eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
705 ویدیو
39 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🌌 بهترین راه سیروسلوک برای رسیدن به خدا، سیدالشهدا علیه‌السلام هست. 🎙گزیده‌ای از بیانات حجة‌الاسلام و المسلمین سید احمد دارستانی #️⃣   📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 📜 إنَّ اللهَ أَجَلُّ وَأَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَتْرُكَ الْأَرْضَ بِغَيْرِ إِمَامٍ عَادِلٍ؛ 🌥خداوند، جليل‌‏تر و بزرگ‏‌تر از آن است كه زمين را بدون امامى عادل رها كند. 📚كافى، ج ١، ص ١٧٨ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة 5️⃣ 🌍 در دار وجود امکانی، حضرت زهرۀ زهرا علیهاالسلام یک استثنای منفصلِ از موجودات غیب و شهود است. 💫 جسم شریفش حائز عالی‌ترین جوهرۀ حورایی می‌باشد، اما از روح مطهرش دم نمی‌شود زد که منشأ حیرةُ الکلّ و کلُّ الحیرةِ کُمّل اولیا خواهد بود، چرا که آن روح لطیف لاهوتی، مُنشعب از نور عظمت اُلوهی است. 🌹این نادرۀ دهر را باید سوغات إسراء نبوی و سِرّ معراج مصطفوی صلّی‌الله‌‎‌علیه‌وآله دانست. در مقام تعریف از ذات طُهر زُهرَوی و مصدر جلال فاطمی، حضرت ختمی‌مرتبت صلّی‌الله‌‎‌علیه‌وآله چه عرشی و زیبا فرمودند که: 🌿 «لَوْ كَانَ الْحُسْنُ شَخْصاً لَكَانَ فَاطِمَةَ بَلْ هِيَ أَعْظَمُ؛ اگر زیبایی شخصی بود، هر آینه فاطمه علیهاالسلام می‌بود، بلکه او بزرگ‌تر است» (مائة منقبة، ص ۱۳۶) 🔖 پس بر مبنای فقه الحدیثی این بیان نبوی صلّی‌الله‌‎‌علیه‌وآله باید گفت: هر آنچه از تجلیات جمالیّه، کمالیّه و جلالیّه که برای جمیع اولیای الهی تجلی نموده و آنان را در مسیر معنویت و عالَم اِله واله و مشتاق کرده، همانا در صورت و موطِن جمعیۀ قُدسیت حُسن فاطمیه ظهور یافته است. ✅ ما حَصَل مطلب اینکه اقبال و اشتیاق به معنویات در سلسلۀ جلیلۀ اولیای الهی از اولین و آخرین، در واقع همان واله و حیران و مشتاق بودن به مقام نوری حضرت اُم‌اَبیها علیهاالسلام است، 🔰گرچه در ابتدای امر ندانند و به این معنا و اصل متوجه نباشند و لکن تمام سیر معنوی و تلاش سلوکی از برای این جهت است که این معنا را تألّه و ذوق نمایند، هر چند که در انتهای طریق بدان نائل و واصل گردند که غایةُ الغایات همین است و بس. 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة 5️⃣ 🌍 در دار وجود امکانی، حضرت زهرۀ زهرا علیهاالسلام یک استثنای منفصلِ از موجودات غی
🌿امّ الفَضیلة 6️⃣ 📝 «کوثر» بر وزن «فَوعَل» از اوزان رباعی و اصل آن مادۀ «کَثَرَ» به معنای خیر کثیر و یا برکت تمام‌نشدنی می‌باشد و آمدنش در این وزن به غرض مبالغه است. 🌱 در ذاتِ معنای کوثرزیادتی کمّی و کیفی دیده می‌شود؛ لذا کوثرِ وجود، در موطن نورانیّات مبدأ تکوّن و تکثّر موجودات است. 🔖 به عبارتی کوثر آن حقیقت وحدانیّه را کثرت نوری بخشیده تا بدین ‌وسیله موکِّد وحدتِ نورانیه شود. 🔸زلف آشفتۀ او موجب جمعیت ما است 🔹چون چنین است پس آشفته ترش باید کرد ✅ و اساساً در نزد اهل معنا و معرفت در عالَم انوار، کثرت کَمّیْ جلوۀ جلالیِ کوثرِ فاطمی و کثرت کیفیْ جلوۀ جمالیِ کوثرِ فاطمی است و ناگفته نماند که کثرتِ نوریّۀ کَمیّه به اعتبار مقام خلوت لاهوتیّت و کثرت نوریّۀ کیفیّه به اعتبار مقام جلوت اُلوهیّت خواهد بود. پس فاطریّت عُلیا و فاطمیّت بیضاء را در این کلمات دریاب. 🔸هیَ قُطْبُ دَائِرَةِ الْوُجُودِ وَنُقْطَةٌ 🔹لمَّا تَنَزَّلَتْ أَکْثَرَتْ کَثَرَاتُهَا 🪧 او مرکز دایرۀ وجود است و نقطه‌ای که در هنگام تنزّل، کثرات را فزونی می‌بخشد. 🔍 باری، ذات طُهر فاطمی با اینکه حقیقتش در عین وحدت است، ولی مولّدِ کثرت نوری می‌باشد. 🔸وهِیَ فِی الْبِدَایَةِ نُقْطَةُ الْوَحْدَةِ وَفِی النِّهَایَةِ کَوْثَرُ الْکَثْرَةِ. 🌌 او در ابتدا، نقطۀ وحدت است و در نهایت، فزونی بخش کثرت است. 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
45.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅استقامت بر ولایت 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣  📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
‌ ﷽ 👤 سيّد ابن طاووس روايت كرده است: مؤمن در ماهِ جمادی الثانی هرگاه كه خواست، چهار ركعت نماز همراه با دو سلام بجا آورد؛ به این ترتیب که در ركعتِ اوّل، پس از سورۀ حمد، يک مرتبه آية الكرسى و ۲۵ مرتبه سورۀ قدر و در ركعتِ دوم، پس از سورۀ حمد، يک مرتبه سورۀ تكاثر و ۲۵ مرتبه سورۀ توحيد بخواند. 📿در دو ركعتِ بعد، در ركعتِ اوّل، پس از سورۀ حمد، يک مرتبه سورۀ كافرون و ۲۵ مرتبه سورۀ فلق و در ركعتِ دوم، پس از سورۀ حمد، يک مرتبه سورۀ نصر و ۲۵ مرتبه سورۀ ناس بخواند و پس از سلام، ۷۰ مرتبه بگويد: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» سپس ۷۰ مرتبه: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» 🔰آنگاه ۳ مرتبه بگويد: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ؛ خدايا مردان و زنانِ با ايمان را بيامرز». پس سر به سجده نهاده، ۳ مرتبه بگويد: «يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ؛ اى زنده، اى پاينده، اى داراى بزرگى و شكوه، اى خدا، اى بخشنده، اى مهربان، اى مهربان‌ترين مهربانان». 💢 «ثُمَّ يَسْأَلُ اللَّهَ تَعَالَى حَاجَتَهِ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَإِنَّهُ تُصَانُ نَفْسُهُ وَ مَالُهُ وَ أَهْلُهُ وَ وُلْدُهُ وَ دِينُهُ وَ دُنْيَاهُ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْقَابِلَةِ وَ إِنْ مَاتَ فِي تِلْكَ السَّنَةِ مَاتَ عَلَى الشَّهَادَةِ؛ سپس هر حاجتی كه دارد از خدا بخواهد. 🤲 هركه اين عمل را بجا آورد، خدا خود، مال، زنان، فرزندان، و دين و دنيايش را تا سال آينده حفظ می‌كند و اگر در اين سال از دنيا برود، شهید از دنیا رفته است». 📚 إقبال الأعمال، ج‏ ۲، ص ۶۲۳ ┄┄┅┅✿✨💐✨✿┅┅┄┄ 🔍 این نماز که به عنوانِ نمازِ بیمه معروف است، بسیار مورد تاکید استاد محقّق حاج آقای موسوی دام عزّه قرار دارد و بزرگان بسیاری همچون مرحوم سیّد مرتضی کشمیری قدّس سره عنایت خاصی به این نماز داشته‌اند. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة 7️⃣ 📖 در لسان روایات معتبره چون کوثر را به عرش نسبت داده‌اند، لذا چشمه نامیده‌اند و چون به بهشت نسبت داده‌اند، عنوان نهر آمده و چون به عرصۀ محشر نسبت داده‌اند، حوض اطلاق شده است تا معلوم شود که سر چشمۀ کوثرِ وجود از عرش و جریان آن در بهشت و منتهایش صحرای قیامت است. 🔖 دقت شود که هر چه از کیفیت و خصوصیت کوثر در روایات نقل شده همانا سِرّ السِرّ و شأنی از شئون و جلوه‌ای از جلوات حقیقتِ ذاتِ قدسیۀ فاطمیه است. و بنفسِه کوثر نیز تجلیگاه تولّی و تبری است؛ چنان‌که فرموده‌اند: 💧در روز قیامت محبیّن اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌قدر محبتشان از آن می‌نوشند و لذت می‌برند و بر کوثر، حضرت امیرمؤمنان علیه‌السلام ساقی است و در دست او عصائی از درخت طوبی خواهد بود که دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام را با آن عصا از حوض کوثر دور و محروم می‌سازد (حق‌الیقین مجلسی، ص ۴۵۵). 🌊 کوثر را ظاهر و باطنی است؛ چنان‌که فرموده‌اند: «إِنَّ لِلْکَوْثَرِ صُورَةً وَحَقِیقَةً؛ صُورَتُهُ الْمَاءُ فِی النَّشْئَةِ الْعُنْصُرِیِّ وَحَقِیقَتُهُ الْعِلْمُ فِی النَّشْئَةِ التَّجَرُّدِیِّ؛ آب در نشئۀ عنصری صورت علم و مَظهر حیات اشباح است و علم در نشئۀ تجردی حقیقت آب و مُظهر حیات ارواح باشد». 🌌چه غذا با مُغتَذی در هر عالَمی به تناسب همان عالَم مُتجانِس است. 📜 بر این اساس رصین،‌ وجود اَطهر کوثر فاطمی، ظرف لا یتناهی نور علم اُلُوهی است. چنان که فرمودند: «الْعِلْمَ لِفَاطِمَةَ زَوْجَةِ الْمُرْتَضَى؛ علم برای فاطمه همسر مرتضی علیهماالسلام است» (مناقب ابن شهرآشوب، ج‏ ۳، ص ۳۲۱). 🪧 و نیز امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «وَاللَّهِ لَقَدْ فَطَمَهَا اللَّهُ بِالْعِلْمِ وَعَنِ الطَّمْثِ فِي الْمِيثَاقِ؛ به خدا قسم که خداوند فاطمه علیهاالسلام را در روز میثاق با علم عجین کرده و از ناپاکی بریده است» (كافی، ج ‏۱، ص ۴۶۰). 🌠 فلذا خدای سبحان اعطای چنین وجود بزرگی را به خاتم پیامبرانش صلّی‌الله‌علیه‌وآله منّت نهاد: «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ؛ بی‌ترديد ما به تو کوثر عطا كرديم» (کوثر/ ۱). 🔸آن که بُد منّت وجودش بر تمام ماسِوی 🔹گشت ممنون عطای حق، که دادش کوثری 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة 8️⃣ ▫️عبودیت فاطمی از اَهمّ جلوات و جامع کمالات وجودی آن سیّدۀ نساء عالمین است. 💫 هندسۀ نوری این عبودیت مطلقه قائم به دو رکن بوده، یکی مبدأشناسی حضوری و دیگری معادشناسی شهودی؛ تا جایی که حضرتش را فانی فی الله و ناظر الی وجه الله قرار داد و بالاتر اینکه با سرمایۀ معرفتِ حضوری و محبتِ‌ شهودی، خویشتنِ اَطهرِ جنابش وجه غیبیۀ ولایت کبری قرار گرفت. 📜 چنان‌که فرمود: يَا أَبَتَاهُ شَغَلَتْنَي عَنْ الْمَسْأَلَةِ لَذَّةُ خِدْمَتِهِ، لَا حَاجَةَ لِي غَيْرَ لِقَاءِ رَبِّيَ الْكَرِيمِ فِي دَارِ السَّلَامِ؛ ای پدر جان، لذّت خدمت به حق‌تعالی مرا از درخواست از او واداشته است، من نیازی جز نظر افکندن در روی بخشندۀ او ندارم» (رياحين الشريعة، ج ۱، ص ۱۰۵). 🔖 و نیز فرمودند: «لَيْسَتْ مِنْ أَحَدٍ غَيْرِكَ تُثْلِجُ بِهَا صَدْرِي وَتَسُرُّ بِهَا نَفْسِي وَتُقِرُّ بِهَا عَيْنِي وَيَتَهَلَّلُ بِهَا وَجْهِي وَيَسْفُرُ بِهَا لَوْنِي‏ وَيَطْمَئِنُّ بِهَا قَلْبِي؛ از کسی جز تو نباشد که قلبم بدان شادمان گردد و جانم بدان سُرور یابد و چشمم روشن شود و صورتم از خوشحالی بدرخشد و رنگم روشن شود و قلبم بدان اطمینان یابد» (فلاح السائل، ص ۱۷۳). 📃و در بیان دیگر فرمود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ الْإِخْلَاصِ... وَأَسْأَلُكَ الرِّضَا بِالْقَضَاءِ وَأَسْأَلُكَ بَرْدَ الْعَيْشِ بَعْدَ الْمَوْتِ وَأَسْأَلُكَ النَّظَرَ إِلَى وَجْهِكَ وَالشَّوْقَ إِلَى لِقَائِكَ؛ خدایا از تو کلمۀ اخلاص می‌خواهم و از تو خشنودی به قضا، زندگانی خوش پس از مرگ، لذت دیدار رویت و شوق به لقائت را مسئلت دارم» (بحار الأنوار، ج ‏۹۱، ص ۲۲۵). 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💬 «علامه مجلسی» از جناب «سید بن طاووس» رحمهماالله زیارتی برای سیدالشهدا علیه‌السلام نقل می‌کند که در آن این‌گونه آمده است: 📜«فَقَدْ قَاتَلَ‏ كَرِيماً وَقُتِلَ مَظْلُوماً وَمَضَى مَرْحُوماً؛ همانا کریمانه جنگید و مظلوم کشته شد و با رحمت الهی از دنیا رفت» (بحار الأنوار، ج ‏۹۸، ص ۲۲۵). 🔸السّلام ای که به گودال کَرَم‌خانه زدی 🔹هر که از راه رسید از بدنت چیزی بُرد 🔖گوشه‌ای از این قتالِ کریمانه را چنین نقل کرده‌اند: 😞 در آن حال که امام حسین علیه‌السلام به لشکریان «عمر بن سعد» ملعون حمله‌ور شده‌ بودند و آن حرامیانِ پَست را می‌کشتند و می‌انداختند، ناگاه از بغل خود دستهٔ مرواریدی را در آوردند و به یکی از لشکریان «عمر بن سعد» دادند و فرمودند: 💰«این مرواریدها را بگیر و برای دخترت به ارمغان ببر؛ چون وقتی که از خانه‌ات برای جنگیدن با من بیرون می‌آمدی، دخترت به تو گفت: از این سفر برای من ارمغانی بیاور» (تذکرة الشهداء، ج ۲، ص ۱۱۹). 🔹هیچ‌کس با دستِ خالی رد نشد از محضرش 🔸اولین و آخرینْ امید هر سائل، حسین 🔹او به فکر کلّ مخلوقات بود الّا خودش 🔸عاقبت حتی سفارش کرد بر قاتل، حسین #️⃣    📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 📜إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَاسْتَغْنَى الْعِبَادُ عَنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ وَصَارَ اللَّيْلُ وَالنَّهَارُ وَاحِداً وَذَهَبَتِ الظُّلْمَةُ؛ ✅ همانا قائم ما زمانی که ظهور نماید، زمین به نور پروردگارش روشن می‌شود و بندگان از روشنایی خورشید بی‌نیاز می‌گردند و شب و روز یکی می‌شود و تاریکی از بین می‌رود. 📚دلائل الإمامة، ص ۴۵۴ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
علامه حسن زاده آملی قدس‌سرّه.ogg
783.3K
🎙بیانات و دستور‌العمل حضرت علامه حسن‌زاده آملی اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف 📖 در خصوص ماه رجبُ المُرجّب و تاکید و اشارات ایشان حول دعای نورانی معانی 📚(در حاشیۀ تدریس کتاب اسفار اربعه) #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🎉 روز اول ماه رجبُ الاصبّ، سالروز ولادت با سعادت باقر علوم النّبیین علیهم‌السلام مبارک باد. 🌹محبت؛ قوام انسانیت و دیانت ❤️در میان متعلقات دل، مسئلۀ محبت و علاقه، به جهت کشش و میلی که در آن قرار دارد، بسیار پراهمیت است؛ لذا حضرات اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز بسیار بدان پرداخته‌اند و به مناسبت‌های مختلف، از آن سخن گفته‌اند. 📝جناب «برقی» از امام باقر علیه‌السلام حدیث نقل می‌کند، که حضرت فرمودند: هَلِ‏ الدِّينُ‏ إِلَّا الْحُبُّ‏ أَ لَا تَرَى إِلَى قَوْلِ اللَّهِ‏ «إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ»‏ أَ وَلَا تَرَى قَوْلَ اللَّهِ لِمُحَمَّدٍ ‏«حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ»‏ وَقَالَ‏ «يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ» فَقَالَ الدِّينُ هُوَ الْحُبُّ وَالْحُبُّ هُوَ الدِّينُ؛ 💝 آیا دین چیزی جز محبت است؟! آیا فرمایش خداوند را ندیده‌ای که «اگر خدا را دوست دارید، از من پیروی کنید، تا خداوند شما را دوست بدارد و گناهان‌تان را بیامرزد» و آیا فرمایش خداوند به محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله را ندیده‌ای که «خداوند ایمان را محبوب شما قرار داد و آن را در قلب‌هایتان زینت بخشید» و در توصیف انصار، فرمود: «کسانی را که به سوی ایشان می‌آیند، دوست می‌دارند». 😊 سپس حضرت فرمود: «دین همان حُبّ است و حُبّ نیز، همان دین است». ✅ با توجه به این فرمایش امام باقر علیه‌السلام و احادیث مشابه دیگر، محبت ریشه و اساس دین مبین اسلام است. این اکسیر اعظم، چنان وجود انسان را دگرگون می‌کند، که می‌توان گفت موجب وحدت با محبوب می‌شود. 📗فروغ توحید، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه، ج ۱، ص ۳۶۵ و ۳۶۶ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿اُمّ الفَضیلة 9️⃣ (پایانی) شماره 1️⃣ 💬 قَالَ الباقر علیه‌السلام: «تَسْنِيمٌ أَشْرَفُ شَرَابٍ فِي الْجَنَّةِ يَشْرَبُهُ مُحَمَّدٌ وَآلُ مُحَمَّدٍ صِرْفاً وَيُمْزَجُ لِأَصْحَابِ الْيَمِينِ وَسَائِرِ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛ 🌊 تسنیم شریف‌ترین شراب بهشت است که تنها محمد و آل محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله از آن می‌نوشند و به اصحاب یمین و سایر اهل بهشت مَمزوجی از آن داده می‌شود» (تأويل الآيات، ص ۷۵۳). 🌌 تَسنیم صورت تجسم علم ناب و خالص اَعلی مرتبۀ توحید است که دو جلوه دارد؛ جلوۀ اخص الخواص و صِرف الوجود که مخصوص محمد و آل محمد صلّی‌الله‌علیه‌وآله است و دیگران سهمی از آن ندارند و دیگری جلوۀ خاص و ممزوج یافته است که مخصوص اصحاب یمین و اهل بهشت می‌باشد. 📝 اساساً علم خالص توحید ناب لایق هر مزاج نیست، لذا مرتبۀ اعلای توحید، مخصوصِ اَقطاب مُحمدییّن علیهم‌السلام است که حائز اعدل اَمزجۀ نوری هستند و نیز دارای روح مُتجسّد و جسد مُتروّح‌اند. 📌مهم اینکه اِمتزاج جلوۀ خاص تسنیم در موطن حوض کوثر است، چنان‌که مولا علیه‌السلام فرمود: «حوض کوثر ما مَملوّ است و در آن دو نهر از بهشت می‌ریزد، یکی از چشمۀ تَسنیم و دیگری از چشمۀ مَعینِ» (حقّ ‌الیقین مجلسی رحمه‌الله، ص ۴۵۴). 🗞 در این مقام جناب خواجه حافظ نکتۀ مهمی را در این بیت اشاره نموده که: 🔸بیا ای شیخ و از خُمخانهٔ ما 🔹شرابی خور که در کوثر نباشد 🔰در نظر بدوی مطلب حافظ استعجاب آور است ولی با توجه به توصیف شرابِ تَسنیم که اَشرف اَشربۀ جناب نعیم است، رفع تعجب بدین بیان خواهد شد که این بیت را جناب حافظ از لسان مبارک حضرت ختمیّه و عترت طاهره علیهم‌السلام سروده است. ❇️ زیرا مرتبۀ عالیۀ تَسنیم اَعلی از کوثر است و مرتبۀ عمومی آن همان است که در آب کوثر مَمزوج می‌شود؛ چنان‌که اشاره شد که کوثر مشتمل بر تَسنیم و ماء مَعین است. ادامه در پست بعد...👇🏻
فقه ولایت
🌿اُمّ الفَضیلة 9️⃣ (پایانی) شماره 1️⃣ 💬 قَالَ الباقر علیه‌السلام: «تَسْنِيمٌ أَشْرَفُ شَرَابٍ فِي
شماره 2️⃣ 🟢 حقیقت تَسنیم را در این بیان عرشی ملاحظه فرمایید: 📜 «فَإِنَّ التَّسْنِيمَ عَيْنٌ وَهَبَهَا اللهُ تَعَالَى لِفَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ زَوْجَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ تَخْرُجُ مِنْ تَحْتِ قَائِمَةِ قُبَّتِهَا عَلَى بَرْدِ الْكَافُورِ وَطَعْمِ الزَّنْجَبِيلِ وَرِيحِ الْمِسْكِ ثُمَّ تَسِيلُ فَيَشْرَبُ مِنْهَا شِيعَتُنَا وَأَحِبَّاؤُنَا وَإِنَّ لِقُبَّتِهَا أَرْبَعَ قَوَائِمَ قَائِمَةً مِنْ لُؤْلُؤَةٍ بَيْضَاءَ تَخْرُجُ مِنْ تَحْتِهَا عَيْنٌ تَسِيلُ فِي سُبُلِ أَهْلِ الْجَنَّةِ يُقَالُ لَهَا السَّلْسَبِيلُ وَقَائِمَةً مِنْ دُرَّةٍ صَفْرَاءَ تَخْرُجُ مِنْ تَحْتِهَا عَيْنٌ يُقَالُ لَهَا طهورا [طَهُورٌ] وَهِيَ الَّتِي قَالَ اللهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ وَسَقاهُمْ رَبُّهُمْ شَراباً طَهُوراً وَقَائِمَةً مِنْ زُمُرُّدَةٍ خَضْرَاءَ تَخْرُجُ مِنْ تَحْتِهَا عَيْنَانِ نَضَّاخَتَانِ مِنْ خَمْرٍ وَعَسَلٍ فَكُلُّ عَيْنٍ مِنْهَا تَسِيلُ إِلَى أَسْفَلِ الْجِنَانِ إِلَّا التَّسْنِيمَ فَإِنَّهَا تَسِيلُ إِلَى عِلِّيِّينَ فَيَشْرَبُ مِنْهَا خَاصَّةُ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَهُمْ شِيعَةُ عَلِيٍّ وَأَحِبَّاؤُهُ ذَلِكَ قَوْلُ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ فِي كِتَابِهِ يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ خِتامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذلِكَ فَلْيَتَنافَسِ الْمُتَنافِسُونَ وَمِزاجُهُ مِنْ تَسْنِيمٍ عَيْناً يَشْرَبُ بِهَا الْمُقَرَّبُونَ فَهَنِيئاً لَهُمْ ثُمَّ قَالَ كَعْبٌ وَاللهِ لَا يُحِبُّهُمْ إِلَّا مَنْ أَخَذَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ مِنْهُ الْمِيثَاقَ (بشارة المصطفى صلّی‌الله‌علیه‌وآله، ص ۵۰)؛ ▫️تسنيم چشمه‌اى است كه خداوند آن را به فاطمه علیهاالسلام دخت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله و همسر علی بن ابی‌طالب علیهماالسلام بخشيده‏ است و آن از زير ستون قبۀ منزل فاطمه علیهاالسلام جريان دارد، مانند كافور سفيد و مزه‏اش مانند زنجبيل و بويش مانند مشک است. 🔸 آب از زير قبه جارى می‌شود و جريان پيدا می‌كند و شيعيان و دوستان ما از آن می‌آشامند، قبۀ او چهار پايه دارد پایه‌ای از لؤلؤ سفيد كه از زير آن چشمه‌اى می‌جوشد و در بهشت روان می‌گردد که آن را سلسبيل می‌نامند، و پايه‌اى از دُرّ زرد كه از زير آن چشمه‌اى به نام طهور جارى می‌گردد. ▫️پايه‌اى ديگر از زمرد سبز است كه از زير آن دو چشمه از عسل و خمر جارى می‌گردند، هر چشمه‌اى از اين چشمه‌ها به طرف پایين بهشت جريان دارند و فقط تَسنيم به طرف بالا می‌رود و خاصان اهل بهشت از آن می‌نوشند كه آنها عبارت‌اند از شيعيان على علیه‌السلام و دوستان او. 🔸و اين است معنى آيۀ شريفه: «آنان را از بادۀ ناب و طهورى كه سربسته و مُهر و مُوم شده است، می‌نوشانند. * مُهر و مومش مُشک است، و رقابت‌کنندگان و مسابقه گران بايد به سوى اين نعمت‌ها بر يكديگر پيشى گيرند، * و [اين بادۀ ناب مُهر و موم شده‏] آميخته‌اى از «تسنيم» است * [آن‏] چشمه‌اى كه همواره مقربان از آن می‌نوشند» (📖مطففین/ ۲۵ الی ۲۸) ▫️و اين نعمت‌ها براى آنها گوارا باد، بعد گفت: به خداوند سوگند كسى آنها را دوست نمی‌دارد مگر كسانى كه خداوند از آنها پيمان گرفته باشد». ادامه در پست بعد...👇🏻
فقه ولایت
شماره 2️⃣ 🟢 حقیقت تَسنیم را در این بیان عرشی ملاحظه فرمایید: 📜 «فَإِنَّ التَّسْنِيمَ عَيْنٌ وَهَب
شماره 3️⃣ ✅ باری اینکه شراب تسنیم از افق عرش اَعلی به سمت علییّن جاری است و به زمین بهشت نمی‌رسد ناظر بر این معنا است که انوار علوم توحیدیه که از صُقع ذات اُلوهی به نحو تجلی تنزّل می‌یابد، هرگز به زمین اجسام و مادیات سِفلیه نمی‌رسد، بلکه خاصُ الخاصِّ روحِ اعظم محمدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله و اوصیای محمدیّین علیهم‌السلام خواهد بود. که اهل معنا این حقیقت توحیدی را کشفِ تامِّ محمدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله می‌نامند. 🔍 محصل کلام اینکه همۀ این مطالب عالیّه کاشف بر جلالت ارفع ذوات مقدّسۀ اهل‌بیت علیهم‌السلام است که موجب بر مَبهوت شدن و شگفتی هر مَلک مقرّب و نبیّ مرسلی علیهم‌السلام می‌گردد 🎇 چنان که مولا علیه‌السلام فرمودند: «لَا يَرَانَا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَلَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ إِلَّا بُهِتَ بِأَنْوَارِنَا وَعَجِبَ مِنْ ضِيَائِنَا وَجَلَالَتِنَا؛ هیچ فرشتۀ مقرب و هیچ پیامبر فرستاده شده ای ما را نبیند مگر آنکه از انوار ما مبهوت شده و از روشنایی و جلالت ما به شگفت آید» (كافی، ج ‏۸، ص ۲۵). ❤️ و غایت مطلب اینکه این نورانیت و جلالت نیز بر محوریّت و مرکزِ ثِقل وجودِ مُطهّرۀ طُهرِ صدیقۀ طاهره علیهاالسلام است. 🔸وَلَهَا جَلَالٌ لَيْسَ فَوْقَ جَلَالِهَا 🔹جلَالٌ إِلَّا جَلَالُ اللهِ جَلَّ جَلَالُهُ برای فاطمه علیهاالسلام جلالتی است که بالاتر از آن جلالی نیست، مگر جلالت خداوندی که جلال او باعظمت باد. 🔸وَلَهَا نَوَالٌ لَیسَ فَوقَ نَوَالِهَا 🔹نوَالٌ إِلَّا نَوَالُ اللهِ عَمَّ نَوَالُهُ برای فاطمه علیهاالسلام بخشش و عطایی است که بالاتر از آن بخششی نیست، مگر بخشش و عطای خداوند که عطایش فراگیر است. 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🎊امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: 📜 إِنَّا أَهْلُ بَيْتٍ نَصِلُ مَنْ قَطَعَنَا وَنُحْسِنُ إِلَى مَنْ أَسَاءَ إِلَيْنَا، 💐 ما اهل‌بیتی هستیم که با آن‌کس که از ما بریده، می‌پیوندیم و به کسی که به ما بدی کرده است، نیکی می‌کنیم. 📚قرب الإسناد، ص ۳۸۶. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛡 بازار دنیا 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌ آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🏴شهادت امام هادی علیه‌السلام/۱۴۰۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙋🏻‍♂️ توسل به امام هادی علیه‌السلام 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج‌ آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🏴شهادت امام هادی علیه‌السلام/۱۴۰۱ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat