eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📋 🔻خیزش اجتماعی علیه کودک‌آزاری مدرن نتفلیکس 🔹«نانازها» یکی از فیلم‌های مستعمراتی فرانسه است که با بودجه دولتی این کشور ساخته می‌شود. 🔹کارگردان این نوع فیلم‌ها از بین اتباع آن‌دسته از کشورهای موسوم به جهان سوم انتخاب می‌شوند که تحت نفوذ فرهنگی فرانسه یا مستعمره آن بوده‌اند و مضمون آنها پشت‌کردن یکی از بومیان این کشورها به سنت کشور خودش و شیفتگی او نسبت به فرهنگ مدرن فرانسه است. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2434 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻خیزش اجتماعی علیه کودک‌آزاری مدرن نتفلیکس 🔹نتفلیکس طی سال‌های اخیر مطابق سنت لیبرال خودش شدیدا به تبلیغ یک‌سری هنجارشکنی‌های جنسی خصوصا همجنس‌بازی پرداخته است؛ اما این‌بار با پخش نانازها باعث شد اعتراضات خرد و کلانی که طی این مدت از گوشه و کنار دریافت می‌کرد، تبدیل به یک موج بزرگ شود. 🔹نانازها داستان دختربچه مهاجر ۱۱ ساله‌ای به‌نام امی است که با مادرش مریم و به‌همراه دو برادر کوچک‌ترش در آپارتمانی واقع در یکی از فقیرترین محله‌های پاریس زندگی می‌کند. آنها منتظرند پدرشان از سنگال به خانواده بپیوندد. 🔹امی توسط دختر سرکش همسایه، مجذوب رقص و بعضی جذابیت‌های دیگر زندگی فرانسوی می‌شود و درحالی که اینها با ارزش‌های اسلامی مادرش در تضاد است، راه خودش را می‌رود… . 🔹واکنش‌ها به این فیلم درحدی گسترده و خشمگین بود که نتفلیکس ناچار شد نسبت به نوع انتشار تبلیغات فیلم عذرخواهی کند. 🔹آنها البته تقصیر را به گردن خودشان گرفتند تا خود فیلم تبرئه شود و در ضمن، به این اشاره‌ای نکردند که به هر حال این مواد تبلیغاتی از خود فیلم استخراج شده‌اند و در آنچه دیده می‌شود، عده‌ای دختربچه مجبور به انجام حرکات اغواگرانه جنسی برای تهیه فیلم شده‌اند. ✍️نویسنده: میلاد جلیل‌زاده •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2434 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری در محاسبه تورم است؟ 🔸آقای هادوی تهرانی با بیان این که بالارفتن و پایین آمدن قیمت‌ها ربطی به اقتصاد اسلامی ندارد، اظهار کرد: 🔸«بنابراین اسلام اقتصادی دارد که نه سوسیالیستی و نه آزاد سرمایه‌داری است؛ اخیرا در برخی مقالات کشورهای پیشرفته دوران معاصر دیدم که حتی [در] ادبیات برخی از مطالب آنان -که جزء مسلمات و مطالب درسی شده است- می‌گویند که اقتصاد نمی‌تواند صدردرصد آزاد یا دولتی باشد.» ✍️نویسنده: سیدحسین امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2761 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری در محاسبه تورم است؟ 🔸دوستان چون فرق میان دانش‌های دستوری و توصیفی را نمی‌دانند و شاید در عمرشان به این اصطلاح هم برخورد نکرده باشند مثال‌های نادرستی هم می‌گویند که اشتباه است. 🔸مگر اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری بر سر محاسبه نرخ تورم و منحنی فلاکت است؟ 🔸این دو مکتب مهم اقتصادی، بحث‌شان این چیزها نیست؛ سوسیالیسم به اقتصاد دولتی و غیرآزاد معتقد است و نقش بازار را نفی می‌کند و اقتصاد لیبرال و سرمایه‌داری هم اقتصاد دولتی را قبول ندارد و به بازار آزاد اعتقاد دارد.» 🔸 هادوی‌تهرانی اضافه کرد: «اسلام هم در این نوع مباحث نظر دارد؛ مثلا در بحث مالکیت، نقش دولت و… اسلام می‌گوید نه این و نه آن. [اسلام] نقش خاصی برای دولت تعریف و وظایفی را بر دوش آن گذاشته است.» 