eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
◽️فمنیست‌های یهودی با تشکیک در متون دینی مربوط به فرودستی زنان، خواستار بازخوانی این متون به دست زنان هستند. ◽️به نوعی که زنان همچون انسان­‌های کامل و برابر با مردان دیده شوند و نیازهای معنوی و روحانی شان همپای مردان در نظر گرفته شود. ◽️آنان زنانی همچون هاجر و راحل را از زنانی می­‌دانند که از موقعیت بالایی برخوردار بودند و این نشانگر آن است که نظام اجتماعی بنی‌اسرائیل برای زنان اهمیت خاصی قائل بوده است و به تدریج نظام مردسالارانه این موقعیت را از زنان سلب کرده است. ◽️از این رو زنان به دنبال بازیابی جایگاه اصلی خود براساس مبانی دین اصیل هستند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | پلورالیسم دینی (بخش اول) ✍میثم کریمانی ☑️با نگاهی به سرتاسر جهان از شرقی‌ترین مناطق گرفته تا غربی‌ترین آنها به انواع و اقسام ادیان و سنت‌های دینی با باور‌ها و اعتقادات متفاوت و گاه متناقض و با انبوهی از آداب و سنن و مناسک و عبادات کاملا متفاوت برخورد می‌کنیم. ☑️حتی در میان یک دین واحد به اقسام فرقه‌ها و انشعابات بر می‌خوریم که گاه در یک یا چند باور و یا در روش عبادات و مناسک با هم تفاوت دارند و حتی فراتر از تفاوت، ناقض و نافی باور‌های یکدیگر نیز هستند. ☑️علاوه بر بحث تفاوت‌ها بسیاری از ادیان شباهت‌ها و اشتراکات زیادی نیز دارند برخی از ادیان و فرق انشعابی از دین قدیمی‌تر هستند همچون جینیسم که انشعابی از هندوئیسم است. برخی ترکیبی از ادیان مختلف همچون سیکیسم که شباهت‌هایش به اسلام و هندوئیسم به وضوح مشهود است و برخی نیز سر منشاء واحدی دارند همچون ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام که ادیان ابراهیمی نام گرفته‌اند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| پلورالیسم دینی (بخش اول) ✍میثم کریمانی ☑️با نگاهی به سرتاسر جهان از شرقی‌ترین مناطق گر
◾️در میان مسلمانان نیز فرقه‌ها و انشعابات زیادی بوجود آمد که اولین اختلاف و انشعاب بلافاصله بعد از فوت رسول خدا بوجود آمد که جانشین رسول الله کیست؟ ◾️کسانی در شورای سقیفه جمع شدند و قائل به این مسئله شدند که جانشین رسول خدا باید توسط مردم یا شورا انتخاب شود. ◾️در مقابل کسانی قائل به این هستند که مقام جانشینی پیغمبر همچون مقام خود پیغمبر مربوط به خداست و جانشین پیامبر نیز باید توسط خود خدا و با ابلاغ خود پیامبر معرفی شود و مردم و یا شورای بزرگان اجازه هیچ دخل و تصرفی در این مسئله ندارد. ◾️اصطلاح سنی یا اهل سنت به قائلین به شورا در جانشینی پیامبر اطلاق شد و اصطلاح شیعه به کسانی که معتقد بودند علی بن ابیطالب (ع) توسط خدا و با ابلاغ پیامبر انتخاب شد گفته شد علاوه بر این انشعاب اولیه بعدها فرقه‌ها و انشعابات دیگری نیز پدید آمد که در این نوشتار نمی‌توان به همه آنها پرداخت. ◾️غرض اصلی ما از این بحث این بود که نشان دهیم در این جهان وسیع چه مقداری از تنوع باورها واعتقادات وآداب وسنن وجود دارد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایه‌داری ✍مصطفی شم آبادی 🔆نظريه جامعه شبکه‌اي مانوئل کاستلز اشاره به اهميت اطلاعات و شبکه‌هاي تعاملي که اطلاعات در بستر آن‌ها جابجا مي‌شود دارد. از نگاه کاستلز در جامعه سرمايه‌داري، سرمايه منبع ايجاد‌کننده قدرت محسوب مي‌شد در حاليکه در جامعه اطلاعاتي، اين اطلاعات است که منبع توليد قدرت است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| سلبریتیسم و بازتولید نیاز کاذب در نظام سرمایه‌داری ✍مصطفی شم آبادی 🔆نظريه جامعه شبکه‌ا
⚡️با نگاهی به آمار بارگذاری پست‌ها و استوری‌های این دسته از سلبریتی‌ها درمی‌یابیم که در طول شبانه روز مخاطبان چه حجمی‌ از تولید محتواهای این سلبریتی‌ها را مشاهده می‌کنند و تحت بمباران نمایش‌ها و تبلیغات سلبریتی‌ها قرار می‌گیرند. ⚡️تمامی‌ این مخاطبان بیشتر از آنکه به تشریح فعالیت‌های تخصصی هنری خود بپردازند در این بستر به ارائه و نمایش سبک زندگی خود مشغول هستند. ⚡️سبک زندگی که با نمایش از بهترین و لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی خود و سانسور مشکلات روحی و شخصیتی خود به بازنمایی چهره‌ای شاد و پر از فراغت و لذت از خود در این بستر می‌پردازند و همین امر با توجه به مشکلات و آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی که در جامعه وجود دارد، باعث افزایش آسیب‌های روحی و روانی در میان مخاطبان می‌شود. ⚡️زیرا در مخاطب با ایجاد احساس نیاز کاذب، نتیجه‌ای جز اغراق و افزایش ضریب نارضایتی در جامعه و ناامیدی از کنش‌های فعالانه اقتصادی و اجتماعی می‌شود که این امر سهم به سزایی در کاهش سرمایه‌اجتماعی و افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه ایفا می‌کند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | فرزند آوری (بخش دوم)/استنادات طرفداران کاهش جمعیت ✍️آیت الله اکبری 🔸در دوران پذیرش و اجرای سیاست کنترل و تنظیم خانواده در ایران، علاوه بر اینکه نهادها و شخصیت‌­های اجرایی و حقوقی به تبیین ضرورت کنترل جمعیت ­پرداختند و با پشتوانه قانونی به این امر مبادرت ورزیدند، شخصیت­‌ها و نهادهای علمی و دینی نیز مدتی در این میدان نقش خود را ایفا کردند و بر طبل سیاست کنترل جمعیت و کاهش فرزندآوری کوبیده و برای آماده سازی جامعه از جهت فکری تلاش کردند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | یک بام و دو هوای خرده‌سلبریتی‌های اینستاگرامی ✍علی خلفیان ⚡️اینستاگرام یک شبکه اجتماعی محبوب و جایگزین فیسبوک در ایران است. استفاده از این شبکه اجتماعی در میان کاربران ایرانی رواج چشمگیری داشته و اقشار مختلف جامعه در این فضای تعاملی مشغول به فعالیت هستند. ⚡️در این شبکه وسیع اجتماعی، صفحاتی به صورت گسترده و با حجم انبوهی از تولید محتوا و تعداد زیادی از کاربران فعالیت می‌کنند که از سوی کاربران، به تأثیرگذاران اینستاگرام شهرت دارند. ⚡️این صفحات دنبال‌کنندگانی بالای چند صد هزار نفر داشته و معمولاً هر چند ساعت یکبار به تولید و نشر محتوا می‌پردازند. تعداد لایک‌ها و نظرات هر مطلب‌شان بیش هزار بار است و معمولاً بحث و گفت‌وگوهای متعددی در بخش نظرات آنان وجود دارد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
☑️عرفان و شرع 🔘گروهی تصور كرده‌اند كه عرفان عملی راه مستقلی بری كشف حقایق است كه بدون رعایت احكام شرعی میتواند مورد استفاده قرار گیرد و اسلام هم یا آن را امضا كرده (بدعت مرْضی) و یا دست‌كم، از آن منع نكرده است. 🔘در این زمینه، بعضی تا آنجا پیش رفته‌اند كه اساساً التزام به هیچ دینی را بری رسیدن به مقامات عرفانی لازم ندانسته‌اند. بعضی دیگر نیز التزام به یكی از ادیان و در شكل معتدل‌تر، التزام به یكی از ادیان الهی را كافی دانسته‌اند. 🔘اما از دیدگاه اسلامی، سیر و سلوك عرفانی راه مستقلی در كنار راه شرع نیست، بلكه بخش دقیق‌تر و لطیف‌تری از آن است و اگر اصطلاح «شریعت»؛ را به احكام ظاهری اختصاص دهیم، باید بگوییم: طریقت در طول شریعت یا در باطن آن قرار دارد و تنها با رعایت احكام شریعت، قابل تحقق است. 🔘به عنوان نمونه، شریعت احكام ظاهری نماز را تعیین میكند و طریقت عهده دار راه‌هی تمركز حواس و حضور قلب در آن و شروط كمال عبادات است. 🔘شریعت بر انجام عبادات به انگیزه‌ی مصونیت از عذاب الهی و رسیدن به نعمت‌هی بهشتی تأكید دارد، اما عرفان به خالص كردن نیت از هرچه غیر خداست تأكید دارد؛ همان كه در لسان روایات اهل‌بیت (علیهم السلام) «عبادت احرار»؛ نامیده شده است. 🔘همچنین شرك در شریعت همان شرك جلی از قبیل پرستش بت‌ها و مانند آن است، اما در طریقت، انواع دقیق‌تری از شرك خفی و اخفی مطرح است و هرگونه امید بستن به غیر خدا و بیم داشتن از غیر او و كمك خواستن از غیر او و عشق ورزیدن به غیر او ـ در صورتی كه همه‌ی اینها جنبه‌ی اصالت و استقلال داشته باشد و بر اساس اطاعت امر الهی نباشد ـ نوعی شرك محسوب میشود. 🔘بنابراین، انواع بدعت‌ها و آیین‌های ساختگی نه تنها مطلوب نیست بلكه می‎تواند مانع رسیدن به عرفان حقیقی نیز باشد، چه رسد به استفاده از اموری كه صریحاً و قطعاً مورد نهی و تحریم واقع شده؛و هرچند ممكن است بعضی از كارها موجب حالات به اصطلاح عرفانی موقتی باشد، ولی سرانجامِ خوبی ندارد و ممكن است دامی شیطانی بری سقوط نهایی باشد و نباید فریب آنها را خورد. حاصل آنكه راه حق همان است كه خدی متعال بیان فرموده است: «؛ فماذَا بَعْدَ الْحقِّ اِلاّ الضَّلالُ.»؛ (یونس: 32) ✍علامه مصباح یزدی 🆔 @fekrat_net
01_13951117_فلسفه_اجتماعی_حکمت_متعالیه.MP3
10.45M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 17 بهمن‌ماه 1395 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع: فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه و چرایی طرح آن 🆔 @fekrat_net
📝 | نقدی بر کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان/بازخوانی حقوق سیاسی و اجتماعی زنان در شاهنامه فردوسی ✍️فاطمه رضوی راد 🗂در بیشتر آثار ادبی جهان زنان حضور چشمگیری دارند؛ امّا این حضور به معنی ایفای نقش خاصی از سوی آن‌ها نیست. در بیشتر این آثار زنان عموماً اله‌گانی تصنعی یا موجوداتی فرودست‌اند که نمی‌توان برای آن‌ها حق خاصی متصور شد. 🗂امّا در اثری که حکیم طوس بیش از هزار سال پیش سروده، زنان دارای آن‌چنان حقوق سیاسی و اجتماعی هستند که برای مقایسه آن با یک اثر هم سنگ، به سراغ مترقی‌ترین سند حمایت از حقوق زنان، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان می‌رویم. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 7 دقیقه 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝 #بخوانید| نقدی بر کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان/بازخوانی حقوق سیاسی و اجتماعی زنان در شاهنامه فر
🗂زنان در دو اثر شاهنامه فردوسی و کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان، از حقوق سیاسی، چون مالکیت خصوصی و استقلال مالی برخوردارند یعنی بدون هیچ منعی می‌توانند مالک اموال شخصی خود باشند و در آن دخل و تصرف کنند (آن‌ها را ببخشند یا بفروشند). 🗂حق حضور در تمامی مناصب و مشاغل سیاسی اعم از پادشاهی، نخست وزیری، وزارت، سفارت، صدارت، خزانه داری، جنگاوری، دیپلماسی، مشاوره، میانجیگری برای حل مسائل سیاسی و… را دارند. 🗂چه در زمینه وضع قوانین و چه اجرای آن‌ها در شرایطی مساوی با مردان هستند و از ویژگی انحصاری حق رأی برخوردارند و می‌توانند در تمامی میادین دموکراسی صاحب رأی باشند. این زنان علاوه بر حقوق سیاسی که از آن سخن رفت از پنج دسته حقوق اجتماعی که شامل حقوق مربوط به نکاح و زناشویی، حقوق مادری، حق ارث بری برای زنان، تعلیم و آموزش و حضور در تمامی مناصب اجتماعی است برخوردارند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net