eitaa logo
فقه ولایت
1.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
699 ویدیو
38 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه ولایت
💢مائدۀ تقویّه 1️⃣ 👤 علی بن مهزیار از امام جواد علیه‌السلام نقل کرده است که حضرت فرمود: مستحب است که در هر لحظه از شب و روز از ابتدا تا انتهای ماه رمضان این دعا خوانده شود: 🤲يا ذَا الَّذِي‏ كَانَ‏ قَبْلَ‏ كُلِّ‏ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ خَلَقَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ ثُمَّ يَبْقَى وَيَفْنَى كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَا ذَا الَّذِي‏ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ وَيَا ذَا الَّذِي لَيْسَ فِي السَّمَاوَاتِ الْعُلَى وَلَا فِي الْأَرَضِينَ السُّفْلَى وَلَا فَوْقَهُنَّ وَلَا تَحْتَهُنَّ وَلَا بَيْنَهُنَّ إِلَهٌ يُعْبَدُ غَيْرُهُ لَكَ‏ الْحَمْدُ حَمْداً لَا يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهِ إِلَّا أَنْتَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ صَلَاةً لَا يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلَّا أَنْتَ ای کسی که قبل از همه‌چیز موجود بود سپس همه‌چیز را آفرید سپس او باقی می‌ماند و همه‌چیز از میان می‌رود. ای کسی که چیزی همانند او نیست و ای کسی که در آسمان‌های بالا و زمین‌های پایین و بالای آن‌ها و زیر آن‌ها و میانشان جز او معبودی نیست که پرستش شود. ستایشی از آن تو که جز خودت قدرت شمارش آن را نداشته باشد پس بر محمد و آل محمد درود فرست درودی که جز تو توان شمارش آن را نداشته باشد. 📚المقنعة: ص ۳۲۰؛ إقبال الأعمال: ج ‏۱، ص ۱۸۷؛ البلد الأمين: ص ۲۲۶؛ المصباح: ص ۶۲۳ ✅این دعای شریف اشاره به توحید صمدی دارد، توحیدی که فوق زمان و مکان است و هر کس با امداد از ملکوت وجود امام جواد علیه‌السلام به این وحدت محض سفر نماید، وجدان خواهد نمود که وجود را دو رکن باشد 🔰و آنْ حمد و صلواتی است که حامد و مُصلّی حقیقی آن، ذات لایزال الهی است و در آن مقام همۀ حمدها و صلوات‌ها فانی در حمد و صلوات خدای سبحان جلّت عظمته خواهد بود، چه درواقع جمیع ذاکرین عالم با اذکارشان فناپذیرند و فقط مذکور علی الاطلاق باقی است. 📖«كُلُّ‏ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ‏ إِلاَّ وَجْهَهُ؛ هر چيزى مگر ذات او هلاک شدنى است» (قصص/۸۸). «كُلُّ مَنْ‏ عَلَيْها فانٍ‏ وَيَبْقى‏ وَجْهُ‏ رَبِّكَ‏ ذُو الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ؛ همۀ آنان كه روى اين زمين هستند فانى مى‏‌شوند و تنها ذات باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى مى‏‌ماند» (الرحمن/ ۲۶ و ۲۷). 🔍خلاصۀ کلام اینکه این دعای عالیة‌المضامین برای اهلش تفسیر باطنی کریمۀ «وَهُوَ الَّذي فِي‏ السَّماءِ إِلهٌ‏ وَفِي الْأَرْضِ إِلهٌ وَهُوَ الْحَكيمُ الْعَليمُ؛ و اوست كه در آسمان‏‌ها معبود است و در زمين هم معبود است و او حكيم و داناست» (زخرف/۸۴) خواهد بود. 📌 توصیه مؤکّد بر این است که مؤمنین در ظرفیت معنوی فوق‌العادۀ این ماه شریف، از این دعای عرشی که درواقع مائدۀ پر عائدۀ تقویّه است غفلت ننمایند. 🖊 اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ولادت انفسی 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ #حدیث_ناب #امام_مجتبی #فقه_الحدیث 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حسن مطلق 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ #حدیث_ناب #امام_مجتبی #فقه_الحدیث 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