🔸وی افزود: «بنده ۳۰ سال قبل در مقاله‌ای به اقتصاد در قرآن پرداختم و به کنگره بین‌المللی قرآن و مسائل روز که در مدرسه آیت‌الله العظمی گلپایگانی برگزار شد، ارائه کردم و سال‌ها بعد در قالب کتابی منتشر شد؛ در آن اثر فقط با تکیه بر قرآن، ساختار اقتصادی اسلام تبیین شده است.» 🔸البته برخی دوستان اینقدر صداقت و صراحت دارند که [تلقی‌شان را اعلام کرده و] بگویند اسلام، اقتصاد ندارد -که البته نظر نادرستی است- ولی برخی همین‌قدر صداقت و صراحت را هم ندارند، لذا می‌گویند اسلام اقتصاد دارد، ولی به آن باور قلبی ندارند. 🔸می‌گویند اسلام، اقتصاد دارد، اما گامی در راستای تحقق آن برنمی‌دارند و هر اندیشه‌ای که بتواند اقتصاد اسلامی را محقق [کرده] و به‌نحو جدی مطرح کند، نفی می‌کنند.» ✍️نویسنده: سیدحسین امامی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2761 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقاط قوت و ضعف سند الگوی پایه اسلامی‌ایرانی پیشرفت 🔹کشورهای پیشرفته غربی هم الگو دارند و نظام فرهنگی آنها هم متناسب با همین الگوست، یعنی مردم باید مصرف‌کننده باشند و بازارهای جهانی هم باید به تصرف آنها در بیاید؛ 🔹 برای اینکه ویژگی این نظام، مازاد تولید است و همیشه ملزم به فعالیت هستند، پس باید نه‌ تنها کشور خودشان، بلکه کشورهای دیگر هم بازار مصرف آنها شوند. 🔹 تنها خطر پیش روی آنها شوروی بود که فرو پاشید. البته چین هم بود که اینک خودش پاره‌ای از این نظام پیچیده اقتصادی و مالی جهان شده است. 🔹 نظام مالی هم در همین ساختار در غرب شکل گرفته است، بنابراین آنها هم الگو داشته‌اند؛ الگویی است که به اصطلاح، الان در افق آن هستند. 🔹 تا ان‌شاءالله مسائلی جدی برای آنها به‌وجود بیاید و مسیرشان را عوض یا الگویی دیگر برای خود تعریف کنند. فعلا که همه‌چیز نشان می‌دهد آنها براساس این الگو جلو می‌روند. 🎤گفت وگو با: دکتر مسعود درخشان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2763 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نقاط قوت و ضعف سند الگوی پایه اسلامی‌ایرانی پیشرفت 🔹در سند الگوی پایه اسلامی‌ایرانی پیشرفت سعی کرده‌اند آرمان‌ها «فرازمانی و فرامکانی» باشد. خود این اصطلاح ایراد دارد: فرامکانی یعنی این متن عینا در آمریکا هم قابل اجراست و اگر دقیق نگاه کنیم، واقعا هم همین‌گونه است؛ جز آن قسمتی که بحث اسلامی در آن هست. 🔹آن‌جایی که فرض بفرمایید مربوط به حیات طیبه است؛ طبعا فرامکانی به این معنا نیست ولی باید ببینیم ظهور آن در قسمت‌های دیگر چگونه است و آیا اثرش تا آن قسمت‌ها هم رسیده است. 🔹اینها معتقدند که آرمان‌هایی مانند ایمان به غیب، مدارا و همزیستی با همنوعان، رحمت و اخوت با مسلمانان، بهره‌برداری کارآمد و عادلانه از طبیعت، تفکر، عقلانیت، آزادی معقولانه، انضباط اجتماعی، قانون‌مداری، تعاون، صداقت، میل به کفاف و… فرامکانی و فرازمانی هستند! بله، تا هنگامی که «ایمان به غیب» نقشی در بهره‌برداری عادلانه و کارآمد از طبیعت نداشته باشد، البته که مهم نیست. مادامی‌که «ایمان به غیب» در بهره‌برداری ما از میادین نفتی تاثیری نداشته باشد، به‌نظر یک آمریکایی یا یک انگلیسی، این مهم نیست و مشکلی ندارد و می‌تواند «ایمان به غیب» هم باشد. 🔹 آن داستانی که می‌گویند اولین‌بار که یک مقام انگلیسی‌ به ایران آمده بود، دید یک نفر بالای مناره‌ای رفته و دارد یک چیزهایی می‌گوید. گفت چه می‌گوید؟ اذان را برایش ترجمه کردند. گفت این اذان به‌منافع انگلیس هم آسیب می‌رساند؟ گفتند: نه! گفت: خب بگویید بلندتر هم فریاد بزند. 🔹 اینجا هم همین‌طور است؛ مادامی‌که «ایمان به غیب» جایی ظاهر نشود، خب باشد یا عقلانیت، انضباط اجتماعی، آزادی معقولانه باشد یا نباشد، هیچ فرقی نمی‌کند. پس کوشش شده آرمان‌ها فرازمانی و فرامکانی باشند! به هرحال آرمان‌های خوبی نوشته شده است. 🎤گفت وگو با: دکتر مسعود درخشان •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2763 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نباید رفتار داعشی با علم داشته باشیم 🔸تعبیر «غرب‌شناسی» در آثار مرحوم سیدمنیرالدین حسینی شاید من ندیدم و بنابراین اینکه بگوییم روش غرب‌شناسی ایشان چه بوده است، شاید – به یک معنا- دقیق نباشد. 🔸 اما اگر بخواهم در مورد ایشان و تفکر ایشان توضیح بدهم به ذهنم می‌رسد که بگویم ایشان چه داشته است که از آن تعبیر به غرب‌شناسی می‌شود. 🔸ایشان نگاه خاصی به تمدن و دنیای جدید داشتند؛ واژه تمدن در آثار ایشان – از همان اوایل دهه ۶۰ و اواخر دهه ۵۰- هست. در بحث‌های ایشان این واژه [تمدن] هست و «تمدن مادی» و «تمدن الهی» می‌گویند و – به‌تعبیر من- سعی کردند یک دنیای جدیدی را بشناسند و شناخت خاصی از زمانه و دنیای امروز پیدا کردند. 🔸مستحضر هستید که ایشان در عین‌اینکه اهل مطالعه بودند و دروس حوزوی را نیز گذراندند و پیش اساتید شاگردی کردند، در عین‌حال اهل تامل و تفکر عمیق بودند. برخی افراد خیلی می‌خوانند، ارجاع می‌دهند و متن‌خوان هستند ولی برخی بیش از آنکه متن‌خوان باشند، متفکرند. 🎤گفت وگو با: سیدپیمان غنایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2765 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻نباید رفتار داعشی با علم داشته باشیم 🔸مرحوم آقای منیرالدین عمدتا در فضای «روند پژوهشی» تولید شده است و این برای عرضه‌اش نیازمند تکمیل، تبیین و احیانا در برخی خرده‌بحث‌ها [نیاز به] تصدیق دارند. 🔸ولی اینکه در آن مسیر و مفاهیم اصلی ایشان تجدیدنظری اتفاق افتاده باشد، من که تابه‌حال سراغ ندارم و حتی از آن‌طرف هست یعنی عمدتا – همان سوال اول شما که آیا با همان عمق پیگیری می‌شود یا خیر؟- اساسا دارند تلاش می‌کنند به آن عمق دست پیدا کنند. 🔸 چون واقعیت این است که ایشان یک متفکر عمیقی بود که چهل‌سال پیش وقتی این حرف‌ها را می‌زد – برخی که اساسا درحال حاضر پرچمدار برخی مباحث هستند- در همان زمان در چهل سال پیش این بحث‌ها از طرف آنها مورد تمسخر قرار می‌گرفت اما خوب تدریجا رشد پیدا کرد و ایشان به‌واسطه همین عمق‌اندیشی، کثرت و عمق مطالب‌شان، اساسا در مجموعه فرهنگستان بعد از ایشان تلاش زیادی -حداقل در این دو دهه- می‌شود که عمق حرف‌های ایشان فهمیده شود. 🔸چون اساسا معتقدیم بدون فهم دقیق مباحث ایشان به‌دلیل اینکه این آدم به‌هرحال سطحی از نبوغ را داشته است- [راه به‌جایی نخواهیم برد]. گاهی انسان معمولی است که حرفش سریع و راحت فهمیده می‌شود و من یک‌بار تعبیری می‌کردم و برای برخی شاگردان مرحوم آقای حسینی که گفتم ایشان -به‌نظر حقیر می‌رسد- مثل [این است که در] یک فضاپیمایی شاگردانش را سوار کرد و به یک جایی برد و در این مسیر نیز یک توفانی به‌پا کرد، اینها نیز که همراهش بودند حین حرکت متوجه نشدند که چه شد و با رحلت ایشان گردوغبارها خوابیده است و اینها یک جایی فرود آمده که یک دو دهه‌ای است تلاش می‌کنند بفهمند که چه شد. 🔸یعنی ایشان از کجا بلند شد، کجا نشست، کجاها را هدف قرار داد و چه مفاهیم اصلی‌ای را تاسیس کرد و چفت‌ و بست اینها با همدیگر چه می‌شود و آن‌وقت اینها را با ادبیات علمی رایج حوزه و دانشگاه تطبیق کنیم که البته رگه‌های این همه در حرف‌های ایشان هست. 🔸بنابراین تلاش می‌شود که به آن عمق دست پیدا کنیم و به همان عمق با زبان قابل گفت‌وگو با جامعه تفاهم پیدا کند. در بحث‌های خود ایشان نیز بوده است که باید [زبان گفت‌وگو با جامعه] بتواند با برخی مفاهیم -که بالاخره مفاهیم و ادبیات تاسیسی هست- تطبیق پیدا کند تا قابل گفت‌وگو و تفاهم باشد و تلاش می‌کنند این کار را بکنند. 🎤گفت وگو با: سیدپیمان غنایی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2765 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«بازار آزاد موجب سعادت همگانی» و «صدور دموکراسی» از هم پاشیده است 🔹برونو لاتور، استاد ممتاز دانشکده علوم سیاسی پاریس می‌گوید که یک رویای مشترکی وجود داشت، رویای جهانی‌شدن که افق مشترک جهانی بود که قرار بود دموکراسی‌ها صادر شوند و همه کشورها دموکراتیک شوند، بازار آزاد همه را به سعادت برساند و… 🔹می‌گوید که این رویا از هم پاشیده است و چند دلیل نیز می‌آورد -از بحران مالی ۲۰۰۸-۲۰۰۷ گرفته تا مصیبت‌هایی که بر سر نئولیبرالیسم در جهان‌سوم آمده است تا گرمایش زمین- و اینها باعث شده که این رویا از هم بپاشد. 🔹پس ما داشتیم جایی می‌رفتیم که اسمش بود جهانی‌شدن، اسمش بود لیبرال‌دموکراسی ولی حالا دیگر نمی‌توانیم به آنجا برویم. 🔹از یک‌طرف جنبش‌هایی مثل داعش و بومی‌گرایی و بنیادگرایی و… نشان داده است که ما به عقب هم نمی‌توانیم برگردیم؛ یعنی جایی در پشت‌سرمان نیز نداریم که بگوییم حالا یک زمین سفتی نیز هست که برویم آنجا بایستیم. 🔹درنتیجه سوال این می‌شود که «کجا فرود بیاییم؟»، «زمین سفت زیر پای ما کجاست؟» [این وضع] یعنی از بین رفتن آینده جمعی و مضمحل شدن هر نوع بازگشت به گذشته. 🎤گفت وگو با: امیرخراسانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2776 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻«بازار آزاد موجب سعادت همگانی» و «صدور دموکراسی» از هم پاشیده است 🔹لاتور بارها می‌گوید که برای اینکه وسط بایستیم، باید همه آن چیزهایی را که از خودمان رانده‌ایم، بیاوریم و ادغام کنیم؛ مثل طبیعت، مثل زمین. ما فکر می‌کردیم زمین در اختیار ماست و هرچه می‌خواهیم می‌توانیم با زمین بکنیم، اصطلاحا ما فعال مایشاء هستیم. 🔹حالا زمین دارد به ما واکنش نشان می‌دهد، دارد دچار فرسایش خاک می‌شود. اقلیم دارد به ما واکنش نشان می‌دهد. مدرنیزاسیون مبنایش را بر این گذاشت که ما کارمان را همین‌طور می‌توانیم پیش ببریم و طبیعت نیز گنگ و لال است و هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. 🔹الان معلوم شد که اتفاقا طبیعت واکنش نشان می‌دهد و همان‌طور که قبلا گفتم، ما در یک شبکه و یک network با طبیعت هستیم و تا حالا این شبکه را به‌درستی درک نمی‌کردیم. 🔹اولین چیزی که لاتور می‌گوید این است که ما باید به network برگردیم و یک اصطلاحی در «Politics of Nature» دارد که می‌گوید به «collectivity» برگردیم. Collectivity پیوند ما با زمین است. من با زمین و طبیعت و پیرامونم پیوند دارم. تغییر آنها من را و سرنوشت من را نیز تغییر می‌دهد. این گزاره بسیار مهمی است. 🔹 از این جهت مهم است که در فلسفه مدرن، در فلسفه روشنگری همه فکر می‌کردند که ما می‌توانیم طبیعت را تغییر دهیم، ما می‌توانیم اشیا را تغییر دهیم. حالا لاتور می‌گوید این نظم اشیا می‌تواند ما را تغییر دهد. 🔹یک مثال خیلی روشن بزنم، مثالی که وجود دارد این است که ایده آزادی در ایران بعد از انقلاب در انتخابات دوم خرداد طرح شده بود، اما بیاییم مرور کنیم قبل از آن یک عده در آن مرکز معروف مجمع، یک عده در نشریه «کیان» و یک عده این طرف و آن طرف و به‌صورت جسته و گریخته درمورد آزادی و مردم‌سالاری حرف می‌زدند. این ایده می‌توانست در همین حد باقی بماند و فراگیر نشود. 🔹یکی از دلایل اینکه فراگیر شده بود، یا حجم بسیار بالای واردات ما بود یا حجم بسیار بالای تولید ما. یک مارک کفش پیدا می‌کردید که این کفش ملی و بلّا بود، حالا ده‌تا برند کفش آمده است. دال آزادی می‌آید و روی این اشیا می‌نشیند. این دومین ایده لاتور است که می‌گوید به این اشیا ترجمه می‌شود و شما رفته‌رفته تبدیل به سوژه‌های آزادی می‌شوید. 🔹اگر این اشیا نبودند، ماشین‌های گران‌قیمت نبودند، اتوبان نبود، احتمال اینکه ایده آزادی، به‌اصطلاح بگیرد بسیار کم بود، چراکه نظم اشیای مهیایی برای آن وجود نداشت. روی همین اصل لاتور اولین پیشنهادش این است که به network برگردیم و شبکه را جدی بگیریم و زمین را جدی بگیریم. 🎤گفت وگو با: امیرخراسانی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2776 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻هر رئیس‌جمهوری که بر آمریکا مسلط شد، به ما رحم نکرد 🔸از ابتدای انقلاب اسلامی هر رئیس‌جمهوری که بر آمریکا مسلط شد، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، به ما رحم نکردند. 🔸هر رئیس‌جمهوری که آمد، تحریم‌های رئیس‌جمهور پیشین خودش را ادامه و توسعه داد و به آن‌ها افزود. 🔸حتی آقای اوبامایی که مبتکر و پیشنهاددهنده مذاکرات هسته‌ای بود و در نهایت هم برجام را امضا کرد، دیدیم که هیچ تخفیفی که نداد، به آن هم عمل نکرد و حتی در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید زهر خود را ریخت و دَه تحریم اولیه آمریکا را امضا کرد و از کاخ سفید خارج شد. 🎤گفت وگو با:دکتر سید هادی سید افقهی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2789 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻هر رئیس‌جمهوری که بر آمریکا مسلط شد، به ما رحم نکرد 🔸آقای جو بایدن، چندین بار راجع به ایران صحبت کرده است. بنده با دقت متن‌ صحبت‌های ایشان که به زبان عربی و فارسی ترجمه شده را مطالعه کرده‌ام؛ ایشان به هیچ وجه روی خوش به ایران نشان نداده است. 🔸من با کمال اعتماد و هم‌آوردی عرض می‌کنم: آقای جو بایدن اصلاً گوشه چشمی حتی به اندک به ایران نشان نداده است و بلکه عکس آن وجود دارد. موضع‌گیری‌های بسیاری ایشان داشته که دلالت بر ادامه کینه و دشمنی و عداوت با ایران است. 🔸در این بین رفتار افرادی که در داخل هستند و می‌خواهند از این بابت برای انتخابات ۱۴۰۰ برای خودشان کلاهی بسازند، نشان‌دهنده دیوزگی سیاسی‌شان است. 🔸آن‌ها قافیه را باخته‌اند و متأسفانه بعضی از این روزنامه‌ها تبدیل به ستاد انتخاباتی جو بایدن شد‌ه‌اند. همین روزنامه‌ها، حملات شدید بایدن به کشورمان در آخرین نطقش را حذف کردند. 🔸به قول حضرت آقا، ما باید اولاً به امکانات خودمان متکی باشیم. ثانیاً خیلی به حرف‌ها و وعده‌های این‌ها اعتماد نکنیم. حضرت آقا بارها و بارها هشدار دادند، اما مسئولان دولتی توجه نکردند. فرمودند که: من به آمریکا بدبین هستم، من حتی به غربی‌ها هم بدبین هستم. 🔸این‌ها همه یکی هستند؛ منتهی شیوه‌ها و تاکتیک‌هایشان باهم متفاوت است. لذا ملاک ما این است که هرکس می‌خواهد رئیس‌جمهور شود، چه جو بایدن و چه ترامپ، عملکردشان برای ما ملاک است؛ نه صحبت‌ها و وعده‌های پوچ و اظهارات فریبنده‌ای که برای فریفتن بعضی از جناح‌های سیاسی در داخل ایران می‌کنند. این‌ها برای ما ملاک نیست. 🎤گفت وگو با:دکتر سید هادی سید افقهی •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/2789 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net