🔘#یادداشت | #مهدویت
✅ نوک پیکان ارتش سایبری غرب؛ مقابله با تفکر مهدوی
🖋ابراهیم شریفی، پژوهشگر عرصه رسانه
▪️آنچه در غرب به مدد رسانههایشان شاهد هستیم تصویری از امام زمان(عج) در قالب فیلم سینمایی و انیمیشن و از همه مهمتر بازیهای رایانهای ساخته و معرفی میشود که هیچ تطبیقی با آنچه در متون مقدس آمده ندارد.
▪️حضرت ولی عصر(عج) در روایات به گل نرگس تشبیه شده است یا به طاووس اهل الجنه نام برده شدند، این همان ابزار قدرت نرم است که بيشتر ناظر بر ابعاد فرهنگي، رواني و اطلاعاتی است.
▪️انتقال معلومات سه راه دارد؛ گفتار، نوشتار و تصویر. متأسفانه تا کنون در معرفی چهره واقعی حضرت مهدی از ابزار تصویر به بهترین شکل بهره گرفته نشده است.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
May 11
#مهدویت | #نشست
🔰 نشست علمی ، نقش و جایگاه اماکن و ازمنه مهدوی در بستر سازی ظهور
👤با حضور اساتید مطرح
📅زمان: سه شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
⏰ساعت ۱۰ الی ۱۲
💠مکان: قم ،پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار سردار سلیمانی
لینک ورود به جلسه
http://dte.bz/mahdaviyat
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
🔘#یادداشت | #مهدویت
✅ ریچاردسون؛ افسر عملیاتی لشکر آنتیدجال
🖋محمد کرمینیا، دکتری کلام امامیه
▪️خط پیگیری نظام سلطه علیه امام عصر(عج) در امتداد تلاشهای ریچاردسون و سایر نویسندگان همفکر اوست که با بیان عبارت «آنتی کرایست اسلامی» در تلاش برای نهادینه کردن این مفهوم در کنار مفهوم امام زمان(عج) یا منجی مسلمانان هستند.
▪️از «تیموتی فرنیش» تا «جوئل روزنبرگ»؛ از روزنبرگ تا «پری استون» و از او تا «جوئل ریچاردسون» و سایر قلم به دستان علیه موعود بشریت به خط شدهاند. در این میان ریچاردسون از جایگاه متفاوتتری برخوردار است.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
فکرت
دومین محفل گفتوگومحور فکرت با عنوان: ✅ پرسش و پاسخ 💠 مهمان ویژه: حجتالاسلام استاد حمید پارسان
پارسانیا_1.mp3
44.2M
🔅 محفل فکرت؛ تجربهی متفاوت نخبگان؛
💠 دومین محفل گفتوگو محور با حضور استاد پارسانیا برگزار شد
🔻 عناوین برتر سخنان استاد حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در دومین محفل گفتوگو محور فکرت:
📌 تا فقه و فلسفه اسلامی برای تک تک و کوچکترین واحدها، موضوعات و مسائل ساحتهای فردی و اجتماعی(سازوکار) طراحی نکند، حاکمیت اندیشهی دینی در ساحتهای فردی و اجتماعی محال است.
📌 لیبرالیسم و کاپیتالیسم و اومانیسم بر اساس اصول خود برای مسائل و موضوعات در ساحتهای فردی و اجتماعی جوامع خود ساز و کار طراحی کرده است که که عمدتا پشتوانهاش تجربی و فناوری است.
📌 نظام هابرماس و مارکوزه به شما همه گونه اجازهی حرف زدن میدهد، اما اگر ساختارها را بخواهید تغییر دهید، چنین اجازهای را به شما نمیدهد و به شدت با شما مخالفت میکند.
✔️ انقلاب اسلامی برای رفع انسداد(معرفتی) آمده است. انقلاب اسلامی از دل قدرت سیاسی یا نظامی بر نیامده است، از دل قدرت فرهنگی و معرفتی یک قدرت جدیدی را شکل داده است.
✔️ بیانیههای مأموریت محافل آکادمیک غربی را ببینید؛ به صراحت اغراض سیاسی خود را بیان کردهاند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
46.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #مهدویت
✅ حقیقت آخرالزمان چیست؟ آیا این یک باور مذهبی می باشد یا یک واقعیت تاریخی؟
▪️روایت غربی ها از آخرالزمان چگونه است و چه تفاسیری از آن ارائه می کنند؟
▪️در این میان، مهدویت چه نسبتی با تمدن نوین اسلامی دارد و چگونه میتواند تصویری مطلوب از آینده جامعه اسلامی ترسیم کند؟
📌@canoon_org
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
🔘#گفتوگو | #مهدویت
✅ انسان دنیای مدرن و ضرورت فهم امام معصوم
عناوین مهم گفتوگوی فکرت با حجت الاسلام محمد عابدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:
▪️وظیفهی منتظر واقعی مانعشناسی و آیندهپژوهی در حوزهی موانع ظهور است. منتظر واقعی باید موانع را کشف، تبیین و برای رفع آنها راه حل پیدا کند.
▪️نقصان معرفتی و شهوات عملی بشر موجب شده نتواند همهی ضوابط و روابط اجتماعی مورد نیاز برای تامین مصالح جامع را کشف کند.
▪️نظامی که براساس حقوق بشر موجود چیده میشود، براساس هژمونی قدرت خاصی سامان داده شده است؛ نه برای تامین منافع کل بشر.
▪️امام در نگاه شیعه چیزی فراتر از حاکم و رهبر سیاسی جامعه است. اثر تکوینی امام در نظام هستی این است که اگر نباشند ارتباط ربوبی بین آسمان و زمین از بین میرود.
▪️کسانی که می گویند بشر در دنیای نو و فرانو، به تکامل عقلی رسیده که بدون نیاز به امام میتواند مشکلات خود را حل کند، به این پرسش چه پاسخی دارند که چرا او تا به امروز نتوانسته مشکلاتش را حل کند؟ چرا مسئله ناعدالتی اجتماعی، سلاحهای شیمیایی، هستهای و کشتار جمعی هنوزحل نشده است؟ موارد مختلف نشان میدهد که فقط قوانین و مجری آسمانی است که می تواند پاسخی موجه و نقطه ای پایان برای مصائب بشر باشد .
🖇 مطالعه گفتوگو در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ ا #میلاد_امام_زمان
☑️ امام مهدی(عج)؛ تبلور حقیقی عدالت
🎙حجتالاسلام مجتبی کلباسی، رئیس مرکز تخصصی مهدویت
✔️سنت و وعده الهی قرآن در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء که میفرماید: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» و نیز این سخن پیامبر(ص) که فرمودند:«یَمْلأُ الأرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَتْ جَوراً وَ ظُلماً» به دست مبارک امام عصر(عج) بهطور کامل محقق خواهد شد.
💢 فایل کامل این گفتوگو را در آپــارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
🔹فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
فکرت
🔘#گفتوگو | #مهدویت ✅ انسان دنیای مدرن و ضرورت فهم امام معصوم عناوین مهم گفتوگوی فکرت با حجت ال
#مهدویت
✅ انسان دنیای مدرن و ضرورت فهم امام معصوم
گفتوگو با حجتالاسلام محمد عابدی، عضو هیأتعلمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸کسانی که میگویند بشر در دنیای نو و فرانو، به آن تکامل عقلی رسیده که بدون نیاز به امام میتواند مشکلات خود را حل کند، به این پرسش چه پاسخی دارند که چرا او تا به امروز نتوانسته مشکلاتش را حل کند؟ موارد مختلف نشان میدهد که فقط قوانین و مجری آسمانی است که میتواند پاسخی موجه و نقطهای پایان برای مصائب بشر باشد.
💢 تماشای کامل گفتگو در:
🔗 آپــارات | 🔗 یوتیوب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
#کوتاه_نوشت
امام در نگاه شیعه چیزی فراتر از حاکم و رهبر سیاسی جامعه است. اثر تکوینی امام در نظام هستی این است که اگر نباشند ارتباط ربوبی بین آسمان و زمین از بین میرود.
#مهدی_موعود
🔗 ویراستی فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
#تسلیت
⚫️ مسعود دیانی مجری و نویسنده حوزوی درگذشت
حجت الاسلام دیانی دین پژوه و مجری برنامه سوره، پس از تحمل بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.
#مسعود_دیانی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
🔘#رصد_اندیشه | #نشست
✅ برای حرکت به سمت نظام اسلامی از کجا شروع کنیم؛ اصلاح امور انسانی یا علوم انسانی؟
▪️ نشست «درآمدی بر مسئله نظامسازی» عصر ۱۶ اسفندماه با سخنرانی حسین بابایی مجرد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در محل پژوهشگاه برگزار شد.
▪️ وقتی از نظامسازی حرف میزنیم ناظر به اصلاح علمی حرف میزنیم یا اصلاح امری. به تعبیر دیگر میخواهیم از نظامسازی حرف بزنیم تا علوم انسانی اصلاح شود یا دنبال اصلاح امور هستیم. در اینجا سه سناریو مطرح است. سناریو اول اینکه اصلاح علوم انسانی و امور انسانی کاملا متقوم بر هم است یعنی نمیشود علوم انسانی را بدون اصلاح امور انسانی اصلاح کرد و بالعکس. سناریو دوم اینکه علوم انسانی باید اصلاح شود تا به اصلاح امور انسانی بپردازیم. سناریو سوم اینکه باید امور انسانی اصلاح شود تا علوم انسانی اصلاح شود. برای هر سه نظر مدافعینی داریم. نظریه تقدم اصلاح علوم انسانی بر امور انسانی رویکرد خود پژوهشگاه است.
🖇 مطالعه گزارش در سایت ایکنا
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
نشست علمی وضعیت شناسی معنویت های نوپدید دینی و منجی پنداری رهبران آنها در دوران معاصر.mp3
46.04M
🎧#صوت_اندیشه | #نشست
✅ وضعیت شناسی معنویتهای نوپدید دینی و منجی پنداری رهبران آنها در دوران معاصر
ارائه دهنده:
👤حجت الاسلام دکتر رسول حسن زاده
دبیر علمی:
👤حجت الاسلام دکتر محمد شهبازیان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
#کوتاه_نوشت | #مسعود_دیانی
⚫️ مسعود دیانی مجری و نویسنده حوزوی درگذشت
▪️حجت الاسلام دیانی دین پژوه و مجری برنامه سوره، پس از تحمل بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.
🔗 ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
🔘#یادداشت | #اختصاصی
✅ خط تولید «قهرمان بیفضیلت» در فیلمهای آمریکایی
🖊حامد یوسفی، نویسنده و پژوهشگر رسانه
▪️از نظر هالیوود هر کس با هر ویژگی اخلاقی و بدون نیاز به خودسازی و کنترل امیال و ممارست، میتواند تبدیل به منجی جهان شود. گاهی منجی جامعه نه تنها فضیلت اخلاقی خاصی ندارد؛ بلکه با کمک یک رذیلت اخلاقی موفق میشود به هدفش برسد!
▪️از نظر سیاستگذاران فراماسون هالیوود منجی جامعه اغلب یک آمریکایی و از نژاد انگلوساکسون با موهای بلوند است که فضیلت اخلاقی خاصی ندارد و گاهی مهارت چندانی هم نسبت به دیگران ندارد.
▪️در فیلم «کینگز من1» تخریب وجهه منجی دیده میشود در این فیلم، منجی فضیلت اخلاقی خاصی ندارد، در اینجا منجی جهان فردی است.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
🔹مروری انتقادی بر اندیشه ایرانشهری
▪️درآمدی بر نحوه مواجهه جبهه فکری انقلاب اسلامی با اندیشه سید جواد طباطبایی
🕰 زمان:شنبه 1401/12/20 از ساعت 15 الی 18
.....
علاقمندان گرامی جهت حضور به شماره زیر پیامک ارسال نمایند:
0910 0931 083
____________
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی
(موسسه معنا)
#دبیرخانه_هم_اندیشی_هویت_ایرانی_اسلامی
#سید_جواد_طباطبایی
#ایرانشهری
🆔https://eitaa.com/maana_hamandishi
🔘#گفتوگو | #مهدویت
✅ پستمدرنیستها با «عقل عرفی» به جهل بشر دامن زدند
حجتالاسلام دکتر قاسم ترخان، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▪️از آن عقل خودبنیادی که در دوران مدرنیته ادعا میشد همه چیز را از این عقل میتوان فهمید و تمام نیازهای بشر را میتوان با همین عقل خودبنیاد(عقل ابزاری) تأمین کرد، در دوران پسامدرن دریافتند انتظار چنین کارکردی از عقل نباید داشت.
▪️هدف اسلام هدایت انسانها به سوی دارالسلام است و دارالسلام جایی است که عقلانیت در آنجا حاکم است. جایی که عقلانیت حاکم است امراض روحی و اخلاقی وجود ندارند.
▪️دکترین مهدویت مبتنی بر جهاد تبیین است. دکترینی است که با شایعه مبارزه و خرافه مبارزه میکند. در واقع هم با جهلی که مقابل علم است مبارزه میکند و هم با جهلی که در مقابل عقلانیت است.
🖇 مطالعه گفتوگو در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
فکرت
🔹نشست #مکتب_بی_پایان 🔸بررسی ظرفیتهای بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان 🔹 آیت الله یزدا
استاد یزدان پناه،نشست علمی مکتب بی پایان14011215.mp3
12.25M
🎧 #صوت_اندیشه | نشست مکتب بی پایان
✅ بررسی ظرفیتهای بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان
▪️ آیت الله یزدان پناه
⏰دوشنبه ۱۵ اسفند
📌 پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
@fvtt_ir
—---—
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
فکرت
🔹نشست #مکتب_بی_پایان 🔸بررسی ظرفیتهای بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان 🔹 آیت الله یزدا
استاد فلاح،نشست علمی مکتب بی پایان14011215.mp3
6.73M
🎧 #صوت_اندیشه | نشست مکتب بی پایان
✅ بررسی ظرفیتهای بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان
▪️ حجت الاسلام فلاح شیروانی
⏰دوشنبه ۱۵ اسفند
📌 پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
@fvtt_ir
—---—
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
🔴سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه
🔺نشست اول: بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی
🎙با حضور:
استاد عبدالرسول عبودیت
دکتر ابوالفضل کیاشمشکی
دکتر امید اخوان اشرفیه
✍️دبیرجلسه:
دکتر سید فخرالدین طباطبایی
📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
⏰ساعت: ۱۹:۰۰
🏢قم، چهار راه شهداء، ساختمان معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات، طبقه منفی1
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
#کوتاه_نوشت
✅ هدف اسلام هدایت انسانها به سوی دارالسلام است و دارالسلام جایی است که عقلانیت در آنجا حاکم است. جایی که عقلانیت حاکم است امراض روحی و اخلاقی وجود ندارند.
🖇 ویراستی فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
♨️ مژده اتحاد امت اسلامی
📚 دیدهبان اندیشه شماره 37
🔶 بنابر پیشبینی پیامبر گرامی اسلام، امت مسلمان با بدعهدی و کجفهمیهای خود، شکاف عمیقی را در قلب جامعه یکپارچه اسلامی به وجود آورده و آن را به 73 فرقه تبدیل کرده است. وجود اختلافات جزئی بین این فرق، باعث آن شده تا در طول تاریخ، مردم مسلمان از یکدیگر فاصله گرفته و در بزنگاههای تاریخی یکصدا نشوند.
🔷 ظهور دنیای مدرن با تقسیمات مرزی و جغرافیایی که به همراه داشت، هیزم مضاعفی بود بر این فاصله بین امت مسلمان؛ تا جایی که منافع برخی از ملتهای مسلمان را در تضاد با ملتهای دیگر اسلامی قرار داد. دست نمایان دشمن در آستین تفرقه، علمای مسلمان و مخصوصا تشیع را بر آن داشت تا با سوری نشاندادن اختلافات و تاکید بر مشترکات دینی و مذهبی، بار دیگر این خرقه پاره پاره را ترمیم کرده و همچون دوران صدر اسلام، مردم مسلمان را در یک صف قرار دهند.
🔶 امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی، در مقام فقیهی آگاه و بصیر نسبت به احوالات جهان اسلام، به صورت جدیتر از قبل در جریان انقلاب و بعد از آن مشعل اتحاد برافراشته و از تمام ملل مسلمان دعوت کرد تا خود را تحت لوای پرچمی واحد علیه دشمنی واحد قرار دهند. ایشان در سخنان مختلف حتی آبادی ملتها را طفیلی اتحاد امت اسلامی دانسته و برکات و منافع زیادی را برای وحدت همهجانبه امت مسلمان ذکر میکنند. این سرمایهگذاری ویژه روی احیای امت اسلامی بعد از ارتحال ایشان نیز تعطیل نگشته و تا امروز توسط رهبر معظم انقلاب و در قالب جمهوری اسلامی ایران، همچنان با امید و قوت به راه خود ادامه میدهد.
🔷 در سالهای گذشته بارها و بارها جهان شاهد آن بوده که جمهوری اسلامی در مسیر اتحاد با تمام ملل اسلامی قدم برداشته و در حد توان در بزنگاههای حساس به یاری آنان شتافته است. حمایت از مردم مظلوم فلسطین از مهمترین اقداماتی است که جمهوری اسلامی داعیه آن را در جهان انتشار داده و تمام کشورهای اسلامی را نسبت به آن دغدغهمند ساخته است.
🔶 یاریرساندن عملی به کشورهای مظلومی همچون سوریه و عراق در مقابل دشمنان جهان اسلام، نمونه دیگری از فعالیتهای این نظام مقدس در مسیر احیای تمدن و امت اسلامی است. جمهوری اسلامی همواره این مساله را فریاد زده که نه تنها به فکر اجتماع تمام ملل مسلمان زیر بیرق واحد است؛ بلکه حاضر است تا به تمام مستعضفین جهان یاری رسانده و آنها را از سلطه مستکبرین خارج سازد.
🔷 محوریت یکی از کشورهای موجود در امت اسلامی به منظور اجراییسازی برنامه هایامت و همچنین اتصال میان کشورهای مسلمان از ضروریات است. اگرچه بسیاری از کشورهای اسلامی نسبت به این امر تمایل دارند، ولی امالقرای جهان اسلام باید از داراییها و ویژگیهای منحصربه فردی برخوردار باشد. این محور باید دارای رهبری باشد که توانایی اعمال ولایت بر کل امت اسلامی را دارا باشد.
🔶 به بیان دیگر امالقرابودن یک کشور نه بخاطر موقعیت استراتژیک، جمعیت، نژاد و امثال اینها، بلکه بخاطر ولایت است. بر اساس آنکه ولایت عمومی تشریعی از آن خدا، پیامبر و ائمه معصوم است، تنها شخص یا اشخاصی میتوانند این ویژگی را در زمان غیبت از آن خود کنند که به نحوی از امام معصوم نیابت داشته باشد؛ بر این اساس میتوان ادعا کرد که بهترین مدل در تعیین زعیم امت اسلامی است، مدلی است که نظریه «ولایت فقیه» در عصر جدید ارائه میدهد.
🆔 @didebane_andisheh
🔘#یادداشت | #نقد
✅ تطبیق نادرست مناسک کلیسایی بر مناسک شیعی
🖋یادداشت احمد اولیایی در نقد یادداشت مهراب صادقنیا
🔹اخیرا یادداشتی از دکتر صادقنیا خواندم که دغدغه اخلاق را در مناسک نیمه شعبان جستجو می کرد. از شور و حرارت نیمه شعبان امسال و هیاهوی تلویزیون در تقویت این شور گفته و تفاوت نیمه شعبان های دهه شصت با الان را در احساس عمیق و طبیعی آن موقع تبیین کرده بود. نهایتا ایشان این پرسش را مطرح کرد که آیا این همه افزایش شور و جمعیت منجر به تقویت اخلاقیات مشارکت کنندگان می شود؟!
🔸در مواجهه با این یادداشت چند نکته به ذهن میرسد؛
✔️ یک. بخشی از آن یادداشت می خواهد بگوید (ظاهراً به صورت منفی) که تلویزیون نقش بسزایی در افزایش مشارکت مردم در نیمه شعبان امسال داشته است. پاسخ این است که رسانه ملی به این هیاهویی که ایجاد کرده افتخار هم می کند. اساسا رسانه ملی باید مسئول بسیج عمومی مردم در جهت مشارکت های ملی و مذهبی باشد. این، به هیچ وجه نقصی بر تلویزیون نیست.
✔️ دو. گویی یادداشت دکتر صادقنیا، تمام مناسک نیمه شعبان را با یک سوال، تقلیل می دهد. آن هم سوالی که اساسا پرسش بجایی ازین مراسم نیست. این پرسش انتقادی که «نیمه شعبان چقدر اخلاقیات را ارتقاء می بخشد؟» تداعی می کند که یگانه مسئول ارتقای اخلاقیات در جامعه، جشن هایی مانند نیمه شعبان هستند! اگر هم جشن نیمه شعبان مجبور باشد به این پرسش پاسخ دهد، شاید پرسش آخر می بود. اینکه « نیمه شعبان چقدر نشاط اجتماعی ایجاد می کند؟»، «جشن نیمه شعبان چقدر انسجام اجتماعی ایجاد می کند؟»، «این جشن چه مقدار تقویت احساس مذهبی دارد؟»، «این دو سه روز جشن عمومی چه مقدار فضای امید ایجاد می کند؟» و مانند اینها می تواند پرسش های سودمندتری از جشن نیمه شعبان باشد. پرسش هایی که پاسخ هایش عموما بله و مطلوب است. پرسش یادداشت دکتر صادقنیا، آن سوال تکراری شبهه گونه ایام محرم را تداعی می کند؛ که آیا مثلا بهتر نیست هزینه ایستگاه صلواتی و نذری را به فقرا بدهیم؟! پرسشی که ناشی از عدم شناخت کافی مناسک شیعی ست.
✔️ سه. استدلال به پژوهش پوزیتیویستی رابین گیل (Robin Gill) نوعی مقایسه نابجاست. چرا که روح مناسک شیعی که اتصال آن به عالم بالا حقیقی ست هنگامی که خود را در فعل جمعی مناسکی شیعیان نمایان می کند، اشتراک آیینی خاصی در میان مشارکت کنندگان ایجاد می شود و کمی با کنش کلیسایی متفاوت است. ضمن اینکه در روششناسی رابین گین، فقدان مؤلفههای دیگر در عدم تأثیر مشارکت کلیسایی در اخلاق آشکار است.
✔️ چهار. اساسا چرا در اوج احساس نشاط از یک فعل ملی که اتفاقا ریشه در مذهب هم دارد، تحلیل گر اجتماعی ما به نکات ابهام احتمالی آن فعل می اندیشد و از آن پرسش می کند؟! این، شاید ناشی از فقدان چاشنی «امید» در تحلیلها باشد.
متن یادداشت دکتر صادق نیا را می توانید در این صفحه بخوانید
https://eitaa.com/yaddashtkhani/351
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #عدالت
✅ عدالت جای آزمون و خطا نیست!
🎙مهدی جمشیدی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▪️اکنون نه در وضعیت قبل از انقلاب هستیم که بتوانیم فارغ از حکومتمندی و حکومتداری تأمل کنیم؛ بلکه در متن عمل هستیم و نیز نه در دهه ۱۳۶۰ هستیم که حق آزمون و خطا داشته باشیم و بگوییم در آغاز یک راهِ تاریخی هستیم و نه در دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ هستیم که بتوانیم ادعا کنیم قدرت سیاسی در اختیار یک جریان اصیل اسلامی و انقلابی نیست.
▪️ما همهی این تجارب و آزمونها را پشت سر هم نهادیم و الان در گام دوم انقلاب و در دهه پنجم انقلاب، تفقه معقول و موجه به نظرم این است که در مسئله عدالت، آزمون و خطا را کنار بنهیم و از گذشته درس بگیریم و یک تحول اساسی را آغاز کنیم. یعنی ساختارها، تجدیدنظر بنیادین شوند. لذا اتفاقی که افتاده، این است که تجدد در ساختارها رسوخ پیدا کرده است و این رسوبات و تهنشستهای ساختاری باید برطرف شوند.
📺 تماشای فایل با کیفیت در:
🖇آپـــارات | 🖇یـوتـیـوب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
May 11