eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 | جریان‌شناسی مواجهه مکاتب نظری علوم انسانی با اقتصاد اسلامی/سکولاریسم در حوزه و اخباری‌گری در دانشگاه ✍️دکتر عادل پیغامی ◽️علم اقتصاد در کشور ما، علمى وابسته و وارداتى است. زادگاه و خاستگاه این علم، فضاى دیگرى است و لذا در نظام ارزشى و فضاى دینى حاکم بر جامعه ما، در بسیارى از موارد، با اهداف و مقاصد جهان‌بینى و ایدئولوژى اسلامى، سازگار و هماهنگ نمى‌افتد. ◽️در دنیاى امروز با فرمول‌ها و اهرم‌هاى اقتصادى، تصمیم‌سازى می‌کنند و در اراده آدمیان و خواست و اشتهاء و اختیار انسان‌ها تأثیر مى‌گذارند. تعبیر عمیقِ «کادَ الفَقرُ أنْ یَکونَ کُفْراً» حکایت از همین نکته مهم و حساس دارد. یکى از رفتارهاى انسان، رفتار اقتصادى است و رفتار اقتصادى، ارتباطى وثیق و تنگاتنگ با فلسفه و نظام ارزشى و مبانى اخلاقى انسان دارد. ◽️نشریه تخصصی خردورزی با هدف تبیین اندیشه‌ای راهکارها و راهبردهای مواجهه با مشکلات موجود اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران و ارائه یک مدل راهگاش و کارآمد گفتگویی را با «دکتر عادل پیغامی، دانشیار دانشگاه امام صادق علیه السلام» انجام داده است، در ادامه متن این گفتگو تقدیم می‌گردد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 🆔 @fekrat_net
📝 | پلورالیسم دینی(بخش دوم)/ مواجهه با کثرت ادیان و پرسشگری ✍️میثم کریمانی 📙بدون شک ادیان توحیدی که باور دارند« آفریدگار و خالق این جهان واحد است» با ادیان چند خدایی که در نقطه مقابل معتقدند« این جهان دو یا چند خالق و آفریدگار دارد» و یا ادیانی همچون بودیسم که قائلند جهان ازلی و ابدی است و ادیانی که قائل به آغاز و انجام برای جهانند، قطعا نقطه مشترکی در جهان بینی خود نسبت به مبحث خلقت و خالق این جهان ندارند. 📙آنچه که وظیفه هر انسانی است این است که با تحقیق عقلانی و نگاه انتقادی اول با فهم دقیق باورهای مورد نظر و زوایای مختلف آنرا به خوبی بفهمد و سپس آن باورهایی که صدق و کذب بردار هستند را سنجیده و معقولیت یا عدم معقولیت و یا کاذب یا صادق بودن آنها را تشخیص دهد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
04_13951208_چرایی_و_چگونگی_ورود.MP3
9.56M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 8 اسفندماه 1395 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع: چرایی و چگونگی ورود فلسفه اسلامی به عرفان 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡مراسم اربعین و نکوداشت علامه حسن زاده آملی در دفتر مقام معظم رهبری قم ۱۳ آبان 🆔 @fekrat_net
goftogoo9.mp3
50.47M
🔸| ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - سید حمید حسینی کلام پژوه درباره علم جدید و مبانی خداشناسی 🔺با توجه به ادعای مخالفان استدلال عقلی بر وجود خدا دربارهٔ نقض شدن اموری چون قانون علیت در یافته‌های جهان کوانتومی، این جلسه به بررسی تأثیر پیشرفت علم بر باور عقلانی به وجود خدا اختصاص یافت و با حضور یکی از متخصصان علم فیزیک در این باره گفتگو شد. 🆔 @fekrat_net
📝| آشفته‌بازار سریال‌سازی در شبکه‌نمایش‌خانگی ✍️سمانه مهرپرور ⚡️بازار شبکه‌نمایش‌خانگی از زمانی داغ و پرطمطراق شد که به تدریج کلیشه‌ساختن‌ها و تکراری شدن داستان سریال‌های تلویزیونی، حوصله مخاطب ایرانی را از بین برد و علاوه بر آن سریال‌های زیرزمینی خارجی مانند فرندز، لاست و فرار از زندان با روایت‌هایی گیرا و جذاب، به جای مجموعه‌های تلویزیونی رسانه ملی، ذوق مخاطبان را قاپید. ⚡️در واقع شبکه‌نمایش‌خانگی درست زمانی وارد میدان شد که مخاطب ایرانی پای سریال‌های زیرزمینی بعضاً هالیوودی نشست و چنان توجه و تمرکزی بر داستان‌های دنباله‌‎دار آن دوخت که دیگر سریال‌هایی مانند نرگس، مرد هزار چهره، اغماء، جومونگ و غیره نتوانستند خیابان‌های شهر را در ساعات پخش خلوت کنند و امروزه خالی شدن خیابان‌ها برای تماشای یک سریال، دیگر در حد یک رویاست. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
فکرت
📝#بخوانید| آشفته‌بازار سریال‌سازی در شبکه‌نمایش‌خانگی ✍️سمانه مهرپرور ⚡️بازار شبکه‌نمایش‌خانگی از
⚡️در این گیرودار برخی از کارگردانان خسته از ممیزی‌های رسانه ملی، به تولید سریال‌های ملی و توزیع آن از طریق شبکه‌نمایش‌خانگی پرداختند. اولین سریال ایرانی این شبکه «قلب یخی» بود و چند ماه پس از آن سریال خانگی «قهوه تلخ» به کارگردانی «مهران مدیری» تمام توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. چهارشنبه‌ای نبود که مخاطبان این سریال طنز در انتظار سی‌دی قسمت‌های جدید نباشند. ⚡️پس از اقبال قهوه تلخ، به تدریج این شبکه با محصولات جدید و جدیدتر مخاطبان را به سمت خود جلب و جذب کرد. تا به امروز که رونق سریال‌سازی در شبکه‌نمایش‌خانگی بسیار بیشتر از تلویزیون است. این شبکه حتی توانست ماهواره را هم کنار زند و مخاطب را تماشای سریال‌های ماهواره‌ای به سمت محصولاتش بکشاند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 5 دقیقه 🆔 @fekrat_net
📻| الیگارشی‌ها؛ اصلی‌ترین مانع پیشرفت اقتصاد 🎙دکتر حسین راغفر 🔆در ایران هیچ جایی بر اساس هیچ الگویی در این سه دهه بعد از انقلاب مسائل را روشن نکرده و دوران پس از جنگ تاکنون؛ یعنی نزدیک به سی و سه سال بعد از جنگ در ایران یک الگوی کاملاً نئولیبرالی حاکم شده، الگوی اقتصاد کشور علی‌رغم تغییری که در دولت‌ها به‌وجود آمده به کار خود ادامه داده است؛ چون این الگو حافظ منافع الیگارشی‌ها است، به همین دلیل مادامی که این الگو تغییر نکند و نگاه به اقتصاد از تأمین منافع نخبگان به تامین منافع مردم تغییر جهت ندهد، امکان اصلاح برون‌رفت از این بحران هم وجود ندارد. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 13 دقیقه 🆔 @fekrat_net
🔴گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری به مناسبت «روز جهانی فلسفه» برگزار می‌کند: ✔️همایش برخط «آیندۀ فلسفه در ایران» 📌آیندۀ فلسفه در ایران را چگونه می‌بینید؟ و چه برنامه‌ای برای آیندۀ فلسفی ایران پیشنهاد می‌کنید؟ 👤آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دکتر رضا داوری اردکانی دکتر سید مصطفی محقق داماد دکتر سید حمید طالب زاده دکتر علی پایا 🕰زمان: چهارشنبه ۱۹ آبان- ساعت: ۱۴ تا ۱۷ Motahari.ac.ir 🆔 @fekrat_net
فکرت
🔴گروه فلسفه دانشگاه شهید مطهری به مناسبت «روز جهانی فلسفه» برگزار می‌کند: ✔️همایش برخط «آیندۀ فلسفه
🔺شاید ظاهر اینکه آقای جوادی به عنوان یکی از مهمترین اساتید فلسفه ی اسلامی در کنار برخی اساتید دانشگاهی گفتگو کند، جالب و حتی اتفاق مبارکی باشد که کمی فاصله و شکاف کاذب فلسفه ی اسلامی و فلسفه ی غرب را کم کند، اما احتمالا مانند سابق جلسه چیزی بیش از تعارفات همیشگی و بحث های کلی بی خاصیت چیزی نباشد. البته با توجه به وضعیت مجازی احتمالا همان گفتگوی صوری هم شکل نگیرد، اما به هرحال شاید برای قدم اول بد نباشد که اساتید حوزوی و دانشگاهی رو در رو و بدون تعارفات با یکدیگر صحبت کنند. 🆔 @fekrat_net
05_13951215_دلایل_ناتوانی_عرفان.MP3
10.76M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 15 اسفندماه 1395 📂 با موضوع: دلایل ناتوانی عرفان در شناخت آسیب‌های خود(با تأکید بر عرفان ابن‌عربی 🆔 @fekrat_net
گفتگو با استاد امینی نژاد 🆔 @fekrat_net
📣 دین محمدی و اشتباه فاحش تمدن سرمایه‌داری و مارکسیستی ✍️ ابراهیم شریفی 💠 شخصیت پیامبر گرامی اسلام همواره مورد توجه متفکران و اندیشمندان جهانی در طول تاریخ بوده است. جرج برنارد شاو یکی از آنهاست که درباره پیامبر عزیزمان نکته‌ای مورد توجه را گوشزد می‌کند. 💢او می‌گوید: "من همیشه دین محمد را به دلیل نشاط فوق العاده آن بسیار مورد توجه قرار می‌دادم. این تنها دینی است که به نظرم دارای توانایی جذب کننده برای مراحل متغیر وجودی است که می تواند برای هر عصری جذاب باشد. من مطالعه کرده‌ام او - مرد فوق العاده - و به نظر من باید او را نجات دهنده بشریت نامید. من معتقدم که اگر فردی مانند او دیکتاتوری دنیای مدرن را بر عهده بگیرد، در حل مشکلات آن موفق خواهد شد من در مورد ایمان محمد پیشگویی کرده‌ام که برای اروپای فردا قابل قبول خواهد بود‌، همانطور که برای اروپای امروز پذیرفته شده است. " 👌سادگی، منطقی بودن و عملی بودن مهم‌ترین امتیازات اسلام از نگاه اندیشمندان شمرده شده. دینی که آموزه های آن ساده و قابل فهم است. عاری از خرافات و باورهای غیرمنطقی است. وحدت خداوند، پیامبر محمد (ص) و مفهوم زندگی پس از مرگ، مقدمات اصلی ایمان آن است که بر اساس عقل و منطق صحیح بنا شده‌اند. همه تعالیم اسلام از آن باورهای اساسی نشأت می‌گیرد. 🙏همچنان که رهبر عزیزمان در نامه به جوانان اروپایی مرقوم فرمودند: اسلام دینی است که در آن هر کس ممکن است مستقیماً به قرآن نزدیک شود و دستورات آن را به عمل تبدیل کند. 💯اسلام قوه عقل را در انسان بیدار می‌کند و از او می‌خواهد که از عقل خود استفاده کند. او را وادار می‌کند که همه چیز را در پرتو واقعیت ببیند. 🌀حال با چنین دینی در عصر امروزی مواجهیم. جهانی که از یک سویه بودن بسیاری از ادیان و ایدئولوژی‌های دیگر رنج برده است. برخی بر جنبه معنوی زندگی تأکید کرده‌اند، اما جنبه‌های مادی و دنیوی آن را نادیده گرفته‌اند. آنها به جهان به عنوان یک توهم، یک فریب و یک دام نگاه کرده‌اند. ◽️از سوی دیگر، ایدئولوژی‌های مادی گرایانه جنبه معنوی و اخلاقی زندگی را به کلی نادیده گرفته و آن را ساختگی و خیالی رد کرده‌اند. هر دوی این نگرش‌ها منجر به فاجعه شده است. دانشمند فرانسوی دکتر دو بروگبی به درستی می‌گوید: "خطری که در یک تمدن مادی است بسیار شدیدتر است. چون به جهت نداشتن بعد معنوی امکان ایجاد تعادل ندارد. ❗️تمدن مدرن غربی، در هر دو نوع دموکراسی سرمایه‌داری سکولار و سوسیالیسم مارکسیستی، دچار اشتباه شد. به گفته لرد اسنل: "ما یک ساختار بیرونی با نسبت شرافتمندانه ایجاد کرده‌ایم، اما از الزامات اساسی نظم داخلی غافل شده‌ایم؛ ما بیرون را با دقت طراحی، تزئین و تمیز کرده‌ایم؛ اما داخل آن مملو از اخاذی و افراط بوده است. " دانش و قدرت ما برای اداره آسایش بدن افزایش یافت، اما روح را فقیر گذاشتیم.» ✅ حال باید دین پیامبرمان را چنین توصیف کنیم. دینی که به دنبال ایجاد تعادل بین دو جنبه از زندگی مادی و معنوی است. می‌گوید که همه چیز در جهان برای انسان است، اما انسان برای خدمت به هدفی والاتر آفریده شده است: برقراری نظمی اخلاقی و عادلانه که اراده خداوند را برآورده کند. آموزه‌های آن نیازهای معنوی و دنیوی انسان را برآورده می‌کند. اسلام انسان را به تهذیب نفس و اصلاح زندگی روزمره - فردی و جمعی - و برتری حق بر قدرت و فضیلت بر رذیلت سفارش می کند. 🆔 @fekrat_net
06_13951222_ماهیت_و_حقیقت_فلسفه.MP3
11.87M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 22 اسفندماه 1395 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع: ماهیت و حقیقت فلسفه اسلامی چیست؟ 🆔 @fekrat_net
07_13960120_وجود_بحران_در_فلسفه.MP3
10.1M
🔊 | فایل صوتی سلسله جلسات فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه 🎙 دکتر سید مهدی امامی جمعه ⏰ 20 فروردین 96 📍 سرای هنر و اندیشه(سُها) 📂 با موضوع: تصویر اجمالی از سلسله جلسات فلسفه اجتماعی 🆔 @fekrat_net
صوت کامل مصاحبه امینی نژاد_1.mp3
13.46M
💠 تبیین اندیشه‌های عرفانی_فلسفی علامه (رحمة الله علیه) 🔰حجت الاسلام و المسلمین •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 💢آدرس کانال: 🆔 @fekrat_net
📝 | تاریخچه فلسفه اسلامی (بخش دوم)/ تبیین مکتب مشاء ✍️پروین سرمیلی 💬مشّاء به معنی راه‌رونده است. ارسطو در سن پنجاه و سه سالگی پس از بازگشت به آتن مدرسه خود لیسیوم را بنا نهاد. ارسطو در هنگام تدریس معمولاً قدم می‌زد و بدین سبب «لیسیوم» به مدرسه مشائی (راه رونده) معروف گردید. به این ترتیب، طرفداران ارسطو را مشائی می‌گویند. همچنین گفته می‌شود چون آنان برای کشف حقیقت متوسل به تعقل می‌شدند و فکر را به کار می‌انداختند، آنان را مشاء گفتند، یعنی مشی فکر می‌کردند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: 10 دقیقه 🆔 @fekrat_net
✅مبانی نظری رها - آشکارسازی (بخشش) 🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر پسندیده 🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر 🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان 📅دوشنبه 17 آبان 1400 ⏰ساعت 9 تا 10:30 🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🔰لایو برنامه در پیج فکرت: 🌐instagram.com/fekratmedia 🆔 @fekrat_net
✅پروتکل عملی رها - آشکارسازی (بخشش) 🔰ارائه دهندگان: دکتر آذربایجانی و دکتر جان‌بزرگی 🔰ناقدان: دکتر رفیعی هنر و دکتر سالاری فر 🔰دبیر جلسه: محمود اصفهانیان 📅دوشنبه 17 آبان 1400 ⏰ساعت 10:30 تا 12 🌐 vc.rihu.ac.ir/ch/meeting1 🔰لایو برنامه در پیج فکرت: 🌐instagram.com/fekratmedia 🆔 @fekrat_net