📋#گزارش
🔻با حاکمشدن نسبیگرایی آزادی منتفی میشود
🔹امروزه یکی از مهمترین اهداف رسانهها ایجاد یک تصویر غلط از مسلمانان است. رسانه آنقدر قوی ساختار ذهنی انسانها را عوض میکند که کسی باور نمیکند مسلمانها اهل محبت باشند. لذا چراییکنشی اسلامستیزی در غرب، رسانه مدرن است.
🔹اگر بخواهیم با این دو چرایی بینشی و کنشی مقابله کنیم هرکدام ابزار خود را میخواهد. در مقابله با چرایی بینشی باید از عقلانیت الهی در برابر عقلانیت خودبنیاد و ابزاری و نسبیگرایانه استفاده کنیم.
🔹از عقلانیتی که با آسمان پیوند برقرار میکند و زمین و آسمان و ملک و ملکوت را با هم پیوند میزند. برای مقابله با چراییکنشی هم ما باید از رسانه استفاده کنیم.
🔹 یعنی اینجا باید مسلمانان جهان اعم از مالزی، اندونزی، عربستان، عراق، لبنان، مصر، کشورهای آفریقایی و ترکیه که یک فعالیت مهم رسانهای دارند و سایر کشورهای اسلامی و… باید بیایند و با رسانه، اسلامِ دارای عشق و محبت و عقلانیت را به دنیا معرفی کنند و اجازه ندهند این رسانه، اسلام معکوس و نادرستی را در ذهنها ایجاد کند.
🔹امیدوارم با وحدت و بصیرتی که بین مسلمانان اتفاق میافتد و اخوت و محبتی که پدید میآید بتوانیم در برابر این اسلامستیزی با منطق و اخلاق بایستیم و اسلام ناب را به دنیا معرفی کنیم.
✍️نویسنده: دکتر عبدالحسین خسروپناه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#نسبی_گرایی #نسبیت #آزادی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐http://fekrat.net/2966
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
7.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅#اختصاصی
🎬#ویدئوکلیپ
🔻استفاده از ستاره ها در الگوسازی
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘مدیر موسسه فرهنگی رسانه ای شناخت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر فیرحی
دکتر ذبیحالله نعیمیان
استاد حوزه و دانشگاه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
نقد و بررسی روش شناسی دکتر فیرحی - استاد نعیمیان.mp3
19.93M
بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر فیرحی
دکتر ذبیحالله نعیمیان
استاد حوزه و دانشگاه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
🔻(شماره یازدهم)
🔹امسال اگرچه بیماری کرونا موجب شد تا برخی مراسم و مناسک عاشورایی کمرنگ باشد، اما از طرف دیگر اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و برخی نویسندگان و سخنرانان را بیش از پیش به تکاپو انداخت. تا جایی که تعداد سخنرانیها، یادداشتها و مصاحبههای ایشان، در دهه اول محرم امسال بسیار حجم بالایی داشت. از این رو، در این شماره و شماره بعدی دیدهبان اندیشه، به بررسی مهمترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای این سیل عظیم اندیشهای خواهیم پرداخت.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=3056
لینک شماره دهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2458
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیدهبان شماره 11-compressed.pdf
5.79M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
🔻(شماره یازدهم)
🔹امسال اگرچه بیماری کرونا موجب شد تا برخی مراسم و مناسک عاشورایی کمرنگ باشد، اما از طرف دیگر اندیشمندان، اساتید و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و برخی نویسندگان و سخنرانان را بیش از پیش به تکاپو انداخت. تا جایی که تعداد سخنرانیها، یادداشتها و مصاحبههای ایشان، در دهه اول محرم امسال بسیار حجم بالایی داشت. از این رو، در این شماره و شماره بعدی دیدهبان اندیشه، به بررسی مهمترین و پرتکرارترین موضوعات و محورهای این سیل عظیم اندیشهای خواهیم پرداخت.
لینک دانلود از سایت:
🌐http://fekrat.net/?p=3056
لینک شماره دهم:
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2458
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
📍 #اختصاصی 📰 #نشریه ✅ پیشنهاد دانلود ♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 1/1
امسال بهطور کلی سه محور اصلی از فرهنگ عاشورا مورد نظر سخنرانان و نویسندگان قرار گرفته است:
محور نخست: قاعدهمندی یا استثناء بودن قیام عاشورا
یکی از مباحثی که نسبت به واقعه عاشورا محل نزاع بین برخی نویسندگان بوده، قاعدهمند بودن این حرکت است. با ضابطهمند بودن آن، امکان الگوبرداری در زمانهای دیگر نیز وجود خواهد داشت و در شرایط مشابه میتوان آنرا به کار گرفت. در محرم امسال نیز این بحث در دو لایه مطرح شده است:
الف) لایه اول: خاص بودن یا نبودن واقعه عاشورا
در این لایه از مباحث، تقابلی بین برخی فعالان ژورنالیست وجود دارد.
سروش دباغ و محمد سروش محلاتی، با تأکید بر خاص بودن واقعه عاشورا مدعیاند که عاشورا یک واقعه منحصر به فرد بوده و نمیتوان از آن قانون و الگویی جامع استنتاج کرد تا برای زمانهای دیگر مفید باشد. حرکت امام حسین(ع) به نظر این شبهروشنفکران، تحت شرایط خاص زمانی سال ۶۱ هجری، شکل گرفته است و لذا یک رخداد تاریخی بوده و نمیتوان از آن الگو برداشت. اما اکثر صاحبنظران که تعداد آنها به مراتب بیش از نظر فوق است، به امکان الگوبرداری از واقعه عاشورا برای امروز جامعه بشری، معتقدند.
در بین افراد حاضر در این گروه، صاحبنظرانی چون عبدالحسین خسروپناه، احمد رهدار، بیژن عبدالکریمی، داوود فیرحی و محمد عندلیبی وجود دارد. در ادامه به طور تفصیل نظرات فوق طرح و بررسی خواهد شد. بدیهی است دیدگاه اول، با هدف و رسالت قیام امام حسین(ع) و با منطق عقلانیت امامت و ولایت ناسازگار است. این قبیل برداشتها و ادعاها، باب عبرتآموزی را مُنسد میسازد و در واقع تلاشی در جهت به تساهل کشاندن جامعه شیعی قلمداد میشود.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 1/1 امسال به
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 1/2
ب) لایه دوم: درسهای عاشورایی
بعد از مسئلهی الگوگیری از واقعه عاشورا، مسئله بعدی، بحث درباره درسی است که از این رخداد بزرگ در تاریخ تشیع میتوان آموخت.
برخی صاحبنظران چون عبدالحسین خسروپناه، محسن فقیهی، اصغر طاهرزاده و احمد واعظی، ازقیام عاشورا، مفاهیم متعالی چون روحیه انقلابی و استکبارستیزی را استخراج کرده و مخاطب امروز اباعبدالله الحسین (ع) را به سمت مبارزه با استکبارگران واقعی جهان امروز سوق میدهند.
برخی دیگر چون احمد رهدار و غلامرضاظریفیان نیز عاشورا را برای معنابخشی به زندگی پوچگرای بشر مدرن حیاتی دانسته و معتقدند که این قیام میتواند پاسخ بسیاری از سؤالات بشر درمانده امروز را، ارائه دهد. این تحلیلهای تئوریک و نظری از سوی جریان گفتمان انقلاب اسلامی مطرح میشود که برپایه قرائت اصیل از عاشورا و در یک سنت تاریخی شکل گرفته و امتداد دارد.
اما از سوی دیگر افرادی چون ناصر مهدوی، داوود فیرحی و مهراب صادقنیا برخلاف دسته قبل، از عاشورا اعتراض علیه حاکمیت را برداشت کرده و سعی دارند تا مخاطبان را نسبت به «هر حکومتی» قبل از ظهور، بدبین کنند. گروهی دیگر از همین افراد همچون علی زمانیان، بیژن عبدالکریمی، محمد حسین بادامچی و رحیم نوبهار نیز بر عنصر انتخابگری، آزادی و دموکراسی تأکید کرده و معتقدند که امام حسین(ع) به منظور ترویج آزادی و دموکراسی در جامعه قیام کردهاند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 2/1
محور دوم: ماهیت قیام عاشورا
در مورد ماهیت قیام عاشورا همواره اختلاف نظرهای گوناگونی وجود داشته است؛ ولی امسال به صورت ویژه بحثهای زیادی در مورد آن صورت گرفت که باید هوشیار بود. در این بین میتوان دو گروه از نظرات مختلف را از یکدیگر تفکیک کرد:
الف) دینی بودن ماهیت قیام عاشورا
آیتالله جوادی آملی با بصیرت کامل نسبت به وجود شبهات در این زمینه، سخنرانیهای محرم امسال خود را حول این محور قرار داده تا اثبات کند که قیام امام حسین(ع) در ادامه قیام انبیاء بوده و نزاع امام حسین(ع) با یزید بهخاطر عدم دینداری یزید و کم رنگ شدن دین در جامعه اسلامی بوده است. البته صاحب نظران دیگری نیز همچون سید مهدی میرباقری و محمد قائممقامی هم به تشریح این مسأله پرداختهاند.
ب) دینی نبودن ماهیت قیام عاشورا
برخلاف گروه اول، برخی شبهروشنفکران بیان میکنند که نزاع امام با یزید، بهخاطر شرابخواری و عدم دینداری او نبوده است؛ بلکه این قیام ماهیت دیگری دارد. در بین افراد حاضر در این گروه نیز، دو دیدگاه کلّی وجود دارد:
برخی مانند داوود فیرحی، ناصر نقویان ناصر مهدوی سعی دارند تا از این قیام چهرهای سیاسی و اجتماعی نشان دهند. به بیان دیگر به نظر این افراد، از آنجایی که مسأله «عدالت اجتماعی» در آن جامعه رعایت نمیشد و مردم آزادی بیان نداشتند، امام اقدام به قیام علیه حاکمیت کرده است و انگار اهداف متعالی و دینی حضرت، تقلیل یافتهاند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 2/2
برخی دیگر همچون ابوالقاسم فنایی، محمد سروش محلاتی، سروش دباغ و مهراب صادقنیا نیز معتقدند که ماهیت قیام عاشورا اخلاقی بوده است. یعنی چون امام حسین(ع) افول اخلاق را در جامعه مشاهده کرد، اقدام به قیام کرد.
تقلیلگرایی دین به اخلاق و گاه معنویت سکولار، خطی است که پس از مصطفی ملکیان، در برخی اساتید دانشگاههایی چون مفید و ادیان و مذاهب در قم و برخی مراکز و انتشارات و دانشگاههای تهران، به چشم میخورد.
یکی دیگر از حوزههایی که امسال به صورت پررنگ مورد توجه گرفت، الفاظ و عباراتی است که در واقعه عاشورا به چشم میخورد. از بین این عبارات، شاید بتوان عبارت معروف امام حسین(ع) خطاب به سپاه دشمن « اِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَ کُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا اَحْراراً فی دُنْیاکُمْ» را به عنوان پرتکرارترین عبارت مطرح شده در بین پیامهای محرّمی امسال دانست.
افرادی چون محمد سروش محلاتی، ابوالقاسم فنایی و سروش دباغ، با استناد به این عبارت سعی در تحریف آن در جهت برتری اخلاق بر دین داشته و کل واقعه عاشورا را یک واقعه اخلاقی و شبه عرفانی (نه یک قیام بر پایه عدالتخواهیِ دینمحور و سیاسی) توصیف میکنند؛ اما این تحلیل در واقع تفسیری سکولار از قیام حسینی است که در لفافه ادبیات شبه عرفانی مستور میشود و نگاه جامع و هوشمندانه به مسأله ندارد.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فکرت
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442 بخش 2/2 برخی دیگر
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 3/1
محور سوم: هدف قیام عاشورا
تعیین هدف قیام عاشورا، یکی دیگر از محورهای پر تکرار در این شماره از دیدهبان است. در مورد هدف قیام امام حسین(ع) نیز روشنفکرنمایان تلاش میکنند که در مقابل قرائت اصلی حسینی از جریان عاشورا، قرائتهای خود را ارائه دهند و بهوسیله ابزار ژورنالیستی که در اختیار گرفتهاند، قرائتهای خود را بر قرائت رسمی شیعه تحمیل کنند؛ گرچه این قرائت در ساختار خود، سستیها و نقصها و حتی نقضهای تاریخی جدی دارد.
۱ـ تفسیر اصلی و متقنی که برگرفته از حدیثی از حضرت سیدالشهداست و در گفتار اساتیدی چون سید مهدی میرباقری و آیهالله جوادی نیز بدان اشارات فراوانی رفته است و هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا را ظلمستیزی و اصلاح بدعتها و تحریفاتی که در سنت پیغامبر مکرم(ص) و دین میداند. همین جریان در ادامه به هدف حاکمیتی و سیاسی حضرت نیز معطوف است و دین،سیاست، اخلاق و معنویت را در راستای هدایت و معرفت میداند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
ویژهنامه نقد وبررسی جریانشناسی رسانهای درباره محرم و عاشورا (شماره یک) - 1442
بخش 3/2
۲ـ خط روشنفکری، به بهانه نواندیشی و روشنفکری دینی، تلاش میکنند که قیام اباعبداللهالحسین را به یکی از اهداف ایشان یا حتی هدف دیگری که مدِنظر خودشان است، تقلیل دهند یا حتی در این قیام «تحریف روایت» شکل دهند.
پروژه «تقلیلگرایی» و «تحریف» و «تفسیر مطابق مذاق سکولارهای مدرن» در این راستا قابل ذکر است که توسط برخی مدعیان روشنفکری و تاریخ و تفسیر عاشورا در این ایام محرم و صفر، انجام شد. مجموعاً این خط چند قرائت ذیل را از قیام عاشورا داشت:
الف) افرادی چون حسن اسلامیاردکانی و محسن حساممظاهری، تشکیل حکومت و اهداف سیاسی را در اهداف عاشورا پررنگ میکنند.
ب) مرتضی جوادی آملی، تفسیر علمی و اجتماعی از هدف عاشورا را برجسته کرده است.
ج) عدهای از مروجان دین نوین جهانی و معنویت فرادینی و اخلاق فرادینی، هدف عاشورا را احیای اخلاق اسلامی یا حتی اخلاق فرادینی و انسانی میدانند و منکر ظلمستیزی ایشان هستند.
د) عدهای نیز در جامعه، احیای عدالت را هدف صرف عاشورا میدانند.
ه) عدهای دیگر از روشنفکران غربزده، جمهوریخواهی و مردمداری را هدف اصلی قیام عاشورا میدانند.
لینک دانلود:
https://eitaa.com/fekrat_net/2571
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net