فکرت
🎞 رسانه فکرت و ساندویچ فلسفه برگزار میکنند؛ 🪑 جلسه دوم از سلسله نشستهای بـنیـان قـانـون (جریانشن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ ا #بنیان_قانون
☑️ جریانشناسی فکری قانونگذاران دورۀ مشروطه
👤حجتالاسلام دکتر ابوطالبی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
✔️مرحوم نائینی طوری صحبت میکند که گویی عمق تحولات رنسانس را نمیبیند. یکسری فلسفههایی حدود دویست سال مطرح شد مبنی بر اینکه نگاههای اومانیستی شکل گرفت و اگر بحث آزادی مطرح شد، آنها به دنبال آزادی از دین و خروج از سلطهی کلیسا بودند.
➕فایل کامل این نشست را در «آپـارات» و «یـوتـیـوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #اختصاصی
🔸بهمناسبت ۸ مارس «روز جهانی زن»؛
☑️ شغل یا نقش؛ ارزش حقیقی زن کدام است؟!
▫️آیا کارکردن برای زن یک موقعیت دون انسانی تلقی میشود؟
🔹تولیت یا ولایت؛ کدام برای زنان ممکن نیست؟
✔️برگرفته از دوره بازخوانی تحلیلی کتاب «مبانی نظری قانون اساسی، شهید آیت الله دکتر بهشتی، برگزار شده در مدرسه علوم انسانی فکرت»
👤با ارائه:
حجتالاسلام محسن قنبریان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
✔️در نشست «علوم شناختی و رسانه» همشهری مطرح شد: ☑️ فراواقعیت؛ بُتی در روزگار غلبه رسانه (۱) 🔸بودری
☑️ فراواقعیت؛ بُتی در روزگار غلبه رسانه (۲)
🔸در اتفاقات سالهای گذشته کشورمان صدتا عکس و فیلم دستکاری شده و ساختگی را شاهد بودیم. نوعی از نقاشی وجود دارد که تصویری را چنان طبیعی نقاشی میکنند که اصلاً متوجه نمیشوید که عکس واقعی نیست و نمونهای از ساخت فراواقعیت است.
✔️وقتی یک جامعه بهصورت جامعه مصرفی بار آمد، فراواقعیت میتواند روی ذهن آن جامعه سوار شود. گاهی مصرف میکنیم که جایگاه اجتماعی خودمان و تمایز خود با دیگران را نشان دهیم. اینجاست که مرگ معنا شکل میگیرد.
🔹مرگ معنا زمانی شکل میگیرد که آنقدر در معرض محتواهای مختلف قرار بگیریم که فرصت تجزیه و تحلیل و تفکر نداشته باشیم. شبکههای اجتماعی به ابزار ایجاد فراواقعیت تبدیل شدهاند.
✔️سؤال این است که آیا واقعاً راهی برای نجات از این توهمات رسانهساخت وجود ندارد؟ اینجاست که بحث سواد رسانه اهمیت پیدا میکند. سواد رسانه بهمعنای مهارت تجزیه و تحلیل و متصلشدن به منابع اصیل است.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
❓شنبه یا پنجشنبه
💡 تاملی بر فهم زمان در حکمرانی فرهنگی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔍 بررسی پیامدهای لایحه تعطیلات آخر هفته
🔸 نشست حضوری
🗓 شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
⏱ ساعت ۱۴ الی ۱۸
📍قـــــم ، بلوار نیایش
سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
📌پخش از طریق:
skyroom.online/ch/pajooh/neshast
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔸#یادداشت ا #دموکراسی
✅ دموکراسی اسلامی!
🖊احمدحسین شریفی
🔸جناب دکتر علی پایا معتقد است:
«دموکراسی تکنولوژیی است که در غرب برساخته شده است. این تکنولوژی نظیر هر تکنولوژی دیگر دربردارنده شماری از ارزشهای عام و فراگیر است. در مورد دموکراسی برخی از این ارزشها عبارتاند از احترام به آزادی افراد، رعایت عدالت، تأکید بر حکومت قانون، و نظایر آن. این تکنولوژی یا ماشین میتواند در زیستبومهای اسلامی به کار گرفته شود. در این زیستبومها علاوه بر ارزشهای عام و فراگیری که در آن مندرج است، میتوان ارزشهای بومی و مورد اعتنای جوامع اسلامی را نیز درج کرد.»
🔻در این باره چند نکته را متذکر میشوم:
اولاً، اینکه ما یک قالبی ذهنی درست کنیم و هر چیزی که نوعی ارزشگذاری و دستورالعمل در آن بود را در آن قالب ریخته و با زدن برچست «تکنولوژی» هر حکمی که درباره تکنولوژیها گفتهایم بر آن تطبیق دهیم، کاری علمی نیست.
✔️ثانیاً، «دموکراسی» نظریه یا مدلی سیاسی است که بر پایه بنیانهای خاصی از انسانشناسی و ارزششناسی و دینشناسی استوار شده است، بدون پذیرش آن بنیانها، یک واژه بیمعنا و بیروح است.
📑ثالثاً، «دموکراسی اسلامی» چیزی شبیه «شراب اسلامی»! یا «تثلیث اسلامی» است. جز با تغییرات بنیادین در معنای دموکراسی نمیتوان آن را متصف به اسلامی بودن کرد.
🔻توجه:
معلوم است که در اینجا، دموکراسی به مثابه یک ارزش منظور است و نه دموکراسی به مثابه یک روش. و الا هیچ تنافی و تضادی میان دموکراسی به مثابه روش و اسلام وجود ندارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#دیدگاه_نخبگان ا #کنسرت
☑️ آیا برخورد سلبی با مقولههای اجتماعی، وهن پایگاه دینداری است؟
🖊مهدی مسائلی
🔻در چند روز گذشته موضوع لغو و سپس برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان یکی از داغترین بحثهای فرهنگی اصفهان و بلکه کشور بود.
➕پشت پرده لغو این مراسم در روز اول حضور چند نوازنده زن در این کنسرت بود. بعضی از روحانیون پرنفوذ اصفهان برگزاری این کنسرت را به مخالفت با حکم خدا تفسیر کردهاند.
🔸برخورد سلبی و تقابلی با مقولههای اجتماعی در اصفهان و کنارگذاشتن موضعگیری مثبت و اصلاحی، همواره نتایجی معکوس داشته و موجب وهن پایگاه دینداری شده است.
✔️اگر علما بنای مخالفت با گسترش موسیقی را دارند باید از اصلاح مداحیها شروع کنند.
🔹نوازندگی زنان تفاوتی با نوازندگی مردان ندارد و زن یا مرد بودن نوازنده به خودیخود حکم فقهی حرمت یا جواز برای موسیقی به وجود نمیآورد.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
33.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌حجت الاسلام شریفیان | وعدهی آسمانی ارض مقدس
🎙️صوت کامل را از اینجا بشنوید
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
فکرت
✔️در نشست «علوم شناختی و رسانه» همشهری مطرح شد: ☑️ فراواقعیت؛ بُتی در روزگار غلبه رسانه (۱) 🔸بودری
☑️ فراواقعیت؛ بُتی در روزگار غلبه رسانه (۳)
🔹رسانه کاری میکند که بدن انسان اولویت پیدا کند و اهمیت روح و نفس انسان از بین برود. جامعه مصرفی و جداشدن از روح و فطرت، ما را درگیر فراواقعیت کرده است و جهان دیگری برای زیست ما را بهوجود آورده است.
✔️رسانههای امروزی، دنیایی را برای ما به تصویر میکشند که ما میخواهیم. در رسانههای اجتماعی هم با آنکه میتوانیم خودمان تولید محتوا کنیم، باز هم در دنیایی که برای ما ساخته شده است زندگی میکنیم. در دنیای پست مدرن، تصویر دارد ما را از معنا جدا میکند.
🔸مک لوهان میگوید رسانه همان پیام است و همچنین میتواند پیام هر اتفاقی را دستکاری کند. نکته دیگری که اشاره میکند این است که برخی رسانهها در امتداد حواس انسان هستند. مثلاً رادیو فقط گوش شما را درگیر میکند. به همینخاطر رادیو رسانه نخبگانی است؛ چراکه فقط گوش درگیر میشود و مغز انسان فرصت بیشتری برای تفکر دارد.
🔸رسانه برای دیدن نیست، رسانه برای ندیدن است. مثلاً در جنگ غزه میبینیم که برخی رسانهها تلاش میکنند تا جنایات صهیونیستها دیده نشود و متأسفانه موفق هم میشوند و خیلیها نمیبینند. رسانه ما را وارد دنیای ندیدنها میکند.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
📌 #دیدگاه_نخبگان؛
💠 بیرون از منطقه «انقلاب اسلامی» رهایی از تمدن غربی ممکن نیست
🖊 محمدرضا فلاح شیروانی، استاد حوزه و دانشگاه
🔸 در جهانی که دچار رکود فکری شده بود و ظاهر پر زرق و برق تمدن غرب این واقعیت را مخفی میکرد.
🔹 و در جهانی که گرفتار لیبرالیسم و کمونیسم بود و نتیجه سیطره این دو فکر بر حیات بشری، به قهقرا رفتن جامعه بشری و بیگانه شدن بشر با خود و جهان هستی بود.
🔸 انقلاب اسلامی سخنی دیگر داشت، اندیشه کاملی که همه چیز را بهگونه دیگری میدید و تعریف متفاوتی از سعادت بشر و راه و رسم کرامت و سعادتمندانه زیستن داشت.
🔹 پس از آن بود که هر انسان آزادهای که به شعار «نه شرقی و نه غربی» امام(ره) میپیوست در واقع به کاروانی از آزادفکرانی که به رهایی بشر از تاریکیهای خودساخته میاندیشیدند، گرویده بود.
🔸 اگر کسی قائل بود که «مردم صاحب اصلی کشورند» نه نظام سلطه و نه نظام استبدادی، آزاداندیش بود. اگر کسی قائل بود که «ما میتوانیم» از منطقه استعمارزده و غربزده فکر و فرهنگ ایران آن روز بیرون زده بود و آزادفکر شده بود.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🟢 اگر چنین هستی هرگز چیزی نمیشوی!
🔹 انسان در دنیا نیامده که از کنار نعمتها و از کنار بلاها و گرفتاریها بگذرد، بلکه آمده است در دریای نعمتها و در دریای گرفتاریها خودش را بیندازد و سالم بیرون بیاید. اگر کسی در عمرش اساساً خودش را در بلایا و مصائب و سختیها قرار ندهد و همیشه از آن کنار بگذرد، هرگز چیزی نمیشود.
🔹 اگر کسی هم اساساً دستش به نعمت نرسد کمالی که در این دنیا باید پیدا کند، پیدا نمیکند. کمال انسان به این است که در دنیا، هم با نعمتها و هم با شدتها هرچه بیشتر درگیر شود و از این درگیری آزاد بیرون بیاید.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج٧، ص٢٠٨
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘#نشست ا #مدرسه_فکرت ✅ اصول و الزامات حکمرانی تعلیم و تربیت با حضور 👤حجت الاسلام دکتر سید محمدحسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹#کلیپ ا #نشست_علمی
☑️ اصول و الزامات حکمرانی تعلیم و تربیت
👤حجتالاسلام دکترمحمدحسین هاشمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
✔️در حوزه تعلیم و تربیت ما اندیشمندان و متفکران بزرگی چون کندی و فارابی را داشتیم ولی مباحث آنان را تا حد نظریههای خط و مشی ادامه ندادیم که بتواند مسائل امروز ما را صورتبندی کند و نتیجه آن، این آشفتگی موجود در حوزه حکمرانی تعلیم و تربیت است.
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
📣 رسانه اندیشه و آگاهی فکرت برگزار میکند:
☑️ «فصل بـرکت»
🔻چهار روایت نخبگانی ویژه رمضان۱۴۴۵
1️⃣ روایت قرآن
2️⃣ روایت اخلاق
3️⃣ روایت دین
4️⃣ روایت تاریخ
✔️اساتید و زمان برگزاری نشستها متعاقبا اعلام میشود.
⏰لینک اتاق نشست:
skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
May 11
✔️#دیدگاه_نخبگان
☑️ «دولتیکردن فرهنگ» و «حکومتی کردن دفاع از فرهنگ» از اشتباهات مهلک است
🔻حجت الاسلام احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم در یادداشتی مطرح کرد؛
🔹حادثه بیمارستان قرآن و عترت قم و موجسواری رسانهای دشمنان داخلی و خارجی و دوستان نادان و البته پرمدعای رسانهای نشان داد که دشمنان فرهنگ و عفت و غیرت ما، نه به خواب رفتهاند و نه از اقدامات خود در جهت حرمتزدایی از مقدسات و عفتزدایی از جامعه ذرهای کوتاه آمدهاند
🔹آنان بسیار حسابشده و با برنامه توانستهاند، مدیران و کنشگران فرهنگی و تربیتی جامعه ما را به گوشه رینگ برده و از گردونه تأثیرگذاری فرهنگی خارج کنند.
🔹به عنوان یک کنشگر فرهنگی جزء معتقدم قوه عاقله فرهنگ جامعه (البته اگر اساساً چنین قوهای در حال حاضر وجود داشته باشد) بسیار معیوب و بیمار و از کار افتاده است! نیاز به یک درمان اساسی دارد.
🔹مسئولان فرهنگی ما در تولید اسناد بالادستی فرهنگی توانا و چیرهدستند! اما در عرصه عقلانیت کاربردی و کاربردیسازی اسناد تولیدی، ناتوان و ناکارآمد!
🔹راهبرد فرهنگی مجلس و دولت ما در مواجهه با ناهنجاریهای اجتماعی و فرهنگی، به ویژه گسترش بیحجابی و در تقویت بنیانهای فرهنگ اسلامی ایرانی معلوم نیست. (البته اگر اساساً چنین راهبردی وجود داشته باشد)
🔹«دولتیکردن فرهنگ» و «حکومتی کردن دفاع از فرهنگ» از اشتباهات مهلکی بوده است که متأسفانه در سالیان گذشته شروع شده و الان به اوج خود رسیده است و آثار مخرب آن را همگان میبینیم! باید کار را به خود مردم و نهادهای مردمی سپرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌙#ماه_رمضان | #کتاب_خوانی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی در اندیشه اسلامی در قرآن
🔸«پخش اختصاصی در ماه مبارک رمضان»
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
✔️زمان انتشار: روزهای فرد ماه مبارک از کانال فکرت بهصورت فایل صوتی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸#دیدگاه_نخبگان | #انقلاب_اسلامی
☑️ سوفسطائیان در جمهوری اسلامی ایران
🖋حجتالاسلام سیدمهدی موسوی؛ نویسنده وپژوهشگر علوم انسانی
✔️همچنان که علامهی طباطبایی و شهید مطهری در مقالهی دوم از کتاب شریف «اصول فلسفه و روش رئالیسم» به خوبی بنیان سوفیسم را فیلسوفانه برملا کردهاند و بدین جهت امکان مطرحشدن اندیشهی انقلاب اسلامی را فراهم کردند و الا بدون برملا شدن سوفیسم امکان انقلاب اسلامی فراهم نمیشد. چرا که سوفیطائیان قهرمان مدیریت افکار عمومی وکنترل ارادهها در جهت کسب قدرت با روشهایی کاملا جذاب وحق به جانب هستند.
✔️سوفیستها مهمترین چهرههای اجتماعی (سلبریتی) و خطیبانی از جنس همین مردمند و بیش از دیگران زبان مردم را بلدند، خود را استاد کل و عالِم همه چیزدان (بخوانید علامه، دکترینال، تئوریسین و تحلیلگر) نشان میدهند.
✔️اگر خوب بیاندیشیم هیچ خطری برای یک نظام سیاسی و جامعهی انسانی، بالاتر از سوفیسم نیست. البته هیچ پادزهری هم بالاتر از عقل و تفکر و برهان و اجتهاد نیست.
✔️رسالت ما حوزویان در این وانفسای جنگ شناختی و غلبهی سفسطه و مغلطه و جایگاه ویژهی سوفسطاییان تنها یک چیز است و آن هم احیا عقول مردمان است و این همان رسالت انبیا الهی است.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
❓شنبه یا پنجشنبه 💡 تاملی بر فهم زمان در حکمرانی فرهنگی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 🔍 بررسی پیامدهای لایحه تعط
دکتر مهدی سلطانی.mp3
4.91M
🎙#صوت|#نشست_علمی
☑️ تاملی بر فهم زمان در حکمرانی فرهنگی
🔻اهمیت و نقش مقوله زمان و نسبت آن با ساحت حیات بشری
👤دکتر مهدی سلطانی
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
📣 رسانه اندیشه و آگاهی فکرت برگزار میکند: ☑️ «فصل بـرکت» 🔻چهار روایت نخبگانی ویژه رمضان۱۴۴۵ 1️⃣ ر
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣
☑️ «فصل بـرکت»
✔️ روایتِ قرآن
🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
1️⃣ شاخصههای زبان قرآن تا برداشتهای متعدد با حضور استاد ابوالفضل ساجدی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)
ساعت ۱۵
2️⃣ مفهوم شناسی دعا در قرآن با حضور استاد محمد غفورینژاد، مدیر گروه تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب
ساعت ۱۵:۳۰
3️⃣ مساله عصمت انبیا در قرآن با حضور استاد سید محمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
ساعت ۱۶
4️⃣ تاریخمندی؛ توهمی بر اندیشه صحیح قرآنی با حضور استاد محمد عربصالحی، رئیس پژوهشکده حکمت و دینپژوهی
ساعت ۱۶:۳۰
⏰ چهارشنبه ۲۳ اسفند ۲ رمضان ساعت ۱۵ تا ۱۷
💠 اتاق نشست:
لینک ورود به نشست
🔻جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
#یادداشت| #اختصاصی
نزاع زن و روحانی
خلسه ابهام و یکهتازی دشمن
🔸 متاسفانه داستان درگیری خواهر محترم کم حجاب با یک روحانی حافظ قرآن، مثل گذشته، ابتدا از زبان دشمن روایت شد. بسیاری رفتار هتاکانه را محکوم کردند به گونهای که در توییتر #روحانی_مظلوم پرشمارترین هشتک شد و نشان داد حتی در فضایی مانند توییتر نیز رفتار پرخاشگرایانه این خانم با نجابت مومنانه این روحانی حافظ قرآن زشت و زننده دانسته شده است.
🔸در عین حال در این باره توجه به چند نکته لازم است:
🔹نکته اول؛ باز هم اردوگاه دشمن در جنگ روایتها، از فضای ابهام واقعیت، بهترین استفاده را کرده و به مهندسی ذهن مردم پرداخت. لازم و بایسته بود در اولین اقدام، صحیحترین روایت از ماجرا در سطح گسترده منتشر میشد تا دشمن از این خلسه ابهام برای اغمای ذهن مردم استفاده نکند.
🔹نکته دوم؛ بخش زیادی از جبهه خودی، بر خطای تصویربرداری از جرم متمرکز شدند و در نهایت صداقت و راستی به نادرستی رفتار روحانی پرداختند و همه کاسهها را بر سر او شکستند.
باید توجه داشته باشیم که در جنگ روایتها هر حرف #راستی «درست» نیست. نباید به سخنی ضریب دهیم که روایت دشمن از ماجرا را تقویت میکند. در شرایط عادی و معمولی انسان برخی موضوعات را میتواند مطرح کند اما وقتی امپراتوری رسانهای دشمن به دنبال فتح ذهن جامعه است، نباید نقاط ضعف و نفوذ را فریاد زد، بلکه باید به ترمیم ضعفها و مقابله با جنبههای روشن و قابل دفاع جبهه خودی پرداخت. برخی از عالمان و فضلای وارسته با سلامت نفس و صداقت خود و گمان نادرستی کار روحانی این موضوع را بررسی نمودند که لازم است به فضای حاکم بر موضوع و مقتضیات مساله نیز توجه داشت و با رعایت همه قیود موثر در موضوع، حکم داد.
🔹نکته سوم؛ حوزه علمیه در یک کارزار سخت قرار دارد و یکی از هدفهای اصلی دشمن در جنگ شناختی است. مجموع حوادث در این دو سال اخیر به روشنی تمرکز دشمن بر نفرت پراکنی نسبت به روحانیت را نشان میدهد. اما در مقابل حوزه علمیه رفتار شناخته شده و سیاست روشنی در این باره اتخاذ نکرده است. بدون شک در عرصه جنگ شناختی وقتی ایجاد تنفر از روحانیت در دستور کار دشمن است و مدام برای آن روایت سازی میکند، حوزه باید با هوشیاری ذهن جامعه خود را مراقبت کند و نگذارد روایتهای نادرست به پمپاژ نفرت در دل مردم بپردازد و رابطه ریشهدار و کهن مردم و روحانیت را دچار چالش نماید.
🔹نکته چهارم؛ همه طلاب و روحانیت در شرایط فعلی باید به رفتار کریمانه امام حسن مجتبی علیه السلام با مردم عادی در مقابل جنگ رسانه ای معاویه تاسی نمایند و با هوشیاری در مقابل نفرت پراکنی رسانهای دشمن مهر و امید را در جامعه تقویت نماید.
✅اکنون در دوگانه «امید و نفرت» و «مهر و قهر» باید بر طبل امید کوبید و بر شانههای مهر تکیه کرد تا دشمن نتواند مردم را تنها و روحانیت را تنها گیر بیاورد و از میدان به در کند آنگونه که در داستان مشروطه همین روایتها و نفرت پراکنیها توانست مرجع اصلی تهران را در میدان پایتخت شیعه بر دار آویزان کند و مقلدان به تماشای پیشوای سر به دار خود اجتماع کنند.
همه روایتهای حوزه و روحانیت باید به تقویت «امید و مهر»با مردم منتهی شود و نباید با روایت دشمن مخرج مشترک پیدا کرد. اکنون زمان بازکردن سفره دل و فریاد غصهها نیست.در شرایط فعلی باید با «دلپرخون، لب خندان» به میان آورد تا سرمایه اصلی نظام و انقلاب و دین مردم یعنی ذهنیت و شناخت مردم ترمیم شود و زمینه رشد دشمن را گرفت شاید زمان گفتن برخی دردها فرا برسد.
یک سینه حرف موج زند در دهان ما
از بیم دین اگر چه خموشیم چون حباب
✍️سید عبدالله هاشمی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
May 11
🔸#عکس_نوشت ا #نظام_اسلامی
☑️ مغالطه حاکمیت قانون یا شرع
🖋 ریحانه حقانی، استاد حوزه و دانشگاه
✔️آیا مسئله حجاب، حیا و عفت بهواسطه جمهوری اسلامی ایران پدید آمده و به یک قانون مبدل گشت؟! یا اینکه در شرع وجود داشته ولی حکومتی نبوده که این امر را تبدیل به قانون کند؟! بین قانون و شرع چه رابطهای وجود دارد و آیا پایبندی یا عدم پایبندی به یکی از این دو، رابطه" الاکنگی" است؟
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#یادداشت | #انتخابات
☑️ تهـدیـدات زبــان خـامـوش
🖌داود مهدویزادگان
✔️انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ماه با حضور چهل و دو درصدی که بیش از ۲۵ میلیون نفر از جمعیت رأی دهنده را شامل می شود در کمال سلامت و آرامش برگزار شد.
✔️به دنبال آن، جریان معارض و مخالف که پروژه "من رأی نمی دهم" خود را شکست خورده دید تلاش می کند که این شکست را از طریق تفسیرات نادرست عدم مشارکت کنندگان در انتخابات جبران کنند.
✔️اما سوال اینجاست که چرا آنان فقط می توانند کنش این بخش از مردم را که در انتخابات شرکت نکردند، تفسیر کنند و قادر به تفسیر کنش شرکت کنندگان در انتخابات نیستند؟!
✔️پاسخ مساله خیلی روشن است. واقعیت این است که زبان و عمل گویا نیاز به مفسر ندارد. بدون شک، اقدام عملی کنشگران هر تفسیری را بر نمی تابد. وقتی مردم پای صندوق رأی حاضر می شوند قلمرو و قدرت تفسیر از عمل خود را محدود و کنترل می کنند. چون آن عمل صریح و روشن است.
✔️اما زبان خاموش ( جمع رأی نداده ها ) این اجازه را به مفسران می دهد که عدم مشارکت شان را تفسیر کنند. و طبعاً مفسران نا اهل؛ همان کسانی که هیچ نسبتی با مردم ندارند و سابقه زی مردمی بودن در کارنامه شان نیست با تفسیر به رأی شان زبان خاموش را به سود مقاصد خود تصرف می کنند.
➕بنابر این، مهم ترین تهدید برای زبان های خاموش تفسیر به رأی مفسران نا اهل است. چنانکه یکی از دلایل وجودی امر ولایت و امامت در اسلام دفع همین تهدید ویرانگر است. مسلماً بخشی از آرای باطله با فراست در همین مساله تهدید بوده است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت