بخش اول.mp3
9.86M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه چهارم، در سه بخش)
✅(بخش اول)
🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریهها
🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز میشود؛ تجربهای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمیتوان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد.
🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزارههای کلی را بدست میآوریم.
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راهها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمیتوان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» میباشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمیرساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطههایی مانند مفروضات و نظریهها هستند که آنها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کردهایم.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش دوم.mp3
5.52M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه چهارم، در سه بخش)
✅(بخش دوم)
🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریهها
🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز میشود؛ تجربهای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمیتوان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد.
🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزارههای کلی را بدست میآوریم.
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راهها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمیتوان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» میباشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمیرساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطههایی مانند مفروضات و نظریهها هستند که آنها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کردهایم.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
بخش سوم.mp3
3.15M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه چهارم، در سه بخش)
✅(بخش سوم)
🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریهها
🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز میشود؛ تجربهای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمیتوان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد.
🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزارههای کلی را بدست میآوریم.
🔹استقراء یکی از قدیمیترین راهها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمیتوان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» میباشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمیرساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطههایی مانند مفروضات و نظریهها هستند که آنها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کردهایم.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#تاریخ_فلسفه راسل و ترجمه از سر تفنن
🔶دو ویژگی تاریخ #فلسفه_غرب_راسل:
1️⃣ نثرِ شیوا، روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند.
2️⃣ راسل تنها به نقلِ آراء واَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است. ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفه راسل دانستهاند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1072
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️#تاریخ_فلسفه راسل و ترجمه از سر تفنن
🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸ سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ #فلسفه_غرب_راسل به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است.
🔹 #رونالد_ریگن رییس جمهور اسبق #آمریکا گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ فلسفه غرب راسل میخواند.
🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفه غرب راسل موافقان و مخالفان سخن بسیار گفتهاند.
🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن، جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با #تاریخِ_فلسفه آشنا کند.
🔹نکته مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه غرب آشنا کند؟
🔹تاریخ فلسفه راسل توسط مترجم نامور نجف دریابندری که چند روزی است رُخ در نقابِ خاک کشیده است، به زبان فارسی درآمده است.
🔹گفتهاند و نوشتهاند که دریابندری زبان انگلیسی را به صورت خودآموز، فرا گرفته است، به نظر نگارنده این مسئله چندان اهمیتی ندارد، کارنامه فرد و آثار او مهم است.
🔹در روزگار ما تاریخ فلسفه را به صورت گروهی مینویسند و چه خوب کاری میکنند.
🔹این کار محاسن بسیاری دارد یکی از آنها این است که دقت و وثاقت کار را افزایش میدهد.
🔹من امّا از خواندنِ تاریخ فلسفهای که یک نفر از آغاز تا انجام آن را نگاشته باشد بیشتر لذت میبرم و از جهاتی آن را مخصوصا برای کسی که آموختن فلسفه را تازه اغاز کرده مفیدتر میدانم.
✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1072
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه پنجم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه پنجم.mp3
14.07M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه پنجم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
🔹مهمترین شخصی که به عنوان یک ابطالگرا در دنیا مطرح است، «کال پوپر» میباشد.
🔹بدلیل ترجمه آثار وی در ایران، بسیاری از اساتید و دانشجویان گمان میکردند که ابطالگرایی، تنها معیار مهم در فلسفه علم جهان است.
🔹ابطالگرایی، اولین گرایش واقعی در فلسفه علم در قرن 20 است.
🔹آنان تجربهگرا بوده و مدافعان شدید علماند، اما در صدد اصلاح دامنه علم نیز میباشند تا بسیاری از اشکالات وارده بر #پوزیتیویسم وارد نشود.
🔶ابطالگرایی دو چیز را میپذیرد:
1️⃣ طبق همان منطق صوری، امکان اثبات وجود نداشته و نمیتوان از گزارههای کلی به گزارههای جزئی رسید؛
2️⃣ مشاهدات جزئی ما، توسط نظریههایی هدایت میشوند، اما این نظریهها که در نگاه اول، حدس نام دارند، باید برای آن مویّدی پیدا شود.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1076
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔹 #اقتصاد_شناختی منبعث از علوم شناختی میشود که علوم شناختی هم با عصبشناسی آغاز میشود، و زبانشناسی و فلسفه ذهن.
🔹این سه مورد، فلسفهشان را از #فلسفه ذهن و مبانی تجربهشان را از علوم اعصاب میگیرند و در کارهایشان نیز از زبانشناسی استفاده میکنند.
🔹زبانشناسی یک جزء بسیار پررنگ اقتصاد شناختی و علوم شناختی است. اما اصلاً در ایران هیچ چیزی در این مورد نداریم.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش اول).mp3
5.06M
📍 #اختصاصی
🎙 #فایل_صوتی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش اول)
🔸بحث «اقتصاد شناختی» یکی از شاخههای کار علمی بینرشتهای در رشته #اقتصاد و روانشناسی است.
🔸یعنی اقتصاد شناختی، بحثی است که از مباحث کاگنیشن روانشناسی و روانشناسی اجتماعی که به «شناخت اجتماعی» و «روانشناسی شناختی» ترجمه شده است.
🔸اگر بخواهیم یک دستهبندی خیلی کلی و بالاجمال داشته باشیم، بحثهایی که در اقتصاد میآید و میخواهند فرایندهای ذهنی و الگوهای ذهنی را کشف کند تا یک کنش و رفتار اقتصادی را شناسایی کند، این به بحثهای اقتصاد شناختی مرتبط میشود.
🔸البته عرض کردم که رفتارگرایی و شناختگرایی خیلی جاها خلط شدهاند؛ اما ریشهاش به مباحثی نظیر انقلاب شناختی که ۱۹۵۰م شروع شده در روانشناسی بر میگردد.
🔸اینها بحث اصلیشان الگوهای ذهنی و چارچوبهای ذهنی است که میخواهند در اقتصاد اثرگذار باشند.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش دوم).mp3
10.44M
📍 #اختصاصی
🔊 #فایل_صوتی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش دوم)
🔹بحثهای معرفتشناسی جزو زیر مجموعههای #اقتصاد شناختی هستند که در خصوص آن بحث میکنند.
🔹یعنی میگویند: بحثهایی که شما دربازه کاگنیشن در عصبشناسی مطرح میکنید را میتوانیم وارد #فلسفه کنیم و از آن نتیجه بگیریم که یک الگوهای ذهنی داریم که اینها به واسطه مواد قابل تغییر هستند.
🔹مثلاً بگوییم: در جامعه، مصرف انرژی بالاست. برای اینکه مصرف انرژی را کاهش دهیم، فرضاً سدیم خون این افراد باید بالاتر برود تا در سلولهای عصبیشان اتفاقاتی رخ دهد.
🔹اگر این را بگوییم، برداشت فلسفی میشود که نوعی جبرگرایی میشود.
🔹اگر بگوییم تصمیمات ذهنی و این مسائلی که داشتیم به نوعی به متافیزیک ربط میدادیم، خودِ متافیزیک نیز با فیزیک این مواد کار میکند. بنابراین وارد فلسفه ذهن میشود.
🔹بحثی که در اقتصاد خیلی جدی گرفته میشود، بحث عقلانیت است که در این زمینه در اقتصاد مقالات زیادی داریم.
🔹عقلانیت کلاسیک اقتصادی که میشود به آن گفت: عقلانیت تمام و کمال و عقلانیت معروف ابزاری. سپس «عقلانیت محدود» میشود که این را «هربرت سایمون» که جایزه نوبل در اقتصاد دریافت کرده، مطرح میکند.
🔹کانمَن هم بحث عقلانیت محدود را کار کرده و بحثهای جدید دیگری که حتی قائل به عقلانیت محدود نیستند و معتقدند که چیزی «شبیه به عقل» داریم؛ نه اینکه بگوییم: عقلانیتی وجود دارد و ممکن است خوب کار کند و بعضی مواقع به یک قیودی میخورد و این کامل نیست.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه ششم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه ششم.mp3
12.16M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه ششم)
🔰موضوع: ابطالگرایی
🔹ابطالگرایی، دیدگاه جذابتری نسبت به استقراءگرایی بوده و حداقل این نظریه این است که میدانیم که نگاه منطقی که استقراءگرایی، توانایی دفاع از آن را نداشت، ابطالگراییی میتواند راضی کرده و لحاظ منطقی میتواند از دیدگاه خود دفاع کند؛ با این اسلوب که ادعا میکند که صرفا در جایی که مثال نقض آورده میشود، آن مثال را به عنوان یک ابطال گر میپذیرد و ادعای اثبات را کنار میگذارد.
🔹ابطالگرایان معتقداند که هر قدر فرضیه ما ابطالپذیر تر باشد، بهتر است؛ چراکه ابطالپذیری را معادل دقت میدانند.
🔹ابطالگرایان ساده معتقد بودند که هر قدر نظرات، ابطالپذیر تر باشند، ما خودمان را بیشتر در معرض آزمون و ابطال قرار میدهیم؛ زیرا که ما ادله خود را زیاد آوردهایم.
🔹ابطالگرایان پیشرفته میگویند: این ویژگیها کافی نیست، بلکه اگر میخواهیم پیشرفت علم را در نظر بگیریم، باید فرضیه جانشین ما از فرضیه قبلی بهترباشد (ابطالپذیرتر باشد).
🔹بحث نسبیگرایی در خود علم از ابطالگرایی اغاز میشود.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1085
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #گفتگو
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔹 #اقتصاد_شناختی منبعث از علوم شناختی میشود که علوم شناختی هم با عصبشناسی آغاز میشود، و زبانشناسی و فلسفه ذهن.
🔹این سه مورد، فلسفهشان را از #فلسفه ذهن و مبانی تجربهشان را از علوم اعصاب میگیرند و در کارهایشان نیز از زبانشناسی استفاده میکنند.
🔹زبانشناسی یک جزء بسیار پررنگ اقتصاد شناختی و علوم شناختی است. اما اصلاً در ایران هیچ چیزی در این مورد نداریم.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دکتر سبحانی (بخش سوم).mp3
3.24M
📍 #اختصاصی
🔊 #فایل_صوتی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش سوم)
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
♦️اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
👤با دکتر سیدعلی سبحانی
🔻(بخش سوم)
🔸عمدتاً کسانی که در شناختی صحبت کردهاند، به نوعی نهادگرا هستند.
🔸در دانش #اقتصاد یکسری مکتب داریم که مکاتب اصلی هستند و شروعشان با «آدام اسمیت» و #مکتب_کلاسیک است.
🔸البته فعلاً با «مرکانتیلیسمها» کار نداریم. مکتب کلاسیک و مکتبی که الان خیلی در ایران مطرح هست، #مکتب_نئوکلاسیک است.
🔸خیلی از کسانی خودشان را اقتصاددان میدانند، نئوکلاسیک بعد از آدام اسمیت شناخته میشوند.
🔸یکی از ویژگیهای اصلیشان این بوده که قائل به عقلانیت ابزاری و عقلانیت کامل بودند.
🔸یعنی با استفاده از همان نگاه فردگرایی روششناختی میگویند: یک انسانی دنبال این است که منافعش را حداکثر کند.
🔸این حداکثرسازی منافع به واسطه عقلانیتی است که آن عقلانیت اطلاعاتی را تحلیل میکند و نهایتاً تصمیماتی میگیرد. آن یک نفر، عقلانیت را به حد اعلا میرساند.
🔸میگویند: آن آدمی که اینگونه نیست، جزو اقلیت است و از چنین کسانی خیلی کم وجود دارد که عقلانی نباشند. مشخصه عقلانیت که عقلانیت ابزاری به آن میگویند، از نظرشان این است که آن آدم حداکثرساز سود، لذت و رفاه و چنین مواردی است.
🔸این عقلانیت دنبال این است که منافع را برای فرد تأمین کند و این فرد هم به تمام اطلاعاتی که لازم دارد، دسترسی دارد.
🔸این اطلاعات با این ساختار ذهنی ترکیب میشود، خروجی میدهد و تصمیم میگیرد که مثلاً چقدر تقاضا و یا عرضه کند، یا چقدر کار و یا استراحت کند؛ درباره همه اینها تصمیمگیری میکند.
🔸تنها قیدی که میزنند، قید زمان برای کار (میزان کار کردن در ۲۴ ساعت در شبانه روز) و قید بودجه است.
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1091
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تنها «بازمانده» #سینمای_فلسطین
🔸«بازمانده» که یک قرائت تاریخی از نحوه اشغال #فلسطین توسط #صهیونیست_ها پس از خروج بریتانیا از این مناطق و نحوه نسلکشی فلسطینیها در بستری دراماتیک است، پس از اکران سینمایی نه فقط از سوی شبکههای تلویزیونی ایران، بلکه از سوی شبکههای عربی نیز بارها بازپخش شد.
🔸برای نمونه فروردینماه سال ۹۲ به درخواست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر، شبکه تلویزیونی«الشروق» الجزایر فیلم ایرانی «بازمانده» را پخش کرد که اتفاقاً با استقبال خوب مردم الجزایر روبهرو شد؛ به شکلی که تنها یکی از پیامدهای مثبت پخش آن، برگزاری «کنفرانسی مطبوعاتی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین» چند روز پس از پخش فیلم «بازمانده» در الجزایر بود.
✍️نویسنده: احسان سالمی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1104
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️تنها «بازمانده» #سینمای_فلسطین
🔸جالب اینکه منوچهر محمدی، تهیهکننده «بازمانده» سالها پس از ساخت این اثر، در گفتوگویی درباره تاثیر مهم نگاه بینالمللی سازندگان «بازمانده» و رجوع سیفالله داد به عنوان کارگردان و نویسنده فیلمنامه آن به منابعی از زبانهای مختلف برای دقیقتر شدن نگاهش به مسأله فلسطین میگوید: «آقای داد برای نگارش فیلمنامه «بازمانده» چند سفر به سوریه و لبنان داشت و حجم زیادی کتاب تاریخی درباره این سرزمینها مطالعه کرده بود.
🔸احاطه و تسلط به ۲ زبان عربی و انگلیسی کمک شایانی به او میکرد تا متون اصلی را بدون نیاز به ترجمه بخواند.
🔸آقای داد اسناد و مدارکی را مطالعه کرد و تعداد زیادی از کتابهای حوزه مقاومت فلسطین را که در کشورهای مختلف به چاپ رسیده بود، خواند.
🔸هدف ما این بود فیلمی تهیه کنیم که نهتنها در ایران، بلکه در دنیای عرب امکان مطرح شدن داشته باشد و موضوع فلسطین را به گونهای روایت کند که مخاطب بتواند آن را بپذیرد و باور کند».
🔸«بازمانده» که یک قرائت تاریخی از نحوه اشغال #فلسطین توسط #صهیونیست_ها پس از خروج بریتانیا از این مناطق و نحوه نسلکشی فلسطینیها در بستری دراماتیک است، پس از اکران سینمایی نه فقط از سوی شبکههای تلویزیونی ایران، بلکه از سوی شبکههای عربی نیز بارها بازپخش شد.
🔸برای نمونه فروردینماه سال ۹۲ به درخواست رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در الجزایر، شبکه تلویزیونی«الشروق» الجزایر فیلم ایرانی «بازمانده» را پخش کرد که اتفاقاً با استقبال خوب مردم الجزایر روبهرو شد؛ به شکلی که تنها یکی از پیامدهای مثبت پخش آن، برگزاری «کنفرانسی مطبوعاتی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین» چند روز پس از پخش فیلم «بازمانده» در الجزایر بود.
✍️نویسنده: احسان سالمی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1104
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️افول #رژیم_صهیونیستی از نمای نزدیک
🔹ما مسالهای به نام #صهیونیسم داریم که یکسری آمال، اصول و آرمانهایی دارد. حرف آنها این بوده که ما ملتی بدون سرزمین بودیم و به سرزمین بدونی ملت آمدیم.
🔹 #فلسطین سرزمینی تقریبا خالی از سکنه بوده و ما یهودیانی که کشور نداشتهایم به این سرزمین آمدیم. یا حرفشان این است که فلسطینیها قومی عقبمانده متحجر و اهل کشت و کشتار هستند.
🔹آنها سعی کردهاند اینگونه مسائل را از طریق کتب درسی جا بیندازند اما انتشار اسناد جنگ اول اعراب و صهیونیستها در سال ۱۹۴۸ بعد از ۳۰ سال یعنی در سال ۱۹۷۸ فاش کرد آن زمانی که مهاجران به فلسطین آمدند، این سرزمین جمعیت زیادی داشت و جنگ ۱۹۴۸ باعث آوارگی بسیاری از فلسطینیها شد و چیزی حدود ۷۰۰ هزار نفر آواره شدند.
✍️نویسنده: سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1098
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #گفتگو
♦️افول #رژیم_صهیونیستی از نمای نزدیک
🔹بخشی از شکافها در جامعه رژیمصهیونیستی عطف بهماسبق میشوند و بخشی هم جدید هستند.
🔹یکسری از شکافها از قبل وجود داشتهاند و یکسری شکافها نیز بنابر شرایط فعلی و تاریخی اخیرا بهوجود آمدهاند.
🔹شکافهای قدیمی مانند شکاف «سفاردی- اشکنازی» یعنی شکاف شرقیتباران و غربیتباران است که البته الان کمرنگتر شده است.
🔹شکاف چپ و راست نیز شکافی قدیمی است که ماهیتی سیاسی دارد و آن نیز الان کمرنگ شده است زیرا چپها الان جایگاه خاصی در سیاست رژیم صهیونیستی ندارند.
🔹دلایل بهوجود آمدن این شکاف، تا حد زیادی به زمان مهاجرت این گروهها بازمیگردد. اشکنازیها یا غربیتباران خود را بانیان تاسیس رژیم صهیونیستی میدانند.
🔹شرقیتباران نیز از زمان تاسیس این رژیم در دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ وارد رژیم صهیونیستی شدهاند ولی الان دیگر مهاجرت به شکل سابق وجود ندارد و مهاجرت سالانه به رژیم صهیونیستی امروزه در حد ۲۰ هزار نفر است.
🔹چون بحث مهاجرت کمرنگ شده، غربیتباران و شرقیتباران با همدیگر آمیخته شدهاند.
🔹بهوجود آمدن شکافهای جدید هم عاملی در کمرنگ شدن این معضل بوده است.
✍️نویسنده: سلمان رضوی، کارشناس مسائل فلسطین
🔻متن کامل مصاحبه:
🌐 http://fekrat.net/?p=1098
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️بررسی سیر زندگی ادبی و دیدگاه محمود درویش
🔶شعری که تسلیم نشد.
🔹از بسیاری جهات زندگی محمود درویش، چکیده سفر رنجآمیز مردم فلسطین است؛ او در #فلسطین اشغالی متولد و توسط نیروهای اشغالگر این رژیم از کاشانه خود رانده شد.
🔹هنگامی که وی بازگشت یا بهتر بگوییم مخفیانه به محل زندگی پیشین خود مراجعت کرد، اسرائیلیهای اشغالگر هزاران نفر از فلسطینیهایی که اقدام به بازگشت کرده بودند را به شهادت رساندند.
🔹روستای او در میان صدها روستایی بود که توسط #صهیونیست_ها با خاک یکسان و از نقشه محو شده بود! او در محیطی رادیکال رشد نکرد، اما مانند بسیاری از فلسطینیها، #صهیونیسم او را به سوی سیاستهای رادیکال سوق داد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️بررسی سیر زندگی ادبی و دیدگاه محمود درویش
🔶شعری که تسلیم نشد.
🔹از بسیاری جهات زندگی محمود درویش، چکیده سفر رنجآمیز مردم #فلسطین است؛ او در فلسطین اشغالی متولد و توسط نیروهای اشغالگر این رژیم از کاشانه خود رانده شد.
🔹هنگامی که وی بازگشت یا بهتر بگوییم مخفیانه به محل زندگی پیشین خود مراجعت کرد، اسرائیلیهای اشغالگر هزاران نفر از فلسطینیهایی که اقدام به بازگشت کرده بودند را به شهادت رساندند.
🔹روستای او در میان صدها روستایی بود که توسط #صهیونیست_ها با خاک یکسان و از نقشه محو شده بود! او در محیطی رادیکال رشد نکرد، اما مانند بسیاری از فلسطینیها، #صهیونیسم او را به سوی سیاستهای رادیکال سوق داد.
🔹او درست زمانی که بسیاری از اعراب با حزبی که درخواست به رسمیت شناخته شدن اسرائیل را مطرح میکرد، به دشمنی برخاسته بودند، به حزب کمونیست پیوست؛ او مسلط به زبان عبری بود و روابطی با جامعه اسرائیلی داشت؛ اما به عنوان یک عرب فلسطینی در کشوری که بر اساس برتری مذهبی بنا شده بود، او فقط میتوانست با فاصله در جایگاه پستتری که صهیونیستها همچنان برای شهروندان عرب قائل هستند، باقی بماند.
🔹درویش یک کمونیست و در عین حال یک شاعر آزاد بود. از آنجا که آزادی و خلاقیت نمیتواند در بند هیچ ایدئولوژی و تفکری محدود بماند، درویش خیلی زود تبدیل به یک شاعر متعهد شد.
🔹شعرهای درویش دولت #اسرائیل را با وجود برتری نظامی در مقابل دولتهای عرب منطقه مورد تهدید قرار داد؛ درست مانند سنگها و سنگریزههای جوانان فلسطینی که هنوز تهدیدی برای این رژیم جعلی به شمار میروند.
🔻متن کامل یادداشت:
🌐 http://fekrat.net/?p=1110
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️قسم به قلم، #قدس آزاد خواهد شد.
🔹ناجی علی که با شلیک گلوله از سوی صهیونیستها به شقیقه راستش ترور شد درباره #رژیم_صهیونیستی و جنایتهایش میگوید: « رژیم صهیونیستی در تلاش برای اینکه ما فراموش کنیم که چیزی به نام #فلسطین وجود دارد، با تمام توان نظامیاش به ما یورش آورد.
🔹صهیونیستها میدانستند که وضعیت کلی جهان عرب به نفع آنهاست. آنها چیزی برای ترسیدن از جهان عرب، قدرتهای بینالمللی یا انقلاب فلسطین نداشتند. برای همین جنایتهایشان را ادامه دادند و مردم فلسطین را آواره کردند.»
✍️نویسنده: عاطفه جعفری
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1107
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️قسم به قلم، #قدس آزاد خواهد شد.
🔶برای نجات جان یک نفر قلم به دست گرفتم.
🔹«همواره به علت ناتوانیام در حمایت از مردم رنجیده بودهام.
🔹همیشه میگفتم چگونه نقاشیهایم از آنها دفاع میکند؟ آرزو داشتم که بتوانم زندگی حتی یک کودک را نجات دهم.
🔹تهاجم #اسرائیل همیشه وحشیانه بود. اما گاهی چنان میشد که بسیاری از مردم پس از این همه جنایت، همهچیزشان را از دست میدادند.
🔹یادم میآید یک روز، در راه منزل مردی را دیدم که برهنه در اطراف قدم میزد. مردم مبهوت به او نگاه میکردند.
🔹به همسرم «ویدا» هشدار دادم و از او درخواست کردم که برود و برایم یک پیراهن و شلوار بیاورد. آن مرد بزرگتر از من بود؛ بنابراین رفتم و یکی از تیشرتهای بزرگترم و یک شلوار از یکی از همسایهها گرفتم، آوردم و به او پوشاندم.
🔹سپس چند سوال از او پرسیدم، اما او ساکت باقی ماند. پس از کمی پرسوجو، فهمیدم که از اهالی سعیده است. پس از چند روز بمباران بیامان، مجبور شده بود بهخاطر پیدا کردن مقداری نان یا هر نوع غذا برای فرزندانش خانهاش را ترک کند.
🔹او امیدوار بود بتواند مغازه بازی پیدا کند، زیرا بسیاری از خیابانهای قدیمی سعیده پوشانده شده بود و افراد میتوانستند در امنیتی نسبی در آنجا راه بروند.
🔹تلاش او بیهوده بودن را اثبات کرده بود. هیچ فروشگاه بازی وجود نداشت. وقتی او به خانه برمیگردد، متوجه میشود که خانهاش نابود شده و همسر و هفت، هشت بچهاش کشته شدهاند. وقتی اسرائیلیها ما را به ساحل بردند، از مقابل خانه آن مرد گذر کردیم.
🔹من متوجه نشانههای کوچک نوشتهشده روی زغال چوب شدم: «مراقبت کنید! در اینجا خانواده زندگی میکند.» این حرفهایی که دل آدمی را از جنایتهای #رژیم_صهیونیستی میسوزاند و میلرزاند، سخنان ناجی علی، کاریکاتوریست مشهور فلسطینی است.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1107
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #گفتگو
♦️پروژه صهیونیستها برای اعراب؛ ایران هراسی
🔹دام «ایران هراسی» #صهیونیست_ها برای امارات و عربستان از سوی غرب بهگونهای چیده شده است تا با هراسی که از ایران و یا ترکیه برای آنها ایجاد میشود، با گروههای مقاومت #فلسطین همچون حماس دشمنی ورزند و آنها را در ریاض زندانی کنند.
✍️نویسنده: روح الله فرقانی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1101
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #گفتگو
♦️پروژه صهیونیستها برای اعراب؛ ایران هراسی
🔹سلمان رضوی با اشاره به عادیسازی روابط برخی کشورهای منطقه با #رژیم_صهیونیستی، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی برای گسترش روابط خارجی خود تلاشهای زیادی میکند، این رژیم از هر اتفاق یا واقعهای برای بهرهبرداری سیاسی خودش استفاده میکند و تنها موجودیتی است که از زمان تأسیس خودش با مشکل هویت مواجه است، به این دلیل است که از هر رویدادی به نفع خودش بهره میبرد مثلاً سال ۱۹۴۸ که فلسطین را اشغال کرد، یکسال طول نکشید که عضو #سازمان_ملل شد و عمده کشورهای غربی این رژیم را به رسمیت شناختند.
🔹علی کمیلی با اشاره به تلاشهای رئیسجمهوری #آمریکا برای عادیسازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: وقتی #دونالد_ترامپ روی کار آمد طرح دو دولتی را که مبتنی بود، بخشی را فلسطینیها و بخش دیگری را یهودی عهدهدار شوند را زیرپا گذاشتند و به طرحی دیگر موسوم به «معامله قرن» روی آوردند که حق بازگشت و حق سرزمینی را از فلسطینیها میگیرد.
🔹علیرضا عرب کارشناس مسائل #فلسطین با بیان اینکه الحاق کرانه باختری در قالب طرح معامله قرن ترامپ صورت خواهد گرفت تا یک طرح، یکجانبه و اسرائیلی قلمداد نشود و مشروعیت پیدا کند، عنوان کرد: اگر این الحاق در قالب این طرح انجام نمیشد یک طرح کاملاً راستگرایانه صهیونیستی و یکجانبه تلقی میشد.
🔹وی ادامه داد: #نتانیاهو هماکنون در رأس دولت وحدت اضطراری قرار گرفته و نقطه تمرکز خود را بر الحاق شهرکهای صهیونیستی و غور اردن به رژیم اسرائیل قرار داده است که از اول جولای این پروسه الحاق را با کشاندن موضوع به کنیست و کابینه کلید خواهد زد.
✍️نویسنده: روح الله فرقانی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1101
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net