامت در جهل فرو مانده ایم و چنین می پنداریم که اخبار و روایات را فهمیده ایم. 📗 علامه ، ر.ک: سرالفتوح، صفحات ۴۰ تا ۵۵ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی در حوزه علمیه؛ بایدها و نبایدها ⚪️ مطالعه مطلب _ علامه @feghheakbar
💢 یک جو غیرت هم می‌خواهد استاد مرتضی آقاتهرانی (کتاب اراده): یکی از دوستان به خدمت یکی از علمای اصفهان رسید و از ایشان پرسید: «توفیق خدا برای نماز شب یعنی چه؟» آن عالم فرمود: «یعنی اینکه انسان بداند نماز شب چند رکعت است.» پرسید: «دیگر چه؟» فرمود: «اینکه فرد، مسلمان باشد و شیعۀ دوازده‌امامی هم باشد.» پرسید: «دیگر توفیق به چیست؟» فرمود: «دیگر اینکه جهت قبله را بداند و بیدار هم باشد.» گفت: «آقا این‌همه را داریم؛ پس چرا نماز شب نمی‌خوانیم؟» فرمود: «یک جو غیرت هم می‌خواهد. این به‌دست خود توست. تنبلی نکن و اراده داشته باش، می‌توانی نماز شب بخوانی.» @dar_mahzare_olma
علامه : 🔸 هنوز آنچنان که باید مقام علمی شایسته ایشان دیده نشده است. 🔸 الان به برکت انقلاب اسلامی و خون های پاک شهدا این علم و فن شریف فلسفه از مظلومیت به در آمده است، 🔸 شایسته است با مطالعه دقیق اشکالات و شبهات فلاسفه برجسته غربی پاسخ های حضرت آیت الله به این مشکلات اساسی و مسائل عمده را به صورت وزین و متقن تبیین نموده و به جامعه علمی داخلی و بین المللی ارائه نمایید تا در یک سطح برتری اندیشه آیت الله مصباح یزدی معرفی شود. 🔸 در معرفی دیدگاه ها و اندیشه آیت الله مصباح یزدی همّت بلند داشته باشید، چرا که دیدگاه ها و اندیشه‌های ایشان آبروی علمی برای جمهوری اسلامی است. ▫️ دیدار اعضای ستاد بزرگداشت مرحوم آیت الله مصباح یزدی/ ۹ آذر ۱۴۰۰
💢 آیت الله از نگاه استاد ▫️ رحلت آیت الله مصباح، اتفاق مهمی در حوزه معرفت است و گرچه مردان معرفت، "بی زمان" و بیشتر، مسئله آینده مایند تاگذشته، اما برماست تا داغ او تازه است، به آورده های ذهن خلاق آن نظریه پرداز بزرگ، ادای احترام کنیم. ▫️ ملایی اهل معنا و فرهنگساز در معرکه های فلسفی و علوم انسانی، بی پروا در مواضع علمی بدون چرتکه اندازی های رائج، نکته سنج، فریب ناپذیر و متخصص در آسان کردن سخت ترین معقولات و جراح غده های بدخیم و پیچیده در تحریف دین که شاید اگر فداکاری و پایمردی او نبود، موج یک انحراف خطیر در فکردینی و حاکمیت سیاسی بویژه در دهه هفتاد با پوشش تقلبی "نواندیشی دینی" و با القای سکولاریزم در لباس "عرفان" ، و تزریق "لیبرال دمکراسی" در پرده "جامعه مدنی" ، در کار تخریب مبانی انقلاب خمینی، حتی بدست معممین درس نخوانده‌ای که بتدریج از گرداب فروپاشیده چپ، به مرداب عفن راست لیبرال درغلتیدند، به ثمر می نشست. ▫️ آن مقاومت‌ها بود که کینه‌ها برانگیخت اما هنر"فریب نخوردن" و "دقیق بودن" را به جامعه علمی و سیاسی کشور آموخت و بساط شعبده با دین را برهم زد، دین سازان را رسوا ساخت تا پس از سال‌ها عوام‌فریبی با افاضات پوششی و عناوین انحرافی درباب "نسبیت معرفت دینی" و "دین منهای معرفت و شریعت وعدالت"، آنان را بی لباس و بدون گریم و چهره پردازی، انگشت نما کرد، پس معلوم باشد چرا بی بی سی و صدای آمریکا بر پیکر او، جشن گرفته و نقل و نبات می پاشند! بپاشند اما کاراز کارگذشت و با عینکی از جنس منطق که مصباح بر چشم نخبگان نهاد، کارایشان بشد. ▫️ آن افشای معرفتی اگرنبود ، دین ستیزان مخفی شده درپس نقاب "نواندیشی دینی" ، تن به خودافشایی نمی دادند که پس از سالها رنگ و نیرنگ، خود بصراحت، به همانچه مصباح می گفت اعتراف کرده، و انکار کلمه الله، و تحریف وحی و نفی عصمت و رد خطاناپذیری رسول(ص) و طرد ولایت خدا و اولیائش، و باقی فاضلاب فروخورده دهه هفتاد را عاقبت در دهه نود، بالا آوردند و قرآن کریم را نیز ساخته محمد (ص) و دیوان شعر او خواندند. ▫️ پس از دودهه نبرد مظلومانه دوباره باید به هزاران برگ تفکر نوبرانه این مرد، نگاهی خیره تر داشت.
❖ در زندگی، به انسانیت و عاطفه‌ها و فطرت‌ها بیشتر از رنگ‌های سیاسی توجه کرده‌ام. وصیتنامه شهید حاج قاسم سلیمانی @Arefane
1_2577142181.mp3
5.9M
💢 انتقاد شدید آیت‌الله (عضو مجلس خبرگان رهبری) از نحوۀ تقسیم اَنفال ▫️ انفال نباید براساس «الگوی توسعۀ سرمایه‌داری» توزیع شود. ▫️ زمین های موات را به ضعفا و فقرا نمی‌دهند ... اما در سواحل مکران چندهزار هکتار زمین می‌دهند به سرمایه‌دارها. @mirbaqeri_ir
عمده نظر من به این است که حیف است یک دسته ای از اهل علم که مردم صالح و خوبی هستند این‌ها بمانند از یک مسائلی ... این موجب تاثر است که یک حوزه ای از یک خیراتی که هست، محروم بماند ؛ حتی فلسفه که یک امر عادی است. تابرسد به یک مسائل دیگر ... عمده نظر من به این بود که جلوی معارف گرفته نشود. اسلام فقط عبارت از احکام فرعیه نیست؛ فرعند اینها، اساس چیز دیگر است. نباید ما اصل را فدای فرع بکنیم و بگوییم که اصل، از اساس بیخود(است). 🍃 تفسیر سوره حمد ، ص۱۸۷-۱۹۱ ✅ @feghheakbar
فرزند (صاحب کفایه الاصول) بارها از پدرشان این جمله را برای بنده نقل می کردند: کسانی که فلسفه الهی را خوب نفهمیده باشند، اخبار آل محمد (ع) در عقاید را نمی فهمند. و همانطور که فقه بدون اصول فقه بی معناست، درک اصول و عقاید حقه، بدون بنیه علمی فلسفی و کلامیِ تحقیقی، میسور نیست. 📔 نقدی بر تهافت فلاسفه، اثر علامه سید جلال الدین (کتاب سال حوزه)، ص ۷۷-۸۰ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
امروز اگر نظام و جامعه‌ى ما از فلسفه [اسلامی] محروم بماند، در مقابل اين شبهات گوناگون، اين فلسفه‌های وارداتى مختلف، "لخت و بى دفاع" خواهد ماند. 🍃 رهبر انقلاب، قم- ۲۹ مهر ۸۹ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 فرازی از وصیتنامه علامه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 کارهایی که باید روی کتاب‌های فلاسفه اسلامی انجام شود. رهبر انقلاب: کتاب‌های فکری لازم است در فکر رسوخ کند؛ و این، صرفاً با نشر کتاب حاصل نمی‌شود. شما نگاه کنید غربی‌ها در این کارها خوب واردند، خوب بلدند؛ ببینید مثلاً فرض کنید فلان متفکّر، حالا مثلاً هِگل مگر چند کتاب نوشته؟ 🔸 افکارش را از داخل این کتاب‌ها استخراج می‌کنند و درمی‌آورند، 🔸 تخلیص می‌کنند، خلاصه میکنند، 🔸 آن فکر را با بیان‌های مختلف، 🔸 با زبان‌های مختلف، 🔸 با شیوه‌های مختلف 🔸 پخش می‌کنند، منتشر می‌کنند. این کار [در مورد آقای مصباح هم] باید انجام بگیرد. من البتّه گمان میکنم قبل‌ها به خود مرحوم آقای مصباح (رضوان ‌الله علیه) یا شاید به بعضی از شاگردهای ایشان راجع به ملّاصدرا این حرف را زدم که ... ▫️ ۱۴۰۱/۱۰/۵ ✅ @feghheakbar