فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #روز_معماری
✅ معماری یا برنامهریزی شهری..؟
🔸این بخشی از گپ و گفت تیم فکرت در جلسه با دکتر #مرتضی_جابری_مقدم هیات علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران است که بحثهای مهمی حول معماری اسلامی و برنامهریزی شهری در آن صورت گرفته و طرحهای اخیر مسکنسازی مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.
متن کامل این گفتگو، به زودی از رسانه فکرت منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
May 11
#پادکست | #روز_معماری
☑️ نقش مردم در معماری شهر
🎙 دکتر مهدی حجت، استاد دانشگاه تهران و معاون پیشین شهرسازی و معماری شهرداری تهران
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی، ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
(ایـنـجـا بـشـنـویـد)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
نقش مردم در معماری شهری.mp3
9.23M
🎧#پادکست ا #روز_معماری
سخنرانی:
✅ نقش مردم در معماری شهر
👤 دکتر مهدی حجت
🔸 به عقیده من یک شهر وقتی به وجود میآید که مردم آن شهر بدانند که چه توقعی از سکنیگزیدن دارند. مقصودشان از استقرار در یک مکان و زندگیکردن در آن چیست. این مردم هستند که یک «شهر» را میسازند.
🔹 معماری و تصویر «شهر» محصول مردم آن شهر است. مردم شهر به هر آنچه فکر میکنند، همان در «شهر» تجلی پیدا میکند و به «شهر» تبدیل میشود. میتوان گفت شهر تهران آینه همان وضعیتی است که مردم شهر تهران دارند.
🔸 برای پرهیز از دو جریان انحرافی که در حدود ۱۰۰ سال گذشته در مملکت و فرهنگ ما ایجاد شده و برای پرکردن این خلاء و نیز برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی که به سمت ما میآید، باید قیام کنیم و این قیام باید با مردم همراه باشد.
🔹 همانگونه که در انقلاب و جنگ مردم همراه بودند و به پیروزی رسیدیم، در زمینه اصلاح «معماری شهر» نیز باید با مردم همراه شد. این اتفاق از طریق ارتقای دانش و حس مردم نسبت به «اصلاح معماری شهر» میّسر میشود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#عصر_پرسش
✅ فصل جدید ویژهبرنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار میگردد:
💥 حاکمیت خیابان
🖇 واکـاوی ظرفـیتها و چـالـشهای قـانون حجـاب
👤 با حضور دکتر مهدی تکلّو؛ مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
💢 مخاطبین گرامی میتوانند سوالات مورد نظر خود در باب «قانونیبودن امر حجاب» را تا یک ساعت قبل از آغاز برنامه به این آیــدی ارسال نمایند تا از کارشناس برنامه پرسیده شود.
⏰ چهارشنبه ۵ اردیبهشت، ساعت ۱۶
«لـینک شرکـت در برنامـه»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت_اختصاصی
✅ کانت و پرسش عباسمیرزا
✍️ ارمیا شاهمحمدی، پژوهشگر فلسفه
🔸در دستهبندی ادیان، ادیان ابراهیمی را ادیان غربی تلقی کردهاند؛ این غربیبودن در تبادلات فکری، فرهنگی و اقتصادی میان ما نیز استمرار مییابد. نمود برجسته این استمرار در فلسفه قابل پیگیری است. اگرچه ظاهراً بذر فاصلهگرفتن جهان غرب از قرون وسطی به دوره رنسانس بازمیگردد اما چنانکه میدانیم، رنسانس نیز با مطالبه احیای نوعی جهان یونانی همچنان پیوند خود را با یونان باستان حفظ کرد.
🔹مهمترین گام برای فهم آنچه در جهان بهاصطلاح غرب رخ داده است، فهم با واسطه اندیشمندان آن است و در این میان کانت از اهمیت والایی برخوردار است. فلسفه کانت را میتوان فلسفهای تمایزگذار دانست. کانت در ضمن تئوریزهکردن علم مدرن به گفته خود در تلاش است تا با تعیین حدود دانش، جا برای ایمان باز کند.
🔸 تاریخ باصطلاح بیداری ایرانیان با پرسش عباسمیرزا از ژوبر فرانسوی مبنی بر اینکه چرا شما غربیان پیشرفت کردهاید و چرا ما ایرانیان چنین حالی داریم؟ آغاز میشود. از آن زمان تاکنون بسیاری تلاش کردهاند پرسش عباسمیرزا را پاسخ دهند. نکتهای که در ادامه میخواهم به اختصار بدان بپردازم ناظر به اهمیت و نقش بالقوه کانت در یافتن پاسخ پرسش عباس میرزاست.
🔹با انقلاب کپرنیکی کانت که ذیل آن نسبت انسان و عالم در شناخت، دچار دگرگونی میشود، چنان تحولی در اندیشه غربی روی میدهد که میتوان آن را به دو دوره پیشا و پساکانتی تقسیم نمود. حتی هگل نیز به دانشجویان خود توصیه میکرده که فلسفه افلاطون را نیز با عینک فلسفه کانت بخوانند.
🔸تا پیش از کانت، فلسفه در مقام مادر علوم متکفل و عنوان عامی برای عموم دانشها بود تا جایی که بزرگترین دانشمند جهان مدرن، نیوتن، عنوان اصلیترین کتاب خود را اصول ریاضی فلسفه طبیعی مینامد. کانت بهنوعی تئوریسین سکولاریسم (حداقل در ساحت فرهنگی) است. اگر دین تقدمی ذاتی بر اخلاق و فلسفه در مقام دو ساحت بروز عقل (بهترتیب عملی و نظری) نداشته باشد، خود آن نیز میبایست در محکمه عقل (به هر دو معنا) پاسخگو باشد.
➕ مطالعه مطلب در «وبــگاه فــکـرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧#درسگفتار
☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران
🎙 سیدجواد میری، جامعهشناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
جلسه نخست:
امر عام و امر متنوع
سرکوب و شکوفایی
(ایـنـجـا بـشنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
جلسه اول درسگفتار انتقادی آموزش و پرورش.mp3
27.4M
🎧 #صوت درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری
▫️جلسه اول
🔸 پارادوکس ایده نظام آموزش و پرورش نوین (3:10)
🔹 چرا دولتهای نوین نیاز به یکپارچهسازی دارند؟ (7:50)
🔸ساختار اقتصادی مدرن و یکپارچهسازی (16:25)
🔹 شکلگیری نظامات انتقادی و لزوم آن (21:25)
🔸 پرسشهای اساسی درباره وضعیت مستقر امروز ما (31:35)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
May 11
#گزارش
💠 فربگی قانون در مسئله حجاب
🔹از دهه ۹۰ تا به امروز شاهد رویکردهای افراط و تفریطی در مواجهه با مساله حجاب بودهایم که ما را دچار سردرگمی کرده و به نتیجه مطلوب نرسیدهایم. نباید در دوگانههایی مثل کار فرهنگی یا برخورد قانونی گرفتار شویم. از سوی دیگر ما در ورطه توقع بیش از حد از قانون عفاف و حجاب اُفتادهایم و گرفتار اسطوره بازدارندگی قانون هستیم و حال آن که بیش از حد به تأثیر قانون دلبستهایم و نباید همه تخممرغها را در یک سبد بگذاریم.
🔸آن چه حائز اهمیت است این که نباید در سطح معرفتی و گفتمانی فعلی باقی بمانیم بلکه میبایست فراتر از مباحث مرسوم رسانهای، به دنبال گفتمان جدید در باب حجاب باشیم به این خاطر که گفتمان عامل حرکت جامعه است. در وضع کنونی دچار تناقضاتی هستیم که ریشه در مشکل ناکارآمدی سطح گفتمان فعلی دارد و لذا به شدت معتقدم که پارادایم حجاب میبایست تغییر کند. در دکترین تربیتی منبعث از روح اندیشه کلی اسلامی، باید تمرکز ما بر احیای حس عزت در جامعه و به خصوص در بین زنان و دختران باشد.
🔹باید به دنبال طرح کلی و نه جامع از حجاب بود؛ طرحی که به جای پراکندهکاری ریشه را تقویت و یک موضع را فربه میکند. متناسب با این طرح نباید راهکار بنویسیم بلکه باید به سمت راهبردنگاری راشیم. باید از دوگانه موافق و مخالف گشت ارشاد عبور کرد و یک بازنگری مبتنی بر طرح کلی به آن داشت. قطعا بر پایه طرح کلی حجاب باید در سطح میدان تدابیری مثل گشت ارشاد را داشت اما از منظر فرمی - تکنیکی و معنایی و محتوایی باید بازسازی شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
✅ راهی جز گفتگو نیست
🔹 میهن همچون یک خانه بزرگ است. باید در این خانه نسبت به هم میهن، مهرورزی داشت و جذب کرد. اگر خطا و اندیشههای ناراستی در حوزههای معنوی و اجتماعی است، باید با گفتوگو حل کرد. متفکران جمع بشوند و اجازه داده بشود مخالف سخن بگوید و پاسخ هم بشنود. نقدی مؤثر است که به پیشرفت منتهی بشود.
دکتر حسین محمدی مبارز
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#گفتگو | #رصد
✅ برساخت استعداد غیرواقعی
🔸صنعت شهرت، واژه استعداد و هر واژهای که ذرهای دارای وجهه و وزانت است را مصادره کرده است. 20 سال پیش وقتی در کشور شما میگفتند که فلانی استعداد دارد به این معنا بود که این فرد یک استعداد تحصیلی دارد، امروز اما وقتی میگویند این فرد با استعداد است، تصور این است که این فرد خوب میتواند مردم را سرگرم کند و حرکتهای محیرالعقول بزند.
🔹در این نظام آموزشی است که استعدادهای واقعی سرکوب میشوند. نظام آموزشی ما باید برای ما استعدادهایمان را کشف کرده، اینها را تبدیل به دانشمند کند، هم از خودشان قدردانی کرده و هم اینکه آنها را برای خدمت به کشورشان آماده کند.
🔸شما کسانی را که مثلا بهعنوان استعداد ایران میروند و روی صحنه عصر جدید حرکات عجیب و غریب انجام میدهند، فرض کنید که ما پنج میلیون نفر از اینها داشته باشیم، چه اتفاقی برای کشور ما میافتد؟ هیچ. حالا تصور کنید که جوانی یک کشف بزرگ میکند و ما را در محافل آکادمیک و علمی دنیا سربلند میکند، همه از این بهرهمند خواهند شد.
🎙 دکتر احسان شاهقاسمی
➕ مطالعه مطلب در «روزنامه فرهیختگان»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧#درسگفتار
☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران
🎙 سیدجواد میری، جامعهشناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
جلسه دوم:
پداگوژی انتقادی
و بازگشت "امر سرکوب شده"
(ایـنجا بشـنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
جلسه دوم درسگفتار انتقادی آموزش و پرورش.mp3
21.15M
🎧 #صوت درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری
▫️جلسه دوم
🔸 نظامهای آموزشی موفق (01:50)
🔹 هدف نظام آموزشی چیست؟ (05:04)
🔸 لزوم ایجاد تصویر از امر جهانی در نظام آموزشی (09:05)
🔹 لزوم ارتباط بین امر جهانی و امر جهانشمول در نظام آموزشی (11:00)
🔸 ادبیات تجلیکننده فرهنگ مشترک بشری (13:40)
🔹 آموزش و پرورش باید ما را مسلط به تفکر انتقادی کند (17:00)
🔸 دیدگاه علامه جعفری برای ارزیابی نظام آموزش و پرورش (18:03)
🔹کارکرد پداگوژی انتقادی در نظام آموزش و پرورش (25:13)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادبود_بزرگان
✅ ایران را از یاد نبریم...!
▫️دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن از برجستهترین اساتید تاریخ معاصر ایران است که با شاخصههایی چون قلم روان، احساس عمیق، نگاه بلند و فکر و فرهنگِ ژرف شناخته میشد و به یقین عصارهای از فرهنگ و تمدن ما و زبان گویایی از دانش و اندیشه بود. حقیقتاً وقتی به آثار دکتر اسلامی ندوشن مینگریم، به عمق دانش و اندیشه و نگاه تیزبینانه او پی میبریم؛ مردی که هیچگاه از اصالت، هویت، سرزمین و آب و خاک خود دل نکند و دوری نگزید.
▪️اسلامی ندوشن در آثارش کوشید تا با نثری ساده و روان، ایران و ایرانی را در جهان پرآوازه کند و تلاشهایش برای پیوند نسل جوان با بنیادهای فرهنگی به آثار امتیاز ویژهای داده، کما این که از بین پنجاه اثرش بیش از ۱۰ اثر با نام ایران است. کتاب «روزها» ماندگار ترین اثر ادبی دکتر اسلامی ندوشن است که بارها تجدید چاپ شده و مورد توجه خاص و عام قرار گرفته است. همچنین آثاری از ایشان در مجلات پیام نو، سخن، یغما، راهنمای کتاب و نگین به زیور طبع آراسته شده است.
▫️ایجاد فرهنگسرای فردوسی و انتشار فصلنامه هستی نیز از اقدامات ایشان در راستای اعتلای فرهنگ و ادب فارسی به شمار میرود. به تعبیر دکتر رضا داوری اردکانی، ما در تاریخ پنجم اردیبهشت سال 1401 اندیشمند و نویسنده گرانمایهای را از دست دادیم که هرگز از یاد ایران غافل نشد و همواره به دیگران خصوصاً نسل جوان سفارش میکرد که ایران را از یاد نبرند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#فراخوان_یادداشت
#یادآوری
✅ آرمـانِ آینـدهسـازی
🔻رسانه فکرت به مناسبت روز معلم از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانهای پیرامون موضوع «آسیبشناسی آموزش و پرورش» دعوت به عمل میآورد. آخرین مهلت ارسال آثار تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ خواهد بود.
🌐 لینک ارسال آثار: @reza_Ojaghi
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #درسگفتار
✅ چرا شهید مطهری...!؟
🔸چه ویژگیهایی در مرحوم شهید مطهری است که اقتضا میکند اندیشه ایشان کار بشود؟
🔹 حجتالاسلام احمد آذربایجانی پاسخ میدهند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
#یادداشت| #پرونده_ویژه
✅ نیازسنجی مهارتی
✍️ وحید نادری؛ دانشجوی دکتری علوم سیاسی
🔸 از جمله آسیبهای نظام تعلیم و تربیت در جوامع بشری فقدان نیازسنجی شغلی و مهارتی در مواد درسی ارائهشده به علمآموزان است که این خلأ ترمیمناپذیر به گسست دانش و اشتغال منتهی میگردد. شریعت اسلامی به مثابه منظومهای منسجم و همآهنگ نسبت به رابطه کار و دانش سکوت اختیار نکرده و بر توازن و توالی این دو عنصر حیاتبخش تأکید ورزیده است. قرآن مجید به ضرورت کارکرد علم در زیست دنیوی انسان اشاره نموده است.
🔹 در آیه ۸۰ سوره انبیاء از تعلیم ساخت زره به داوود نبی(ع) با هدف ایمنماندن مردم از آسیبهای جنگ سخن میگوید. اگر فرایند آموزش را در چهار رکن آموزگار، آموزنده، موضوع آموزش و هدف آموزش خلاصه نماییم، در این آیه شریفه خدای متعال آموزگار، داوود نبی آموزنده، صنعت زرهسازی موضوع آموزش و در امانماندن از خطرات جنگ هدف غایی آموزش مطرح گردیده است.
🔸 با غور در موارد متعدد دیگری که در نصوص معتبر دینی وجود دارد میتوان یکی از خاصیتهای علم سودمند از منظر شریعت را پیوند عینی آن با نیازمندی بشر و امکان استفاده از آموختههای علمی در فراز و نشیب زندگی دنیوی قلمداد نمود. معالوصف؛ عدم تناسب مواد درسی موجود در مدارس و نیازهای شغلی و مهارتی بازار کار، یکی از بزرگترین چالشهای نظام آموزش عمومی در کشور است.
➕ مطالعه مطلب در «وبـگاه فـکـرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧#صوت
☑️ تدبیر اجتماعی، عنصر مغفول در امر به معروف
🎙 حجتالاسلام محسن قنبریان
(اینجا بشنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
تدبیر اجتماعی، عنصر مغفول در امر به معروف.mp3
5.26M
🎧 #صوت نشست تدبیر اجتماعی، عنصر مغفول در امر به معروف با حضور حجتالاسلام محسن قنبریان
🔹الآن میبینم که مردم در اجرای دین، اصل توجهشان فقط به دو چیز است؛ آن دو چیز یکی گفتن است و دیگر اعمال زور. یعنی اول بگوییم و بعد هم اگر از گفتن نتیجه نگرفتیم، اعمال زور کنیم. به تعبیر دیگر که تعبیر سعدی است. ما به پند معتقدیم و بند. اول پند میدهیم و بعد اگر اثر نکند و قدرت داشته باشیم به زدن و بستن متوسل میشویم.
🔸ولی آیا وسیله امر به معروف و نهی از منکر منحصر به این دو است؟ وسیله و راه دیگری نیست؟ شهید مطهری معتقد است که پند، لازم ولی کافی نیست. جای پند در ادبیات امروز بگذارید کار فرهنگی یعنی هم نصیحتکردن هم بنر زدن و نمایشگاهزدن و کار رسانهایکردن خوب است اما خیلی سرش حساب کردهاید. از زبان بیش از اندازه انتظار داریم و از گوش مردم هم بیش از اندازه انتظار داریم. ما با دست خود و عمل خود خوب رفتار کنیم تا آنهابا چشم خودشان ببینند و مقداری به گوش و زبان بیچاره استراحت بدهیم و بعد وارد عمل جمعی و گروهی میشود.
🔹مطلب دیگری که مهم است این است که ما در اجرای امر به معروف و نهی از منکر منطق را دخالت نمیدهیم. مقصود این است که در کار معروف و منکر، باید تدابیر عملی اندیشید. باید دید که چه طرز عملی مردم را نسبت به فلان کار نیک تشویق میکند و مردم را از فلان عمل زشت باز میدارد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔻انجمن سواد رسانه طلاب با همکاری انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان برگزار میکند:
💢تحلیل و بررسی سریال «گناه فرشته»
با حضور:
▪️سرکار خانم قمقامی (تحلیلگر سینما، مدرس سواد رسانه و پژوهشگر حوزه زنان)
▪️سید محمد مهدی موسوی (خبرنگار، تحلیلگر سینما و مدرس سواد رسانه)
🕰زمان: شنبه 8 اردیبهشت، ساعت 12:20
📍مکان: دانشگاه اصفهان، دانشکده ادبیات، تالار ربانی
@anjomaneslami_isf_ui
🔻انجمن سواد رسانه طلاب🔻
🆔@savad_rasaneh
🎧#درسگفتار
☑️ بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران
🎙 سیدجواد میری،
جامعهشناس و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
جلسه سوم
پاتولوژیزه کردن کودکی در نظام آموزشی و غیبت فضای شادابی در معماری مدارس اسلامی
⏰ ۲۳ تیر ۱۳۹۷
(اینجا بشنوید)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
درسگفتار انتقادی آموزش و پرورش.mp3
34.8M
🎧 #صوت درسگفتـار با موضوع بازخوانی انتقادی نظام آموزش و پرورش در ایران با حضور دکتر سید جواد میری
▫️جلسه سوم
🔸اهمیت مقوله فضا در تعلیم و تربیت (02:20)
🔹نسبت ما با سوژه دانشآموز، انتزاعی است (05:29)
🔸فضا یک محیط خنثی نیست (11:35)
🔹نظام تعلیم و تربیت نسبت به هر تحولی مقاومت میکند (13:50)
🔸مفهوم نرمالایزیشن در نظام آموزشی (15:12)
🔹جایگاه تعلیم و تربیت در ایران معاصر (22:55)
🔸تصدیگری دولت در امر آموزش به بازار تحویل داده شده (25:20)
🔹احساس حقارت، مانع مهم خودشکوفایی دانشآموز (31:22)
🔸مطالب کتاب آموزشی باید آیندهنگر باشد (36:00)
🔹قصهگویی در نظام آموزشی ما رخت بربسته (46:00)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #پرونده_ویژه
✅ چـالش ناهمـاهنگی
🔸ما سه لایه سیاست، راهحلها و لایه عملیات و اجرا داریم که مدرسه و دانشگاه، این امر را تمشیت میکند. در لایه سیاستهای علمیمان آمدیم سند تحول آموزش و پرورش نوشتیم ولی در سیاست اعمالی در خدمت سند 2030 است. حکمرانی تعلیم و تربیت یعنی باید اینها را کاملاً با هم هماهنگ کرد.
دکتر محمدحسین هاشمیان، هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت| #پرونده_ویژه
✅ پول دارم پس هستم
✍️ محسن ابراهیمی
🔹شکی نیست که دروس و مهارتهای که در نظام آموزشی به دانشآموزان تعلیم داده میشود، باید متناسب با نیازهای جامعه باشد و بخشی از آسیبهای نظام آموزشی از این عدم تناسب ناشی میشود؛ اما آنچنان که سقراط میگوید مرز مشخصی میان هر شغل و حرفه با حرفه کسب درآمد وجود دارد. واضح است که تلاش نظام آموزشی باید ابتدائا بر امر اول باشد؛ یعنی سعی کند دانش آموز را اولا آنگونه تربیت کند که به هنگام استفاده از هر مهارت و حرفهای، جز منفعت دیگران را مد نظر قرار ندهد و پس از آن، بحث کسب درآمد را به او آموزش دهد.
🔸اما آسیب جدی که نظام آموزش و پرورش در این سبک زندگی با آن مواجه شده، این است که در این سبک زندگی چنین جایگاهی از نظام آموزش و پرورش سلب میشود و تنها انتظار و توقع از نظام آموزش و پرورش یاد دادن حرفه پول درآوردن است. در حقیقت میتوان گفت بخش عمدهای از آسیب موجود در نظام آموزش و پرورش، برخاسته از سبک زندگی مدرنی است که پول برای آن، غایت نهایی است و همه چیز را با پول میسنجد.
🔹نمونه واضح این امر، به هنگام کنکور، در تعداد بالا و روز افزون داواطلبان رشتههای پردرآمدی مانند پزشکی مشاهده میشود. زیرا که بخشی از این دواطلبان با این پیش زمینه متقاضی شرکت در این رشته هستند که میتوان از این طریق به درآمد فراوان رسید بدون آنکه استعداد و علایق شخصی خودشان را مد نظر داشته باشند.
🔸از همین رو، میتوان گفت که تضعیف و یا ناکارآمد شدن نهاد آموزش و پرورش، بخشی از لوازمات سبک زندگی مدرنی است که در آن، ارزش پول بر همه چیز میچربد. تضعیف از آن جهت است که جایگاه معقول و منطقی آموزش و پرورش یاد دادن حرفه و یا مهارتی است که در آن صاحب حرفه و مهارت، به هنگام به کار گرفتن آن درصد رساندن منفعت به دیگران و یا جامعه باشد و متفرع بر آن بحث کسب درآمد مطرح است؛ اما در سبک زندگی حاضر، هدف اصلی، پول درآوردن است و اساسا شهروند چنین سبک زندگی، علاقه و رغبتی به این امر ندارد که حرفه و یا مهارتی را بیاموزد که هدف و غایت از آن، تنها رساندن منفعت و سود به جامعه است و همین امر چالش ناکارآمدی را برای نظام آموزشی به وجود میآورد.
🔹واضح است که پولیشدن مقوله آموزش و پرورش، خود، زمینهساز تعریف این جایگاه جدید برای نظام آموزش و پرورش است؛ زیرا که تعلیم و آموزش دیگران نیز حرفهی است که در آن باید ابتداء منفعت و صلاح دیگران را مد نظر قرار داد، در حالی که با پولیشدن آموزش، دانشآموز با این قانون و سنت مواجه میشود که تنها در ازای پرداخت پول است که میتوان مهارت خاصی را آموخت و به مراتب عالی فرهیختگی رسید و هر چه بیشتر پول خرج کند؛ میتواند به درجات عالیتر برسد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام