🔘 #گفتگو ا #جنگ_شناختی
✅ تضعیف ارادهها در جنگ شناختی
دکتر علی نهاوندی، در نشست علمی مبانی فقهی جنگ شناختی:
◾️دشمن با ابزار رسانه بر اذهان عمومی حاکمیت دارد و جنگ شناختی به دنبال نابودی سرمایه اجتماعی است.جنگ شناختی پیشرفته ترین جنگی است که تمام جنبه های روانی و نظامی و .. را در خود دارد. این جنگ مبتنی بر جامعه بشری با ابزار هنر و رسانه و با هدف نابودی سرمایه اجتماعی است.
◾️جنگ شناختی نتیجه گرا و زمان بر نیست اما جنبه پیچیده ای دارد.میدان درگیری در جنگ شناختی سرزمین فکر و ذهن و ادراک مخاطب است. مشروعیت زدایی، اعتبار زدایی ، قداست زدایی، تضعیف اراده و دودستگی از اهداف این جنگ است که هدف نهایی آن نابودی سرمایه اجتماعی و ابزار آن رسانه است.
◾️رژیم صهیونیستی در طوفان الاقصی غافلگیر شد و در این ماجرا، حماس عملیات بزرگی انجام داد که هنوز تبعات آن ادامه دارد. نکته حائز اهمیت این که هژمونی رسانه ای جریان رقیب بسیار گسترده بود اما کشورهای عراق، یمن، لبنان و سوریه همگرایی بسیار خوبی در زمینه پوشش اخبار غزه با یکدیگر داشتند.
در جریان طوفان الاقصی کمپین آنلاین به زبان عربی و انگلیسی تشکیل شد و انعکاس اخبار سریع و خبرنگار آنلاین در برخی کشورها شکل گرفت.
◾️در اسلام در زمینه مواجه با دارالکفر مُدارا وجود ندارد، فلسطین جزو سرزمین هایی است که فتوحات اسلامی انجام شده و به دست مسلمانان افتاده است.براساس مبانی فقه، اسلام می تواند در برابر کفر مواجه رو در رو داشته باشد و مصداق مقابله به مثلی است که باید در برابر دشمن داشته باشیم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
#یادداشت | #اختصاصی #بخش_اول ✅ خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری! نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرص
#یادداشت | #اختصاصی
#بخش_دوم
✅ خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری!
نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی
▪️این تصور که ادیان باعث خشونتاند، اسطورهای رایج و وسیع در عالم غرب است. از دانشجوی نوآموز کالجها تا استادان جامعهشناسی و نشریههای بزرگ پژوهشی. اما آیا در ترغیب به خشونت، تفاوت بنیادینی میان امر دینی و امر عرفی مشهود است؟
▪️اساسا در خشونتهای کلان پیشامدرنیسم مفهوم «دین» از چنان آمیختگی و پیوند عمیق و ناگسستنی با سایر امور اجتماعی برخوردار بود که جداسازی دین از سایر مفاهیم، به عنوان علتی برای خشونتهای آن عصر، امری است تقریبا ناممکن. لذا اگرچه تاریخ آن روزگار، مملو از جنگها و خشونتهاست اما به دلیل ممزوج بودن امر دینی و غیردینی، نمیتوان حضور دین را علت تامه خشونتها برشمرد؛ گرچه انکار مطلق خوانشهای خشونتطلبانه از دین هم برای برخی از جنگهای آن عصر، غیرمنطقی بهنظر میرسد.
▪️قرون ۱۶ و ۱۷ میلادی به دلیل اوجگیری دیوانهوار جنگهای اروپایی، آغازی شدند بر گسترش بحث پیرامون «خشونت دینی». اما اگر جنگهای اروپایی فقط بر پایه عقاید مذهبی و تعصبهای فرقهای شکل میگرفت، نباید شاهد جنگیدن دوشادوش کاتولیکها و پروتستانها میشدیم؛ درحالی که آنها غالبا چنین میکردند.
▪️برای مثال در جنگ سیساله مشهور اروپائیان، که یکی از مهمترین استنادات طرفداران خشونتآور بودن دین است، فرانسه پس از الحاق به جنگ با وجود اینکه پیرو مذهب ملی کاتولیک بود، برای تقابل با پادشاهی رقیب خود، هابسبورگ، که او هم کاتالویک بود، در جبهه پروتسانها جنگید!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
#یادداشت | #حیات_معقول
✅ انسان اجتماعی
◾️علامه جعفری در وجوه اجتماعی بودن انسان و ضرورت حیات اجتماعی برای آن، هم تأمین نیازهای حیات و زندگی را ذکر می کند که گذشتگان فیلسوفان ذکر کرده اند و هم توجه دین و تحریک وجدان کمال جو را اضافه می کند. وی معتقد است اخلاق و مذهب، به تحریک وجدان در انجام اعمال شایسته برمی آید و چنین تحریکی تا آنجا پیش می رود که افراد حاضر می شوند، در حق یکدیگر فداکاری و جانبازی کنند.
◾️ علامه جعفری اهداف حیات اجتماعی را دو دسته می داند: دسته ای اهدافی هستند که به ایجاد و پیدایش زندگی جمعی و ادامه آن منجر می شوند؛مثل مشارکت افراد جامعه در انواع نیازهای خوراکی، پوشاکی و... وتنظیم روابط میان آنها تا به تصادم و تعارض منجر نشود. در این نوع، ازحیات اجتماعی و زندگی جمعی، پاره ای از علوم، معارف، فنون و حقوق که به نظم و انتظام کمک می کنند و افراد جامعه را پایبند به آن می کند،تولید می شوند؛ اما این دسته از علوم، معارف، حقوق و فنون، صرفا برای تأمین نیازهای طبیعی آدمی است.
◾️یک دسته دیگر از اهداف ناظر به دستیابی به نیازهای فراطبیعی و نیازهای معنوی انسان هستند. حیات جمعی که با چنین اهدافی شکل می گیرد و ادامه می یابد، علاوه برموضوعیت داشتن تأمین نیازهای طبیعی، به دلیل اعتقاد به تمایزات انسان با حیوان، اساس زندگی انسانی را باروری استعدادهای کمالی وبرخورداری از اصول و قوانین اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، حقوقی وروابط اجتماعی مطلوب و سعادت آور استوار می سازد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
ارائه مقاله در کنگره علامه طباطبایی.mp3
6.92M
🔘 #صوت ا #علامه_طباطبایی
✅ بررسی کارکردهای متقابل دین فطری و دین وحیانی از دیدگاه علامه طباطبایی
🎙 حجت الاسلام دکتر جواد گلی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی - پژوهشی امام خمینی
▪️علامه طباطبایی از دینشناسان برجسته است که در آثارش به طور گسترده به مسئله خاستگاه دین پرداخته است و بر آن است که دین خاستگاهی وحیانی – فطری دارد و هر یک از این دو خاستگاه، کارکردهای متقابلی دارند که در مجموع، موجب نیازمندی همیشگی بشر به دین برای رسیدن به سعادت میشود. مسئله اصلی بررسی کارکردهای مزبور از دیدگاه علامه طباطبایی است.
🎧 مخاطبین محترم رسانه فکرت، برای شنیدن نکات استاد گلی لطفاً فایل صوتی را استماع نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#تیزر برنامه تلویزیونی #رینگ
✅«فلسطین و تاریخچه خشونت یهود»
با حضور:
👤دکتر محمدتقی تقیپور
👤دکتر محمدعلی رامین
میزبان: حسین کاوه
⏰ جمعه ۲۶ آبان، ساعت ۱۲
🔸پخش از آپارات و یوتیوب فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
فکرت
🔘#تیزر برنامه تلویزیونی #رینگ ✅«فلسطین و تاریخچه خشونت یهود» با حضور: 👤دکتر محمدتقی تقیپور 👤دکتر
🔘#سخن | #علوم_انسانی
✅ سوغات شوم علوم انسانی غربی
🎙دکتر احمد حسین شریفی
🔹شهدای مظلوم فلسطین پوچی شعارهای غربی را به سخره گرفته اند و با وجود آنکه همه دنیای غرب علیه مردم مظلوم غزه جمع شده اند اما پیروزی با حق است و نمی توانند آنها را شکست دهند.
🔹دغدغه مندان علوم انسانی از علوم انسانی اسلامی سخن می گویند و این ادبیات دهه ها است که رایج شده است. از طرفی مدت ها است که از مرگ علوم انسانی سخن به میان می آید چرا که علوم انسانی موجود مرده ای شده که توجیه گر جنایتگر صهیونیست ها است.
🔹این در حالی است که مرگ طبیعی یک نفر از سوی برخی بهانه ای می شود تا یک جامعه را دچار التهاب کنند در حالی که در مقابل جنایات صهیونیست ها سکوت کرده اند.
پ ن: گوشهای از مباحث حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی رئیس دانشگاه قم در هفتمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
#یادداشت | #اختصاصی #بخش_دوم ✅ خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری! نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرص
🔘#یادداشت | #اختصاصی
#بخش_سوم
✅ خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری!
نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی
▪️در جهان مدرن، به خصوص در طلیعه قرن ۲۱ که با واقعه ۱۱ سپتامبر آغاز گشت، اسطورهی خشونت دین بیش از هر عصر دیگری دهان به دهان شد؛ بدون اینکه کسی فریاد برکشد که بر اساس تحقیقی که از دستگیر شدگان مظنون در واقعه ۱۱ سپتامبر انجام شده است، هشتاد درصدشان از جوانان بیقید،سکولار،ضددین، لاابالی و فاقد هرگونه تربیت مذهبی بودهاند.
▪️همانگونه که اقدامات خشونتطلبانه و وحشیانهی حاکمان شیفته سکولاریسم نظیر آتاتورک و محمدعلی عثمانی و رضاخان برای به ارمغان آوردن مدرنیسم و قتل عامها و استکبارهایشان سبب «خشونتآمیز» و «غیرعقلانی» خواندن مفهوم سکولاریسم و عرفیگری نشده و نمیتواند که بشود، خوانشهای شخصی و فرقهای معدود، در پشت صحنه برخی خشونتهای تاریخی نیز نمیتواند بهتنهایی سبب التزام مفهوم دینداری و خشونت شود.
▪️ تاریخ همیشه بهخوبی نشان داده است که ایدئولوژیها و مکاتبی که برچسب «سکولار» و «عرفی» بر پیشانی خود زدهاند، میتوانند همانقدر خشونتزا باشند که همسانهایشان با عنوان «مذهبی».
▪️خرد متعارف عقلا بر این حقیقت صحه میگذارد که تفاوتهای میان ادیان و مذاهب (مانند اسلام و مسیحیت و هندو) در یکسمت و ایدئولوژیها و مکاتب دیگر مانند لیبرالیسم و سکولاریسم و ملیگرایی در یک سمت دیگر، هرگز نتوانستهاند گروه نخست را بهعنوان «غیرعقلانی و دارای خشونت بالقوه» ثابت کنند و گروه دوم را به کلی تبرئه کنند.
▪️شواهد تاریخی بسیاری دلالت میکنند که افکاری مانند ملیگرایی با شعار «کشته شدن برای وطن زیباست» و همچنین افکار عرفی دیگر، به گاهِ خود همانقدر میتوانند غیرعقلانی و جنگطلب باشند، که گروهکهای مدعی تدین. امروز اسطورهی خشونت دینی نزد اندیشمندان منصف و بیتعصب جهان، بهسان جنازهی بیجانی است که آمادگی دفنشدن همیشگی در گورستان تاریخ را دارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 #مدار۶
رسانه فکرت، ششمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛
✅ عوامل خطای محاسباتی در زیست رسانهای نسل جوان (واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار دانشآموزان و دانشجویان)
با حضور:
👤حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ، مدرس سواد رسانهای
📥 لینک پخش زنده اسکای روم:
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
⏰ زمان: یکشنبه ۲۸ آبان ساعت ۹ تا ۱۰
مکان: قم، بلوار بسیج، مؤسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔻انجمن سواد رسانه برگزار میکند:
📹 اتمسفر مستند (دوره مقدماتی)🎞
🔅حضوری و مجازی🔅
⭕️با اعطای گواهی معتبر⭕️
▪️ آشنایی با مستند سازی به صورت مقدماتی با حضور استاد مجید رستگار (سازنده عابدان کهنز، سریال وضعیت زرد، مجموعه طنز حرفشم نزن و مستند سینمایی لاتارینو)
▪️آموزش مقدماتی تصویر برداری مستند
▪️آموزش مقدماتی تدوین مستند
⏱مهلت ثبت نام از 28 آبان الی 6 آذر
🕰زمان برگزاری 7 آذر ماه الی 28 آذر
🏷روزهای سه شنبه ساعت 14 الی 17
📍مکان: قم، بلوار بسیج، انجمن سواد رسانه طلاب
💳هزینه ثبت نام 500 هزار تومان که با 50 درصد تخفیف ویژه برای اعضای انجمن، طلاب و دانشجویان 250 هزار تومان میباشد.
🔻برای شرکت در دوره به آیدی
@mg1370
🔻و یا با شماره تماس
09113579033
تماس حاصل فرمایید.
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت
با موضوع:
🔸«الگوی نظری هویت زن»
🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی
زمان: دوشنبهها؛ ساعت ۱۳ الی ۱۷ به مدت پنج هفته
شروع از : ۲۹ آبانماه
مکان: قم؛ خیابان هنرستان؛ ساختمان مدرسهی فکرت
🔺توجه: درسگفتار فقط به صورت حضوری برگزار میگردد. همراه با پذیرایی میان برنامه
🔸هزینه ثبت نام: رایگان
🔸جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
✅ پروژه ناتمام مدرنیته با حمایت از اسرائیل غاصب تمام شدنی نیست
✍️ داود مهدوی زادگان
❗️ این روزها که رژیم غاصب صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین در غزه مشغول جنایات جنگی و نسل کشی سبعانه است، موج گسترده اعتراض و انزجار و محکومیت در سراسر جهان به راه افتاده است. افکار عمومی جهان از دولتمردان و قدرت های غربی به سرکردگی آمریکا می خواهند که جنایات رژیم صهیونیستی را متوقف کنند و نگذارند کارنامه ضد بشری این رژیم متجاوز بیش از این سیاه تر و ننگین تر و نفرت آلودتر شود.
❗️در این میان، افکار عمومی جهان از فیلسوفان و آموزگاران اصول تجدد خواهی و مدافعین حقوق بشر و کرامت انسانی و آزادی و زیست جهان برابر می خواهند که با آنان همراه شده به سکوت تاسف بارشان برابر جنایات غاصبان صهیونیستی پایان دهند و به رسالتی که بر دوش گرفتهاند عمل کنند و با قلم و بیان خود رژیم نامشروع یهودی نما را محکوم کنند.
❗️لکن متأسفانه با گذشت یک ماه از ادامه نسل کشی صهیونیست ها نه فقط موج اعتراضی روشنفکری در جهان علیه جنایات صهیونیست ها به راه نیافتاد بلکه بعضاً شاهد حمایت های آشکار و پنهانی از اعمال اسرائیل غاصب هستیم. چنانکه هابرماس به همراه دو کارشناس سرشناس علوم سیاسی و حقوقدان آلمانی در حمایت از صهیونیست ها بیانیه داده اند.
❗️هابرماس فیلسوف و روشنفکر چپ گرای آلمانی است که به جهت نظریه پردازی های جامعه شناختی اش شهرت جهانی دارد. او عملیات مدافعان ملت فلسطین برای پایان دادن به محاصره چهارده ساله صهیونیست ها و آزاد سازی اسرای فلسطینی را تروریستی و قتل عام حماس با نیت محو زندگی یهودیان خوانده است و بر این اساس گفته است که: " عملیات ارتش اسرائیل علیه این اقدامات تروریستی به لحاظ اصولی موجه است" ( نقل از دویچهوله فارسی ).
❗️ در این بیانیه گفته شده که "با وجود تمام نگرانیها نسبت به سرنوشت فلسطینیان در درگیریهای جاری، نسبت دادن نسلکشی به عملیات اسرائیل معیارهای قضاوت را به نابودی میکشد".
❗️روشنفکران چپ گرا در جهان با عنوان روشنفکر معترض شناخته می شوند. آنان اصولاً با تنظیمات سیاسی و اجتماعی موجود دنیای مدرن که نتیجه نظریه پردازی های جامعه شناسان لیبرال و دولت های نظام سرمایه داری است، معترض و مخالفند. اما امروز چه شده است که روشنفکر چپ گرا در کنار روشنفکر راست گرا با دولت های استکباری همراه شده از اسرائیل غاصب حمایت می کند و قتل عام ارتش صهیونیستی را موجه می داند.
❗️اکنون جهان با وضعیت اسفبار روشنفکری مواجه است. جریان فکری که روزگاری رهبری اعتراض علیه نا بسامان ها و بی عدالتی های موجود نظام سرمایهداری را بر عهده داشت، امروز حامی بانیان وضعیت ناعادلانه و غیر انسانی موجود شده است.
❗️البته دعوت روشنفکران به محکوم کردن جنایات صهیونیست ها از سوی افکار عمومی جهان بیانگر آن است که روشنفکری در قرن بیست و یکم مرجعیت سیاسی و اجتماعی خود را از دست داده است بلکه به ابزار توجیه قدرت های استکباری تبدیل شده است.
❗️چگونه است که هابرماس هفتاد و پنج سال جنایت و وحشی گری صهیونیست ها را نمی بیند ولی حمله مدافعان فلسطینی به پایگاه های نظامی اسرائیلی ها را قتل عام یهودیان می خواند؟! این چه اصولی است که کشتار ملت مظلوم فلسطین توسط ارتش صهیونیستی را موجه می خواند و حمله نیروهای محاصره شده را قتل عام یهودیان می نامد؟!
❗️باری، اگر هابرماس گمان کرده راه اتمام پروژه ناتمام مدرنیته در حمایت از ارتش کودک کش اسرائیل است، سخت در اشتباه است.
❗️ امروز صهیونیست ها پاشنه آشیل مدرنیته هستند. حمایت روشنفکری از آنها مدرنیته را به محاق می برد. جنایات جنگی اسرائیلی ها نه فقط معیارهای قضاوت عادلانه را نابود ساخته بلکه اصول تجدد خواهی را از معنا و محتوا تهی خواهد کرد.
⛔️ به هر روی، انتظار افکار عمومی جهان از جریان عمومی روشنفکری این بود که سکوتش را بشکند و در بسیج توده ها علیه جنایات ارتش صهیونیست ها مشارکت کند. اما با مشاهده حمایت شخصیتی چون هابرماس از ارتش جنایتکار اسرائیل، این ذهنیت را قوت بخشیده که اساساً از این جریان خواسته شود که به همان سکوت شان ادامه دهند. شما سکوت کنید بهتر است تا اینکه نا باورانه به نفع نظام سرمایه داری بیانیه ناعادلانه و غیر انسانی صادر کنید.
@mahdavizadegan
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نسبت آزادی و عدالت
- در عالم ثبوت، عدالت قید آزادی است
- در عالم اثبات، اگر آزادی نباشد عدالتی هم نیست
- عدم آزادی سیاسی، موجب حاکم شدن یک فهم و به تأویل رفتن عدالت می شود
- آزادی باید مدیریت شود اما به وسیله خود انسان های آزاد اندیش نه نهادهای دولتی
📃 برای مطالعه
حجت الاسلام قنبریان در نشست بررسی کتاب «نسبت عدالت و آزادی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای»
☑️ @m_ghanbarian
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔘 #نشست ا #مدرسه_فکرت مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت برگزار میکند؛ ✅ بهانههای بنی اسرائیلی (۲)