💢مائدۀ تقویّه 1️⃣ 👤 علی بن مهزیار از امام جواد علیه‌السلام نقل کرده است که حضرت فرمود: مستحب است که
💢 مائدۀ تقویّه 2️⃣ بعد از شرح اجمالی دعای شریف امام جواد علیه‌السلام نکات فقه الحدیثی آن را به تفصیل بیان می‌کنیم: 1️⃣ ترکیب «یَا ذَا الَّذِی» در فراز ابتدایی این دعای نورانی «يَا ذَا الَّذِي‏ كَانَ‏ قَبْلَ‏ كُلِّ‏ شَيْ‏ءٍ» به طور عامیانه و محاوره‌ای به معنای «ای کسی که» است، لکن بر اهل دقت پوشیده نیست که «ذَا» اسم اشارۀ قریب است و برای اشاره به اشیاء و افرادی که در نزدیکی متکلم قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. حرف ندای «یا» نیز با اینکه مشترک میان ندای قریب و بعید است اما به جهت اسم اشارۀ «ذَا» در ندای قریب تعیّن می‌یابد. از این رو ترکیب «یَا ذَا الَّذِی» باید این‌گونه معنا شود که «ای کسی که بسیار نزدیک من هستی» و از آن جهت که خطاب در این عبارت به خداوند متعال است، اشاره به نزدیکی و قرب پروردگار به بندگان دارد: «وَهُوَ مَعَكُمْ‏ أَيْنَ مَا كُنْتُمْ؛‏ و او با شماست هرجا كه باشيد» (حدید/۴). «وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ‏ حَبْلِ‏ الْوَرِيدِ؛ همانا انسان را آفريديم و همواره آنچه را كه باطنش به او وسوسه مى‏كند، مى‏دانيم و ما به او از رگ گردن نزديک‏تريم» (ق/۱۶). «وَ إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي‏ قَرِيبٌ؛ هنگامى كه بندگانم از تو دربارۀ من بپرسند، بگو: يقيناً من نزديكم» (بقره/۱۸۶). 2️⃣ در ترکیب «یَا ذَا الَّذِی»، «الَّذِی» اسم موصولی محسوب می‌شود که فی‌نفسه دارای ابهام است و از این رو در ترجمه «کسی که» آورده می‌شود. حال ترکیب «یَا ذَا الَّذِی» با توجه به دو نکتۀ بیان شده، یعنی دلالت اسم اشارۀ «ذَا» بر قرب و ابهام کهموجود در اسم موصول «الَّذِی» ما را بدان سو رهنمون می‌شود که خداوند عالم در عین نزدیکی اما مبهم‌الذّات و در عین قرب به بندگان از ایشان بسیار دور است. کما اینکه این معنا در روایات فراوانی به چشم می‌خورد: «سُبْحَانَ‏ مَنْ‏ لَا يَعْلَمُ‏ أَحَدٌ كَيْفَ هُوَ إِلَّا هُوَ؛ منزه است کسی که احدی نمی‌داند او چیست وچگونه است مگر خودش» (الكافي، ج‏۱، ص۱۰۶). «وَأَنْتَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ، الدَّانِي فِي‏ عُلُوِّهِ‏، وَالْعَالِي فِي دُنُوِّهِ؛ و تویی خدایی که معبودی جز تو نیست، که تو در عین بلندمرتبگی نزدیکی و در عین نزدیکی بلندمرتبه‌ای»‏ (الصحيفة السجادية، ص۲۱۰). «مَعَ‏ كُلِّ‏ شَيْ‏ءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَغَيْرُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ لَا بِمُزَايَلَةٍ؛ با همه چيز هست، نه اينكه همنشين آنان باشد، و با همه چيز فرق دارد نه اينكه از آنان جدا و بيگانه باشد» (نهج البلاغة صبحی صالح، ص۴۰). 3️⃣ «کَانَ» در عبارت «يَا ذَا الَّذِي‏ كَانَ‏ قَبْلَ‏ كُلِّ‏ شَيْ‏ءٍ» تامه و مفیدِ بود و وجود مطلق است. یعنی خداوند متعال قبل از هر چیزی بوده است، به بود و وجودی مطلق که فلاسفه و متکلمین از آن به صرف‌الوجود تعبیر می‌کنند که هیچ نقص و عیبی در آن راه ندارد و شائبۀ هیچ قیدی در آن نیست. 4️⃣ «قَبْلَ‏ كُلِّ‏ شَيْ‏ءٍ؛ قبل از هر چیز» مفید آن است که ذات حق تعالی ازلی و بی‌ابتداست و الا بی‌شک، قبلیت زمانی مراد نیست، چه اینکه ذات حق، زمان‌پذیر نیست تا قبل و بعدی داشته باشد. 5️⃣ «كُلِّ‏ شَيْ‏ءٍ؛ هر چیز» جمع میان عمومیت «کلّ» و اطلاق «شیء» است که گسترده‌ترین مفهوم در دایرۀ کلمات محسوب می‌شود و هر چیز جز ذات حق‌تعالی را در برمی‌گیرد. 🖇ادامه دارد ... 🖊اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰تدارکات الهی اهمیت شب قدر بدان پایه است که خداوند سبحان برای ورود به آن تمهیدات و مقدماتی را از پیش تدارک دیده است؛ مثل گذراندن ماه رجب با آن مراقبات ویژه‌اش؛ ماه شعبان، ماه رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله با آن ملاحظاتش؛ و بعد ماه رمضان را وارد می‌شویم، دو دهه را سپری می‌کنیم و شب قدر را در دهه سوم قرار می‌دهد تا روح در کمال آمادگی برای گرفتن فیض شب قدر باشد. 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله 🗓رمضان المبارک ۱۳۹۶ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
💢 مائدۀ تقویّه 2️⃣ بعد از شرح اجمالی دعای شریف امام جواد علیه‌السلام نکات فقه الحدیثی آن را به تفصی
💢 مائدۀ تقویّه 3️⃣ ادامهٔ شرح تفصیلی دعای شریف امام جواد علیه‌السلام 6️⃣ «ثُمَّ» حرف عطفی است که برای ترتیب و تراخی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یعنی آنچه به واسطۀ «ثُمَّ» عطف شود، دال بر آن است که میان آن دو هم ترتیب وجود دارد، هم تراخی و فاصله. حال عطفِ خلق اشیاء بر بود خداوند نیز هم باید دارای ترتیب باشد هم فاصله تراخی. مراد از ترتیب میان این دو قطعاً ترتیب متداول میان اشیاء دیگر نیست، بلکه باید تمایز و تفاوت رتبی این دو منظور نظر باشد و مراد از تراخی و فاصله میان خلق الهی و بود الهی نیز فاصله زمانی نمی‌تواند باشد، زیرا ذات پروردگار زمان بردارد نیست. از این رو باید گفت مراد از این فاصله، وحدت ذات است که در هر آن و هر لحظه‌ای وجود دارد و این‌گونه نیست که اکنون آن وحدت موجود نباشد. روایات متعددی به موضوع وحدت ذات اشاره دارد. برای نمونه زراره می‌گوید از امام باقر علیه‌السلام پرسیدم: «أَ كَانَ‏ اللَّهُ‏ وَلَا شَيْ‏ءَ قَالَ نَعَمْ كَانَ وَلَا شَيْ‏ءَ؛ آیا خداوند بود و چیزی دیگری موجود نبود؟ حضرت فرمود: آری، خداوند بود و چیزی نبود» (الكافي، ج‏1، ص90). همچنین آن حضرت در حدیث دیگری می‌فرماید: «كَانَ‏ اللَّهُ‏ وَلَا شَيْ‏ءَ مَعَهُ؛ خداوند بود و چیزی همراه او نبود» (التوحيد، ص67). 7️⃣ بنابر مبانی قویم حِکَمی ثابت است که خدای متعال بیش از یک مخلوق ندارد و این موضوع در لسان حکما به قاعدۀ الواحد شهرت دارد و مفاد آن چنین است که «الْوَاحِدُ لَا یَصْدُرُ عَنْهُ إِلَّا الْوَاحِدُ؛ از موجود واحد جز واحد صادر نمی‌شود». مخلوق اول الهی را از آن جهت که اولین صادر از ذات الهی محسوب می‌شود صادر نخستین نیز گویند. گرچه اختلافاتی در تطبیق و مصداق خارجی صادر نخستین وجود دارد اما اکثر حکما حقیقت محمدیه صلی‌الله‌علیه‌وآله را اول مخلوق الهی می‌دانند که جمیع مخلوقات و کثرات از آن آفریده شده است. بنابر این مراد از کل شیء که خداوند آن را آفرید، جناب حقیقت عظمای محمدیه صلّی‌الله‌علیه‌وآله است که همان مقام نورانیت بالتّعیّن معصومین علیهم‌‌السلام محسوب می‌شود. آن حقیقت به قدری سعۀ وجودی دارد که مادون ذات را در خود جای داده است و هر شیئی شیئیت خود را مدیون آن است. از این رو آن را «کل شیء؛ همه چیز» گویند. دیگر سخن اینکه خداوند آنگاه که اراده نمود که بسط خلق نماید، حقیقت واحدی را آفرید که تمام کثرات عالم امکان در آن جمع است. آفرینش این حقیقت واحده که جامع تمام کثرات است، مساوی با بسط مخلوقات و شروع آفرینش کائنات خواهد بود و این چنین شد که خداوند سبحان با خلق یک حقیقت واحد، انواع و افراد مختلف را در عالم هستی گستراند. لذا می‌توان آن حقیقت واحد را «حضرت کل» دانست که جامع جمیع کثرات و مراتب عالم امکان است. 8️⃣ همانگونه که توضیح آن گذشت، «ثُمَّ» برای ترتیب و تراخی به کار گرفته می‌شود. حالْ «ثُمَّ يَبْقَى؛ سپس باقی می‌ماند» دال بر آن است که در مرتبۀ ذات، خدای متعال بعد از فنای کل شیء نیز باقی خواهد بود و این مطلب به همان وحدت ذات باز می‌گردد که توضیح آن گذشت. 9️⃣ «یَبْقَی» در عبارت «ثُمَّ يَبْقَى وَيَفْنَى كُلُّ شَيْ‏ءٍ؛ سپس باقی می‌ماند و همه چیز از میان می‌رود» دال بر ابدیت حضرت حق است که هیچ فنایی برای او نیست. آیات متعددی از قرآن کریم به این حقیقت اشاره دارند: «كُلُّ‏ شَيْ‏ءٍ هَالِكٌ‏ إِلاَّ وَجْهَهُ؛ هر چيزى مگر ذات او هلاک شدنى است» (قصص/۸۸). «كُلُّ مَنْ‏ عَلَيْهَا فَانٍ‏ وَيَبْقَى‏ وَجْهُ‏ رَبِّكَ‏ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ؛ همۀ آنان كه روى اين زمين هستند فانى مى‏‌شوند و تنها ذات باشكوه و ارجمند پروردگارت باقى مى‏‌ماند» (الرحمن/ ۲۶ و ۲۷). لکن باید دقت کرد که ازلیت و ابدیت خداوند متعال در مقابل حادث و فانی بودن مخلوقات پدید می‌آید و الا ذات لایزال الهی فوق بر ابد و ازل است. به عبارتی دیگر، در عالم إله ابد و ازل به یکدیگر چسبیده و آن ابد و ازلی که به معنای امتداد زمانی باشد در آن مقام راه ندارد، زیرا زمان در آن عالم وجود ندارد تا امتداد زمان موجود باشد. 0️⃣1️⃣ این چنین ذات پاکی که با عبارات بیان شده قدری توصیف آن بیان شد، بی‌شک هیچ مثل و مانندی ندارد و اساس توحید خداوند سبحان نیز بر نفی شباهت و تنزیه او از شوائب و نواقص امکانی بنانهاده شده است. از این رو فراز بعدی از دعای شریف به موضوع نفی شباهت از خداوند سبحان می‌پردازد و می‌فرماید: «يَا ذَا الَّذِي‏ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ؛ ای کسی که هیچ چیز شبیه او نیست». 🖇 ادامه دارد ... 🖊 اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مبدأ تکوّن هدایت 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #شب_قدر 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
💢 مائدۀ تقویّه 3️⃣ ادامهٔ شرح تفصیلی دعای شریف امام جواد علیه‌السلام 6️⃣ «ثُمَّ» حرف عطفی است که ب
💢 مائدۀ تقویّه 4️⃣ قسمت پایانی شرح تفصیلی دعای شریف امام جواد علیه‌السلام 1️⃣1️⃣ در فراز بعدی امام جواد علیه‌السلام می‌فرماید که هیچ معبودی در آسمان‌ها و زمین وجود ندارد جز خداوند سبحان. این تعبیر بدان معناست که تمام مخلوقات الهی از حیث تکوینی عبد مطلق خداوند محسوب می‌شوند و هیچ معبودی جز خدا برای این مقام وجود ندارد. کما اینکه قرآن کریم می‌فرماید: «إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ إِلاَّ آتِي‏ الرَّحْمَنِ‏ عَبْداً؛ هيچ كس در آسمان‏ها و زمين نيست مگر اينكه بنده و مملوک به سوى خداى رحمان مى‏آيد» (مریم/93). مراد از این عبودیت، خضوع و تواضع ذاتی اشیاء در برابر خواست خداوند قادر است که هیچ کس از میل و ارادۀ او توان تخلف ندارد و از این باب خداوند قهار یگانه معبود عالم است که مورد پرستش قرار می‌گیرد. 2️⃣1️⃣ به مقتضای مطالب عالیۀ بیان شده در مورد عظمت ذات حضرت حق و آفرینش صادر نخستین، جا دارد که خدای سبحان ستوده شود. از این رو امام جواد علیه‌السلام در فراز بعدی کلام را به سوی حمد الهی سوق داده و می‌فرماید: «لَكَ‏ الْحَمْدُ حَمْداً لَا يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهِ إِلَّا أَنْتَ؛ ستایش تنها تو را سزاست؛ ستایشی که جز تو کسی قادر بر شمارش آن نباشد». لازم به ذکر است که حمدی که جز خدا کسی قادر به شمارش آن نباشد جز از خدای متعال صادر نمی‌شود، زیرا احدی از مخلوقات قادر نیست که خالق خود را حمدی نماید که تنها خدای سبحان قادر بر شمارش آن باشد. لذا مراد از این فراز، حمد ذاتی حضرت حق است که آن فآن و لحظه به لحظه صورت می‌پذیرد و هیچ توقفی ندارد. 3️⃣1️⃣ به تناسب بحثی که در مورد خلق کل شیء و صادر نخستین و حقیقت محمدیه صلی‌الله‌علیه‌وآله گذشت ثابت می‌شود که یگانه فعل اختیاری حق تعالی، آفرینش نور حضرات معصومین علیهم‌السلام بوده و ثابت است که حمد نیز تنها بر فعل جمیل اختیاری تعلق می‌گیرد. از این رو تنها عاملی که موجب ستایش حق می‌شود آفرینش آن حقیقت واحده یعنی نور حضرات معصومین ‌علیهم‌السلام است، لذا اهل معرفت ایشان را حمد فعلی الهی می‌دانند. با توجه به این مطالب است که امام جواد علیه‌السلام پس از ستایش خدای سبحان به سراغ صلوات بر پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و خاندان ایشان می‌رود و می‌فرماید: «فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ صَلَاةً لَا يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلَّا أَنْتَ؛ پس بر محمّد و آل محمّد درودی فرست که جز تو بر شمارش آن توانایی نداشته باشد». حرف عطف «فاء» ویژگی‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن تفریع است. یعنی آنگاه که چیزی به واسطۀ فاء عطف شود، نشان می‌دهد که آن چیز فرع بر وجود دیگری است. حالْ درود خداوند متعال در این عبارت به واسطۀ «فاء» بر حمد ذاتی الهی عطف شده است که نشان می‌دهد درود الهی بر اهل‌بیت علیهم‌السلام، متفرع بر حمد ذاتی حضرت حق است و دلیل این تفریع نیز عینیت حمد و وجودات مقدس و منور حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام است. 4️⃣1️⃣ عبارت «صَلَاةً لَا يَقْوَى عَلَى إِحْصَائِهَا إِلَّا أَنْتَ؛ درودی که جز تو بر شمارش آن توانایی نداشته باشد» نمایانگر این حقیقت است که مُصلِّی این صلات تنها باید ذات حضرت حق باشد، زیرا جز او نمی‌تواند درودی بر اهل‌بیت علیهم‌السلام بفرستد که جز خودش کسی قادر به شمارش آن نباشد. بنابر این، فراز پایانی این دعای عرشی بر درود ذاتی حضرت حق نسبت به حضرات معصومین اشاره دارد؛ همان که قرآن کریم در مورد آن می فرماید: «إِنَّ‏ اللَّهَ‏ وَمَلَائِكَتَهُ‏ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيماً؛ همانا خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود و رحمت مى‏فرستند. اى اهل ايمان! بر او درود فرستيد و آن گونه كه شايسته است، تسليم او باشيد» (احزاب/56). 🖊 اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 موانع هدایت 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #شب_قدر 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
📝 اسم مکتوب 💬پیغمبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در روایتی فرمودند: «لَيْلَةَ أُسْرِي بِيِ إِلَى السَّمَاءِ لَمْ أَجِدْ بَاباً وَلَا حِجَاباً، وَلَا شَجَرَةً وَلَا وَرَقَةً وَلَا ثَمَرَةً، إِلَّا وَعَلَيْهَا مَكتُوبٌ عَلِيٌّ عَلِيٌّ، وَإِنَّ اسْمَ عَلِيٍّ مَكْتُوبٌ‏ عَلَى‏ كُلِّ‏ شَيْ‏ءٍ؛ وقتی که در شب معراج عروجم دادند و به سمت بالا رفتم، هیچ بابی، هیچ حجابی، هیچ درختی، هیچ برگی و هیچ میوه‌ای را نیافتم مگر اینکه اسم علی علیه‌السلام بر آن مکتوب بود. اسم علی بر تمام اشیاء مکتوب است» (مشارق أنوار اليقين، ص236) ✅ موجودیت هر شئ‌ای حدوثاً، بقائاً و غرضاً به امیرالمومنین علیه‌السلام است و در هر سه مرحله وابسته به آن حضرت است و نام مقدس امیرالمومنین علیه‌السلام در کل عالم وجود جاری و ساری است. #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 صاحب سرّ هویت 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓رمضان المبارک ۱۳۹۸ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰ضیافت قدر ❓خصوصیت شب قدر چیست؟ در طول سال هر سحرگاه امام زمان عجل‌الله‌فرجه مهمان روح می‌شود، ولی در سال یک شب است که روح نازل شده و مهمان آن حضرت می‌شود. آنقدر این روح عظمت دارد که ملائکه مثل لشکر باید دور او را بگیرند و با اُبهت و عظمتی ویژه محضر مقدس ولیعصر عجل‌الله‌فرجه نازل شود. 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓رمضان المبارک ۱۳۹۶ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نزول حقیقت 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓رمضان المبارک ۱۳۹۸ #️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #شب_قدر 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🖤 قلب عالم 👤حاکم نیشابوری در کتاب مستدرک علی الصحیحین نقل می‌کند که شب ۲۱ ماه مبارک رمضان در بیت المقدس هر سنگی را که برمی‌داشتند زیر آن دم عبیط یعنی خون تازه جاری می‌شد، ✔️زیرا حساب امیرالمومنین علیه‌السلام با عالم وجود حساب قلب با پیکر و بدن است. 🔍امیرالمومنین علیه‌السلام بالنسبه به عالم وجود حکم قلب را دارد و بر همین حساب است که جبرئیل امین گفت: 😭«تَهَدَّمَتْ‏ وَاللَّهِ‏ أَرْكَانُ الْهُدَى‏؛ به خدا قسم ارکان هدایت فروپاشید» (بحار الأنوار، ج‏۴۲، ص۲۸۲). #️⃣ #کلام_ناب #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #رمضان #امیرالمومنین 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 عروج قرآن ناطق 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓رمضان المبارک ۱۳۹۸ #️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #امیرالمومنین 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰فانی توحید 💯امیرالمومنین علیه‌السلام چنان ذوب و فانی در خدا شده که به فرمودۀ روایات در کافی شریف حائز مقاماتی مانند «عین الله»، «ید الله»، «قلب الله»، «روح ‌الله» و «جلال الله» شده است (الكافي، ج‏۱، ص ۱۴۵). 🔍اگر علی علیه‌السلام تجزیه شود در او حیثیت غیری دیده نمی‌شود. ▪️مولا خودش می‌فرماید: «أَنَا أَمْرُ اللّهِ‏ وَالرُّوحُ‏»؛ من امر پروردگار و روح هستم (مشارق أنوار اليقين، ص۲۶۸). ✔️من همان شخصیتی هستم که غرق در پروردگارم. 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓رمضان المبارک ۱۳۹۶ #️⃣ #کلام_ناب #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #رمضان #امیرالمومنین 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معقول در محسوس 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓رمضان المبارک ۱۳۹۸ #️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #امیرالمومنین 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
44.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📖 مومن با قرائت قرآن به ساحت حجت خدا راه می‌یابد 🎙بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف در خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) 🔗لینک خبر در سایت خبرگزاری ایکنا https://b2n.ir/f74703 #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🌀مَطاف ملائکه ☑️در شب قدر همۀ ملائکه به محضر امام زمان عجل‌الله‌فرجه مشرف شده و برنامه‌های طول سال را از آن حضرت تحویل می‌گیرند. 📗در تفسیر قمی از امام صادق علیه‌السلام منقول است که حضرت فرمود: «إِنَّ الْمَلَائِكَةَ يَطُوفُونَ‏ بِنَا فِيهَا؛ در شب قدر همۀ ملائکه نازل می‌شوند و به دور ما ائمه طواف می‌کنند» (تفسير قمی، ج‏۲، ص۲۹۰). 🕋حضرت مطاف ملائکه الله و ملائکه طائف آن وجود نازنین که بیت الله حقیقی‌ است می‌شوند. 📝عزرائیل با تمام خدمه‌‌اش، ملائکۀ حج، ملائکۀ باران و تمام ملائکه برنامۀ عملی یک سال خود را از امام زمان عجل‌الله‌فرجه تحویل می‌گیرند. #️⃣ #کلام_ناب #حدیث_ناب #رمضان #شب_قدر #امام_زمان 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰 نردبان اجتهاد 📝 گوشه‌هایی از تحقیقات فقهی اصولی استاد فقیه حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف ✅ مخصوص حوزویان محترم 2️⃣1️⃣ شمارۀ دوازدهم | فرق بین مفطرات صوم و تروک احرام در معنی عزم بر ترک فقهاء می‌فرمایند: در صوم عزم بر ترک مفطرات است؛ در حج نیز بر حاجی و معتمر در حین عقد احرام یک سلسله تروک واجب است. به این معنا که قصد می‌کند که آن تروک خاصه و معینه را در حال احرام ترک کند. در نتیجه در صوم عزم بر ترک مفطرات و در حج و عمره عزم بر ترک محرمات مخصوصه است. نهایت اینکه در صوم می‌گویند: اگر کسی در اثناء روز قصد انجام یکی از مفطرات را کرد و لو آن مفطر را عمل نکند روزه‌اش باطل است. زیرا نیت قطع یا نیت قاطع مضر به حال صوم است. اما در باب تروک حج اگر کسی قصد کرد که یکی از محرمات حال احرام را انجام بدهد و بعد انجام نداد، در اینجا می‌گویند این مضر به حال احرام حج و یا عمره نیست. تبیین فرق بین این دو باب به این نکته است که در صوم آنچه که معتبر است، عزم مستمر بر ترک مفطرات است که قهراً ترک هم مُستمر خواهد بود. ولی آنچه که در باب احرام حج و عمره معتبر و مأخوذ است، عزم بر ترک مُستمر است نه عزم مستمر، لذا اگر کسی در صوم نیت قطع و یا قاطع کرد از استمرار عزم کاسته و به این عزم مستمر آسیب رسانیده ولی در باب احرام آنچه که معتبر است، عزم بر ترک مستمر است نه عزم مُستمر، چون عزم بر ترک مستمر حاصل‌شده است در حال احرام نیت قطع و یا نیت قاطع مضر نیست. بنابراین از کیفیت ترتیب احکام پی می‌بریم که در مسألۀ صوم عزم مستمر معتبر ولی در مسألۀ تروک احرام عزم بر ترک مستمر معتبر است. 🖊حرره العاصی السید ابراهیم الموسوی #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🔰امام صادق علیه‌السلام: مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَيْنِ فِي‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ وَمَاتَ‏ فِي‏ الطَّرِيقِ‏ لَمْ يُعْرَضْ وَ لَمْ يُحَاسَبْ وَيُقَالُ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ آمِناً. کسى که قبر امام حسین علیه‌السلام را در ماه رمضان زیارت کند و در راه فوت شود، در معرض عتاب و خطاب او را نیاورده و نسبت به اعمالش محاسبه صورت نگرفته بلکه، به او گفته می‌شود: داخل بهشت شو در حالى که در امان هستى‏. كامل الزيارات: ص ۳۳۱ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰سرّ غامض 🔅حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: «مُنْتَهَى‏ النُّورِ وَغَامِضُ السِّرِّ» او منتهیٰ الیه نور و غامض اسرار است (بحار الأنوار، ج‏۷۴، ص۳۰۰). ✅نه پوشیده برای عالم ما بلکه امام زمان عجل‌الله‌فرجه پوشیده در عوالم ملکوت و روحانیت است. ✌️ به آن پوشیدگی فقط به دو طریق می‌شود متصل شد؛ اول طریق مادرش صدیقۀ طاهره، قدیسۀ کبری فاطمۀ زهرا سلام‌الله‌علیها و دوم طریق امام حسین علیه‌السلام. 💬گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓رمضان المبارک ۱۳۹۶ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat